Kylmiö/ruumishuone

Writinghospitalchapter

Eikö sairaaloissa ole ruumishuone?
Seuraavat kysymykset liittyy oletukseen, että on:
Miten ruumiit päätyy sinne?
Kuinka kauan niitö sailötään? Säilötäänkö kaikki?
Voiko niitä katsella sukulaiset yms.?
Missä siellä se yleensä sijaitsee? Kellari?

Joo kysymykset saa semmosen vaikutelman, että oon nyt tässä lähdössä ruumista hakemaan, mutta ei. Haluan vain tietää, koska kirjoitan kirjaa, jossa olisi tarkoitus, no, käydä katsomassa ruumista -luvatta.

7

1838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruumishuoneitakappeleita

      En tiedä onko kaikissa mutta varmaan useimmissa kuitenkin. Sairaalan ruumishuoneelle viedään ainakin silloin jos henkilö kuolee sairaalassa. Arvelisin että jos henkilö kuolee muualla niin ruumis viedään kaupungin ruumishuoneelle jota yleisimmin ylläpitää seurakunta. En ole tästä kylläkään varma, jos päätetään tehdä ruumiinavaus niin silloin ruumis siirrettäneen lähimpään yliopistolliseen sairaalaan..

      Se missä ruumishuoneelle sijaitsee riippuu sairaalasta. TAYSilla on oma rakennus (tai siipi), jossa ruumishuone ja kappeli sijaitsevat. Omaiset saavat tietysti käydä katsomassa vainajaa. Vain jos vainaja on kuollut tapaturmaisesti ja on erittäin pahan näköinen tälle voi olla rajoituksia, mutta ymmärrykseni mukaan kukaan ei koskaan varsinaisesti kiellä käymästä jos välttämättä haluaa.

      Kun vainajan haluaa nähdä, sovitaan vain aika jolloin mennään. Ruumishuoneen yhteydessä on usein kappeli, johon vainaja siirretään omaisten vierailun ajaksi. Huoneessa ei siis ole muita kuolleita eikä sairaalan ruumishuoneelle varmasti päästetä ketään ulkopuolisia.

      Se kuinka kauan ruumista säilötään on tapauskohtaista - se riippuu siitä kuinka täynnä sairaalan ruumishuone on, kuinka täynnä hautaan seurakunnan ruumishuoneelle on, koska hautajaiset pidetään ja mitä omaisten kanssa on sovittu.
      Meillä omaiseni oli muistaakseni 3,5 viikkoa sairaalan ruumishuoneelle ja hänet noudettiin hautajaisviikolla omalle paikkakunnallemme. Tämä on todella pitkä väli kuoleman ja hautajaisten välillä, mutta täysin mahdollinen.

      Kun ruumis haetaan se siirretään ruumisarkkuun. Arkut ovat tyypillisesti kiinni muutamalla ristin muotoisella ruuvilla ja helposti avattavissa.

      • häpäisetkösvainajan

        Meinaatko avata arkun hei mitäs sää meinaat???


      • ruumishuoneitakappeleita

        Usein ennen siunausta arkkuun katsotaan vielä viimeisen kerran, ei se ole häpäisyä vaan yleinen tapa, viimeinen hyvästely. Siunauksen jälkeen ei tietenkään enää voi avata.


      • Asdfghjklöä123456789

        Kiitos hyvästä vastauksesta!

        Olen kiitollinen.


    • Surevatvanhemmat

      Me katsottiin ennen siunaustilaisuuttaa. En kadu oli oma lapsi :(

      • pysyköönarkkukiinni

        Itse ole katsonut kerran arkkuun ja toista kertaa en ole enkä tule se oli järkytys.


    • Jonskuna

      Monessa maassa arkku pidetään auki koko siunaustilaisuuden. olen ollu itsekkin ulkomailla hautajaisissa missä arkku on auki siunaustilaisuudessa ja kukkia laskettaessa. Suomessa lähiomaisiani katsonut arkussa ennen arkun kappeliin tuontia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7351
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      78
      4344
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      58
      2767
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2146
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1689
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1667
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      343
      1424
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1272
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      56
      1087
    10. Viikonloppua

      Oikein ihania huomenia. Pysytään positiivisina. ☕🍂🌅🧡🌞☺️❤️
      Ikävä
      76
      1030
    Aihe