6v vanhan veneen Lowrancen plotteri ja Simradin kaiku/monitoimianturi pettivät viikon sisään. Onko tämä tyypillinen kestoikä nykyään? Onko mulla vain huonoa tuuria? Vai onko veneessä mahdollisesti jotain joka rikkoo laitteet?
Vene-elektroniikan kestoikä
15
64
Vastaukset
- KaiUllinen
Minulla on Reiskat veneessä kymmenettä kesää käytössä ja hyvin pelittää. Plotteri on kerran käytetty huollossa ja autopilotin osat on kertaalleen vahdettu. Eli ainakin minun kohdallani käyttöikä on ollut pidempi enkä näe vieläkään mitään syytä ryhtyä suurempaan elektromniikan vaihtorumbaan.
- omatjohdotakulta
Mulla menossa 9. kesä Eagle plotterilla ja Eagle kaiulla (samat kuin Lowrance). Seisovat kesät pulpetilla säiden armoilla ja talvet autotallin hyllyllä (lämpimässä). Ei ongelmia koskaan.
- MontaSyytä
Jännitepiikit voivat tappaa elektroniikan. Siihen hiukan viittaa tuo lähes samaan aikaan rikkoutuminen.
Piikki voi tulla vaikka maasähköstä ukkosen takia tai yhtä hyvin moottorin käynnistämisestä kun laitteet on päällä- 36ft
Eikös mittarit ole muussa sähkössä kuin starttiakussa? Meillä ainakin ollut aina.
- EIYhtäTapaa
36ft kirjoitti:
Eikös mittarit ole muussa sähkössä kuin starttiakussa? Meillä ainakin ollut aina.
Kytkentä riippuu sekä akkupankkien että moottoreiden määrästä.
Yleensä molempai moottoreita ei kytketä samaan akkupankkiin koska sen tyhjennyttyä kumpaakaan konetta ei saa käyntiin. EIYhtäTapaa kirjoitti:
Kytkentä riippuu sekä akkupankkien että moottoreiden määrästä.
Yleensä molempai moottoreita ei kytketä samaan akkupankkiin koska sen tyhjennyttyä kumpaakaan konetta ei saa käyntiin.Harvemmin täkäläisissä purjeveneissä on enemmän kuin yksi moottori.
- Reilumeininki
Laita tuo risa Lowrance maahantuojan huoltoon tarkistettavaksi, vaikka on niinkin iäkäs. Jos löytyy jotain valmistusviaksi tulkittavaa, niin saattavat tulla vastaan kun hankit uutta.
- TaiEi
Tarkasta sulakkeet ja johtojen liitokset.
- Ariel37
Elektroniikkakomponenttien laatu laski radikaalisti 2000 -luvun lopulla. Joku 1990-2003 -mallinen purkki kestää todennäköisesti veneen eliniän ja uudempien kohdalla sattuma ratkaisee kestävyyden. Sama ilmiö on matkapuhelimissa ja kodinkoneissa.
Lokien, kaikujen, tutkien, autopilottien jne. uusiminen ei kannata, uusittu rikkoontuu aiemmin kuin se 15 vuotta vanhempi. Plotteri kannattaa uusia vasta kun laajemman kartta-aineiston tarvetta tulee, jos silloinkaan.
Vanha venäläisten ydinvoimaloiden ylläpitoideologia toimii tässä. Huolletaan / korjataan / uusitaan vasta jos hajoaa, ei ennen.Hankin veneeni 1991 ja tilasin siihen (sen ajan mittapuun mukaan) melko täydellisen mittari- ja autopilot-varustuksen Autohelmiltä. Miten kävi?
Tuulimittari kesti juuri yli vuoden, joten takuu ei enää pelannut. Kahden kalliin mutta hyödyttömän remontin jälkeen luovutin. Autopilotti toimi kolme vuotta, neljäntenä alkoi reistailla ja viidentenä oli täysin kaputt. Loki on viimeiset 15 vuotta näyttänyt kylmällä säällä mitä sattuu. GPS toimii mutta siinä on häiriöitä mielestäni kohtuuttoman usein. Vain kaikuluotain on toiminut edelleen luotettavasti, joskin siihen yhdistetty meriveden lämpömittari näyttää jatkuvasti -40 astetta.
Jos elektroniikan laatu on vielä tästä radikaalisti laskenut, olen ilmeisesti tehnyt oikean ratkaisun, kun olen unohtanut uuden ajan vempeleet ja luottanut vain paperikarttoihin, opittuun navigointitaitoon, omiin silmiini ja terveeseen järkeen.
- tumpelotumppi
Itselläni oli aikoinaan Lowrancen käsiplotteri. Se piti lämpimällä ilmalla laittaa aina välillä jääkaappiin jäähtymään, jotta sen sai uudestaan päälle. Nykyinen n. 5v vanha Lowrancen Elite on tänä kesänä ruvennut enenevässä määrin käynnistymään omia aikoja uudelleen. Samoin Simradin wp32 autopilotti on ollut pari kertaa huollossa. Viimeksi kolme v sitten vaihdettiin kaikki sisäkalut, ja tuntuu nyt vetelevän viimeisiään.
- ei.hassummin
Vuoden -75 B&G-mittarit pelittää edelleen. Muutama näyttö on pitänyt aikoja sitten vaihtaa vanhemman mallisiin, sellaisiin, joissa lasi- eikä muovikansi. Lisäksi eteläisten vesien suola söi tuulianturin alumiinisen viirin ja anturin laakereita on vaihdeltu pariin kertaan. Ja se mittaristo on B&G:n silloista halpissarjaa.
Toisen veneen 90-luvulla kokoon haalittu Nexus-setti toimii myös. Yksi kahdeksasta näytöstä on kupsahtanut ja loki- sekä tuulianturi vaihdettu. Autopilotista vaihdettu kaksi ukkosen polttamaa diodia. - Venekeli
Käytän veneessäni plotterina Samsungin 6 vuotta vanhaa miniläppäriä ja vielä näyttää toimivan. Seaclear oli ilmainen ja kartat maksoi muistaakseni satasen tienoilla. Ja läppäri maksoi 500 ekee.
- Venekeli
Niin ja tietysti mukana paperikartat varalta.
- seppomartti
Läppäri on monikäyttöisempi kuin plotteri. Jos kauemmaksi aikoo lähteä läppärin kanssa niin kannattaa hankkia vesitiivis esim. Panasonic Toughbook (jos vielä on olemassa). Ennätykseni on kolme tuhottua läppäriä yhdellä Atlantin ylityksellä. Pienikin merivesiroiske tuhoaa näppiksen ja näyttö on altis kolhuille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1722216
- 1932090
Onneksi olkoon Venäjä!
Presidentti Putin on saanut vaaleissa vahvan kannatuksen ja siis jatkokauden toimessaan Venäjän presidenttinä. Onnittulu1832029- 571775
- 291410
Näin kävi tänään
Olin tänään kauan vessassa ja haaveilin sinusta nainen. Melkein jäi pyyhkimättäkin.241281Nyt kun kaipaan sinua, ilman toivoa sinusta
huomaan, miten paljon sinua menneen noin vuoden aikana ajattelinkaan. Et arvaakaan, miten pitkiä yksinäiset tunnit tääll821229Yritysten osingot jaettava työntekijöille
Työntekijäthän yrityksen tuloksenkin tekevät. Omistajat voivat alkaa työntekijöiksi saadakseen oman osuutensa. Muutos1731173- 1251084
- 461074