Järjestelmäkamera?

rusinat-pullasta

Hei! Olen kiinnostunut valokuvien ottamisesta, siis en VALOKUVAAMISESTA sanan "hienommassa" muodossa, vaan yksinkertaisesti siitä, että nappailisin kuvia esimerkiksi lomamatkoilla tai perhejuhlissa.

Minulla on jo Nikonin minikokoinen pokkari, joka on muuten hyvä, mutta siihen ei saa muistikorttia, mikä rajoittaa tietysti kuvien ja videoiden määrää. Perheessäni on tällä hetkellä yksi Nikonin järkkäri (ei mitään hajua, mitä mallia) ja olen siihen tyytyväinen, siksi Nikon. Tahtoisin kuitenkin ostaa OMAN järkkärin ja koska kyseessä olisi ensimmäinen kamerani tuota laatua, tahtoisin helppokäyttöisen ja edullisen "peruskameran". Suositteletteko tuota Nikonin D3200- kameraa?

35

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D32001

      " Suositteletteko tuota Nikonin D3200- kameraa?"

      se on varmaan ihan ok.

      • Naikonilla

        Vaikka Nikon D3200 esiteltiinkin jo muutama vuosi sitten, niin sitä voi edelleenkin pitää varsin hyvänä peilikamerana.


    • ottamisesta

      Kerro budjetti niin vastaan kysymykseesi. Huomioi, että tarvitsemasi objektiivit maksavat ilmeisesti paljon enemmän kuin runko.

    • nikonistiton
    • paljon_nappaillut

      Nikon D3200 on peilijärkkäreistä varmaan ihan hyvä vaihtoehto, ei minulla siitä sen enempää.

      Mutta tuota asennettasi täytyy vähän ihmetellä. Peilijärkkäri näyttää muiden silmiin _valokuvaajan_ kameralta. Perhejuhlissa muut olettavat, että sinä olet "ammattilaiskamerasi" kanssa "pääkuvaaja", joka ottaa vastuuta tehtävästä. Iän puolesta homma käy hyvin vaikka 15-vuotiaalle, jos asiasta on innostunut. Mun mielestä on todellakin parasta, että juhlissa olisi yksi tai korkeintaan muutama _valokuvaaja_ eikä helvetillinen määrä näppäilijöitä. Pokkarin tai kännykkäkameran käyttäjän on helppoa näppäillä muiden joukossa. (Peili)järkkärin käyttäjiltä tullaan kysymään linkkiä kuviin, antamaan yhteystietoja kuvien toimittamista varten yms. Pieni peilitön järkkäri tai hyvä kompakti (jopa pokkarina) olisi sopivasti siinä välimaastossa, jossa nappailu-uran jatkaminen olisi mukavampaa.

      Ja se toinen käyttötarkoitus, lomamatkat. Niitä varten nyt ainakin kannattaa harkita jotain pienempää ja kevyempää. Oma suositukseni kertomiisi tarpeisiin olisi https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16500/dhfrg/Sony-DSC-RX100-digikamera (juuri ja juuri oikeasti pokkariksi laskettava, mutta kuvanlaadultaan lähempänä järkkäriä).

      Kerropa vielä, miksi sen pitäisi olla järjestelmäkamera? Niiden perusidea on vaihdettava objektiivi. On tavallista, että pokkaria (tai kännykkäkameraakin) parempia kuvia saadakseen niiden toimintaan on perehdyttävä. Ei voi noin vaan jatkaa nappailua tai tuloksena on paljon epäteräviä kuvia. Esim. ihan uutena perusasiana mukaan tulee objektiivin himmenninaukon säätäminen. Useimmissa kännyköissä ja kompakteissa siitä ei tarvi juuri välittää, vaikka se olisikin säädettävä.

      • Nosy

        Kunhan muistetaan, että tuon Sonyn tuottamat jpg-kuvat eivät laadulla loista


      • tyytyväinen_

        En ole aloittaja. Itselläni on sekä Nikonin (aika hyväksi kehuttu) pokkari Coolpix S9500 että Nikon-järkkäri D3200 ja ihan kittiobjektiivit edelleenkin siinä (plus pari jälkikäteen ostettua suurempaa, edullisia hinnaltaan nekin).
        No, pokkarin kuvajälkeen en ole järkkärin hankittuani enää tyytyväinen. Syynä on varmaankin se, että järkkärissä saa RAW:ta.
        Jos olisi rahaa, ostaisin nyt jo vähän tyyriimmän mallin Nikonin-järkkäreistä.
        Mm. museoissa olen tuota pokkaria mukana kantanut, mutta nyt viimeisimmällä kerralla tuli kokeiltua järkkäriä salamattomalla automatiikalla, ja huomattavasti paremmat kuvat tuli.
        Itselläni ei pahaa sanaa ole tästä D3200:sta sanottavana, näin aloitteleva kuvaaja kun itsekin olen ja minäkin tiedän olevani kaikkea muuta kuin valokuvaaja, mutta kuvailenpa kuitenkin. Sellaiset herrat jotka jalustansa ja kameransa kanssa talvi-iltoina tuolla ulkona maisemia kuvailevat, tuppaavat meikäläiselle naureskelemaan. Mutta siitä vaan. Nykyäänhän photographer-merkittyjä kuvia netissä löytyy vaikka kuin...


      • tyytyväinen_1

        Miksi pitää mennä heti himmenninaukkojen säätämiseen? Onhan järkkäreissä erilaisia automatiikkavaihtoehtoja. Kaikkea ei tarvitse heti tehdä ihan itse... Jos innostusta riittää, saa toki opiskella niin paljon kuin haluaa...


      • Canonisti_minäkin
        tyytyväinen_1 kirjoitti:

        Miksi pitää mennä heti himmenninaukkojen säätämiseen? Onhan järkkäreissä erilaisia automatiikkavaihtoehtoja. Kaikkea ei tarvitse heti tehdä ihan itse... Jos innostusta riittää, saa toki opiskella niin paljon kuin haluaa...

        Jotta saa niitä kuvia, pitää ymmärtää aika ja aukko sekä herkkyyden vaikutus kokonaisuuteen. Myöhemmin on syytä jaksaa vielä sen verran, että ymmärtää polttovälin merkityksen. Ei kovin vaikeita asioita lopulta. Jos noita ei viitsi opetella edes pintapuolisesti, niin kännykkä on ihan yhtä hyvä kuvausväline kuin kamerakin.

        http://www.rajalacamera.fi/fuji-x-e1-xf-27-2-8-silver-kit.html

        Tuossa on tämän hetken ehkä edullisin paketti, jolla oikeasti saa hyviä kuvia.


      • paljon_nappaillut
        tyytyväinen_1 kirjoitti:

        Miksi pitää mennä heti himmenninaukkojen säätämiseen? Onhan järkkäreissä erilaisia automatiikkavaihtoehtoja. Kaikkea ei tarvitse heti tehdä ihan itse... Jos innostusta riittää, saa toki opiskella niin paljon kuin haluaa...

        "Miksi pitää mennä heti himmenninaukkojen säätämiseen? Onhan järkkäreissä erilaisia automatiikkavaihtoehtoja."

        No voihan sitä automatiikallakin aluksi kuvailla, mutta silti pitäisi tajuta arvojen merkitys. Säätämistä tulee, halusit tai et. Eikös monessa arkipäivän asiassa ole nähty, että ihmisen ja automatiikan näkemykset poikkeavat joskus paljonkin toisistaan? Ja minulla ei muuten ole mitään kuvausautomatiikkaa vastaan. Ainakin omassa kamerassani automatiikka on aikas tyhmä, enkä ole lukenut kaipaamaani kehitystä tapahtuneen juurikaan uusissakaan malleissa. Eli esim. maksimivalotusaika ei huomioi kuvanvakainta, haluttuja arvovälejä harvemmin saa säädettyä (tyyliin 1/40-1/125, f/5.6-9, ISO 100-640), ei valotusmittausta huippuarvon mukaan, zoomissa ei vakioaukko-asetusta jne. Digikameroiden ja kameraohjelmistojen myötä automatiikkavaihtoehtoihin on tullut mielestäni todella vähän mitään uutta merkittävää. Usein olisi hyödyllistä, kun voisi laittaa maksimivalotusajaksi esim. ihmisiä kuvatessa 1/60, mutta tehokkaalla kuvanvakaimella varustetulla laajakulmalla maisemaa kuvatessa se voisikin olla vaikka 1/2 s.

        "No, pokkarin kuvajälkeen en ole järkkärin hankittuani enää tyytyväinen. Syynä on varmaankin se, että järkkärissä saa RAW:ta."

        Tuskinpa vaan... Ei raw ole erityisesti parempi kuin jpg kuvanlaadultaan, pikemminkin säätämättömänä päinvastoin. Sen sijaan 12- tai 14-bitin raw:sta voi säätämällä tehdä parempia jpg-versioita itse.


      • Canonisti_minäkin
        paljon_nappaillut kirjoitti:

        "Miksi pitää mennä heti himmenninaukkojen säätämiseen? Onhan järkkäreissä erilaisia automatiikkavaihtoehtoja."

        No voihan sitä automatiikallakin aluksi kuvailla, mutta silti pitäisi tajuta arvojen merkitys. Säätämistä tulee, halusit tai et. Eikös monessa arkipäivän asiassa ole nähty, että ihmisen ja automatiikan näkemykset poikkeavat joskus paljonkin toisistaan? Ja minulla ei muuten ole mitään kuvausautomatiikkaa vastaan. Ainakin omassa kamerassani automatiikka on aikas tyhmä, enkä ole lukenut kaipaamaani kehitystä tapahtuneen juurikaan uusissakaan malleissa. Eli esim. maksimivalotusaika ei huomioi kuvanvakainta, haluttuja arvovälejä harvemmin saa säädettyä (tyyliin 1/40-1/125, f/5.6-9, ISO 100-640), ei valotusmittausta huippuarvon mukaan, zoomissa ei vakioaukko-asetusta jne. Digikameroiden ja kameraohjelmistojen myötä automatiikkavaihtoehtoihin on tullut mielestäni todella vähän mitään uutta merkittävää. Usein olisi hyödyllistä, kun voisi laittaa maksimivalotusajaksi esim. ihmisiä kuvatessa 1/60, mutta tehokkaalla kuvanvakaimella varustetulla laajakulmalla maisemaa kuvatessa se voisikin olla vaikka 1/2 s.

        "No, pokkarin kuvajälkeen en ole järkkärin hankittuani enää tyytyväinen. Syynä on varmaankin se, että järkkärissä saa RAW:ta."

        Tuskinpa vaan... Ei raw ole erityisesti parempi kuin jpg kuvanlaadultaan, pikemminkin säätämättömänä päinvastoin. Sen sijaan 12- tai 14-bitin raw:sta voi säätämällä tehdä parempia jpg-versioita itse.

        Tuossa vertailussa kyse ei ole siitä, että toinen on pokkari ja toinen järkkäri, vaan siitä että pokkari on rakennettu ihan hölmöillä spekseillä. Pokkarista puuttuu etsin, sen kenno on vain 6.2mm x 4.6mm ja objektiivi on täysin järjetön. Tuossa on muut tiedot, mutta kennokoon joutui hakemaan muualta.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d3200&products=nikon_cps9500

        Jos D3200 parina olisikin pokkarina Fujin X100T kääntyisi asetelma päälaelleen. Fujin etsin ja kenno ovat kehittyneempiä kuin tuossa Nikonin järjestelmäkamerassa. Kennokoko toki suurin piirtein sama. Ergonomiakin on Fujissa parempi. Merkittävin ero syntyisi kuitenkin objektiivista. Fujin objektiivi on paljon parempi kuin Nikonin rungon mukana myyty suttuzoomi.

        http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d3200&products=fujifilm_x100t

        Tuosta näkee myös sen, mikä on helpoin tapa parantaa tuon D3200:n suorituskykyä. Siihen kannattaa ostaa Nikonin hyvä mutta halpa f/1.8 35 mm objektiivi tuon sutun tilalle.


      • kyllästynyt_osallistuja

        No jaa, en ole aloittaja edelleenkään. Mutta kukapa meistä tietää, mihin laatuun kuvajälkenä hän tyytyy.
        Jos hän nyt itselleen aloittelevana kuvailijana järjestelmäkameran haluaa ja Nikoniin haluaisi pitäytyä, niin moni ammattilaisvalokuvaaja-bloggari-kirjoittaja on kyllä tätä D3200:aa kehunut juurikin aloittelijalle sopivana vehkeenä.
        Tietenkin tyyppi, joka innostuu kuvaamisesta alkaa perehtyä myös niihin itse tehtäviin säätöihin.. ei siinä mitään, kyllähän omilla säädöillä saa parempia kuvia kuin automatiikalla, olen sen itsekin kokenut.
        Tietysti nykyään voi sitten miettiä sitäkin, että ostaako kalliimman sortin tabletin ja kuvailee sillä... Onhan näitä vehkeitä nykyään vaikka minkälaisia... Känny, älykänny, talbetti, kypäräkamera (hih, naurattaa oikein, kun nykyään fillaristeillakin näkyy kamera olevan kypärässään... heh, haha), pokkari, järkkäri...
        Yks tykkää yhdestä, toinen toisesta, yks tyytyy yhdenlaiseen laatuun, toinen vaatii enemmän... ja on oleviaan maan paras kuvaaja, joka hakee tykkäyksiä netissä... Hihih.


    • Olen itse Nikonkuvaaja koska sattumalta olen sen merkin piiriin aikoinaan joutunut eikä siitä ole enää helppoa/edes mahdollista päästä eroon rahatilanteenkaan vuoksi.

      Mielestäni Nikon on hyvä valinta mutta kun alat keräämään varustusta tiettyyn merkkiin alat olla naimisissa sen kanssa.

      Käytännössähän ainakin kaikki tunnetuimmat merkit antavat hyvän tuloksen tavallisen kuvaajan kuvaamisessa kunhan vain opettelee käyttämään niitä ostamiaan tuotteita. Olen mukana parissakin harrastajaryhmässä joissa on eri merkkisiä kameroita, myös eri tyyppisiä järkkereistä pokkareihin ja jopa kännykameraan. Kukaan ei ole kameran vuoksi syrjitty ja jokainen saa, kunhan oppii välineitään käyttämään, hyviä tuloksia. Erilaisia mahdollisuuksiahan 5 putkea ja runko antavan kännykameraan verrattuna mutta pitää tietää mihin välineillä pystyy eikä kuvitella vaikka varpusen kuvaamista potrettiin kännyllä jos se ei tule syömään jyviä tai pullanmuruja kädestä kun taas järkkäri ja 500 mm lasi auttavat arempaankin varpuseen.

      Itse en ole 3000 sarjaan tutustunut mutta D5100 oli aikoinaan käytössäni vuoden verran ja toimi hyvin. Nyt kuvailen D7100 ja D800 rungoilla aina tilanteen mukaan.

      Tulosten laatu on järkkäreillä kuten kameroilla yleensä enemmän kiinni kuvaajasta kuin laitteista joten se ehkä enemmän helpottaa valintaasi. Järkkäreissäkin optiikan laatu on aika ratkaiseva jos haluaa "huippuerottelun" ja muita hyviä ominaisuuksia kuten nurkkien tummentumisen hallintaa. Kaikilla laseilla kuitenkin saa noita kymppikuvia, nettiin sopivia ja näytöltä katseltavia. Laatu alkaa enemmän vaikuttamaan kun alat tulostaa A3 ja suurempaan kokoon jos nyt yleensä olet sinne alkuun menossakaan.

    • ottamisesta

      ”lomamatkoilla tai perhejuhlissa.”
      Hyvin herkkyyden nostamista sietävä runko/kenno Tamron 16-300mm tehokas salamalaite.
      Tai
      Panasonic LF1

      • Tyyny_vai_tynnyri

        Tuo mainittu Tamronin zoomi tuottaa valitettavasti selvästi vääristyneitä kuvia.


    • siirtymävaihe

      ”Olen sitä mieltä, että edullisen peilikameran lähtölaskenta on alkanut, koska peilitön rakenne tarjoaa sekä valmistajalle että käyttäjälle parempia mahdollisuuksia.”
      http://sulantoblog.fi/nikon-d3200/

      • 920

        "”Olen sitä mieltä, että edullisen peilikameran lähtölaskenta on alkanut, koska peilitön rakenne tarjoaa sekä valmistajalle että käyttäjälle parempia mahdollisuuksia.”

        http://sulantoblog.fi/nikon-d3200/"

        Ehkäjoo.
        Itse kuvasin kuukauden Olyn E-M1:llä, olihan se toisaalta hauska peli mutta vaihdoin takaisin peilijärkkäriin.
        Ihan tavalliseen näppäilyyn on ihan kiva, mutta ei kuitenkaan tositoimiin. Monelle ne kuitenkin riittää.


      • Ei-sittenkään

        Ihan pienen hetken harkitsin peilitöntä, mutta kohtaus meni ohitse.
        Jatketaan oikealla järkkärillä, kuten tähänkin asti.


      • siirtymävaihe
        Ei-sittenkään kirjoitti:

        Ihan pienen hetken harkitsin peilitöntä, mutta kohtaus meni ohitse.
        Jatketaan oikealla järkkärillä, kuten tähänkin asti.

        Milloin peolinheilutin muuttui oikeaksi järkkäriksi? Oliko oikeita järkkäreitä ennen vuotta 1952? Mistä se tulee, että joku voi luulla peilietsinkameraa oikeaksi järkkäriksi?
        Minusta vain mittaetsinkamera on oikea järkkäri.

        http://sulantoblog.fi/canon-ja-nikon-tekevat-isokennoisen-peilittoman-kameran/
        Noin 70 vuotta sitten kehitetty peilietsin on tullut tiensä päähän, eikä sillä enää voida kuvauskokemusta parantaa. Peilietsin oli hieno keksintö, mutta nyt on keksitty parempaa.


      • Prokuristi

        Järjestelmäkamera tarkoittaa kameraa, johon liittyy "järjestelmä". Toisin sanoen vähintäänkin vaihdettavat objektiivit, mahdollisesti myös etsimet, tähyslasit, salamalaitteita jne. Siihen ei mitenkään liity se, onko siinä peilietsin vai ei, joskin yksisilmäiset peilikamerat ovat tähän asti olleet parhaita alustoja järjestelmän rakentamiseksi yksinkertaisesti siitä syystä, että niillä toimii myös pitkät ja lyhyet optiikat ja makrokuvaus, jotka ovat käytännön mahdottomuuksia mittaetsinrungoilla.

        Kun sähköiset etsimet alkavat olla riitävän nopeita, ovat ne alkaneet korvata peilietsimen. Siitä on kieltämättä sekä paino- että hintaetua, ja mahdollistaa nopeamman sarjakuvauksen ja kätevämmän videoinnin, mutta sähköinen etsin ei käytännössä pysty ainakaan vielä korvaamaan rehellistä peilikameraa joissain kuvaustilanteissa. Kun nimittäin tarvitaan kunnon tosiaikaista etsinkuvaa (jonka kirkkaus ei vaihtele) ja nopeaa tarkennusta, ei sähköetsinkamerat vielä pärjää peilietsimelle. Itse kuvaan ammatikseni sekä Fujifilm X-T1 ja Nikon D4 & D800e rungoilla, ja jos kuva on pakko saada eka yrittämällä, otan kaapista edelleenkin D4 rungon. Repparikeikoille lähtee yhä useammin X-T1, ihan jo painon ja pienen koon vuoksi.


      • Huhhuu
        Prokuristi kirjoitti:

        Järjestelmäkamera tarkoittaa kameraa, johon liittyy "järjestelmä". Toisin sanoen vähintäänkin vaihdettavat objektiivit, mahdollisesti myös etsimet, tähyslasit, salamalaitteita jne. Siihen ei mitenkään liity se, onko siinä peilietsin vai ei, joskin yksisilmäiset peilikamerat ovat tähän asti olleet parhaita alustoja järjestelmän rakentamiseksi yksinkertaisesti siitä syystä, että niillä toimii myös pitkät ja lyhyet optiikat ja makrokuvaus, jotka ovat käytännön mahdottomuuksia mittaetsinrungoilla.

        Kun sähköiset etsimet alkavat olla riitävän nopeita, ovat ne alkaneet korvata peilietsimen. Siitä on kieltämättä sekä paino- että hintaetua, ja mahdollistaa nopeamman sarjakuvauksen ja kätevämmän videoinnin, mutta sähköinen etsin ei käytännössä pysty ainakaan vielä korvaamaan rehellistä peilikameraa joissain kuvaustilanteissa. Kun nimittäin tarvitaan kunnon tosiaikaista etsinkuvaa (jonka kirkkaus ei vaihtele) ja nopeaa tarkennusta, ei sähköetsinkamerat vielä pärjää peilietsimelle. Itse kuvaan ammatikseni sekä Fujifilm X-T1 ja Nikon D4 & D800e rungoilla, ja jos kuva on pakko saada eka yrittämällä, otan kaapista edelleenkin D4 rungon. Repparikeikoille lähtee yhä useammin X-T1, ihan jo painon ja pienen koon vuoksi.

        Ja missä peilikamerassa on tänä päivänä vaihdettava etsin tai tähyslasi? Järki hoi, älä jätä!

        http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/exacta.htm


      • Prokuristi

        Tänää päivänä ei missään ole vaihdettavaa etsintä, mutta tähyslaseja voi joissain vaihtaa. Kunhan kerroin, mitä "järjestelmäkameralla" on alunperin tarkoitettu. Oli niissä myös vaihdettavia takakansia… Etsimiä vaihdettiin mm siksi, että peruskamerassa ei ollut valotusmittaria, vaan sitä varten tarvittiin oma etsinmallinsa, esimerkkinä vaikka Nikon F. Nyt sitä osaa jarkestelmästä ei enää tarvita, joten se on jänyt pois. Ei siihen järkeä kovin paljon tarvita, joten jätin sen seitsenkymmenluvulle, kuten Nikon F2:senkin.

        Asiallinen keskustelu on aina hedelmällisempää, mutta ehkä sait päivän kiksin kuitenkin.

        Mitä mittaetsinkameroihin tulee, niin ainoa edelleen valmistuksessa oleva taitaa olla Leica M-sarja, ja siihenkin saa peilikammion jos haluaa käyttää pitkiä putkia… Kovin on hassua ajatella sen olevan maailman ainoa järkkäri.


      • paljon_nappaillut

        Jos/kun kinokokoisten kennojen hinta selvästi laskee, niin on tosiaan mielenkiintoista nähdä, tuleeko markkinoille uusia peilittömiä järjestelmiä suuremmilla kennoilla. Canonilta voisi olla fiksu veto jokin EF-X-järjestelmä, jossa uuteen runkoon sopisi uusien EF-X-objektiivien lisäksi sekä EF että EF-S. Itselläni ei ole suunnitelmissa siirtyä APS-koosta kinoseen, koska joillakin osa-alueilla isommasta kuva-alasta on pelkkää haittaa. Mutta sitähän ei ole mikään pakko käyttää aina reunoja myöten, jos resoluutio riittää. Ergonomialtaan peilijärkkäreiden kokoluokka on ylivoimainen.


      • Canonisti_minäkin
        Prokuristi kirjoitti:

        Tänää päivänä ei missään ole vaihdettavaa etsintä, mutta tähyslaseja voi joissain vaihtaa. Kunhan kerroin, mitä "järjestelmäkameralla" on alunperin tarkoitettu. Oli niissä myös vaihdettavia takakansia… Etsimiä vaihdettiin mm siksi, että peruskamerassa ei ollut valotusmittaria, vaan sitä varten tarvittiin oma etsinmallinsa, esimerkkinä vaikka Nikon F. Nyt sitä osaa jarkestelmästä ei enää tarvita, joten se on jänyt pois. Ei siihen järkeä kovin paljon tarvita, joten jätin sen seitsenkymmenluvulle, kuten Nikon F2:senkin.

        Asiallinen keskustelu on aina hedelmällisempää, mutta ehkä sait päivän kiksin kuitenkin.

        Mitä mittaetsinkameroihin tulee, niin ainoa edelleen valmistuksessa oleva taitaa olla Leica M-sarja, ja siihenkin saa peilikammion jos haluaa käyttää pitkiä putkia… Kovin on hassua ajatella sen olevan maailman ainoa järkkäri.

        Fujin X Pro1:ssä on sisäänrakennettuna kaksi etsintä ja niiden sekoitus. Eli samassa kamerassa on kolme etsinvaihtoehtoa.


      • johon_liittyy
        Prokuristi kirjoitti:

        Järjestelmäkamera tarkoittaa kameraa, johon liittyy "järjestelmä". Toisin sanoen vähintäänkin vaihdettavat objektiivit, mahdollisesti myös etsimet, tähyslasit, salamalaitteita jne. Siihen ei mitenkään liity se, onko siinä peilietsin vai ei, joskin yksisilmäiset peilikamerat ovat tähän asti olleet parhaita alustoja järjestelmän rakentamiseksi yksinkertaisesti siitä syystä, että niillä toimii myös pitkät ja lyhyet optiikat ja makrokuvaus, jotka ovat käytännön mahdottomuuksia mittaetsinrungoilla.

        Kun sähköiset etsimet alkavat olla riitävän nopeita, ovat ne alkaneet korvata peilietsimen. Siitä on kieltämättä sekä paino- että hintaetua, ja mahdollistaa nopeamman sarjakuvauksen ja kätevämmän videoinnin, mutta sähköinen etsin ei käytännössä pysty ainakaan vielä korvaamaan rehellistä peilikameraa joissain kuvaustilanteissa. Kun nimittäin tarvitaan kunnon tosiaikaista etsinkuvaa (jonka kirkkaus ei vaihtele) ja nopeaa tarkennusta, ei sähköetsinkamerat vielä pärjää peilietsimelle. Itse kuvaan ammatikseni sekä Fujifilm X-T1 ja Nikon D4 & D800e rungoilla, ja jos kuva on pakko saada eka yrittämällä, otan kaapista edelleenkin D4 rungon. Repparikeikoille lähtee yhä useammin X-T1, ihan jo painon ja pienen koon vuoksi.

        ”kunnon tosiaikaista etsinkuvaa (jonka kirkkaus ei vaihtele)” Onko sen peilietsimen kuva yhtä kirkas pimeässä ja auringonpaisteessa? Entä jos himmentää, muuttuuko kirkkaus?
        Vaihteleeko prismaetsinkameran ja mittaetsinkameran etsimen kirkkaus?
        Miksi peilietsinkameran automaatti tarkennus ei toimi hämärässä. Johtuuko se siitä, että kirkkaus ei vaihtele? Entä ns kaksisilmäisessä kamerassa?
        Miksi vain peilietsinkamerassa voi käyttää salamalaitetta, entä jalustaa ja suotimia?
        Jos pokkarissa on vaihdettava akku, tele- ja laajakulmalisäke, jalusta ja ulkoinen salamalaite niin onko se järjestelmä?


    • Canonisti_minäkin

      Jos perheen toiseen Nikoniin ei ole muuta objektiivia kuin joku epämääräonen zoomi, niin sinänsä ei ole syytä pysyttäytyä merkissä. Tuollaisessa yleiskuvauksessa tarvitset rungon ja hyvälaatuisen 35 mm tai 50 mm kinovastaavan objektiivin.

      Tuota D3200:sta saa paketoituna f/1.8 35 mm objektiivilla, jonka kinovastaavuus on siis 50 mm. Objektiivi on optisesti hyvä. Mekaniikkaa ei voi kehua, kuten ei voi missään tuon hintaluokan automaattitarkenteisessa objektiivissa.

    • Nikon_D3300
      • paljon_nappaillut

        Tuosta mallista muuten puuttuu valotuksen haarukointi. Aika paha puute mielestäni. Ominaisuus löytyy vasta D5000-sarjasta. Mitäköhän muuta tarpeellista Nikon on jättänyt pois halvimmasta järkkäristään?


      • Luetun_ymmärtämistä
        paljon_nappaillut kirjoitti:

        Tuosta mallista muuten puuttuu valotuksen haarukointi. Aika paha puute mielestäni. Ominaisuus löytyy vasta D5000-sarjasta. Mitäköhän muuta tarpeellista Nikon on jättänyt pois halvimmasta järkkäristään?

        Valotuksen haarukointi on turha ominaisuus käyttäjälle, joka kertoo haluavansa helppokäyttöisen ja edullisen peruskameran.


      • Ominaisuus
        paljon_nappaillut kirjoitti:

        Tuosta mallista muuten puuttuu valotuksen haarukointi. Aika paha puute mielestäni. Ominaisuus löytyy vasta D5000-sarjasta. Mitäköhän muuta tarpeellista Nikon on jättänyt pois halvimmasta järkkäristään?

        Tuosta mallista puuttuu myö kaikki Canonin viat jotka Nikon on jättänyt pois halvimmasta järkkäristään?


      • Eitarvetta
        paljon_nappaillut kirjoitti:

        Tuosta mallista muuten puuttuu valotuksen haarukointi. Aika paha puute mielestäni. Ominaisuus löytyy vasta D5000-sarjasta. Mitäköhän muuta tarpeellista Nikon on jättänyt pois halvimmasta järkkäristään?

        Valotuksen haarukointi on todellakin toiarvoinen ominaisuus.


      • paljon_nappaillut
        Luetun_ymmärtämistä kirjoitti:

        Valotuksen haarukointi on turha ominaisuus käyttäjälle, joka kertoo haluavansa helppokäyttöisen ja edullisen peruskameran.

        No mä en sanonut kommenttiani aloittajalle tai kellekään muulle "käyttäjälle, joka kertoo haluavansa helppokäyttöisen ja edullisen peruskameran." Totesin vain asian itsekseni ja huomautukseksi HDR-kuvista innostuville.

        Mielestäni järjestelmäkamera on lähes aina toisarvoinen vaihtoehto helppokäyttöistä ja edullista peruskameraa etsivälle.


    • Suosittelenlämpimästi

      Itse olen kohta puoli vuotta ihan räpsinyt kuvia Nikon d3300 ja suosittelen, tosi kompakti ja muistikorttikin mahtuu!

    • tätä-en-ymmärrä

      En kyllä ymmärrä ollenkaan miksi perhejuhlissa pitäisi ottaa kuvia.

      • Jotta jälkeenpäinkin näkisimme kuinka jurrissa olit, muutoin kun se tuppaa vuosien mittaan unohtumaan!

        Onhan se mukavaa kun sukua on koolla ottaa muutama kuva joita sitten vuosien mittaan voi katsella ja muistella. Kaikilla ei ehkä ole yhtä hyvää muistia kuin sinulla joten sitä on ajoittain virkistettävä ja kuvat ovat siinä oiva varustus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe