Alexille ja Kerettiläiselle ja muille "puskille" !

Täällä voitte haukkua Kopittelijaa ja ehken myös EAP:ta sydämenne kyllyydestä !
.
Aluksi pari lainausta jatkakaa itse lisää...
_____________________________

Lainaus Kerettiläinen 26.6.2015 09:36: " Kopittelijalle ei näytä tuottavan minkäänlaisia tunnonvaivoja vääristellä muiden kirjoituksia haluamallaan tavalla silloin kun ne eivät häntä miellytä tai hän puhuu itsensä pussiin, eikä pysty asiallisilla argumenteilla vastaamaan. Siitäkin jo näkee, millaisen "voitelun" ja millainen "henki" sitä voitelua on ollut Joutjärven kirkossa antamassa...Totuuden Henki se ei ainakaan ole..."
__________________

Elämäeiolekuolema 25.6.2015 23:31
" Mamma mia että exadventistiparka voi olla tyhmä mutta hän onkin anti-adventisti ja siksi hän ei ymmärrä Jumalan täydellisestä rakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta mitään "

__________________________________

alex.kasi (vastaa kopittelijalle aiemmin toisessa ketjussa)

24.6.2015 14:18
" Mamma mia? Ai että sinulla tosiaan on monta jumalaa? "

_________________________________________


Eli tähän nyt kirjoittamaan mitä sydämeen mahtuu eikä tarvitse edes aloituksen aihetta sotkea ! :)

79

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Okey.Okey

      Tarkoittaako tämä nyt sitten että lakkaat vääristelemästä muiden kirjoituksia?

      • Hyvä alku... tästä tämä lähtee.... :)
        .

        Minun kirjoituksiani ei voi vääristellä ne löytyvät yleisistä aiheista täältä ! :)
        .
        http://otakoppi.webnode.fi/blogi/


      • Ps. Antaisitko vielä esimerkkejä että mitä minä vääristelen ja kenen kirjoituksia... esim. missä ? :)


    • zalaam

      Aloittaja. Voisitko suomentaa?
      Bismillah! No we will not let you go - let him go
      Bismillah! We will not let you go - let him go
      Bismillah! We will not let you go let me go
      http://www.metrolyrics.com/bohemian-rhapsody-lyrics-queen.html
      Langennut maailma on ruma.
      https://www.youtube.com/watch?v=jqALdkTArqs
      > Luke 10:18: “I saw Satan as Lightning from Heaven.” “Lightning” in Hebrew is “Barak”. “Heaven or Heights from the sky” in Hebrew is “Bama” “From” in Hebrew is “O”. So: Lightning From Heaven is Barak O Bama which is Barack Obama. “I saw Satan as Barack Obama.” Revelation 13:5 “The beast was given a mouth to utter proud words and blasphemies and to exercise his authority for forty-two months.” Rev 13:5 Obama speaks proud words and he is boastful. “slandering His Name, dwelling place, and departed Christians and Old Testament saints [Rev 13:6] Obama has proved hatred for the bible, stated Old Testament scriptures in blasphemy in his own speech. His slogan was also ”Thank You Satan.“ He made people repeat Thank You Satan. Also said ”Serve Satan“ in a speech reversed. Also "In Kenya, Obama was responsible for riots that burned down hundreds of Christian churches.” “Obama’s stage at the 2008 Democratic convention was designed in the style of the Pergamon Altar, a Greek Temple, which is mentioned in the book of Revelation as the “Seat ofSatan” or the “Throne of Satan.” <
      http://mediaexposed.tumblr.com/post/8748131154/luke-10-18-i-saw-satan-as-lightning-from
      This is quite disturbing.
      https://www.youtube.com/watch?v=I0axonBkLIU
      Raam: "Mitä oli ennen, sitä on vastakin. Ei mitään uutta auringon alla."
      https://www.youtube.com/watch?v=F1vY4rGuBb0&bpctr=1435642181
      Obamanation
      https://www.youtube.com/watch?v=K17kA50c1zs
      2Tess. 2:7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
      http://commieblaster.com/obamacrimes/
      Matt. 24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      https://www.google.fi/#q=false christs&tbm=vid
      1Joh. 2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
      Pelastus on tarjolla:)
      https://www.google.fi/#q=uskoontulo

      • zalaam

      • zlm


      • zlm

      • Tack.Eeva

      • vaatimattomuutta.taas
        Tack.Eeva kirjoitti:

        Tämäkin on ihan ok -- ruotsiksi vaikka onkin ja äänitys on tainnut jäädä päälle koska tyhjää on minuutti kaupalla sen jälkeen kun biisi on ohi ..

        Jos osaat kieltä ja ymmärrät tekstin tarkoituksen .. vaativaa ehkä ?

        https://www.youtube.com/watch?v=5G9nGkbBsaU&ab_channel=EvaSvensson

        tack, alex


      • VarSåGod
        vaatimattomuutta.taas kirjoitti:

        tack, alex

        Olisit nyt pannut merkille linkissä olevan nimen Eva Svensson .. joten nimimerkki Tack Eeva oli aivan kohdallaan . Kummallista että tästäkin valitetaan .. Eikö vaan Kopittelija?


      • Lainaus: "Eikö vaan Kopittelija?"
        ___________________________

        Tiedoksi vaan minulla on ihan tämä rekattu nimimerkki tässäkin keskustelussa ! Eli älkääs taas sotkeko minua tähänkin !
        Älä siis sinäkään umpirehellinen "puska" Alex !
        ( Pikkuvihjeenä alexille : sinun kirjoitustyylisi paljastaa sinut aina, olet aikas huono feikkaan niin älä siis tee niin ! )

        Mamma Mia sinua ;)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus: "Eikö vaan Kopittelija?"
        ___________________________

        Tiedoksi vaan minulla on ihan tämä rekattu nimimerkki tässäkin keskustelussa ! Eli älkääs taas sotkeko minua tähänkin !
        Älä siis sinäkään umpirehellinen "puska" Alex !
        ( Pikkuvihjeenä alexille : sinun kirjoitustyylisi paljastaa sinut aina, olet aikas huono feikkaan niin älä siis tee niin ! )

        Mamma Mia sinua ;)

        Höhö olipas taas turhan höpinää - siis ei mitään itua..
        Pikku vihje sinulle Kopittelija: Olet väärässä - ja TIEDÄT sen hyvin .. vai mitä. Eikö vain olekin niin, että sinä itse kirjoitit sen "mamma mian" (kun OSAAT niin hyvin "feikata").. ja nyt olet mukamas "tietävinäsi" ..

        Minä tiedän että se en ollut minä .. oletko ajatellut sitä? ja siksi tiedän että olet väärässä .. ja koska olet niin innokas vetämään samaa "mamma miaasi" kerta toisen jälkeen ei voi kuin tulla yhteen lopputulokseen .. se on että sinä itse "väärensit" ja kirjoitit ikäänkuin se olisin minä.. vain mustataksesi minua .. mitä kaikki tämä kertoo sinun osallisuudestasi Jumalan valtakuntaan ? etkö edes tajua sitä? Ja vaikka e et olisi ollut sinä mitä nämä kirjoituksesi kertovat sinun tarpeistasi olla kukkona tunkiolla - lisää siihen kaikki pilaamasi ketjut kohta olet yksin tällä pastalla .. olen huomannut että muut ovat siirtyneet toisille palstoille ..

        Ja toiseksi : Älä naurata ihmisiä - sinäkö muka kirjoittaisit "yhdellä nimimerkillä" haha .. mikä vitsi .. voi voi ..

        Kaikkien kirjoittelujesi ja vääristelyjesi jälkeen luottamuksesi on ainakin minun silmissäni nolla (0) .. toisin sanoen sitä ei edes ole.. että kehtaatkin vääristellä ihmisten kirjoituksia.. Onko sinulla jokin luonnevika ? vai mistä tuollainen tarve on tullut .. ?
        Nytkö jo kehut itseäsi kuinka osaat "feikata" niin, että sitä ei kukaan huomaa .. ja kuinka kirjoittelet vaihtamalla IP osoitetta vaikka ole porttikiellossa ja teet palstalle uusia sääntöjä oma mielesi mukaan.

        Olet myös tosi sekava noissa raamatuntulkinnoissasi .. yksi tulkinta kumoaa toisen - ja sinä et edes huomaa sitä ... ja näin käy jopa kristinuskon perusasioissa .. mamma mia ..

        Sääli sinua mies parka .. toivoisin että joskus heräisit tuosta itsekeskeisestä omahyväisyydestäsi .. mutta taitaa olla turha toivo .. sinulle kaikki o vain eräänlaista "peliä"... jonka nimi on "Sata viestiä voittaa aina" .

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Höhö olipas taas turhan höpinää - siis ei mitään itua..
        Pikku vihje sinulle Kopittelija: Olet väärässä - ja TIEDÄT sen hyvin .. vai mitä. Eikö vain olekin niin, että sinä itse kirjoitit sen "mamma mian" (kun OSAAT niin hyvin "feikata").. ja nyt olet mukamas "tietävinäsi" ..

        Minä tiedän että se en ollut minä .. oletko ajatellut sitä? ja siksi tiedän että olet väärässä .. ja koska olet niin innokas vetämään samaa "mamma miaasi" kerta toisen jälkeen ei voi kuin tulla yhteen lopputulokseen .. se on että sinä itse "väärensit" ja kirjoitit ikäänkuin se olisin minä.. vain mustataksesi minua .. mitä kaikki tämä kertoo sinun osallisuudestasi Jumalan valtakuntaan ? etkö edes tajua sitä? Ja vaikka e et olisi ollut sinä mitä nämä kirjoituksesi kertovat sinun tarpeistasi olla kukkona tunkiolla - lisää siihen kaikki pilaamasi ketjut kohta olet yksin tällä pastalla .. olen huomannut että muut ovat siirtyneet toisille palstoille ..

        Ja toiseksi : Älä naurata ihmisiä - sinäkö muka kirjoittaisit "yhdellä nimimerkillä" haha .. mikä vitsi .. voi voi ..

        Kaikkien kirjoittelujesi ja vääristelyjesi jälkeen luottamuksesi on ainakin minun silmissäni nolla (0) .. toisin sanoen sitä ei edes ole.. että kehtaatkin vääristellä ihmisten kirjoituksia.. Onko sinulla jokin luonnevika ? vai mistä tuollainen tarve on tullut .. ?
        Nytkö jo kehut itseäsi kuinka osaat "feikata" niin, että sitä ei kukaan huomaa .. ja kuinka kirjoittelet vaihtamalla IP osoitetta vaikka ole porttikiellossa ja teet palstalle uusia sääntöjä oma mielesi mukaan.

        Olet myös tosi sekava noissa raamatuntulkinnoissasi .. yksi tulkinta kumoaa toisen - ja sinä et edes huomaa sitä ... ja näin käy jopa kristinuskon perusasioissa .. mamma mia ..

        Sääli sinua mies parka .. toivoisin että joskus heräisit tuosta itsekeskeisestä omahyväisyydestäsi .. mutta taitaa olla turha toivo .. sinulle kaikki o vain eräänlaista "peliä"... jonka nimi on "Sata viestiä voittaa aina" .

        alex

        En ole sinusta kirjoittanut mitään... Et ole mielestäni tarpeeksi kiinnostava ihminen että alentuisin moiseen...
        Ei kiinnosta trollata perässäsi yhtään ! :)))


      • Kunhan vaan pysyt Alex pois minun avauksistani niin hyvä niin... :)))


      • Mutta tässä topiikissa voit Alex tietenkin höristä mitä sekopäisyyksiäsi tahansa kunhan et vain aina vainoharhaisuuksissasi aina kuvittele että minä olen jokaisen rekkaamattoman viestin takana ! :O


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Mutta tässä topiikissa voit Alex tietenkin höristä mitä sekopäisyyksiäsi tahansa kunhan et vain aina vainoharhaisuuksissasi aina kuvittele että minä olen jokaisen rekkaamattoman viestin takana ! :O

        Koska sinä olet omistanut tämän palstan sekä minulle että Alexille, niin jotta tästä olisi jotain hyötyäkin, niin minähän voinkin käyttää tätä palstaa hyväkseni ja tuoda tätä kautta paljon hyödyllistä tietoa ilmiöstä nimeltä "narsismi"... Se on nimittäin mielestäni synonyymi sanalle "synti" eli se juuri kuvaa synnin olemusta ja petollisuutta.

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/muita_hyodyllisia_artikkeleita_j/__new_page_-123328/

        Narsisti koukuttaa ja nöyryyttää sitten
        Narsistin koukkuun joutunut on vaarassa menettää omanarvontuntonsa ja aloitekykynsä. Narsistin uhrien kertomukset riipaisevat.

        Narsistinen persoonallisuushäiriö on petollinen tapaus. Narsisti on itseriittoinen, laskelmoiva ja häikäilemätön, mutta kätkee luonteensa ylenpalttiseen huomaavaisuuteen. Hän näyttelee hyvää ihmistä, kehuu ja ylistää juuri niin kauan, kun se on hänelle itselleen edullista. Hänen todellinen luontonsa saattaa paljastua vasta vuosien perästä.

        Suhde narsistin kanssa voi muuttua paratiisista helvetiksi, jossa väkivaltaa ei säästellä ja seksikin on vallankäytön väline. Tuija Välipakan ja Arja Lehtosaaren kirjassa Sata tapaa tappaa sielu narsismin uhrit kertovat kokemuksistaan.

        - Miksi hälytyskellot eivät soineet ajoissa? moni syyttelee itseään. Narsisti pystyy hämäämään vakuuttavuudellaan ketä tahansa.

        Narsismi voi olla ongelma myös muissa ihmissuhteissa. Narsisti voi olla työpaikkakiusaaja, joka kerää ympärilleen uskottujen hovin. Hän palkitsee omiaan, mitätöi ulkopuolisia valehtelulla ja juoruilulla. Hän vaatii ehdotonta ihailua ja ärtyy helposti: hoviin valittu voi äkkiä huomata pudonneensa nälvittyjen joukkoon.

        Syyt juontavat lapsuudesta

        Psykologit selittävät narsistisen persoonallisuushäiriön varhaisen lapsuuden laiminlyönneillä. Jos lapsi ei saa huomiota hoitavalta vanhemmaltaan, hänen vuorovaikutustaitonsa ei kehity normaalisti. Hän alistaa ja kiusaa muita loppuikänsä peittääkseen itseinhoaan.

        Narsistin uhri taas voi olla ylikiltti ja alistuva ihminen, joka ei uskalla asettaa omia rajojaan. Häntäkin on ehkä lapsena väheksytty.

        Läheisriippuvuudesta on vaikea irtaantua. Symbioosi jatkuu tai suhde pysyy koossa esimerkiksi lasten, taloudellisen syiden ja koston ja väkivallan pelon takia.

        Narsisti kokee olevansa aina oikeassa eikä häntä ole helppoa saada terapiaan. Terapiassa hän voi ottaa uhrin aseman ja hämätä ammattilaistakin. Narsismin uhreille on netissä vertaistukiverkosto.

        Tuija Välipakka Arja Lehtosaari: Sata tapaa tappaa sielu. Narsismin uhrit kertovat. Ajatuskirjat, Gummerus, 2007.

        www.narsistienuhrientuki.info

        Lähes kaikilla ihmisillä on lieviä narsistisia piirteitä. Patologisesti narsistisella tarkoitetaan henkilöä, jonka todellisuuden taju ja arvostelukyky ovat vinoutuneet eikä kanssakäyminen muiden kanssa suju.

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/marjatta_jabe/__new_page_-122918/#token-122356

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/pia-kaulio/kaksoissidos-vakava-ansa/

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/markku_salo/


      • kerettiläinen--

        Tässä on lainauksia seuraavasta linkistä.

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/marjatta_jabe/__new_page_-122918/#token-122356

        Ulkopuoliset saavat minävaurioisesta miellyttävän ja itsevarman, jopa hurmaavan vaikutelman, mutta hän on värisokea tunteiden suhteen. Häneltä puuttuvat empatian, häpeän ja syyllisyyden tunteet.

        Keinoja kaihtamatta sosiopaatti toteuttaa halunsa ja on siinä taitava, mutta taakseen hän jättää rumaa jälkeä. Hän kuvittelee olevansa tavallisille ihmisille laadittujen lakien ja normien yläpuolella. Toiset ovat olemassa vain oman egon pönkittämistä ja hyväksikäyttöä varten.

        ”Minävaurioinen on tuulten haistelija ja sukkuloija. Hän on uskomattoman taitava manipuloimaan kanssaihmisiään. Vaikka hän herättää monissa ihailua, hänessä ei ole oikeaa sosiaalisuutta, sillä häneltä puuttuu aito lämpö ja kiinnostus ihmisiin. Sitä paitsi häneltä puuttuu omatunto”, kuvailee psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen .

        ”Minävaurioiselle sosiaalinen suosio on suorastaan elinehto. Niinpä hän on taitava keräämään ympärilleen selkään taputtelijoiden joukon. Hännystelijöitään hän manipuloi omien halujensa mukaan ja voi käyttäytyä hyvin mielivaltaisesti. Hajoita ja hallitse on yksi kantava periaate, jolla hän pitää ihmisiä vallassaan”, kertoo Liisa Keltikangas-Järvinen.

        Yhteiskunta suosii pelureita

        Minävaurio syntyy jo lapsena, mutta sitä ei ole totuttu pitämään psyykkisenä häiriönä, sillä psyykkinen häiriö on tottu liittämään jonkinasteiseen syrjäytymiseen tai henkiseen pahoinvointiin, ei ulkoiseen menestykseen.

        ”Yhteiskunta on avannut portteja sille, että sosiopaattisia piirteitä omaavien henkilöiden on yhä helpompi menestyä työelämässä. Pätkäihmissuhteet ja kilpailun ja tehokkuuden ihannointi sallii, jopa suosii tunnevammaisia pelureita, joiden ihmissuhteet eivät perustu kiintymykseen, vaan siihen, että niistä hyötyy jollain tavoin.”

        Minävaurioinen johtaja kääntää nopeasti takkinsa tilanteen mukaan. Hän haluaa tehdä itsensä tykö, hänellä on erinomainen kyky manipuloida muita. Mutta jos alaiset eivät tee kuten hän haluaa, hänessä herää kosto. Alaisen työpaikka on silloin vaarassa.

        ”Minävaurioisella on kyky saada aikaan tulosta, mutta hänellä on myös taipumus valehdella ja pettää ihmisiä. Tarkoitus pyhittää keinot. Jos hän ei saa tahtoaan muuten läpi, hän on valmis käyttämään epäsuoria väkivallan muotoja, kuten painostusta, jopa kiristystä. Hän ei myöskään opi sosiaalisista kokemuksista, vaan toistaa käyttäytymistään kerta kerran jälkeen.”

        Suuri tulevaisuus odottaa

        Minävaurioinen saattaa pärjätä erinomaisesti työssään. Hän antaa itsestään tehokkaan ja osaavan vaikutelman. Koska hän ei tunne syyllisyyttä eikä ahdistusta, hän ei koe paineita vastuuntuntoisen ihmisen tapaan. Saattaa jopa olla, että mitä hektisempää työ on, sitä paremmin hän menestyy.

        ”Sosiopaattia vaivaa megalomania, suuruusharha. Kun hän huutaa, koko maailman on pyörähdettävä. Tämä persoonallisuuskehityksen häiriö tuo kaikkivoivan hallitsevuuden tunteen.”

        Syy on aina toisissa

        Kun maailma ei menekään polvilleen, on aina toisia, joita voi syyttää epäonnistumisesta: muut ovat juonineet selän takana, olleet kateellisia tai pahansuopia. Kuvaan astuu jos ei fyysinen, niin sanallinen väkivalta, kuten iva ja pilkka. Toisen tuho on itselle voitto. Kostonhalu elää vahvana.

        ”Minävaurioiselta puuttuu itsetunto. Hän ei myöskään kestä julkista kasvojen menettämistä. Hän katsoo oikeudekseen tehdä mitä vain. Yhteiset pelisäännöt ovat holhousta. Liikennesäännöt ovat hänen mielestään niitä varten, jotka eivät osaa ajaa autoa. Lait ja asetukset ovat tavallisille, keskinkertaisille ihmisille, jotka eivät osaa itse ajatella. Itse hän kuvittelee olevansa sääntöjen ja lakien yläpuolella. Hänelle ei ole olemassa sellaista kun yhteisön etu. On vain minä itse.”


      • kerettiläinen--

        Jatkoa edelliseen linkkiin.

        Työelämän Auervaarat

        Minävaurioinen osaa viehättää ja puhuu suurilla lupauksillaan toiset pyörryksiin. Hän saattaa olla kiehtova persoonallisuus, jolla on vetovoimaa, usein myös karismaa. Auervaarat ovat siitä tyypillisiä esimerkkejä.

        Minävaurioinen on valmis tekemään kaikkensa suosionsa eteen saadakseen ihailua ja selkään taputtelua. Kun ihailijat huomaavat tulleensa petetyiksi ja lopettavat kehumisen, jättää minävaurioinen heidät ja etsii uudet ihailijat.

        ”Ihmiset eivät aina ymmärrä, että ei ole heidän omaa heikkouttaan tulla ”aivopestyksi”, vaan sosiopaatilla todella on kyky vaikuttaa toisiin. Vastapuolella ei ole mitään erityistä keinoa nähdä heti, että kyseessä on luonnevaurioinen ihminen. Jokaisella työpaikalla ihmiset menevät manipuloinnin ansaan.”

        Minävaurioinen on taitava lukemaan toisia ja asettamaan sanansa sen mukaan. Siksi on tavallista, että työtoverit ja alaiset eivät aluksi usko niitä negatiivisia asioita, joita minävaurioisen paremmin tuntevat tästä ja tämän toimista kertovat.

        ”Minävaurioisen johtaja ympärillä on aina joukko ihmisiä, jotka ovat valmiita puolustamaan häntä viimeiseen saakka. Mielistelijöitä löytyy moneen lähtöön: yksi sinisilmäisyyttään, toinen hyötyäkseen kaveruudesta, kolmas on peloteltu nurkkaan.”

        Täydellinen kaksoiselämä

        Minävaurioinen pyrkii viimeiseen saakka pitämään julkisuuskuvansa kirkkaana. Hän on usein mukava huuliveikko, kaiken keskipiste, se joka hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Tätä kaskuja kertovaa, mukavaa ja leppoista seuramiestä tai -naista puoliso tai kotiväki ei lainkaan tunnista. Se on minävaurioisen sosiaalinen rooli, julkisuuskuva, jota hän saattaa ylläpitää ulospäin vaikka koko elämänsä. Mutta kodin seinien sisällä, piilossa julkisuudelta hän voi olla kova, uhkaileva ja alistava, jopa väkivaltainen. Tätä salattua puolta ei yleensä työtoveri pääse näkemään. Sosiopaatti viettää kaksoiselämää.

        Usein puoliso on ainoa, joka näkee totuuden sosiopaatista. Kun hän ei saa keneltäkään toiselta tukea käsitykselleen, hän vähitellen kuvittelee vian olevan itsessään. Muut ihmettelevät, miten hän saa aikaan riidan niin mukavan ihmisen kanssa. Lopputulos on usein se, että puoliso ahdistuu, kun oman maailman ja toisten kertoman maailman välillä on ristiriita. Aikaa myöten hän ei usko enää edes omiin havaintoihinsa. Siitä saattaa seurata jopa masennus, vaikka hän oikeasti on puolisoista terveempi.

        Minävaurioinen jakaa mielipiteet

        Tyypillistä on, että minävaurioisen johtajan alaiset antavat hänestä täysin toisistaan poikkeavan kuvan. Osa pitää esimiestään suurenmoisena, osa taas ahdistuu. Ilmapiirikartoituksessa molemmat ääripäät korostuvat, mutta keskiarvo on kohtalaisen hyvä.

        Minävaurion tuntomerkkejä
        * Osaa vakuuttaa ja omaa runsaasti viehätysvoimaa.

        * Kerää ympärilleen ihailijoiden joukon.

        * Haistaa tuulen ja on nopea takinkääntäjä.

        * Kertoo suuria suunnitelmia tulevaisuudesta.

        * Manipuloi taitavasti toisia sujuvasanaisuudellaan.

        * Muuntaa totuutta ja keksii tekosyitä omaksi edukseen.

        * Sanat ja käytös ovat ristiriidassa keskenään.

        * Tarve korostaa itseään saadakseen huomiota.

        * Tunteeton, säälimätön ja vastuuton.

        * Syyttää toisia epäonnistumisistaan.

        * Käyttää henkistä, jopa fyysistä väkivaltaa saadakseen tahtonsa läpi.

        * Vakuuttaa toiset rehellisyydestään, vaikka valehteleekin.

        * Vaikuttaa avoimelta ja suoralta, vaikka on kaikkea muuta


      • Narsismi on todella paha ongelma varsinkin monessa parisuhteessa ja todella tuhoava ja alistava kokonaisuus...Varsinkin ongelmalliseksi asian tekee se, että jokaisessa ihmisessä on aste "narsismia" ja sairaalloisen näkeminen voi olla joskus todella vaikeaa ja varsinkin kun nämä ihmiset saattavat olla yhteiskunnallisesti hyvin arvostettujakin ja kunnollisen oloisia !
        .
        Säälin kovasti heitä, jotka sellaisessa joutuvat elämään ! :(
        .
        En myöskään yhtään kadehdi näitä kristillisiä "avioliittoneuvojia" jotka aina yrittävät pelastaa avioliiton vaikka sillä ei olisi mitään järkevää syytä jatkaa !


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Mutta tässä topiikissa voit Alex tietenkin höristä mitä sekopäisyyksiäsi tahansa kunhan et vain aina vainoharhaisuuksissasi aina kuvittele että minä olen jokaisen rekkaamattoman viestin takana ! :O

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/pia-kaulio/kaksoissidos-vakava-ansa/

        Lainauksia edellisestä linkistä.

        "Kaksoissidos – vakava ansa

        Kaksoissidosviestinnällä tarkoitetaan ristiriitaista viestintää, jonka kohteella ei ole mahdollisuutta toimia oikein. Hän ei puolustautua, vastustaa tai edes poistua tilanteesta joutumatta häpeään. Ristiriitaisessa tilanteessa esimerkiksi

        - pyydetään tai vaaditaan rakkauden osoituksia, ja kun niitä saadaan, ne torjutaan, mitätöidään tai häpäistään. Puhutaan esimerkiksi läheisyyden kaipuusta, sitten syytetään väärästä ja ärsyttävästä lähestymisestä.
        - nostetaan toinen jalustalle tiettyjen positiivisten ominaisuuksien perusteella. Myöhemmin käytetään samoja ominaisuuksia osoituksena toisen heikkoudesta ja viallisuudesta.
        - vannotaan toiselle rakkautta ja ihailua. Samalla kerrotaan, millä tavoin toinen on niin huono, että häntä ei kukaan voi sietää.
        - petetään ja mitätöidään kumppania, joka loukkaantuu ja on yksinäinen. Pettämistä perustellaan sillä, että kumppani on torjuva ja tylsä.
        - valehdellaan, sitten syytetään kumppania luottamuksen puutteesta.
        - vannotaan rakkautta sanoissa. Teoissa osoitetaan aivan päinvastaista.
        - syyllistetään muutenkin syyllisyyden vallassa olevaa ihmistä siitä, että hän ei todellisuudessa koe tai myönnä syyllisyyttä vaan teeskentelee.
        - syyllistetään toista omista teoista. Kun toinen ei halua myöntää syyllisyyttä tällaiseen, syytetään häntä täydelliseksi, joka ei koskaan tee mitään väärin.
        - loukataan toista mitätöivällä kommentilla. Kun kohde loukkaantuu, syytetään häntä huumorintajuttomaksi: ”Sehän oli vain vitsi!”
        - jos kumppani kysyy narsistin menoista, hän on mustasukkainen. Jos kumppani ei kysy, hän on piittaamaton ja kylmä.

        Ristiriitaisen viestinnän mahdottomuus ja väistämätön umpikuja on syytä tunnistaa. Kaksoissidos on vakava ansa, joka järkyttää kohteensa perusluottamusta ja saa tältä pään perin juurin sekaisin. Kohteelta viedään mahdollisuudet puolustaa itseään ja näkemyksiään. Mikään toiminta ei johda hyvään lopputulokseen. Kohde ei onnistu missään ja alkaa tuntea jatkuvaa riittämättömyyttä.

        Ihmisellä on taipumus pohtia tapahtumien syytä, ja terve mieli kykenee kyseenalaistamaan oman toimintansa. Kaksoissidosviestinnän edessä terve mieli toimiikin loogisesti ja alkaa kyseenalaistaa ja epäillä omia ajatuksiaan ja arviointikykyään. Täysin terve mieli voi sairastua, kun se joutuu jatkuvasti umpikujaan ahdetuksi.

        Kaksoissidosviestintä on itsessään narsistinen tapa viestiä sillä se ei ota huomioon logiikkaa eikä kuulijaa. Pelin säännöt tuntee vain narsisti. Koska hän on itse luonut säännöt, hän voi myös muuttaa niitä jatkuvasti. Hänellä on siis valta ohjata peliä, joten hänen asemansa kaikkitietävänä on turvattu. Pelin kohde voi jopa arvostaa sitä, että narsisti vaikuttaa tietäväiseltä ja luotettavalta kaiken ristiriitaisuuden ja turvattomuuden keskellä. Kohde ei huomaa, että narsisti on kaoottisuuden luonut. Usein narsisti varmistaa auktoriteettiasemansa ensin, ja vasta tämän jälkeen pikku hiljaa aloittaa ristiriitojen syöttämisen.

        Aikuinen ihminen voi olla lapsen roolissa narsistiin nähden, jos hän uskoo narsistin olevan viisas auktoriteetti, jonka puheet ovat totta. Auktoriteettiaseman voi määrätä esimerkiksi työpaikan hierarkia mutta myös jokin aivan muu tekijä. Naiselle auktoriteetin voi muodostaa jo se, että puhuja on mies. Hyvään uskova ihminen haluaa viimeiseen asti luottaa ja uskoa rakkauteen. Hän pitää yllä toivoa siitä, että mitään perustavasti pahaa ei ole tapahtunut. Vahva ihminen ajattelee, että kyseessä on vain pieni väärinkäsitys, kommunikaatiokatkos, jolle on olemassa syy. Hänen mielestään tilanne voidaan hoitaa ja korjata kovalla työllä ja yrittämisellä sekä rakentavalla keskustelulla. Hyvään uskova vahva ihminen voi käyttää tähän koko elämänsä ja energiansa ilman näkyvää tulosta. Aina syntyy uusia väärinkäsityksiä ja tulipaloja sammutettavaksi.

        Kaiken ikäisten mielenterveys on kaksoissidosviestinnässä vaarassa. Keskeistä puolustautumisessa olisi luottaa omaan arviointikykyynsä. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, etenin jos arkielämä on pitkälti kaksoissidosihmisen varassa. Tulisi olla muitakin tahoja joiden kanssa voi ajatuksiaan puntaroida. Niin lapsella kuin aikuisellakin tulisi lähipiirissään olla edes joku maalaisjärkinen ja johdonmukainen aikuinen, joka puolustaa uhrin minuutta.


      • kerettiläinen--

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien ÄITI".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan JUOVUKSISSA PYHIEN VERESTÄ ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

        Ilmestyskirjan "portto Babylon" on siis "äiti, joka on juovuksissa pyhien verestä" - voidaankin kysyä, millainen sellainen "äiti" oikein on?
        Aivan ilmeisestikin narsistinen PSYKOPAATTIÄITI. Ristiriitainen kaksoissidosviestintä taas puolestaan on edellisen linkin mukaan narsistinen tapa viestiä, joten löytyykö nämä tuntomerkit omaavaa uskonnollista valtaa? Jos alkaa tutkimaan "maan porttojen ja kauhistuksien Äitikirkon" veristä historiaa ja sen ristiriitaista kaksoisviestintää sisältäviä katekismuksen opetuksia, niin vastaus on kyllä. Ja jos on "äiti", niin sillä täytyy olla myös "lapsia" eli tässä tapauksessa "tyttäriä". Ovatko narsistisen äidin tyttäret sitten narsistisia? Ei muuta kuin tutkimaan niitä ristiriitaisia narsistisia opetuksia, joilla eri seurakunnat viestivät jäsenilleen, niin vastine tällekin löytyy elävästä elämästä.


      • armonkerjäläinen

        kiitos ystävä hyvästä kirjoituksesta Sanon vain Herra armahda meitä syntisiä!


      • Kerettiläiselle vinkiksi että jos luet liikaa psykologista kirjallisuutta niin siinäkin on vaara jäädä koukkuun... ja sitten alkaa kuvitella kaikenlaista joutavanpäiväistä !
        .
        Kyllä niitä "Virtahepoja sitten riittää joka olohuoneessa" sun muuta !
        Tämmöinen "keittiö- psykologia" on hengellisten puoskareiden hommaa !
        .
        Esimerkiksi minun nuorempi poikani olisi pitänyt jo koulupsykologien, ja koulupsykiatrin 15 min keskustelun jälkeen, niin painostuksesta syödä ADHD- amfetamiini johdannaislääkkeitä jo monta vuotta mutta eipä ole tarvinnut kun en suostunut moiseen huume-koukkuun vaikka minua siihen painostettiin myöntymään...
        Ja hyvin on pärjätty ilman ja terve hyvä raitis poika ylä-asteella on nyt !
        .
        Itse olen ollut Stop-huumeilla päihdetyötekijänäkin jonkin aikaa niin että tiedän näistä ja näistä ihmisistä jotain ! :O


      • kerettiläinen--

        >>Esimerkiksi minun nuorempi poikani olisi pitänyt jo koulupsykologien, ja koulupsykiatrin 15 min keskustelun jälkeen, niin painostuksesta syödä ADHD- amfetamiini johdannaislääkkeitä jo monta vuotta <<

        No hieman ihmetyttää, jos jollekin annetaan ADHD-diagnoosi 15 min keskustelun jälkeen...


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        >>Esimerkiksi minun nuorempi poikani olisi pitänyt jo koulupsykologien, ja koulupsykiatrin 15 min keskustelun jälkeen, niin painostuksesta syödä ADHD- amfetamiini johdannaislääkkeitä jo monta vuotta <<

        No hieman ihmetyttää, jos jollekin annetaan ADHD-diagnoosi 15 min keskustelun jälkeen...

        Aivan... sitä minäkin ihmettelen...Mutta tällaista puoskarointia lapsille tämä nykyisin on ja kaikkein huvin huippu tässä oli se, että Päijät-Hämeen keskussairaalaan sovimme sellaista oppimishäiriöihin sun muihin liittyvän tutkimuksen ja kartoituksen niin lopulta poikaa ei sinne otettu ollenkaan, koska minä en isänä ollut suostunut myös lääkitykseen ! :O
        Tämä tehdään vain sellaisille joiden vanhemmat ovat suostuneet lääkitykseen !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Aivan... sitä minäkin ihmettelen...Mutta tällaista puoskarointia lapsille tämä nykyisin on ja kaikkein huvin huippu tässä oli se, että Päijät-Hämeen keskussairaalaan sovimme sellaista oppimishäiriöihin sun muihin liittyvän tutkimuksen ja kartoituksen niin lopulta poikaa ei sinne otettu ollenkaan, koska minä en isänä ollut suostunut myös lääkitykseen ! :O
        Tämä tehdään vain sellaisille joiden vanhemmat ovat suostuneet lääkitykseen !

        Minulla on nuo psykologien paperit ja koulupsykiatrin paperit ja sossutätien paperit ja kouluarviot sun muut kaikki tuolla vielä tallessa ja olen niille naureskellut välillä... ei niitä nauramatta voi lukea ja kaikkein parasta että ne sisältävät ihan vääristeltyä tietoa myös !


      • kerettiläinen--

        Minulla oli naapuri, joiden nuorimmalla pojalla oli ADHD-diagnoosi ja ainakin hänen äitinsä mukaan poika kykeni keskittymään koulussa vain lääkityksen avulla. Loma ajat hän oli ilman lääkitystä. En osaa sanoa, mitä mieltä olen tästä lääkityksestä, mutta hankalahan tilanne on, jos lapsi ei kykene keskittymään opiskeluun, sillä hänestä tulee silloin alisuoriutuja, mikä on myöskin henkisesti raskasta tässä kilpailuyhteiskunnassa. Ilmeisesti sinä olet löytänyt jonkun muun "lääkkeen" tähän keskittymis- ja ylivilkkausongelmaan...


      • Ps. Vanhempi poikani kirjoittaa ylioppilaaksi nyt syksystä lähtien ja nuorempi menee nyt Kasille ylä-asteella normaalikoulussa mutta edelleen omaa lievää jonkinlaista "lukihäiriötä" jota ei ole pyynnöistä huolimatta kartoitettu mitenkään...
        Viime vuonna piti koulun puolesta kartoittaa mutta ei ollut sitten mitään kuitenkaan ! Tietotekniikassa nuorempi pärjää kyllä tosi hyvin... Osaa nämä konehommelit paljon paremmin kuin minä ! :O
        .
        Kyllä minuakin on kartoitettu oikein suurennuslasilla yksinhuoltajana ja vielä isänä... melkosta se on kyllä noiden sossutätien kanssa ollut ... Mutta onneksi vanhempi poika on ollut hyvä koulussa aina vaikka ei juuri lue yhtään ! :)
        Ja näin eivät ole niin minua huonona vanhempana päässeet syyttämään kun ei nuorempi ole ainoa lapsi !
        Ei todellakaan käy kateeksi ihmisiä jotka joutuvat sossutätien "keittiöpsykologiaa" maistamaan ! :O


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Minulla oli naapuri, joiden nuorimmalla pojalla oli ADHD-diagnoosi ja ainakin hänen äitinsä mukaan poika kykeni keskittymään koulussa vain lääkityksen avulla. Loma ajat hän oli ilman lääkitystä. En osaa sanoa, mitä mieltä olen tästä lääkityksestä, mutta hankalahan tilanne on, jos lapsi ei kykene keskittymään opiskeluun, sillä hänestä tulee silloin alisuoriutuja, mikä on myöskin henkisesti raskasta tässä kilpailuyhteiskunnassa. Ilmeisesti sinä olet löytänyt jonkun muun "lääkkeen" tähän keskittymis- ja ylivilkkausongelmaan...

        Minun pojallani on yksi kaveri jolla on myös ADHD mutta hänen isänsä lopetti lääkityksen kun poika muuttui ihan apaattiseksi, pärjää hyvin ilmankin vaikka oireilee vähän... Minun pojallani ei ADHD:ta ole ja olen sen tiennyt aina !
        mutta ei nämä sitä tajua, nämä, jotka luulee tietävänsä mutta minä kun tunnen poikani 24h/vrk !
        .
        Monet ADHD lääkityksen saaneista ajautuu myöhemmin Amfetamiinin ongelmakäyttäjäksi koska amfetamiini rauhoittaa oikeasti ADHD potilasta...Ja nämä metyylifenidaatit ja yleisesti käytetty esim. Ritalin on esim. amfetamiinijohdannainen ja se luokitellaan suomessa huumausaineeksi !
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti

        Normaali ihmisellä amfetamiini on piristävä ja tuo lisää "speediä" !
        .
        Kukaan ei ole oikeasti oikein tutkinut näiden jälkiseuraamuksia mutta lääketehtaat tuottavat näitä joka paikkaan ja lääkäreitä sponsoroidaan !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minun pojallani on yksi kaveri jolla on myös ADHD mutta hänen isänsä lopetti lääkityksen kun poika muuttui ihan apaattiseksi, pärjää hyvin ilmankin vaikka oireilee vähän... Minun pojallani ei ADHD:ta ole ja olen sen tiennyt aina !
        mutta ei nämä sitä tajua, nämä, jotka luulee tietävänsä mutta minä kun tunnen poikani 24h/vrk !
        .
        Monet ADHD lääkityksen saaneista ajautuu myöhemmin Amfetamiinin ongelmakäyttäjäksi koska amfetamiini rauhoittaa oikeasti ADHD potilasta...Ja nämä metyylifenidaatit ja yleisesti käytetty esim. Ritalin on esim. amfetamiinijohdannainen ja se luokitellaan suomessa huumausaineeksi !
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti

        Normaali ihmisellä amfetamiini on piristävä ja tuo lisää "speediä" !
        .
        Kukaan ei ole oikeasti oikein tutkinut näiden jälkiseuraamuksia mutta lääketehtaat tuottavat näitä joka paikkaan ja lääkäreitä sponsoroidaan !

        Muutamia tutkimuksia aiheesta olen lukenutkin ja puhunut niistä koulupalavereissa kun minua painostettiin lääkitykseen ja ne tutkimukset ei todellakaan ole mitään imartelevia aiheesta ja todellakaan nämä lääkkeet ei ole vaarattomia !


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Minun pojallani on yksi kaveri jolla on myös ADHD mutta hänen isänsä lopetti lääkityksen kun poika muuttui ihan apaattiseksi, pärjää hyvin ilmankin vaikka oireilee vähän... Minun pojallani ei ADHD:ta ole ja olen sen tiennyt aina !
        mutta ei nämä sitä tajua, nämä, jotka luulee tietävänsä mutta minä kun tunnen poikani 24h/vrk !
        .
        Monet ADHD lääkityksen saaneista ajautuu myöhemmin Amfetamiinin ongelmakäyttäjäksi koska amfetamiini rauhoittaa oikeasti ADHD potilasta...Ja nämä metyylifenidaatit ja yleisesti käytetty esim. Ritalin on esim. amfetamiinijohdannainen ja se luokitellaan suomessa huumausaineeksi !
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti

        Normaali ihmisellä amfetamiini on piristävä ja tuo lisää "speediä" !
        .
        Kukaan ei ole oikeasti oikein tutkinut näiden jälkiseuraamuksia mutta lääketehtaat tuottavat näitä joka paikkaan ja lääkäreitä sponsoroidaan !

        No jos muuttuu lääkityksen johdosta apaattiseksi tai saa vain lisää vauhtia, niin se jo todistaa, ettei ole ADHD: tä. Sen sijaan sellainen, jolla oikeasti on ADHD, rauhoittuu lääkityksen avulla. Ehkä sitä ei saa selville muuten kuin kokeilemalla, aivokemioistahan siinä on kyse... Kiinnostaisi tosin tietää, onko joku löytänyt jonkun muun ratkaisun tähän ongelmaan, esim. ruokavalio tai jokin muu...


      • On näihin jotain "luontaislääkityksiä" kyllä mutta voi olla enemmän niillä on ns. "plasebo" vaikutus !
        Tämä sairaus keksittiin vasta 1950 luvulla ja nyt se on aikapommi jonka seuraamuksista ei tiedä kukaan...
        Yliopisto-opiskelijat käyttävät näitä lääkkeitä joskus jaksaakseen opiskella ja aine lisää kognitiivista oppimista eli muistamista, tms.
        Eli tämä on opiskelussa käytetty Dobing-aine jonka vaikutusta ihmisen psyykeen ei tiedetä pitkässä juoksussa !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ps. Vanhempi poikani kirjoittaa ylioppilaaksi nyt syksystä lähtien ja nuorempi menee nyt Kasille ylä-asteella normaalikoulussa mutta edelleen omaa lievää jonkinlaista "lukihäiriötä" jota ei ole pyynnöistä huolimatta kartoitettu mitenkään...
        Viime vuonna piti koulun puolesta kartoittaa mutta ei ollut sitten mitään kuitenkaan ! Tietotekniikassa nuorempi pärjää kyllä tosi hyvin... Osaa nämä konehommelit paljon paremmin kuin minä ! :O
        .
        Kyllä minuakin on kartoitettu oikein suurennuslasilla yksinhuoltajana ja vielä isänä... melkosta se on kyllä noiden sossutätien kanssa ollut ... Mutta onneksi vanhempi poika on ollut hyvä koulussa aina vaikka ei juuri lue yhtään ! :)
        Ja näin eivät ole niin minua huonona vanhempana päässeet syyttämään kun ei nuorempi ole ainoa lapsi !
        Ei todellakaan käy kateeksi ihmisiä jotka joutuvat sossutätien "keittiöpsykologiaa" maistamaan ! :O

        No ADHD on tosiaan muodissa ja joskus psykologit tosiaan kuulemma syyllistyvät vääriin diagnooseihin .. ja ei vain lapsille vaan myös aikuisille ..
        Oma perhe on onneksi säästynyt, mutta kuulin uutisissa että liian monet lapset on diagnosoitu ADHD "potilaiksi" .vain koska lapsi on "liian" vilkas ja ei oikein jaksa istua koulussa hiljaa - vaan häiritsee muita kaiken aikaa ... Silloin opettajan on helppo ajatella että lapsi on ADHD potilas ja hakee psykologilta apua tilanteeseen .. ja psykologi lukee luonnollisesti opettajan selonteon ja juttelee lapsen kanssa hetken tekee sitten sen perusteella diagnoosinsa .. mikä ei ehkä aina ole paras tapa .. tosin se on vain alku diagnoosi ja jos lapsi EI tarvitse hoitoa .. hän tuskin sitä saa .

        Minulla on entinen naapuri nykyinen tuttava jonka poika sai DHD diagnoosin ja lääkkeet. Kun naapurini kertoi asiasta ja lääkkeistä .. minäkin ajattelin että kuinka lapselle voi antaa "huumeita" ja juttelin tyttöni kanssa (joka on neurologi) ja hän sanoi, että mitään riskiä että lapsesta tulisi huumeidenkäyttäjä lääkkeiden tähden ei ole - annokset ovat niin pieniä.
        Siis asialla on kaksi puolta - lapset jotka ei saa hoitoa saavat usein kärsiä elinikäisistä vaikeuksista - siitä on todisteena monet jotka vasta aikuisena ovat saaneet diagnoosinsa - Hyvä esimerkki on ruotsalainen kolminkertainen painin maailmanmestari ja olympiapronssia voittanut Frank Andersson - hän on itse kertonut kuinka suuri helpotus hänelle oli kun hän sai diagnoosin 50 vuotiaana ja apua elämäänsä.. Hän oli koko elämänsä ajan tuntenut että jotain on "erilailla" mutta apu tuli vasta nyt ..
        Toivotaan että poikasi saa sen avun johon hänellä on oikeus .. itse en luottaisi itse tekemääni diagnoosiin, mutta olisin mukana kaiken aikaa ja silmä tarkkana seuraisin kuinka lapseni edistyy .. usein on niin, että lapsi jää vaille niin paljosta jos hänellä kuitenkin on ADHD - mikä ilmenee esimerkiksi keskittymisvaikeuksina ja niin edelleen ... ja helposti kostautuu sitten myöhemmin elämässä. Sellaiselle lapselle on myös turha sanoa että "ryhdistädy" ... tai alkaa esimerkiksi kurittamaan ja rankaisemaan..

        alex


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        No jos muuttuu lääkityksen johdosta apaattiseksi tai saa vain lisää vauhtia, niin se jo todistaa, ettei ole ADHD: tä. Sen sijaan sellainen, jolla oikeasti on ADHD, rauhoittuu lääkityksen avulla. Ehkä sitä ei saa selville muuten kuin kokeilemalla, aivokemioistahan siinä on kyse... Kiinnostaisi tosin tietää, onko joku löytänyt jonkun muun ratkaisun tähän ongelmaan, esim. ruokavalio tai jokin muu...

        Lue tuolta ja siitä että näitä voi olla montaa eri lajia !

        http://adhdtutuksi.fi/mika-on-adhd/


      • alex.kasi kirjoitti:

        No ADHD on tosiaan muodissa ja joskus psykologit tosiaan kuulemma syyllistyvät vääriin diagnooseihin .. ja ei vain lapsille vaan myös aikuisille ..
        Oma perhe on onneksi säästynyt, mutta kuulin uutisissa että liian monet lapset on diagnosoitu ADHD "potilaiksi" .vain koska lapsi on "liian" vilkas ja ei oikein jaksa istua koulussa hiljaa - vaan häiritsee muita kaiken aikaa ... Silloin opettajan on helppo ajatella että lapsi on ADHD potilas ja hakee psykologilta apua tilanteeseen .. ja psykologi lukee luonnollisesti opettajan selonteon ja juttelee lapsen kanssa hetken tekee sitten sen perusteella diagnoosinsa .. mikä ei ehkä aina ole paras tapa .. tosin se on vain alku diagnoosi ja jos lapsi EI tarvitse hoitoa .. hän tuskin sitä saa .

        Minulla on entinen naapuri nykyinen tuttava jonka poika sai DHD diagnoosin ja lääkkeet. Kun naapurini kertoi asiasta ja lääkkeistä .. minäkin ajattelin että kuinka lapselle voi antaa "huumeita" ja juttelin tyttöni kanssa (joka on neurologi) ja hän sanoi, että mitään riskiä että lapsesta tulisi huumeidenkäyttäjä lääkkeiden tähden ei ole - annokset ovat niin pieniä.
        Siis asialla on kaksi puolta - lapset jotka ei saa hoitoa saavat usein kärsiä elinikäisistä vaikeuksista - siitä on todisteena monet jotka vasta aikuisena ovat saaneet diagnoosinsa - Hyvä esimerkki on ruotsalainen kolminkertainen painin maailmanmestari ja olympiapronssia voittanut Frank Andersson - hän on itse kertonut kuinka suuri helpotus hänelle oli kun hän sai diagnoosin 50 vuotiaana ja apua elämäänsä.. Hän oli koko elämänsä ajan tuntenut että jotain on "erilailla" mutta apu tuli vasta nyt ..
        Toivotaan että poikasi saa sen avun johon hänellä on oikeus .. itse en luottaisi itse tekemääni diagnoosiin, mutta olisin mukana kaiken aikaa ja silmä tarkkana seuraisin kuinka lapseni edistyy .. usein on niin, että lapsi jää vaille niin paljosta jos hänellä kuitenkin on ADHD - mikä ilmenee esimerkiksi keskittymisvaikeuksina ja niin edelleen ... ja helposti kostautuu sitten myöhemmin elämässä. Sellaiselle lapselle on myös turha sanoa että "ryhdistädy" ... tai alkaa esimerkiksi kurittamaan ja rankaisemaan..

        alex

        Minullakin on yksi tuttu kaveri joka oli tosi lahjakas biljardinpelaaja (jota myös opetin hiukan) mutta vähän lopetti mutta on myös hyvä jalkapalloilija ja pelaa nyt 3 divisioonassa Lahtelaisessa joukkueessa mutta on syönyt ADHD lääkkeitä koko nuoruutensa ja ollut välillä pahastikin amfetamiini-koukussa...
        Hänelle joskus kerroin että pojalleni olisi määrätty lääkkeitä mutta en suostunut ja hän sanoi että oikein teit ja sanoi perään "älä ikinä suostu siihen" ! Ja siinä puhui mies joka tietää mistä puhuu...
        Olen tänä kesänäkin käynyt katselemassa hänen edesottamuksiaan futiskentällä !


      • Alex kirjoittaa. " Toivotaan että poikasi saa sen avun johon hänellä on oikeus .. itse en luottaisi itse tekemääni diagnoosiin, "
        _________________

        Siinä puhuu taas mies joka ei ymmärrä mistään mitää :O


      • Ps. Tämän tutun kaverini Isä pelasi Suomen veikkausliigassa 127 ottelua (mm. HJK, HAKA )tehden 33 maalia ja valmentaa nykyisinkin vielä !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Kunhan vaan pysyt Alex pois minun avauksistani niin hyvä niin... :)))

        Kerettiläiselle sanoit PIDÄ SUUSI KIINNI, minulle sanot kunhan "pysyt poissa" tai "lähde pois" .. Timo Flink tuntuu olevan sinulle kuin punainen vaate härälle .. anneelina8:n hyviä kirjoituksia moitit väärin perustein .. .. ja niin edelleen .. ja nyt alat jälleen esittämään sellaista että sinun aloituksesi eivät olekaan vapaita vastattavaksi kuin niille jotka nyökyttelevät päätään kirjoituksillesi ...
        :)) siis ha ha - rajoita nyt hyvä mies vähän ...

        En tiedä kuinka saisin sinut ymmärtämään, että tämä EI OLE sinun palstasi - SE TARKOITTAA, että sinulla ei ole minkäänlaista määräämisvaltaa täällä - täällä saa jokainen kirjoittaa .. jos tekee sen Suomi24:n sääntöjen mukaisesti.

        Nyt on niinkin, että sinun kirjoituksesi on 100% adventisteja vastaan .. siis aivan holtiton asenne ja nytkö ne jotka ovat sellaista holtitonta asennetta vastaan eivät saisi kirjoittaa siitä ja osoittaa kuinka väärässä olet ?? Hah hah ..
        Minä en ole adventisti, mutta adventismissa on paljon enemmän itua kuin sinun sekoiluissasi .. Katsos Kopittelija .. minun mielestäni >sinä olet aika usein väärässä noissa kirjoituksissasi. Se on minun mielipiteeni .. sinä et kuitenkaan ole koko aikana täällä kirjoitellessasi ollut koskaan väärässä .. missään asiassa.. ja mikäs ettei .. ole "oikeassa" - mutta anna muille samat oikeudet .. se tarkoittaa älä vääristele ihmisten kirjoituksia ..

        Ymmärrätkö?

        No, ymmärränhän minäkin tietysti, että se häiritsee sinua kun et saa vapaasti parjata adventisteja noilla sekavilla kirjoituksillasi ... mutta ihan toden sanoakseni "minä vähät välitän siitä että minun kirjoitukseni eivät sinua miellytä" .. en minä niitä siksi edes kirjoita että ne joitain miellyttäisivät, vaan kirjoitan mitä itse ajattelen asioista ja miksi ajattelen niinkuin teen..

        Ja tarkemmin ajatellen ... kumma olisi jos kirjoitukseni miellyttäisi sinua ... :))
        Katsos ..
        Sinä uskot luotujaan ikuisesti piinaavaan jumalaasi .. minä en -- minun Jumalani On täydellinen kaikessa .. ja ei koskaan piinaa luotujaan...

        Sinä uskot omaan kuolemattomuuteesi - minä uskon päinvastoin olevani kuoleman oma (ja että elämäni loppuu kuolemassani) ja panen siksi kaiken toivoni Jeesuksen lunastukseen ja ylösnousemukseen.

        Sinä uskot että se on Jeesuksen "kärsimys" ristillä joka tuo sinulle lunastuksen -minä uskon että se on Jeesuksen "kuolema" joka tuo minulle lunastuksen ..

        Tällä tavalla kohta toisen jälkeen olemme eriuskossa ... Sama Jeesus.. mutta eri usko ..

        Siis kuinka voisitkaan haluta kirjoitella samassa ketjussa kanssani .. mutta valitan .. minä kirjoitan mitä haluan ja säännöt on tehnyt Suomi24:n omistaja .. en minä - mutta et myöskään sinä.

        alex :) ..


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minullakin on yksi tuttu kaveri joka oli tosi lahjakas biljardinpelaaja (jota myös opetin hiukan) mutta vähän lopetti mutta on myös hyvä jalkapalloilija ja pelaa nyt 3 divisioonassa Lahtelaisessa joukkueessa mutta on syönyt ADHD lääkkeitä koko nuoruutensa ja ollut välillä pahastikin amfetamiini-koukussa...
        Hänelle joskus kerroin että pojalleni olisi määrätty lääkkeitä mutta en suostunut ja hän sanoi että oikein teit ja sanoi perään "älä ikinä suostu siihen" ! Ja siinä puhui mies joka tietää mistä puhuu...
        Olen tänä kesänäkin käynyt katselemassa hänen edesottamuksiaan futiskentällä !

        No, minä en luottaisi enemmän jalkapallonpelaajaan kuin lääkäreihin - mutta omahan on asiasi..

        alex


      • Alex kirjoittaa: Hyvä esimerkki on ruotsalainen kolminkertainen painin maailmanmestari ja olympiapronssia voittanut Frank Andersson - hän on itse kertonut kuinka suuri helpotus hänelle oli kun hän sai diagnoosin 50 vuotiaana ja apua elämäänsä..
        _______________________

        Mutta tiedätkö Alex... jos tämä mies olisi saanut "apua" tähän ongelmaansa jo nuorempana niin nämä kaikki hänen hienot urheilusaavutukset olisi jäänyt saamatta sillä "metylifenidaatit" luokitellaan Dobing-aineiksi !
        Eli hän olisi elänyt vain todennäköisesti "varjoelämän" jossain kapakan nurkalla !


      • alex.kasi kirjoitti:

        No, minä en luottaisi enemmän jalkapallonpelaajaan kuin lääkäreihin - mutta omahan on asiasi..

        alex

        Niin sinähän hyvin tunnet poikani Alex ja mitä hän on ! :O
        .
        Tässä nämä "keittiöpsykologit" taas puhuu aivan kuin se 15min lapseni nähnyt psykiatri jolla oli viimeinen työpäivä ennen muuttoa Tampereelle ! :O


      • alex.kasi kirjoitti:

        Kerettiläiselle sanoit PIDÄ SUUSI KIINNI, minulle sanot kunhan "pysyt poissa" tai "lähde pois" .. Timo Flink tuntuu olevan sinulle kuin punainen vaate härälle .. anneelina8:n hyviä kirjoituksia moitit väärin perustein .. .. ja niin edelleen .. ja nyt alat jälleen esittämään sellaista että sinun aloituksesi eivät olekaan vapaita vastattavaksi kuin niille jotka nyökyttelevät päätään kirjoituksillesi ...
        :)) siis ha ha - rajoita nyt hyvä mies vähän ...

        En tiedä kuinka saisin sinut ymmärtämään, että tämä EI OLE sinun palstasi - SE TARKOITTAA, että sinulla ei ole minkäänlaista määräämisvaltaa täällä - täällä saa jokainen kirjoittaa .. jos tekee sen Suomi24:n sääntöjen mukaisesti.

        Nyt on niinkin, että sinun kirjoituksesi on 100% adventisteja vastaan .. siis aivan holtiton asenne ja nytkö ne jotka ovat sellaista holtitonta asennetta vastaan eivät saisi kirjoittaa siitä ja osoittaa kuinka väärässä olet ?? Hah hah ..
        Minä en ole adventisti, mutta adventismissa on paljon enemmän itua kuin sinun sekoiluissasi .. Katsos Kopittelija .. minun mielestäni >sinä olet aika usein väärässä noissa kirjoituksissasi. Se on minun mielipiteeni .. sinä et kuitenkaan ole koko aikana täällä kirjoitellessasi ollut koskaan väärässä .. missään asiassa.. ja mikäs ettei .. ole "oikeassa" - mutta anna muille samat oikeudet .. se tarkoittaa älä vääristele ihmisten kirjoituksia ..

        Ymmärrätkö?

        No, ymmärränhän minäkin tietysti, että se häiritsee sinua kun et saa vapaasti parjata adventisteja noilla sekavilla kirjoituksillasi ... mutta ihan toden sanoakseni "minä vähät välitän siitä että minun kirjoitukseni eivät sinua miellytä" .. en minä niitä siksi edes kirjoita että ne joitain miellyttäisivät, vaan kirjoitan mitä itse ajattelen asioista ja miksi ajattelen niinkuin teen..

        Ja tarkemmin ajatellen ... kumma olisi jos kirjoitukseni miellyttäisi sinua ... :))
        Katsos ..
        Sinä uskot luotujaan ikuisesti piinaavaan jumalaasi .. minä en -- minun Jumalani On täydellinen kaikessa .. ja ei koskaan piinaa luotujaan...

        Sinä uskot omaan kuolemattomuuteesi - minä uskon päinvastoin olevani kuoleman oma (ja että elämäni loppuu kuolemassani) ja panen siksi kaiken toivoni Jeesuksen lunastukseen ja ylösnousemukseen.

        Sinä uskot että se on Jeesuksen "kärsimys" ristillä joka tuo sinulle lunastuksen -minä uskon että se on Jeesuksen "kuolema" joka tuo minulle lunastuksen ..

        Tällä tavalla kohta toisen jälkeen olemme eriuskossa ... Sama Jeesus.. mutta eri usko ..

        Siis kuinka voisitkaan haluta kirjoitella samassa ketjussa kanssani .. mutta valitan .. minä kirjoitan mitä haluan ja säännöt on tehnyt Suomi24:n omistaja .. en minä - mutta et myöskään sinä.

        alex :) ..

        No onpas taas vaippa huonosti Alexilla... :O


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Alex kirjoittaa. " Toivotaan että poikasi saa sen avun johon hänellä on oikeus .. itse en luottaisi itse tekemääni diagnoosiin, "
        _________________

        Siinä puhuu taas mies joka ei ymmärrä mistään mitää :O

        Jaaha? Voi vain ihmetellä että miten päädyit tuollaiseen johtopäätökseen ?
        Kirjoitin aivan hyvää tarkoittaen näin:
        #Toivotaan että poikasi saa sen avun johon hänellä on oikeus .. itse en luottaisi itse tekemääni diagnoosiin, mutta olisin mukana kaiken aikaa ja silmä tarkkana seuraisin kuinka lapseni edistyy #

        ja en todellakaan luottaisi enemmän jalkapallon pelaajaan kuin lääkäreihin kun puhutaan sairauksista .. ja toista päinkin ... en luottaisi enemmän lääkäreihin kuin ammattimaisiin jalkapalloilijoihin .. jos puhutaan jalkapallosta ..

        Jos tuo nyt oli niin tietämätöntä, että se sinua noin häiritsi .. niin miksi? Jos lääkäri sanoo että se määrä minkä lääkäri kirjoittaa ei aiheuta riippuvuutta niin minä luotan siihen enemmän kuin johonkin joka mahdollisesti on huumeiden käyttäjä itse .. huumeita käyttää monet ..
        Sitä paitsi monet sairaudet ovat lisääntyneet eri aikoina riippuen siitä minkälaisessa maailmassa ihmiset milloinkin elävät. Tämän päivän maailma voi olla vaativa lapsille - monille liian vaativa - ja tempo on kova .. ja voi olla että monet sortuvat tielle ilman apua .. Vanhemmat toivovat yleensä lapsilleen hyvää tulevaisuutta mikä on aivan oikein - mutta ilman muita ihmisiä se ei ole mahdollista..

        Jos et usko niin mene metsään ja istu jonkun kiven päälle .. ja kuvittele että maailma olisi sellainen kuin ympärilläsi näet .. ihmiset tarvitsevat toisiaan .. yksin emme ole mitään .. Jos poikasi elämä menee mönkään - on se kova paikka niin sinulle kuin hänelle .. hänen elämänsä ehkä tulee samanlaiseksi kuin sinun .. ajattele .. poikasi parjaamassa ihmisiä internetissä ... vuodesta toiseen ..

        Syytätkö silloin jalkapalloilijaa? kysyn vaan ..

        Miksi muuten otit esiin asian ? vain siksikö että sait puhua alentavasti niistä jotka tekevät töitä muiden hyväksi ..

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Alex kirjoittaa: Hyvä esimerkki on ruotsalainen kolminkertainen painin maailmanmestari ja olympiapronssia voittanut Frank Andersson - hän on itse kertonut kuinka suuri helpotus hänelle oli kun hän sai diagnoosin 50 vuotiaana ja apua elämäänsä..
        _______________________

        Mutta tiedätkö Alex... jos tämä mies olisi saanut "apua" tähän ongelmaansa jo nuorempana niin nämä kaikki hänen hienot urheilusaavutukset olisi jäänyt saamatta sillä "metylifenidaatit" luokitellaan Dobing-aineiksi !
        Eli hän olisi elänyt vain todennäköisesti "varjoelämän" jossain kapakan nurkalla !

        Ei niissä määrin kuin lääkäri kirjoittaa lapselle - ei sinun jalkapalloilijasi ole sen tähden hyvä - minä keskustelin asiasta spesialisti-lääkärin kanssa ja täytyy sanoa että luotan häneen enemmän kuin sinuun tai jalkapallonpelaajaasi.
        Frank Andersson oli 3 kertainen painin maailmanmestari - ja ilman mitään lääkkeitä .. jos hän olisi saanut apua aikaisemmin - olisit kai sitä mieltä että se on lääkärin vika - ei ole.
        Valitettavasti urheilijat käyttävät kiellettyjä aineita tuloksien saamiseksi - mutta silloin on kysymys paljon suuremmista annoksista .. ja sillä ei ole mitään ADHD:n kanssa tekemistä - tällä en väitä mitään sinun jalkapalloilijastasi - kun en edes häntä tunne ..
        Sitä paitsi miksi puhut kuin olisin tuntevinani poikasi ? Minä kirjoitin esiin ottamastasi aiheesta ja en pahaa sanaa pojastasi .. ADHD nykyajan sairaus .. mutta sille joka sen saa riesakseen löytyy apua .. siitä minä kirjoitin .. ja sanoin että jos minä olisin samassa tilanteessa kuin sinä niin en vain viittaisi kintaalla poikani vaikeuksille .. vaan olisin silmätarkkana mukana kaiken aikaa .. Nyt sain kirjoituksistasi sen käsityksen että poikasi tarvitsee apua - ja siksi sanoin että toivottavasti hän myös saa sen avun johon hänellä on oikeus .. Tai jätätkö lapsesi ilman apua .. ??

        Minä en jättäisi ..

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        No onpas taas vaippa huonosti Alexilla... :O

        Kopittelija007 HUUTAA "kerettiläiselle" internetissä "PIDÄ SUUSI KIINNI " ... ja vetää siitä johtopäätöksen että "Alexilla on vaippa huonosti"?

        Ok ? olisko tässäkin kyseessä ADHD? kysyn vaan ja ehdottomasti ilman ironiaa tai muutakaan ... sillä ADHD teettää ihmisillä yhtä ja toista ... mutta apua on saatavissa ..


      • alex.kasi kirjoitti:

        Kopittelija007 HUUTAA "kerettiläiselle" internetissä "PIDÄ SUUSI KIINNI " ... ja vetää siitä johtopäätöksen että "Alexilla on vaippa huonosti"?

        Ok ? olisko tässäkin kyseessä ADHD? kysyn vaan ja ehdottomasti ilman ironiaa tai muutakaan ... sillä ADHD teettää ihmisillä yhtä ja toista ... mutta apua on saatavissa ..

        Voi ollakin sillä aika "ylivilli" jalkapalloilija 24/7 olin lapsena ja nuorena mutta ei semmoista "sairautta" tunnustettu silloin vielä ja vielä vähemmän lääkittiin mutta tästä voimmekin kysyä onko se sairaus vai jonkin ihmisen ominaisuus tai lahja nähdä asiat "monivärisemmin" ja "kokea laajemmin"!
        .
        Jumala loi ihmiset erilaisiksi !
        Onko oikein turruttaa ihmistä lääkkeillä ja tärvellä näin Jumalan luomistyötä ?


      • Alex : Tai jätätkö lapsesi ilman apua .. ??
        Minä en jättäisi ..
        ________________________

        Ongelma vain on siinä että kotona ei ole koskaan ollut ongelmaa vaan ongelmat kulminoituvat koulumaailmaan !

        Minun poikani on ihan terve liikkuvainen ja ulospäinsuuntautunut poika ja sen tunnustivat jo Kankaan koulussa
        ( http://edu.hollola.fi/kankaankoulu/index_tiedostot/Page490.htm )erityisopettajatkin ja suosittelivat poikaani vuoden jälkeen normaaliluokalle jonne sitten pääsikin ! (entisten opettajien harmiksi ja psykologien/psykiatrin noloudeksi )
        (Ps. Kankaan koulussa ei lääkitystä edes enää suositeltu pojalleni...Suuri kiitos heille, hyville opettajille.)

        Ongelma ei siis pojallani ole mikään ADHD eikä ADD vaan erilainen luetun ymmärtämisen hahmottaminen jne. joka on ihan eri juttu... häiriökäyttäytyminen taas vaan tuli aluksi siitä kun ei osaa tai ei pysy mukana aiheessa !

        Vähän kuin sinulla Alex täällä sivuilla !


      • erilaisuudelle_tilaa
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Alex : Tai jätätkö lapsesi ilman apua .. ??
        Minä en jättäisi ..
        ________________________

        Ongelma vain on siinä että kotona ei ole koskaan ollut ongelmaa vaan ongelmat kulminoituvat koulumaailmaan !

        Minun poikani on ihan terve liikkuvainen ja ulospäinsuuntautunut poika ja sen tunnustivat jo Kankaan koulussa
        ( http://edu.hollola.fi/kankaankoulu/index_tiedostot/Page490.htm )erityisopettajatkin ja suosittelivat poikaani vuoden jälkeen normaaliluokalle jonne sitten pääsikin ! (entisten opettajien harmiksi ja psykologien/psykiatrin noloudeksi )
        (Ps. Kankaan koulussa ei lääkitystä edes enää suositeltu pojalleni...Suuri kiitos heille, hyville opettajille.)

        Ongelma ei siis pojallani ole mikään ADHD eikä ADD vaan erilainen luetun ymmärtämisen hahmottaminen jne. joka on ihan eri juttu... häiriökäyttäytyminen taas vaan tuli aluksi siitä kun ei osaa tai ei pysy mukana aiheessa !

        Vähän kuin sinulla Alex täällä sivuilla !

        Luin vähän tätä ketjua. Kopittelija on siinä oikeassa, että vanhempana on lapsensa paras asiantuntija. ADHD oireet korostuvat eri lapsilla eri tavoin. Toisilla ilmenee kaikkia käytösoireita, toisilla lähinnä vain tarkkaamattomuutta ja toisilla enimmäkseen vain yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta.

        Lasten lääkitykseen on suhtauduttava varoen, koska he kasvavat ja kehittyvät. Usein on vaan niin, että vanhemmat eivät jaksa tai koulussa ei riitä resusseja, jolloin liian nopeasti siirrytään lääkitykseen. Vanhammat eivät saa tarvittavaa apua. Tai apua siihen mihin tarvitsevat. Lääkitys on usein se jota ensimmäisenä tupetaan. Kehittyvälle lapselle lääkitys ei ole aina suotavaa, vaikka se on helpoin ratkaisu. Usein saattaa olla, että sitten ei muuta apua edes tarjota, jos ei lääkkeitä halua kokeilla. Se on tätä nyky-yhteiskuntaa.

        Lapsen on opittava tuntemaan omat rajansa, vaikka se haasteellisen lapsen kohdalla on haastavaa ja tuntemaan itsensä hyväksytyksi. Se voi olla haastavaa, kun samoja asioita toistetaan päivästä toiseen. Opettajat haluavat, eikä kaikki lapset ovat helppoja tapauksia, kun luokat ovat isoja.

        Usein suositaan "normiluokkaa" ja vaan siinä mikä oppiaine tuottaa vaikeuksia pienryhmää. Nykyään pystytään tutkimaan aika tarkasti mikä on se oppimisalue, joka tuo vaikeuksia.

        Pojajallani hammotushäiriöt oli sellaisella alueella, jossa ei enää pystytty asioita parantamaan, kun kuudennella luokalla vasta tutkittiin, eli aikaisemmin olisi pitänyt tutkia tarkemmin. Ammattitutkinnon hän on saanut kuitenkin suoritettua. Saanut töitä jo heti ensimäisen työharjottelujakson jälkeen, eli opiskeluajalla jo vähän palkallista työtä. Valmistuttuaan päässyt heti töihin. Nopea. ahkera poika, hyvä palkka, parempi kun omani. Lääkkeitä ei ole käyttänyt,


      • erilaisuudelle_tilaa kirjoitti:

        Luin vähän tätä ketjua. Kopittelija on siinä oikeassa, että vanhempana on lapsensa paras asiantuntija. ADHD oireet korostuvat eri lapsilla eri tavoin. Toisilla ilmenee kaikkia käytösoireita, toisilla lähinnä vain tarkkaamattomuutta ja toisilla enimmäkseen vain yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta.

        Lasten lääkitykseen on suhtauduttava varoen, koska he kasvavat ja kehittyvät. Usein on vaan niin, että vanhemmat eivät jaksa tai koulussa ei riitä resusseja, jolloin liian nopeasti siirrytään lääkitykseen. Vanhammat eivät saa tarvittavaa apua. Tai apua siihen mihin tarvitsevat. Lääkitys on usein se jota ensimmäisenä tupetaan. Kehittyvälle lapselle lääkitys ei ole aina suotavaa, vaikka se on helpoin ratkaisu. Usein saattaa olla, että sitten ei muuta apua edes tarjota, jos ei lääkkeitä halua kokeilla. Se on tätä nyky-yhteiskuntaa.

        Lapsen on opittava tuntemaan omat rajansa, vaikka se haasteellisen lapsen kohdalla on haastavaa ja tuntemaan itsensä hyväksytyksi. Se voi olla haastavaa, kun samoja asioita toistetaan päivästä toiseen. Opettajat haluavat, eikä kaikki lapset ovat helppoja tapauksia, kun luokat ovat isoja.

        Usein suositaan "normiluokkaa" ja vaan siinä mikä oppiaine tuottaa vaikeuksia pienryhmää. Nykyään pystytään tutkimaan aika tarkasti mikä on se oppimisalue, joka tuo vaikeuksia.

        Pojajallani hammotushäiriöt oli sellaisella alueella, jossa ei enää pystytty asioita parantamaan, kun kuudennella luokalla vasta tutkittiin, eli aikaisemmin olisi pitänyt tutkia tarkemmin. Ammattitutkinnon hän on saanut kuitenkin suoritettua. Saanut töitä jo heti ensimäisen työharjottelujakson jälkeen, eli opiskeluajalla jo vähän palkallista työtä. Valmistuttuaan päässyt heti töihin. Nopea. ahkera poika, hyvä palkka, parempi kun omani. Lääkkeitä ei ole käyttänyt,

        Kiitos sinulle tästä hyvästä kirjoituksestasi ja näin minunkin pojallani on nyt kuten kirjoitit : "Usein suositaan "normiluokkaa" ja vaan siinä mikä oppiaine tuottaa vaikeuksia pienryhmää."


      • erilaisuudelle_tilaa kirjoitti:

        Luin vähän tätä ketjua. Kopittelija on siinä oikeassa, että vanhempana on lapsensa paras asiantuntija. ADHD oireet korostuvat eri lapsilla eri tavoin. Toisilla ilmenee kaikkia käytösoireita, toisilla lähinnä vain tarkkaamattomuutta ja toisilla enimmäkseen vain yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta.

        Lasten lääkitykseen on suhtauduttava varoen, koska he kasvavat ja kehittyvät. Usein on vaan niin, että vanhemmat eivät jaksa tai koulussa ei riitä resusseja, jolloin liian nopeasti siirrytään lääkitykseen. Vanhammat eivät saa tarvittavaa apua. Tai apua siihen mihin tarvitsevat. Lääkitys on usein se jota ensimmäisenä tupetaan. Kehittyvälle lapselle lääkitys ei ole aina suotavaa, vaikka se on helpoin ratkaisu. Usein saattaa olla, että sitten ei muuta apua edes tarjota, jos ei lääkkeitä halua kokeilla. Se on tätä nyky-yhteiskuntaa.

        Lapsen on opittava tuntemaan omat rajansa, vaikka se haasteellisen lapsen kohdalla on haastavaa ja tuntemaan itsensä hyväksytyksi. Se voi olla haastavaa, kun samoja asioita toistetaan päivästä toiseen. Opettajat haluavat, eikä kaikki lapset ovat helppoja tapauksia, kun luokat ovat isoja.

        Usein suositaan "normiluokkaa" ja vaan siinä mikä oppiaine tuottaa vaikeuksia pienryhmää. Nykyään pystytään tutkimaan aika tarkasti mikä on se oppimisalue, joka tuo vaikeuksia.

        Pojajallani hammotushäiriöt oli sellaisella alueella, jossa ei enää pystytty asioita parantamaan, kun kuudennella luokalla vasta tutkittiin, eli aikaisemmin olisi pitänyt tutkia tarkemmin. Ammattitutkinnon hän on saanut kuitenkin suoritettua. Saanut töitä jo heti ensimäisen työharjottelujakson jälkeen, eli opiskeluajalla jo vähän palkallista työtä. Valmistuttuaan päässyt heti töihin. Nopea. ahkera poika, hyvä palkka, parempi kun omani. Lääkkeitä ei ole käyttänyt,

        Yleisesti ottaen ja puhuen .. Olet ihan oikeassa siinä että vanhemmat tuntevat lapsensa normaalisti parhaiten ja heillä on jopa suurin vastuu lapsestaan, tästä olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta että vanhemmat "tietävät" enemmän sairauksista kuin esimerkiksi lääkärit siinä olen erimieltä kanssasi .. se ei nimittäin ole totta. Lääkäri näkee ehkä sata ADHD potilasta ja tietää usein esimerkiksi ADHDn syistä ja seurauksista paljon enemmän kuin maallikko ja seuraa erilaisten potilaiden kehistä monella eri tavalla.
        Olen jopa samaa mieltä siinä että me ihmiset haluamme samaistaa toisiamme ja teemme liikaa normeja joihin meidän sitten "täytyy" yrittää sopeutua ja sopeuttaa myös lapsiamme, tällä ei kuitenkaan minun mielestäni ole mitään tekemistä sairauksien kanssa - sairasta tulee yrittää auttaa ja lääketiede on mennyt huimasti eteenpäin sitten laupiaan samarialaisen aikoihin ja monissa maissa on sairaanhoito sosiaalipolitiikan seurauksena kustannettu pääasiallisesti verorahoilla ja siksi jokaisella on oikeus saada apua kun sitä tarvitsee. Tästä ollaan kai nykyään ainakin yhtä mieltä jokaisessa poliittisessa puolueessa ..
        Meillä on vastuu lapsistamme mutta minusta meidän ei tulisi olla tietävinään jos emme tiedä (asia on aivan liian vakava sellaiseen) että kulkisimme vain omien olettamusten mukaan - ainakin meidän perheessämme on aina keskusteltu niiden kanssa jotka ovat "eksperttejä" eri alueilla kun nyt jo aikuiset lapsemme kasvoivat ja voin sanoa näin jälkeenpäin että siitä on ollut suurta apua niin terveys-asiaoissa kuin kulutuksessa ja niin edelleen.

        Mutta - voin kertoa että kyllä minäkin esimerkiksi olen kerran aikanaan mennyt kouluun kun keskimmäinen lapsemme ei ensiluokkalaisena sopeutunut koulunkäyntiinsä ja huomasin sen .. ja keskusteluissa huomasin opettajalla olevan kummallisen asenteen lapseeni nähden ... ja siksi vaadin välitöntä opettajan vaihdosta koska huomasin sen ainoaksi mahdollisuudeksi ja sitä en ole koskaan katunut - mutta sen jälkeen sujui yhteistyö koulun kanssa oikein hyvin ja nykyään on tyttöni itse koulutettu lukion opettaja. Olen joskus miettinyt että mitä olisikaan tapahtunut jos en olisi silloin mennyt kouluun .. ehkä lapseni olisi alkanut vihata koulua - nyt on koulu ja lapset hänen elämänsä .. Joskus se voi todella olla pienestä kiinni .. minä näen tuossakin Jumalan varjeluksen .. sillä kukapa muu minut sinne kouluun olisi pannut menemään ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Yleisesti ottaen ja puhuen .. Olet ihan oikeassa siinä että vanhemmat tuntevat lapsensa normaalisti parhaiten ja heillä on jopa suurin vastuu lapsestaan, tästä olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta että vanhemmat "tietävät" enemmän sairauksista kuin esimerkiksi lääkärit siinä olen erimieltä kanssasi .. se ei nimittäin ole totta. Lääkäri näkee ehkä sata ADHD potilasta ja tietää usein esimerkiksi ADHDn syistä ja seurauksista paljon enemmän kuin maallikko ja seuraa erilaisten potilaiden kehistä monella eri tavalla.
        Olen jopa samaa mieltä siinä että me ihmiset haluamme samaistaa toisiamme ja teemme liikaa normeja joihin meidän sitten "täytyy" yrittää sopeutua ja sopeuttaa myös lapsiamme, tällä ei kuitenkaan minun mielestäni ole mitään tekemistä sairauksien kanssa - sairasta tulee yrittää auttaa ja lääketiede on mennyt huimasti eteenpäin sitten laupiaan samarialaisen aikoihin ja monissa maissa on sairaanhoito sosiaalipolitiikan seurauksena kustannettu pääasiallisesti verorahoilla ja siksi jokaisella on oikeus saada apua kun sitä tarvitsee. Tästä ollaan kai nykyään ainakin yhtä mieltä jokaisessa poliittisessa puolueessa ..
        Meillä on vastuu lapsistamme mutta minusta meidän ei tulisi olla tietävinään jos emme tiedä (asia on aivan liian vakava sellaiseen) että kulkisimme vain omien olettamusten mukaan - ainakin meidän perheessämme on aina keskusteltu niiden kanssa jotka ovat "eksperttejä" eri alueilla kun nyt jo aikuiset lapsemme kasvoivat ja voin sanoa näin jälkeenpäin että siitä on ollut suurta apua niin terveys-asiaoissa kuin kulutuksessa ja niin edelleen.

        Mutta - voin kertoa että kyllä minäkin esimerkiksi olen kerran aikanaan mennyt kouluun kun keskimmäinen lapsemme ei ensiluokkalaisena sopeutunut koulunkäyntiinsä ja huomasin sen .. ja keskusteluissa huomasin opettajalla olevan kummallisen asenteen lapseeni nähden ... ja siksi vaadin välitöntä opettajan vaihdosta koska huomasin sen ainoaksi mahdollisuudeksi ja sitä en ole koskaan katunut - mutta sen jälkeen sujui yhteistyö koulun kanssa oikein hyvin ja nykyään on tyttöni itse koulutettu lukion opettaja. Olen joskus miettinyt että mitä olisikaan tapahtunut jos en olisi silloin mennyt kouluun .. ehkä lapseni olisi alkanut vihata koulua - nyt on koulu ja lapset hänen elämänsä .. Joskus se voi todella olla pienestä kiinni .. minä näen tuossakin Jumalan varjeluksen .. sillä kukapa muu minut sinne kouluun olisi pannut menemään ..

        alex

        Minusta taas oli kovin epämielyttävää istua palaverissa 8 niiiin koulutetun ihmisen seurassa jossa oli rehtori, opettaja, psykologi, terveyssisar, sossutätejä, ex-vaimoni ja minä .... ja siinä minä yksin olla sitä mieltä että poikaani ei sitten lääkitä muuta kuin minun kuolleen ruumiini yli ! :O
        .
        Eli minä jopa löin huoltajuuteni vaakalaudalle asiassa ! Mutta siihen minulla Isänä oli ja on oikeus !
        Ja tästä sitten haimmekin yhteisestä ymmärryksestä pois tästä koulusta ns. Etappi-luokalle ja asiat alkoivat sutviintua siitä hiljalleen... Pojan opettajakin jäi keväällä eläkkeelle siinä koulussa ! :O
        .
        Poika palasi isolle luokalle samaan kouluun mutta eri opettajalle ja sen jälkeen kukaan ei enää puhunut lääkityksestä mitään...
        Kiitos tästä hyvälle opettajalle ex-futarille https://fi.wikipedia.org/wiki/Petri_Järvinen joka otti poikani isolle luokalleen vaikka ei olisi ollut pakko ! :)


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Alex : Tai jätätkö lapsesi ilman apua .. ??
        Minä en jättäisi ..
        ________________________

        Ongelma vain on siinä että kotona ei ole koskaan ollut ongelmaa vaan ongelmat kulminoituvat koulumaailmaan !

        Minun poikani on ihan terve liikkuvainen ja ulospäinsuuntautunut poika ja sen tunnustivat jo Kankaan koulussa
        ( http://edu.hollola.fi/kankaankoulu/index_tiedostot/Page490.htm )erityisopettajatkin ja suosittelivat poikaani vuoden jälkeen normaaliluokalle jonne sitten pääsikin ! (entisten opettajien harmiksi ja psykologien/psykiatrin noloudeksi )
        (Ps. Kankaan koulussa ei lääkitystä edes enää suositeltu pojalleni...Suuri kiitos heille, hyville opettajille.)

        Ongelma ei siis pojallani ole mikään ADHD eikä ADD vaan erilainen luetun ymmärtämisen hahmottaminen jne. joka on ihan eri juttu... häiriökäyttäytyminen taas vaan tuli aluksi siitä kun ei osaa tai ei pysy mukana aiheessa !

        Vähän kuin sinulla Alex täällä sivuilla !

        >>Ongelma ei siis pojallani ole mikään ADHD eikä ADD vaan erilainen luetun ymmärtämisen hahmottaminen jne. joka on ihan eri juttu... <<

        No silloinhan sinäkään et voi olla mikään "asiantuntija" tämän ADHD-problematiikan suhteen, koska sinun pojallasi ei ole sitä...Sekin olisi varmaan selvinnyt niissä tutkimuksissa, jotka ovat tietääkseni hyvin perinpohjaisia eli ei siis mitään mutu-juttuja...


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        >>Ongelma ei siis pojallani ole mikään ADHD eikä ADD vaan erilainen luetun ymmärtämisen hahmottaminen jne. joka on ihan eri juttu... <<

        No silloinhan sinäkään et voi olla mikään "asiantuntija" tämän ADHD-problematiikan suhteen, koska sinun pojallasi ei ole sitä...Sekin olisi varmaan selvinnyt niissä tutkimuksissa, jotka ovat tietääkseni hyvin perinpohjaisia eli ei siis mitään mutu-juttuja...

        No sinäpä nyt taas "kerettiläinen" tiedät hyvin mikä on mutu-juttuja ja mitkä eivät ! :O

        (27.1.2011) Koulupsygologi kirjoitutti pojalla sellaisen rasti ruutuun testin (wisc-iv) joka kesti noin puoli tuntia ja pojan mukaan meni ihan hyvin !
        Mutta psykologin raportissa on jo koulusta tulleissa esitiedoissa valheellisia "provosoivia" tietoja ja tämän perusteella tämä nuori likka Minna Taipale kirjoittaa: " Tässä vaiheessa suosittelen vakavasti miettimään psykostimulanttilääkityksen kokeilemista koulupäivien aikana" !
        .
        Ja tästä seuraavaksi perheneuvolan Psykiatri Anu Liisa Moisio tämän luettuaan ja 15min pojan tapaamisen jälkeen on samaa mieltä ! Ja hänenkin tiedoksiannossa on ihmeellisiä puheita "lapsen asumisesta ensin äidin luona" ja joistakin ihme "kauhukokemuksista" ja "lapsen varhaisista traumaattisista kokemuksista" ! Poikani on asunut luonani aina ja erosin vaimostani kun lapsi oli 0.5v...Noh, jos tämä on "traumaattinen kokemus" niin sitten on ! :O
        Eli täysin vääristäviä esitietoja !
        .
        Mutta tätä on tämä nykypäivän lapsista välittäminen näiden "kallonkutistajien" mielestä ! :O
        .
        NOH LÄÄKKEITÄ EN SYÖTTÄNYT MUTTA KOULU VAIHTUI !
        .
        Tämän jälkeen Kankaan koulun Etappi-luokan jälkeen teimme vielä vuoden myöhässä tulleen ! toimintaterapiakartoituksen ja vastaus näistä käynneistä oli !

        (16.5.2012) Iiris Virtanen: " Tämän tutkimuksen ja saamieni esitietojen perusteella katson ETTEI J'''''''''' KÄYTTÄYTYMISEN ONGELMIEN TAUSTALLA ole tässä kehitysvaiheessa sensorisen integraation häiriö eikä si-terapialle näin ollen OLE PERUSTEITA. Lapsen psyykkisen kehityksen ja voinnin osalta J******** tilanne on mennyt huomattavasti parempaan suuntaan. Toimintaterapian näkökulmasta tulee vahvistaa lapsen vahvuuksia, positiivisia taitoja ja osaamista ja näin lisä J******* uskoa itseensä."
        .
        Ja Kankaan koulusta sitten normiluokalle ! :)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        No sinäpä nyt taas "kerettiläinen" tiedät hyvin mikä on mutu-juttuja ja mitkä eivät ! :O

        (27.1.2011) Koulupsygologi kirjoitutti pojalla sellaisen rasti ruutuun testin (wisc-iv) joka kesti noin puoli tuntia ja pojan mukaan meni ihan hyvin !
        Mutta psykologin raportissa on jo koulusta tulleissa esitiedoissa valheellisia "provosoivia" tietoja ja tämän perusteella tämä nuori likka Minna Taipale kirjoittaa: " Tässä vaiheessa suosittelen vakavasti miettimään psykostimulanttilääkityksen kokeilemista koulupäivien aikana" !
        .
        Ja tästä seuraavaksi perheneuvolan Psykiatri Anu Liisa Moisio tämän luettuaan ja 15min pojan tapaamisen jälkeen on samaa mieltä ! Ja hänenkin tiedoksiannossa on ihmeellisiä puheita "lapsen asumisesta ensin äidin luona" ja joistakin ihme "kauhukokemuksista" ja "lapsen varhaisista traumaattisista kokemuksista" ! Poikani on asunut luonani aina ja erosin vaimostani kun lapsi oli 0.5v...Noh, jos tämä on "traumaattinen kokemus" niin sitten on ! :O
        Eli täysin vääristäviä esitietoja !
        .
        Mutta tätä on tämä nykypäivän lapsista välittäminen näiden "kallonkutistajien" mielestä ! :O
        .
        NOH LÄÄKKEITÄ EN SYÖTTÄNYT MUTTA KOULU VAIHTUI !
        .
        Tämän jälkeen Kankaan koulun Etappi-luokan jälkeen teimme vielä vuoden myöhässä tulleen ! toimintaterapiakartoituksen ja vastaus näistä käynneistä oli !

        (16.5.2012) Iiris Virtanen: " Tämän tutkimuksen ja saamieni esitietojen perusteella katson ETTEI J'''''''''' KÄYTTÄYTYMISEN ONGELMIEN TAUSTALLA ole tässä kehitysvaiheessa sensorisen integraation häiriö eikä si-terapialle näin ollen OLE PERUSTEITA. Lapsen psyykkisen kehityksen ja voinnin osalta J******** tilanne on mennyt huomattavasti parempaan suuntaan. Toimintaterapian näkökulmasta tulee vahvistaa lapsen vahvuuksia, positiivisia taitoja ja osaamista ja näin lisä J******* uskoa itseensä."
        .
        Ja Kankaan koulusta sitten normiluokalle ! :)

        JA NYT ELETÄÄN VUOTTA 2015 JA KUKAAN EI USKALLA PUHUA ENÄÄ LÄÄKITYKSISTÄ YHTÄÄN MITÄÄN ! :O
        .
        ELI MIHIN SITÄ OLISI TARVITTU ? HUUMEKOUKKUUN ?


      • Ps. Ja sinulle Kerettiläinen niin tiedoksi !

        En minä väitä olevani mikään ADHD asiantuntija mutta kokemukseni siitä ja opiskeluni asian tiimoilta ja vielä Suomen lasten terveydenhuollon seuraaminen varsin läheltä on opettanut minulle ja myös pojalleni aika paljon ! :)))


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minusta taas oli kovin epämielyttävää istua palaverissa 8 niiiin koulutetun ihmisen seurassa jossa oli rehtori, opettaja, psykologi, terveyssisar, sossutätejä, ex-vaimoni ja minä .... ja siinä minä yksin olla sitä mieltä että poikaani ei sitten lääkitä muuta kuin minun kuolleen ruumiini yli ! :O
        .
        Eli minä jopa löin huoltajuuteni vaakalaudalle asiassa ! Mutta siihen minulla Isänä oli ja on oikeus !
        Ja tästä sitten haimmekin yhteisestä ymmärryksestä pois tästä koulusta ns. Etappi-luokalle ja asiat alkoivat sutviintua siitä hiljalleen... Pojan opettajakin jäi keväällä eläkkeelle siinä koulussa ! :O
        .
        Poika palasi isolle luokalle samaan kouluun mutta eri opettajalle ja sen jälkeen kukaan ei enää puhunut lääkityksestä mitään...
        Kiitos tästä hyvälle opettajalle ex-futarille https://fi.wikipedia.org/wiki/Petri_Järvinen joka otti poikani isolle luokalleen vaikka ei olisi ollut pakko ! :)

        No hyvä jos poikasi selviää ja pääsee eteenpäin elämässään - sehän on se pääasia .. :)

        Yhä keskustelen itse asiasta yleisesti ottaen :

        Minä ainakin olen kuitenkin yhä sitä mieltä että ADHD on eräänlainen sairaus - koska tiedän esimerkiksi että monet olisivat tarvinneet apua aikaisemmin - mutta eivät sitä saaneet.. ja se on pilannut heidän elämäänsä vuosikymmenet ..

        Olen myös huomannut että usein kun puhutaan esimerkiksi mielenterveydestä on olemassa riski että jotenkin ajattelemme että sairas ihminen ei ole saman arvoinen kuin terve ja siksikin jo emme halua että esimerkiksi oma lapsemme tarvitsee apua (mikä luonnollisesti on ihan päin prinkkalaa ajateltu jo siitäkin syystä meissä kaikissa on omat puutteemme tavalla tai toisella) ..

        Kun aikuinen tuntee tarvitsevansa apua - hän yksinkertaisesti menee lääkäriin .. lapsille asia ei ole niin yksinkertainen - ensiksikin lapsi on lapsi .. ja toiseksi lapsi tarvitsee vanhempiensa "hyväksynnän" ennen kuin hän pääsee lääkäriin - mikä tekee asian vaikeammaksi .

        Se ei tietenkään ole väärin keskustella myös niiden kanssa jotka ovat itse sairastuneet esimerkiksi ADHD:hen - mutta en luottaisi enemmän heihin kuin lääkäreihin ..

        Yhä yleisesti ottaen ... minusta vanhempien tehtävä on parhaansa mukaan luotsata lapsensa aikuiseksi tässä "elämän aallokossa" .. valitettavasti meidän kaikkien täytyy käydä läpi erilaisia vaikeuksia ja siksi me kaikki tarvitsemmekin toisiamme - ja varsinkin lapsena..
        Vanhemmat eivät nyky-yhteiskunnassa enää "omista" lapsiaan samalla tavalla kuin aikaisemmin (nyt en siis tarkoita sinua Kopittelija tai ketään muitakaan - vaan vain että yleisesti katsoen on näin).

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        JA NYT ELETÄÄN VUOTTA 2015 JA KUKAAN EI USKALLA PUHUA ENÄÄ LÄÄKITYKSISTÄ YHTÄÄN MITÄÄN ! :O
        .
        ELI MIHIN SITÄ OLISI TARVITTU ? HUUMEKOUKKUUN ?

        ?? siis mitä ?? kuule Kopittelija nyt tuo on täysin ilmasta temmattu väitös, ADHD on nykyään aivan "normaali" sairaus ja sitä myös hoidetaan aivan normaalisti ja en usko että Suomi olisi jäljessä tässä asiassa.
        Tosiasiassa ADHD sairastuneet saavat tänään entistä paremmin sen avun kuin heille voidaan antaa - lääkityksen ja esimerkiksi elämän muutoksien kautta - juuri koulu on siitä hyvä esimerkki - mikä on hyvä asia.
        Mutta minäkin olen kuullut että muutama vuosi sitten täälläkin (siis Ruotsissa) on tehty n.s. yli-diagnooseja joissa liian vilkkaat lapset joiden oli vaikea seurata mukana esimerkiksi koulussa saivat ensin alkuun virheellisesti diagnoosin ADHD, mutta Ehkä se oli näin myös sinun poikasi kohdalla ? mutta että väärät diagnoosit olisi jotenkin "normi" - ei ole.. lääkärit yleensä oikaisevat ne heti alkuunsa jos sellaista sattuu.

        Kun minä mietin tätä asiaa niin tuli hakematta mieleeni--- että aina siihen asti kunnes lääkäri on valmis spesialisti (ehkä 32 - 35 vuotiaana) on hän opiskellut ammattiaan periaatteessa koko aikuisen elämänsä ... ainakin sen jälkeen kun aloitti lääkäriksi opiskelunsa ja ainakin täällä Ruotsissa (ja varmaan myös Suomessa) on se sisältänyt 5 vuotisen yliopistossa opiskelun jälkeen ainakin 7 vuotta lääkärinä työskentelyn ja samaan aikaan oman spesialiteetin opiskelun .. kaikkine potilaineen, tutkimuksineen ja niin edelleen ja lopuksi spesialistiksi "kirjoitukset" ja yhteiskunnan hyväksyntä sille että todella olet spesialisti alallasi ..

        Minun on erittäin vaikea kuvitella, että se joka ei ole lääkäri olisi paremmin perillä asioista.

        Psykologeista en mene sanomaan mitään, kun en asiaa tunne ..
        ---
        Toivon sydämestäni että poikasi elämä menee vastaisuudessa hyvin, kaikista mahdollisista vaikeuksista huolimatta ..

        alex :)


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Minun pojallani on yksi kaveri jolla on myös ADHD mutta hänen isänsä lopetti lääkityksen kun poika muuttui ihan apaattiseksi, pärjää hyvin ilmankin vaikka oireilee vähän... Minun pojallani ei ADHD:ta ole ja olen sen tiennyt aina !
        mutta ei nämä sitä tajua, nämä, jotka luulee tietävänsä mutta minä kun tunnen poikani 24h/vrk !
        .
        Monet ADHD lääkityksen saaneista ajautuu myöhemmin Amfetamiinin ongelmakäyttäjäksi koska amfetamiini rauhoittaa oikeasti ADHD potilasta...Ja nämä metyylifenidaatit ja yleisesti käytetty esim. Ritalin on esim. amfetamiinijohdannainen ja se luokitellaan suomessa huumausaineeksi !
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti

        Normaali ihmisellä amfetamiini on piristävä ja tuo lisää "speediä" !
        .
        Kukaan ei ole oikeasti oikein tutkinut näiden jälkiseuraamuksia mutta lääketehtaat tuottavat näitä joka paikkaan ja lääkäreitä sponsoroidaan !

        >>Monet ADHD lääkityksen saaneista ajautuu myöhemmin Amfetamiinin ongelmakäyttäjäksi koska amfetamiini rauhoittaa oikeasti ADHD potilasta...<<

        Toinen puoli asiasta on myös se, että useat niistä (ehkä vielä useammat), jotka eivät ole saaneet ADHD-lääkitystä, ajautuvat amfetamiinin ja/tai muiden päihteiden väärinkäyttäjiksi ja päätyvät monesti vielä vankilaankin...tulee tässä heti eräs tunnettu suomalainen urheilija mieleeni...joten se lääkitys ei välttämättä ole se, joka niiden päihteiden väärinkäyttäjäksi ajaa...


      • kerettiläinen--
        alex.kasi kirjoitti:

        No hyvä jos poikasi selviää ja pääsee eteenpäin elämässään - sehän on se pääasia .. :)

        Yhä keskustelen itse asiasta yleisesti ottaen :

        Minä ainakin olen kuitenkin yhä sitä mieltä että ADHD on eräänlainen sairaus - koska tiedän esimerkiksi että monet olisivat tarvinneet apua aikaisemmin - mutta eivät sitä saaneet.. ja se on pilannut heidän elämäänsä vuosikymmenet ..

        Olen myös huomannut että usein kun puhutaan esimerkiksi mielenterveydestä on olemassa riski että jotenkin ajattelemme että sairas ihminen ei ole saman arvoinen kuin terve ja siksikin jo emme halua että esimerkiksi oma lapsemme tarvitsee apua (mikä luonnollisesti on ihan päin prinkkalaa ajateltu jo siitäkin syystä meissä kaikissa on omat puutteemme tavalla tai toisella) ..

        Kun aikuinen tuntee tarvitsevansa apua - hän yksinkertaisesti menee lääkäriin .. lapsille asia ei ole niin yksinkertainen - ensiksikin lapsi on lapsi .. ja toiseksi lapsi tarvitsee vanhempiensa "hyväksynnän" ennen kuin hän pääsee lääkäriin - mikä tekee asian vaikeammaksi .

        Se ei tietenkään ole väärin keskustella myös niiden kanssa jotka ovat itse sairastuneet esimerkiksi ADHD:hen - mutta en luottaisi enemmän heihin kuin lääkäreihin ..

        Yhä yleisesti ottaen ... minusta vanhempien tehtävä on parhaansa mukaan luotsata lapsensa aikuiseksi tässä "elämän aallokossa" .. valitettavasti meidän kaikkien täytyy käydä läpi erilaisia vaikeuksia ja siksi me kaikki tarvitsemmekin toisiamme - ja varsinkin lapsena..
        Vanhemmat eivät nyky-yhteiskunnassa enää "omista" lapsiaan samalla tavalla kuin aikaisemmin (nyt en siis tarkoita sinua Kopittelija tai ketään muitakaan - vaan vain että yleisesti katsoen on näin).

        alex

        >>Yhä keskustelen itse asiasta yleisesti ottaen :

        Minä ainakin olen kuitenkin yhä sitä mieltä että ADHD on eräänlainen sairaus - koska tiedän esimerkiksi että monet olisivat tarvinneet apua aikaisemmin - mutta eivät sitä saaneet.. ja se on pilannut heidän elämäänsä vuosikymmenet ..

        Olen myös huomannut että usein kun puhutaan esimerkiksi mielenterveydestä on olemassa riski että jotenkin ajattelemme että sairas ihminen ei ole saman arvoinen kuin terve ja siksikin jo emme halua että esimerkiksi oma lapsemme tarvitsee apua (mikä luonnollisesti on ihan päin prinkkalaa ajateltu jo siitäkin syystä meissä kaikissa on omat puutteemme tavalla tai toisella) ..<<

        Minä saatan tehdä tässä nyt virhearvion, kun siirryn keskustelemaan tästä asiasta henkilökohtaisella tasolla, koska siitä saa helposti hyvän "aseen" aina, kun on kanssani eri mieltä jostain asiasta. Mutta tiedän myös, että kukaan todellinen uskovainen ei käytä tätä "asetta" hyväkseen, vaan ainoastaan pahantahtoiset ihmiset ja todelliset kristitythän eivät ole sellaisia...

        Eli siis minulla on diagnosoitu bipolaarihäiriö (kaksisuuntainen mielialahäiriö), jossa on siis myös melko samankaltaisia ongelmia kuin ADHD-häiriössä. Nyt voin jo melkein kuulla, kun joku toteaa, että "arvasinhan minä, että se kerettiläinen on hullu", mutta voin rauhoittaa, että minun häiriöni on kuitenkin sen verran lievää laatua, etten ole koskaan joutunut olemaan missään hoitolaitoksessa, eikä minulla myöskään koskaan ole ollut psykooseja eli jonkinlainen "todellisuudentaju" on kuitenkin säilynyt (no siitä ovat kyllä ateistit varmaankin aivan eri mieltä:)). Lähinnä ongelmani on siis voimakkaat mielialanvaihtelut laidasta toiseen (masennus...ylikierroksilla käyminen, tai näiden sekoitus) ja huono keskittymis- ja stressinsietokyky. Tosin niihin asioihin, joista olen kiinnostunut, pystyn melko hyvin keskittymään, ellen ole hirvittävän stressaantunut.
        Sain siis tämän diagnoosin vanhalla iälläni ja olen monta kertaa miettinyt, että jos se olisi todettu jo lapsena, niin olisin varmaan säilynyt (kuten myös läheiseni) monelta harmilta ja vaikeudelta elämässäni. Minä olen siis myös joutunut miettimään tätä lääkitysjuttua ihan henkilökohtaisella tasolla, koska mielenterveyslääkkeet eivät ole mitään harmittomia lääkkeitä, vaan niillä on usein myös erittäin pahoja sivuvaikutuksia. On siis punnittava tarkkaan hyöty/haitta- suhdetta. Tällä hetkellä en käytä mitään muuta lääkitystä kuin 1/2 tenoxin otan nukahtamiseen, koska se tuottaa minulle vaikeuksia. Stressinsietoon, joka tällaisista häiriöistä kärsivillä ihmisillä on yleensä heikompi kuin terveillä, minua auttaa usko, joten selviän tällä hetkellä ilman lääkitystä, mutta sen voin kertoa, että minun hermostoni on aivan loppu kaikesta siitä stressistä, jota olen elämäni aikana joutunut kestämään. Voi verrata siihen, kun esim. jollakin metsurilla tai muulla raskaan työn raatajalla (tai vaikkapa urheilijalla) on fyysiset paikat loppu. No fyysinen paikka se hermostokin on...


      • erilaisuudelle_tilaa
        alex.kasi kirjoitti:

        Yleisesti ottaen ja puhuen .. Olet ihan oikeassa siinä että vanhemmat tuntevat lapsensa normaalisti parhaiten ja heillä on jopa suurin vastuu lapsestaan, tästä olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta että vanhemmat "tietävät" enemmän sairauksista kuin esimerkiksi lääkärit siinä olen erimieltä kanssasi .. se ei nimittäin ole totta. Lääkäri näkee ehkä sata ADHD potilasta ja tietää usein esimerkiksi ADHDn syistä ja seurauksista paljon enemmän kuin maallikko ja seuraa erilaisten potilaiden kehistä monella eri tavalla.
        Olen jopa samaa mieltä siinä että me ihmiset haluamme samaistaa toisiamme ja teemme liikaa normeja joihin meidän sitten "täytyy" yrittää sopeutua ja sopeuttaa myös lapsiamme, tällä ei kuitenkaan minun mielestäni ole mitään tekemistä sairauksien kanssa - sairasta tulee yrittää auttaa ja lääketiede on mennyt huimasti eteenpäin sitten laupiaan samarialaisen aikoihin ja monissa maissa on sairaanhoito sosiaalipolitiikan seurauksena kustannettu pääasiallisesti verorahoilla ja siksi jokaisella on oikeus saada apua kun sitä tarvitsee. Tästä ollaan kai nykyään ainakin yhtä mieltä jokaisessa poliittisessa puolueessa ..
        Meillä on vastuu lapsistamme mutta minusta meidän ei tulisi olla tietävinään jos emme tiedä (asia on aivan liian vakava sellaiseen) että kulkisimme vain omien olettamusten mukaan - ainakin meidän perheessämme on aina keskusteltu niiden kanssa jotka ovat "eksperttejä" eri alueilla kun nyt jo aikuiset lapsemme kasvoivat ja voin sanoa näin jälkeenpäin että siitä on ollut suurta apua niin terveys-asiaoissa kuin kulutuksessa ja niin edelleen.

        Mutta - voin kertoa että kyllä minäkin esimerkiksi olen kerran aikanaan mennyt kouluun kun keskimmäinen lapsemme ei ensiluokkalaisena sopeutunut koulunkäyntiinsä ja huomasin sen .. ja keskusteluissa huomasin opettajalla olevan kummallisen asenteen lapseeni nähden ... ja siksi vaadin välitöntä opettajan vaihdosta koska huomasin sen ainoaksi mahdollisuudeksi ja sitä en ole koskaan katunut - mutta sen jälkeen sujui yhteistyö koulun kanssa oikein hyvin ja nykyään on tyttöni itse koulutettu lukion opettaja. Olen joskus miettinyt että mitä olisikaan tapahtunut jos en olisi silloin mennyt kouluun .. ehkä lapseni olisi alkanut vihata koulua - nyt on koulu ja lapset hänen elämänsä .. Joskus se voi todella olla pienestä kiinni .. minä näen tuossakin Jumalan varjeluksen .. sillä kukapa muu minut sinne kouluun olisi pannut menemään ..

        alex

        Itsekin taistelin poikani puolesta, että olisi päässyt tutkimuksiin, koska on 3-normilasta tämän pojan lisäksi. Neurologisiin tutkimuksiin ei päässyt psykologin lähteenkään perusteella. Vuosien taistelujen jälkeen, joittenkin tilanteiden kärjistyttyä pääsi poikani sitten tarvittavaan hoitoon, mutta oppimisvaikeuksiin ei enää pystytty vaikuttamaan, liian myöhäistä. Diagnosoitiin ADHD:ksi. Hoitojakson jälkeen jäin sitten silleen ilman apua, koska ei lähdetty lääkelinjalle, vaihto-hoitoja ei annettu.

        ADHD-lääkkeiden tuoteselosteessa yleensä sanotaan, että ei suositella ensisijaiseksi hoidoksi ja myös että ne eivät kaikille sovi. Isomäärä myös mahdollisia haittavaikutuksia.

        Eikös se ole niin Aleks, että jos sinun lapsellesi määrättäisiin lääkkeitä sinä tutkit myös haittavaikutukset tai vaihtoehtoiset hoitomuodot, mutta jos toisen lapselle ehdotetaan lääkkeitä niin siitä vaan lääkäri sen tietää ja nykylääkkeissä ei vaaraa?

        Omasta lapsestani osaan sanoa, että parempi vaihtoehto oli lääkkeetön lapsuus. Työmäärä oli raskas, mutta panostus kannatti. Kiitos Jumalalle, että on jaksanut. Tietää ainakin, että lapsia on hoitanut. Kolme muuta lasta "helppoa kun heinän teko". Toisten lapsista en osaa sanoa mikä heidän parastaan, mutta olen edelleen sitä mieltä, että lääkkeet eivät ole lapselle hyväksi. Poikkeustapaukset on asia erikseen. ADHD-lääkkeet eivät paranna, vaan niiden tarkoitus on auttaa tietyissä tilanteissa ja sivuvaikutuksia on.

        Koulussa olen käynyt useasti lapseni asioilla, sekä puhelimitse, että sähköpostitse. Meillä auttoi tiivis avoin yhteistyö kodin ja opettajien välillä. Vedettiin opettajien kanssa yhteen hiileen, hopasut ym. Ammattikoulun miesopettaja oli hyvin hienotunteinen murrosikäisiä kohtaan, eikä mitään erillislappuja antanut pojalleni toisten oppilaiden nähden. Sai olla normaali oppimisvaikeuksista huolimatta. Opettaja oli tietoinen oppimisvaikeuksista ja edettiin erillishopasun mukaan.

        Lopputulos hyvä poika pärjää nyt omillaan, asuu itsenäisesti ja voi tarvittaessa tai halutessaan hakea sopivaa lääkitystä, jos kokee siihen tarvetta. Erityisvaikeuksia ei enää silleen ole. Ei ole ajatunut rikosten tielle tai riippuvuuksiin. Korjailee autot, moottoripyörät, mopot, vaikka ei ole niihin koulutusta saanut. Pärjää ihmisten kanssa, pärjää työssä, normaalia nopeammat hoksottomit ja nopea muutenkin. Tekee työtä ahkerasti, kun on liikkuvaa sorttia ei vetelehdi työssä, "palkka nousee, kun ei työnantaja halua päästää pois", kavereita, tyttöystävä.

        Rukousta toivotaan, että löytää tiensä taivaan kotiin, eli tärkein ja kallein asia, kiitos!


      • kerettiläinen--

        Hienoa, että Kopittelijan ja sinun lapsesi ovat saaneet apua, kun heillä on ollut noin hyvät ja huolehtivat vanhemmat, mutta raaka tosiasia tässä maailmassa on se, että kaikilla ei ole noin kärsivällisiä vanhempia, eikä välttämättä mitään muutakaan sosiaalista turvaverkostoa, joka olisi tukemassa heitä. Pahoistakin ongelmista on siis mahdollista selvitä, kun on ymmärtäväisiä, rakastavia ja auttavaisia ihmisiä ympärillä, mutta kaikilla ei niitä ole...mikä siis heidän avuksi..
        Minä esimerkiksi selviän uskoni avulla ilman lääkkeitä, mutta tiedän ihmisiä, jotka lääkityksen lopettaessaan alkavat sekoilla...onko siis parempi antaa heidän sekoilla vai syöttää haittavaikutuksia sisältäviä lääkkeitä, jotta he pysyvät jotakuinkin järjissään ja selviävät tässä elämässä ilman näitä turvaverkostoja...tämä on siis tämän maailman realismia, johon ei auta se, että joillakin ne turvaverkostot pelaa...


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Hienoa, että Kopittelijan ja sinun lapsesi ovat saaneet apua, kun heillä on ollut noin hyvät ja huolehtivat vanhemmat, mutta raaka tosiasia tässä maailmassa on se, että kaikilla ei ole noin kärsivällisiä vanhempia, eikä välttämättä mitään muutakaan sosiaalista turvaverkostoa, joka olisi tukemassa heitä. Pahoistakin ongelmista on siis mahdollista selvitä, kun on ymmärtäväisiä, rakastavia ja auttavaisia ihmisiä ympärillä, mutta kaikilla ei niitä ole...mikä siis heidän avuksi..
        Minä esimerkiksi selviän uskoni avulla ilman lääkkeitä, mutta tiedän ihmisiä, jotka lääkityksen lopettaessaan alkavat sekoilla...onko siis parempi antaa heidän sekoilla vai syöttää haittavaikutuksia sisältäviä lääkkeitä, jotta he pysyvät jotakuinkin järjissään ja selviävät tässä elämässä ilman näitä turvaverkostoja...tämä on siis tämän maailman realismia, johon ei auta se, että joillakin ne turvaverkostot pelaa...

        Hienoa, että Kopittelijan ja sinun lapsesi ovat saaneet apua, kun heillä on ollut noin hyvät ja huolehtivat vanhemmat
        __________________________________

        No niistä hyvistä ja huolehtivista vanhemmista en tiedä, siis varsinkaan monikossa, koska jäin yksin lasteni kanssa poikieni ollessa puol ja kakspuol vuotta ja lisäksi 2 Saksanpaimenkoiran kanssa eli vuonna 2001 !
        Oli se aika hässäkkää nukuttaa pienempää parvekkella vaunuissa ja samaan aikaan kuskata koiria lenkille ja kävellä tarkistamaan välillä että pienempi nukkuu... :O
        Eli olen ollut yksinhuoltaja siitä 2001 vuodesta asti ja ex-vaimoni ei juuri ole lasten kanssa ollut omien päihde/lääkeongelmiensa vuoksi juuri koskaan... ja kun ex-vaimoni on vielä uusissa naimisissakin eli hänellä kaksi lasta lisää niin vielä vähemmän !
        Lapseni tapaavat äitinsä todella harvoin !
        .

        Ps. Sinuna Kerettiläinen kiertäisin ne kaikki kolmiolla varustetut lääkkeet kaukaa sillä ne aiheuttaa vaan riippuvuutta ja "varjotodellisuuden" !


      • erilaisuudelle_tilaa kirjoitti:

        Itsekin taistelin poikani puolesta, että olisi päässyt tutkimuksiin, koska on 3-normilasta tämän pojan lisäksi. Neurologisiin tutkimuksiin ei päässyt psykologin lähteenkään perusteella. Vuosien taistelujen jälkeen, joittenkin tilanteiden kärjistyttyä pääsi poikani sitten tarvittavaan hoitoon, mutta oppimisvaikeuksiin ei enää pystytty vaikuttamaan, liian myöhäistä. Diagnosoitiin ADHD:ksi. Hoitojakson jälkeen jäin sitten silleen ilman apua, koska ei lähdetty lääkelinjalle, vaihto-hoitoja ei annettu.

        ADHD-lääkkeiden tuoteselosteessa yleensä sanotaan, että ei suositella ensisijaiseksi hoidoksi ja myös että ne eivät kaikille sovi. Isomäärä myös mahdollisia haittavaikutuksia.

        Eikös se ole niin Aleks, että jos sinun lapsellesi määrättäisiin lääkkeitä sinä tutkit myös haittavaikutukset tai vaihtoehtoiset hoitomuodot, mutta jos toisen lapselle ehdotetaan lääkkeitä niin siitä vaan lääkäri sen tietää ja nykylääkkeissä ei vaaraa?

        Omasta lapsestani osaan sanoa, että parempi vaihtoehto oli lääkkeetön lapsuus. Työmäärä oli raskas, mutta panostus kannatti. Kiitos Jumalalle, että on jaksanut. Tietää ainakin, että lapsia on hoitanut. Kolme muuta lasta "helppoa kun heinän teko". Toisten lapsista en osaa sanoa mikä heidän parastaan, mutta olen edelleen sitä mieltä, että lääkkeet eivät ole lapselle hyväksi. Poikkeustapaukset on asia erikseen. ADHD-lääkkeet eivät paranna, vaan niiden tarkoitus on auttaa tietyissä tilanteissa ja sivuvaikutuksia on.

        Koulussa olen käynyt useasti lapseni asioilla, sekä puhelimitse, että sähköpostitse. Meillä auttoi tiivis avoin yhteistyö kodin ja opettajien välillä. Vedettiin opettajien kanssa yhteen hiileen, hopasut ym. Ammattikoulun miesopettaja oli hyvin hienotunteinen murrosikäisiä kohtaan, eikä mitään erillislappuja antanut pojalleni toisten oppilaiden nähden. Sai olla normaali oppimisvaikeuksista huolimatta. Opettaja oli tietoinen oppimisvaikeuksista ja edettiin erillishopasun mukaan.

        Lopputulos hyvä poika pärjää nyt omillaan, asuu itsenäisesti ja voi tarvittaessa tai halutessaan hakea sopivaa lääkitystä, jos kokee siihen tarvetta. Erityisvaikeuksia ei enää silleen ole. Ei ole ajatunut rikosten tielle tai riippuvuuksiin. Korjailee autot, moottoripyörät, mopot, vaikka ei ole niihin koulutusta saanut. Pärjää ihmisten kanssa, pärjää työssä, normaalia nopeammat hoksottomit ja nopea muutenkin. Tekee työtä ahkerasti, kun on liikkuvaa sorttia ei vetelehdi työssä, "palkka nousee, kun ei työnantaja halua päästää pois", kavereita, tyttöystävä.

        Rukousta toivotaan, että löytää tiensä taivaan kotiin, eli tärkein ja kallein asia, kiitos!

        Aivan näin - kyllä meilläkin on sairauksia ollut ja sen sellaista, mutta koska lapset ovat pärjänneet kuitenkin aina hyvin (onneksi) niin ei ole noita perhe traumoja tarvinnut läpi käydä.. Siitä annan muuten suurimman kunnian vaimolleni joka on "paras mitä voin kuvitella elämän kumppanikseen" - vaikka sen itse sanonkin.. Rauhallinen, luotettava vahva ihminen jolla on ollut aina paljon rakkautta joka tilanteessa - niin minua kohtaan, kuin lapsiamme kohtaan ja kaikkia muitakin kohtaan jos on tarvis ollut.

        Meillä vallitse "tasavalta" .. :)) Minä olen pää ja vaimoni on se kaula joka kääntää pään sinne minne parhaaksi katsoo :))
        Kolme lasta ja kaikilla menee ihan hyvin - jokainen hakenut ammattiin joissa voi auttaa muita ihmisiä - se on ollut perheen motto - yksi lukion opettaja ja yksi lääkäri ja nuorin lukee parhaillaan lääkäriksi Uppsalassa.
        Asuvat luonnollisesti omassaan nykyään mutta kotona on "oma huone" ... suunnilleen samanlaisena muuten kuin silloin kun he kotoa muuttivat ... niin että tuntevat olonsa kotoiseksi kun kotiin tulevat käymään aina silloin tällöin ..

        Kaikki tämä voi tuntua "liian" positiiviselta mutta näin se on .. kiitän Jumalaa joka päivästä .. mutta luonnollisesti meilläkin on ollut niitä tavallisia vaikeuksia - sairautta ja sen sellaista .. ja koska me olemme sellaista lääkäri perhettä on nuo lääkeasiatkin sen mukaisia - jos lääkäri antaa lääkkeen niin se on sitten syöty .. mitään "ADHD -lääkkeitä ei luonnollisesti ole tarvittu ..
        Näistä lääkkeistä voi sanoa sen että - niillä on usein sivuvaikutuksia ja silloin joutuu usein sen eteen että täytyy valita sairauden vaikutusten ja lääkkeiden vaikutusten välillä .. ei lääkkeitä koskaan pidä turhaan syödä ..
        Ylensä lääkärit eivät määrää lääkkeitä turhaan .. se on minun näkemykseni asiasta..

        Aikaisemmin minä pyörin ympäri maailmaa työni tähden ja näin jälkeenpäin ajatellen täytyy tunnustaa, että se opetti paljon siitä minkälaisessa maailmassa me elämme, valitettavasti maailmassa on paljon suurempia vaikeuksia kuin nämä meidän arkihuolemme .. ja ihmiset todella kuolevat koska heillä ei ole lääkkeitä - yksi ihminen sanoi minulle suunnilleen että "oi, jospa meille olisi teidän huolemme - niin kyllä meidän kelpaisi" ...

        Joku toinen sanoo laulussaan ihmisen taivalluksesta "man kan bara älska .. och förlora stort .. suomeksi suunnilleen että "ihminen voi vain rakastaa - ja hävitä kamppailunsa" ... onneksi meillä on Jumala .. :)

        https://www.youtube.com/watch?v=AaxRNaFvk4Y

        alex


      • Alex: "Meillä vallitse "tasavalta" .. :)) Minä olen pää ja vaimoni on se kaula joka kääntää pään sinne minne parhaaksi katsoo :))
        _______________________

        Kerrankin Alexilta joku hauska tokaisu... ;D


      • kerettiläinen--
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Hienoa, että Kopittelijan ja sinun lapsesi ovat saaneet apua, kun heillä on ollut noin hyvät ja huolehtivat vanhemmat
        __________________________________

        No niistä hyvistä ja huolehtivista vanhemmista en tiedä, siis varsinkaan monikossa, koska jäin yksin lasteni kanssa poikieni ollessa puol ja kakspuol vuotta ja lisäksi 2 Saksanpaimenkoiran kanssa eli vuonna 2001 !
        Oli se aika hässäkkää nukuttaa pienempää parvekkella vaunuissa ja samaan aikaan kuskata koiria lenkille ja kävellä tarkistamaan välillä että pienempi nukkuu... :O
        Eli olen ollut yksinhuoltaja siitä 2001 vuodesta asti ja ex-vaimoni ei juuri ole lasten kanssa ollut omien päihde/lääkeongelmiensa vuoksi juuri koskaan... ja kun ex-vaimoni on vielä uusissa naimisissakin eli hänellä kaksi lasta lisää niin vielä vähemmän !
        Lapseni tapaavat äitinsä todella harvoin !
        .

        Ps. Sinuna Kerettiläinen kiertäisin ne kaikki kolmiolla varustetut lääkkeet kaukaa sillä ne aiheuttaa vaan riippuvuutta ja "varjotodellisuuden" !

        >>Ps. Sinuna Kerettiläinen kiertäisin ne kaikki kolmiolla varustetut lääkkeet kaukaa sillä ne aiheuttaa vaan riippuvuutta ja "varjotodellisuuden" ! <<

        No minä en ota mitään paineita 1/2 tenoxista, jos pärjään noin vähällä lääkityksellä mielialahäiriöni kanssa ja pystyn nukkumaan. Enkä välttämättä ota sitäkään aina, jos olen muuten niin väsynyt, että uni tulee ilman sitäkin. Siinä vaiheessa kun lakkaan nukkumasta, ne vaikeudet vasta alkavat, jos tiedät, mistä tässä on kysymys...


      • Exadventistiparka
        kerettiläinen-- kirjoitti:

        >>Ps. Sinuna Kerettiläinen kiertäisin ne kaikki kolmiolla varustetut lääkkeet kaukaa sillä ne aiheuttaa vaan riippuvuutta ja "varjotodellisuuden" ! <<

        No minä en ota mitään paineita 1/2 tenoxista, jos pärjään noin vähällä lääkityksellä mielialahäiriöni kanssa ja pystyn nukkumaan. Enkä välttämättä ota sitäkään aina, jos olen muuten niin väsynyt, että uni tulee ilman sitäkin. Siinä vaiheessa kun lakkaan nukkumasta, ne vaikeudet vasta alkavat, jos tiedät, mistä tässä on kysymys...

        "jos tiedät, mistä tässä on kysymys..."
        Alkaa kyllä oppimaan oikeasti kun omalla lapsella on kaksisuuntainen... siihen asti kaikkea oli voinut vain kuvitella lukemansa perusteella.
        Siunausta ja jaksamisia sinulle, kerettiläinen.


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Minulla oli naapuri, joiden nuorimmalla pojalla oli ADHD-diagnoosi ja ainakin hänen äitinsä mukaan poika kykeni keskittymään koulussa vain lääkityksen avulla. Loma ajat hän oli ilman lääkitystä. En osaa sanoa, mitä mieltä olen tästä lääkityksestä, mutta hankalahan tilanne on, jos lapsi ei kykene keskittymään opiskeluun, sillä hänestä tulee silloin alisuoriutuja, mikä on myöskin henkisesti raskasta tässä kilpailuyhteiskunnassa. Ilmeisesti sinä olet löytänyt jonkun muun "lääkkeen" tähän keskittymis- ja ylivilkkausongelmaan...

        Minä olen sitä mieltä, että jos lääkäri sanoo (ja kertoo miksi) ihminen tarvitsee lääkkeitä niin en todellakaan ottaisi vastuuta ja kieltäisi lastani syömästä niitä lääkkeitä. Seuraisin luonnollisesti tarkkana miten lapsellani menee .. ja jos olisi jotain niin keskustelisin siitä lääkärin kanssa..

        Tuo pikku kertomuksesi osoittaa muuten sekin että lääkkeet olivat varmasti tarpeellisia jotta lapsi voisi keskittyä koulussa asioihin - mutta kesällä ei keskittymistä samassa määrin tarvita ja silloin lääkkeitäkään ei tarvita.. Mitään riippuvuutta lapsella tuskin on koska kesällä menee hyvin ilman lääkkeitäkin.

        Olen jopa sitä mieltä että jos lapsi jää koulussa n.s. jälkeen muista on se kova kolaus itsetunnolle ja jos mikä niin se pahentaa ADHD potilaan elämää .. ja tunne tulevaisuudesta - tulee vieläkin mustemmaksi ... Sairas tarvitsee apua ja lääkärit yrittävät normaalisti tehdä parhaansa ..
        Nyt se voi olla ja onkin niin että eri lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia - ne voivat jopa olla erilaiset eri ihmisille - ja siksi yleensä potilasta seurataan tarkemmin lääkityksen alussa .. tästä ei varmaan potilaalle aina puhuta koska se voi tuottaa turhaa lisä stressiä .. mutta käytännössä se on tavallista..

        Minusta on aina hyvää pitää mielessä että normaali lääkäri on ihminen joka tekee parhaansa ihmisten hyväksi .. mutta hänellä on käytettävissään se mikä on -- eikä sen enempää.

        alex


      • erilaisuudelle_tilaa
        kerettiläinen-- kirjoitti:

        Hienoa, että Kopittelijan ja sinun lapsesi ovat saaneet apua, kun heillä on ollut noin hyvät ja huolehtivat vanhemmat, mutta raaka tosiasia tässä maailmassa on se, että kaikilla ei ole noin kärsivällisiä vanhempia, eikä välttämättä mitään muutakaan sosiaalista turvaverkostoa, joka olisi tukemassa heitä. Pahoistakin ongelmista on siis mahdollista selvitä, kun on ymmärtäväisiä, rakastavia ja auttavaisia ihmisiä ympärillä, mutta kaikilla ei niitä ole...mikä siis heidän avuksi..
        Minä esimerkiksi selviän uskoni avulla ilman lääkkeitä, mutta tiedän ihmisiä, jotka lääkityksen lopettaessaan alkavat sekoilla...onko siis parempi antaa heidän sekoilla vai syöttää haittavaikutuksia sisältäviä lääkkeitä, jotta he pysyvät jotakuinkin järjissään ja selviävät tässä elämässä ilman näitä turvaverkostoja...tämä on siis tämän maailman realismia, johon ei auta se, että joillakin ne turvaverkostot pelaa...

        Oikeassa olet kerettiläinen, kyllä ihminen aika usein jätetään yksin ongelmien kanssa. Myös vanhemmilla saattaa olla huumeongelmia, alkoholiongelmia, mielenterveysongelmia, elämisen ongelmia tai yksin kertaisesti ei vaan jaksa.
        Uskosta on paljon apua vaikeina aikoina, mutta kun ei kaikilla ole edes sitäkään.

        Vaikeita mielenterveyshäiriötä on paljon ja yksi pahimmista "persoonallisuushäiriöt", masennus myös salakavala sairaus......

        Lääkkeiden pois jättäminen ei ole ongelmatonta. Elimistö, kun tottuu lääkkeisiin. Lääkkeitä vähentäessä pitäisi olla varovainen ja pienentää niitä vähin erin ja katsoa tuleeko vieroitusoireita.

        Jos on psyykelääkkeitä käyttänyt pitkään lopettaminen on kai mahdotonta? Tiedän ainakin yhden melkein lähemmäs viisikymppinen, joka nuorena joutui käyttämään/tai määrättiin psyykelääkkeitä ei ole selvinnyt työelämään lainkaan ja niitä lääkkeitä on vaan lisätty, kun lääkeoireita on tullut. Mahdotonta kai on lopettaminen. Aivan mahdoton määrä lääkkeitä, mutta jos niillä selviää tämän lopun elämänsä aikana niin hyvä niin ja olo helpottuu edes siedettävälle tasolle.

        Lapsille ja nuorille ensisijainen hoitomuoto olisi kai erilaiset terapiamuodot ym., mutta se on kallista ja siksi sitä ei juuri tarjota. Ruuallakin on väliä.

        Sitten on niin monta erilaista diagnoosia jopa lapsilla, että eivät pärjää normaalikoulussa, ei kotona, ainoastaan hoitolaitoksissa/-kodeissa. Jollain tavalla heidänkin on mielensä kanssa pärjättävä ja inhimillistä elämää saatava, että eivät satuta itseään tai toisia. Lääkkeet on yksi vaihtoehto tai osamuoto heidän elämää, että se olisi jollain tavoin elämisen arvoista.

        Sinusta kerettiläinen huomaa sen, että elämää olet nähnyt ja osaat asettua toisen ihmisen asemaan ja olet sinut sairautesi kanssa. Voimia ja Taivaallisen Isämme huolenpitoa jatkossakin!


      • kerettiläinen--

        Kiitos, samoin sinulle ja lapsellesi voimia ja jaksamista. Tämä ei ole maailman helpoin häiriö, vaikka se ei välttämättä näy päällepäin...sen vuoksi joutuu vielä lisäksi kestämään yhteiskunnan asettamia paineita, kun ihmiset eivät ymmärrä, miksi terveen näköinen ihminen ei käy töissä. Tosin kyllä monet käyvät töissäkin, jopa lääkäreitä ja sairaanhoitajia on, joilla on tämä häiriö...(nyt varmaan joku on aivan kauhuissaan...) ja taiteilijoissa on paljon kaksisuuntaisia esim. Waltari ja Hemingway (mikä ei tosin ole mikään positiivinen asia, kun ajattelee, millainen sekopää hän oli ja miten hän lopulta päätti päivänsä...)...


      • kerettiläinen--

        Edellinen oli siis tarkoitettu yhtä hyvin exadventistiparalle kuin "erilaisuudelle_ tilaa".
        Minun elämäni on mennyt näin maallisesti ajatellen täysin pilalle, mutta henkisesti ja hengellisesti ajatellen olen oppinut niin paljon tästä elämästä ja ihmisistä, että näen senkin Jumalan johdatuksena. En olisi voinut oppia kaikkea sitä, mitä olen oppinut tässä elämässä ilman näitä kokemuksia, joita minulla on ollut. Ja nyt kun olen selvinnyt kaikista niistä, niin ne ovat muuttuneet minulle valtavaksi voimavaraksi elämässä, esimerkiksi en enää ole riippuvainen ihmisten mielipiteistä, vaan muodostan näkemykseni elämästä, ihmisistä ja uskonasioista aivan omalta pohjaltani.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Alex: "Meillä vallitse "tasavalta" .. :)) Minä olen pää ja vaimoni on se kaula joka kääntää pään sinne minne parhaaksi katsoo :))
        _______________________

        Kerrankin Alexilta joku hauska tokaisu... ;D

        Joku aika sitten, kun tyttöni oli jutellut vanhemman siskonsa kanssa yhdestä "vähemmän tärkeästä" asiasta ja kirjoitti sms:in minulle, että mitä mieltä minä olen asiasta .. Niin vastasin että "olen samaa mieltä kuin mamma" ..
        Sain vastauksen, että "mitä mieltä mamma sitten on" johon vastasin että "samaa mieltä kuin minä" .. Toisin sanoen minä hyväksyin ihan mitä he itse päättivät ja vaimoni myös ..
        Suunnilleen näin se menee meidän perheessä, jokainen saa ajatella itse - ainakin jos asia ei ole kovin tärkeä .. tärkeistä asioista keskustellaan sitten kunnolla.

        Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä siitä että kun lapsi tarvitsee apua on hänen sitä myös saatava .. mutta liika ohjaus voi olla vain pahaksi.
        Minulla ei ole mitään tarvetta ohjailla lasteni elämää ... se riittää että he tietävät, että niin kauan kuin me (vaimoni ja minä) elämme .. me aina olemme "läsnä" jos se on tarpeellista .. mutta me emme pidä ohjaksista kiinni enää - ne jätettiin niin pian kuin tilaisuus tuli ;))

        alex


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Edellinen oli siis tarkoitettu yhtä hyvin exadventistiparalle kuin "erilaisuudelle_ tilaa".
        Minun elämäni on mennyt näin maallisesti ajatellen täysin pilalle, mutta henkisesti ja hengellisesti ajatellen olen oppinut niin paljon tästä elämästä ja ihmisistä, että näen senkin Jumalan johdatuksena. En olisi voinut oppia kaikkea sitä, mitä olen oppinut tässä elämässä ilman näitä kokemuksia, joita minulla on ollut. Ja nyt kun olen selvinnyt kaikista niistä, niin ne ovat muuttuneet minulle valtavaksi voimavaraksi elämässä, esimerkiksi en enää ole riippuvainen ihmisten mielipiteistä, vaan muodostan näkemykseni elämästä, ihmisistä ja uskonasioista aivan omalta pohjaltani.

        Toisin sanoen elämäsi ei olekaan mennyt pilalle .. vaan voit olla iloinen että olet Jumalan ohjauksessa saanut ymmärrystä.. mikään ei ole niin tärkeää ihmiselle kuin ymmärrys.. meillä voi olla vaikka kuinka paljon kaikkea .. mutta ei ymmärrystä..
        Ole siis tyytyväinen ..

        https://www.youtube.com/watch?v=2PlgN0ta6E8

        alex ;)


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        >>Yhä keskustelen itse asiasta yleisesti ottaen :

        Minä ainakin olen kuitenkin yhä sitä mieltä että ADHD on eräänlainen sairaus - koska tiedän esimerkiksi että monet olisivat tarvinneet apua aikaisemmin - mutta eivät sitä saaneet.. ja se on pilannut heidän elämäänsä vuosikymmenet ..

        Olen myös huomannut että usein kun puhutaan esimerkiksi mielenterveydestä on olemassa riski että jotenkin ajattelemme että sairas ihminen ei ole saman arvoinen kuin terve ja siksikin jo emme halua että esimerkiksi oma lapsemme tarvitsee apua (mikä luonnollisesti on ihan päin prinkkalaa ajateltu jo siitäkin syystä meissä kaikissa on omat puutteemme tavalla tai toisella) ..<<

        Minä saatan tehdä tässä nyt virhearvion, kun siirryn keskustelemaan tästä asiasta henkilökohtaisella tasolla, koska siitä saa helposti hyvän "aseen" aina, kun on kanssani eri mieltä jostain asiasta. Mutta tiedän myös, että kukaan todellinen uskovainen ei käytä tätä "asetta" hyväkseen, vaan ainoastaan pahantahtoiset ihmiset ja todelliset kristitythän eivät ole sellaisia...

        Eli siis minulla on diagnosoitu bipolaarihäiriö (kaksisuuntainen mielialahäiriö), jossa on siis myös melko samankaltaisia ongelmia kuin ADHD-häiriössä. Nyt voin jo melkein kuulla, kun joku toteaa, että "arvasinhan minä, että se kerettiläinen on hullu", mutta voin rauhoittaa, että minun häiriöni on kuitenkin sen verran lievää laatua, etten ole koskaan joutunut olemaan missään hoitolaitoksessa, eikä minulla myöskään koskaan ole ollut psykooseja eli jonkinlainen "todellisuudentaju" on kuitenkin säilynyt (no siitä ovat kyllä ateistit varmaankin aivan eri mieltä:)). Lähinnä ongelmani on siis voimakkaat mielialanvaihtelut laidasta toiseen (masennus...ylikierroksilla käyminen, tai näiden sekoitus) ja huono keskittymis- ja stressinsietokyky. Tosin niihin asioihin, joista olen kiinnostunut, pystyn melko hyvin keskittymään, ellen ole hirvittävän stressaantunut.
        Sain siis tämän diagnoosin vanhalla iälläni ja olen monta kertaa miettinyt, että jos se olisi todettu jo lapsena, niin olisin varmaan säilynyt (kuten myös läheiseni) monelta harmilta ja vaikeudelta elämässäni. Minä olen siis myös joutunut miettimään tätä lääkitysjuttua ihan henkilökohtaisella tasolla, koska mielenterveyslääkkeet eivät ole mitään harmittomia lääkkeitä, vaan niillä on usein myös erittäin pahoja sivuvaikutuksia. On siis punnittava tarkkaan hyöty/haitta- suhdetta. Tällä hetkellä en käytä mitään muuta lääkitystä kuin 1/2 tenoxin otan nukahtamiseen, koska se tuottaa minulle vaikeuksia. Stressinsietoon, joka tällaisista häiriöistä kärsivillä ihmisillä on yleensä heikompi kuin terveillä, minua auttaa usko, joten selviän tällä hetkellä ilman lääkitystä, mutta sen voin kertoa, että minun hermostoni on aivan loppu kaikesta siitä stressistä, jota olen elämäni aikana joutunut kestämään. Voi verrata siihen, kun esim. jollakin metsurilla tai muulla raskaan työn raatajalla (tai vaikkapa urheilijalla) on fyysiset paikat loppu. No fyysinen paikka se hermostokin on...

        Minä tiedän hyvin mitä sairautta tarkoitat - vaimollani on yksi "nais-hoidettava" joka sairastaa samaa vaivaa ja ehkä pahempaa kuin sinä koska hänen on aikaisemmin ollut pakko käydä ajoittain hoitolaitoksessa - viimeistä kerrasta on nyt kuitenkin kulunut jo 4 vuotta .. Tämä positiivinen kehitys on seurausta lääkityksestä joka lieventää "ylös ja alas" menoa ja siksi sen seurauksia myös.

        Tänään hänelle riittää lääkityksen ja oman elämänsä lisäksi että tapaa vaimoni kerran viikossa erilaisissa olosuhteissa .. alkaen ulkona kävelystä erilaisiin "mieltä virkistäviin" toimintoihin - tietysti riippuen tilanteesta.

        Ymmärrän että sinun täytyy pitää huolta itsestäsi ehkä enemmän kuin monen muun ja että lääkkeet ovat osa elämääsi .. yritä kuitenkin olla niin myönteinen kuin voit .. jos mahdollista myös kun on se pahin kausi päällä.

        Lääkkeistä sen verran että sinuna kuuntelisin lääkäriä ja keskustelisin hänen kanssaan jos siltä tuntuu että mietit jotain - paras on aina jos puhekaverina on sama lääkärí ..

        Tämä n.s. bipolaarihäiriö ei vaikuta ihmisen intelligenssiin (vaan siten että juuri silloin kun stressi on kova on kärsivällisyys kovilla .. mikä on aika ymmärrettävää.. joten mitenkään hullu et ehdottomasti ole .. :) Voi olla jopa niin että me ihmiset kasvamme vaikeuksien kautta - ja saamme ymmärrystä asioista joista meillä ei muutoin olisi harmaata aavistusta. Joten tiedät varmasti asioita joista meillä muilla ei ole kuin harmaa aavistus .

        Minusta olet ihan mukava keskustelija mitä osoittaa sekin, että uskallat puhua asioista asioina .. siis ei mikään virhearvio.

        Tätä minä juuri muuten tarkoitan että asioista täytyy voida puhua - se olis aikaisemmin (1800 luvulla ;)- kun jokainen piilotteli ajatuksiaan ja uskoaan ja vikojaan eikä uskaltanut puhua edes ihan tavallisista asioista koska pelkäsi että hänet leimataan jotenkin.

        Se että sait siis tämän diagnoosin vanhalla iälläsi on todella ikävä asia varsinkin jos se oli näkyvissä jo lapsena .. mutta on mahdoton sanoa miten elämäsi olisi sujunut jos olisit saanut apua aikaoinaan .. joten sitä ei paljon taida kannattaa miettiä ..
        Nyt sinulla on ollut enemmän vaikeuksia elämässäsi kuin monella muulla - mutta kuitenkin olemme kaikki jollain tavalla samassa asemassa .. rapistumme pikku hiljaa - yksi yhdellä tavalla toinen toisella - voi vain sanoa kuin se mies joka kun huomasi että tukkaa ei paljon päässä enää ollut että "vähiin ne menee ennen kuin ne loppuu" ..

        Uskosi Jumalaan ja se että osaat katsoa nenääsi pidemmälle näissä uskon asioissa voi hyvinkin johtua siitä että olet saanut käydä läpi yhtä ja toista mikä on pannut asiat valokeilaan ... jossa vaaditaan selitystä.

        Keskustellaan vastakin asioista ..
        alex :)


    • kerettiläinen--

      Edellä olevan ADHD-tietopaketin lisäksi tässä taas hieman lisää tietoa NARSISMISTA.

      http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsistinen_totuus_ja_kaksoisvie/
      Narsistinen totuus ja kaksoisviestintä

      Totuudella ei ole narsistille merkitystä. Hänen ihailun tarpeelleen ei ole rajoja, joten hän kaunistelee tekojansa ja parantelee saavutuksiansa. Tämä toteutuu useimmiten jatkuvana pienimuotoisena liioitteluna tai patologisena valehteluna. Julkisivultaan narsisti on yleensä hyvin hurmaava, rakastettava ja lämmin ihminen. Hurmiota ja lipevyyttä kestää yleensä niin kauan kuin illuusion kannatteleminen hyödyttää häntä itseään ja hänen kulloinenkin lähipiirinsä häntä jaksaa ihailla. Näyttely on narsistin tapa saada tahtonsa läpi ja manipuloida muut uskomaan ja puolustamaan häntä. Mikään hänen normaaleissa toimissaan tai ulkokuoressaan ei paljasta kypsymätöntä tunne-elämää, eikä hän ulkopuolisten mielestä vaikuta epätasapainoiselta saatikka aggressiiviselta. Näemme päinvastoin hurmaavan, huolellisen, fiksun ja kyvykkään ihmisen. Suurimmalle osalle narsisteista ura, status, omaisuus, valta ja meriitti ovat ensisijalla verrattuna moraalisiin arvoihin tai oikeudenmukaisuuteen toisia ihmisiä kohtaan.

      Hän on itsekeskeinen sekä huomionkipeä, haluaa hallita ja jatkuvaa ihailua sekä rikkautta ja valtaa kaikin mahdollisin tavoin ja muodoin. Narsisti on kateellinen, mahtipontinen, kilpaileva ja käyttää suvereenisti toisia hyväkseen. Narsisti huokuu luottamusta, jotta ihmiset avautuvat hänelle ja hän saa käyttöönsä mahdollisimman paljon hyödyttävää tietoa jolla voi joko mielistellä tai vahingoittaa uhriaan kulloisenkin hyödyttävän tarpeen mukaan. Hänen on oltava aina kaikessa paras ja varmistuttava siitä, että toiset kunnioittavat ja arvostavat häntä yhtä paljon kuin hän itse. Narsisti synkistyy heti, jos hän kokee, ettei häntä arvosteta riittävästi.

      Vallanhalu saa narsistin manipuloimaan uhriaan ja tyypillinen keino narsisteille on antaa kaksoisviestejä, jolloin uhrille ei jää minkäänlaista keinoa puolustautua. Kaksoisviestillä tarkoitetaan sitä, että narsisti moittii uhria jostakin asiasta, ja vaikka uhri tekisi päinvastoin korjatakseen tilanteen, narsisti löytää aina siitäkin lisää valittamisen aihetta.

      http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/raimo_makela/__new_page_-122734/
      Luento 9.12.2004
      "Miksi minusta tuli luonnehäiriöisen uhri, miten pääsen eroon alistajastani"

      • Ps. Minä olen käynyt jokunen vuosi sitten useasti kuuntelemassa tätä Raimo Mäkelää Lahdessa Keski-Lahden seurakunnan järjestämillä raamattutunneilla tai siis oikeastaan siis Kauniaisten Raamattuopiston järjestämissä tilaisuuksissa... Niissä aiheena ei ollut kyllä "narsismi" vaan muita Raamatullisia aiheita !
        .
        Ihan symppiksen oloinen mies tämä Raimo Mäkelä on ja semmoinen sanoisinko "harkitsevainen"...
        .
        Vrt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Raimo_Mäkelä
        .
        https://sro.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe