Lyhyttä päivää

mitäää

Aloitin osa-aikatyön. Teen töitä parina päivänä viikossa 3h per päivä. Meneekö minulta työmarkkinatuki niiltä päiviltä joina olen töissä? Kun nyt saan n. 32€ per päivä työmarkkinatukea ja tuosta 3h päivästä en saa palkkaa kuin 28€ eli saanko vähemmän rahaa kun olen töissä?!

9

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OsaAikaAkka

      Voit kuukaudessa tienata 300 € ilman, että työmarkkinatuki pienenee. Yli menevä palkka pienentää korvausta siten, että tienattu euro vähentää tukea 50 snt. Eli jos tienaat kuukaudessa 300 €, saat täyden tuen. Jos tienaat vaikka 500 €, niin työmarkkinatukesi pienenee 100 €.

      • AikaMontaSeikkaa

        Tuo 300€ ei muuten sitten ole ihan näin yksioikoista.. työttömyyskorvaushan lasketaan tasan neljän viikon jaksoissa ja jos tienaat neljän viikon aikana tuon 300€ bruttona, niin kalenterikuukaudelle se brutto on jo yli 300€!!! Toisekseen, tulosta pitää antaa jokatapauksessa selvitys ja jokatapauksessa joutuu oottamaan ensin kuukauden palkkakuitin, sitten työttömyyskorvauspäätöksen, jonka saamiseen voi mennä pahimmillaan jopa pari kuukautta.. ja te-toimistosta pitää olla lausunto tuonne työttömyysturvan maksajalle, ellei ole, ei heru rahaakaan.. tuo työ pitää siis ilmoittaa työppäriin! Kannattaa muistaa, että tuo työ tulee vaikuttamaan myös asumistukeen, paukahtaa ylläri vuositarkistuksen kohdalla, ellei ole ajoissa ilmoittanut palkkatuloista...


      • OsaAikaAkka

        Höpö, höpö. Jos on normaaleilla älynlahjoilla varustettu ihminen, niin ei ole vaikeaa. Työmarkkinatuen voi myös hakea kalenterikuukausittain, joten siltä osin ei ongelmaa. Tukea joutuu odottamaan vain ensimmäisellä kerralla, mutta sen jälkeen se rytmittyy ihan tasaiseksi. Eli jos saat palkkakuitin kuun lopussa, niin sitten vain tukihakemus postiin. Kelan päätös tulee alle viikossa.

        Ja tietysti työstä pitää ilmoittaa työkkäriin. Mutta mikäs ongelma siinä on? Pikemminkin hyötyä siinä mielessä, että eipähän määrätä kursseille ja muuhun kyykytykseen.

        Itse olen jo vuosia tehnyt osa-aikatyötä. Yleensä palkka on n. 600 € ja työmarkkinatuki suunnilleen saman verran, kun huollettavana yksi lapsi.

        Eli kannustan ottamaan osa-aikatyön. Rahaa tulee enemmän, elämään tulee rytmiä ja luultavasti työllistytkin helpommin jatkossa.


    • 4344444

      voit hakea soviteltua työmarkkinatukea jos tulosi ovat pienet

    • onneamatkaan

      Jos osa-aikatyökokeilu osoittautuu kannattamattomaksi ja päätät lopettaa sen niin tulee 3 kk karenssia.

    • ei.hätää

      Saat työstä palkkaa 4 viikolta yhteensä 224 e joten jää selvästi alle sen 300 e/kk eikä vaikuta edes vaikka hakisit neljän viikon jaksolla työmarkkinatukea. Ei siis mitään hätää saat edelleen saman työmarkkinatuen. Jos saat lisäksi asumistukea siinäkin on tuo 300 e suojaosa joka ei vähennä tukea.

      • 1256

        Helpointa on hakea tässä tapauksessa työmarkkinatuki kuukauden jaksoissa. Ainakin, jos palkanmaksu tapahtuu kerran kuussa.


    • 777777777777777

      kannattaa hakea soviteltua työttömyysetuisuutta, se on enemmän kuin normi 20pv työttömyysetuisuus, sillä sitä maksetaan aina kalenterikuukausittain

      itse sain aikoinaan kuussa 100-200e palkkaa ja soviteltua työttömyysrahaa 400-500e, joten kannatti käydä keikkatöissä

      • tiedoksi

        No eihän se ole yhtään sen enempää kuin muutoinkaan. Sitä vaan maksetaan sen kalenterikuukauden päivien mukaan mutta saat sitten odottaa enempi aikaa ennen kuin raha tulee riippuen kuukauden pituudesta. Toki se hyvä puoli siinä on että tulee aina kuukauden alussa joten laskut ja maksut on paremmin hoidossa.

        Sitä paitsi soviteltua ei tarvitse erikseen hakea muuten kuin että ilmoittaa sinne työkkäriin että on aloittanut keikkaduunin ja sitten vain ilmoittaa työpäivät ja tunnit kelan hakemukseen sekä lisäksi palkkalaskelmat mukaan. Ei siinä sen enempää tartte tehdä. Kela sitten katsoo ylittyykö tuo 300 e suojaosa vai ei. Jos ylittyy niin saat soviteltua eli leikkaavat siitä työmarkkinatuesta/peruspäivärahasta siitä ylimenevästä osasta puolet ja sen sitten vähentävät siitä työttömyyspäivärahasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      30
      5939
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      3880
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      52
      3244
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      37
      3066
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      164
      2444
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2076
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      123
      1970
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1640
    9. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1609
    10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1597
    Aihe