Bastu-Sauna

BadslagenLöylynlyömä

Vet ni vilken slags av rummet har det ursprunligen varit, som människor i Sverige kallar bastu? Jag tänker att det har aldrig varit samma sak som den här finska sauna. Har det där i bastun varit någon slags av bastuugn eller möjligt att kasta bad?

Sama suomeksi, kun tuo ruotsin taitoni on puutteellinen: Tiedättekö te, millaisesta huoneesta on alun perin ollut kyse silloin, kun ruotsalaiset puhuvat bastusta? Mielestäni se ei ole ollenkaan ollut sama asia, kuin suomalainen sauna. Onkohan siellä ollut kiuasta tai löylynlyöntimahdollisuutta ollenkaan?

25

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skånepåg

      Gjorde ett basturum i ändan av mitt förråd, isolerade, panelade, satte in ett aggregat på 6kw.- Har funkat hur bra som helst i 30 år nu.- Har bara 15 meter in till huset och duschen :D

    • kustbo10

      Det är litet svårt att här i Finland veta hur bastun i Sverige har varit.Bland svenskspråkiga i Finland tror jag inte det har varit någon större skillnad mot finskspråkigas sauna.
      Rökbastu ,vanlig bastu, kastande av vatten på upphettade stenar,kvastar av björkkvistar att "slå sig med ".Värmen har ju varit viktig.

      • skäribo

        Vi hade i min barndom en jättestor gryta där man värmde vatten och kokade tvätten när det var bykdags,det var alltså i samband med bastun.


      • minåsikt
        skäribo kirjoitti:

        Vi hade i min barndom en jättestor gryta där man värmde vatten och kokade tvätten när det var bykdags,det var alltså i samband med bastun.

        Nu är det ju populärt med elbastur,men inget går ändå upp mot en vedeldad bastu.


      • Landsbo
        skäribo kirjoitti:

        Vi hade i min barndom en jättestor gryta där man värmde vatten och kokade tvätten när det var bykdags,det var alltså i samband med bastun.

        Det hade vi också i Borgåtrakten när jag var barn, det har man väl ännu där det är vedeldat? En gryta för varmvattnet.-


    • MdK-MdK

      http://www.popularhistoria.se/lasarfragor/2013/08/hela-kroppen-badades-en-gang-om-aret/

      Här finns lite historia om badstugornas existens i Sverige.
      Jag bodde 50 år i Sverige och saknade finsk bastu. Vilken lycka när vi byggde finsk villa med bastu. Vi badade nästan dagligen.
      I Sverige hade man inte bastu som första prioritet när man byggde
      nya villor. Bastun ansågs som lyx. Många svenska vänner som hade bastu i sina villor, använde den som förråd, inte vad den var avsedd för. Svenskarna gillar inte när man börjar svettas i bastun. Svettandet är ju huvudsyftet med bastun!

      • ettmåste

        Jag har svårt att tänka mig en finländares (svensk eller finskspråkig ,ingen skillnad )egnahemshus,stuga utan egen bastu.


      • förrivärlden
        ettmåste kirjoitti:

        Jag har svårt att tänka mig en finländares (svensk eller finskspråkig ,ingen skillnad )egnahemshus,stuga utan egen bastu.

        Min farmor berättade att man tvättade och gjorde i ordning sina döda i bastun och barn föddes där också.Stugorna var små och trånga med många barn,i bastun fanns ändå lite mera "privatliv ".


      • Skånepåg
        förrivärlden kirjoitti:

        Min farmor berättade att man tvättade och gjorde i ordning sina döda i bastun och barn föddes där också.Stugorna var små och trånga med många barn,i bastun fanns ändå lite mera "privatliv ".

        Ibland har man tur och får med sig sitt privatliv till bastun ;-*


      • svettigtochhett
        Skånepåg kirjoitti:

        Ibland har man tur och får med sig sitt privatliv till bastun ;-*

        Är inte "privatlivet " tänd på bastubad ?


      • Skånepåg

        Ibland, men inte på detdär andra, tycker vi har blivit för gamla :(


    • KyselynTehnyt

      Man kan också tänka de alla ord som behör bara I Finsk Sauna, de finns inte I svenskspråk. T.ex. Löyly ja Kiuas. De användas endast I sauna språk. Men samma på svenska: spis och kasta vatten. Hej haloo? Spis kan vara också I köket, kiuas aldrig. Man kan kasta vatten var som helst men löyly bara I sauna.
      Men hur är de med Vihta eller Vasta som man gör med Björk Kvist, har svenskarna dem? Och vad är den på svenska?

      • ibastun

        Här i Sibbo använder vi bastukvast gjord av björkris..


      • KyselynTehnyt

        Aha, Kvist menar oksa och ris är risu? Jag var osäkert vilken de är på svenska.


      • Lammiskärre

        Kiuas heter baståröse, å vasta heter badankvast.- Åtminstone i Borgåtrakten :)


      • björkqvist
        KyselynTehnyt kirjoitti:

        Aha, Kvist menar oksa och ris är risu? Jag var osäkert vilken de är på svenska.

        Förr fick ungarna "risbastu "när de varit omöjliga.Aga på rumpan som nu till all tur är förbjuden.


      • Skärdgårdsbo

        Selkäsauna :D
        Jag komm ihåg dem, fick många gånger, tyvärr.


      • bastutomten
        Skärdgårdsbo kirjoitti:

        Selkäsauna :D
        Jag komm ihåg dem, fick många gånger, tyvärr.

        Bra att man inte mera får misshandla sina barn.Sig själv får man piska med badkvasten i bastun.


      • 467

        Här i Kyrkslät så heter det

        Kiuas=Knapul
        Heittää löylyä=Kasta bad
        Vihta, Vasta=Badukvast
        Lauteet=lava


      • Jag har lärt mig detta:

        Bastuaggregat (eldriven) eller röse (vedeldad) - kiuas
        Lave, lavar - laude, lauteet
        Vattenspann - vesikiulu
        Kauha - Spade
        Basturis - vasta, vihta

        Och svenskarna försöker använda det unika finska ordet "löyly",
        om de har finnar i bekantskapskretsen, som lärt dem ordets
        betydelse. Annars kastar de bara vatten på aggregatet.


      • Skånepåg

        Nog finns där ett röse även på aggregatet . Di bästa stenarna till röset får man av kasserade isolatorer till högspännings linjer :D


    • Kuuppanokka

      "Kauha - Spade"

      Varför är "kauha" spade in den här sauna-förhålladen? Jg som finskspåkig är har mycket tyckat om den svenskpråkig formel för ordet "kauha". Jag menar ordet "skopa"söm vi uttalar kuuppa.

      Sama suomeksi: Miksi kutsutte kauhaa tässä saunomisyhteydessä ilmaisulla spade eli lapio? Olen aina tykännyt kauhan ruotsinkielisestä ilmaisusta skopa, jonka me suomenkieliset olemme ottaneet lainasanaksi muodossa kuuppa. Se sopii hyvin suomenkielisen "suuhun", myös oikein ruotsin kielellä lausuttunakin.

    • Sauna-Maija

      Basturuska/björkruska (vihta), heter det så i båda länderna?

      • Per-kel

        Ruska e väl nåt som inträffar varje höst i Lappland :)


    • Per-kel

      Skönt e det i vilket fall som helst , :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe