Sosionomit hoi

36äit

Hei, onko kukaan saanut avoimen yliopiston opintoja hyväksilukuna kun on päässyt lukemaan sosionomiksi? Mitä minun kannattaa lukea että saan ne hyväksiluettua? Kasvatustiedettä? Psykologiaa? Sosiaalityötä?

25

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näimeil

      Kieliopinnot hyväksiluetaan varmimmin. Muuten itse opiskelisin sitä mikä eniten kiinnostaa katsomatta hyväksilukuja.

    • onsaanut

      Sain kielet ja kasvatustieteen perusopintoja 20 op. Olisin saanut enemmänkin mutta en hakenut.

      • 36äit

        Valmistuitko aiemmin kuin muut? Kuinka suoritit avoimessa nuo kieliopinnot? Etänä vai olitko paikanpäällä? Eikö sinun tarvinnut enää suorittaa mitään kielikursseille AMK.ssa. Voisinhan minä lukea yliopistossakin esim kasvatustieteiden kandiksi, mutta sosionomiksi on laajempi työkenttä missä voi olla töissä, suuntautui mihin hyvänsä. Mitä muuta olit lukenut avoimessa, mistä olisi voinut saada hyväksilukua? Eli mitä minun kannattaisi lukea? Minulla olisi tässä 2-3vuotta aikaa lukea avoimessa ennen kuin on järkevää hakea ammattikorkeaan, nyt en vielä pysty täyspäuväusesti opiskelemaan kun lapset on pieniä. Yliopistossa avoimessa voisin suorittaa niitä omaan tahtiin. Kiitos vastauksista.


      • onsaanut

        En ole vielä valmistunut, mutta valmistun varmaan puoli vuotta aiemmin. Kieliopintoihin kuului paikan päällä olevaa opetusta ja verkossa olevia tehtäviä. Ne kelpasi sellaisenaan kun olin tehnyt ne sosiaalialalle. Yksi kaveri oli suorittanut virkaruotsin yliopistossa toiselle alalle, niin hänen piti tenttiä sosiaalialan sanakoe, mutta ei muuta. Niin, että jos juuri sosiaalialan kurssia ei ole, niin se kannattaa sillti tehdä.

        Kasvatustieteen perusopintoja minulla olisi ollut 25 op, mutta en hakenut niistä kaikista ahottia, koska halusin ottaa valinnaisiin myös joitakin koulun jäjrestämiä sosiaalialan kursseja. Ei ne silti hukkaan mene. Kasvatustieteen perusopinnoista saa lisäpisteitä, jos hakee opettajakoulutukseen. Haluaisin ammattikoulun opettajaksi, kun minullakin on pieniä lapsia ja opettajana saisi pitkät kesälomat.

        Minusta sinulla on vähän sitku-ajattelua. Hae aikuiskoulutukseen tai monimuotoon, niin onnistuu opsikella vaikka on lapsiakin. Meidän ryhmässä ainakin puolella on lapsia.


      • 36äit

        Aika rohkeaa väittää toisen ajattelua sitku ajatteluksi, kun ei tiedä taustoja!! Olen koulutukseltani insinööri ja työskentelen määräaikaisessa projektissa vielä 2 vuotta, ja määräaikaisesta työstä johon on saatu rahoitus en pysty irtisanomaan tai hakemaan opintovapaata. Kaikki tuntemani ihmiset jotka opiskelevat aikuispuolella sosionomiksi ovat joutuneet hakemaan opintovapaata, kun käytänössä se ei ole onnistunut että opiskelee ja käy töissä. Itse käyn töissä klo 8-16 ja täällä kaupungissa mihin hakisin sosionomiksi opiskelemaan, niin koulua on ke, to ja pe iltaisin ja lauantai aamuisin, joten ei ole mahdollista että olen koko päivän poissa lapsieni luota keskiviikosta lauantaihin. Lapset ovat kumminkin etusijalla ja pienen hetken pieniä! Niin kovasti en halua sosionomiksi että menettäisin tärkeät vuodet lasteni elämästä. Sinullakin on ollut tarpeesi opiskella avoimessa, eli Sitkun ajattelua sielläkin?! Nyt olisi juuri sopiva aika opiskella avoimessa aina iltaisin kun lapset nukkuu..


      • Äit36
        onsaanut kirjoitti:

        En ole vielä valmistunut, mutta valmistun varmaan puoli vuotta aiemmin. Kieliopintoihin kuului paikan päällä olevaa opetusta ja verkossa olevia tehtäviä. Ne kelpasi sellaisenaan kun olin tehnyt ne sosiaalialalle. Yksi kaveri oli suorittanut virkaruotsin yliopistossa toiselle alalle, niin hänen piti tenttiä sosiaalialan sanakoe, mutta ei muuta. Niin, että jos juuri sosiaalialan kurssia ei ole, niin se kannattaa sillti tehdä.

        Kasvatustieteen perusopintoja minulla olisi ollut 25 op, mutta en hakenut niistä kaikista ahottia, koska halusin ottaa valinnaisiin myös joitakin koulun jäjrestämiä sosiaalialan kursseja. Ei ne silti hukkaan mene. Kasvatustieteen perusopinnoista saa lisäpisteitä, jos hakee opettajakoulutukseen. Haluaisin ammattikoulun opettajaksi, kun minullakin on pieniä lapsia ja opettajana saisi pitkät kesälomat.

        Minusta sinulla on vähän sitku-ajattelua. Hae aikuiskoulutukseen tai monimuotoon, niin onnistuu opsikella vaikka on lapsiakin. Meidän ryhmässä ainakin puolella on lapsia.

        Ja tiesitkö että monimuoto ja aikuisopiskelu on sama asia? Tai itseasiassa aikuisopiskelua ei enää ole, se on nykyään monimuoto.


      • ihansivullinenvaa
        Äit36 kirjoitti:

        Ja tiesitkö että monimuoto ja aikuisopiskelu on sama asia? Tai itseasiassa aikuisopiskelua ei enää ole, se on nykyään monimuoto.

        Mikä sinua riivaa? Sait aika paljon harvinaisen asiallista ja perusteellista tietoa ja ystävällisen neuvon, mutta vastaat hyvin harmistuneeseen sävyyn.

        Kukaan ei voi tietää, mikä sinun tilanteesi on. Ei sinun pidä siitä mieltäsi myrkyttää.


      • Äit36

        Asiallista jossa lopussa piti sanomaan että sitkun ajattelua! En sen kummemmin sanonut kuin että oliko myös vastaajalla sitkun??? Taidat kyllä olla sama tyyppi kuin vastaaja.


      • onsaanut

        Edellisessä viestissä kerroit, että haet opiskelemaan sitkun lapset kasvaa ja nyt kerrot, että eikun haet sitkun projektit loppuu. Kuitenkin kerrot myös, että sinulla on 2-3 vuotta aikaa opiskella avoimessa. Tämä selvä :-)

        Pääseminen on eri asia kuin hakeminen, mutta mikä noin yleensä saa insinöörin hakemaan sosionomiksi?

        Sellainenkin asia vielä, että jos olet jo yhden amk-tutkinnon suorittanut, niin varmaan saat saat siitäkin hyväksilukuja, ainakin kielissä pääset ahotoimaan jotain ja varmaan tutkimusmenetelmät saat kuitattua.

        Sosionomin pitää sietää kritiikkiä paremmin. Tuo sivullinen oli kyllä muutenkin eri tyyppi ... älä nyt ainakaan sivulliselle pillastu :-)


      • Äit36

        Niin 2-3 vuotta aikaa lukea iltaisin, sitä ennen en hae kun haluan nauttia lasten ajasta.kaksi vuotta kestää projekti! Pääsyy että en hae vielä, on nimenomaan lapset ja sitten tulee projekti. Olen valmistunut ihan 90-luvun lopussa insinööriksi aivan eri alalta, siitä en saa enää hyväksilukuna, koska on niin vanha tutkinto ja eri ala.Ja sosionomin pitää ehkä vähän enemmän pystyä kuuntelemaan ilman että tekee johtopäätöksiä tyhjästä, kuin yhden tekstin minkä lukee, niin heti osaa sanoa toiselle että kuulostaa sitku-ajattelulta. Sanotko asiakkaallekkin kun jututat häntä, niin ensimmäisen tapaamisen jälkeen jotain tuollaista kun et tiedä ihmisen taustoja?!?! Miksi tradenomi haluaa sairaanhoitajaksi? Miksi eläintenhoitaja haluaa kemistiksi? Miksi merkonomi haluaa terveydenhoitajaksi? Ehkä ymmärrät asian paremmin, kun sinulla on enemmän ikää!!


    • Äit36

      sosionomiksi monimuoto-koulutuksessa on käytännössä kaupungissamme paremmat mahdollisuudet kuin esimerkiksi lähihoitajaksi. Hakijoita keskimäärin 200 ja 40 otetaan sisään. Lähihoitajaksi hakijoita aikuispuolella 400 ja sisälle 40. Juuri oli paikallislehdestä tästä juttu. Ja opo sanoi, että jos olen aikanaan päässyt vaativat inssi pääsykokeet, niin ei ole mikään ongelma selvittää sosionomin pääsykokeita ja täysillä todistus arvosanoilla mennään. ☺️

      • Soss

        Insinöörin ja sosionomin pääsykokeet ja vaatimukset on kyllä melko erilaiset.. Ja noiden aikaisempien sinun kirjoitusten perusteella et oikein vaikuta sosionomin tehtäviin sopivalta, muuten en sua tunne joten.. Mutta hae kouluun ja katso miten käy pääsykokeissa jos pääset pääsykokeisiin. Ja jos aiot avoimessa opiskella niin mikset opiskele avoimessa amk:ssa sosionomin opintoja? Saisit varmemmin ahotteja. Joka tapauksessa onnea!


      • Äit36

        AMK avoimessa täytyy olla paikanpäällä, yliopistossa avoimessa ei. ( joten edelleen minulla on ne lapset, jos et muista) Amk avoin on vielä niin lastenkengissä. Ja tiedätkö että monimuotoinen (ainakin meidän kaupungissa) pääsee pääsykokeeseen kaikki halukkaat!? Eli kaikki kutsutaan. Jossain kaupungissa kuulemani mukaan kutsutaan 1/4 osa hakijoista paikkoihin nähden, todistuksen perusteella. Joten tuskin tulee olemaan ongelma, koska minulla keskiarvo parhain mitä voi saada keskiarvoksi. Et sinäkään sosionomiksi vaikut kovin sopivaksi. Kun olet kokoajan tulkinnut ihmistä kun et tunne henkilöä...


    • määkimääki

      Oletkin saanut koko joukon varteenotettavia neuvoja. Aloitustekstiin viitaten varottaisin tähtäämästä kasv.kandiksi, jos on aikomus työllistyä. Pitää olla maisteri. Se kandi on vähän kuin opinnot kesken jättänyt. Sosionomi on työllistymisen kannalta selvästi kandia parempi.

      Ja tosiaan, mikset aloittaisi opintoja avoimessa ammattikorkeassa? Äläkä nyt suutu, jos neuvo on olosuhteitasi ymmärtämätön. Siinä tapauksessa ohita se, itsehän tiedät parhaiten, mikä sinulle sopii.

      • Äit36

        AMK avioin ja yliopiston avoin ei ole sama asia, AMK-avoimessa mennään polkuhintaan tutkinto-opiskelijan mukana! Avoimessa yliopistossa pystyt lukemaan itsesi lähes kandiksi ettei sinun tarvitse juurikaan poistua kotoa.. Tietenkin pitää tehdä kandintutkielma ja seminaarit yms. Kuten sanoin AMK-avoin on lastenkengissä.


      • huhhuhhhh
        Äit36 kirjoitti:

        AMK avioin ja yliopiston avoin ei ole sama asia, AMK-avoimessa mennään polkuhintaan tutkinto-opiskelijan mukana! Avoimessa yliopistossa pystyt lukemaan itsesi lähes kandiksi ettei sinun tarvitse juurikaan poistua kotoa.. Tietenkin pitää tehdä kandintutkielma ja seminaarit yms. Kuten sanoin AMK-avoin on lastenkengissä.

        "Avoimessa yliopistossa pystyt lukemaan itsesi lähes kandiksi ettei sinun tarvitse juurikaan poistua kotoa.."

        Aika hyvä! Minä en moisille opinnoille paljon arvoa antaisi.


    • PK-seudullaParemmin

      Vaikuttaa tosi huonolta AMK:lta, mikä lie tuo sun paikkakunta sitten onkaan. Se siitä seuraa kun ripotellaan koulutuksia pitkin maakuntaa ...

    • PK-seudullaParemmin

      Rakentavana vinkkinä vielä, jos et inssi itse tajua, että ei avoimen AMK:n opintoja ole pakko ottaa kotipaikkakunnalta. Ne voi ottaa esimerkiksi sieltä, missä ne järjestetään verkossa.

      • Äit36

        Laita linkki minulle missä AMK.ssa voi suorittaa kokonaisuudessaan sosionomin polkuopinnot 60 op?!?!?! Kiinnostaa tietää! Tiedän kyllä että yksittäisiä 2-5op kursseja voi käydä netissä, mutta isoja kokonaisuuksia niinkuin yliopiston 25-40op laajuisia voi opiskella netissä. Katsotaan pitääkö höpinäsi paikkaansa. Eli missä vois suorittaa sosionomin polkuopinnot 60 op verkko-opintoina? Ja joku joka ihmetteli että ei antaisi paljon arvoa tutkinnolle joka on suoritettu verkossa. Se on NYKYAIKAA.. Amismaista jos ei pysty verkossa suorittamaan. .


      • Äit36

        Ei tainnut sellaista löytyä!


      • huhhuhhhh
        Äit36 kirjoitti:

        Laita linkki minulle missä AMK.ssa voi suorittaa kokonaisuudessaan sosionomin polkuopinnot 60 op?!?!?! Kiinnostaa tietää! Tiedän kyllä että yksittäisiä 2-5op kursseja voi käydä netissä, mutta isoja kokonaisuuksia niinkuin yliopiston 25-40op laajuisia voi opiskella netissä. Katsotaan pitääkö höpinäsi paikkaansa. Eli missä vois suorittaa sosionomin polkuopinnot 60 op verkko-opintoina? Ja joku joka ihmetteli että ei antaisi paljon arvoa tutkinnolle joka on suoritettu verkossa. Se on NYKYAIKAA.. Amismaista jos ei pysty verkossa suorittamaan. .

        "Amismaista jos ei pysty verkossa suorittamaan."

        Ennen vanhaan naureskeltiin kirjekursseille. Nyt ne on korvattu verkko-opetuksella. Toki opiskelu verkossa on kehittyneempää, mutta silti...

        Amismaista minusta on se, ettei jakseta tai haluta ihan oikeasti paikan päälle kontaktiopetukseen. Sosiaalistuminen alan tavoille ja kulttuuriin jää kokonaan puuttumaan, vaikka tietoa sieltä täältä vähän karttuisikin.

        Sitä paitsi sosionomi ei kai voi vielä kuitenkaan tehdä työtään vain verkossa. Sosiaaliset taidot pitää olla tavallista paremmat ihan oikeassa ihmisten kohtaamisessa. Juuri insinööreillä on tässä suhteessa usein puutteita. Se näkyy jossain määrin tässäkin ketjussa.

        Sosionomi ei voine tehdä töitä pelkillä tiedonmurusilla etäältä. Siksi sosionomin opinnoissakin pitää olla lähiopetusta ja ryhmätöitä ihan kasvokkain runsaasti. Insinöörin voi olla tätä mahdoton ymmärtää, mutta se ei työn luonnetta muuta.

        Verkko-opiskelulla sosionomiksi? Ei hyvänen aika! Tai ei sitten ainakaan töihin semmoisilla opinnoilla!


    • Ootkovaikealuonnne

      Jos suoritat 2-3 vuoden aikana 60 op, niin se tekee 5 - 7,5 op lukukautta kohti. Miksi et muka voisi suorittaa niitä irrallisina kursseina? Voi tuota välimerkkien ja peuhaamisen määrää. Rauhoitu ja tutki itse missä voit parhaiten ne suorittaa.

    • tältänäyttää

      Tarkoittaakohan nimimerkki Äit36 äitiä, joka on 36-vuotias. Kirjoittaa ja kiukuttelee silti kuin 16-vuotias teini, jolla on takana vain heikosti mennyt peruskoulu. Ei uskoisi insinööriksi, vaikkei insinöörit yleensä kirjallisia lahjakkuuksia olekaan. Ja parhaat mahdolliset arvosanat todistuksessa, miksei se näy esittämistavassa ja kirjoitustaidossa?

      Taitaa provoilla joku työtön juoppolalli insinööri aikansa kuluksi.

      • Äit36

        Ihan vain vinkkinä sinulle. Se on kirjoitusTAIDOISSA, eikä kirjoitustaidossa. "pojot" sinulle, kun et osaa yksinkertaista sanaa kirjoittaa oikein.


      • Äit36

        Nyt taas osua ja upota!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3270
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe