myymälävaras vai varastaako myymälä

tarkkamarkka

Kun joku syyllistyy myymälävarkauteen, näpistykseen tai muuten tahattomaan tekoon myymälässä, joutuu siitä vastuuseen. Portit piippaa ja vartijat on kiinni niskassa. Jos on varastanu, niin ok. Jos on syytön, ja piippaus on aiheeton niin saa vain muitten katseet niskaansa.
MUTTA mitenkäs toisinpäin. Kaupan hyllyssä tavaran hinta on ilmoitettu esim 10,00 euroa. Kassa sitten ottaakin 15,00 euroa. Asiakas huomaa virheen vasta kun on maksanut ja tarkastelee kuittia myöhemmin. Sitten kun menee takaisin ja ilmoittaa virheestä, sen korjaaminen on tosi hankalaa, ja kestää kauan. Selitys on vaan että
ei ole kassoille ohjelmoitu oikeita hintoja viivakoodeille.
Minusta se on selvä myymälän tekemä varkausyritys.
omalla kohdallani virhe oli useita kymmeniä euroja.
Pitäisikö nämäkin virheet tilastoida. Kuinka paljon myymälän " tienesti" on päivässä.
Jos on vaikkapa toiselta paikkakunnalta, ja huomaa virheen vasta kotona.
Eli tarkkana pitää olla jo kassalla.

14

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgdfsff

      Kassan vahingossa tai epähuomiossa ottamaa ylihintaa ei katsota rikokseksi, kuten myymälävarkaus. Kassan velvollisuus on antaa ostotapahtumasta kuitti ja asiakkaan vastuulle jää tarkastaa, että on veloitettu oikein. Piste.

      • höpsistä

        No eipä tietenkään voi olla rikos jos hinta on jäänyt tiedostoon päivittämättä. Jonkun vastuulla on hinta muuttaa koneelle ja valitettavasti näitä virheitä tulee eteen aina joskus em. huolimattomuudesta. Ja taatusti ei liike tahallaan tuollaista tee. Itse olen marketin neuvonnassa (muutaman kerran) hoitanut asian kuntoon ja saanut erotusrahan käteen ja anteeksi pyynnön.


      • tarkkamarkka

        En tunne kaupan käytäntöjä, mutta jos myymälässä on vaikkapa 5000 erilaista artikkelia, eri pakkauskokoja tavaroita tai erikoistarjouksia. Niin täytyyhän ne hinnottelujärjestelmät olla jotenkin sidoksissa toisiinsa. Jos hyllyn reunaan tulostetaan lappu jossa on viivakoodi ja hinta, niin eikö se samalla siirry kassojen järjestelmiin. Pakkohan ne on olla sidoksissa, muutenhan homma olis ihan levällään. Ja jos ostaa samalla käynnillä 10 eri artikkelia, ja kahdessa on virhe. Oliskohan kaupalla tarvetta tarkistaa käytäntöjään.


    • RahaKauppiaalle

      Muistan yhden uutisen, jossa mummo oli joutunut korvaamaan kaupalle irtokarkkien hinnan, jotka mummo oli syönyt karkkihyllystä.
      Siitä oli tullu kaupalle muutaman kymmenen senttiä tappiota.
      Olette varmaan huomanneet irtokarkkihyllyn edustan, kun lattialla näkyy aina irtokarkkeja, jotka ovat pudonneet huolimattomilta asiakkailta, joten eiköhän tästä lähtien nosteta lattialla olevat irtokarkit oikeaan paikkaan eli sinne irtokarkkilaatikkoon.

      Asiakas, jolta irtokarkki putoaa lattialle aiheuttaa aina useiden senttien tappion kauppiaalle, koska karkki menee roskiin, jos se jää lattialle.
      Joku tietenkin heti perustelee, ettei ole hygieenistä lattialle pudonnut karkki.
      Nyt ei ole kyse hygieenisyydestä, vaan kauppialle aiheutuvista tappioista, koska asiakas on rikollinen, jos hän syö karkin, eikä maksa siitä, ihan sama se on, jos asiaks pudottaa karkin lattialle, silloin asiakas varastaa kauppiaalta.

      Kerran kun irtokarkkeja oli alennusmyynnissä, niin yksi nuori poika oli täyden irtokarkkipussin kassa siinä irtokarkki pisteessa ja vielä yritti saada muutaman karkin mahtumaan.
      Oli karkkeja ainakin yli kilon verran ja sitten tapahtui pahin mahdollinen, koko karkkipussa putosi lattialle ja karkit levisivät ympäri lattiaa.
      Muitankin karkin ostajia oli siinä ja he talloivat karkkeja.
      Poika oli hämillään ja ilme, että mitäs nyt tehdään.

      Ei tullut kaupan henkilökuntaa paikalle, vaikka kassalla huomasivat mitä tapahtui.
      Kyllä siinä olisi pitänyt tulla vartija paikalle, lakaista karkit, punnita lattialle pudonneiden karkkien paino ja poika korvaamaan aiheuttamansa tappiot kaupalle.
      Karkit poika olisi saanut pitää tai jos ei olisi, niin karkit olisi esim. paineilmalla puhallettu irtoroskat pois ja uudelleen vaan myyntiin.
      Ei ne mitään likaantuneita olleet.

      • TappionMaksatSinä

        Tuo irtokarkkien lokerointi ja itsepalveluannostelu noissa marketeissa on aika hölmöltä vaikuttava järjestely. Jatkuvastihan siellä joku nassikka kaivaa laareja räkäisillä kasillään ja levittelee karkkeja lattialle. Tällaisen kahden pennin karkkihyllyn vahtiminenkaan ei aivan ilmaista ole sekään. Uskon että noista karamelleistä kauppa vielä nettoaa, vaikka puolet menisi hukkaan.

        Todellinen ongelma sen sijaan ovat sellaiset ammattimaiset myymälävarkaat, jotka kiinni jäädessään vain repivät sakkolapun ja jatkavat varasteluaan entiseen malliin käytännössä seuraamuksitta. Tällaisten varkauksien aiheuttama hävikki on erittäin huomattava ja sen maksavat tavalliset asiakkaat tuotteiden hinnoissa.


      • SalaattiMato

        Varmaan ihan hyvän katteen saavat näistä irtokarkki irtomyyntipisteestä, kun normaali hinta on yli 7€/kg ja tarjouksessa siellä vajaa 6€/kg.
        Kauppa saa varmaan irtokarkkeja hintaan alle 3€/kg omilta välittäjiltä, jotka eivät tavalliselle kuluttajalle myy, ainoastaan kaupalle.

        Varmaan menee useampikin makeinen suuhun siinä samalla, kun nassikat irtokarkkeja valitsevat pussiin.
        Huomasin vaan, kun keski-ikäinen nainen oli irtokarkkeja valitsemassa, niin suu kävi, en tiedä oliko irtokarkkihyllystä ottanut maistiaisia, vai oliko oma purkka suussa, mutta eipä paljon jaksanut kiinnostaa.

        Hygieenisyydestä sen verran, että nämä salaattibaarit ovat aika epäilyttäviä.
        Citymarketissa ei ole edes mitään suojaa salaattien yllä, kuten vaikka K-Supermarketissa.
        Ihmisiä neuvotaan aina, että kylmäsäilytystä vaativat elintarvikkeita ei saa säilyttää pöydällä lämpimässä, kuin vähän aikaa, mutta salaattibaarissa kylmäsäilytystä vaativat elintarvikkeet ovat siinä useita tunteja, kuten tonnikala, kana, fetajuusto ym.
        Kylmäsäilytystä vaativa tuote pitää olla myös päältä kylmässä.
        Jos siinä joku yskii tai aivastaa salaattibaarissa, niin ei se kovin hygieeninen ole.
        Kumma, kun terveystarkastaja hyväksyy avonaisen salaattibaarin, eikä vaadi mitään suojaa ympärille.


    • miksikö

      Sekä asiakkaat jotka punnitsevat halvemman tuotteen mukaan esim. ei kassa tunnista onko tomaatti ulkolainen vai kotimainen, eikä omena lajikkeita.
      Sekä laatikoiden penkominen, heitetään päällimäiset painavat laatikot alimmaisten laatikoiden ja omenoiden ym. päälle ( lommoontuvat)
      Nypitään ananaksista kannat ja jopa herkkusienistä ym. luettelo on pitkä.
      Näistä tulee kiloittain kaupoille hävikkiä päivittäin.

      • adfghdn

        Suurin hävikki varmasti syntyy pois heitettävistä käyttöpäivämäärän ylittäneistä elintarvikkeista. Nämä hävikkitappiot on pitkälti hinnoiteltu tuotteisiin, joten asiakas maksaa ja kaupat kyllä pärjäävät.


      • tällai
        adfghdn kirjoitti:

        Suurin hävikki varmasti syntyy pois heitettävistä käyttöpäivämäärän ylittäneistä elintarvikkeista. Nämä hävikkitappiot on pitkälti hinnoiteltu tuotteisiin, joten asiakas maksaa ja kaupat kyllä pärjäävät.

        Nykyään aika vähän tulee käyttöpäivämäärä hävikkiä, ku ajoissa alennetaan tuotteet.
        hedelmä-osastolla ennimmäkseen tulee ihan muusta syystä, seuratkaapa joskus muita asiakkaita, miten käyttäytyvät.
        Usein kyllä muut asiakkaat tulevatkin sanomaan ko. asioista


      • TerveHedelmä
        tällai kirjoitti:

        Nykyään aika vähän tulee käyttöpäivämäärä hävikkiä, ku ajoissa alennetaan tuotteet.
        hedelmä-osastolla ennimmäkseen tulee ihan muusta syystä, seuratkaapa joskus muita asiakkaita, miten käyttäytyvät.
        Usein kyllä muut asiakkaat tulevatkin sanomaan ko. asioista

        Koska asiakas maksaa siitä, mitä ostaa, niin esim. hedelmätiskillä asiakkaalla on täysi oikeus valita minkälaatuisen hedelmän ostaa.
        Jos hedelmätiskillä on terve hedelmä ja sellainen hedelmä, joka on lommoinen, osittain jo pilaantunut, niin ei asiakkaan velvollisuus ole ostaa sitä pilaantunutta hedelmää, ettei kauppiaalle synny tappiota, kun hedelmä menee roskiin.
        En minä ainakaan osta kaupassa pilaantunutta hedelmää ja heti kotiin tultua joutuu heittämään hedelmän roskiin.
        Sehän olisi sama, kuin asiakas ottaisi roskiksesta hedelmän ja maksaisi siitä.
        Ei kauppiaskaan maksa pilaantuneista tuotteista tuotteen toimittajalle.


    • siten

      Aivan, ainakin meillä käytetään joka ikinen aamu 4-6 työtuntia pilaantuneiden ja lommoisten hedelmien siivoukseen.
      Päivän aikana lommoisia tulee lisää ja paljon, mistäköhän syystä.

      • MyyjäkinLommouttaa

        Lommo voi tulla, jos omena putoaa lattialle ja se nostetaan takaisin hedelmähyllyyn.
        Ei se omena pilalla ole, jos kuoressa on pieni lommo.
        Omenathan kuoritaan aina, ei kukaan omenaa kuorineen syö.
        Pitäähän sitä kauppiasta ajatella, ettei tule tappiota vallan paljon, sitä tulee äkkiä kilon verran omenoita, mitä päivän aikana saattaa lattialle pudota.

        No ei asiakkaitakaan saa syyttää lommoista.
        Monesti näkee, kun kaupan myyjä läväyttää täyden omenalaatikon kaatamalla omenien päällä, niin varmana tulee lommoja alimmaisiin.


      • Johanmeni
        MyyjäkinLommouttaa kirjoitti:

        Lommo voi tulla, jos omena putoaa lattialle ja se nostetaan takaisin hedelmähyllyyn.
        Ei se omena pilalla ole, jos kuoressa on pieni lommo.
        Omenathan kuoritaan aina, ei kukaan omenaa kuorineen syö.
        Pitäähän sitä kauppiasta ajatella, ettei tule tappiota vallan paljon, sitä tulee äkkiä kilon verran omenoita, mitä päivän aikana saattaa lattialle pudota.

        No ei asiakkaitakaan saa syyttää lommoista.
        Monesti näkee, kun kaupan myyjä läväyttää täyden omenalaatikon kaatamalla omenien päällä, niin varmana tulee lommoja alimmaisiin.

        Johan meni höpö, höpöiksi! Kannattaisko olla kommentoimatta ko aihetta!


      • autsista
        MyyjäkinLommouttaa kirjoitti:

        Lommo voi tulla, jos omena putoaa lattialle ja se nostetaan takaisin hedelmähyllyyn.
        Ei se omena pilalla ole, jos kuoressa on pieni lommo.
        Omenathan kuoritaan aina, ei kukaan omenaa kuorineen syö.
        Pitäähän sitä kauppiasta ajatella, ettei tule tappiota vallan paljon, sitä tulee äkkiä kilon verran omenoita, mitä päivän aikana saattaa lattialle pudota.

        No ei asiakkaitakaan saa syyttää lommoista.
        Monesti näkee, kun kaupan myyjä läväyttää täyden omenalaatikon kaatamalla omenien päällä, niin varmana tulee lommoja alimmaisiin.

        päähäs on tainnut tulla muutama lommo kun eihän omena kaus puusta putoa :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe