Vene-elektroniikan kestoikä

kaiuton22

6v vanhan veneen Lowrancen plotteri ja Simradin kaiku/monitoimianturi pettivät viikon sisään. Onko tämä tyypillinen kestoikä nykyään? Onko mulla vain huonoa tuuria? Vai onko veneessä mahdollisesti jotain joka rikkoo laitteet?

15

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KaiUllinen

      Minulla on Reiskat veneessä kymmenettä kesää käytössä ja hyvin pelittää. Plotteri on kerran käytetty huollossa ja autopilotin osat on kertaalleen vahdettu. Eli ainakin minun kohdallani käyttöikä on ollut pidempi enkä näe vieläkään mitään syytä ryhtyä suurempaan elektromniikan vaihtorumbaan.

      • omatjohdotakulta

        Mulla menossa 9. kesä Eagle plotterilla ja Eagle kaiulla (samat kuin Lowrance). Seisovat kesät pulpetilla säiden armoilla ja talvet autotallin hyllyllä (lämpimässä). Ei ongelmia koskaan.


    • MontaSyytä

      Jännitepiikit voivat tappaa elektroniikan. Siihen hiukan viittaa tuo lähes samaan aikaan rikkoutuminen.
      Piikki voi tulla vaikka maasähköstä ukkosen takia tai yhtä hyvin moottorin käynnistämisestä kun laitteet on päällä

      • 36ft

        Eikös mittarit ole muussa sähkössä kuin starttiakussa? Meillä ainakin ollut aina.


      • EIYhtäTapaa
        36ft kirjoitti:

        Eikös mittarit ole muussa sähkössä kuin starttiakussa? Meillä ainakin ollut aina.

        Kytkentä riippuu sekä akkupankkien että moottoreiden määrästä.
        Yleensä molempai moottoreita ei kytketä samaan akkupankkiin koska sen tyhjennyttyä kumpaakaan konetta ei saa käyntiin.


      • EIYhtäTapaa kirjoitti:

        Kytkentä riippuu sekä akkupankkien että moottoreiden määrästä.
        Yleensä molempai moottoreita ei kytketä samaan akkupankkiin koska sen tyhjennyttyä kumpaakaan konetta ei saa käyntiin.

        Harvemmin täkäläisissä purjeveneissä on enemmän kuin yksi moottori.


    • Reilumeininki

      Laita tuo risa Lowrance maahantuojan huoltoon tarkistettavaksi, vaikka on niinkin iäkäs. Jos löytyy jotain valmistusviaksi tulkittavaa, niin saattavat tulla vastaan kun hankit uutta.

    • TaiEi

      Tarkasta sulakkeet ja johtojen liitokset.

    • Ariel37

      Elektroniikkakomponenttien laatu laski radikaalisti 2000 -luvun lopulla. Joku 1990-2003 -mallinen purkki kestää todennäköisesti veneen eliniän ja uudempien kohdalla sattuma ratkaisee kestävyyden. Sama ilmiö on matkapuhelimissa ja kodinkoneissa.

      Lokien, kaikujen, tutkien, autopilottien jne. uusiminen ei kannata, uusittu rikkoontuu aiemmin kuin se 15 vuotta vanhempi. Plotteri kannattaa uusia vasta kun laajemman kartta-aineiston tarvetta tulee, jos silloinkaan.

      Vanha venäläisten ydinvoimaloiden ylläpitoideologia toimii tässä. Huolletaan / korjataan / uusitaan vasta jos hajoaa, ei ennen.

      • Hankin veneeni 1991 ja tilasin siihen (sen ajan mittapuun mukaan) melko täydellisen mittari- ja autopilot-varustuksen Autohelmiltä. Miten kävi?
        Tuulimittari kesti juuri yli vuoden, joten takuu ei enää pelannut. Kahden kalliin mutta hyödyttömän remontin jälkeen luovutin. Autopilotti toimi kolme vuotta, neljäntenä alkoi reistailla ja viidentenä oli täysin kaputt. Loki on viimeiset 15 vuotta näyttänyt kylmällä säällä mitä sattuu. GPS toimii mutta siinä on häiriöitä mielestäni kohtuuttoman usein. Vain kaikuluotain on toiminut edelleen luotettavasti, joskin siihen yhdistetty meriveden lämpömittari näyttää jatkuvasti -40 astetta.
        Jos elektroniikan laatu on vielä tästä radikaalisti laskenut, olen ilmeisesti tehnyt oikean ratkaisun, kun olen unohtanut uuden ajan vempeleet ja luottanut vain paperikarttoihin, opittuun navigointitaitoon, omiin silmiini ja terveeseen järkeen.


    • tumpelotumppi

      Itselläni oli aikoinaan Lowrancen käsiplotteri. Se piti lämpimällä ilmalla laittaa aina välillä jääkaappiin jäähtymään, jotta sen sai uudestaan päälle. Nykyinen n. 5v vanha Lowrancen Elite on tänä kesänä ruvennut enenevässä määrin käynnistymään omia aikoja uudelleen. Samoin Simradin wp32 autopilotti on ollut pari kertaa huollossa. Viimeksi kolme v sitten vaihdettiin kaikki sisäkalut, ja tuntuu nyt vetelevän viimeisiään.

    • ei.hassummin

      Vuoden -75 B&G-mittarit pelittää edelleen. Muutama näyttö on pitänyt aikoja sitten vaihtaa vanhemman mallisiin, sellaisiin, joissa lasi- eikä muovikansi. Lisäksi eteläisten vesien suola söi tuulianturin alumiinisen viirin ja anturin laakereita on vaihdeltu pariin kertaan. Ja se mittaristo on B&G:n silloista halpissarjaa.

      Toisen veneen 90-luvulla kokoon haalittu Nexus-setti toimii myös. Yksi kahdeksasta näytöstä on kupsahtanut ja loki- sekä tuulianturi vaihdettu. Autopilotista vaihdettu kaksi ukkosen polttamaa diodia.

    • Venekeli

      Käytän veneessäni plotterina Samsungin 6 vuotta vanhaa miniläppäriä ja vielä näyttää toimivan. Seaclear oli ilmainen ja kartat maksoi muistaakseni satasen tienoilla. Ja läppäri maksoi 500 ekee.

      • Venekeli

        Niin ja tietysti mukana paperikartat varalta.


      • seppomartti

        Läppäri on monikäyttöisempi kuin plotteri. Jos kauemmaksi aikoo lähteä läppärin kanssa niin kannattaa hankkia vesitiivis esim. Panasonic Toughbook (jos vielä on olemassa). Ennätykseni on kolme tuhottua läppäriä yhdellä Atlantin ylityksellä. Pienikin merivesiroiske tuhoaa näppiksen ja näyttö on altis kolhuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe