Lieksan historiaa. Parreenniemi nimen alkuperä.

Sukututkija

Tietoni perustuu Helsingin Yliopiston arkistoihin. Tietojen julkaisuun on lupa, mutta ei suoraan kopiointiin tänne.
Siihen aikaan kun Lieksa oli Brahea, asui Braheassa kauppiasperhe nimeltään van Barre. Perhe oli tullut Hollannista.
He asuivat Braheassa 47 vuotta. Sen jälkeen heidän tietonsa katoaa. Asuinpaikasta mainitaan vain joen rannalla.
Ilmeisesti nimi juontaa juuri heistä. Eräässä kohdassa mainitaan Barrein alueesta joen rannalla.
Kansan suussa tästä on nähtävästi tullut murteen mukaisesti ensi Parrein(ilmeisesti niemi.)
Vähitellen taipunut Parreenniemeksi, sillä murre jättää i-kirjaimen pois, mutta nimi on genetiivissä. Todennäköisesti tuosta nimestä Barre juontuu kaksi r-kirjainta.
Jos jollain on lisätietoa niin ole tervetullut laittamaan.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysin uutta asiaa minulle, mutta en tyrmää.
      Vaikuttaa aika johdonmukaiselta.

      • hah-haa

        kerrankin löytyi jotain lieksan historiasta jota sin et tiennyt


      • hah-haa kirjoitti:

        kerrankin löytyi jotain lieksan historiasta jota sin et tiennyt

        Enhän minä kaikkitietävä ole vaikka jotain tiedänkin.


    • Kiinnostaa-kovin

      Missä on muut Lieksan tietäjät nyt, pitääkö tämän aloittajan kertomus paikkansa?????????????????

    • Pareinen

      Aloittajalle kysymys?
      Minun äiti on omaa sukua Pareinen ja suku on tullut Satakuntaan 1800-luvula Pielisjärveltä, voiko olla tuota van Barre sukua.

      • 1940-luvun-lapsi

        Jos on Lieksasta niin uskoisin olevan tuota sukua. Minun koti oli aika lähellä ja penskana leikittiin usein Parreenniemessä.
        Siellä oli silloin aika vahvasti heinittyneet eikä paljon maanpinnan yläpuolella 12 kiveä ympyrässä. Olisiko sattumaa vai jotain muuta Keskellä kolmastoista kivi muita isompi. Tietääkö kukaan onko mitä merkitystä.


    • HPikkuinen

      Onhan tulla ministeriössäkin joku asiantuntija nais immeinen Mohel. Onko Lieksasta, ken sattuisi tietämään.

    • pieliskä

      Mistäs Pielinen on saanut nimensä? Onko se jonkin pieli?

      • tuskiin.on

        Saa nähdä onko enää tietäjiä mukana kun kaikenlaista ripuli ja homojuttuja oli kuukausi kaupalla palsta täynnä kysymys oli hyvin mielenkiintoinen


      • Määtiäräänjoo
        tuskiin.on kirjoitti:

        Saa nähdä onko enää tietäjiä mukana kun kaikenlaista ripuli ja homojuttuja oli kuukausi kaupalla palsta täynnä kysymys oli hyvin mielenkiintoinen

        Minä sen tiedän, kuten saatoitte arvatakin. Pielinen ei tarkoita, että jotain olisi pielessä vaan... Pielinen on saanut nimensä järven rannalla muinoin, ennen ajanlaskun alkua ja hiukan sen jälkeen, ja myöskin välillä ajoittain asuneen Niilo Pielisen mukaan. Niilo Pielisestähän tuli sittemmin sarjakuvahahmo. Tosin vasta hänen käytyään sarjakuvahahmokorkeakoulun. Koulutus vastaa Teatterikorkeakoulua, josta valmistuu pääasiassa hyviä näyttelemistaiteenmaistereita. Kansanomaisemmin ilmaisten "pirkkapekkapeteliuksia". Muuten tavallaan sama, mutta tittelin pituudessa on hiukan eroa, - siis tittelin.
        Näin siis pääsimme alkuperäisestä aiheesta kätevästi pirkkapekkapeteliuslaiseen aiheeseen tai jos jaksatte ajaa vielä runsaan sata kilometriä niin pääsemme peräti Kuhmoon.


    • skjf

      Joopa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      258
      2766
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      11
      1743
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      120
      1609
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      16
      1512
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      96
      1365
    6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1210
    7. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      973
    8. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      938
    9. Mikä biisi

      Kuvaa sinun ja kaivattusi tämänhetkistä tilannetta? Laittakaa biisejä tulemaan ❤️
      Ikävä
      56
      918
    10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      1
      915
    Aihe