Varoitus PSA:n 1,6 HDI dieselistä!

RaimoParola

Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Peugeotin ja Citroenin tuotteissa, niin myös Fordeissa, Mazdoissa ja Mineissä.

1,6 HDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä merkkinä siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.

30

6390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhdgddfghdhd

      Taitaa olla myös Volvoissa sama masiina ja samat murheet

    • Ennaltehkäise

      Mites,mahtaisiko ennaltaehkäistä jos silloin tällöin ennen öljynvaihtoja tehopuhdistaisi koneen "Engine Flush"ainein joita monilla eri tuotenimillä mutta siis sinne vanhan öljyn sekaan ennen tyhjennystä,tyhjäkäyttää sen 10-15min ja tyhjäys suodatinvaihto ennen uusia öljyjä.
      Pikimustaa kuraa odotettavissa ennätysmäärä...
      Tämä pätee kaikkiin diesel kuin bensa moottoreihin turbolla tai ilman!
      Korostaa ei voi koskaan liikaa myös että jos puolittaa öljynvaihtovälin ja laittaa vaikka vähän halvempaakin mutta laatuluokitukset kuin viskositeetit täyttävää öljyä niin kone kiittää eikä kustannuksetkaan nouse.
      Toki sinne voi laittaa "TM testivoittajia" tai valmistajan "merkkiöljyä" jos siltä tuntuu mutta käytännössä nuo luokitukset takaa sen että merkki kuin merkki,laatu on riittävä koska perusöljyt on samoja ja samoilta jalostamoilta monetkin eikä raakaöljy tiedä mistä se on tullut=)

      • JarnesK

        Ei ehkäise. Itse asiassa Forten Motor Flush tehtiin juuri eräälle Pösön 1,6 HDI- moottorille ja muutama viikko sen jälkeen todettiin motin olevan täynnä paskaa imusihti tukossa ja laakeripinnat risana, sekä turbo paskana.

        Ainoa keino millä pikku-pösön kestoikää voisi oikeasti tavoitella lisää on öljypohjan avaus 50.000 km:n välein ja samalla imusihdin puhdistus. Sitten oma juttunsa on kuitenkin FAP-EGR problematiikka.

        Itse en ottaisi tuollaista riesakseni.


      • hmmmmn

        No voi jeesus. Olisiko kannattanut puhdistaa imusihti käsittelyn jälkeen. Varsinaisia asiantuntijoita. Puhdistusaineiden ohjeissakin sitä suositellaan. Kyllä se sihti ehkä 100tkm välein kannattaa puhdistaa tai ainakin tarkistaa. Ei mikään iso juttu.


      • PenaRemontti

        Olisi ja olisi. Mutta kun ei kuulu huolto-ohjelmaan!

        Autojen huolto-ohjelmissa määritellään auton elinkaaren aikana tarvittavat toimenpiteet. Ei suinkaan Suomi24 sivustoilla.


      • Hyväkunhäipyy

        Pökötti on nyt paskonut pesäänsä oikein kunnon tuuban. Näinköhän ranskalainen vetäytyy miettimään moottoriteknologian alkeita ...


      • PenaRemontti kirjoitti:

        Olisi ja olisi. Mutta kun ei kuulu huolto-ohjelmaan!

        Autojen huolto-ohjelmissa määritellään auton elinkaaren aikana tarvittavat toimenpiteet. Ei suinkaan Suomi24 sivustoilla.

        Kuuluuko Forte -käsittely huolto-ohjelmaan? Erikoista...


    • JarvisT

      Folkkari on sitten rajoittanut EGR-kiertoa moottoreissaan... Ne kyllä kestävätkin aivan toisella tapaa kuin Peugeotin moottorit.

    • EiKannataYleistää

      Yksittäistapaus. HDi -diesel on yksi markkinoiden parhaista ja kehittyneistä dieseleistä.
      Itselläni on kokemusta niistä useammalta vuodelta.

      • Korjaamoxxx

        Se pitää yleistää, sillä kysymys on ko dieselin ominaisuudesta, joka johtuu moottorin sisäänsä kertyvästä liasta ja noesta. Moottorin öljypohja säilöö noin 8 mm kerroksen metallia, nokea ja muuta likaa, jota EGR/FAP syöttää jatkuvasti lisää. Tietyn rajan saavutettuaan likaantuneisuus estää moottorin normaalin öljynkierron ja moottori tuhoutuu.

        Sinänsä fiksu ja hyvä moottori, mutta lyhytikäinen.


    • raswaakoneeseen
    • Heikoinmoottoriikinä

      100.000km lyhyttä työmatka-ajoa riittää rikkomaan 1,6HDI:n.

      Käsittämättömän heikko moottori. Turbot ovat pahimmillaan kulutustavaraa. Nokka-akseleista häipyy pinnat, jakoketjut ei kestä, kytkin rikkoutuu jne.

      Todella masentavan surkeaa tekoa tämä PSA:n moottori.

      • kertakaäyttöauto

        Ruiskutussuuttimet alkavat vuotaa myös moottorin öljytilaan ja siitäpä syntyy sellainen sotku, että öljypumpun imusihti tukkeutuu ja alkaa kavitoimaan seurauksena moottorin kiinnileikkautuminen.

        Kuten tuossa jossakin luin, ei Peugeoteja kannata pitää paljon yli sadan tuhannen kilometrin. Ei sitä rahanpolttoa kestä kenenkään massi. Eikä siinä ole kyllä mitään järkeäkään.


    • Putipuhdas96tkmKone

      Ratkaisu tähän kesto-ongelmaan näissä nykydieseleissä joissa pakokaasuja kierrätellään,on turboa ja liian pitkiä öljynvaihtovälejä on hyvin yksinkertainen:
      Puolita öljynvaihtoväli ja kunhan käytät oikeaa viskositeettejä kuin ok luokituksia niin merkki voi olla halvempi kuin se "Long Life"tavara ylipitkin vaihtovälein joka ihan huuhaata jos meinaat pitkäikäistä moottoria pidellä itsellesi.

      Voi sinne toki laittaa kallista mielimerkkiäkin,miten vaan herralle sopii,mutta pääasia ettet aja mitään 20tuhatta jolloin öljy ei todellakaan ole enää ok voiteluominaisuuksiltaan.
      Pikimustaa kamalan näköistä mönjää!!
      Toki jos ajat autolla sen 5v ja vaihtoon,älä turhaan tihentele ,kestää se takuuajan ja seuraavan ongelmia nämä kakkakerrostumat koneessa ja seuraukset.
      Mikäli olet käytetyn auton jo ostanut ja haluat omalta osaltasi antaa sille hyvän kodin niin tee moottorin sisäpesu,siis vanhoihin öljyihin Engine Flushit sekaan koneeseen,tyhjäkäyttöä n15min ja lorottelet öljyt pois,vaihdat suodattimen ja uudet öljyt suod koneeseen.
      Saatat ihmetellä minkä näköistä tavaraa sieltä on ulos tullut?
      Moinen purkki maksaa alle 10e,löytyy tarvikeliikkeistä jos marketeistakin eri merkkisinä.
      Niiden umpimustien pikimäisten öljyjen lisäksi tullut hienojakoista kuraa,kuin savea,ja rutkasti!!
      Tämän jälkeen öljyt eivät enää pahemmin likaannukkaan käytössä,vielä jopa muutaman sadan kilometrin jälkeen ovat putipuhtaan kirkkaat,siis käytetyssä dieselissä, kun tikusta tarkistelet.
      Tietysti mootori oltava mekaanisesti kunnossa oleva ja myös ilmansuodatin polttoainesuodatin hyvä olla uusittuja säännöllisesti.
      On moottorilla taas kivat oltavat kun paikat puhtaina ja öljyt voitelevat kunnolla!!
      Tuon toimenpiteen kun uusii vaikka muutaman kympin välein niin kone kiittää ja yhä puolitetuin vaihtovälein ajellaan tietty=)

    • Dieselvan

      Ei se öljy ole tuon moottorin ongelma, vaan löystyvät suuttimet, jotka työntävät nokikarstaa moottoriin.

      PSA:n 1,6 HDI on niin monella tavoin ongelmamoottori, että yleensä se pääsee jossain vaiheessa yllättämään ja rikkomaan itsensä ja varsin pienillä kilometreillä.

    • Savikone

      HDI tarkoittaa mekaanikon mukaan hullun dieseliä ja pitää varmasti paikkansa.

    • NäinpäTeenkin

      Voipi tosiaan olla ettei noki&karsta&kökkäreet ole juuri tuon moottorin pääasiallisin ongelma,mutta noin yleisesti kaikki moottorit huomioonottaen en pitäisi noita ohjeita ollenkaan huonoina ja tokko Pösön kone täysin noista nokimurheista vapaa on sekään.
      Jostainhan se leviäminen alkaa ja tuo ainakin yhden syyn poistaisi listalta,puhumattakaan että puolitetut öljynvaihtovälit on autoistaan huolehtivan&oikeasti moottoreista jotain tietävän vakiojuttuja ja hyväksi vakuutukseksi havaittu ennenaikaisiin moottorimurheisiin.

      • 4xpösötietääjo

        Pösön pikkudiesel hajoaa salakavalasti. Siinä ei ehdi kissaa sanomaan, kun konehuone on täynnä romua. Ei siinä auta lyhyet öljynvaihtovälit eikä flushit.
        Siihen kannattaa vaan asennoitua sillä tavoin, että moottori on lyhytikäinen. Ei tule pettymystä.


      • Jaska_puhetta
        4xpösötietääjo kirjoitti:

        Pösön pikkudiesel hajoaa salakavalasti. Siinä ei ehdi kissaa sanomaan, kun konehuone on täynnä romua. Ei siinä auta lyhyet öljynvaihtovälit eikä flushit.
        Siihen kannattaa vaan asennoitua sillä tavoin, että moottori on lyhytikäinen. Ei tule pettymystä.

        Kuinka lyhyillä öljynvaihtoväleillä sait nuo 4 Pösöä rikki? Mitä öljyä käytit? Miksi ostit noin monta ennenkuin uskoit? Mulla on vasta eka menossa.


      • RP3

        15.000kmm vaihtovälit ja Mobil 1. Kotiin ja firmaan samanaikaisesti PSA:n kalustoa.


      • peugeotkauppias

        No vaihda kuule ne neljä uusiin pösöihin, 308 ja 508 on testivoittajia!


      • Niminerkki
        peugeotkauppias kirjoitti:

        No vaihda kuule ne neljä uusiin pösöihin, 308 ja 508 on testivoittajia!

        No kuule, en vaihda! Peugeot on Peugeot vaikka voissa paistaisi. Toki se voi mennä ensimmäiset pari kolme vuotta suuremmitta murheitta, mutta sitten se totuus alkaa. Moottorit ovat aivan samoja kuin edellisissä malleissa ja niissä totisesti ongelmia riitti. Mm 508 kärsii puolestaan uusista lisämurheista, joten kyllä on parempi jättää nuo kauppaan.


    • OnKokeiltuEiEnää

      Testivoittaja..Joo..Sehän tuntuu täällä Suomessa olevan kuin Auringon-nousu ja kiveen hakattu totuus kun joku kaupallinen autolehti julistaa asian niin!
      Ehkä se jotain osviittaa antaa,mutta on niissä olosuhteissa,muutaman ihmisen henk kohtainen mielipide,niillä varusteilla renkailla ja ammattimaisen ratinpyörittäjän jarru/väistötestit läpikäynyt ennakolta ne tietäen,ei yllättäen amatööripohjalta.
      Mikä tahansa uusi auto kestää kestotestin lehti kuin lehti ja jos ei kestä ilman vikoja niin mitä odotettavissa jo 3-5 vuoden iässä jos sähkölaitteet reistaa uutena,nivelet väljinä tai teknisiä murheita....
      Aikuisten oikeasti Ranskalaiset on hienoja ajettavia mutta ei niistä huoletonta kaveria saa eikä ole ikinä saanut vaikka varusteita hienoine teknisine vempaimineen ei pahemmin edes ollut lisävikoja tuomassa.
      Kaikki me jotka uskallamme asian tunnustaa niin vähävikaisimmat autot tulee ja on tullut Japanista kuin Koreastakin.
      Nykyään kun kokoonpanotehtaita voi olla missä tahansa,silti nuo merkit pitävät silti laatunsa korkealla eivätkä päästä teknisesti tai sähköisesti reistaavia autoja maailmalle eikä niiden ulkonäkö saati ajo-ominaisuudetkaan sen huonompia ole kuin muissakaan saman hintaluokan euroautoissa.
      Pellit samaa paperia tai sekin muovitettu ja kunnolliset ruostesuojaukset puuttuu,muovista muotollut sisätilat ja hyvin samanmoiset koneet laatikot.
      Japski Koreaperäiset merkit kuitenkin suunnitellut koneensa ja laatikot toimivaan luotettavasti,jopa sähköiset kertakäyttö automaattivaihteistot jotka euromerkeissä harvoin näkevät 100 tuhatta...

      • Hdi_on_pop

        Jos 308 Pösö valitaan vuoden autoksi, on kyse sinun mielestä muutaman ihmisen mielipiteistä ? Olen ajanut kahdella Pösöllä yhteensä 270tkm/11vuotta. Toiseen piti vaihtaa raidetangon päät n.165tkm kohdalla, toiseen EGR-venttiili. Muuten vain normi huollot, vain öljynvaihtovälin olen lyhentänyt 10tkm. Ruostetta ei ole ollut kummassakaan. Kai joku auto voi vielä parempi olla , mutta minä olen ollut näihin tyytyväinen.


    • 407

      2006 mallin 1,6hdi tuli täyteen 330 tuhatta ilman mitään turbo- tai muita moottorimurheita. Vaihtoväli öljyissä 10-15 tuhatta ja öljynä Mobil 1 esp . Kytkin kesti 310 tuhatta mutta kaksoismassavauhtipyörällä varustettu kytkin ei ole ikuinen muillakaan merkeillä. Nyt on ajossa 2009 mallinen samalla moottorilla, kilometrit 210 tuhatta eikä murheita. Tuo mainittu ruiskutussuuttimen vuoto on mahdollista eli pitää paikkansa, mutta sen kyllä huomaa sisätilaan tulevasta kärystä esim liikennevaloissa ja kannattaahan se käydä korjaamassa.

      Muuten pidän ko autoa hinta/laatusuhteeltaan asiallisena valintana. Moottorin ominaisuudet mm kulutus ja hdi:n käynnistyminen kylmästä ylivoimaiset. Suosittelen, jos haussa on 6000-8000 tonnin diesel. Tuskin löydät parempaa dieseliä 2007-2009 mallista tuolla rahalla

    • HDIkuinAREVAluotet
      • ehdi1.6

        Psa diesel on erittäin luotettana pidetty moottori jonka sivistyneet ominaisuudet on helppo käydä toteamassa koeajamalla auto joss kyseinen moottori on. Merkkivalikoimassa Volvo C30, V50 ja S40, Ford Mondeo smax, cmax, focus, galaxy, Citroen c5,6, Peugeot 407, 408, 508, 2011 lähtien PSA yhteistyömoottori myös mini/BMW kanssa.Sen jälkeen on helppo tehdä päätös esim Korean dieselin ja ranskalaisenpeugeot/ford yhteistyömoottorin välillä.


    • kunnon_huolto

      Avauksen otsikointi on epärehtiä yleistystä. Nykydieselit ja varsikin tubosellaiset saa herkemmin rikki jo ihan omilla virheellisillä käyttötavoilla.

      Sama tilanne toteutuu seuraamalla kaikkien nyky-autovalmistajien moottoriteknisesti aivan järjettömiä Long Life, eli ennenaikaisen kuoleman ohjelmia, jotka takuuvarmasti karstoittavat koneet ennen aikojaan ja vielä pahemmin jos ajosuorite sisältää paljon lyhyttä ajoa.

      Pitkät "huolto"-välit ovat puhdasta markkinointia ja myyntipuheita, josta lasku tulee useinkin maksuun auton omistajalle takuuajan jälkeen. Näissäkin asioissa on hyvä käyttää niitä ihan omia aivoja.

      Ennaltaehkäiseväksi lääkkeeksi ja koneen pitkäikäisyyden varmistamiseksi tulee ottaa käyttöön lyhyet ko. moottoriin sertifikoidun öljyn ja laadukkaan suodattimen vaihtovälit. Myös se sihvilä tulee tarkistaa ja tarvittaessa puhdistaa mieluummin hieman liian usein kuin päinvastoin.

      konetta ei tule liiaksi rasittaa ennekuin se on hyvissä lämmöissa ja turbokonetta ei tule sammuttaa suoraan raskaasta kuormituksesta, turbo vaatii jäähdyttelyä.

      Ilmeisesti tuossa koneessa saa imemällä enempi vanhaa öljyä pois kuin pohjaropun kautta, joka taitaa sijaita hieman pohjaa ylempänä (?).

      Mitä sitten tulee moottoripesu Forten & Co käyttöön, niin aivan ensimmäinen asia on tiukasti noudattaa kunkin tuotteen käyttöohjeita, sillä ne eroavat toisistaan. Sitten tietenkin tulee se sihvilä puhdistaa heti moottoripesun jälkeen, yksi ihan perusasia.

      Ongelma on se, että koneet ajetaan karstaiseen kuntoon noilla Long Life "huolloilla" ja sitten kun kone jo on melko huonossa kuosissa, niin sitten vasta ajatellaan moottoripesua pelastavana tekijänä, kun asia olisi pitänyt pitää kuosissa jo heti paremmilla huoltoväleillä.

      Ps. Eivät ne manuaalivaihteistonkaan tai takavetoisen perän öljyt ole ikuisia, eli nekin olisi viisasta vaihtaa tietyin välein / kilometrein... ennnenkuin ongelmia alkaa ilmetä.

    • 1231232323

      Näissä öljynvaihtoväli max 10tkm jos tehtaan vakio öljypohja mikä jättää about 200ml vanhaa öljyä koneeseen vaikka viahtaa öljyt propusta

      • Anonyymi

        Itellä käytössä lääkeruisku ja siinä käyrä muoviletkun pätkä. Sillä öljynvaihdossa imaisen pohjasakan pois. Ei tarvitse murehtia jääkö vanhaa vai ei. Ja tosiaan vaihdot viimeistään siinä 15 tkm paikkeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe