Ns. "asumusero"? Kokemuksia?

LastenEtuEnsin

Onko teistä joku ollut tai kuullut jonkun tehneen sellaisen järjestelyn, että ovat eronneet käytännössä, eli toinen muuttanut omaan asuntoon ja toinen jäänyt perheen kotiin? Eli siis eivät ole eronneet paperilla, jotta omaisuus jää jakamatta toistaiseksi? Kun itse harkitsen lasten takia tälläistä lempeämpää eroa, jos nyt tuota sanaa eron yhteydessä edes voi mitenkään käyttää. :(

Asuisimme eri asunnoissa, mutta muuten jakaisimme lasten asioiden suhteen kaiken kuten ennenkin. Meidän tapauksessa mies saisi jäädä kotiimme ja minä muuttaisin muualle. Erossamme ei ole mitään dramatiikkaa, olemme vain tavallisia, toisiimme väsyneitä ihmisiä joiden rakkaus on loppu...

16

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testiätestiä

      Mikäli ei ole tarkoituskaan etsiä elämäntoveria, järjestely voi toimia. Jaettaviksi tosin, jos yhteinen asunto/talo, ym. tulevat sen kulut- kuka minkäkin osan milloinkin, mistäkin maksaa-
      Lapsista etä joutuu aina maksamaan elatusta.

      Itse olen uusi kumppani, tällaisessa tilanteessa olevan parin toiselle osapuolelle. toisellakin on ollut jo uusi vuosia. Tilanne on vähintäänkin haasteellinen. Puolisot eivät ole väleissä, joten laskujenkin hoito on monenlaisten mutkien takana, kun menevät ainoastaan tähän "perheen asuntoon". Olen tavallaan sivusta läheltä nähnyt, millaisista karikoista menevät- jotenkin, mutten itse suostuisi milloinkaan moiseen järjestelyyn. Se estää normaalin parisuhteen myöhemmin- kas- jopa kahdelta, anteeksi neljältä!

    • Alkuper_

      Niin mutta jos pystymme olemaan sopuisia lasten takia tässä tilanteessa, uskoisin meidät tuntien että näin olisimme. Minulla ei ole mitään aikomustakaan lentää uuteen suhteeseen tästä! Vaan ihan päin vastoin. Eihän tietysti voi koskaan elämää tietää, jos eteen sattuisi "maailmanihanin" mies. Mutta vahvasti epäilen... yh-äidit ei ole mitenkään kovaa valuuttaa nykypäivän ihmissuhdemarkkinoilla. En todellakaan aio aktiivisesti uutta miestä etsiä. Miehestäni en osaa sanoa, mutta luulen että hänellä enemmänkin on uuden puolison kaipuu.

      Kovin montaa vuotta ei edes tarvitsisi tätä homma "kestää" sillä lapsemme ovat jo teini-/esiteini-ikäisiä. Haluaisin että tämä järjestely kantaa niin kauan, kun lapsemme tarvitsevat kotia jomman kumman luona (opiskeluaika jne).

      Mitä tarkoitat elatusmaksuilla? Jos sopuisasti jaamme laskujen maksut kuten ennenkin ja kaikki lasten kulut ja menot? Miksi mieheni pitäisi elatusmaksuja silloin maksaa? Emmehän ole lain kirjaimen mukaan eronneet. Tämä järjestely tuntuisi itsestä järkevältä, sillä miksi nyt riitelisimme omaisuuksista ja laittaisimme asunnon myyntiin ja saattaisimme näin molemmat taloudelliseen ahdinkoon tälläisenä epävarmana aikana? Tosin tietysti oma taloudellinen tilanne kiristyisi uuden asunnon vuokran verran...

    • jokujärjestys

      Lompsasta eroaminen ei suinkaan ole maailmanmerkki.

      • Alkuper_

        Jos taloudellinen tilanne kiristyisi kohtuuttomasti niin etkö ymmärrä, että se myös lisäisi nimenomaan lasten ahdinkoa sen kamaluuden lisäksi, että vanhemmat eroavat!! Juurihan yritin selittää että miksi taloudelliseen perikatoon pitäisi mennä eron lisäksi, joka on lapsille jo hurjan iso asia - jos pystytään sopimaan asiat ja elellä erikseen, lapsista ja heidän tarpeista etupäässä huolehtien? Kun se on lasten etu nimenomaan että pystyttäisiin elämään sovussa, ja rahatkin riittäis ns. normielämään, emmekä jäisi taloudelliseen loukkuun, jos asuntokin jäisi myymättä ja on ns pakkotilanne myydä asunto että molemmat pääsee omilleen.

        Emme ole mitään kroisoksia vaan ihan tavallisia ihmisiä. Onko se niin vaikea ymmärtää? Vai onko pakko vaan ilkeillä? En ymmärrä kun täällä palstalla on näköjään tosi vaikeaa saada asiallisia vastauksia. Pyysin kokemuksia, en pyytänyt arvostelemaan itseäni tai perhettäni tässä. Jokainen joka minut oikeasti tuntee tietää, että raha ei ole minulle tärkeää. Silloinhan juuri haluaisin omani pois erossa! Ja silloin riistäisimme lastemme lapsuudenkodin heiltä kun joutuisimme sen myymään (jos nyt sen saisimme kaupaksi edes)! Yritän vain miettiä, mikä olisi tässä ja nyt paras toimintamalli lasten tulevan elämän turvaamiseksi ja koko tilanteen rauhoittamiseksi.

        Eli vielä kerran: alkuperäinen kysymykseni oli: kokemuksia, onko jollain? Ja kiitos asiallisista sellaisista puoleen jos toiseen, jo etukäteen!


    • testiätestiä

      Ensimmäisenä vastanneena. En tarkoittanut ilkeillä. Elävästä elämästä kerroin. Pidän itse hassuna neljän liittoa, jossa kaksi on- ikuisesti, aviossa keskenänsä.
      Siinä muodostuu, ongelmia.
      Toivottavasti te osaatte ratkaista vastaantulevat asiat. Koen itse liki parikymmentä vuotta sitten reilusti ja oikeasti erottuani tehneeni viisaasti. Saan elää rehelliseltä pohjalta omaa elämääni, jopa etsiä sitä loppuelämän kaveriakin. tilanne missä ihminen on jonkin liiton epäosapuoli, ei ole koskaan ollut toivelistalla- rakastuin. rakastunut olen yhä, mutta tiedän ettei tilanne muutu. Joskus olen pohtinut sitä, miten se neljäs osapuoli kestää tätä.
      Sulkee aivonsa? Jos rakastaa, on vaikeaa.
      Antanet anteeksi kommentointini. Avatkaa jokin yhteinen tili, mille kumpikin hoidatte sovitusti laskuihin rahat. Jompikumpi maksaa ne. Jokin tai-tili?

      Elämistä ajatellen on viisasta että mahdollinen liiton kolmas ja neljäs osapuoli pitävät oman elämänsä toimeentulon ja asumisen osalta kunnossa, eivätkä sokeassa rakkaudessa tee hätiköityjä päätöksiä.

      • Alkuper_

        Enhän sinua tarkoittanutkaan, vaan tuota jolle jo vastasin suoraan, siis henkilölle joka viittasi siihen, että raha ratkaisee, eli lompakko:) Itselläkin tunteet on suht pinnassa tässä ja huoli painaa lapsista eniten, minähän aikuisena tästä kyllä selviän mutta lapsia haluan ajatella ensisijaisesti.

        Sinähän vaan rehellisesti vastasit kysymykseen jo, miltä se sinun kannaltasi näyttää. Kiitos vastauksestasi!


    • raskastaon

      Minä seurustelen miehen kanssa, joka asuu yksin mutta ei ole ottanut virallista eroa. Raskasta. Suhteessa on aina mukana se vaimo, joka ei käytännössä ole vaimo. Lapset ovat jo aikuisia ja olleet vuosia omillaan.

    • älypelit

      Kannattaako roikkua vajavaisissa suhteissa? Pitäiskö nyt sanoa, että sitä saa mitä tilaa. Vanhalla iällä ei saa enää nuoruuden suhdetta. Rakkaus ei tuo uutta elämää jo eletyn päälle.

    • rakastunut

      Kuoleena syntynyt ajatus, ei tuu mitään.

    • Alkuper_

      Vielä sen verran selvennän, etten halua "roikkua" miehessäni yhtään sen kauemmin kuin sen ajan että lapset tarvitsevat meitä - että asuvat meistä jomman kumman kotona. Kun he ovat omillaan, mekin voimme "virallisestikin" erota. Sitä en vastusta yhtään:) Silloin voimme minun puolesta myydä asuntomme ja jatkaa omia elämiämme täysin omillamme. Tämä siis ei todellakaan olisi lopullinen ratkaisu... Vain muutamia vuosia tästä eteenpäin.

      Enkä siis roikkuisi muuten yhtään miehessäni, vain käytännön asiat hoitaisin hänen kanssaan, jotka lapsia koskevat...

      • ositusasia

        Ei ne penskat nyt mihinkään häviä vaikka nyt jo laittaisitte lusikat jakoon, ja onhan sulla nytkin rahaa muuttaa pois ja maksaa asumisestasi , niin miksi et voi hakea sitä lopullista eroa ja ukkosi jäis siihen asuntoonne eron jälkeen asuun ja lunastais sinut ulos siitä.


    • Testiätestiä

      Lasten asioihin, eroatte tai ette. Joskus tilanne voi muuttua sen perheen kodista muuttaneen taholla. Siksi: sopimukset lasten elatuksesta kuntoon, joko keskinäinen tai lastenvalvojalla tehtävä.
      Lasten etu on molemmat vanhemmat, ettei lapsia erkaannuteta. Sopuisat vanhemmat on nykyisin harvinaisuus, asumusero ja avioeroasioissa.
      Mikä etu on siinä, ettei todellisuudessa erota? Ehkä taloudellisesti pärjää nykyään, vaikkei ole naimisissakaan. Yhteiskunta tulee lapsiperheitä kumminkin useassa asiassa vastaan.
      Liiton yksinasuva osapuoli maksaa suhteessa enemmän jo asumisensa kuluja- jos hyvät tulot, jää lasten elatukseen, jos huonot- on vähän voi voi. Asumistasoonkin voi vaikuttaa.

    • mikäpelottaa

      Miten tuo tilanne on erilainen ja jotenkin lempeämpi kuin jos ottaisitte virallisen eron? Lapsista se tuntuu ihan samalta. Äiti muuttaa pois, he jäävät isän luo asumaan. Mitä meinasitte lapsille selittää? Tuskin he taloudellisesta puolesta välittävät tai edes ymmärtävät sitä.
      Entä jos miehesi kohtaa jonkun uuden naisen ja haluaa sen eron heti siinä paikassa? Vaikeaa kuvitella, että kukaan ihminen jäisi odottamaan toista vuosia.
      Mun mielestä tuo on toisessa roikkumista. Mikä sua pelottaa virallisessa erossa?

    • maatildaa

      Siinä hetkessä kun omaisuus on pakattuna ja toinen on lähdössä eri osoitteeseen se on ERO! Mikään syy ei ole niin hyvä että eroa kannattaisi pitkittää se vain mutkistuu.
      Kun erotaan niin myös erotaan, silti voi olla hyvätkin välit expuolisoon ja muuhun perheeseen. Elämää ei voi hienosäätää sitä tulee elää.

    • dfhdfz

      Raskaampaahan tuo olisi, myös lasten kannalta, erota, mutta ei ihan kokonaan sittenkään. Pitkittyessään tuppaa vaan mutkistumaan kaikki asiat, kuten sanonta kuuluu.

      Eronne syy? Minkä ikäisiä lapset ovat nyt? Onko miehesi hoitanut heitä ihan ok syntymästä lähtien? Miksi ei voisi tunnustaa tosiasiaa, ja laittaa omaisuus jakoon? Itse en suostuisi missään tapauksessa moiseen eroon. Vaikka nyt kaikki tuntuisi olevan jotakuinkin kohdallaan, huomenna esim. miehesi saattaa kohdata naisen, joka vie jalat alta. Ja se on menoa. Sitten kun nainen muuttaisi miehen kanssa sinun entiseen, ja yhä omistamaasi kotiin... siitä vasta soppa syntyisi.

    • mekkk

      Tässä on semmoinen kompa eli jos toinen puoliso joka jää asumaan yhteiseen asuntoon ja menee vaikka 5 vuotta niin se joka muuttaa pois saa isomman osan asunnon myyntihinnasta koska on käyttänyt toisen puolison omistavaa osuutta asumiseen ja silloin ei mene tasan omaisuus. Monet naiset ovat avieron jälkeen jääneet miehen omsitavaan asuntoon ja asuneet vaikka 5v ja setten vasta jaetaan omaisuus niin se joka on asunut siinä asunnossa jouttu maksamaan siitä edusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4538
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      301
      3622
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      33
      2610
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2549
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      142
      2157
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1966
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1851
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1554
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1452
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      20
      1378
    Aihe