TalarDuSwe

InteJagHeller

- TE-toimistosta se ja se hei.
- Hej...
- Meillä on aika tässä sinulle tänne, keskiviikkona täällä toimistolla kello 11, tätä kuntouttavaa työtoimintaa varten.
- Förlåt...? Kan vi tala på svenska, är det möjligt?
- Kuunnelkaa nyt tämä asia, ei, ei... siis, minä soitan Työ - ja elinkeinotoimistosta!
- Niin?
- Niin. Käymme läpi tässä moniammatillisen ryhmän kanssa...
- Kenen?
- No, siis, terveydenhuollon ja sosiaalitoimen täältä kunnasta, ja meillä on tämä kuntouttavan työtoiminnan paikkakin jo valmiiksi katsottuna....
- Ahaa...missä tämä paikka on?
- Kotisairaanhoidossa...kotipalvelussa...
- Mikä on toimenkuvani siellä?
- No hoitaminen, lääkitseminen, vaipotus, siivoaminen, ruoan laitto...
- Eihän se käy.
- Mutta sinähän olet sairaanhoitaja, sinullahan on tämä koulutus.
- En ole, ei minulla ole sairaanhoitajan koulutusta. Olen lääkintävahtimestari.
- Niin... mutta...
- Voisitteko kertoa, olenko edunvalvonnassa?
- Ööö... Ette? Mitä? Minä...
- Minulla on siis itsemääräämisoikeus?
- Kaikillahan meillä on.
- Ei ole, sitä voidaan rajoittaa edunvalvonnalla.
- Niin.
- Joten jos minulla on vielä itsemääräämisoikeus, niin kuka päätti puolestani tästä palaverista?
- No, me nyt päätimme tästä...
- Miksi siellä on paikalla tämä moniammatillinen ryhmä?
- Sehän on ihan yleinen käytäntö!
- En ole tietääkseni sosiaalihuollon asiakas... En saa, en ole hakenut toimeentulotukea.
- Mutta näitä kuntouttavan...
- Olen käynyt katsomassa avoimet työpaikat ja siellä on auki kaksi paikkaa kotisairaanhoidossa.
- Niin me olemme täyttäneet näitä tällä kuntouttavalla, meillä on paljon näitä kuntouttavan...käytämme näitä...
- Ja rikotte lakia?
- Ei, kyllä tämä on ihan yleinen käytäntö...
- Onko teillä tarjota minulle työtä, jossa on palkka? Työehtosopimuksen mukainen rahapalkka?
- Meillä on tarjota nyt tätä kuntouttavaa...
- Ei kuntouttavalla saa lain mukaan tehdä palkkatyötä korvaavaa työtä, kuvaamasi mukaista työtä. Kerroit työstä, jota en voi tehdä 9 eurolla päivässä.
- Minä kirjaan sitten täne, että sinä kieltäydyt ottamasta vastaan työtä...
- Missä kohtaa minä olen kieltäytynyt ottamasta vastaan työtä? En minä ole kieltäytynyt ottamasta vastaan työtä. Minä olen kysynyt, millä perusteella on siellä moniammatillinen ryhmä? Miksi tarjoatte minulle kuntouttavaa työtoimintaa keskustelematta asiasta ensin kanssani? Ja teette päätöksen teidän moniammatillisessa ryhmässä ilman minua?
- No... kyllä tämä on ihan lakisääteinen tapa...
- Voitteko te toimittaa minulle perustelut lainkohtineen? Hyvän hallintomenettelyn mukaisesti? Sekä ministeriön ohjeistuksen? Ja asiasta valituskelpoisen päätöksen, jonka te olette tehneet minua kuulematta?
- En minä voi sellaista toimittaa!
- Minä en aio tulla siihen moniammatilliseen palaveriin.
- Sitten siitä seuraa kolmen kuukauden karenssi!
- Millä perusteella?
- Koska sinä kieltäydyt...
- En minä ole kieltäytynyt ottamasta työtä vastaan. Sanoin, että en tule moniammatilliseen palaveriin. Se on täysin tarpeetonta kohdallani.
- Mutta...mutta ei tämä, tämä käytäntö, meillä...
- Minun äidinkieleni on ruotsi. Sinä et puhu minulle ruotsia. Tämä puhelu menee nauhalle.
- Sinun olisi pitänyt kertoa se heti alussa, että minä olisin osannut varautua, tällainen salanauhoittaminen on laitonta!
- Kyllä tämä on ihan lakisääteinen asia ja tapa. Onko sinulla hyvä palkka?
- Mitä...?
- Kun kello lähenee kahdeksaa, niin ajattelin, että oletko muistanut iltalisät ynnä muut?
- Me emme tienneet aikaisemmin, oletko sinä vaihtanut puhelinnumerosi!
- Minulla on ollut tämä numero yli kymmenen vuotta.

Tarina ei vielä kerro, millaisen sanktion TE-toimisto tällä kertaa keksii yhteistyössä sosiaalitoimen ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Kauhun vallassa odotamme postinjakajaa.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaajaag
    • ej_jhymmärrä

      Eihän Haapajärvi ole kaksikielinen alue. Siksi siellä puhutaan suomea. Jos haluat puhua ruotsia muuta kaksikieliselle alueelle asumaan.

    • meeduuniin

      Näin on, ja hanki töitä. Siisvousta ja muuta löytyy.

    • Lääkitsijä

      Aloittaja on todellakin kuntouttavan hoidon tarpeessa, nimenomaan korvien välisen alueen hoidon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7907
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1734
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      60
      1006
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      190
      928
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe