Kuka on oikeassa ja miksi?

Jaysus

Minua on viime päivinä mietityttänyt kristinusko, sen eri haarat ja sukulaisuskonnot. Eniten se, että ketkä ovat oikeassa ja miksi he ovat oikeassa? Kuka noudattaa Jumalan sanaa ja kuka ei? Miksi ei vain yksi uskontie riitä, miksi pitää olla monta "erilaista" uskontoa, jotka kuitenkin pyrkivät samaan lopputulokseen? Miksi ylistää uskonhahmoa, joka on kehoittanut veljeellisyyteen ja muiden hyväksymiseen ja rakastamiseen, mutta tehdä itse aivan päinvastoin? Tälläkin näilläkin palstoilla se on erittäin ilmeistä. Sanottakoon niin, että vähän kaikilla olisi peiliin ja Suureen Kirjaan katsomista. Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa kenenkään uskoa vaan saada loogisia vastauksia kysymyksiini. Toivottavasti ilman trollaamisia tai muita apinointeja.

Eli, miksi luterilainen olisi uskonasioissa sen oikeammassa kuin katolilainen? Noudattaako helluntalainen sen enempää Jumalan sanaa kuin lestadiolainen? Miksi kristitty ja juutalainen eivät usko samalla tavalla vaikka uskomisen kohde on sama? Miksi taistella oman uskonsa oppeja vastaan ja väittää olevansa kunnon uskovainen?

37

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-kristitty

      Näen sen niin, että jokainen suuntaus painottaa opetuksissaan hieman eri puolia ja ne ovat tehneet niistä nk. kynnyskysymyksiä. Pahimmillaan näkevät jopa omassa suuntauksessaan "vääräuskoisia". Surullista sellainen.

      • Eikös se paremminkin ole odotettavissa, koska ns. pyhä kirjanne on komiteatyönä tuotettu?

        Surkean sekava raamattu ei voi olla edes jumalan innoittama, koska ihmisillä tuntuu olevan loputon tarve tehdä omia tulkintojaan. Tulokset voi lukea tuolta

        http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm


      • Kristinuskonsanaa

        Saatana harhauttaa ja antaa ihmisten uskoa mihin he haluavat.


      • tajuamista.vaan.tulee
        Kristinuskonsanaa kirjoitti:

        Saatana harhauttaa ja antaa ihmisten uskoa mihin he haluavat.

        Uskoon tuleva ihminen saa enemmän ja enemmän ymmärrystä tajuta mitä Raamatussa sanotaan, minä luin sen mielenkiinnosta ennenkuin tulin uskoon, mutta siitä riittää tutkittavaa koko loppuelämän ajaksi.


    • Hei!


      Maailmanhistoriassa Raamatun Jeesus Kristus usko on kokenut erilaisia aikakausia.

      Alkuseurakunta loppui 300 luvulla, ja seurasi pitkä keskiaikaisen kirkon monopoli.
      Roomalaiset tuhosivat sen.

      1800 luvulla oli voimakas evankeliumin Kristus missio; Ilm 14:6-13, ja Raamantuntutkijaryhmiä syntyi. Näistä kasvoi globaaleja järjestöjä lukuisia.
      1500 luvun alussa Luther, ja Eurooppalaisia muutti paljon jenkkimaahan joka oli uskontovapaa maa. Maahanmuuttosataman ympäristöön syntyi mainitsemiani ryhmiä, ja ovat näin Eurooppalaista perua. Anglosaksinen uskonpuhdistuskin on olemassa.

      >>>>>>>>>>>>>> Mutta ota Raamattu kouraan. Usko valkenee ihmiselle itselleen.
      Solmi rakkaussuhde Jumalaan/ Jeesukseen- Pyydä uskon vakavassa rukouksessa "pelasta minut," niin tuo on jonakin kauniina päivänä totta jos vain olet vilpitön uskossa.

      Lue ensiksi Johanneksen ja Pietarin Jaakobin kirjeet. Ne ovat lyhyitä ja kristinuskon perusoppia. Sitten luet vaikka Matteuksen evankeliumin.
      sitten luet koko Uuden Testamentin. Vanha Testamentti hissunkissun viimeisenä.

      Raamatun Jeesus uskon pelastusopin perusasiat jotka vaikuttavat ihmisen ikuisen kohtalon asiaan, ovat ne tärkeimmät.- Niissä pitää kynsin hampain riippua.
      Muussa voi edistyä rauhassa tiedossa ajan kanssa, ja kaikki erimielisyys ei ole ikuisen kohtalon asioita.


      >>>> Usko Jeesukseen Kristukseen ja suhden
      synnintekoon ovat kaksi ihmisen ikuisen kohtalon perusasiaa.

      Olen ilmaissut kristinuskon kantavaa kalliota; Ilm 14:12/12:17, 1:7-8, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Joh 14 luku.


      Raamattukursseja; http://media7.fi

      Olen kirjoittanut Raamatun kysymyksiä/ vastauksia blogini oikeassa ylänurkassa;
      http://jarinhotelli.blogspot.com


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • KäärmeelleKunnia

        Höpsis. Raamattu aloitetaan alusta ja luetaan järjestyksessä luku kerrallaan. Heti kättelyssä selviää, miten sadistinen kansanmurhaaja Jumala on. Raamattu kannattaa lukea siksi, että tietää, millaista jumalaa vastustaa!


      • voi.sinua
        KäärmeelleKunnia kirjoitti:

        Höpsis. Raamattu aloitetaan alusta ja luetaan järjestyksessä luku kerrallaan. Heti kättelyssä selviää, miten sadistinen kansanmurhaaja Jumala on. Raamattu kannattaa lukea siksi, että tietää, millaista jumalaa vastustaa!

        Höpsis. Hassuja kirjoittelet kun et kai ole ikinä eläessäsi Raamattua aukaissut, tai ehkä avasit etukannen ja laitoit sen äkkiä kiinni. Äläs höpsöttele tyhmyyksiä Raamatusta ja Jumalasta ennenkuin olet edes lukenut Raamatun, höpsö.


      • KäärmeelleKunnia kirjoitti:

        Höpsis. Raamattu aloitetaan alusta ja luetaan järjestyksessä luku kerrallaan. Heti kättelyssä selviää, miten sadistinen kansanmurhaaja Jumala on. Raamattu kannattaa lukea siksi, että tietää, millaista jumalaa vastustaa!

        Hei!

        Kuule; Kaikki Jumalan teot ovat rakkauden vaikuttimin. Raamattu kertoo avoimesti kansan synnin teosta ja uskottomuudesta Jumalaa kohtaan, sekä "uskon suurmiesten" erehdyksistä ja harha-askelista.
        Huomaa tämä.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • Oikea kristillinen kirkko pitää olla YKSI ja PYHÄ. Sen pitää olla APOSTOLINEN ja YLEISMAAILMAINEN. Jos se ei ole tätä se on vaan lahko

      • Herätyys

        "Totisesti totisesti". Näin on. AAMEN!

        Mutta missä vain on ne muut, tähän kaikille hyväksi Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, Hänen, "maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi" riittävällä tavalla eläviä ja toimivia / vaikuttavia, apostolisia seurakuntiaan / sitä Jumalan valtakunta yhteyden / yhtenäsisyyden jokaista jäsentään myöden Raamatun UT mukaisuudessa / Hänessä mahdollistavaa, pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa YHTÄ olevasti ja kaikessa YHTÄ pitävästi, Totuudessa YKSI mielisesti keskinäisessä Rakkaudessa ja huolenpito yhteydessä elävästi ja toimivasti, rakentaviksi kutsutut? Tai tälläaiseen kaikille hyväksi, vasta Oikeasti Krist. yhteyteen ja yhteityöhön haluavat.

        Jeesuksen nimessä...vähäinen, Totuudessa pysyvä ja mukaisesti elävä ja toimiva palvelijansa ja seuraajansa. Niitä muita tähän em. mukaiseen Krist. yhteyteen kutsuttuja, tai niillä kaikille hyväksi Krist. (Raamatun UT mukaisilla) ehdoilla yhtymään halukkaita etsivä / perään kuulutteleva.


      • helppolöytää

        Aivan. Nämä kriteerit täyttää vain yksi kirkko. Se on Jeesuksen perustama ja ollut pystyssä 2000 vuotta. kaikki muut ovat siitä eronneita.


      • tämä.on.totta
        helppolöytää kirjoitti:

        Aivan. Nämä kriteerit täyttää vain yksi kirkko. Se on Jeesuksen perustama ja ollut pystyssä 2000 vuotta. kaikki muut ovat siitä eronneita.

        Kristinuskon kriteetit täyttyvät kun ihminen uskoo, ottaa kasteen, alkaa seurata Jeesusta ja käy seurakunnassa, ja opettelee elämään omaatuntoansa kuunnellen.


    • olisikohannäin

      Kyllä se varmaan ulkopuolelta näyttää, ja erityisesti jos käy vain tällaisilla palstoilla - että on jotain erimielisyyksiäkin kovastikin. Mutta kyllä tuo vähän sellaista eilispäivää on kuitenkin.

      Enemmän mielestäni nykyään kristikuntaa jakaa maallistuminen, eli siihen on tullut tällainen sekavuus lisäksi. Ennenhän kirkoilla oli tietyt opit ja niitä sitten jotakuinkin noudatettiin, mutta nyt on alkanut täysin individualistinen kausi, jolloin kuka tahansa pappi/lukkari/talonpoika/kuppari/ateisti/agnostikko on oma paavinsa, joka ilmoittaa sitten oman individuaalisen jumalakäsityksensä. Eihän tästä tietysti mitään tule.

      • mietipävähän

        Näinhän sen pitää mennäkin. Jokainen ihminen itse saa miettiä kaikessa rauhassa miten ja mihin uskoo, eikä niin että joku sanelee ylhäältäpäin omia uskomuksiansa.


      • mietipävähän
        mietipävähän kirjoitti:

        Näinhän sen pitää mennäkin. Jokainen ihminen itse saa miettiä kaikessa rauhassa miten ja mihin uskoo, eikä niin että joku sanelee ylhäältäpäin omia uskomuksiansa.

        Mitä pahaa individualismissa on? Sinä taidatkin olla "vanhan liiton" ihmisiä.


      • olisikohannäin

        Miten tämä VT:ksi meni? Eikö ole paremminkin niin, että nykyajan individualismi aiheuttaa juuri senkin, ettei edes evankeliumia hyväksytä, saati että Jeesus olisi noussut kuolleista jne.


      • pvhäadvh
        olisikohannäin kirjoitti:

        Miten tämä VT:ksi meni? Eikö ole paremminkin niin, että nykyajan individualismi aiheuttaa juuri senkin, ettei edes evankeliumia hyväksytä, saati että Jeesus olisi noussut kuolleista jne.

        Individualismi saa ihmisen ajattelemaan omilla aivoillaan. Eikä hyväksymään ylhäältä syötettyä aivopesua. Ja "vanhan liiton" käsite ei tarkoita pelkästään VT:tä, vaan yleensäkin sitä kun ihminen on vanhanaikainen.


      • olisikohannäin

        No tuo sitten tietysti vielä sekoittaakin termejä, kun joku puhuu vanhasta liitosta ja antaa sille ihan oman merkityksen. Kristinuskossa vanha liitto on Mooseksen laki ja liitto, eikä siinä ole vielä evankeliumia. Tietysti kun kristinuskosta keskustellaan, olisi hyvä käyttää edes niitä vakiintuneita termejä, että tiedettäisiin edes, mistä puhutaan. Ei kukaan voi mielivaltaisesti antaa vanhalle liitolle uutta merkitystä, jos antaa, silloinhan keskustelu on mahdotonta ja mielivaltaista, kun ei ymmärretä edes toistensa puhetta.

        Tämä on vähän sama kuin menisi ruokakauppaan ja pyytäisi tiskiltä itsepäisesti oman mielihalun mukaan nimittämäänsä leivosta, vaikka sillä olisi jokin vakiintunut nimitys ja sovittu, että tiedetään, mistä puhutaan. Eli sinulla siis vanha liitto tarkoittaa vanhanaikaista.


      • avaasilmäsijakorvasi
        olisikohannäin kirjoitti:

        No tuo sitten tietysti vielä sekoittaakin termejä, kun joku puhuu vanhasta liitosta ja antaa sille ihan oman merkityksen. Kristinuskossa vanha liitto on Mooseksen laki ja liitto, eikä siinä ole vielä evankeliumia. Tietysti kun kristinuskosta keskustellaan, olisi hyvä käyttää edes niitä vakiintuneita termejä, että tiedettäisiin edes, mistä puhutaan. Ei kukaan voi mielivaltaisesti antaa vanhalle liitolle uutta merkitystä, jos antaa, silloinhan keskustelu on mahdotonta ja mielivaltaista, kun ei ymmärretä edes toistensa puhetta.

        Tämä on vähän sama kuin menisi ruokakauppaan ja pyytäisi tiskiltä itsepäisesti oman mielihalun mukaan nimittämäänsä leivosta, vaikka sillä olisi jokin vakiintunut nimitys ja sovittu, että tiedetään, mistä puhutaan. Eli sinulla siis vanha liitto tarkoittaa vanhanaikaista.

        "No tuo sitten tietysti vielä sekoittaakin termejä, kun joku puhuu vanhasta liitosta ja antaa sille ihan oman merkityksen."

        Et taida seurata ollenkaan yleistä yhteiskunnallista keskustelua, kun et edes tiedä käsitettä "vanhan liiton" ihminen.


      • olisikohannäin

        Tässä puhutaan nyt kristinuskosta, eikä jostain maallisen maailman termistä, jota ollaan lainattu kristinuskosta, mutta muutettu merkitys. Annan vain neuvon, jos haluat keskustella kristittyjen kanssa, he mitä todennäköisemmin ymmärtävät sinut väärin. Jokaikinen, sellainenkin, joka on seurannut yhteiskunnallista keskustelua.


      • eivät.kaikki
        olisikohannäin kirjoitti:

        Tässä puhutaan nyt kristinuskosta, eikä jostain maallisen maailman termistä, jota ollaan lainattu kristinuskosta, mutta muutettu merkitys. Annan vain neuvon, jos haluat keskustella kristittyjen kanssa, he mitä todennäköisemmin ymmärtävät sinut väärin. Jokaikinen, sellainenkin, joka on seurannut yhteiskunnallista keskustelua.

        Eivät kaikki, ei kannata yleistää.


    • Ei.näyttöä.eli.puppua

      Mikä tahansa väite on totta vasta sitten, kun se on todistettu todeksi. Jumala(t), Jeesus, demonit yms. henkimaailman asiat ovat toistaiseksi vain mielikuvituksen tuotetta. Ei ensimmäistäkään pätevää todistetta.

      Valtaojakin totesi äskettäin, että noin 1/5-osa ihmisistä uskoo ihan mitä vain. Onneksi suurin osa ihmisistä elää reaalimaailmassa. Muutoin meillä olisi melko ku...set paikat koittaessamme elää täydellisen kaaoksen keskellä.

      • että.sellaista

        Oletpas sinä pahan kerran väärässä. Miten luulet että esimerkiksi henkimaailman asiat ovat mielikuvituksen tuotetta, etkö ole koskaan kuullut vaikkapa kummittelusta mitään?

        En tiedä prosentteja enkä sinulle sopivaa nimitystä ja miksi se minua kiinnostaisikaan? Jumala rakastaa sinua, ja aikaa löytää tie Jumalan luokse on siihen asti kunnes kuolema korjaa, sitten aika loppuu.


    • Totta, kristinusko oli jo alkujaan hajanainen. Mitäs muuta sitä oikeastaan voi odottaa, koska me olemme ihmisiä heikkouksinemme.
      Nykyään ihmiset osaavat lukea ja on näin mahdollista itse lukea ja ymmärtää esim. Raamattua. Toinen osa on ne eri näkemykset eli opit, mitä historian saatossa on aikaan saatu. Jokainen sitten yrittää sovittaa sitä omaa näkemystään tai omaksua mahdollisimman tarkoin annetun näkemyksen lukiessaan Raamattua.

      Eivät ihmiset ole tainneet sen kummemmin uskoa koskaan täsmälleen samalla tavalla. Uskonnolliset käsitteetkin kun ovat hyvin abstrakteja ja kun niitä yrittää konkretisoida, näkemyseroja väkisinkin tulee. Mitä enemmän pohditaan ja tutkitaan Raamattua ja sen sanomaa, sitä hienoviritteisimmäksi ovat tulkinnat tulleet.

      Niin, voiko ihminen olla erehtymätön? Miksi meitä ei yhdistä usko Jumalaan ja Jeesukseen? Siinäpä miettimistä.

      • Ei.voi.tietää

        "Miksi meitä ei yhdistä usko Jumalaan ja Jeesukseen? Siinäpä miettimistä."

        Ihan vaan siksi, kun ihminen ei voi tietää mihin uskomukseen pitäisi uskoa, vai ovatko kaikki silkkaa pötyä.

        Ainoa todiste jostakin korkeammasta voimasta, on ihmisen kaipuu turvautua johonkin jolta saisi apua. Ja sillä todisteella ei pitkälle pötkitä.


      • mitä.kummaa.höpäjät
        Ei.voi.tietää kirjoitti:

        "Miksi meitä ei yhdistä usko Jumalaan ja Jeesukseen? Siinäpä miettimistä."

        Ihan vaan siksi, kun ihminen ei voi tietää mihin uskomukseen pitäisi uskoa, vai ovatko kaikki silkkaa pötyä.

        Ainoa todiste jostakin korkeammasta voimasta, on ihmisen kaipuu turvautua johonkin jolta saisi apua. Ja sillä todisteella ei pitkälle pötkitä.

        Ainoako todiste korkeammasta voimasta on ihmisen kaipuu?


      • kun.pyydät
        mitä.kummaa.höpäjät kirjoitti:

        Ainoako todiste korkeammasta voimasta on ihmisen kaipuu?

        Raamatussa lukee että usko annetaan pyytävälle lahjaksi, sinäkin siis voit saada sen.


    • 12_13

      "Eniten se, että ketkä ovat oikeassa ja miksi he ovat oikeassa?"

      Kristitty on alunperin haukkumanimi Jeesuksen opetuslapsille. Jeesuksen opetuslapsia ovat kaikki jotka pysyvät Jeesuksen sanassa.

      Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      Joh. 8:31-32

      Oikeat Jeesuksen opetuslapset tunnistaa siis siitä, että pysyvät Jeesuksen opetuksessa, eivätkä kehitä omaa sen tilalle.

      • santon

        Jos te pysytte minun sanassani,

        On hyvin vähän Jeesuksen sanoja, ei pitäisi olla vaikeaa. Sitten on useita kuten (Joh. 8:31-32) jotka ovat kirjoittaneet sanat muistin oman käsityksensä mukaisesti. Se ei sinänsä voi olla virhe, virhe on sinä että VAINMINÄ osaan määrätä sinulle miten sinun pitää nuo muutamat sanat ymmärtää


      • ne.teot
        santon kirjoitti:

        Jos te pysytte minun sanassani,

        On hyvin vähän Jeesuksen sanoja, ei pitäisi olla vaikeaa. Sitten on useita kuten (Joh. 8:31-32) jotka ovat kirjoittaneet sanat muistin oman käsityksensä mukaisesti. Se ei sinänsä voi olla virhe, virhe on sinä että VAINMINÄ osaan määrätä sinulle miten sinun pitää nuo muutamat sanat ymmärtää

        Jeesus sanoi Raamatussa, että uskokaa edes minun tekojeni takia.


      • mitä.Jeesus.sanoi
        ne.teot kirjoitti:

        Jeesus sanoi Raamatussa, että uskokaa edes minun tekojeni takia.

        Jeesus vastasi heille: "Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:

        Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,
        spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,
        kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan
        ilosanoma.
        Autuas se, joka ei minua torju."

        "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.11.html


    • Änyel

      Katolinen kirkko on jo näyttänyt paikkansa...pedofiliat. .tunteeni on tällä hetkellä..Afrikan. .amatsonian heimo on luultavasti lähempänä Jumala kuin me näissä länsi maissa. Jokatapauksessa. Olen yksinäinen kristitty.. näen unessa asioita. Pyydän että kaikki uskovat rukoilisivat! Asun Salossa. . Pyydän kaikkia Jeesuksen seuraajia rukoilemaan!

    • Änyel

      Kristityn ja juutalaisen uskon kohde ei todellakaan ole sama! Juutalaiset tappoivat oman Messiaansa! Kristin usko perustuu juuri Jeesukseen!

      • mutta.kun

        Niinmutta hyvin monet juutalaiset ovat tulleet uskoon, ja lisää tulee kun he vertaavat kirjoituksia ja ymmärtävät kuka Jeesus on, että hän syntyi jo kerran maailmaan eikä tule enää toista kertaa vauvana vaan voittajana.


    • puhdistettu

      1.Joh.3:1 Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä. 2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. 3 Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas. 4 Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus. 5 Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
      Yksinkertaisesti: oikea Jumalan lapsi on se, jonka Jeesus on puhdistanut ja ottanut pois hänen syntinsä.

      • Tuo ei nyt kerro sitä, että "miksi". Se on vain yksi näkemys, mutta perustelut puuttuvat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe