varalaidan korkeus

LiisaX

Osaako joku neuvoa, mistä löytyisi eri venetyyppien varalaidan korkeudet?

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkeitaovat

      Mitä h****tiä teet sillä tiedolla?

    • LiisaX

      Ihan vaan pikku vertailuja =)

    • ihanoik

      Ihan oikeesti: Ei ole keskeinen parametri veneen valinnassa. Esimerkiksi aaltojen aiheuttamat roiskeet kannelle ja/tai sitloodaan riippuu enempi rungon muodosta ja siitä, miten keula nousee aallolle.

      • Korkeitaovat

        Ihanoik olen ylittänyt parjatulla korkeavaralaitaisella sakemannilla kahdesti valtameren. Vettä ei kertaakaan roiskinut kannen kautta sitloodaan, mutta sen sijaan perän kautta tuli muutaman kerran "polvenkorkeudelle" asti vettä. Sadevettä ei pidättele mikään;)


      • stix
        Korkeitaovat kirjoitti:

        Ihanoik olen ylittänyt parjatulla korkeavaralaitaisella sakemannilla kahdesti valtameren. Vettä ei kertaakaan roiskinut kannen kautta sitloodaan, mutta sen sijaan perän kautta tuli muutaman kerran "polvenkorkeudelle" asti vettä. Sadevettä ei pidättele mikään;)

        Olen minäkin ylittänyt valtameret erilaisilla aluksilla useiden vuosien aikana ja voin sanoa, että vettä tulee kannen yli (myös laivan kannen yli). Se miten paljon meri huuhtoo kannen yli riippuu olosuhteista. Ei ole juurikaan merkitystä onko varalaita pikkasen matalampi tai korkeampi. Kesyin valtameren ylitys on pasaatituulireittiä myötätuuleen Kanarialta Karibialle. Vastatuulireitti esim. Islannin eteläpuolitse tai Eteläinen Intian valtameri ovat aivan toista.
        Olen samaa mieltä nimim. ihanoik kanssa. Varalaidan korkeus ei ole hyvä parametri veneen valinnassa. Sillä on toki merkitystä siinä, että korkea laita lisää tuulipintaa ja siksi haittaa satamamanöövereissä. Merikelpoisuuden kannalta paljon oleellisempi parametri on esim. STIX ja AVS.


    • ku_vista

      Parhaiten venepiirrustusten sivukuvista? Kun tietää veneen kokonaispituuden voi sivukuvasta mitata varalaidan. Netistä löytyy osaan veneistä kuvat.

    • sfetgerwg

      Ehkä kysyjä haluaa tietää kuinkanpaljon sisällä on volyymia.

    • fsadkfäsölfkfkäöskflf

      Avomeriveneiden jotka on mitattu ORC-sääntöön varalaidat löytyvät mittakirjoista joka on julkista tietoa. Mene Avomeripurjehtijoiden sivuille (amp.fi) ja sieltä ORC --> mittkirjat--> jne. Varalaidat löytyy kirjan kakkossivulta oikealta ylhäältä (FFM jne.) ja vähän alempaa "Freeboard at mast" . Alla linkillä voisi päästä suoraan:

      http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=140

      • Varalaidaton

        Kiitos. Pientä tieteellistä vertailua muutaman eri veneen välillä =).


    • Mitäs-jos

      Tee semmoiset irrotettavat varalaidat, niin kuin auton peräkärryissäkin.
      Saat juuri sen korkuiset kuin haluat.

      • sanasepponen

        Heh, tosi hauska ehdotus! Löysitkö duudsonien tietokirjasta?


    • betonistako

      varalaitamiehelle, lasketko betonimääriä valmiiksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe