Aggregaati ongelma

Sähkötön

Tuli ostettua lähes käyttämätön aggregaati, ongelmana se ettei tule virtaa, ja jännitemittari näyttää nollaa. Epäilen jännitesäätäjää kun muutakaan vikaa en löydä. Tunnistaako kukaan tätä säädintä? http://aijaa.com/gDz2OK
Mistä osaisi kysellä uutta tällaista tilalle? (kuvassa säädin on käännetty 180 astetta jotta johdotus näkyisi paremmin). Säätimen runko on alumiinia, ja komponentit valettu hartsiin.
Aggregaatissa ei ole mitään tyyppikilpeä. Tästä on kysymys:
http://www.rasouli.de/action-viewprodukt-2-180-180-180/3343-32.html

15

81

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaatti

      Oliskohan pensa lopussa. Se nimittäin on yleisin syy.

    • Meikä-

      Uudella maalla noita kauppaa ainakin joku huonoa suomea puhuva intiaani autojen takakontista, noista tosi monet hajoaa silleen että käämilangan emali pettää ja palaa maihin joko lähes uutena tai sitten ei pala ollenkaan koskaan. Käämipaketista usein löytyy silloin musta jälki jostain käämin ja naparaudan välisestä eristepaperista.

      En tunnista säädintä joten kirjoitan aloitukseesi taas off-topikkia, Itse lähtisin selvittämään vikaa seuraavalla tavalla. Ensinäkin, sähköturvallisuus, seuraavissa ohjeissa käsitellään muistaakseni abaut 100V jännitteitä eli itse ei kannata virtapiiriin joutua.
      Agri käyntiin, mutta ei mitään kuormaa mihinkään pistorasiaan! Seuraa jännitteen säätimen johtoja jotka menevät roottorin liukurenkaille, nyppää toinen hiiliharjan jompikumpi johdin irti ja kuuntele muuttuuko agrin käyntiääni ?

      Jos ääni muuttui, joka siis johtuu keskipakotoimisen kaasuläpän automaattisäädöstä, niin käämipaketti on todennäköisesti maissa. Äänen muutos on selkeä, jos et huomannut niin asia kunnossa.

      Kirjoittele tänne vastaus niin neuvon halutessasi lisää… Seuraavassa vaiheessa laitetaankin sitten jotain kuormaa, vaikka valo pistorasiaan ja laitetaan akusta jännitettä liukurenkaistolle, tai mitataan yleismittarilla että tuleeko renkaistolle jännitettä omalta säätimeltä. Mutta palataan siihen jos kiinnostaa..

    • gaatti

      Kannattaa tarkistaa hiilien liittimistä vastusmittarilla onko yhteys ankkurikäämiin kunnossa. Voi nimittäin olla käämin pää irti liukurenkaalta.

    • konstakummallinen

      Mulla on eikä maksa paljon miten saa yhteyttä

      • hienohomma

        Juu, kyllä se kannattaa laittaa kuntoon, kun parillakympillä selviää. Johdot kantsii laittaa jo eka kerralla oikeinpäin.


    • Sähkötön

      Ensinnäkin kiitokset vastaajille. Nyt on mittailtu lisää ja todettu, että kenttäkäämit on kunnossa, kaikilla vaiheilla on tasaisesti12 ohmia. Roottorin liukurenkailta mitattuna (säätäjä poistettuna) 33,33 ohmia. Tämä suuri vastus tuntuu oudolta koska käämitys on melko paksua lankaa??
      Toin virtalähteellä 10 V / DC, roottorin liukurenkaille. Kuormaa oli 60W, nyt tuli 300 volttia ulos, eli tuntui toimivan, joten vika ilmeisesti säätäjässä?
      Kysymys: Onko säätäjän oltava juuri sama kuin alkuperäinen, vai käykö jokin yleismalli? Joku laittoi linkin mistä näitä saisi, mutta kun ei ollut kuin yhdessä mitoitus (ruuvien väli) tämä oli hiukan erinäköinen kuin alkuperäinen, johtojen väritys on sama.
      Lisäksi kaipaisin kommentteja tuosta roottorikäämin suuresta resistanssista.
      Kiitos.

      • herätettä

        Oletko kokeillut vehjettä nyt testikäytön jälkeen, jos vaikka toimisi normaalisti. Voisi olla kyse vain heräteongelmasta.


      • Meikä-

        Ok. Käämityksen tasavirtavastuksen mittaus on sinänsä hyvä juttu mutta ei välttämättä kerro koko totuutta jos yleismittarilla mittasit. Mittavirta on niin pieni että käämi saattaa näyttää ehjältä mutta tosikäytössä suuremmalla jännitteellä sähkö hyppää kierroksesta toiseen, tai maihin.

        Oikeaoppisesti käämi tarkastetaan eristysvastusmittarilla maata vasten, ja kierroksien väliltä toistoaaltomittauksella jossa verrataan kahta identtistä käämiä toisiinsa lähettämällä nopea pulssi ja vertaamalla pulssin kulkuaikaa käämien välillä.

        Tämä kuitenkin taas sitä turhaa pätemistä, käämit näyttää olevan kunnossa, ja näitä eristeitä kuormittavia testejä en edes suosittele kun noissa agreissa emalin laatu on muutenkin niin huonoa että jos ei vielä ole oikarissa niin testin jälkeen ainakin on eikä kyseisiä laitteitakaan joka harrastajan pöytälaatikossa ole.

        Roottorin vastus on mielestäni järkevä, muistelen että täydellä magnetoinnilla 100V menee roottorin yli niin se olisi sitten abaut 3A kuulostaa järkeenkäyvältä?

        Noihin generaattorien roottoreihin laitetaan pieni kestomagneetti jonka tehtävä on herättää kone käyntiin, jonka jälkeen kone alkaa tuottamaan omatoimisesti magnetointivirtaa, jos kestomagneetti on irronnut ja lentänyt mäkeen niin generaattori ei herää tuottamaan sähköä.

        Itse varmaan nyt nostaisin (agrin ollessa käynnissä) hieman liukurenkaiston abiko-liittimiä niin että ne saavat edelleen kontaktia, mutta että saisin vaikka mittapuikoilla tuikattua pienen herätevirran roottorille, silloin se vastaa samaa kun kestomagneetti tekee ja generaattori alkaa itse tuottamaan omaa magnetointivirtaansa.

        Näin saisi testattua onko vika kestomagneetin puuttumisessa. Kuitenkin omat riskinsä tuossa on, jos on tehokas virtalähde ja jos johtoväreistä ei napaisuutta tunnista, niin saattaa väärällä napaisuudella rikkoa jännitteensäätimen.

        Toiset tuikkivat 4,5V paristoilla noita käyntiin ja saavat välillä kynsilleen, ja joku rikkoo virtalähteensä kun generaattori herää tuottamaan omaa virtaansa. Parasta olisi kun jaksaisi kaivaa roottorin esiin ja tarkistaa magneetin aistinvaraisesti jos napaisuus ei ole selvillä.

        Kyllä yleismallin säädin käy jos osaa sopivan vain valita, ideahan tuossa on vain se että pulssin pituudella pidetään kentän tehollisarvoa sillä tasolla että jännite pysyy staattorilla 230/400 riippumatta kuormasta. Vaikea homma sitten on, jos on vaan nippu erivärisiä johtoja eikä mitään sarjaliittimiä/kytkentäkaavioita miten toimii, kokeilemalla tuskin onnistuu oikein kytkemään.


    • speramaa

      Miksi ostit testaamatta agregatin?

    • magnetointi

      Noissa herätinvirta kokeiluissa kannattaa olla tarkkana ettei tee enempi vahinkoa. Täytyy olla perillä generaattorin rakenteesta. Nimittäin sellaiseen perusmalliin ilman erillistä säädintä ( zener sarjavastus roottorissa) tökkää virtaa väärinpäin niin tuo jännitteen rajoitin kärvähtää. Silloin kannattaa syöttää virtaa vaikka akkulaturilla h4 polttimon läpi ja mitata jännitettä roottorin yli, se kumminpäin jännite on korkeampi niin se on oikeinpäin. Sitten pitää magnetointia vähänaikaa päällä, roottoriin jää jäännösmangeetti. Tässä ei sitten käynnistetä moottoria lainkaan. Toimenpiteen jälkeen pitäisi generaattori herätä jos vika on ollut siinä että jäännösmagnetointi on hävinnyt.

    • Sähkötön

      Kiitoksia auttajille, nyt kone toimii moitteetomastai. Kysymyksessä oli sittenkin vain herätevirran saaminen jotta roottori olisi mangetoitunut.
      Tarkoitukseni on nyt mitata vielä liukurenkaille tulevan jännitteen napaisuus kun kone on käynnissä, ja tarkastaa kumpaan liuku renkaaseen tulee plussa. Tuon punaisen johdon plussasta ja sinisen miinuksesta koneen ulkopuolelle josta voin myöhemmin tuikata paristolla herätettä.
      Hyvää kesää auttajille. kiitos

      • Meikä-

        No toimiihan se noinkin mutta kyllä koneessa on jotain vikaa jos esimagnetointi on vain remanenssin varassa, pieni kestomagneetti roottoriin tai sitten kytkimellä/releen kärjellä siirtää paristolta varatun konkan liukurenkaistolle.

        Noissa paristoilla tuikkimisissa on se riski että jos pitää paristoa liian kauan kytkettynä niin jännitteensäädin alkaakin työntämään virtaa paristoon, mistä voi seurata erinäisiä mielenkiintoisia tilanteita, kuten pariston muuttuminen ohjuspatteriksi jopa tunteja myöhemmin. Muutenkin kannattaa muistaa että niissä johdonpäissä on sitten agrin ollessa täydellä kuormalla muistaakseni 100V jännitettä.


      • väärin_sammutettu
        Meikä- kirjoitti:

        No toimiihan se noinkin mutta kyllä koneessa on jotain vikaa jos esimagnetointi on vain remanenssin varassa, pieni kestomagneetti roottoriin tai sitten kytkimellä/releen kärjellä siirtää paristolta varatun konkan liukurenkaistolle.

        Noissa paristoilla tuikkimisissa on se riski että jos pitää paristoa liian kauan kytkettynä niin jännitteensäädin alkaakin työntämään virtaa paristoon, mistä voi seurata erinäisiä mielenkiintoisia tilanteita, kuten pariston muuttuminen ohjuspatteriksi jopa tunteja myöhemmin. Muutenkin kannattaa muistaa että niissä johdonpäissä on sitten agrin ollessa täydellä kuormalla muistaakseni 100V jännitettä.

        Eiköhän se remanenssi pysy siellä jos aggre ei ole vuosikausia käyttämättä.
        Ihan normi-ilmiö ja peruskauraa.


      • Meikä-
        väärin_sammutettu kirjoitti:

        Eiköhän se remanenssi pysy siellä jos aggre ei ole vuosikausia käyttämättä.
        Ihan normi-ilmiö ja peruskauraa.

        Eikö se yleensä varmisteta kestomagneetilla tehdastekoisissa laitteissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7422
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4088
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3140
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2366
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2268
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2246
    Aihe