PK-gurulle pikkukoira"Hukassa kuin aloittelija"

hukassaoleva-pk-guru

Pieniä koirarotuja pidetään monesti tolloina ja sillä tarkoitetaan tyhmää, vaikka ne eivät suinkaan sellaista ole. Jos yleisesti tyhmänä pidetyillä Italianvinttikoirilla tai Chihuahuoilla olisi yhtäpaljon miellyttämisen halua kuin esimerkiksi Bordercollieilla tai muillla työ/palveluskoira roduilla, ne saattaisivat helposti pärjätä pajon paremmin esimerkiksi tokossa.
Minä etsin itselleni toista koiraa. Olen koko elämäni pyörinyt pk-piireissä ja ollut tekemisissä melkein ainoastaan isojenkoirien kanssa. Nyt kun etsin itselleni pientä koiraa, olen aivan hukassa, kuin aloitteija. Siksi ajattelin tulla tänne pyytämään neuvoa, mikä koira rotu minulle?
Haluan pienen kompaktinkokoisen(miel -30cm) ja terverakenteisen koirarodun, jolla olisi mahdollisimman hyvät edellytykset Tokoon. Haluan pienen koiran jolla on mahdollisimman paljon piellyttämisen halua(viisas ei tarvitse olla) :)

Kauheaa :) vuosi sitten oudoksuin ihmisiä jotka käyttivät suomi24 ja nyt kirjoitan tänne kuin vasta koira harrastuksen aloittanut :D
Mutta kiitos kaikkille t. 6v sakemanni Felix ja mä

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittusheltti

      En itsekään ole kovin pikkukoira-asiantuntija, mutta pienen kokemukseni mukaan mittelspitz voisi sopia. Niillä on kyllä miellyttämisenhalua, vaikka pystykorvien tapaan ovatkin jonkin verran omapäisempiä kuin moni muu rotu.

      Entäs schipperke? Sheltti? Nuo kaksi ainakin pärjäävät tokossa.

      • 41216

        Sanoisin että shipperke tai sheltti ovat varteenotettavimmat vaihtoehdot, ehkä joku russelikin voisi toimia tai pikkusnautseri.


    • Sheltisti

      Pikkiriikkiseksi jäävä shetlanninlammaskoira (koko voi vaihdella 30-50 cm välillä, vaikka normaalisti rodun edustajat ovat alle 40 cm) kuulostaa sinulle sopivalta vaihtoehdolta :) Pentueisiin syntyy usein monenkokoisia, joista pienimmäksi jäävät ovat hyvinkin kompaktin kokoisia. Rotu on äärimmäisen tottelevainen ja helppo kouluttaa aivan huipputoko- tai -agilitykoiraksi asti. Sairauksia on jonkin verran, mutta valveutunut pennunostaja osaa karttaa kasvattajakaartin mätiä munia.

      • Ariele_

        Shelttien koko voi vaihdella todella paljon. Meillä on 3-vuotias shelttiuros, jonka säkäkorkeus on 48 cm. Koiraa luullaan usein collieksi. Pentu oli pentueensa suurin, mutta kasvattajakin yllättyi, miten suureksi koira kasvoi. Muuten aivan ihana koira. Turkin hoito ja puhtaana pitäminen tosin on aika työlästä.


    • hukassaoleva-pk-guru

      Kiitti vastauksista, juurikin schipperke, sheltti ja papillon ovat käyneet mielessäni. Ehkä joku näistä roduista olisikin se minun koira ;) Sheltti on ehkä hivenen liian iso, mutta ei sekään niin tarkkaa ole. Olisiko kellään itään tietoa italianvinttikoiran soveltuvuudesta?

      • Arkajalat

        Vinttarit on usein aika arkoja. Yhden italialaismallin tiedän, kulkee häntä koipien välissä ja tarjoo herkästi hammasta, parka. Pari muutakin nähnyt ja yleisolemus oli samanlainen kuin tolla jonka vähän paremmin tiedän.


    • AlexandraWithLove

      Schipperke on aivan mainio pieni koirarotu. Se on älykäs, innokas, uskollinen ja itsenäinen. Vaatii siis jonkin verran paneutumista koulutukseen, mutta opittuaan asian, ei siihen enää tarvitse palata. Schipperke jaksaa tehdä pitkiäkin lenkkejä ja liikkua luonnossa vaikka koko päivän, mutta ei ole katastrofi, vaikka jonain päivänä liikunta jäisi vähäisemmäksikin. Rotu ei ole haukkuherkkä - ilmoittaa kyllä tulijat ja oudot asia, mutta haukku loppuu kun ilmoitus on tehty. Turki on helppohoitoinen. Ei tarvitse trimmata, eikä juuri harjatakaa muutoin kuin karvanlähdön aikana kaksi kertaa vuodessa. Koska scipperkellä on korkeat jalat, joissa on sileä karva, riittää rapakelilläkin yleensä tassujen kuivaus/pesu. Olen asunut koiran kanssa omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa eli sopii hyvin kaikkiin asumismuotoihin. Rotu on myös pitkäikäinen. Ensimmäinen schipperkeni eli terveenä ja reippaana lähes 17-vuotiaaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe