Mitä mökillä toukokuussa?

Pian_mökille

Mitä olette suunnitelleet toukokuussa mökillä tekevänne? Meillä on ikkunanvaihdot edessä, uudet ikkunat ovat jo tulleet. Talviturkki pitää kastaa. Viime vuonna ostin amppelimansikoita, ovatkohan talvehtineet?

Mukavaa mökkikesää kaikille!

23

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RamiSaimaa

      Eiköhän toukokuussa vedetä kaksin käsin viinaa kuten muinakin kuukausina. Mökki ja viina kuuluu yhteen.

      • ViinaaKoneeseen

        Ostin mökin juuri sitä varten että saa ryypätä lomat rauhassa kunnolla!


    • uuden_mökin_omistaja

      Mökki on juuri lopputarkastettu, mökin ikkunat pestä vielä pestä, mutta eipä ole muuta hommaa siinä enää tälle vuodelle. Ulkorakennuksen (62m2) ja puuliiterin teko alkaa huomenna. Aikaa menee, kuulemma, kahdella kirvesmiehellä noin 2 viikkoa, ja sitten sekin on valmis. Onneksi ei tarvitse ottaa osaa koko hommaan muuta kuin maksumiehenä. Polttopuut, 30-40 kuutiota, tulee liiteriin naapurin isännän tuomana.
      Puut kaadettiin meidän mökin paikalta ja pilkottiin koneellisesti naapurin ladolla. Olivat vuoden ulkona ja sen jälkeen ovat olleet naapurin vanhassa heinäladossa
      2 vuotta säilytyksessä. Niitä pinotessa uuteen liiteriin menee varmaan useampikin päivä, mutta onpahan siinä kuivaa polttopuuta 2-3 vuodeksi.

      Sitten on grillikatoksen laattalattian teko ja tulisijan pystytys, siinä menee se 2 päivää minulla ja apuriksi tulevalla veljelläni. Siinäpä tämän vuoden hommat.

      Piha on laitettu mahdollisimman luonnonmukaiseksi jo viime kesänä. Naapurista löytyy iso mansikkaviljelmä ja perunaakin saa ostaa heiltä mielin määrin.

      • KossuaSaatana

        Mites viinat?


      • uuden_mökin_omistaja
        KossuaSaatana kirjoitti:

        Mites viinat?

        kiitos kysymästä, eipä ole ollut tarvetta kossulle.
        Simaa join Vappuna pari lasillista ja kotikaljaa juon ruuan kanssa lasillisen aina kun työpaikan lounaskuppilassa käyn. Oikeaa alkoholia olen ottanut känniin asti 16-20 ikävuosien välillä muutaman kerran, mutta hyvin aikaisessa vaiheessa totesin, että näin syntymähumalaisena osaan pitää hauskaa ilman päänsärkyä ja oksentamistakin, joten viimeisimmästä alkoholin ottokerrasta on aikaa nyt reilut 20 vuotta.


    • mökkiläinenajatsitten

      Uusille mökkiläisille ohjeita:
      1. Älä polta kosteita puita saunassa/takassa. Savua tulee liika!
      2. Katso tuulen suunta ettei tule savu naapuriin päin. Jätä sytyttämätä jos tuulee
      naapuriin päin!
      3. Naapurin saunomisen kyttääminen, varsinkin uintien seuraaminen on kielletty!
      4. Älä tuo katiskoita liian lähelle naapurin rantaa ja veneily pitää hoitaa yli 100m.
      etäisyydeltä.
      5. Illalla ei metelöidä kun saunotaan ja otetaan olutta ja viinaa.
      6. Kalan savustus ja grillaus pitää hoitaa tontin takalaidalla tuulensuunnan mukaan
      ettei tuule naapurin tontille!
      7. Kovaäänisten vene- ja muiden moottoreiden käyttö on kielletty.
      8. Ns. jytämusaa ei sitten soiteta rannalla, kaunista haitarimusiikkia voi tulla alkuillasta
      vähän aikaa.
      9. Mökkien tietalkoisiin tulee osallistua täysimääräisesti ja muihinkin rantatöihin
      mitä joudutaan seudulla tekemään. Siivous ym. työt.
      10. Lemmikkieläimet, kissat ja koirat pidetään kiinni ja hiljaisena kautta vuorokauden!

      Näillä kun mennään niin ehkä naapurisopu säilyy!
      Uudella autolla ja muilla härpäkkeillä ei elvistellä vaan pidetään ne siististi omalla tontilla eikä turhaan ajella niillä! Kiitos!

      • uuden_mökin_omistaja

        kiitos vinkeistä, olen asunut koko ikäni puulämmitteisessä talossa, sähköpatterit on varalla toki niitä talvipäiviä varten jolloin olen etelän lämmössä, mutta nyt meni vinkkisi hukkaan minun kohdalla.

        Ei huolta, mökkini ympärillä on omaa maata muutaman kilometrin verran joka suuntaan. Ei leviä savut eikä kuulu huuto naapuriin asti.

        Tietalkoita ei ikävä kyllä ole, pikitielle on matkaa 4 kilsaa ja matka taittuu omia maita pitkin. Onneksi en kokenut tätä tien omistajuutta haitaksi. Hiekkaa saa ostettua ja tien lanattua ja talvisin auraajan tilattua niin kauan kuin rahaa riittää ja jos raha kesken loppuu, pistetään hehtaari pari metsää nurin ja puuta metsäyhtiölle pinoon ja taas on tilillä katetta muutamaksi vuodeksi.

        Hitto, enpä huomannut tuota uimapuolta. Se onkin paha haitta ja harmin paikka, kun ei ole ketään jota tirkistellä. Omaa rantaviivaa on reilu kilometri suuntaansa ja vastarannallekin on reilun kilsan verran matkaa ja siellä oleva mökki on hankalasti pienen niemennokan katveessa ettei näe onko siellä ketään. Saako kiikarilla katsoa näkyisikö siellä joku nakuna, vai onko kiikarointikin kielletty?

        Minulla on veneen perässä sähkömoottori. Hyvin toimii, pääsee tämän 8km pitkän pikkujärven ympäri, ei tarvitse pulata haisevien polttoaineiden kanssa. Jos akku tyhjenee kesken, onneksi on airot keksitty, soutaminenhan on hyvää liikuntaa toimistotyöläisen hartioille.

        Olen kalalle allerginen, ei tarvitse katiskoita koskaan veteen heitellä eikä kaloja puhdistaa.

        Eipä ole kukaan käskenyt koiraa olemaan hiljaa kun ei ole koiraa :).

        Naapurin isännällä on 200.000-300.000 euron arvoinen traktori ja muutama muukin kallis härpäke kalustosuojassaan. Niillä se pörrää ympäri maita ja mantujaan kuin muurahainen päivät pitkät ja on sillä avolava pickuppikin, aika uudelta näyttää.
        Tuskin se minun 30.000 pikkuautoa kadehtii :) vaikka se nätti olikin naapurinkin mielestä.


    • perinnemökkeilijä

      Puuliiterihanke on nyt siinä pisteessä, että laudat on pihalla asennussarjoineen. Roudan sulamista vaan odotettava, niin pääsee perustusten tekoon.

      (monta vuotta myöhemmin) Laudat on edelleen pihalla läjässä ja niin homeessa että tuskin kelpaavat edes uuniin. Asennussarja(pari laatikkoa kaljaa) on juotu moneen kertaan jo.

    • rantaiivari

      Kasvien kasvatuslaatikoiden tekoa ja puutarhan siistimistä. Laituri veteen!

    • vappu_mökillä

      Viikonloppu meni pihaa siistiessä, vaan oli upeat ilmat.

      • ViinaajaMÖkkkiii

        Nyt taitaa olla darra?? :))))


    • huristelijaukko

      Ostin vesiskootterin. Eikös sillä saa ajella ilman erityisiä lupia. Muutaman vuoden vanha kylläkin, aika raju ääni mutta ei se varmaan haittaa. Ei ajella keskellä yötä, nuoriso pitää kelkkasafareita pari kertaa kesässä, jolloin voi tulla vähän melua mutta ilmoitetaan ajoissa.
      Ja omassa rannassahan saa tietty vähän mökästääkkin, kuuluuha se kesään. Tiukkapipot voi pysyä kaupungissa viikonloppuisin, kesällä siellä on hiljaista.

      • PysykääPoissa

        Olen virittänyt kanaverkkoa vesirajan alapuolelle mökin rantaan jonka vesialueen omistan....viime kesänä pari tyyppiä sotki potkurinsa verkkoon...hahaaa....oli kiva katsoa bissetölkki kädessä kuistilla kun pojat räpelsi paskaks mennyttä potkuria 15metriä syvässä vedessä kuntoon...kyllä sain makeat naurut! Seuraavaksi tekisi mieli ampua päristelijät jotka eivät osaa kunnioittaa rantarauhaa! Eiköhän potkuririkko opeta kun maksaa väh: 500-800€....Sanoisin että kallista veneilyä...


    • huristelijaukko

      Mökkinaapurit ei sitten kyttää minun emännän komeita kannuja kun ollaan saunassa.
      Niitä ei muut katsele tai tuun käymään kylässä! Tuliko selväksi!

    • AikaHalpaaMökkeilyä

      Ajatteklin kremata itseni tulipalossa tai sitten hukkua....koska mökillä on niin kivaa.....

    • huristelijaukko

      Älä ihan vielä, lähde minun kanssa ensin kalalle. En minä niin kalakaveria tarvitse, mutta riipaksi!

    • Ahkeroikaa

      Taas on mökkeilijät hukkuneet iloisesti...mun listasta puuttuu tältä kesältä vielä 95 hukkunutta....pistäkääpäs toimeksi nyt mökkeilijät ,,,,tosin tänään tuli taas yksi listaan lisää...kyllä mökillä on kivaa....

    • Grillikatosta pitäisi alkaa rakentelemaan... Toisaalta sitä on aloiteltu jo useampana toukokuuna... Joten saapi nähdä...

    • xsdcxf

      Toukokuu ajetaan viinaa Tallinnasta, ehkä 6 autokuormaa, ja sitten kesäkuun 1 päivä aloitetaan "mökkeily" Kouvolan eräässä hotellissa, josta sitten pikkuhiljaa siirrytään Orilammen kieppeille mökille, jossa tämä Tallinnan saalis odotteleekin ottajiaan. Kesiä kaikille.

    • eiköhänehitäkkin

      ..tarkoitus olisi männä emännän kanssa sinne vähäsen .....

      • Mukavata

        Sitä mekin tehdään mökillä paljon. - Toukokokuussa laitetaan kasvimaahan juurekset ja yrtit kasvamaan, niin on kesällä sitten puhdasta itse tuotettua ruokaa. Kalastellaan ja elellään muutenkin omavaraisesti koko kesä...


      • P.nis

        tehdään lisää mökkiläisiä... luonnon helmassa, stressittömästi.


      • vielälapsetonpari
        P.nis kirjoitti:

        tehdään lisää mökkiläisiä... luonnon helmassa, stressittömästi.

        Näin äitienpäivänä yritetään tehdä myös lisää äitejä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe