Selitys toistuvalle painajaiselle

Buhuuuu_

Tässäpä painajainen tulkittavaksi!:

Painajaisessa saatan olla omassa kodissani ja touhuta jotain siellä (yleensä ilta tai yö ja paikalla saattaa olla myös jotain kavereita, perhettä tms., välillä olen yksin) ja ensin tunnen pakottavaa tarvetta katsoa ulos. Kun katson tarpeeksi pitkään, näen jonkun liikkuvan ulkona. (viime yönä näin unessa hahmon sälekaihtimien takana terassilla ilmeisesti kiertämässä taloamme ympäri, joskus hahmo saattaa liikkua edestakaisin pihan päässä). Tämän jälkeen yleensä aina yritän unohtaa kyseisen näyn ja keskityn hetkeksi johonkin muuhun. Sitten tulee taas pakottava tarve katsoa ulos ja yleensä henkilö seisoo ikkunan edessä tuijottaen minua. (henkilö on vain joku tuntematon). Yleensä tässä tilanteessa minulla iskee kauhea raivo ja samaan aikaan pelko ja yritän pyrkiä lyömään hahmoa tai jotenkin "tuhoamaan" sen. En kuitenkaan pysty toimimaan täysin, en pysty/jaksa jostain syystä esim. nostamaan kättäni tai juoksemaan kaatumatta. Viime yön unessa ikkunalasi oli esteenä ja oli vain turhautunut ja aggressiivinen olo, mutta samalla pieni paniikki kun hahmo vain tuijotti.

Tällä ahdistavalla hetkellä yleensä saan räväytettyä silmät auki ja tajuan olleeni unessa. Menee kuitenkin hetki ennen kuin pystyn nukahtamaan uudelleen, jään monesti makaamaan hetkeksi vain liikkumatta sängylle ja yritän odottaa ennen nukahtamista etten vain joutuisi takaisin samaan painajaiseen.

Tätä siis toistuu aina silloin tällöin - ei onneksi kauhean usein. Mietityttää vaan, miksi juuri saman tapainen painajainen toistuu ja vaikka en pahemmin huuhaajuttuihin usko, olisi kiva saada jonkinlaista selitystä uneeen. Mitä kuvastaa hahmo, joka piirittää ja vainoaa minua ja mitä puolestaan oma toimintakyvyttömyys unessa?

Kiitos paljon jo etukäteen!

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samantyylinen_uni

      Pelkäsin nuorempana ja varsinkin lapsena todella paljon pimeää. Jos lapsena jouduin kulkemaan yksin pimeässä, melkein koin näkeväni jonkun hahmon liikkuvan lähettyvillä. Pelko oli valtavan voimakasta. Suorastaan käsin kosketeltavaa. Näin jatkui pitkälle aikuisiälle. Pelko jäi ehkä vähän taustalle, mutta ei suinkaan poistunut.

      En muista kuinka toistuva painajainen minulla on ollut, mutta muistan hyvin kuinka eräänä yönä joitakin vuosia sitten näin samantyylisen unen kuin mitä sinulla on ollut: Unessani olin salissa, jossa oli paljon tuttua porukkaa. Kuitenkin salissa liikkui eräs musta hahmo, jonka kasvoja ei mustan kaavun alta näkynyt ja joka tuntui kiertelevän salissa niin, että oli aina minun selkäni takana. Yhtä-äkkiä olin pieni vauva ja musta hahmo pääsi yllättämään minut takaa päin kuristaen minua voimakkaasti. Kuristaminen oli hyvin todentuntuista ja koin etten saanut hengitettyä. Luulin, että minua ihan oikeasti kuristettiin ja heräsin unestani huutaen. En tiedä olenko juurikaan aiemmin säikähtänyt niin pahasti, vaikka olen elämässäni joutunut joitakin kertoja varsin tiukkoihin tilanteisiin. Juuri ennen heräämistäni ehdin nähdä mustakaapuisen hahmon kasvot: Se oli minun mummoni, joka halusi vain nostaa minut lattialta ja halata minua. Hän kuitenkin onnistui säikäyttämään minut todella pahasti hieman liian voimakkaalla otteellaan.

      En tiedä onko näin oikeasti käynyt, mutta on tuo mahdollista ja siitä on saattanut vauvaiällä jäädä trauma minulle. Tämän unen jälkeen tilanne muuttui kerrasta. Unen jälkeen minulla ei ole ollut enää pimeän pelkoa enkä koe, että pimeässä liikkuisi ketään hahmoa. Unessani en kokenut raivoa, vihaa tms. niinkuin sinulla on. Ainoastaan pelkoa, kauhua ja uhkaa.

      Unesi ja varsinkin sen toistuminen voi siis viitata jonkinmoiseen traumaan. Varhaislapsuudessa sitä on yllättävän herkkä, koska on niin paljon muiden armoilla. Kykenemättömyys liikkua kunnolla viittaisi myös varhaislapsuuteen, jolloin motoriikka on ollut vielä opetteluvaiheessa. Varhaislapsuudessa myös muisti on kehittymätön. Ainakaan minulla ei ole ollut unta ja kyseisiä tunteita enempää mitään konkreettista muistikuvaa asiasta.

    • huuhaatako

      Onko sinulla ahdistusta tai esim. tukahdutettuja pelkoja tai traumoja tai jopa vihaa? Heitän nyt tämän vähän hatusta mutta ensimmäisenä tuli mieleen, josko hahmo saattaisi kuvastaa niitä tunteita. Eivät ole mukana jokapäiväisessä elämässäsi, mutta kuitenkin ovat läsnä vaikkapa alitajuntaisesti. Sitten tuo reaktiosi, ettet pysty tekemään mitään voisi ehkä kuvastaa, että käsittelet näitä tuntemuksia väärällä tapaa. Tai sitten tuo, että koet unessa vihaa, mutta et voi tehdä mitään, voisi myös merkitä että ehkä on aika tuoda nämä tukahdutetut asiat päivänvaloon?

      Itse en pidä näitä kovinkaan huuhaana sillä mielestäni uniin voivat hyvinkin heijastua tunnetilat ja asiat, jota koetaan alitajuntaisesti eli ei periaatteessa tiedosteta näiden tunteiden olemassaoloa.

    • Yrttr

      Sinulla on varmaan stressiä ja vihaa.

    • Vainarvelua

      Minulle kerran yksi "unienselittäjä" kertoi, että talo on unennäkijä itse. Voisiko olla, että jokin ulkopuolinen muutos tai paine rassaa alitajuntaasi; et uskalla kohdata sitä koska pelkäät seurauksia tai sitten haluat epätoivoisesti pitää nykyisen tilanteesi vaikka tiedät, että painetta muutokseen tai vastaavaan on.

      • HouseOfSoul

        Talo kuvastaa ihmisen sielua unessa.


    • HouseOfSoul

      Rakennus jossa olet unessa kuvastaa sinua ja sinun sieluasi, sinne siis pyrkii joku tai jokin ulkopuolinen, ehkä paha, ja koet voimatonta vihaa ja raivoa koska sinulla ei ole välineitä ajaa tätä pahaa vierasta pois stalkkaamasta sinua ja sinun rakennustasi. Unesi siis voi kuvata sinun hengellisyyden tilaasi, sieluasi, Jeesus ei ole luultavasti vielä siis sielusi vartija. Jos otat Jeesuksen elämääsi, voit olla varma että pääset tästä painajaisesta heti irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe