saksanpaimenkoiran vaarallisuus

hepulinen

Minusta saksanpaimenkoirilla on erittäin paljon luonne vikoja ja ne esiintyvät hyökkäilynä ja tappamis haluna. Koiraa on paljon ja sukurutsaukselta ei voi välttyä ja geenistö koiralla vääristyy. Minulta on tapettu 9.7vuotias kääpiökoira lenkkeilyllä ja nykyinen pieni koirani on joutunut monta kertaa hurjien hyökkäyksien kohteeksi.Minun mielipiteeni on että rotu tulisi karsia (lopettaa) pieneen terveeseen kantaan ja antaa uusiutua perimältään. Koira väärissä käsissä ja koulutuksen puutteessa on vaarallinen. Tunnen monta "kasvattajaa" jotka myöntävät että luonne-häiriöisiä on ja ulkoiluttaminen kaupungin yleisillä alueilla ei onnistu. Vika ei ole rodussa vaan perimä on huono ja yksilö vaatii paljon omistajaltaan.

53

3212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8020

      No siinähän oli todellisen asiantuntijan lausunto rodusta, josta selkeästi on pitkäaikainen kokemus.

      • Todellapaatoksella

        Aivan samaa ajattelin:))


    • huonojaomistajia

      Isoin ongelma on varmasti huonot omistajat, joilla ei ole koirat hanskassa. Epävarma koira epävarmalla omistajalla on varmasti huono ja osittain vaarallinenkin yhdistelmä. Epävarma koira ei kuitenkaan luonnevika ole.

      • todellapaatoksella

        Tuostakin olen kyllä jokseenkin samaa mieltä,ei välttämättä jokaiselle sopiva rotu.


      • eiitselläole

        Aika jännä juttu on, olen muutamaa sakemanni seurannut pennusta parivuotiaaksi.Eri suvuista.Pentuna ovat hiukan arkoja, ja ku ikää tulee muuttuvat hyökkääviksi ja hankalasti hallittaviksi.Koulutettuja ovat, mutta silti vaikelata näyttää.Helpommalla paljon pääsee erirotuisten kanssa.

        Aina kannattaa ottaa se reipas avoin pentu, ei hiukkaankaan arkaa.Ei pentua joka pakittelee ja haukkuu vieraita.Arkuus periytyy usein emolta.Ja arka koira puolustautuu helpommin agressiivisesti jos se kokee itseään uhattavan.


      • Anonyymi
        eiitselläole kirjoitti:

        Aika jännä juttu on, olen muutamaa sakemanni seurannut pennusta parivuotiaaksi.Eri suvuista.Pentuna ovat hiukan arkoja, ja ku ikää tulee muuttuvat hyökkääviksi ja hankalasti hallittaviksi.Koulutettuja ovat, mutta silti vaikelata näyttää.Helpommalla paljon pääsee erirotuisten kanssa.

        Aina kannattaa ottaa se reipas avoin pentu, ei hiukkaankaan arkaa.Ei pentua joka pakittelee ja haukkuu vieraita.Arkuus periytyy usein emolta.Ja arka koira puolustautuu helpommin agressiivisesti jos se kokee itseään uhattavan.

        Ihanko kahdesta saksanpaimenkoirasta??!!Mulla on vuosien kokemus kasvattajana, kilpailijana ja kotikoira harrastajana.Pitkään kun harrastaa oppii tuntemaan linjat, yksilöt,periyttäjät ja kertaukset.Kyllä passkaa saa aikaiseksi kuka tahansaa, joka ei noihin asioihin paneudu.Perimä on pitkälle sukuihin, 5 polvee ei riitä.Minulle on siunaantunut täyspäisiä koiria koko ikäni.Tuuriako?Ei vaan ammattitaitoa ja hyvän kasvattajan valinta, ja mihin tarpeeseen koira tulee.Perusgermaani on tasapainoinen ja , ei minkään ominaisuuden ääripää, terveys edellä.Olen myös nähnyt treeni kentillä ja näyttelykehissä sinne kuulumattomia koiria ja muutamia noihin kuulumattomia on käytetty jalostukseen.Kummankaan linjan koirien meriittejä ihmettelin mistä ne oli saatu, kun kummankin linjan koirat olivat minun mittapuun mukaan armottomia kusipäitä.Minulle ei olisi niistä koirista kelvannut yksikään jalostukseen.Mutta enivei, pidän sinun kokemuspohjaasi sakemannin luonteista mitättömänä, mutta varmasti todellisina.Koulutuksen tärkeyttä unohtamatta.Kädettömiä omistaja on taatusti enemmän, kun noita sinun mainitsemiasi koiria.


      • Anonyymi
        eiitselläole kirjoitti:

        Aika jännä juttu on, olen muutamaa sakemanni seurannut pennusta parivuotiaaksi.Eri suvuista.Pentuna ovat hiukan arkoja, ja ku ikää tulee muuttuvat hyökkääviksi ja hankalasti hallittaviksi.Koulutettuja ovat, mutta silti vaikelata näyttää.Helpommalla paljon pääsee erirotuisten kanssa.

        Aina kannattaa ottaa se reipas avoin pentu, ei hiukkaankaan arkaa.Ei pentua joka pakittelee ja haukkuu vieraita.Arkuus periytyy usein emolta.Ja arka koira puolustautuu helpommin agressiivisesti jos se kokee itseään uhattavan.

        :) no joo kun oot sellainen ... :)


    • amandakoskinen

      Saksanpaimenkoirat eivät ole sen vaarallisempia kuin muutkaan isot koirarodut. Jokaisella on oma mielipiteensä, mutta en lähtisi kuitenkaan "karsiman / lopettamaan" tätä ihailtavaa koirarotua. Lievästi sanoen: hankkikaa isommat koirat, ettei tarvitse pelätä hurjan seefferin, tai minkään muunkaan rodun tappavan omaa pikkukoiraa..

      • hallinnassaoltava

        Kuonokoppaa suosittelen koiralle, joka ei ole omistajan hallinnassa aina.
        Jos silti vaaratilanteita tulee, kannattaa luopua koirasta.
        Muiden koirien iholle ei saa koskaan päästää, eikä irti tietenkään pitää missään missä on mahdollisesti muita koiria.Turhia riskejä ei saa ottaa, niistä luetaan aina lehdista sitten....


      • doman55

        jo on jutut. ei koiraa joka hyökäilee kannataisi eikä saisi tuoda ihmisten ilmoille. pilaavat koko rodun maineen. vaik mul on ollu 9 sellaista en silti sosittele kuin ammatilaisille. ihana rotu oikeissa käsissä. jo pikku poikana 70. luvulla tutustuin rotuun rajakoirien muodossa faija oli rajavartia. nämä hyvinkin koulutetut koirat totteli ja siviili hommis oli lempeitä. parhaita kavereita niin ukolle kuin muksuillekin. urpaani ympäristö toki tuo lisää haasteita. sinä joka jouduit kärsimään älä yleistä koirasi olis voinu listiä mikä vaan huonosti koulutettu koira.


      • Anonyymi

        Mulla onkin keskiaasialainen kasvamassa. Viimeistään ensi talvena katsotaan kuinka kauan eräs tietty spk vielä terrorisoi ympäristöään.


    • zenmaster

      Ongelma on hihnan toisessa päässä 98%.ti ei koirassa. Enemmän kyllä näkee näitä todella huonosti käyttäytyviä pikkuräksyjä...ja sama ongelma se sielläkin on.

      • eihaukkuhaavaatee

        Montako pikkuräksyä on tappanut vieraan ihmisen koiran?
        Etkö tiedä sen vertaa koirista, että pienet haukku pelkoaan? Eikä suotta, monen kippuun isommat ovatkin käyneet.Pelkoaan haukkuvaa koiraa on vaikea saada lopettanaan haukkumista, koira on silloin peloissaan/kauhuissaa.
        Tervepäisessä koirassa ei pienempien varoitushaukut tunnu missään, ymmärtävät että pienemmät haukullaan käskevät pysyä kauempana.Ja pysyvät sitten.
        Tiedän, omaani ei haukkuvat koirat kiinnosta, ei mene niitä moikkaamaan.Jos hiljenevät, eivätkä enää pelkää liikaa,voi varovasti mennä haistelemaan ja pyytää leikkiinkin.Oma koirani painaa 70kiloa, pikkuräksyt ei sitä hetkauta suuntaan ei toiseen.Ei jaksa siis kiinnostua niistä,eivätkä haukkumiset häiritse sitä millään tapaa.
        On sosiaalistettu, ja koulutettu.Tulee toimeen kaikkien koirien kanssa,jotka ovat sosiaalisia.Räyhäävien koirien luo ei mene, ei itse halua mennä, ja se on hieno juttu.Koiralla on tilanteen lukutaitoa.
        Koiralle pitää eleillä näyttää että itse hallitsee tilanteen, ei tarvitse koiran sitten ylikierroksilla riekkua hihnassa;)


      • zenmaster

        Ja paskat sanon minä...kyllä minä tunnistan mikä on arkuutta ja mikä on aktiivista-aggressioita (sosiaalista-aggressioita). Ja 70 saksanpaimenkoira? Just...aina pitää alkaa kehumaan omaa rukkasta ja kuinka hieno se on vaikka et tajua mitä sun nenästä suuhun valuu...vinkki, se ei ole hernekeittoa.

        Juuri viime viikolla pikkuräksy puri meidän tyttöä kädestä, kun hän esti sitä tulemasta oman vain 42kg sakun päälle. Ei se huono käytös kokoon katso, vaan kuka siellä hihnan toisessa päässä on. Joten vedä tumpuun....


      • räksyttäjä
        zenmaster kirjoitti:

        Ja paskat sanon minä...kyllä minä tunnistan mikä on arkuutta ja mikä on aktiivista-aggressioita (sosiaalista-aggressioita). Ja 70 saksanpaimenkoira? Just...aina pitää alkaa kehumaan omaa rukkasta ja kuinka hieno se on vaikka et tajua mitä sun nenästä suuhun valuu...vinkki, se ei ole hernekeittoa.

        Juuri viime viikolla pikkuräksy puri meidän tyttöä kädestä, kun hän esti sitä tulemasta oman vain 42kg sakun päälle. Ei se huono käytös kokoon katso, vaan kuka siellä hihnan toisessa päässä on. Joten vedä tumpuun....

        tumppuun ... Sakemanni tappoi lenkillä ollessaan (irti-oll) ja hyökkäsi 10 vuotiaan hihnassa kulkevan kiltin koirani. Tappajan omistaja tuli perässä ja kun huutamalla sai koiransa lopettamaan revityn koirani, ja häntä ilosesti heiluen omistajansa luokse..... tuli metsästettyä.. kohta tuli isäntä ja vei koiransa sivummalle ja haulikolla lopetti "tessu"-rakkaan saksarin. Kotona kaksi pientä lasta ja tessu ihana leikkikaveri ,mikä viirasi. Tessun omistajalle tapaus tuli maksamaan paljon surua ja rahaa.


      • zenmaster

        Edelleen...miksi koira on irti, jos se ei ole hanskassa. Ei se saksanpaimenkoira ole mikään kaikkien kaveri, vaan se dominoiva toisia koiria kohtaan. Se on sitten omistajan käsissä, mitä se sallii koiransa tehdä, vai tehdäänkö selväksi, että rähjääminen ei käy. Oma koira ei reagoi isoihin tai pieniin koiriin, ellei ne osoita aggressioita. Kuten olen sanonut, että näitä koiria on aivan liikaa täysin väärissä käsissä. Saksanpaimenkoira ei ole vain koira kaikille, vaan se vaatii ohjausta, koulutusta, paljon tekemistä ja kovaa rakkautta. Älkää syyttäkö jotain rotua, kun vika on omistajissa. Koira, kuin koira on helppo pilata, mutta vaikea hanskat.


      • Samaamieltä
        zenmaster kirjoitti:

        Edelleen...miksi koira on irti, jos se ei ole hanskassa. Ei se saksanpaimenkoira ole mikään kaikkien kaveri, vaan se dominoiva toisia koiria kohtaan. Se on sitten omistajan käsissä, mitä se sallii koiransa tehdä, vai tehdäänkö selväksi, että rähjääminen ei käy. Oma koira ei reagoi isoihin tai pieniin koiriin, ellei ne osoita aggressioita. Kuten olen sanonut, että näitä koiria on aivan liikaa täysin väärissä käsissä. Saksanpaimenkoira ei ole vain koira kaikille, vaan se vaatii ohjausta, koulutusta, paljon tekemistä ja kovaa rakkautta. Älkää syyttäkö jotain rotua, kun vika on omistajissa. Koira, kuin koira on helppo pilata, mutta vaikea hanskat.

        Aivan samaa mieltä


      • Rotweiler41
        zenmaster kirjoitti:

        Ja paskat sanon minä...kyllä minä tunnistan mikä on arkuutta ja mikä on aktiivista-aggressioita (sosiaalista-aggressioita). Ja 70 saksanpaimenkoira? Just...aina pitää alkaa kehumaan omaa rukkasta ja kuinka hieno se on vaikka et tajua mitä sun nenästä suuhun valuu...vinkki, se ei ole hernekeittoa.

        Juuri viime viikolla pikkuräksy puri meidän tyttöä kädestä, kun hän esti sitä tulemasta oman vain 42kg sakun päälle. Ei se huono käytös kokoon katso, vaan kuka siellä hihnan toisessa päässä on. Joten vedä tumpuun....

        "Juuri viime viikolla pikkuräksy puri meidän tyttöä kädestä, kun hän esti sitä tulemasta oman vain 42kg sakun päälle. Ei se huono käytös kokoon katso, vaan kuka siellä hihnan toisessa päässä on. Joten vedä tumpuun...."

        Oliko se koiran vika?


      • Rotweiler41
        zenmaster kirjoitti:

        Edelleen...miksi koira on irti, jos se ei ole hanskassa. Ei se saksanpaimenkoira ole mikään kaikkien kaveri, vaan se dominoiva toisia koiria kohtaan. Se on sitten omistajan käsissä, mitä se sallii koiransa tehdä, vai tehdäänkö selväksi, että rähjääminen ei käy. Oma koira ei reagoi isoihin tai pieniin koiriin, ellei ne osoita aggressioita. Kuten olen sanonut, että näitä koiria on aivan liikaa täysin väärissä käsissä. Saksanpaimenkoira ei ole vain koira kaikille, vaan se vaatii ohjausta, koulutusta, paljon tekemistä ja kovaa rakkautta. Älkää syyttäkö jotain rotua, kun vika on omistajissa. Koira, kuin koira on helppo pilata, mutta vaikea hanskat.

        "Edelleen...miksi koira on irti, jos se ei ole hanskassa. Ei se saksanpaimenkoira ole mikään kaikkien kaveri, vaan se dominoiva toisia koiria kohtaan. Se on sitten omistajan käsissä, mitä se sallii koiransa tehdä, vai tehdäänkö selväksi, että rähjääminen ei käy."

        On valitettavaa, miksi täällä pääsevät kirjoittelemaan ihmiset, joilla ei ole itsellään koiria. Minä erotan joka lauseesta 2-3 sanalla sen, kuka on koiraihminen ja kuka ei.

        Sinut pitäisi tuomita jo etukäteen eläintenpitokieltoon. Juridisesti tämä on kuitenkin mahdotonta.


      • zenmaster

        Kolmas saksanpaimenkoira menossa, joten vähän on jo kokemusta kertynyt. Ja miksi minut pitäisi tuomita eläitenpitokieltoon? Ei taida olla kaikki muumit laaksossa sinulla!


      • Anonyymi
        zenmaster kirjoitti:

        Edelleen...miksi koira on irti, jos se ei ole hanskassa. Ei se saksanpaimenkoira ole mikään kaikkien kaveri, vaan se dominoiva toisia koiria kohtaan. Se on sitten omistajan käsissä, mitä se sallii koiransa tehdä, vai tehdäänkö selväksi, että rähjääminen ei käy. Oma koira ei reagoi isoihin tai pieniin koiriin, ellei ne osoita aggressioita. Kuten olen sanonut, että näitä koiria on aivan liikaa täysin väärissä käsissä. Saksanpaimenkoira ei ole vain koira kaikille, vaan se vaatii ohjausta, koulutusta, paljon tekemistä ja kovaa rakkautta. Älkää syyttäkö jotain rotua, kun vika on omistajissa. Koira, kuin koira on helppo pilata, mutta vaikea hanskat.

        Juuri näin.Jos ei saa yhtä maailman mielyttämisen haluista rotua ruotuun, voi kehua itseään kädettömäksi.Ja syy kaiken maailman kasvattajien tekeleet menee noille kädettömille, niin grande gatastroof on valmis.Sitten tullaan tälle palstalle kyselemään remmirähjä neuvoja tai eroahdistus niksejä.Vastauksiahan tulee sitten samantasoisilta tietäjiltä ja neuvoja on yhtä monta, kuin täysin kädetöntä neuvojaa.Aitten seuraavana päivänä ongelmista kärsivä kertoo kokeilleensa kaikkia, eikä koira ole vieläkään oppinut.Kuvainnollinen selitys pitkä jännitteisyydestä ja asiaan paneutumisesta.Nähty jossain kaverin bileissä ihkusti käyttäytyvä germaanin näkönen hukka, jollaista sitten pitkän 12 tunnin harkinnan jälkeen lähdetään netistä hakea.Ja tottakai käyttölinjainen, kun ne on suora selkäisiä ja terveitä.Lopun arvaa jokainen tahollaan.Näin te mitään tietämättömät wannabee koiranomistajat toimitte ja tämä jos mikä pilaa hienon rodun.Hommatkaa remmirähjien omistajat koira Stokkan leluhyllyltä, kukaan ei kärsi ja paskakasvatuksen määrä vähenee, kun ei ole kysyntää.Todelliset harrastajat valitsevat pentueesta, jossa on potenttiaalia terveeseen, täysipäiseen koiraan, minkä voi vähällä, oikealla työllä saada yhteiskuntakelpoiseksi ja vähän isommalla vaivalla MM-kisoihin edustamaan.


    • onhannoilla

      No, tuota....tiedän itsekkin koiria jotka ovat hyökänneet pienempien kimppuun.Ja useat ovat hyvinkin epäsosiaalisia.Jalostuksessa pitäisi käyttää hyväluonteisia koiria, ei luonnevikaisia, ja muille koirille selkeästi vaarallisia.Suvussa se luonne kulkee,ei sitä koulutus muuta, hillitsee vain.

      • sgfdhsh

        Edelleen. Huonot omistajat ei tee koirasta tai suvusta luonnevikaisia. On kokemusta muutamasta kodinvaihtajasta, joista oikeassa perheessä kasvoi kuin kasvoikin turvallisia ja riittävän sosiaalisia koiria. Saksanpaimenkoira=sohvakoira yhtälö ei vaan toimi. Turha rotua syyttää.


      • Rotweiler41

        "No, tuota....tiedän itsekkin koiria jotka ovat hyökänneet pienempien kimppuun.Ja useat ovat hyvinkin epäsosiaalisia.Jalostuksessa pitäisi käyttää hyväluonteisia koiria, ei luonnevikaisia, ja muille koirille selkeästi vaarallisia.Suvussa se luonne kulkee,ei sitä koulutus muuta, hillitsee vain."

        Koirien aggressiivisuutta ei voida selittää geeniperimästä. Eihän ihmisenkään aggressiivisuutta voi selittää geeniperimästä, vaikka kaasukammion pohjalta löytyisi 6 miljoonaa ihmistä. Ihminen on tällöin aggressiivinen, ei koira.


      • Anonyymi

        Ei, vaan omistajan on tunnettava oma koiransa, oltava askeleen edellä ja ilmoitettava muille miten koira mahdollisesti, esim.reagoi.Minun entiset koiran tulivat lasten kanssa toimeen, koska lapset olivat pieniä.Nykyinen koira ei voi sietää lapsia, ja siitä ilmoitan, enkä päästä lapsia lähelle.Lapsia ei enää perheessä ole, joten koirakaan ei ole niihin opetettu.Eikä piittaa muista ihmisistä ylipäätään, eikä koirista.Ei hauku, ei rähjää, mutta joutunut muutaman pikkukoiran hyökkäilyt sietämään, kun en ole lupaa antanut.On ikävää vaatia omalta koiralta kaiken sietämistä, kun pikkukoirien omistajien mielestä on hauskaa kun pieni isommalleen uhoilee.Luonnossa tuollainen toiminta johtaa kuolemaan.


      • Rotweiler41 kirjoitti:

        "No, tuota....tiedän itsekkin koiria jotka ovat hyökänneet pienempien kimppuun.Ja useat ovat hyvinkin epäsosiaalisia.Jalostuksessa pitäisi käyttää hyväluonteisia koiria, ei luonnevikaisia, ja muille koirille selkeästi vaarallisia.Suvussa se luonne kulkee,ei sitä koulutus muuta, hillitsee vain."

        Koirien aggressiivisuutta ei voida selittää geeniperimästä. Eihän ihmisenkään aggressiivisuutta voi selittää geeniperimästä, vaikka kaasukammion pohjalta löytyisi 6 miljoonaa ihmistä. Ihminen on tällöin aggressiivinen, ei koira.

        Koiran aggressiivisuus selittyy geeniperimästä ( hyvä huomio onhannoilta)
        ja puhtaasti olosuhteista, aina pentueajasta lähtien. Ne vain pitää osata erottaa
        toisistaan. Ja muistaako edes kukaan, kun Pavlov eritteli koirien hermostotyypit.
        Siinä olisi monelle lisäoppia.


    • eiterverakenneeiluonne

      Niin totta, voimakas koira .Ei kaikkien hallittavissa ollenkaan ilman apuvälineitä.
      Ei niistä RExejä helpolla tule, vaikka niin luullaan ...moni silti jaksaa yrittää, ja toivoa kymmenenkin vuotta, josko sittenkin XD

      • Rotweiler41

        Todellinen koiraihminen asettuu samalle tasolle (ollen kuitenkin lauman päällikkö) koiransa / koiriensa kanssa ja on niiden kanssa psyykkisesti ihan toisella tasolla, kuin ihminen ihmiselle.


      • Rotweiler41

        Ajattelepa, jos Schäfer haistaisi sinusta syövän ajoissa. Tällöin ei olisi välttämättä pakko mennä terminaalihoitoon.

        Ehkä tämän kokemuksen jälkeen kunnioittasit koiria.


      • Rotweiler41

      • zenmaster

        Vieläkö oikeesti yrität jotain laumanjohtaja hölynpölyä täällä tarjota.LMAO. Koira on aina perusluonteeltaan opportunisti ja siitä kannatta lähteä koirien kansa...todellinen koiraihminen...sä oot tosi hauska. Menenpä takaisin sinne rotikka foorumiin. Niin ja montako saksanpaimenkoiraa sinulla on ollut?


      • nojustjoo
        Rotweiler41 kirjoitti:

        Tässä hyvää näytettä siihen, mihin Dobermanni pystyy, mutta ihminen ei: https://www.youtube.com/watch?v=P8ukrw_uuS8

        Maalimiehenä voi olla jopa vaarallista.

        Hyökkäysharjoitus....what a....siis ongelmana palveluskoirilla useinkin juuri, että liian hanakasti käyvttävät hampaitaan vieraisiin ihmisiin, ja omistaja maksaa sitten viulut.Parempi olisi siis harjoitella koiran hallintaa,jotta puremilta, lopetuksilta, ja isoilta laskuilta säilyttäisiin.
        On niitä järkevämpiäkin asioita opetettavissa koiralle, kun pureminen ...WINK


    • nono-sakulle

      Sakemanneilla on luonnehäiriötä todella paljon, ja se on faktaa. Ota valkkari jos pelkäät luonnevikaa. Mut tosiaan koulutus on ykkösasia. Minulla on ollut saku,berni ja malinois mix. Vaikein näistä on ollut saku, vaikka minulla onki vaan kokemus yhestä sakusta niin en silti enää toista ottaisi. Nyt olen ihastunut lk collieen ja sellainen on tulossa. Ei ainakaan tarvitse sen kanssa tressata luonteesta.

    • repeen

      Ihme ihmiset, tuutte valittaa että reiän pikkuset taskurotat tulee tappaa joku sakemanni ;D ette vaan osaa koiria käsitellä. Meillä on saksanpaimenkoira, jolla on vahtivietti eikä silti ole koskaan näykkinyt ketään. Karvat pystyssä vaan haukkuu. Eihän se minun ongelmani ole, jos täällä valitetaan jonkun saksanpaimenkoirasta, suututtaa vaan. Eikä koiraa saa / kannata myydä sentakia, ettei osaa sitä käsitellä. Eikä varsinkaan käyttää kuonokoppaa!

    • 4schäferiä

      Täysin hyödytöntä tekstiä: Schäferit ovat mitä monipuolisimpia koiria oikein koulutettuna:

      _ Mikä haistelee ruumiin järven pohjasta, Schäfer
      _ Mikä haistelee elävän ihmisen raunioista, Schäfer
      _ Mikä haistaa tullissa laittomat huumeet, Schäfer
      - Mikä koira on hyvä vartiokoira, Schäfer
      - Mikä on hyvä suojelukoira, Schäfer
      - Millä koiralla riittää pelottomuutta hyökätä ihmistä vastaan, Schäfer

      • 4schäferiä

        Schäferillä on monta omimaisuutta. Ne täytyy kouluttaa hyvin ja antaa niiden olla osana perhettä ja hoitaa niitä hyvin. Ne eivät ole sen aggressiivisempia kuin muut koirat, mutta oikein koulutettuna ja hoidettuna Schäfer tekee mitä vaan.


      • siistiiisikaa

        Aika monipuolinen koira sulla, kauanko koulutus kesti?


      • lähtijöitäon
        4schäferiä kirjoitti:

        Schäferillä on monta omimaisuutta. Ne täytyy kouluttaa hyvin ja antaa niiden olla osana perhettä ja hoitaa niitä hyvin. Ne eivät ole sen aggressiivisempia kuin muut koirat, mutta oikein koulutettuna ja hoidettuna Schäfer tekee mitä vaan.

        Juu, jotkut koiriensa kanssa pärjää hienosti, ja koulutuksessa hyvin onnistuu.Oli sitten lapsia perheessä tai ei.
        Mutta monet luopuu palvelusrotuisesta kun perheeseen tulee lapsia...nähty on.Osa luopuu jo ennen kun lapsi syntyy, tietävät koiransa viat, osa vasta ensimmäisen varoitus näykkäisyn jälkeen "kiireellisesti".


    • Kodinvahti

      Mukava rotu,en vaihda. Vaarallinen vain "kädettömällä" omistajalla.

      • tuhatjalkasaku

        ts. "aivottomalla" - kädetönkin pärjää hyvin sakun kanssa


      • zenmaster

        Juu, ei pärjää. Lähes aina hallinta koiraan perustuu "henkiseen hallintaa", mutta, mutta...aina on jokin asia, lähes jokaisella koiralla, mikä vie Sen "virekynnyksen" yli ja silloin myös koiraa joutuu hallitsemaan fyysisesti. Joten älkää ottako koiraa, jota ette pysty hallitsemaan fyysisesti....


      • lähes

        HP.


    • elmerijkl

      Sakemanni on koira niinkuin kaikki muutkin rodut. Ikävä kyllä nykyisin koiran, rodusta riippumatta, voi hankkia oikeestaan kuka vaan. Riittää kun tietää mistä päästä se syö, ja mistä tavara tulee ulos. Tässä tulee mukaan kasvattajien vastuu, kelle koira sopii rodusta riippumatta. Ikävä kyllä joillekkin tärkeintä kuitenkin on saada pennut nopeasti myydyksi, jotta voi alkaa uutta pentuetta suunnittelemaan. Ja jos haluaa säästää sekä aikaa että rahaa, voi aina hommata koiran ulkomailta tai jostain parkkipaikalta.
      Toinen, mikä mun mielestä on vaikuttanut nyky rotuihin, on jatkuva jalostus näyttelyitä varten. Riittää kun koira näyttää hyvältä, kaikki muu on joutavaa hölynpölyä. Onneksi sakemannilla on erikseen näyttely- ja työlinja. Olen ollut mukana usean eri sakun koulutuksessa pennusta asti. Yksikään noista ei ole ollut vaarallisia tappajia, eli olen varmaankin ollut onnekas sen asian suhteen. Koirilla on tietty erilaisia piirteitä niinkuin ihmisilläkin. Osa on kovapäisempiä kuin muut, ja ne tarvitsevat enemmän opastusta/koulutusta ja niiden kanssa täytyy edetä eri tavalla ja/tai eri tahtiin. Mutta tämä rotu on palveluskoira jonka tehtävä on palvella ja se tekee sen mielellään kunhan se tietää mitä siltä halutaan ja miten se sen voi tehdä.
      On totta ettei kaikista yksilöistä ole siihen, tai ne vaativat ohjaajalta enemmän.
      Ja sakemannin koulutus... on hyvä ensin itse tietää mitä koiralta haluaa. Millaisen koiran haluat/tarvitset ? Monille se ei varmaan ole selvää, kun ajatellaan että kaikista tulee samanlaisia mitä ollaan tv:stä nähty. Eli koira joka tottelee sun ajatuksiakin. Mutta joka koira ei ole eikä tule sellaiseksi kuin poliisikoira Rex oli.
      Itsellä ei tällä hetkellä ole sakemannia, on vain kaksi amstaffia, uroksia molemmat. Ja voin sanoa että sakemanniin verrattuna työtä on ollut enemmän. Ja niinkuin lehdistä voi lukea, nämä ne vasta tappajia ovatkin!
      Mutta rotu kuin rotu, jos jaksat sen kanssa pari ensimmäistä vuotta tehdä työtä, eli kouluttaa sitä niin molempien elämä on helpompaa loppuun asti. Toiset rodut ovat helpompia kuin toiset. Eli työtä, työtä ja työtä. Mun mielestä yksi tärkeimpiä asioita on pennusta asti alkava sosiaalistaminen. Käyt/teet/tapaat paljon erilaista, huomioiden tietty koiran jaksaminen, ja omakin. Mutta kokeile ja huomaat mistä koira pitää! Näin koira huomaa että maailmassa on paljon mukavaa ja erilaisia asioita joista voi nauttia. Samalla luot ja kasvatat myös omaa suhdettasi koiraan.
      Jokaisesta koirasta saa tehtyä myös ns. vaarallisen, sekä itselle että muille.
      Ja kannattaa muistaa ettei kaikki oppiminen tapahdu yhdellä kerralla, vaan toistoa, toista vaaditaan. Mutta jos huomaa ja myöntää itselleen ettei itse pärjää koiran kanssa, aina voi etsiä apua muualta. Tuntuu vain että toi on se vaikein asia monille, myöntää ettei itse ole onnistunut saamaan koiraa hallintaan. Mutta kukaan ei ole mestari kaikessa, vaikka nykyisin tota suunnilleen vaaditaankin hommassa kuin hommassa. Tosin kannattaa ottaa hyvin selvää minne koiran vie, nykyisin melkein kaikki Suomessa ovat jonkinlaisia ammattilaisia koirankouluttajina. Myös tiedon etsintä nykyisin on helppoa, mutta siinäkin on hyvä olla valikoiva. Moni osaa kouluttaa koiria puheissa, mutta entäs käytäntö ???
      Monesti myös unohtuu että entä jos koiralla onkin kipuja, tai esim. kasvain joka tekee koirasta herkemmän käytöshäiriöihin ? Ja yksi asia millä myös vaikutetaan koiran käytökseen, on riittävä liikunta. Syitä ongelmiin on paljon, ensin pitäisi kuitenkin selvittää ongelman syy ja sitten alkaa korjaamaan sitä.
      Rodusta riippumatta.

    • Luonnevika-on-myytti

      Ei ole olemassa luonnevikaisia koiria, käytöshäiriöisiä on, mutta 2 eri asiaa. Se on opittua käytöstä, ei luontaista!!!! Heikon hermorakenteen koiria on joka rodussa, mutta omistajat vie neväärään suuntaan itse. Ne takavuosikymmenten koirat, joista on puhuttu luonnevikaisina ovat olleet aivokasvain koiria, joita ei ole voitu tai raskittu magneettikuvata. Yks kaks napsahtaa aivokasvaimen takia niin se on "sairausperäistä", ei luontaista (luonnevikaa). Ikinä en ole tavannut luonnevikaista koiraa, enkä tule tapaamaankaan, olen 101% varma. Kädettömiä omistajia olen tavannut lukemattomia.

    • Anonyymi

      Itsellä on saksanpaimen koira ja hyvä rotu on. :/

    • Anonyymi

      Henkilökohtainen mielipiteeni on että, ei ole luonnevikaisia koiria (lukuunottamatta sairaus tms.) mutta on luonnevikaisia omistajia.

      • Mulla on ollut kaksi sakupoikaa ja molemmat ovat olleet aivan uskomattoman hyviä koiria.


    • Anonyymi

      Kaiken rotuisilla koirilla voi löytyä luonne vikoja, ei vain saksanpaimenkoirilla.
      Yleensä se on hihnan toisessa päässä "vika", eli omistajan, jos koiralla on luonteessa vikoja (tämä 95%tia 100%ta).

      Minulla oli kolme vuotta sitten saksanpaimenkoira. Koira oli luonteeltaan todella lempeä ja ystävällinen. Ei ollut koskaan aggressiivinen taikka vihainen.

      • Anonyymi

        Komppaan. Näyttää että jotkut viirupäät pyrkivät samaistuman "tositoimiin" koiran kautta, koirahan ottaa tämän laumanjohtajan asenteen omakseen. Kun johtaja uhiteelee niin minunkin pitää.
        Osaavam omistajn käsissä kaikki koirat tulevat muiden kanssa toimeen.


    • Anonyymi

      Kyllä saksanpaimenkoira (muutkin eläimet) tunnistavat "vaaralli
      sen" ihmisen. Ko. koira ei lähesty ko. ihmistä muutenkuin tarvittaessa. Silloin voi näyttää purukalustonsa(kin). T. X matte

    • Anonyymi

      no mun kimppu on käynyt 4 eri rotua ja kaikki on ollut pieniä sekä yksi sekä rotuinen ei ole kyse siitä että nyt on vaan fiineillä paska housussa kun sakemanni kävellä ulkona ...
      suurin osa on vaan kännissä ja koira kulkee ominpäin :)
      turha sanoa että vaan sakemanni on se musta lammas ..
      Juu omistan koira kans VEO rotuinen ja sitä ennen on ollut sakemanni ei mitään hätää pitää osaa ja mietti miten sä itse käyttäyty hihnan päässä ja tottakai olen kouluttanut koirat aina suojelun varteen eikä minun koirat ole mitään jokaisen kaveri :)

    • Anonyymi

      Paljon tässä on esitetty erilaisia mielipiteitä saksanpaimenkoiran vaarallisuudesta. Minulla on menossa nyt neljäs saksanpaimenkoira, suurikokoinen uros Saksanpaimenkoira on erittäin älykäs, voimakas ja oppivainen. Se tulee ehdottomasti kouluttaa kunnolla ja oikein menetelmin jolloin se on vertaansa vailla oleva palveluskoira. Yksikään omistamistani koirista ei ole koskaan käynyt toisen koiran kimppuun tai käyttäytynyt uhkaavasti saatikka purrut omistajaansa tai jotakin vierasta ihmistä. On syytä vielä painottaa, ettei tällaista koiraa tule hankkia hetken mielenjohteesta vaan huolellisen harkinnan jälkeen. Saksanpaimenkoira ei ole pehmolelu eikä sohvaperuna , se tarvitsee runsaasti erilaisia virikkeitä ja liikuntaa kehittyäkseen kunnolliseksi ja luotettavaksi perheenjäseneksi.

    • Anonyymi

      Joo saksanpaimenkoirat on vaarallisia mutta niillä on kanssa paljon luonnevikoja ja minä omistan saksanpaimenkoiran joka on 9v. Mutta tosi aggressiivinen jos tuntematon vaikka pyöräilee ohi niin hyökkää kimppuun mutta niitä pitää kouluttaa ja pitää olla hyvä taluttaja joka varmasti pystyy taluttamaan niin sitten ei ole mitään vaaraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3360
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2750
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2658
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2554
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2375
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1853
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1787
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1664
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      150
      1510
    Aihe