Esitykset koulun tunneilla (sairaanhoitaja)

Harmittaaaaa

Olen kiinnostunut kovasti sairaanhoitajakoulutuksesta, mutta minua kammoksuttaa todella paljon esiintyminen ja sairaanhoitajakoulutuksessa niitä on liikaa. Miksi nykyään opiskelussa syydetään hirveästi esiintymistä? Haluan hoitajaksi, en näyttelijäksi, uutistenlukijaksi tai julkkikseksi. Osaan kyllä hakea näihin viimeksi mainittuihin, mikäli kiinnostun, mutta tällä hetkellä ehdottomasti EI. Kyllähän sosiaali- ja terveysalan opiskelu on nimenomaan sosiaalista muiden ihmisten kanssa, mutta ei se nyt sitä tarkoita, että olisin julkkishenkilöksi opiskelemassa!!!!?????

136

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esiintymisjännätys

      Mitä ihmettä julkkiksilla on yhteistä esitelmien pidon kanssa? Vaikka amk onkin ns. korkeakoulu, tulee korkeakoulusta valmistuneen osata pitää asiantuntijaluento yleisölle. Et sovellu korkeakouluun, koska siellä esiintymistä ei voi välttää.

      • Harmittaaaa

        No vittu, mä haluan olla hoitaja, enkä mikään professori. Haluan hoitaa ihmisiä, enkä lässyttää tuhatpäiselle yleisölle.


      • marja.ekrenh
        Harmittaaaa kirjoitti:

        No vittu, mä haluan olla hoitaja, enkä mikään professori. Haluan hoitaa ihmisiä, enkä lässyttää tuhatpäiselle yleisölle.

        No silloin oikea koulutus sinulle on lähihoitaja, johon myös ulosantisi perusteella kuulut. Hyvää matkaa, vitun idiootti.


      • Miuskimauski

        Sinä se vasta idiootilta kuulostat :d taidat olla kunnon amispelle joka pääsi vain amiskorkeaan.


      • Sosionomiksi-eksynyt

        Pikkusen eri asia pitää asiantuntijaluento asiasta mihin perehtynyt ja kiinnostunut, kuin kertoa into piukeana jostakin itsestään selvästi asiasta :D jotkut ne haluaa tehdä tikusta asiaa ja tuoda rasittavaa naamaansa esille. Väitän, että aloittaja on parempi sh kuin ne tyrkyt jotka leijjuu.

        Minä en pidä esiintyä koululuokan edessä, mutta väitän et olen aitouteni ja etenkin aivojeni ja tinneälynu sekö työkokemuksenkin kautta parempi sosionomi kuin ne leijjujat joilla joku kuvittelemansa sädekehä päässä. Saa nähdä miten työelämässä jaksaa niitä urpoja, mutta eiköhän ne pinkit lasit tipu päästä kun oikeisiin töihin menevät.


      • valitettavasti
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Pikkusen eri asia pitää asiantuntijaluento asiasta mihin perehtynyt ja kiinnostunut, kuin kertoa into piukeana jostakin itsestään selvästi asiasta :D jotkut ne haluaa tehdä tikusta asiaa ja tuoda rasittavaa naamaansa esille. Väitän, että aloittaja on parempi sh kuin ne tyrkyt jotka leijjuu.

        Minä en pidä esiintyä koululuokan edessä, mutta väitän et olen aitouteni ja etenkin aivojeni ja tinneälynu sekö työkokemuksenkin kautta parempi sosionomi kuin ne leijjujat joilla joku kuvittelemansa sädekehä päässä. Saa nähdä miten työelämässä jaksaa niitä urpoja, mutta eiköhän ne pinkit lasit tipu päästä kun oikeisiin töihin menevät.

        Aito saatat olla, mutta älyä ja tunneälyä näyttää puuttuvan. Jos aiot olla muita parempi sosionomi, joudut kyllä pinnistelemään lujasti ja olemaan epäaitokin.


      • sosionomiksi-eksynyt
        valitettavasti kirjoitti:

        Aito saatat olla, mutta älyä ja tunneälyä näyttää puuttuvan. Jos aiot olla muita parempi sosionomi, joudut kyllä pinnistelemään lujasti ja olemaan epäaitokin.

        Paskapuhetta! Olen liki 40v ja elämää nähnyt ja työmaita, ja kyllä ihmistuntemus on kehittynyt. Tunneälyä löytyy ja empatiaa, siksi teenkin työtä asiakkaalle enkä itselle. Helvetti mitä urpoja kouluun pääsee työkokemuksen ja avoimen kautta. Pitää olla realisti eikä leijjua!


      • tietokoneitajakahvia

        Sairaanhoitaja, ei todellakaan käy pitämässä mitään luentoja.
        Ne on niitä ns, hallinto"sairaanhoitajia". Jotka eivät enää tee sairaanhoitajan työtä kentällä, vaan istuu päivät tietokeen ja kahvin seurassa.


    • tosiasiattässä

      Se, että esittää asiansa muutaman opiskelutoverinsa edessä on kaukana näyttelijän ja julkkiksen osasta. Tuhatpäistä yleisöä et tule saamaan missään.

      Kyllä sairaanhoitajan, kuten kenen hyvänsä, pitää pystyä puhumaan työtovereille, hoidettaville ja heidän omaisilleen. Jos tämä on liikaa vaadittu, rupea kirjanpitäjäksi tai koneinsinööriksi. Itse en ainakaan hoidettavaksesi halua, vittu!

      • Sosionomiksi-eksynyt

        No siis älkää nyt noin kirjaimellisesti aloittajaa ottako. Tulkitkaa hei urpot!


      • Sosionomiksi-eksynyt

        Eli haluat olla punkassa kuolemaa tekemässä kun joku helvetin älykääpiö esiintyjä huutaa, esittää ja leijjuu pilvissä?


    • Sosionomiksi-eksynyt

      Opettajat teettää omia töitä oppilailla, siinä syy. Nykyaikana ihmisihanne on sellainen itseään joka tuutista puskeva ja epäaitoa turkky. Ei sellaiset ihmiset kyllä töissä pärjää. Todella kiusallista kertoa aikuisopiskelijana aikuisopiskelijoille jostakin itsestäänselvästi instituutioista ihan kiinnostunutta esittäen.

      Tosi perseestä ja syvältä!

      • hoitaja.lääkäri

        Miten tämä tai muu ketjuun kirjoittamasi liittyy edes etäisesti aiheeseen? Tekstistäsi on rivien välistä luettavissa, että et todellakaan ole kovin hyvä ihmisten kanssa.

        Jo pelkästään tämä esimerkki kertoo, ettet ole kyllä ammattilainen. Täysin asiayhteydestä revittyä höttöä.

        "Eli haluat olla punkassa kuolemaa tekemässä kun joku helvetin älykääpiö esiintyjä huutaa, esittää ja leijjuu pilvissä?"


      • Sosionomiksi-eksynyt
        hoitaja.lääkäri kirjoitti:

        Miten tämä tai muu ketjuun kirjoittamasi liittyy edes etäisesti aiheeseen? Tekstistäsi on rivien välistä luettavissa, että et todellakaan ole kovin hyvä ihmisten kanssa.

        Jo pelkästään tämä esimerkki kertoo, ettet ole kyllä ammattilainen. Täysin asiayhteydestä revittyä höttöä.

        "Eli haluat olla punkassa kuolemaa tekemässä kun joku helvetin älykääpiö esiintyjä huutaa, esittää ja leijjuu pilvissä?"

        Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti.
        Huomaa että olet joku nuori joka lukee ja lukee vain ja mitään ei tajua. Sitten esittää niitä luulemiaan vaikka ei tajua.
        Ei tässä ole koko päivää aikaa suunnitella mitä kirjoittaa, noin kuin teillä kun koulussa istutte 40 tuntia viikossa leipomossa samoja asioita. Hah :) Minusta koko sosionomikoulutus on turhaa skeidaa 70%.


      • hgvv
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti.
        Huomaa että olet joku nuori joka lukee ja lukee vain ja mitään ei tajua. Sitten esittää niitä luulemiaan vaikka ei tajua.
        Ei tässä ole koko päivää aikaa suunnitella mitä kirjoittaa, noin kuin teillä kun koulussa istutte 40 tuntia viikossa leipomossa samoja asioita. Hah :) Minusta koko sosionomikoulutus on turhaa skeidaa 70%.

        Missä empatia?


      • Kasva-aikuiseksi
        hgvv kirjoitti:

        Missä empatia?

        Täälläkö pitäisi empatiaa esittää?


      • just.joo
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti.
        Huomaa että olet joku nuori joka lukee ja lukee vain ja mitään ei tajua. Sitten esittää niitä luulemiaan vaikka ei tajua.
        Ei tässä ole koko päivää aikaa suunnitella mitä kirjoittaa, noin kuin teillä kun koulussa istutte 40 tuntia viikossa leipomossa samoja asioita. Hah :) Minusta koko sosionomikoulutus on turhaa skeidaa 70%.

        Itse arvostan enemmän tiedonjanoisia nuoria, jotka opiskelevat ahkerasti ja voivat edetä urallaan. Kun taas vanhat yli 40-vuotiaat luulevat olevansa niin saatanan hyviä, koska omasta mielestään osaavat "tunneälyä". Ulosantisi kertoo, että olet päsmäri ja myrkkyä työyhteisölle. Vähättelet muita ja juoruilet niiden kompetenssista, vaikka itse et osaa edes kirjoittaa. :D


      • Hahhahha
        just.joo kirjoitti:

        Itse arvostan enemmän tiedonjanoisia nuoria, jotka opiskelevat ahkerasti ja voivat edetä urallaan. Kun taas vanhat yli 40-vuotiaat luulevat olevansa niin saatanan hyviä, koska omasta mielestään osaavat "tunneälyä". Ulosantisi kertoo, että olet päsmäri ja myrkkyä työyhteisölle. Vähättelet muita ja juoruilet niiden kompetenssista, vaikka itse et osaa edes kirjoittaa. :D

        Tämän palstan perusteellalläko arvostelet ihmisten kirjoitustaitoa ja kirjoitustaidolla ihmistä? Olet joku vitun penikka, joka hakee jotain pyhimyksen statusta ja sinusta ei siksi ole alalle. Hienoja sivistyssanoja käytät ja se kertoo vai, ettet osaa käyttää aivojasi, vaan luet vain sitä kuraa. Missä on empatia aloittajaa kohtaan?


      • ktisi
        Hahhahha kirjoitti:

        Tämän palstan perusteellalläko arvostelet ihmisten kirjoitustaitoa ja kirjoitustaidolla ihmistä? Olet joku vitun penikka, joka hakee jotain pyhimyksen statusta ja sinusta ei siksi ole alalle. Hienoja sivistyssanoja käytät ja se kertoo vai, ettet osaa käyttää aivojasi, vaan luet vain sitä kuraa. Missä on empatia aloittajaa kohtaan?

        Opettele kirjoittamaan, tule sitten lässyttämään tota sisällötöntä paskaas uudestaan. Kyllä tekstistä pystyy hyvinkin arvioimaan ihmisen ajatusmaailmaa, sinun kohdallasi se ei kyllä paljoa imartele.


      • sitsitku
        Kasva-aikuiseksi kirjoitti:

        Täälläkö pitäisi empatiaa esittää?

        Ei tarvitse täällä empatiaa esittää, sitähän piti sosionomiksi-eksyneellä olla luonnostaan. Vai kuka sanoi: "Tunneälyä löytyy ja empatiaa, siksi teenkin työtä asiakkaalle enkä itselle." Eikö vain ollutkin joku sosionomiksi-eksynyt.

        Empatia on kuitenkin kaukana seuraavasta: "Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti." Tämä kyllä ilmaisee sosionomiksi-eksyneen antipatiaa ja vihaa. Muu tulkinta vaatisi melkoista mielikuvitusta.


      • Sosionomiksi-ekaynyt
        sitsitku kirjoitti:

        Ei tarvitse täällä empatiaa esittää, sitähän piti sosionomiksi-eksyneellä olla luonnostaan. Vai kuka sanoi: "Tunneälyä löytyy ja empatiaa, siksi teenkin työtä asiakkaalle enkä itselle." Eikö vain ollutkin joku sosionomiksi-eksynyt.

        Empatia on kuitenkin kaukana seuraavasta: "Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti." Tämä kyllä ilmaisee sosionomiksi-eksyneen antipatiaa ja vihaa. Muu tulkinta vaatisi melkoista mielikuvitusta.

        Siis mitä helvettiä? Siis jos minulla on empatiaa irl, niin ei minun tarvitse esittää täällä muuta kuin olen. Ymmärrän aloittajaa ihan täysin esim, koska pystyn asettamaan hänen asemaansa. Se on empatiaa. Itselleni esitykset on ok, mutta ei niistä mitään opi muuta kuin tekemään hienoja powereita ja esittämään vitun kiinnostunutta jostakin turhasta hömpästä.

        Saan huomiota muutenkin ja olen aina saanut, niinpä ei kiinnosta esiintyä.


      • lool.amikset
        Sosionomiksi-ekaynyt kirjoitti:

        Siis mitä helvettiä? Siis jos minulla on empatiaa irl, niin ei minun tarvitse esittää täällä muuta kuin olen. Ymmärrän aloittajaa ihan täysin esim, koska pystyn asettamaan hänen asemaansa. Se on empatiaa. Itselleni esitykset on ok, mutta ei niistä mitään opi muuta kuin tekemään hienoja powereita ja esittämään vitun kiinnostunutta jostakin turhasta hömpästä.

        Saan huomiota muutenkin ja olen aina saanut, niinpä ei kiinnosta esiintyä.

        Kyse ei ole huomiosta lainkaan, vaan ammattitaidosta. Entä jos esitys koskee empatiaa, onko se silloinkin turhaa hömppää? Et tosiaan ole ihan kärryillä tästä asiasta ja sen näkee sokeakin otallaan. Mielipiteet on vähänkuin persereikiä; joka toisella on sellainen.


      • Sosionomiksi-eksynyt
        lool.amikset kirjoitti:

        Kyse ei ole huomiosta lainkaan, vaan ammattitaidosta. Entä jos esitys koskee empatiaa, onko se silloinkin turhaa hömppää? Et tosiaan ole ihan kärryillä tästä asiasta ja sen näkee sokeakin otallaan. Mielipiteet on vähänkuin persereikiä; joka toisella on sellainen.

        Kyllä on turhaa hömppää, jos esitys koskee empatiaa. Miksi helvetissä pitää vatvoa ilmiselvää asiaa joka on sisäsyntyistä? Voi olla empaattinen tai esittää empaattista, ja enin osa suomalaisista esittää sitä.
        Ettehän teekään ymmärtäneet aloittajaa, vaan aloitte vittuilemaan hänelle.
        Siksi puutuin keskusteluun!


      • Empatia-
        sitsitku kirjoitti:

        Ei tarvitse täällä empatiaa esittää, sitähän piti sosionomiksi-eksyneellä olla luonnostaan. Vai kuka sanoi: "Tunneälyä löytyy ja empatiaa, siksi teenkin työtä asiakkaalle enkä itselle." Eikö vain ollutkin joku sosionomiksi-eksynyt.

        Empatia on kuitenkin kaukana seuraavasta: "Jos olet noin tyhmä, ettet näe miten tämä liittyy tekstiin vaan luulet että ap tarkoitti radikaalisti näyttelemistä, niin kasva aikuiseksi, ja opi tulkitsemaan asian pointti." Tämä kyllä ilmaisee sosionomiksi-eksyneen antipatiaa ja vihaa. Muu tulkinta vaatisi melkoista mielikuvitusta.

        Minusta on empatiaa sekin, kun puolustaa hyökkäyksen kohdetta hyökkääjältä.


    • SeKielipuoliLH

      Esitemän pitämistä löytyy myös lähihoitajakoulutuksessa.
      En myöskään tiedä miksi, mutta näin vain on. Melkein joka oppiaineeseen kuuluu vähintään yksi esitelmä.

      • kielipuoli2

        On totta, että lähihoitajissa löytyy enemmän persoonallisuuksia, osa heikolla keilitaidolla, osa todella heikolla.


      • Vain-minun-kantani
        kielipuoli2 kirjoitti:

        On totta, että lähihoitajissa löytyy enemmän persoonallisuuksia, osa heikolla keilitaidolla, osa todella heikolla.

        Lähihoitajaksi menee sinua heikkotasoisia ihmisiä.


    • Vuosi18

      Aloitin sairaanhoitajan opinnot syksyllä. Itsekään en ole henkilö, joka kovin mielellään esiintyisi "kaiken kansan" edessä. Esiintymiset ovat kuitenkin olleet lähinnä ryhmätöiden esittelyä ja kun on tutustunut opiskelukavereihin, niin eipä ne ole sitten mitään kamalia tilanteita olleet. Ja jo opiskelun alussa painotetaan, että opiskelukavereita tuetaan, joten ryhmätöiden esittelyssäkin voi ryhmän kesken sopia miten esitetään aihe. Eikä se esittäminen tutussa porukassa sitten niin paha juttu olekaan. Opintojen edetessä olen saanut paljon lisää itseluottamusta ja kokemusta ja esityksien pitämiset eivät tunnu mitenkään vaikealta. Jos olet alasta kiinnostunut, niin tämän vuoksi ei kannata olla hakematta opiskelemaan. Ja todellakaan sitä varsinaista esiintymistä ei mielestäni niin paljoa ole.

      • Ei-mitään-järkeä

        Mutta mitä helvetin järkeä ne ryhmätyöt on esitellä? Eikö riitä kun opettajalle sen laittaa? Ei se esiintyminen, mutta tehdä tikusta asiaa. VITTU!


      • suksi.vittuun
        Ei-mitään-järkeä kirjoitti:

        Mutta mitä helvetin järkeä ne ryhmätyöt on esitellä? Eikö riitä kun opettajalle sen laittaa? Ei se esiintyminen, mutta tehdä tikusta asiaa. VITTU!

        Siis kuinka voi joku olla noin pihalla? Sä et tajua mitään tästä asiasta. Oiskohan pointti se, että muut voi oppia asiasta myös jotain? Viestintä ja kommunikaatio on oleellista asiantuntijatyössä. Suosittelen sinulle roskakuskin alaa, et muuhun sovellu.


      • Sosionomiksi-eksynyt
        suksi.vittuun kirjoitti:

        Siis kuinka voi joku olla noin pihalla? Sä et tajua mitään tästä asiasta. Oiskohan pointti se, että muut voi oppia asiasta myös jotain? Viestintä ja kommunikaatio on oleellista asiantuntijatyössä. Suosittelen sinulle roskakuskin alaa, et muuhun sovellu.

        Siis sinä joka hoet "olet pihalla", niin sinä tässä pihalla olet. Niissä esityksissä menee huomio siihen kun myötähäpeillen ja säälien katsoo, kun joku esittää nohevana jotain hömpänpömppää. Ja kun oma esitys lähenee, niin huomio keskittyy valmistautumiseen. Olen huomannut että joillakin alkaa stressi jo aamulla, kun pukeutuvat suunnilleen johonkin jakkupukuun vakuuttavia ollakseen. Äijät hakee kanssa uskottavuutta vetämällä parempaa Seppälää ylle ja Rexonaa kainaloon:D turhaa stressiä joka pois oppimisesta! Eli jos opettaja tekisi työnsä, niin siinä oppisi enemmän.

        Olet ilmeisesti aika nuori ja tittelinkipeä ja pätemisentarve on kova? Olet hukkateillä olija ja identiteetti hukassa. Kehitä ja mieti hei omat mielipiteet, äläkä luovi. Kyllä se elämä opettaa ja ikää tulee sinullekin, niin alkaa löytyä omaa näkemystä ja toivottavasti mielipiteitäkin. Säälittää ihmiset jotka menee vai miten muut, ajattelee ja puhuu samoin. Tai ajatteleeko ne?


    • exjännääjä

      Otahan aloittaja rauhassa, kyllä se koulun eka vuosi koulii susta rutinoituneen esiintyjän. Olin samanlainen jännittäjä aloittaessani amk opinnot. Ajatus luokan edessä esiintymisestä melkein oksetti, enkä ole edes ihminen ujoimmasta päästä. Olin aikuispuolella ja elättelin toiveita ettei siellä ehdittäisi niin paljon esiintyä, kun lähipäiviä oli tosi vähän. Bullshit! Ekan vuoden aikana esitelmöitiin ryhmässä, yksin, pareittain, yksin, kaksin, kolmin, enkuksi ryhmässä, enkuksi yksin, ruotsiksi pareittain, ruotsiksi yksin.

      Voin kertoa, ettei enää keväällä jännittänyt.

      • Vitutus-oikea-sana

        Aloittaja ei sanonut, että häntä jännittää. Ehkä hän on saanut ja saa ruutuaikaa omassakin elämässään tarpeeksi.


      • mee.pois
        Vitutus-oikea-sana kirjoitti:

        Aloittaja ei sanonut, että häntä jännittää. Ehkä hän on saanut ja saa ruutuaikaa omassakin elämässään tarpeeksi.

        Sä olet ihan pihalla koko aiheesta, eikä sulla ole mitään järkevää sanottavaa asiaan.


      • exjännääjä
        Vitutus-oikea-sana kirjoitti:

        Aloittaja ei sanonut, että häntä jännittää. Ehkä hän on saanut ja saa ruutuaikaa omassakin elämässään tarpeeksi.

        Hän kirjoitti: "minua kammoksuttaa todella paljon esiintyminen ja sairaanhoitajakoulutuksessa niitä on liikaa.". Otaksuin kammoksuttamisen tarkoittavan sitä, että esiintyminen pelottaa, jännittää. Miksi sitä muuten kammoksuisi?
        Kaikki tämä negatiivinen hyökkäys esiintymistä kohtaan kertoo myös sitä kieltä, että se pelottaa. Olin samanlainen koulun alussa, kritisoin kovaan ääneen esitelmien sun muiden tarpeellisuutta, koska mua pelotti. Eihän sitä tokikaan itselleen tai toisille halua myöntää, silloin mielummin "inhoaa" esityksiä, koska "niistä ei ole mitään hyötyä".

        Tsemppiä aloittajalle kuitenkin :)


      • Hahhahhaj
        exjännääjä kirjoitti:

        Hän kirjoitti: "minua kammoksuttaa todella paljon esiintyminen ja sairaanhoitajakoulutuksessa niitä on liikaa.". Otaksuin kammoksuttamisen tarkoittavan sitä, että esiintyminen pelottaa, jännittää. Miksi sitä muuten kammoksuisi?
        Kaikki tämä negatiivinen hyökkäys esiintymistä kohtaan kertoo myös sitä kieltä, että se pelottaa. Olin samanlainen koulun alussa, kritisoin kovaan ääneen esitelmien sun muiden tarpeellisuutta, koska mua pelotti. Eihän sitä tokikaan itselleen tai toisille halua myöntää, silloin mielummin "inhoaa" esityksiä, koska "niistä ei ole mitään hyötyä".

        Tsemppiä aloittajalle kuitenkin :)

        Kammoksua on vierastaa eli karttaa.


      • Käytäntöä-lisää
        exjännääjä kirjoitti:

        Hän kirjoitti: "minua kammoksuttaa todella paljon esiintyminen ja sairaanhoitajakoulutuksessa niitä on liikaa.". Otaksuin kammoksuttamisen tarkoittavan sitä, että esiintyminen pelottaa, jännittää. Miksi sitä muuten kammoksuisi?
        Kaikki tämä negatiivinen hyökkäys esiintymistä kohtaan kertoo myös sitä kieltä, että se pelottaa. Olin samanlainen koulun alussa, kritisoin kovaan ääneen esitelmien sun muiden tarpeellisuutta, koska mua pelotti. Eihän sitä tokikaan itselleen tai toisille halua myöntää, silloin mielummin "inhoaa" esityksiä, koska "niistä ei ole mitään hyötyä".

        Tsemppiä aloittajalle kuitenkin :)

        Kammoksua on vierastaa eli karttaa.
        Joidenkin pitää tehdä tikusta asiaa, vaikka kyse ihan selvästi asiasta, ja päästä luokan eteen. No, menee se 3.5 vuotta niinkin. Tunnen myötähäpeää.


    • niijook

      Esitelmän pitämistä tai oman työnsä esittelyä ei tarvitse ajatella esiintymisenä. Se että kertoo asiansa ei ole vielä mitään esiintymistä.

      Tässä ketjussa on muuten yksi sosionomina esiintyvä pelle, joka väittää vihaavansa esiintymistä, vaikka rakastaa sitä yli kaiken. Siinä esimerkki esiintymisestä.

      • Sosionomiksi-eksynyt

        Onhan se nyt esillä oloa kun seisot nohevana luokan edessä. Heh :D Kertomassa jotain itsestään selvää asiaa.


    • Vastaus24

      Ai, että mitä rähinää. Onneksi tajusin avata nacho cheese balls pussin juuri ennen kun tulin tänne. Parempaa tappelua kun vauvapalstalla

    • Esitykset-turhaa

      Esitysten focus on se, että opettajan ei tarvitse puhua ja luennoida. Ja kun tieto pitää hakea itse, kertoa se tieto muille, niin siinämenee aikaa ja tulee stressiä, niinpä tuntuu että opiskelu on vaikeaa. Näin saadaan amiksesta ammattikorkeakoulu ja opettajille töitä.

      Kaikista paras tapa oppia on käytännön harjoittelu, yliopistoluento ja tenttiminen sekä näyttökokeet.

      Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä olisi kehitettävää ja eräs olisi se, kun esitykset poistettaisiin. Niitä voi olla 1 tai 2, mutta nekin jossakin ilmaisutaidossa.

      On eri asia pitää raportti työpaikalla kuin jaaritella ja pyöritellä asioita ja esittää ne koululuokan edessä.

      • marriik

        Olet niin väärässä kuin vaan olla ja voi. Esitelmä on erittäin tehokas tapa oppia, koska siinä ei voi luistaa lainkaan, jäät välittömästi kiinni silloin. Työpaikan raportti ja kuolun ryhmätyön esittäminen on ihan samanlaista toimintaa, siksihän sitä tehdäänkin; työelämätaitojen takia. Luento on kaikista huonoin tapa oppia, vaikka erilaisia oppimistapoja onkin. Ja se, että esitelmiä pidetään opettajien laiskuuden tjms. vuoksi on kyllä ihan täyttä paskaa.


      • luentojaesitelmä
        marriik kirjoitti:

        Olet niin väärässä kuin vaan olla ja voi. Esitelmä on erittäin tehokas tapa oppia, koska siinä ei voi luistaa lainkaan, jäät välittömästi kiinni silloin. Työpaikan raportti ja kuolun ryhmätyön esittäminen on ihan samanlaista toimintaa, siksihän sitä tehdäänkin; työelämätaitojen takia. Luento on kaikista huonoin tapa oppia, vaikka erilaisia oppimistapoja onkin. Ja se, että esitelmiä pidetään opettajien laiskuuden tjms. vuoksi on kyllä ihan täyttä paskaa.

        "Luento on kaikista huonoin tapa oppia,"

        Mitä huonoa luennoista oppimisessa on? Luento on sitä paitsi taloudellista opetusta.

        Kun itse teet esitelmän jostain yhdestä yksityiskohdasta, opit vain sen yhden pikku jutun. Muiden esitelmiä tuskin viitsit edes kuunnella. Luennot kuitenkin yleensä kattavat kuitenkin ison kokonaisuuden, ovat asiantuntevasti suunniteltuja ja sujuvasti esitettyjä. Hyvä luento on erinomainen malli myös esitelmän pitäjälle.

        En todellakaan tarkoita silti sitä, että esitelmät olisivat täysin turhia. Kyllä ihmisen kuin ihmisen pitää oppia ja tottua esittämään asiansa muillekin.


      • kasvatus.tiet.maist
        luentojaesitelmä kirjoitti:

        "Luento on kaikista huonoin tapa oppia,"

        Mitä huonoa luennoista oppimisessa on? Luento on sitä paitsi taloudellista opetusta.

        Kun itse teet esitelmän jostain yhdestä yksityiskohdasta, opit vain sen yhden pikku jutun. Muiden esitelmiä tuskin viitsit edes kuunnella. Luennot kuitenkin yleensä kattavat kuitenkin ison kokonaisuuden, ovat asiantuntevasti suunniteltuja ja sujuvasti esitettyjä. Hyvä luento on erinomainen malli myös esitelmän pitäjälle.

        En todellakaan tarkoita silti sitä, että esitelmät olisivat täysin turhia. Kyllä ihmisen kuin ihmisen pitää oppia ja tottua esittämään asiansa muillekin.

        Koska luento ei mittaa oppimistasi eikä oppimistasi välttämättä arvioida mitenkään. Vasta tentti mittaa, mutta siihenkin usein vaaditaan luennon lisäksi muuta materiaalia. Se ei ole yhtä konkreettinen opetuksen väline, kuin harjoitustyön laadinta ja esittäminen. On ihan tutkittua tietoa, että suurin osa ihmisistä oppii tehokkaiten tekemällä. Tämä takia esim. laskutehtäviä ei voi parhaiten oppia kuuntelemalla, vaan tekemällä itse. Toki oppimisen tavat vaihtelee ihmisittäin, mutta ei niitä esitelmiä huvikseen tehdä. Luennot ovat vain kustannustehokkain tapa järjestää opetus mahdollisimman monelle.


      • luentojaesitelmä
        kasvatus.tiet.maist kirjoitti:

        Koska luento ei mittaa oppimistasi eikä oppimistasi välttämättä arvioida mitenkään. Vasta tentti mittaa, mutta siihenkin usein vaaditaan luennon lisäksi muuta materiaalia. Se ei ole yhtä konkreettinen opetuksen väline, kuin harjoitustyön laadinta ja esittäminen. On ihan tutkittua tietoa, että suurin osa ihmisistä oppii tehokkaiten tekemällä. Tämä takia esim. laskutehtäviä ei voi parhaiten oppia kuuntelemalla, vaan tekemällä itse. Toki oppimisen tavat vaihtelee ihmisittäin, mutta ei niitä esitelmiä huvikseen tehdä. Luennot ovat vain kustannustehokkain tapa järjestää opetus mahdollisimman monelle.

        Luento ei tosiaan mittaa oppimista. Mutta voisiko ajatella, että on erikseen opetus, oppimisrauha ja mittaaminen?


      • Sosionomiksi-eksynyt
        marriik kirjoitti:

        Olet niin väärässä kuin vaan olla ja voi. Esitelmä on erittäin tehokas tapa oppia, koska siinä ei voi luistaa lainkaan, jäät välittömästi kiinni silloin. Työpaikan raportti ja kuolun ryhmätyön esittäminen on ihan samanlaista toimintaa, siksihän sitä tehdäänkin; työelämätaitojen takia. Luento on kaikista huonoin tapa oppia, vaikka erilaisia oppimistapoja onkin. Ja se, että esitelmiä pidetään opettajien laiskuuden tjms. vuoksi on kyllä ihan täyttä paskaa.

        Olen itse tehnyt paljon esitelmiä ja en ole tehnyt mitään muuta kuin siirtänyt netistä tietoa PP:iin ja lähteet perään ja näin on kolme ihmistä lisäkseni päässyt läpi kurssin En oppinut yhtään mitään. Ryhmäesityksiä on todellakin tehty niin, että yksi tekee ja muut on esittämässä, ja seuraavalla kerralla roolin vaihto. Tenttimällä oppii parhaiten! Esityksissä keskitytään esittämiseen ja se on oleellisesta pois.


      • Sosionomiksi-eksynyt
        luentojaesitelmä kirjoitti:

        "Luento on kaikista huonoin tapa oppia,"

        Mitä huonoa luennoista oppimisessa on? Luento on sitä paitsi taloudellista opetusta.

        Kun itse teet esitelmän jostain yhdestä yksityiskohdasta, opit vain sen yhden pikku jutun. Muiden esitelmiä tuskin viitsit edes kuunnella. Luennot kuitenkin yleensä kattavat kuitenkin ison kokonaisuuden, ovat asiantuntevasti suunniteltuja ja sujuvasti esitettyjä. Hyvä luento on erinomainen malli myös esitelmän pitäjälle.

        En todellakaan tarkoita silti sitä, että esitelmät olisivat täysin turhia. Kyllä ihmisen kuin ihmisen pitää oppia ja tottua esittämään asiansa muillekin.

        Totta. Esityksiä pitäisi kuitenkin olla paljon vähemmän.


      • Sosionomiksi-eksynyt
        kasvatus.tiet.maist kirjoitti:

        Koska luento ei mittaa oppimistasi eikä oppimistasi välttämättä arvioida mitenkään. Vasta tentti mittaa, mutta siihenkin usein vaaditaan luennon lisäksi muuta materiaalia. Se ei ole yhtä konkreettinen opetuksen väline, kuin harjoitustyön laadinta ja esittäminen. On ihan tutkittua tietoa, että suurin osa ihmisistä oppii tehokkaiten tekemällä. Tämä takia esim. laskutehtäviä ei voi parhaiten oppia kuuntelemalla, vaan tekemällä itse. Toki oppimisen tavat vaihtelee ihmisittäin, mutta ei niitä esitelmiä huvikseen tehdä. Luennot ovat vain kustannustehokkain tapa järjestää opetus mahdollisimman monelle.

        Luento mittaa oppimista, koska luennosta tehdään tentti!


      • jkjknmookfjk
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Olen itse tehnyt paljon esitelmiä ja en ole tehnyt mitään muuta kuin siirtänyt netistä tietoa PP:iin ja lähteet perään ja näin on kolme ihmistä lisäkseni päässyt läpi kurssin En oppinut yhtään mitään. Ryhmäesityksiä on todellakin tehty niin, että yksi tekee ja muut on esittämässä, ja seuraavalla kerralla roolin vaihto. Tenttimällä oppii parhaiten! Esityksissä keskitytään esittämiseen ja se on oleellisesta pois.

        Tämä kertoo kaiken oppilaitoksesi tasosta. Kyseessä on varmasti amk-amis, koska korkeakoulussa tuollainen pelleily ei mene läpi. Kuulostaa ihan lastentarhalta. Varmaan ylpeä olo kun "valmistuu" tuollaisesta paskakaivosta..


      • Sosionomiksi-eksynyt
        jkjknmookfjk kirjoitti:

        Tämä kertoo kaiken oppilaitoksesi tasosta. Kyseessä on varmasti amk-amis, koska korkeakoulussa tuollainen pelleily ei mene läpi. Kuulostaa ihan lastentarhalta. Varmaan ylpeä olo kun "valmistuu" tuollaisesta paskakaivosta..

        Olet tuossa varmasti oikeassa käymäni koulun suhteen, mutta eihän se minun vika ole. En ole ylpeä mistään valmistamisista tai ammatista, koska ihmisyys on ihan muu asia kuin ammatti. Itsetuntoni on sen verran luja, että sanon suoraan miten asia menee eikä minun ego kaadu siihen, vaikka millaisesta paskakaivosta paperini ongin. Pystyn katsomaan peiliin ja sanomaan "turhasta paskakaivosta valmistuin". Pääasiahan on se osaaminen, ei se mitä oppii. Kiva olisi toki oppiakin, mutta työ tekijäänsä opettaa ja työ on ihan eri asia kuin koulu. Olen opiskellut kahdessa eri AMK:ssa ja suunnilleen samaa paskaa se oli siellä toisessakin. Ei ehkä ihan niin hanurista kuin oli tässä aikuisten porukassa, jossa pitää esittää jokaiselle aikuiselle itsestäänselviä asioita aikansa kuluksi.

        Edelliseen kouluun oli vaativammat pääsykokeet ja mm. psykologiset testit, niin sinne oli valikoitunut parempi porukka. Turhauttavaa touhua! Onneksi paperit sai ulos opinnäytetyötä lukuunottamatta aika helpolla.

        Yliopistossa kuulema ei ole esityksiä, mutta ei siellä kyllä tarvi mitään osatakaan. Kirjoilla vain roikkuu, niin maisterin paperit saa.

        Saattaa olla, että minustakin tulee maisteri. Pitää katsoa pystyykö opiskelemaan.


      • lolollolololo
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Olet tuossa varmasti oikeassa käymäni koulun suhteen, mutta eihän se minun vika ole. En ole ylpeä mistään valmistamisista tai ammatista, koska ihmisyys on ihan muu asia kuin ammatti. Itsetuntoni on sen verran luja, että sanon suoraan miten asia menee eikä minun ego kaadu siihen, vaikka millaisesta paskakaivosta paperini ongin. Pystyn katsomaan peiliin ja sanomaan "turhasta paskakaivosta valmistuin". Pääasiahan on se osaaminen, ei se mitä oppii. Kiva olisi toki oppiakin, mutta työ tekijäänsä opettaa ja työ on ihan eri asia kuin koulu. Olen opiskellut kahdessa eri AMK:ssa ja suunnilleen samaa paskaa se oli siellä toisessakin. Ei ehkä ihan niin hanurista kuin oli tässä aikuisten porukassa, jossa pitää esittää jokaiselle aikuiselle itsestäänselviä asioita aikansa kuluksi.

        Edelliseen kouluun oli vaativammat pääsykokeet ja mm. psykologiset testit, niin sinne oli valikoitunut parempi porukka. Turhauttavaa touhua! Onneksi paperit sai ulos opinnäytetyötä lukuunottamatta aika helpolla.

        Yliopistossa kuulema ei ole esityksiä, mutta ei siellä kyllä tarvi mitään osatakaan. Kirjoilla vain roikkuu, niin maisterin paperit saa.

        Saattaa olla, että minustakin tulee maisteri. Pitää katsoa pystyykö opiskelemaan.

        Vai ei yliopistossa ole esityksiä ja maisterin paperit saa noin vain. :D
        "Pääasia on osaaminen, ei se mitä oppii." :D


      • Sosionomiksi-eksynyt
        lolollolololo kirjoitti:

        Vai ei yliopistossa ole esityksiä ja maisterin paperit saa noin vain. :D
        "Pääasia on osaaminen, ei se mitä oppii." :D

        Yliopistossa on seminaareja tosi harvoin, ei siellä esiinnytä ja esitetä jatkuvasti. Siellä on luentoja, tentti ja kun tehdään opinnäytteitä niin seminaari, ja niitä on harvoin.


      • kjsknksnn
        Sosionomiksi-eksynyt kirjoitti:

        Yliopistossa on seminaareja tosi harvoin, ei siellä esiinnytä ja esitetä jatkuvasti. Siellä on luentoja, tentti ja kun tehdään opinnäytteitä niin seminaari, ja niitä on harvoin.

        Tämä ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut pelkästään kandivaiheessa yli viisi esiintymiskertaa luokan edessä. Paritöitä, seminaareja ja tutkimusharjoituksia on koko ajan luentojen lisäksi.


      • Riippuu-alasta
        kjsknksnn kirjoitti:

        Tämä ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut pelkästään kandivaiheessa yli viisi esiintymiskertaa luokan edessä. Paritöitä, seminaareja ja tutkimusharjoituksia on koko ajan luentojen lisäksi.

        Sehän on vähän. Yliopistossakin on opettajien työtaakkaa kevennetty ja valmistuneiden määrää lisätty menemällä turhiin esityksiin ja ryhmätöihin. Näin saadaan rahaa, säästetään, yhteiskunta säästää opintotuessa ja saadaan suomeen lisää turhia titteleitä millä voidaan maailmalla yrittää päteä. Ihmisillä on hieno titteli, mutta ei mitään osaamista, oo kun hienoa.


      • amis.mutuilee.taaas
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Sehän on vähän. Yliopistossakin on opettajien työtaakkaa kevennetty ja valmistuneiden määrää lisätty menemällä turhiin esityksiin ja ryhmätöihin. Näin saadaan rahaa, säästetään, yhteiskunta säästää opintotuessa ja saadaan suomeen lisää turhia titteleitä millä voidaan maailmalla yrittää päteä. Ihmisillä on hieno titteli, mutta ei mitään osaamista, oo kun hienoa.

        Millä perusteella väität, että ihmisillä ei ole mitään osaamista ja miten se on yhteydessä esitelmien pitoon? Miksi vaihdoit nimimerkkiäsi kesken keskustelun?


      • Riippuu-alasta
        amis.mutuilee.taaas kirjoitti:

        Millä perusteella väität, että ihmisillä ei ole mitään osaamista ja miten se on yhteydessä esitelmien pitoon? Miksi vaihdoit nimimerkkiäsi kesken keskustelun?

        Siis yliopiston väki ei osaa käyttää aivojaan, eikä kyllä ammattikorkeankaan. Hehän lukevat koulussa muiden kirjoittamia oletettuja totuuksia, eivät ajattele itse. Sitten nohevana lähetyssaarnataan sitä luettua tietoa vaikka opettajana. Lääkis melkein ainut tieteenala joka pysyy asiassa ja on tärkeää. Tietty perusopetus myöskin ja varhaiskasvatus. Tutkijoita pitäisi ola paljon vähemmän!

        En voi ymmärtää miksi esiintymistä on ammattikorkeakoulussa, koska se tilanne on niin eri kuin työelämässä. Eikö valintakokeissa voitaisi varmistua että ihmisellä on jonkinmoinen ulosanti ja kyky ottaa vastaan inffoa?

        En vaihtanut nimimerkkiä, koska tämä on toinen vastaukseni tähän ketjuun.


      • fil.maist
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Siis yliopiston väki ei osaa käyttää aivojaan, eikä kyllä ammattikorkeankaan. Hehän lukevat koulussa muiden kirjoittamia oletettuja totuuksia, eivät ajattele itse. Sitten nohevana lähetyssaarnataan sitä luettua tietoa vaikka opettajana. Lääkis melkein ainut tieteenala joka pysyy asiassa ja on tärkeää. Tietty perusopetus myöskin ja varhaiskasvatus. Tutkijoita pitäisi ola paljon vähemmän!

        En voi ymmärtää miksi esiintymistä on ammattikorkeakoulussa, koska se tilanne on niin eri kuin työelämässä. Eikö valintakokeissa voitaisi varmistua että ihmisellä on jonkinmoinen ulosanti ja kyky ottaa vastaan inffoa?

        En vaihtanut nimimerkkiä, koska tämä on toinen vastaukseni tähän ketjuun.

        Sähän olet ihan pihalla, etkä selvästikään ole koskaan opiskellut yliopistossa. Siellä tehdään lukuisten tutkimusharjoitusten lisäksi kaksi opinnäytettä, jossa on pakko soveltaa tietoa. Varsinkin gradu koostuu itse tehdystä tutkimuksesta, jonka on tuotettava jotain uutta tietoa jostain asiasta tai ilmiöstä. Miksi jauhat paskaa asiasta, josta et selvästikään tiedä yhtään mitään?


      • Mistä_näitä_riittää
        fil.maist kirjoitti:

        Sähän olet ihan pihalla, etkä selvästikään ole koskaan opiskellut yliopistossa. Siellä tehdään lukuisten tutkimusharjoitusten lisäksi kaksi opinnäytettä, jossa on pakko soveltaa tietoa. Varsinkin gradu koostuu itse tehdystä tutkimuksesta, jonka on tuotettava jotain uutta tietoa jostain asiasta tai ilmiöstä. Miksi jauhat paskaa asiasta, josta et selvästikään tiedä yhtään mitään?

        Näitä paremmin tietäviä jankuttajia näyttää palstoilla riittävän. Missähän heitä oikein koulutetaan?


      • Alasta_riippumatta
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Sehän on vähän. Yliopistossakin on opettajien työtaakkaa kevennetty ja valmistuneiden määrää lisätty menemällä turhiin esityksiin ja ryhmätöihin. Näin saadaan rahaa, säästetään, yhteiskunta säästää opintotuessa ja saadaan suomeen lisää turhia titteleitä millä voidaan maailmalla yrittää päteä. Ihmisillä on hieno titteli, mutta ei mitään osaamista, oo kun hienoa.

        Sinä olet siis sitä mieltä, ettei akateemisen ihmisen pidä missään tapauksessa oppia selvittämään itse tai ryhmässä asioita eikä missään tapauksessa pystyä selkeästi tuomaan asioita julki. Ainakaan tuollaista ei kannata koulutuksessa harjoitella. Riittää, kun poistaa tulpan pääkuorestaan, jotta opettaja pystyy kaatamaan kaiken tarvittavan tiedon sisään.


      • Riippuu-alasta
        fil.maist kirjoitti:

        Sähän olet ihan pihalla, etkä selvästikään ole koskaan opiskellut yliopistossa. Siellä tehdään lukuisten tutkimusharjoitusten lisäksi kaksi opinnäytettä, jossa on pakko soveltaa tietoa. Varsinkin gradu koostuu itse tehdystä tutkimuksesta, jonka on tuotettava jotain uutta tietoa jostain asiasta tai ilmiöstä. Miksi jauhat paskaa asiasta, josta et selvästikään tiedä yhtään mitään?

        Niin miten nämä mainitsemasi harjoitukset liittyy esiintymiseen/ esittämiseen?
        En ole yliopistossa ollut, enkä mene. Miksi lukisin itseni tyhmäksi?


      • Riippuu-alasta
        Alasta_riippumatta kirjoitti:

        Sinä olet siis sitä mieltä, ettei akateemisen ihmisen pidä missään tapauksessa oppia selvittämään itse tai ryhmässä asioita eikä missään tapauksessa pystyä selkeästi tuomaan asioita julki. Ainakaan tuollaista ei kannata koulutuksessa harjoitella. Riittää, kun poistaa tulpan pääkuorestaan, jotta opettaja pystyy kaatamaan kaiken tarvittavan tiedon sisään.

        Kyllä olen. Idiootteja olette kaikki! Ei mitään sosiaalisia taitoja. Turhaan idiootteja koulutetaan vielä epäkäytännöttömommiksi. Luulette itsestännekin liikoja. Pölhöt! Samanlaisen paskan teette kuin muutkin!


      • Happamia_sanoi_kettu
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Kyllä olen. Idiootteja olette kaikki! Ei mitään sosiaalisia taitoja. Turhaan idiootteja koulutetaan vielä epäkäytännöttömommiksi. Luulette itsestännekin liikoja. Pölhöt! Samanlaisen paskan teette kuin muutkin!

        Kaikki eivät näytä kestävän, kun hyväksymisilmoitusta ei tullut viidennelläkään hakukerralla. Siksipä kannattaa kiistää koko opiskelun järkevyys.


      • Riippuu-alasta
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Niin miten nämä mainitsemasi harjoitukset liittyy esiintymiseen/ esittämiseen?
        En ole yliopistossa ollut, enkä mene. Miksi lukisin itseni tyhmäksi?

        Etkö muuta selitystä keksi? Huomaa, että olet itsesi tyhmäksi lukenut ja supistanut aivotoimintaasi. Miten hyväksiluku liitty aiheeseen?


      • esitlmieät
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Etkö muuta selitystä keksi? Huomaa, että olet itsesi tyhmäksi lukenut ja supistanut aivotoimintaasi. Miten hyväksiluku liitty aiheeseen?

        Jaa, taisitkin olla aito amis. Vastailet itse itsellesi sekoillen. Onnea elämään, tulet sitä tarvitsemaan..


      • Riippuu-alasta
        esitlmieät kirjoitti:

        Jaa, taisitkin olla aito amis. Vastailet itse itsellesi sekoillen. Onnea elämään, tulet sitä tarvitsemaan..

        Usko mitä uskot, mulle ihan sama. Huomaa kyllä että olet idiootiksi itseäsi päntännyt ääliö joka ei osaa itse ajatella.
        Amis ei lle sen huonompi ihminen kuin itsensä tyhmäksi lukenut kaltaisesi pelle, vaan paljon parempi.


      • ins.ktm
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Usko mitä uskot, mulle ihan sama. Huomaa kyllä että olet idiootiksi itseäsi päntännyt ääliö joka ei osaa itse ajatella.
        Amis ei lle sen huonompi ihminen kuin itsensä tyhmäksi lukenut kaltaisesi pelle, vaan paljon parempi.

        Joo toki, sovitaan niin. Totuus voidaankin sitten lukea vaikka palkkataulukosta tai elintasoa mittaavasta indeksistä, vaikkapa terveydentilan ja koulutuksen välisestä korrelaatiosta. Painu nyt kakara vittuun. :D


      • Riippuu-alasta
        ins.ktm kirjoitti:

        Joo toki, sovitaan niin. Totuus voidaankin sitten lukea vaikka palkkataulukosta tai elintasoa mittaavasta indeksistä, vaikkapa terveydentilan ja koulutuksen välisestä korrelaatiosta. Painu nyt kakara vittuun. :D

        Eihän palkkataukukosta mitään viisautta näe. Luuletko helvetin idiootti, että rahassa mitataan ihmisen viisaus? Suomessa on aina ollut vähä vinoutuneita nuo tilastot, mutta ihmekös, kun tutkijat on tyhmiä ja oma lehmä ojassa. Saavat itsensä tyhmäksi lukemisen näyttämään fiksulta, kun tilastoja peukaloivat. Minä en usko mihinkään suomalaiseen tutkimukseen. Ne on tehty tyhmien aivopesuun sellaiset tilastot. Maalaisjärki on hukassa tässä maassa. Onneksi on alettu lyömään lappuja luukulle turhille kouluille. Tyhmäksi itsensä lukeminen pitää loppua!


      • lolool.amis
        Riippuu-alasta kirjoitti:

        Eihän palkkataukukosta mitään viisautta näe. Luuletko helvetin idiootti, että rahassa mitataan ihmisen viisaus? Suomessa on aina ollut vähä vinoutuneita nuo tilastot, mutta ihmekös, kun tutkijat on tyhmiä ja oma lehmä ojassa. Saavat itsensä tyhmäksi lukemisen näyttämään fiksulta, kun tilastoja peukaloivat. Minä en usko mihinkään suomalaiseen tutkimukseen. Ne on tehty tyhmien aivopesuun sellaiset tilastot. Maalaisjärki on hukassa tässä maassa. Onneksi on alettu lyömään lappuja luukulle turhille kouluille. Tyhmäksi itsensä lukeminen pitää loppua!

        Kyllä kyllä, suurta viisautta on mennä amikseen ja vaihtaa autoihin öljyjä 40 vuotta putkeen 1500 euron kk-palkalla. Vitun pelle. :D


      • Hahhahhohhooo
        lolool.amis kirjoitti:

        Kyllä kyllä, suurta viisautta on mennä amikseen ja vaihtaa autoihin öljyjä 40 vuotta putkeen 1500 euron kk-palkalla. Vitun pelle. :D

        Kyllä ne autonasentajat muutakin tekee kuin vaihtaa öljyjä. Sama kait se vatvooko 40v yksinkertaisista asioista vaikeaa vai vaihtako öljyjä? Just puhuttiin, että itsensä voi lukea tyhmäksi ja mustavalkoiseksi, ja sinä se todistit :) Urpoooohhh!! On kova tittelinkipeys lukutoukkahullulla...eiköhän sen sinunkin soskuluukun ole duunarit rakentaneet, kun lukutoukat ei itse osaa tehdä mitään käytännössä. Vitun ääliöt :))))


      • vitu.pölvästi
        Hahhahhohhooo kirjoitti:

        Kyllä ne autonasentajat muutakin tekee kuin vaihtaa öljyjä. Sama kait se vatvooko 40v yksinkertaisista asioista vaikeaa vai vaihtako öljyjä? Just puhuttiin, että itsensä voi lukea tyhmäksi ja mustavalkoiseksi, ja sinä se todistit :) Urpoooohhh!! On kova tittelinkipeys lukutoukkahullulla...eiköhän sen sinunkin soskuluukun ole duunarit rakentaneet, kun lukutoukat ei itse osaa tehdä mitään käytännössä. Vitun ääliöt :))))

        Juuh okei. Mees nyt kattoo oisko se äitis tuonu uutta mikroeinestä sulle, vitun läski rekkalesbojonne. :D


      • Hausta-pitkä-paska
        vitu.pölvästi kirjoitti:

        Juuh okei. Mees nyt kattoo oisko se äitis tuonu uutta mikroeinestä sulle, vitun läski rekkalesbojonne. :D

        Todella fiksuja nämä yliopistopellet. Kannabishuuruissaan sieltä sekoillaan soskuluukusta.


    • 2.vuodenlääkisopiskelija

      Tässä päästään sairaanhoitajan ja lääkärin eroon: sairaanhoitajana on tärkeää osata esittää, että tietää asioista jotain, jonka seurauksena koulutus käsittää enemmän sosiaalista kanssakäymistä kuin lääkärin koulutus. Lääkärin koulutus puolestaan perustuu enemmän tietoon ja taitoon, jonka takia puhumastasi esiintymisestä täytyy koulutuksessa leikata. Lääkärin koulutuksessa on toisaalta se huono puoli, että joutuu oikeasti opiskelemaan, jonka seurauksena en välttämättä suosittelisi alaa kaikille.

      • Turska-

        En vertaisi lääkärin ammattia sairaanhoitajan ammattiin. Ne ei ole lähelläkään toisiaan. Sairaanhoitajana ei pidä eaiintyä yhtään. Jos haluaa esiintyä, pitää alkaa esim. muusikoksi tai näyttelijäksi.


      • Pitääosataesiintyä
        Turska- kirjoitti:

        En vertaisi lääkärin ammattia sairaanhoitajan ammattiin. Ne ei ole lähelläkään toisiaan. Sairaanhoitajana ei pidä eaiintyä yhtään. Jos haluaa esiintyä, pitää alkaa esim. muusikoksi tai näyttelijäksi.

        Miten niin sairaanhoitajan ei pidä esiintyä yhtään?

        Sairaanhoitajan pitää esitellä jokaisen työvuoronsa päätteeksi raportti omista vastuupotilaistaan seuravalle työvuorolle. Näin tehdään siis ihan ruohonjuuritason hommissa vuodeosastolla.

        Pitää myös erottaa asiraanhoitajan koulutus ja tehtävänimike. Sairaanhoitajan koulutuksella voi työskennellä muissakin tehtävissä. Yleisön koko kasvaa huomattavasti, jos hakeutuu vähänkään vaativampiin hommiin vaikkapa kliiniseksi asiantuntijaksi, kouluttajaksi tai opetussairaanhoitajaksi.

        Tähän väliin sijoittuu sitten esimerkiksi potilaan läheisten kohtaamiset, ryhmien vetämiset ja muut ohjaustilanteet, joissa pitää esiintyä vaihtelevan kokoisille ihmisjoukoille.

        Jos ei halua esiintyä yhtään, vaan pelkästään hoitaa potilaita, niin kannattaa alkaa lähihoitajaksi.


      • Esitykset-perseestä
        Pitääosataesiintyä kirjoitti:

        Miten niin sairaanhoitajan ei pidä esiintyä yhtään?

        Sairaanhoitajan pitää esitellä jokaisen työvuoronsa päätteeksi raportti omista vastuupotilaistaan seuravalle työvuorolle. Näin tehdään siis ihan ruohonjuuritason hommissa vuodeosastolla.

        Pitää myös erottaa asiraanhoitajan koulutus ja tehtävänimike. Sairaanhoitajan koulutuksella voi työskennellä muissakin tehtävissä. Yleisön koko kasvaa huomattavasti, jos hakeutuu vähänkään vaativampiin hommiin vaikkapa kliiniseksi asiantuntijaksi, kouluttajaksi tai opetussairaanhoitajaksi.

        Tähän väliin sijoittuu sitten esimerkiksi potilaan läheisten kohtaamiset, ryhmien vetämiset ja muut ohjaustilanteet, joissa pitää esiintyä vaihtelevan kokoisille ihmisjoukoille.

        Jos ei halua esiintyä yhtään, vaan pelkästään hoitaa potilaita, niin kannattaa alkaa lähihoitajaksi.

        No eihän se tapaan anto nyt mitään esittämistä ja esittelyä vittu ole. Kertoo miten asiat on sille seuraavalle vuorolle ja sillä hyvä. Siihen raportin antoon ei harjoitusta tarvi. Voi kait sen vaikka kirjoittaa ja oikeastaan nykyaikana ei raporttia suullisesti edes anneta. Kyse on oikeudturvastakin, koska kuulla ja ymmärtää voi monella tapaa.


      • Karu-totuus-lapsille
        Pitääosataesiintyä kirjoitti:

        Miten niin sairaanhoitajan ei pidä esiintyä yhtään?

        Sairaanhoitajan pitää esitellä jokaisen työvuoronsa päätteeksi raportti omista vastuupotilaistaan seuravalle työvuorolle. Näin tehdään siis ihan ruohonjuuritason hommissa vuodeosastolla.

        Pitää myös erottaa asiraanhoitajan koulutus ja tehtävänimike. Sairaanhoitajan koulutuksella voi työskennellä muissakin tehtävissä. Yleisön koko kasvaa huomattavasti, jos hakeutuu vähänkään vaativampiin hommiin vaikkapa kliiniseksi asiantuntijaksi, kouluttajaksi tai opetussairaanhoitajaksi.

        Tähän väliin sijoittuu sitten esimerkiksi potilaan läheisten kohtaamiset, ryhmien vetämiset ja muut ohjaustilanteet, joissa pitää esiintyä vaihtelevan kokoisille ihmisjoukoille.

        Jos ei halua esiintyä yhtään, vaan pelkästään hoitaa potilaita, niin kannattaa alkaa lähihoitajaksi.

        Kyllähän valtaosa sairaanhoitajia tekee ihan hoitoonsa eli pesee perseitä ja moppaa räkää ja paskaa lattoalta.


      • Todettu_on
        Esitykset-perseestä kirjoitti:

        No eihän se tapaan anto nyt mitään esittämistä ja esittelyä vittu ole. Kertoo miten asiat on sille seuraavalle vuorolle ja sillä hyvä. Siihen raportin antoon ei harjoitusta tarvi. Voi kait sen vaikka kirjoittaa ja oikeastaan nykyaikana ei raporttia suullisesti edes anneta. Kyse on oikeudturvastakin, koska kuulla ja ymmärtää voi monella tapaa.

        Nykyhoitajien esitys- ja äidinkielentaidoilla nyt on aivan sama, puhutaanko vai kirjoitetaanko raportit, yhtä sattumanvaraisen hatara lopputulos joka tapauksessa on.


      • Sängynpetaajako
        Karu-totuus-lapsille kirjoitti:

        Kyllähän valtaosa sairaanhoitajia tekee ihan hoitoonsa eli pesee perseitä ja moppaa räkää ja paskaa lattoalta.

        Moppaa? Sairaanhoitaja?

        Ei nyt sentään ainakaan kovin yleistä ole että hoitajat mitään moppaa. Sitä varten on laitoshuoltajat.

        Varmaan on toimipistekohtaisia eroja, mutta tuo ihmisten peseminenkin on monessa paikassa on nykyään niin että sen tekee pääasiassa lähihoitajat. Varsinkin vanhustenhuollossa on työvuorossa yleensä vain yksi sairaanhoitaja ja loput on lähihoitajia. Sairaanhoitajalle kuuluu lääkehoito ja sairaanhoidolliset tehtävät, lääkemuutokset, labralähetteet ja yhteydenpito omaisten ja lääkärin kanssa, niin ei siinä paljon ehdi perushoidon töitä tehdä.


      • Oikeasti-
        Sängynpetaajako kirjoitti:

        Moppaa? Sairaanhoitaja?

        Ei nyt sentään ainakaan kovin yleistä ole että hoitajat mitään moppaa. Sitä varten on laitoshuoltajat.

        Varmaan on toimipistekohtaisia eroja, mutta tuo ihmisten peseminenkin on monessa paikassa on nykyään niin että sen tekee pääasiassa lähihoitajat. Varsinkin vanhustenhuollossa on työvuorossa yleensä vain yksi sairaanhoitaja ja loput on lähihoitajia. Sairaanhoitajalle kuuluu lääkehoito ja sairaanhoidolliset tehtävät, lääkemuutokset, labralähetteet ja yhteydenpito omaisten ja lääkärin kanssa, niin ei siinä paljon ehdi perushoidon töitä tehdä.

        Itse mitä olen ollut hoitoalan töissä, niin siellä on sh vuorossa ja se hoitaa lääkkeiden jakamisen ja lähihoitajat hoitaa. Halvempi niin. Kyllä se sairaanhoitajakin perseitä pesee ja moppaa paskan lattialta kuin muutkin. Paljon on sitten sitä, että lääkehoidon kurssin käynyt lähihoitaja jakaa lääkkeet ja sairaanhoitajaa ei tarvita. Yksityisellä näin ja siihen suuntaan Suomi kehittyy. Julkisella on vielä sairaanhoitajia esim. terveyskeskuksissa, mutta saattaa sen verikokeen ottaa joku vanha jolla ei ei juuri mitään koulutusta.


    • parhaat.naurut.amiksilta

      Tämä ketju on hieno osoitus siitä, että amk-amikset eivät ole korkeakouluja. Mutuilulla voittoon ja kyseenalaistamalla koko aikuiskasvatustieteen voidaan olettaa olevan tiedostava yksilö. Tieteen merkitystä ei hahmoteta edes etäisesti, koska siitä ei tiedetä mitään. "Mulla on empatiakyky ja aivot, tiedän siis parhaiten mutulla miten asiat makaa." Loistavaa argumentointia, tietää millä tolalla tämän maan hoitajakoulutus on. :D

      • Tutkiva-asiantuntijaAMK

        Kyllähän asia on niin, että tieteen tekijät tekee tiedettä ja helposta vaikeaa, jotta saavat itselleen töitä. Siinä samassa saa töitä opettajat, jotka tekee myöskin helposta vaikeaa, jotta hekin saavat töitä. Sitten opettajat opettaa näille taulapäille oppilailleen asioita, ja nämä sisäistävät sen kyseenalaistamatta, koska onhan se jonkun viisaan keksimä olettama, niinpä aivopesu on suoritettu. Teoria ja käytäntö ei kohtaa. Vielä kun muistaa opinnäytteissä kopioida "tietonsa" ja merkitä lähteet, niin varmasti ei opita uutta ja aivopeseydytään. Noh, saapahan tutkijat tutkia turhia asioita ja ottaa rahat pois :D

        Nämä esitykset koulussa on tehty nostamaan koulun volyymiä eli sitä, paljonko ihmisiä valmistuu. Koulut saavat valmistuneista rahaa. Mitä useampi valmistuu, sen enempi koulu tienaa ja sen varmemmat on opettajien työpaikat. Opiskelijoita on niin paljon, että ei ehditä opettamaan ja vaatimaan, niinpä laitetaan oppilaat stressaamaan ja opettamaan itseään ja muita. Ratkaisu on esitelmät. Eikä opettajatkaan kiinnosta opettamansa itsestäänselvyys - varsinkaan kun kysymys aikuisopetuksesta. Pedagogista tarkoitusta esitelmillä ei ole. Joillekin lapsena kotona ja koulussa huomiotta jääneille ne on mahdollisuus olla paskan tärkeänä esillä.

        Yliopisto on kuten AMK, mutta siellä ei esitetä, siellä luennoidaan. Liikaa on väkeä koulussa, jotta saadaan raskas organisaatio pysymään hengissä korvauksilla mitä saadaan valmistuvista tomppeleista.

        Mielestäni yliopistot voisi lopettaa ja siirtää ammattikorkeaan. Tämän jälkeen ammattikorkeat siirrettäisiin amiksiin ja kaikkiin ammatteihin valmistuisi vuodessa, jonka jälkeen työssä oppimista ja toimipaikkakoulutusta.

        Suomessa koulutus on liian pitkäkestoista ja turhaa!

        Julkinen talous on liian kallis kustannuserä turhista titteleistä ja suojatyöpaikoista maksettavaksi.


      • Idiootteja-lukupellet

        Amikset sentään jotkut osaa käyttää aivojaan ja kyseenalaistaakkin. Lukutoukat taas lukee ja uskoo kaiken paskan mitä teoriassa kerrotaan. Ääliöt saatana!


      • mee.ny.vittuu
        Idiootteja-lukupellet kirjoitti:

        Amikset sentään jotkut osaa käyttää aivojaan ja kyseenalaistaakkin. Lukutoukat taas lukee ja uskoo kaiken paskan mitä teoriassa kerrotaan. Ääliöt saatana!

        Mitä aivoja ne amikset käyttää? Hyvä että lisäsit "jotkut", ja siinäkin on puolet liikaa. :D Wt-amiksethan on ihan yleinen pilkan ja naurun aihe. :D Kitise vähän lisää, ei ne asiat siitä miksikään muutu. :D


      • Molempia-nähnyt
        mee.ny.vittuu kirjoitti:

        Mitä aivoja ne amikset käyttää? Hyvä että lisäsit "jotkut", ja siinäkin on puolet liikaa. :D Wt-amiksethan on ihan yleinen pilkan ja naurun aihe. :D Kitise vähän lisää, ei ne asiat siitä miksikään muutu. :D

        Eiköhän amikset ole pilkan ja naurun kohde siellä lukutoukkapiireissä missä ei sitä omaa ajattelukykyä juuri ole. Itse olen käynyt amikset ja ammattikorkeat ja on tuota näkemystä elämästä laajasti. Kyllä molemmissa ryhmissä 90% on täysiä taulapäitä. Nykyäänhän amikset voi mennä ammattikorkeaan jos työt loppuu, ja niin hyvin usein meneekin, jos lompakko kestää. Nalle Wahlrooson sanoin "enin osa suomalaisista on täysiä idiootteja". Se on totta!

        Esitysten funktio on puhdas NOLLA. Vähempikin riittäisi tikusta asiaa vääntämiseen.


      • academicum
        Molempia-nähnyt kirjoitti:

        Eiköhän amikset ole pilkan ja naurun kohde siellä lukutoukkapiireissä missä ei sitä omaa ajattelukykyä juuri ole. Itse olen käynyt amikset ja ammattikorkeat ja on tuota näkemystä elämästä laajasti. Kyllä molemmissa ryhmissä 90% on täysiä taulapäitä. Nykyäänhän amikset voi mennä ammattikorkeaan jos työt loppuu, ja niin hyvin usein meneekin, jos lompakko kestää. Nalle Wahlrooson sanoin "enin osa suomalaisista on täysiä idiootteja". Se on totta!

        Esitysten funktio on puhdas NOLLA. Vähempikin riittäisi tikusta asiaa vääntämiseen.

        Oman ajattelukykysi toit myös loistavasti viestissäsi esille, sillä ei kyllä kuuhun mennä. Toisaalta, mitä muuta voi amikselta odottaa..


      • Muahahhahho
        academicum kirjoitti:

        Oman ajattelukykysi toit myös loistavasti viestissäsi esille, sillä ei kyllä kuuhun mennä. Toisaalta, mitä muuta voi amikselta odottaa..

        Nimenomaan ajattelukyvyn, jota teillä itsensä tyhmäksi lukeneilla ja alistetuilla idiooteilla ei ole. Teillä ei ole omaa persoonaa eikä ajatuksia. Idiootit saatana! :D


    • Erilaisiatehtäviä

      Loistava ketju. Ehkä tämä antaa aihetta kehittää hoitajakoulutusta kahteen eri suuntaan.

      Tarvitaan niitä hoitajia, jotka hoitavat, pesevät ja moppaavat. Tarvitaanko siihen työhön korkeakoulututkinto, onkin sitten toinen kysymys, vai olisiko parempi esimerkiksi lähihoitajatutkinnon päälle suoritettava erikoisammattitutkinto vai riittäisikö ihan vain työpaikalla suoritettava lääkelupa?

      Tarvitaan myös niitä hoitajia, jotka ohjaavat ja pitävät vastaanottoa, kehittävät hoitotyötä, johtavat osastoa, toimivat esimiehinä ja asiantuntijoina. Siihen työhön korkeakoulututkinto on tarpeen.

      Nyt kaikki koulutetaan esiintymään, koska korkeakoulututkinnon suorittaneelta edellytetään, että osaa esiintyä. Koska ei ole erikseen kliinisen hoidon erikoisammattitutkintoa, niin kaikki lähihoitajasta eteenpäin opiskelevat tekevät amk-tutkinnon, vaikka kaikki ei silti työssään tarvitse esiintymistaitoa, ei virkamiesruotsia eikä tutkimusmenetelmiä. Korkeakoulututkinnon suorittaneen ihmisen kuuluu kuitenkin hallita nuokin asiat.

      • Herätkää-unesta

        sis miten siellä töissä pitää vittu esiintyä? Mitä helvetin pyhimyksiä luulette olevanne? Tehkää työnne ja esiintykää vapaallanne vaikka nokkahuilua imien. Heh, ei hyvää päivää :DD


      • KasvaAikuiseksi

        No luepas nyt vaikka tämän palstan vastauksista uudelleen, miten pitää esiintyä. Ei kaikissa sairaanhoitajan tehtävissä tarvitse esiintyä, mutta eihän kaikissa sairaanhoitajan tehtävissä tarvitse toisaan puhua ruotsiakaan, eikä kaikissa tarvitse ottaa verinäytteitäkään, eikä kaikissa tehtävissä koskaan tarvitse katetroida. Silti kaikki opettelee nuo ja monet muutkin asiat, koska ne kuuluvat tutkintoon.

        Btw. Kielenkäyttösi on asiatonta.


      • Menkää-töihin

        Siis tämän ketjun pellet on niitä jotka ei ole päivääkään töissä käyneet, nin näitäkään pitäisi uskoa? Heillä on tieto minkä alalla oikeissa töissä pärjäämättömät on kertoneet.


    • VoisinAuttaaSinuakin

      Koulutusjärjestelmässä on puutteensa. Kaikessa on puutteita. Meidän koulussamme järjestettiin ns. jännittäjäkurssi, joka oli käytännössä muutama tapaamiskerta psykologin (tai parin), ja semmoisen vertaisryhmän kanssa, jotka kokivat, että heille jännittämisestä aiheutuva haitta on kestämätön. Toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset, ja toisilla on eri kokemuksia kuin toisilla, joihin on usein vaikuttanut sattuma.

      Jännittäjä luulee olevansa huomion keskipiste. Jännittäjälle hankalinta on hyväksyä itseään. Hän ei halua näyttää jännityksen oireita muille, eikä aina itselleenkään.

      Uskon ilmiön korostuvan nyky yhteiskunnassa, koska ihmisiä on niin eri "muotista tehtyjä." Jos elämään kaivattu tuki on saatavissa tällaisen jännittäjäkurssin kautta, niin sen pitäisi ehdottomasti olla joka koulussa saatavilla ja sitä pitäisi mainostaa, ettei joku jätä koulua kesken jännittämisen takia ja mene johonkin työhön missä ei tarvitse esiintyä ollenkaan, vain sen takia.

      • jasmin.helia

        Miks pitäis esiintyy jos ei ole julkkikseks pyrkimäs tai muutenkaa? Ei terveysala ole mitään tv-julkkis touhuu?! Emmä ainakaa menny sairaan hoitaja koulutuksee et oisin joku julkkis esiintyjä! En haluu vittu esiintyy, iha perseest.


      • Esitykset-turhia
        jasmin.helia kirjoitti:

        Miks pitäis esiintyy jos ei ole julkkikseks pyrkimäs tai muutenkaa? Ei terveysala ole mitään tv-julkkis touhuu?! Emmä ainakaa menny sairaan hoitaja koulutuksee et oisin joku julkkis esiintyjä! En haluu vittu esiintyy, iha perseest.

        Totta. Jokainen osaa sen verran "esiintyä" kuin sillä alalla tarvii. Jos on liian tyrkky, kannattaa harkita muuta alaa.


      • Turhaan-aivan-turhaan

        Mutta kun näissäkin viesteissä tulee ilmi se, että ei kyse ole jännittämisestä. Se vain niin turhauttaa mennä puhumaan ja vatvoa ilmiselviä asioista. Kyllä syy esitelmiin on just se, että vaikkapa 5 pisteen kurssiin joutuu tekemään sen n. 135 tuntia muka töitä, vaikka kurssin anti on kymmenellä sanalla kerrottavissa.


      • Muahahhahohho
        Turhaan-aivan-turhaan kirjoitti:

        Mutta kun näissäkin viesteissä tulee ilmi se, että ei kyse ole jännittämisestä. Se vain niin turhauttaa mennä puhumaan ja vatvoa ilmiselviä asioista. Kyllä syy esitelmiin on just se, että vaikkapa 5 pisteen kurssiin joutuu tekemään sen n. 135 tuntia muka töitä, vaikka kurssin anti on kymmenellä sanalla kerrottavissa.

        Joo ei se kovin vakuuttavaa, kun oppilaat opettaa toisiaan.


      • Käytännön_arki
        Muahahhahohho kirjoitti:

        Joo ei se kovin vakuuttavaa, kun oppilaat opettaa toisiaan.

        Työelämässä on paljon tilanteita joissa joudutaan opettamaan omia kollegoita ja työkavereita. Tulee uusia laitteita ja lääkkeitä ja toimintatapoja ja uusia tietokonesovelluksia. Joku hanskaa ne paremmin kuin toinen. Miten muuten tietoa jaettaisikaan. Tuossa esiintymisessä juuri treenataan kykyä kertoa ja esittää asioita muille ymmärrettävällä tavalla. Ei se ole näyttelemistä. Voi ollakin, mutta silloin homma ei toimi. Samalla joutuu ottamaan asioista oikeasti selvää voidakseen pitää "esityksen". Näinhän se menee. Voit joutua vetämään ensiapuryhmää ja kurssia ihan extempore vaikka olet ihan "rivimies".


      • Jäkättäjiä_riittää
        Turhaan-aivan-turhaan kirjoitti:

        Mutta kun näissäkin viesteissä tulee ilmi se, että ei kyse ole jännittämisestä. Se vain niin turhauttaa mennä puhumaan ja vatvoa ilmiselviä asioista. Kyllä syy esitelmiin on just se, että vaikkapa 5 pisteen kurssiin joutuu tekemään sen n. 135 tuntia muka töitä, vaikka kurssin anti on kymmenellä sanalla kerrottavissa.

        Mikä sinua estää puhumasta laajemminkin kuin vain ilmiselvistä asioista? Uskoisin kurssin arvostelijankin arvostavan sitä, että joku on vaivautunut perehtymään asiaan syvällisemminkin.

        On turha turha tulla valittamaan kurssin pinnallisuutta, jos itse ei ole viitsinyt laittaa tikkuakaan ristiin asian parantamiseksi esimerkiksi tekemällä huippuesityksen.


      • Jäkättäjiä_riittää
        Muahahhahohho kirjoitti:

        Joo ei se kovin vakuuttavaa, kun oppilaat opettaa toisiaan.

        Mihin on valittu niin typeriä oppilaita, etteivät he pysty opettamaan toisilleen asioihin perehdyttyään perusasioita? Miten he yleensäkään pystyvät omaksumaan tarvittavan tiedon?


      • Höpöhöpölöpö
        Käytännön_arki kirjoitti:

        Työelämässä on paljon tilanteita joissa joudutaan opettamaan omia kollegoita ja työkavereita. Tulee uusia laitteita ja lääkkeitä ja toimintatapoja ja uusia tietokonesovelluksia. Joku hanskaa ne paremmin kuin toinen. Miten muuten tietoa jaettaisikaan. Tuossa esiintymisessä juuri treenataan kykyä kertoa ja esittää asioita muille ymmärrettävällä tavalla. Ei se ole näyttelemistä. Voi ollakin, mutta silloin homma ei toimi. Samalla joutuu ottamaan asioista oikeasti selvää voidakseen pitää "esityksen". Näinhän se menee. Voit joutua vetämään ensiapuryhmää ja kurssia ihan extempore vaikka olet ihan "rivimies".

        Höpö höpö. Työelämässä uudet laitteet ja asiat esittelee niihin koulutettu henkilö. Ei siellä voida oikeusturvankaan takia alkaa siihen että siellä työntekijät opettaa toisiaan.

        Esitykset kouluissa on turhia ja ne vievät aikaa, mutta se on pois opetuksen laadusta. Parempi on kun opettaja puhuu ja muut kuuntelee. Luettu ten entitään sitten ja näistä yhdisty hyvä kokonaisuus jolla voi töihin mennä oppimaan lisää.


      • Buahahhahoh
        Jäkättäjiä_riittää kirjoitti:

        Mikä sinua estää puhumasta laajemminkin kuin vain ilmiselvistä asioista? Uskoisin kurssin arvostelijankin arvostavan sitä, että joku on vaivautunut perehtymään asiaan syvällisemminkin.

        On turha turha tulla valittamaan kurssin pinnallisuutta, jos itse ei ole viitsinyt laittaa tikkuakaan ristiin asian parantamiseksi esimerkiksi tekemällä huippuesityksen.

        Miksi vatvoa laajemmin itsestään selviä asioita? Sitähän se on se kuuluisa suomalainen tiede :) Ei näinä aikoina ole varaa antaa ihmisten vatvoa. Opettajatkin huomanneet, että ei helkkari heidän opettamansa ja panttaamalla tieto on internetissä, niinpä miksi opettaa ja millä saa työpaikat säilymään. Niinhän se hoituu, kun ei tee itse mitään ja antaa oppilaiden tehdä työt sen vähäisen tiedon hakemiseksi ja muille kertomiseksi. Sitten on kursseille "sisältöä" eli täytettä.


      • Realisti-
        Jäkättäjiä_riittää kirjoitti:

        Mihin on valittu niin typeriä oppilaita, etteivät he pysty opettamaan toisilleen asioihin perehdyttyään perusasioita? Miten he yleensäkään pystyvät omaksumaan tarvittavan tiedon?

        Kuule opettaja, kuten nimikin sanoo, opettaa, muut kuuntelee. Kukaanhan ei ole sanonut että ei pysty opettamaan ja esittelemään, mutta kun se esittäminen on muusta pois. Mikä sen opettajan rooli on enää?

        Esityksiä on siis liikaa. Oppilaat laitetaan hakemaan tietoa, jotta koulutukseen saadaan sisältöä ja kestoa. Tilanne on sama kun ihminen menee kauppaan ja pyytää kilon kyljyksiä, niin kauppias käskee mennä sikalaan, teurastaa ja tuoda kyljykset hänen tiskiin, josta hän myy ne.
        Eli jos se tieto on olemassa jo oppilaan päässä, niin miksi se opettaja ei kerro sitä mitä hän tietää enemmän, vaan se ilmiselvä asia jonka opettaja tietää, pitää hakea ja esitellä muille? Kyse on täytekoukutuksesta! Eihän oppilaan tehtävä ole hakea tietoa, vaan oppia mahdollisimman helpolla ja paljon. Tieto on siis, niin miksi sitä pitää hakea ja esitellä?

        Tosi turhanpäiväisiä on ammattikorkeat. Jollakin näyttökokeella voisi antaa 90% kursseja läpi, niin ei tarvitsisi turhia asioita vatvoa. Säästäisi kaikkien aikaa ja rahaa.


      • Jäkättäjiä_riittää
        Buahahhahoh kirjoitti:

        Miksi vatvoa laajemmin itsestään selviä asioita? Sitähän se on se kuuluisa suomalainen tiede :) Ei näinä aikoina ole varaa antaa ihmisten vatvoa. Opettajatkin huomanneet, että ei helkkari heidän opettamansa ja panttaamalla tieto on internetissä, niinpä miksi opettaa ja millä saa työpaikat säilymään. Niinhän se hoituu, kun ei tee itse mitään ja antaa oppilaiden tehdä työt sen vähäisen tiedon hakemiseksi ja muille kertomiseksi. Sitten on kursseille "sisältöä" eli täytettä.

        Tosiasia tietysti on, että perustutkintojen asiat ovat todellakin vain perustutkintojen asioita, eikä kukaan niitä tietysti pidäkään tieteen eturintaman tietona. Tiede menee nimittäin melkoisen matkan perustutkintoasioiden edellä, eikä pelkällä perustutkintotietämyksellä tieteen eturivin asioita edes useinkaan ymmärrä.

        Vai on tieto internetissä? Valitettavan harvassa ovat vain opiskelijat, jotka kykenevät edes perustutkintotason asiat pelkästään internetistä omaksumaan. Tietysti se on mahdollista, mutta harvalla on riittävästi lahjakkuutta ja viitseliäisyyttä asiat sieltä opetella. Sen voin taata, ettei tieto aivan itsestään internetistäkään päähän ymmärrykseksi siirry, kun näin ei tapahdu edes traditionaalisissa opetustilanteissakaan.

        Lisäksi faktatiedon etsiminen eri lähteistä ja tiedon luotettavuuden arvioiminen vaatii myös melkoisesti opettelua. Jo vieraskielisen ammattiterminologian omaksuminen vie jokaiselta aikansa. Siksi asiaa on hyvä harjoitella kurssien yhteydessä.


      • Selitä-lyhyemmin
        Jäkättäjiä_riittää kirjoitti:

        Tosiasia tietysti on, että perustutkintojen asiat ovat todellakin vain perustutkintojen asioita, eikä kukaan niitä tietysti pidäkään tieteen eturintaman tietona. Tiede menee nimittäin melkoisen matkan perustutkintoasioiden edellä, eikä pelkällä perustutkintotietämyksellä tieteen eturivin asioita edes useinkaan ymmärrä.

        Vai on tieto internetissä? Valitettavan harvassa ovat vain opiskelijat, jotka kykenevät edes perustutkintotason asiat pelkästään internetistä omaksumaan. Tietysti se on mahdollista, mutta harvalla on riittävästi lahjakkuutta ja viitseliäisyyttä asiat sieltä opetella. Sen voin taata, ettei tieto aivan itsestään internetistäkään päähän ymmärrykseksi siirry, kun näin ei tapahdu edes traditionaalisissa opetustilanteissakaan.

        Lisäksi faktatiedon etsiminen eri lähteistä ja tiedon luotettavuuden arvioiminen vaatii myös melkoisesti opettelua. Jo vieraskielisen ammattiterminologian omaksuminen vie jokaiselta aikansa. Siksi asiaa on hyvä harjoitella kurssien yhteydessä.

        Mikä sinun pointti oli?


      • Alan-mies
        Jäkättäjiä_riittää kirjoitti:

        Mikä sinua estää puhumasta laajemminkin kuin vain ilmiselvistä asioista? Uskoisin kurssin arvostelijankin arvostavan sitä, että joku on vaivautunut perehtymään asiaan syvällisemminkin.

        On turha turha tulla valittamaan kurssin pinnallisuutta, jos itse ei ole viitsinyt laittaa tikkuakaan ristiin asian parantamiseksi esimerkiksi tekemällä huippuesityksen.

        Kurssin antama oppi on se oleellinen, ei se miten hienon esityksen joku narsisti viitsii väsätä ilmiselvästä asiasta. Jos oppi jo on, nimiksi pitää opetella ja keksiä polkupyörä uudelleen?
        Paskantärkeänä itseään pitävät esiintyy mielellään, mutta päässä niillä on melko onttoa.
        Minusta valintaprosessi pitäisi olla psykologinen, niin ei tarvitsisi käyttää aikaa turhaan käännyttämiseen. Mutta kun se maksaa.

        Sote-alalla parhaat ja kattavimman pääsykokeet on Diakisssa. Muualle mennään valehtelemalla, esittämällä ja työkokemuksella, joka ei todellakaan kerro alalle sopivuutta. Työkokemustakin voi valehdella ja väärentää sekä saada suhteilla.


      • Demonstraattori
        Alan-mies kirjoitti:

        Kurssin antama oppi on se oleellinen, ei se miten hienon esityksen joku narsisti viitsii väsätä ilmiselvästä asiasta. Jos oppi jo on, nimiksi pitää opetella ja keksiä polkupyörä uudelleen?
        Paskantärkeänä itseään pitävät esiintyy mielellään, mutta päässä niillä on melko onttoa.
        Minusta valintaprosessi pitäisi olla psykologinen, niin ei tarvitsisi käyttää aikaa turhaan käännyttämiseen. Mutta kun se maksaa.

        Sote-alalla parhaat ja kattavimman pääsykokeet on Diakisssa. Muualle mennään valehtelemalla, esittämällä ja työkokemuksella, joka ei todellakaan kerro alalle sopivuutta. Työkokemustakin voi valehdella ja väärentää sekä saada suhteilla.

        Juuri niissä itsestään selvissä asioissa on juurruttamista. Ne täytyy olla selkäytimessä. Luulemisen varaan ei kannata laskea mitään. Kerrataan, kerrataan, kerrataan, kunnes asia on muutakin kuin vain ulkoaopeteltua mekaanistista suoritusta. Itsestään selvyyksiä ei ole olemassakaan. Moni ei uskalla kertoaa ettei osaa tai ymmärrä. Se on se iso dilemma. Väärin opitut itsestäänselvyydet (kuvitellaan että osataan) niitä on maailma pullollansa. "joo,joo,mä tiedän". Ihminen on sokea omille toimintatavoillensa. Matkiii ja kopioi itse itseänsä joka päivä.
        Siksi esitelmät ja eritavoin tehdyt demonstraatiot ovat tärkeitä. Asioita täytyy lähestyä monin tavoin. Opetella koko ajan uudestansa. En nyt näe siinä mitään narsismia jos esitelmiä pidetään ja demonstraatioita järjestetään.
        *****************************************************
        Totuuksia: Itse olin Nokialla töissä. Kun tarvitsin hyvän analyysin ja tarkan selvityksen tekniikan asian ongelman ratkaisemisesta käännyin useimmiten erään pitkänlinjan teknikon puoleen. Vastaus tuli yleensä muutamassa päivässä. DI-ihmisiltä ja monelta tohtorilta sain viikkojen kuluttua tieteellisen 20-30 sivuisen tutkielman weibull-analyyseineen, mutta en välttämättä tarvitsemaani oikeaa ratkaisua ongelmaan. Kyseinen teknikko oli myös kohtalaisen hyvä esiintyjä ja demonstraattori. En toki tohtoriviisautta väheksy.


      • Inggenjöör
        Demonstraattori kirjoitti:

        Juuri niissä itsestään selvissä asioissa on juurruttamista. Ne täytyy olla selkäytimessä. Luulemisen varaan ei kannata laskea mitään. Kerrataan, kerrataan, kerrataan, kunnes asia on muutakin kuin vain ulkoaopeteltua mekaanistista suoritusta. Itsestään selvyyksiä ei ole olemassakaan. Moni ei uskalla kertoaa ettei osaa tai ymmärrä. Se on se iso dilemma. Väärin opitut itsestäänselvyydet (kuvitellaan että osataan) niitä on maailma pullollansa. "joo,joo,mä tiedän". Ihminen on sokea omille toimintatavoillensa. Matkiii ja kopioi itse itseänsä joka päivä.
        Siksi esitelmät ja eritavoin tehdyt demonstraatiot ovat tärkeitä. Asioita täytyy lähestyä monin tavoin. Opetella koko ajan uudestansa. En nyt näe siinä mitään narsismia jos esitelmiä pidetään ja demonstraatioita järjestetään.
        *****************************************************
        Totuuksia: Itse olin Nokialla töissä. Kun tarvitsin hyvän analyysin ja tarkan selvityksen tekniikan asian ongelman ratkaisemisesta käännyin useimmiten erään pitkänlinjan teknikon puoleen. Vastaus tuli yleensä muutamassa päivässä. DI-ihmisiltä ja monelta tohtorilta sain viikkojen kuluttua tieteellisen 20-30 sivuisen tutkielman weibull-analyyseineen, mutta en välttämättä tarvitsemaani oikeaa ratkaisua ongelmaan. Kyseinen teknikko oli myös kohtalaisen hyvä esiintyjä ja demonstraattori. En toki tohtoriviisautta väheksy.

        Älä sinä insinööri ota kantaa ihmisten ka ihmisiä koskeviin asioihin, räplää vain niitä vempaimia.


      • Väärinymmärtäjiä_riittää
        Inggenjöör kirjoitti:

        Älä sinä insinööri ota kantaa ihmisten ka ihmisiä koskeviin asioihin, räplää vain niitä vempaimia.

        Jopa taas oli ajatus, tai oikeastaan sen täydellinen puute! Ei insinöörityöyhteisö ja hoitajatyöyhteisö nyt niin paljon toisistaan eroa. Molemmissa tarvitaan ihmisten välistä kommunikointia, että asiat etenisivät ja ja ennen kaikkea menisivät oikein. Toisessa pyritään laite tai systeemi saamaan toimivaksi, toisessa taas ihminen.


      • Ei-helvetti-
        Väärinymmärtäjiä_riittää kirjoitti:

        Jopa taas oli ajatus, tai oikeastaan sen täydellinen puute! Ei insinöörityöyhteisö ja hoitajatyöyhteisö nyt niin paljon toisistaan eroa. Molemmissa tarvitaan ihmisten välistä kommunikointia, että asiat etenisivät ja ja ennen kaikkea menisivät oikein. Toisessa pyritään laite tai systeemi saamaan toimivaksi, toisessa taas ihminen.

        Vain idiootti insinörtti väittää ihmisten kanssa tehtävää hoitotyötä ja laitteiden näpertelyä toisiinsa. haista oikeesti pitkä paska! Insinöörit ei sovellu hoitoalalle eikä hoitajat insinööreiksi. Sinullehan ei siis ole kokemusta hoitoalasta?!


      • Väärinymmärtäjiä_riittää
        Ei-helvetti- kirjoitti:

        Vain idiootti insinörtti väittää ihmisten kanssa tehtävää hoitotyötä ja laitteiden näpertelyä toisiinsa. haista oikeesti pitkä paska! Insinöörit ei sovellu hoitoalalle eikä hoitajat insinööreiksi. Sinullehan ei siis ole kokemusta hoitoalasta?!

        Sinulla taas ei näköjään ole vähäisintäkään kokemusta insinöörien töistä, kun pidät sitä laitteiden näpertelynä. Samalla tavalla voisin yleistää hoitotyön olevan pelkkää hoitajan viileän käden pitämistä sairaan kuumeisella otsalla, kuten vanhat suomalaiset elokuvat ovat meille opettaneet.

        Tosin tyypillistä insinöörin työtä ei olekaan, ja insiöörityön kirjo on paljon laajempi kuin hoitotyön noin yleensäkin. Mutta ihmisten välistä kommunikointia, ongelmien ratkaisua ja raportointia insinöörinkin homma pääosin on.


      • Olet-tyypillinen-insinör
        Väärinymmärtäjiä_riittää kirjoitti:

        Sinulla taas ei näköjään ole vähäisintäkään kokemusta insinöörien töistä, kun pidät sitä laitteiden näpertelynä. Samalla tavalla voisin yleistää hoitotyön olevan pelkkää hoitajan viileän käden pitämistä sairaan kuumeisella otsalla, kuten vanhat suomalaiset elokuvat ovat meille opettaneet.

        Tosin tyypillistä insinöörin työtä ei olekaan, ja insiöörityön kirjo on paljon laajempi kuin hoitotyön noin yleensäkin. Mutta ihmisten välistä kommunikointia, ongelmien ratkaisua ja raportointia insinöörinkin homma pääosin on.

        Miten voit noin sanoa, vaikka et ole ollut kuin yhdessä työpaikassa etkä lainkaan sote-alalla? Sinä et tiedä, sinä oletat!


      • Tarkennatko-sen
        Jäkättäjiä_riittää kirjoitti:

        Mihin on valittu niin typeriä oppilaita, etteivät he pysty opettamaan toisilleen asioihin perehdyttyään perusasioita? Miten he yleensäkään pystyvät omaksumaan tarvittavan tiedon?

        Mites kun oppilaat opettaa toisiaan, niin mikä on opettajan rooli?


      • Jäkättäjiä_riittää
        Olet-tyypillinen-insinör kirjoitti:

        Miten voit noin sanoa, vaikka et ole ollut kuin yhdessä työpaikassa etkä lainkaan sote-alalla? Sinä et tiedä, sinä oletat!

        Sinä et taas tiedä minusta, minun työpaikoistani, kokemuksestani tai sote-tuntemuksestani yhtään mitään, kunhan vain räkytät.


      • Selvä_tehtävä
        Tarkennatko-sen kirjoitti:

        Mites kun oppilaat opettaa toisiaan, niin mikä on opettajan rooli?

        Opettaja on tilanteen valvoja, tarvittaessa tietojen täydentäjä ja tuloksen arvostelija.


      • Kokonaisuus-hallintaan
        Selvä_tehtävä kirjoitti:

        Opettaja on tilanteen valvoja, tarvittaessa tietojen täydentäjä ja tuloksen arvostelija.

        Eläkettä odottavat opettajat on tajunneet itsekin, että ihan turhaa opettaa itsestäänselvyyksiä. Oman työpaikan takia on tärkeää kuitenkin että oppilaita valmistuu. Pitää antaa kursseista pisteet, jotta oppilaat voivat valmistua jma oma yksikkö on tehokas ja yhteiskunnan panoksen arvoinen. Mutta silti ei voi ihan vain antaa kursseja läpi ihan tuosta noin vain koska toimintaa valvotaan. Pisteiden eteen pitää jotain tehdä, eli sisältöä pitää olla, joten laitetaan oppilaat etsimään tietoa, vaikka se tieto on opettajalla. Näin päästään itse (opettaja)helpommalla, oppilaille on töitä kurssin suorittamiseksi (esim. 3op kurssi 81 tuntia), oma työpaikka säilyy eläkkeelle asti (oman yksikön lakkautus eli työkkäri tarkoittaisi eläkeiän nostoa) jne. Toisin sanoen oppilaat tekee opetajien työt ja luulevat että sillä esiintymisellä ja muille opettamisella on jotain arvoa. Ei sillä ole. Pääsykokeissa pitääisi valita ihmiset joilla on ulosantia sen verran, että töissä pärjää. Esitykset, kun niitä on nykyään liikaa, on turhia. Jokainen aikuisopiskelija sen myöntää ja tietää, mutta lapsipuolellahan ollaan ihan nohevana että "wau, olen tärkeä". Jokainen tajuaa, että luennoiva opettaja on sukottavampi ja oppi menee paremmin perille kuin katsomalla toisten noviisejen sekavia esityksiä.

        Elikä opettaja teettää omat työt oppilailla, koska ei itsekään jaksa vuosikausia samaa settiä vetää. Oppilaat saavat aktiviteettiä. Koulu saa valmistujia, eli tulosta. Thats it.


      • Kummia_luuloja
        Kokonaisuus-hallintaan kirjoitti:

        Eläkettä odottavat opettajat on tajunneet itsekin, että ihan turhaa opettaa itsestäänselvyyksiä. Oman työpaikan takia on tärkeää kuitenkin että oppilaita valmistuu. Pitää antaa kursseista pisteet, jotta oppilaat voivat valmistua jma oma yksikkö on tehokas ja yhteiskunnan panoksen arvoinen. Mutta silti ei voi ihan vain antaa kursseja läpi ihan tuosta noin vain koska toimintaa valvotaan. Pisteiden eteen pitää jotain tehdä, eli sisältöä pitää olla, joten laitetaan oppilaat etsimään tietoa, vaikka se tieto on opettajalla. Näin päästään itse (opettaja)helpommalla, oppilaille on töitä kurssin suorittamiseksi (esim. 3op kurssi 81 tuntia), oma työpaikka säilyy eläkkeelle asti (oman yksikön lakkautus eli työkkäri tarkoittaisi eläkeiän nostoa) jne. Toisin sanoen oppilaat tekee opetajien työt ja luulevat että sillä esiintymisellä ja muille opettamisella on jotain arvoa. Ei sillä ole. Pääsykokeissa pitääisi valita ihmiset joilla on ulosantia sen verran, että töissä pärjää. Esitykset, kun niitä on nykyään liikaa, on turhia. Jokainen aikuisopiskelija sen myöntää ja tietää, mutta lapsipuolellahan ollaan ihan nohevana että "wau, olen tärkeä". Jokainen tajuaa, että luennoiva opettaja on sukottavampi ja oppi menee paremmin perille kuin katsomalla toisten noviisejen sekavia esityksiä.

        Elikä opettaja teettää omat työt oppilailla, koska ei itsekään jaksa vuosikausia samaa settiä vetää. Oppilaat saavat aktiviteettiä. Koulu saa valmistujia, eli tulosta. Thats it.

        Siis oletko aivan aidosti sitä mieltä, etteivät tiedonhaku ja ammatillinen esiintyminen kuulu amk:n oppilaille opetettavaan ja harjoiteltavaan osaamiseen?

        Miten muuten luulet opettajien hankkineen osaamisensa? Siihen ei varmaan ole kuulunut tiedonhakua eikä luokan edessä esiintymistä, koska eihän niistä opi sinun mielestäsi mitään?


      • Aikuisopiskelija-
        Kummia_luuloja kirjoitti:

        Siis oletko aivan aidosti sitä mieltä, etteivät tiedonhaku ja ammatillinen esiintyminen kuulu amk:n oppilaille opetettavaan ja harjoiteltavaan osaamiseen?

        Miten muuten luulet opettajien hankkineen osaamisensa? Siihen ei varmaan ole kuulunut tiedonhakua eikä luokan edessä esiintymistä, koska eihän niistä opi sinun mielestäsi mitään?

        Tarviiko koulussa opettaa perustaitoja, jotka on oikeastaan vaatimus alalla työskentelyyn. Mielestäni ei. Esitelmät on turhia, varsinkin jos ne ei ole yksilötöitä. Eri asia lapsipuolella, jonka kautta pääsee kaikki mätäpaiseet alalle.


      • Jopa_jotakin
        Aikuisopiskelija- kirjoitti:

        Tarviiko koulussa opettaa perustaitoja, jotka on oikeastaan vaatimus alalla työskentelyyn. Mielestäni ei. Esitelmät on turhia, varsinkin jos ne ei ole yksilötöitä. Eri asia lapsipuolella, jonka kautta pääsee kaikki mätäpaiseet alalle.

        Tarkoitatko, että aikuislinjalla riittäisi, että johdantopäivän iltapäivällä oppilaille jaettaisiin lopputodistukset, jolla osaaminen vain virallistettaisiin?


      • Aikuisopiskelija-
        Jopa_jotakin kirjoitti:

        Tarkoitatko, että aikuislinjalla riittäisi, että johdantopäivän iltapäivällä oppilaille jaettaisiin lopputodistukset, jolla osaaminen vain virallistettaisiin?

        Aikuispuolella riittäisi, kun tehtäisiin osaamisen todistaminen eli opinnäyte ja saataisiin siitä pisteet. Opinnäytteessä voisi olla jokunen ryhmän veto ja siten voitaisiin jättää turhat ryhmätyöt ja esitykset pois. Pääsykokeilla pitäisi testata ryhmätyötaidot ja ulosanti sekä tietenkin se tärkein eli kyky kuunnella. Sopivuus sinetöitäisiin psykologisilla testeillä. Alan tehottomuus johtuu vääristä henkilövalinnoista, koska on psykologisessa testauksessa säästetty. Paljon on alalle hakeutunut niitä joiden identiteetti tarvitsee pönkäksi jotain pyhimyksen sädekehää, joka asetetaan omaan päähän kun leikitään parempaa ihmistä. Tämän tarkoituksena on saada omaa hyödykettä ja se on väärä peruste alalle.


    • blokki

      Kyllä sh:n työhön tietyllä tavalla joka paikassa liittyy puhuminen muiden edessä. Raportit tästä on esimerkki, jos siis paikka ei ole siirtynyt hiljaiseen raportointiin. Tämä toki on vain pienelle ryhmälle puhumista ja usein hyvin rutinoitunut toimi, jota ei enää muutaman raportin jälkeen pidä minään esiintymisenä.

      Itse olen vetänyt myös asiakasryhmiä, missä olen tilanteen vetäjä, jolloin vastuullani on myös se, että ryhmän vuorovaikutus etenee luonnollisesti. Se on pitkälti aina kiinni suomalaisessa yhteiskunnassa ohjaajasta, miten tilanne saadaan laukaistua, koska alkuun ollaan melkoisen jäykkiä. Tämmöiset ryhmät ovat vain kuuluneet työnkuvaani, jota en ole pystynyt valitsemaan. Toki moni näiltä välttyy ihan vain valitsemalla työpaikkansa.

      Olen myös pitänyt ihan puhtaita asiantuntijaluentoja, joissa on sekaisin suomalaisia ja maahanmuuttajia, joten puheesta pääkohdat täytyi kääntää myös englanniksi.

      Täytyy sanoa, että itsekin ennen koulun alkua kirosin alimpaan helvettiin moiset esiintymiset. Ja täytyy sanoa, että kun alkuun esiinnyttiin, harva ryhmästä jännittämättä niistä esiintymisistä selviää.

      AMK -kursseihin kuuluu verkko-opintoja tietty määrä, siksi jokaisella kurssilla on aina noita ryhmätöitä. Sen voi ajatella niin, että innovaatiot opetusmetodien kehittämisessä ovat tyssänneet, koska yleensä porukka oppii sen oman aiheensa hyvin ja ne esityspäivät on todella puuduttuvia, koska tunnille ei osallistuta aktiivisesti, muutoin kuin sen oman esityksen ajan, jolloin se päivän paras hetki on nimenomaan olla siellä esillä ;) Tätä ppt- tulvaa pitäisi pakolla kehittää jotenkin vuorovaikutuksellisempaan suuntaan, jotta muutkin oppisivat, kuin ryhmätyöntekijät aiheesta.

      Nykyisellään on myös näitä simulaatiotiloja monissa kouluissa, joissa muu luokka istuu ja katsoo kun muutama hoitaa ennalta annetuja tilanteita. Niissä on monen mielestä hyvin epäluonnollista olla, kun tietää että kamerat kuvaavat ja luokka istuu arvioimassa suoritusta seinän takana. Niihin verrattuna ppt-esitykset on suht helppoja.

      • Hyväulosantijasisäänotto

        Raportin tule olla lyhyt ja selkeä -kattava. On ihan eri asia kuin koulussa turhien asioiden jaapailu ja esittäminen.

        Asiskasryhmän vetäminen on myöskin eri asia. Tietenkin sääli jos joku esittää asiakkaille saatikka potilaille. Normaalissa hoitotyössä ei kerrota esim. omaisille mitään tai esitetä, koska on olemassa intimiteettisuoja, joka potilaan oikeus.

        Kuten simulaatiotilanteissa, myöskin luokan edessäkin esittämässä epäoleellista sontaa, on epäluonnollista olla. Oppijoiden huomio menee kiusaantimista tuntevan esittäjän tarkkailuun.


      • ksyysknkn
        Hyväulosantijasisäänotto kirjoitti:

        Raportin tule olla lyhyt ja selkeä -kattava. On ihan eri asia kuin koulussa turhien asioiden jaapailu ja esittäminen.

        Asiskasryhmän vetäminen on myöskin eri asia. Tietenkin sääli jos joku esittää asiakkaille saatikka potilaille. Normaalissa hoitotyössä ei kerrota esim. omaisille mitään tai esitetä, koska on olemassa intimiteettisuoja, joka potilaan oikeus.

        Kuten simulaatiotilanteissa, myöskin luokan edessäkin esittämässä epäoleellista sontaa, on epäluonnollista olla. Oppijoiden huomio menee kiusaantimista tuntevan esittäjän tarkkailuun.

        Onkohan sulla kaikki ihan kondiksessa?


      • Hyväulosantijasisäänotto
        ksyysknkn kirjoitti:

        Onkohan sulla kaikki ihan kondiksessa?

        On, mutta voi kun olisi sinullakin. Oletko ihan pihalla vai osaatko muuta perustella kuin märistä siellä ja kyseenalaistaa asiallista kritiikkiä antavaa?


    • blokki

      Raportointi on toisten edessä puhumista, samoin kuin ryhmätöidenkin esittäminen. Hyvä raportti on napakka ja sisältää vain oleellisen (tähän eivät kaikki pysty), siitä olen hyvinkin kanssasi samaa mieltä. Kuten sanoin, ei sitä enää miellä miksikään esiintymiseksi, kun siitä rutiinia syntyy. Ensimmäiset raportit harjoittelussa olivat kyllä minulle ainakin jännittäviä, se että nimenomaan se ei ole mitään tyhjän jaarittelua loi paineita.

      Ryhmien vetäminen on parasta silloin, kun on aktiivisia kuuntelijoita. Kaikki ei tällaisia ole, joten ryhmän vetäjä joutuu olemaan se, joka pyrkii sitä vuorovaikutusta saamaan aikaan ryhmän kesken. En mielestäni viitannut tekstissäni, että ryhmän pito olisi vetäjän oma show, jossa muut vain istuksii tuijottamassa vetäjää. Se on vaativampaa, kuin pelkästään puhua ppt läpi, koska joudut rikkomaan jään siitä jännittyneisyydestä, miten ryhmien alussa monesti on. Mutta koulussa saatu harjoitus ryhmän edessä puhumisesta antaa tähän valmiuksia, loppu syntyy persoonan ja kokemuksen antamien valmiuksien kautta.

      Simulaatioissa näytellään olevansa ammattilaisia, niitä varmasti moni kammoksuukin juuri sen keinotekoisen roolin takia, vaikka aidossa ympäristössä toimisikin hyvin. Simulaatioissa valitettavasti on yleensä liikaa porukkaa. Ne toimisivat paremmin, jos ne olisivat todellisissa pienryhmissä, ei 3 simulaatiotilaan ja 20 seinän taakse.

      Amkin ryhmätöissä on mielestäni vikaa. Niistä pitäisi osa poistaa ja korvata muunlaisella verkkotyöskentelyllä. Mutta kokonaan esiintymisiä ei pitäisi kyllä poistaa. Ei ole myöskään se reilua työpaikalla, jos kaikki aina välttelevät sitä toisten edessä puhumista ja sitten muutama sinne aina pistetään. Jos koulussa saa tähän paljon harjoitusta, niin työpaikalla se kynnys on matalampi. Niihin kun täytyy myös valmistautua ja vaikka olisikin rutinoitunut puhuja, niin kyllä se jännittää silti joka kerta, kun yleisö on eri.

      • Oliko-ikävä-totuus

        Sairaanhoitajan työssä puhe on tärkeää, mutta ei se esiintyjätyyppiä eli tyrkkyä vaadi. Menkää te esiintyjät päivittämään Facebookia. Teille koko "elämänne" on esitys/ näytelmä muille. Ammattikin on teille status eli nujerretun egon jatke.


      • suksi.vittuun
        Oliko-ikävä-totuus kirjoitti:

        Sairaanhoitajan työssä puhe on tärkeää, mutta ei se esiintyjätyyppiä eli tyrkkyä vaadi. Menkää te esiintyjät päivittämään Facebookia. Teille koko "elämänne" on esitys/ näytelmä muille. Ammattikin on teille status eli nujerretun egon jatke.

        Onpa luokatonta trollaamista, ei kukaan voi olla noin vitun idiootti oikeesti.


      • Blokki
        Oliko-ikävä-totuus kirjoitti:

        Sairaanhoitajan työssä puhe on tärkeää, mutta ei se esiintyjätyyppiä eli tyrkkyä vaadi. Menkää te esiintyjät päivittämään Facebookia. Teille koko "elämänne" on esitys/ näytelmä muille. Ammattikin on teille status eli nujerretun egon jatke.

        Nyt meni ihmistyypin arvio pieleen. Mut pointtini toin esille, siitä ei enää irti enempää kannata yrittääkään. Menee tyhjän pauhaamiseksi.

        Alottajalle rohkeutta, jos sh.n työ kiinnostaa, nii joutuu sitten valitettavasti sen koulun esiintymissuman kestään. Jos kyse on jännityksestä, eikä turhautumisesta niin aina o beetasalpaajat :)


    • shoitajaeläkel

      Uskomaton ketju! Kyllä tän (trollaajan?) ajatusmaailma on kapea ja vääristynyt. Mutta itse asiaan. Itse olin myös opiskeluaikana melkoinen jännittäjä, mutta kyllä niistä pakollisista seminaareista ym. selvisi. En koskaan tykännyt raportin pitämisestä, mutta ei sekään työtäni estänyt, mutta hyvähän sitäkin on jo koututusvaiheessa harjoitella ryhmän edessä puhumista.

      Alalle mahtuu paljon erilaisia persoonallisuuksia, sillä työ tapaturma-asemalla vaatii erilaista otetta, kuin esimerkiksi saattohoitopaikassa. Mutta kyllä sairaanhoitajalla on hyvä olla kattava ja laaja-alainen pohjakoulutus, sillä työ on haastavaa kaikkine eri osa-alueineen. Itse pääsin juuri eläkkeelle.

      • Pääsykokeet-kunniaan

        Kyllä se persoona kuitenkin ratkaisee ja ihmisyys. Raportin pitäminen on napakka ajettu asiaa, ei mitään turhaa leipomista ja täytekoulutusta.


      • Haiskahtaa-tämä-juttu

        Tuli vain mieleen, että minä vuonna olet sh-koulun käynyt?


      • Haistan-petoksen

        Tiedoksi kaikille: Tämä nimi Erkki "sheläkel" on tuo pentu joka tuolla joku että kritisoijat ovat pihalla. Tämmöinen kedkustelutekniukka hänellä:) Kun saa ns. luun kurkkuun, niin vaikeaa myöntää omat illuusiossa vääräksi itselleen ja muille. Sote-alalle pitäisi olla ikäraja 30v, nii lapset saisi ensin hakea vähä elämästä tuntumaa ja realiteetteja, nii saataisiin tehokkaampia moniosaajia. Ja pääsykokeet psykologisiksi - monellako ne oli sellaiset?


      • opettele.kirjoittamaan
        Haistan-petoksen kirjoitti:

        Tiedoksi kaikille: Tämä nimi Erkki "sheläkel" on tuo pentu joka tuolla joku että kritisoijat ovat pihalla. Tämmöinen kedkustelutekniukka hänellä:) Kun saa ns. luun kurkkuun, niin vaikeaa myöntää omat illuusiossa vääräksi itselleen ja muille. Sote-alalle pitäisi olla ikäraja 30v, nii lapset saisi ensin hakea vähä elämästä tuntumaa ja realiteetteja, nii saataisiin tehokkaampia moniosaajia. Ja pääsykokeet psykologisiksi - monellako ne oli sellaiset?

        No sinä nyt et ainakaan ole sote-alalla, eihän tuosta sinun kirjoituksesta saa mitään tolkkua? Mitä sä yrität sanoa? Onneksi kaltaisesi ei pääse työelämään, eihän siitä mitään tulisi. :D


      • menkää-itseenne
        opettele.kirjoittamaan kirjoitti:

        No sinä nyt et ainakaan ole sote-alalla, eihän tuosta sinun kirjoituksesta saa mitään tolkkua? Mitä sä yrität sanoa? Onneksi kaltaisesi ei pääse työelämään, eihän siitä mitään tulisi. :D

        Onko sote-ala joku ihmisen paremmaksi tekevä ala sitten? Onko kiirjoitustaito (netissä) joku ihmistä huonommaksi tekevä juttu? Luuleeko joku oikeasti, etä kaikki antaa tänne parastaan, niin kuin tämä olisi joku virallinen asiakirja tämä Suoli24? Onko sote-alalle hyvä olla henkilö jolla on suppea näkemys ja joka tuomitsee ihmisiä esim. kirjoitustaidon perusteella? Kyllä nykyaikana pitää tajuta, että ihmiset kirjoittavat älypuhelimista ja niistä kirjoittaessa tulee helpolla kirjoitusvirheitä. Tyhmyytensä ja lapsellisuutensa näyttää se, joka ei sitä ymmärrä ja alkaa toista alentamaan ko. inhimillisen asian seurauskena. Kyseessä on siis toisten alentaminen itseään ylentääkseen, ja sellaisen ajattelun omaava ei sovellu sote-alalle.

        MItä tulee koulun esitelmiin, niin täytekoulutusta ne on. Kun ei saada aiheesta opintopisteiden edestä tärkeää asiaa, niin teetetään opintopisteiden edestä työtä ja aiheutetaan stressiä. Nykyaikana tieto on internetissä ja helposti saatavilla niille jotka kyseistä tietoa haluaa ja tarvitsee, niinpä opettajia ei tarvita. Opettajat haluavat kuitenkin säilyttää eläketyöpaikkansa ja siksi on esitelmät keksitty. Ryhmässä esittämisessä opettaja pääsee helpommalla ja saadaan pienessä oppintuntimäärässä paljon oppilaita läpi, niinpä se on tehokasta, joskan se ei opeta niin kuin ammattilaisen opetus. Ryhmäesityksissä ei ole päätä eikä häntää ja niitä pitäisi olla mahdollisimman vähän ja yksilösuorituksena. Enemmän työharjoittelua ja paino oppilasvalintoihin, eli psykologinen testaus valintamenettelyksi. Alalle pääse paljon vääriä persoonia ja nykyaikana avoimen kautta pääsee todella vaarallisia tapauksia. Nuorisopuolelle myöskin, ellei valintamenettely ole psykologinen.


      • Ihmettelen_vain
        menkää-itseenne kirjoitti:

        Onko sote-ala joku ihmisen paremmaksi tekevä ala sitten? Onko kiirjoitustaito (netissä) joku ihmistä huonommaksi tekevä juttu? Luuleeko joku oikeasti, etä kaikki antaa tänne parastaan, niin kuin tämä olisi joku virallinen asiakirja tämä Suoli24? Onko sote-alalle hyvä olla henkilö jolla on suppea näkemys ja joka tuomitsee ihmisiä esim. kirjoitustaidon perusteella? Kyllä nykyaikana pitää tajuta, että ihmiset kirjoittavat älypuhelimista ja niistä kirjoittaessa tulee helpolla kirjoitusvirheitä. Tyhmyytensä ja lapsellisuutensa näyttää se, joka ei sitä ymmärrä ja alkaa toista alentamaan ko. inhimillisen asian seurauskena. Kyseessä on siis toisten alentaminen itseään ylentääkseen, ja sellaisen ajattelun omaava ei sovellu sote-alalle.

        MItä tulee koulun esitelmiin, niin täytekoulutusta ne on. Kun ei saada aiheesta opintopisteiden edestä tärkeää asiaa, niin teetetään opintopisteiden edestä työtä ja aiheutetaan stressiä. Nykyaikana tieto on internetissä ja helposti saatavilla niille jotka kyseistä tietoa haluaa ja tarvitsee, niinpä opettajia ei tarvita. Opettajat haluavat kuitenkin säilyttää eläketyöpaikkansa ja siksi on esitelmät keksitty. Ryhmässä esittämisessä opettaja pääsee helpommalla ja saadaan pienessä oppintuntimäärässä paljon oppilaita läpi, niinpä se on tehokasta, joskan se ei opeta niin kuin ammattilaisen opetus. Ryhmäesityksissä ei ole päätä eikä häntää ja niitä pitäisi olla mahdollisimman vähän ja yksilösuorituksena. Enemmän työharjoittelua ja paino oppilasvalintoihin, eli psykologinen testaus valintamenettelyksi. Alalle pääse paljon vääriä persoonia ja nykyaikana avoimen kautta pääsee todella vaarallisia tapauksia. Nuorisopuolelle myöskin, ellei valintamenettely ole psykologinen.

        Minä todellakin ihmettelen, miten karsastat ryhmätöitä. Käytännön työelämä on tänään pelkkää ryhmätyötä. Jos ihmiset eivät opiskeluaikanaan opi ryhmätyötä eikä kuorman jakamista ryhmässä työskennellessään, eivät he osaa asiaa työelämässäkään. Siksi tapaa pitää harjoitella ja vielä mahdollisimman paljon.

        Lisäksi stressin kestäminen on hyvä opetella pieninä annoksina opintojen aikana. Sitten ilmiö ei yllätä työelämässä.

        Enkä kyllä ymmärrä, miksi ihannoit oppitunteja opetusmenetelmänä. Joillekin ne ehkä sopivat, joillekin muille eivät. Tiedonhankintaa oppitunneilla ei ainakaan kukaan opi.


    • YksiNäkökulma

      Onhan se hyvä että jonkin verran on esiintymisiä jo ennen opinnäytetyön seminaaria, niin voi harjoitella. Olisi inhottavaa joutua siinä opparivaiheessa ensimmäistä kertaa esiintymään.

    • Kriteerit_paikallaan

      Hoitsut ovat valikoituneet vahvojen positiivisten ominaisuuksien perusteella, ei sen takia että osaisivat heitellä peräkamarista nimimerkkien takaa mamukriittisiä mielipiteitä ja pelätä varjoaankin!

      Muista LOTAT!

      • Helvetin-viisas-ukko

        Hoitsuksi valikoidutaan usein koulupapereiden ja työkokemuksen perusteella. Lähihoitajaksi ensin ja sitten vähäksi aikaa töihin, ja takaisin kouluun. En menisi sanomaan että parhaat yksilöt alalle tulee, mutta aika sopivia. Kait se työ ka työharjoittelut opettaa sen millä pärjää. Toki parempiakin valintoja voisi tehdä psykologisella testauksella. Lähihoitajien taso on huonoa. Hoitajaksi pitää olla extrovertti ja ihmisistä eikä vain itsestään kiinnostunut persoona, mutta ikävä kyllä Suomessa ammatti on usein status, jolla lunastetaan egoistisistä mammonaa, joten kyse on introvertismistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe