2. Usan sotaharjoituksista on päätetty perustuslai

VoihanPerustuslakii

HIRVITTÄVÄ MOKA KÄYNYT SOTAHARJOITUKSISTA PÄÄTETTÄESSÄ!! ( Usan sotaharjoitukset Suomessa )

Sotaharjoituksista on päätetty ministerivaliokunnassa, vaikka sillä ei ole päätäntävaltaa, se on vain asioita valmisteleva elin. Joten sotaharjoituksista on päätetty perustuslain vastaisesti.

Soini vastasi, että asiasta on päätetty normaalin päätöksentekomenettelyn mukaisesti valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunnassa yhdessä tasavallan presidentin kanssa. Se linjasi puolustusvoimien osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitustoimintaan 20. marraskuuta 2015.
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3502079-kuka-kutsui-amerikkalaishavittajat-hallitukselta-ei-selvaa-vastausta
Asetus: Valtioneuvoston ohjesääntö
25 §
Ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
Valiokunnan on valmistelevasti käsiteltävä tärkeät ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja muita Suomen suhteita ulkovaltoihin koskevat asiat,
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030262

Amerikkalaisten osallistumisella on maan korkeimman johdon siunaus. Tämäkin harjoitus oli mukana listalla, jonka presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta marraskuussa hyväksyi

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021821138187_uu.shtml

Koska kyse ei ole yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehkö asia, niin ministeriö ei ole voinut asiasta päättää perustuslain mukaan. Eikä myöskään sitä alemmat instassit.
PERUSTUSLAKIVALIOKUNNAN
LAUSUNTO 33/2004 vp
Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi


Valiokunta on lisäksi kiinnittänyt huomiota siihen, että vakuutetun oikeuksien kannalta tärkeistä seikoista ehdotetaan säädettäväksi ministeriön eikä valtioneuvoston asetuksella. Tämä ei valtuussäännöksen väljyys huomioon ottaen ole hyvin sopusoinnussa perustuslain 80 §:n 1 momentin sen lähtökohdan kanssa, jonka mukaan ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa (HE 1/1998 vp , s. 132/II, PeVL 27/2004 vp , s. 3).


http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip?${APPL}=utpvm&${BASE}=utpvm&${THWIDS}=0.44/1428473264_271916&${TRIPPIFE}=PDF.pdf
Olisi hyvä jos lehdistö selvittäisi asian Oikeusminiseriöstä ja oikeusoppineilta.

-----------------------------------------

”On myös ulkopolitiikkaa”
Soini vastasi, että asiasta on päätetty normaalin päätöksentekomenettelyn mukaisesti valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunnassa yhdessä tasavallan presidentin kanssa. Se linjasi puolustusvoimien osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitustoimintaan 20. marraskuuta 2015.
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3502079-kuka-kutsui-amerikkalaishavittajat-hallitukselta-ei-selvaa-vastausta

Asetus: Valtioneuvoston ohjesääntö
25 §
Ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
Valiokunnan on valmistelevasti käsiteltävä tärkeät ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja muita Suomen suhteita ulkovaltoihin koskevat asiat,
Perustuslaki
67 §
Valtioneuvoston päätöksenteko
Valtioneuvostolle kuuluvat asiat ratkaistaan valtioneuvoston yleisistunnossa tai asianomaisessa ministeriössä. Yleisistunnossa ratkaistaan laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat sekä ne muut asiat, joiden merkitys sitä vaatii. Valtioneuvoston ratkaisuvallan järjestämisen perusteista säädetään tarkemmin lailla.
Valtioneuvostossa käsiteltävät asiat on valmisteltava asianomaisessa ministeriössä. Valtioneuvostossa voi olla ministerivaliokuntia asioiden valmistelua varten.
Valtioneuvoston yleisistunto on päätösvaltainen viisijäsenisenä.
Presidentti ja valtioneuvosto johtavat ulkopolitiikkaa
8 LUKU
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentti ja ulkosuhteista vastaavat ministerit keskustelevat merkittävimmistä päätöksistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
http://www.oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/esitteet/perustuslaki/presidenttijavaltioneuvostojohtavatulkopolitiikkaa.html
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5P67


Laki valtioneuvostosta
12 §
Valtioneuvoston päätöksenteko
Valtioneuvostolle kuuluvat asiat ratkaistaan valtioneuvoston yleisistunnossa tai ministeriössä.
Yleisistunnossa ratkaistaan tasavallan presidentille tehtävät ratkaisuehdotukset, valtioneuvoston asetukset sekä eduskunnalle annettavat valtioneuvoston tiedonannot, selonteot ja kirjelmät samoin kuin sellaiset Euroopan unionissa käsiteltävät asiat ja muut asiat, joiden yhteiskuntapoliittinen tai taloudellinen merkitys sitä edellyttää. Yleisistunnossa ratkaistavista asioista säädetään lisäksi perustuslaissa, laissa tai valtioneuvoston asetuksella.
14 §
Asian siirtäminen yleisistuntoon
Ministeriön päätettäväksi kuuluva asia on yksittäistapauksessa siirrettävä yleisistunnossa ratkaistavaksi, jos sen katsotaan olevan niin laajakantoinen tai periaatteellisesti tärkeä, että se olisi ratkaistava yleisistunnossa. Sii

3

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoihanPerustuslakii

      14 §
      Asian siirtäminen yleisistuntoon
      Ministeriön päätettäväksi kuuluva asia on yksittäistapauksessa siirrettävä yleisistunnossa ratkaistavaksi, jos sen katsotaan olevan niin laajakantoinen tai periaatteellisesti tärkeä, että se olisi ratkaistava yleisistunnossa. Siirtämisestä päättää yleisistunto pääministerin tai asianomaisen ministerin esityksestä.

      17 §
      Päätöksentekojärjestys valtioneuvoston yleisistunnossa
      Valtioneuvoston yleisistunto ratkaisee asiat valtioneuvoston esittelijän esittelystä.
      23 §
      Ministerivaliokunnat
      Valtioneuvostossa on ministerivaliokunnat ulko- ja turvallisuuspolitiikan, Euroopan unionia koskevien asioiden, raha-asiain sekä talouspolitiikan valmistelua varten. Näiden ministerivaliokuntien jäsenten tulee olla valtioneuvoston jäseniä. Valiokuntien tehtävistä ja kokoonpanosta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
      Valtioneuvosto voi tarvittaessa asettaa muitakin ministerivaliokuntia.
      24 §
      Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän ministerivaliokunnan ja tasavallan presidentin yhteinen kokous
      Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevä ministerivaliokunta voi kokoontua yhdessä tasavallan presidentin kanssa.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030175
      Asetus:
      Valtioneuvoston ohjesääntö
      2 §
      Toimivallanjako valtioneuvoston yleisistunnon ja ministeriöiden välillä
      Perustuslaissa ja valtioneuvostosta annetussa laissa (175/2003) on yleiset säännökset toimivallan jaosta valtioneuvoston yleisistunnon ja ministeriöiden välillä.
      25 § (26.4.2007/494)
      Ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
      Valiokunnan on valmistelevasti käsiteltävä tärkeät ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja muita Suomen suhteita ulkovaltoihin koskevat asiat, näihin liittyvät tärkeät sisäisen turvallisuuden asiat sekä tärkeät kokonaismaanpuolustusta koskevat asiat. Valiokunta käsittelee myös sen tehtävien alaan kuuluvien asioiden yhteensovittamista koskevat kysymykset.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030262
      Lapin yliopiston tiedouslehti Kide 2000
      Mikä tulee presidentin rooliksi? Lainuudistusta luonnehdittiin presidentin vallan saattamiseksi valtioneuvoston "parlamentaarisen katteen alle". Kaikissa asioissa presidentti saa eteensä valmiiksi kirjoitetun, ministerin esittelemän ratkaisuehdotuksen. Presidentti voi hoitaa tärkeän tehtävänsä virallisluontoisen puolen vain allekirjoittamalla papereita.


      http://personal.inet.fi/tiede/ilkka.saraviita/presidentinrooli.htm

      Perustuslaki 58 §
      Presidentin päätöksenteko

      Tasavallan presidentti tekee päätöksensä valtioneuvostossa sen ratkaisuehdotuksesta.

      Jos presidentti ei päätä asiasta valtioneuvoston ratkaisuehdotuksen mukaisesti, asia palautuu valtioneuvoston valmisteltavaksi. Valtioneuvosto voi tällöin antaa eduskunnalle muusta kuin lain vahvistamista, virkaan nimittämistä tai tehtävään määräämistä koskevasta asiasta selonteon. Tämän jälkeen asiasta päätetään eduskunnan selonteon johdosta hyväksymän kannanoton mukaisesti, jos valtioneuvosto tätä ehdottaa

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5P58

      Ulkopolitiikka

      Perustuslain mukaan ”presidentti johtaa ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Tilanteessa, jossa valtioneuvosto ja presidentti ovat eri mieltä ulkopoliittisesta päätöksestä, asia viedään eduskunnan äänestykseen, jonka kanta ratkaisee toimintatavan. Hän päättää Suomen ulkopoliittisesta toimintalinjasta ja esimerkiksi nimittää diplomaatit sekä tapaa ulkomaiden valtionpäämiehiä näiden virallisilla vierailuilla Suomeen.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tasavallan_presidentti
      ------------------

      ----------------------------
      Mielestäni vaikuttaa siltä että joistain sotaharjoituksista on päätetty perustuslain vastaisesti.

      "Yhtä paljon dramatiikkaa kuin mäyräkoiran istahtaessa"
      "– Se on yhtä dramaattista kuin se, että roska-auto käy tyhjentämässä laatikon tuolta takapihalta,"

      Perustuslain mukaan ministeriö voi tehdä päätöksiä vain lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa. ( huomaa. päätös on säädöshierakiassa vielä alempi kuin asetus).

      Jos muistan oikein niin jostain Usan sotaharjoituksista Suomessa päätti puolustusministeriö tai jopa sitä alempi sotilasjohto.

      Sellaisesta asiasta päättäminen ei ole poliittiselta merkitykseltään vähäisehkö asia, joten mielestäni sotaharjoituksista on päätetty perustuslain vastaisesti.

      Asiasta olisi pitänyt vähintään päättää vähintään perustuslain 93 § nojalla, sitä ei tehty:
      Perustuslaki 93 §:
      Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L8P93



      Wallin sotilasharjoituksista: Yhtä paljon dramatiikkaa kuin mäyräkoiran istahtaessa
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031021247044_uu.shtml

      Haglund:
      – Se on yhtä dramaattista kuin se, että roska-auto käy tyhjentämässä laatikon tuolta takapihalta, hän kuittasi toukokuussa järjestettävän harjoituksen.
      http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3502079-kuka-kut

    • VoihanPerustuslakii

      Puolustusministeriössä nopeutetaan harjoituksista tiedottamista keskeisille valiokunnille. Ministeriö pyrkii tiedottamaan nopeammin valiokuntia harjoituksista, joiden odotetaan aiheuttavan laajempaa kiinnostusta.
      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/859795/Sotaharjoituksista tiedotetaan jatkossa nopeammin ja selkeammin

      PERUSTUSLAKIVALIOKUNNAN
      LAUSUNTO 33/2004 vp
      Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi


      Valiokunta on lisäksi kiinnittänyt huomiota siihen, että vakuutetun oikeuksien kannalta tärkeistä seikoista ehdotetaan säädettäväksi ministeriön eikä valtioneuvoston asetuksella. Tämä ei valtuussäännöksen väljyys huomioon ottaen ole hyvin sopusoinnussa perustuslain 80 §:n 1 momentin sen lähtökohdan kanssa, jonka mukaan ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa (HE 1/1998 vp , s. 132/II, PeVL 27/2004 vp , s. 3).


      http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip?${APPL}=utpvm&${BASE}=utpvm&${THWIDS}=0.44/1428473264_271916&${TRIPPIFE}=PDF.pdf





      ”On myös ulkopolitiikkaa”
      Soini vastasi, että asiasta on päätetty normaalin päätöksentekomenettelyn mukaisesti valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunnassa yhdessä tasavallan presidentin kanssa. Se linjasi puolustusvoimien osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitustoimintaan 20. marraskuuta 2015.


      – Onko Suomen linjassa tapahtunut muutos, kun tällaisia uusia avauksia putkahtelee julkisuuteen tämän tästä ilman, että eduskuntaa ja sen valiokuntia on asianmukaisesti informoitu? Mustajärvi kysyi Soinilta.


      http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3502079-kuka-kutsui-amerikkalaishavittajat-hallitukselta-ei-selvaa-vastausta

      5.3.2016 4:00
      Lehtitietojen mukaan on Suomen sotilasjohto sopinut amerikkalaisten kanssa NATO:n sotilaskoneiden harjoituksista Suomessa Lapin lennoston ja Karjalan lennoston alueilla. Samoin kerrotaan sovitun maihinnousuharjoituksista Suomenlahdella Hankoniemen tienoilla.
      Hallitus ei ota vastuuta näistä päätöksistä. Eduskunta tai sen puolustusvaliokunta eivät ole niitä käsitelleet. Demokratian alkeellisimmatkin pelisäännöt edellyttäisivät laajaa ja perusteellista kansalaiskeskustelua tätä luokkaa olevista asioista. Keskustelua ei ole käyty, kansalle ei ole kerrottu mitään.

      http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2016/03/05/Demokratia edellyttäisi laajaa keskustelua sotaharjoituksista/2016120408267/68


      Normihierarkia.

      Ministeriön päätös on vielä alempana kuin asetus.

      Laitoksen päätös on vielä alempana kuin ministeriön päätös


      HE 133/2015

      Säädöstaso
      Perustuslain 80 §:n mukaan lailla on säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Mainitun pykälän mukaan lähtökohtana on, että asetukset antaa valtioneuvosto ja että ministeriö voidaan valtuuttaa antamaan asetuksia lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa. Valtuutuksen tulee olla täsmällinen ja tarkkarajainen.

      http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150133



      Ainakin länsimaisten demokratioiden puitteissa voidaan sanoa, että mitä kansanvaltaisempi elin on kyseessä, sitä laajempi kompetenssi sille kuuluu. Vastaavasti mitä kauempana jokin elin on kansan välittömistä vaikuttamis- ja valvontamahdollisuuksista, sitä vähäisempi norminantamiskompetenssi sille kuuluu.

      . Voidaan kuitenkin lähteä siitä, että ministeriön antama asetus ei voi olla ristiriidassa tasavallan presidentin tai valtioneuvoston antaman asetuksen kanssa. Lait ja asetukset muodostavat hyvin kattavan ja samalla ylivoimaisesti näkyvimmän ja merkittävimmän osan voimassaolevaa oikeudellista normistoa. Asetusten tason alapuolella ovat esimerkiksi keskusvirastojen omalla toimialallaan antamat normipäätökset.

      http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:normihierarkia/laajempi_kuvaus

      ---------------------


      Voimassa olevassa "Lainkirjoittajan opas" oppaassa on kerrottu todella hyvin miten ministeriön toimivaltuus menee:


      Lähtökohtana valtioneuvoston ja ministeriön välisessä toimivallan jaossa on, että valtioneuvosto antaa asetukset laajakantoisista ja periaatteellisesti tärkeistä asioista sekä niistä muista asioista, joiden merkitys sitä vaatii.
      Ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisemmissä asioissa sekä selvästi teknisluonteisissa ja toimeenpanoa koskevissa asioissa. Ministeriölle voidaan siten antaa asetuksenantovaltaa pääasiassa ministeriön omaa toimialaa koskevissa asioissa edellyttäen, että asia ei sen yhteiskunnallisen merkityksen johdosta ole käsiteltävä valtioneuvoston yleisistunnossa.
      Ministeriölle ei saa antaa asetuksenantovaltaa asiassa, joka yhteiskunnallisen merkityksensä vuoksi kuuluu valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi perustuslain 67 §:n mukaisesti.
      Perustuslakivaliokunta on käsitellessään hallituksen esitystä saira

    • VoihanPerustuslakii

      Perustuslakivaliokunta on käsitellessään hallituksen esitystä sairausvakuutuslaiksi 1 kiinnittänyt huomiota siihen, että vakuutetun oikeuksien kannalta tärkeistä seikoista oli ehdotettu säädettäväksi ministeriön eikä valtioneuvoston asetuksella. Tämä ei valtuussäännöksen väljyys huomioon ottaen ollut hyvin sopusoinnussa perustuslain 80 §:n 1 momentin sen lähtökohdan kanssa, jonka mukaan ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa 2.

      Käsitellessään hallituksen esitystä laeiksi tekijänoikeuslain ja rikoslain 49 luvun muuttamisesta 3perustuslakivaliokunta katsoi, että ehdotus ei ollut hyvin sopusoinnussa perustuslain 80 §:n 1 momentin sen lähtökohdan kanssa, jonka mukaan ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään vähäisehköissä asioissa. Valiokunta piti tärkeänä, että valtuutta täsmennetään tai valtuus osoitetaan ministeriön asemesta valtioneuvostolle. 4

      Lausunnossaan hallituksen esityksestä laiksi kalastuslain muuttamisesta 5 perustuslakivaliokunta katsoi, että valtuus antaa säännöksiä pyydysten käyttöajasta ei ole teknisluonteinen säännös, joka voitaisiin ottaa ministeriön asetukseen 6. Sen vuoksi ja koska myöhemmässä hallituksen esityksessä 7 oli tarkoitus valtioneuvoston asetuksella asettaa rajoituksia kaupallisten kalastuskiintiöiden täyttyessä yleensä tai alueellisesti, oli perusteltua siirtää kalastuskieltojen alkamisen ajankohdasta päättäminen valtioneuvoston asetuksessa säädettäväksi 

      http://lainkirjoittaja.finlex.fi/13-saadosten-lajit-ja-saadostaso/13-4/



       Käytännön syistä jotkut viranomaiset, esimerkiksi verohallitus tai tullihallitus, voivat antaa oikeussääntöjä joistakin sääntelykokonaisuuden kannalta vähäisistä yksityiskohdista. Tällaiset normipäätökset eivät ole asetuksia vaan kyseisen viranomaisen määräyksiä. Lain sanamuodon mukaan muu viranomainen voidaan valtuuttaa antamaan oikeussääntöjä tietyistä asioista. Muulla viranomaisella tarkoitetaan lähinnä valtion ministeriötasoa alempaa viranomaista. Alemmanasteiseen norminantoon voidaan valtuuttaa vain lailla eikä esimerkiksi asetuksella. Tällaisen valtuuttavan lain antamiseen vaaditaan verraten tiukkojen edellytysten olemassa oloa. Lainsäädäntövallan delegointi viran- 15

       Neljännellä hierarkiatasolla ovat muut viranomaisen antamat säädökset ja normit. Yhteistä tällaisille asetusta alemmanasteisille normeille on se, että niiden antaminen ei perustu perustuslain säännöksiin, vaan kunkin normin on perustuttava erilliseen lainsäädännössä olevaan valtuutukseen. Yksittäispäätökset eli hallintoviranomaisten päätökset ja tuomioistuinratkaisut ovat kaikkien abstraktien normien alapuolella normihierarkia-ajattelun mukaan. 

      http://docplayer.fi/3686921-Poliisin-lakia-alemmanasteinen-norminanto-johtamisen-nakokulmasta.html

      Viranomaismääräykset ja päätökset
      Asetuksissa voidaan edelleen luovuttaa päätösvaltaa viranomaisille. Edelleen annettavan valtuuden on kuitenkin jo tässä vaiheessa oltava varsin suppea ja tarkkarajainen. Tyypillisesti tälle tasolle annetaankin määrättäväksi lähinnä numeerisia yksityiskohtia sekä sellaisia teknisiä asioita, joista päättäminen vaatii aivan erityistä osaamista. Jälkimmäisestä tyypistä esimerkkinä ovat esimerkiksi Lääkelaitoksen monikymmensivuiset päätökset Suomessa sallituista lääkkeistä.

      http://www.heikniemi.fi/kirj/jur/yleinen/oikrak.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      212
      3916
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2485
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      392
      2326
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2243
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe