Laki asevelvollisuuslain muuttamisesta on mielestäni perustuslain vastainen
Lakia asevelvollisuuslain muuttamisesta yritetään runnoa läpi perustuslain vastaisena.
Olisi hyvä jos media kysyisi tästä Oikeusminiseriöstä ja oikeusoppineilta
Oikeusoppineita
http://www.helsinki.fi/oikeustiede/tiedekunta/henkilosto/henkilohakemisto.htm
Sodasta päättäminen on perustuslain ydinalueita. Samoin sotaan joutuminen on suurimpia asioita johon valtio voi joutua.
Sota on niin iso juttu, että siitä päättäminen on pistetty kahden kansanvaltaisen lukon taakse:
Perustuslaki 93 §
Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.
Kansan on pitänyt valita sekä presidentti ja eduskunta ja vasta he yhdessä voivat päättää sodasta.
Esimerkiksi Afganistanin sodassa on kuollut yli 100 000 siviiliä. Afganistanin ja Irakin sodan on laskettu maksaneen 1600 miljardia Usalle.
Ihan eri juttu olisi sotia esim. Venäjän kanssa, joka on maailman toiseksi suurin sotilasmahti.
10 Most Powerful Militaries in The World
http://www.wonderslist.com/10-most-powerful-militaries/
Afganistan on listalla 170. maailman rikkaimpien valtioiden joukossa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
Koska sota on niin merkittävä asia, niin perustuslaki pitää tulkita tiukasti sota-asioita käsitellessä.
Huomioon pitää ottaa myös perustuslakimyöteinen tulkinta. Jos asia on epäselvä, niin asiaa tulkitaan perustuslakimyönteisesti.
Perustuslakivaliokunnan mietintö 25 ( PeVM 25/1994 ):
Tuomioistuinten tulee valita perusteltavissa olevista lain
tulkintavaihtoehdoista sellainen, joka parhaiten edistää perusoikeuksien
tarkoituksen toteutumista ja joka eliminoi perustuslain kanssa
ristiriitaisiksi katsottavat vaihtoehdot. Tältä osin voidaan puhua
perustuslainmukaisesta tai perusoikeusmyönteisestä laintulkinnasta
https://www.edilex.fi/mt/pevm19940025
Suuria sotaharjoituksia rauhanaikana pidetään varsin usein ulkopoliiikkana, joten olisi luontevaa, että poliittiset päätökset tekevät politiikot, joilla on asianmukainen poliittinen vastuu. Esim. Venäjän suuria yhtäkkisiä sotaharjoituksia ollaan pidetty poliittisina.
Ainakin länsimaisten demokratioiden puitteissa voidaan sanoa, että mitä kansanvaltaisempi elin on kyseessä, sitä laajempi kompetenssi sille kuuluu. Vastaavasti mitä kauempana jokin elin on kansan välittömistä vaikuttamis- ja valvontamahdollisuuksista, sitä vähäisempi norminantamiskompetenssi sille kuuluu.
http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:normihierarkia/laajempi_kuvaus
------------------------------------------------------------------------------------
AVAIN ON SANA "SOTILAASKÄSKYASIA"
Nyt uutta asevelvollisuuslakia yritetään saada läpi perustuslain 58 nojalla:
Perustuslaki 58§:
Presidentti päättää sotilaskäskyasioista ministerin myötävaikutuksella sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään. Sotilaallisista nimitysasioista ja tasavallan presidentin kansliaa koskevista asioista presidentti päättää sen mukaan kuin lailla säädetään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain muuttamisesta
Hallituksen esitys HE 44 /2016 vp:
Sotilaskäskyasioiden päätöksentekomenettely
Perustuslain 58 §:n 5 momentin mukaan tasavallan presidentti päättää sotilaskäskyasioista ministerin myötävaikutuksella sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään. Sotilaskäskyasioiden päätöksentekomenettelystä säädetään tarkemmin puolustusvoimista annetun lain 31—33 §:ssä. Ehdotuksen mukaan päätöksen valmiuden kohottamiseksi järjestettävästä harjoituksesta tekisi tasavallan presidentti puolustusvoimain komentajan esittelystä. Puolustusministerin tulisi olla läsnä ja lausua käsityksensä asiasta. Lisäksi pääministeri voisi olla läsnä ja lausua käsityksensä asiasta.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_44 2016.aspx
Lähtökohta laintulkinnassa on sanojen sanakirja merkitys. Sanaa "sotilaskäskyasia" ei ole määritelty perustuslaissa.
Hallituksen esityksessä ( HE 172/1999 ) on kuitenkin kerrottu, että Puolustusvoimien rauhanajan kokoonpanoa koskevat asiat eivät ole sotilaskäskyasioita.
Joten tulkitsen, että rauhanajan kokoonpanoa koskevat asiat eivät ole "sotilaskäskyasioita", joten asiasta ei voi päättää perustuslain 58 § nojalla. Huomioon tulkinnassa pitää ottaa myös perustuslain tiukka tulkinta sota-asioissa sekä epäselvyyssääntö.
Joten katson että lakia ollaan säätämässä perustuslain vastaisesti.
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi puolustusvoimista annetun lain muuttamisesta, HE 172/1999:
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
8 a
Sotilaskäskyasiat ovat sotilaalliseen päällikkyyteen kuuluvia asioita, joita ehdotetussa säännöksessä luonnehditaan siten, että ne koskevat puolustusvoimien sotilaallista toimintaa ja sotilaallista järjestystä.
Puolustusvoimista annetun lain 3 §:n 1 momentin mukaan puolustusvoimat on hallinnollisesti puolustusministeriön alainen. Puolustusvoimien rauhanajan kokoonpanosta ja johtosuhteis
3. Asevelvollisuuslakia yritetään runnoa perustusl
2
75
Vastaukset
- VoihanPerustuslakii
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi puolustusvoimista annetun lain muuttamisesta, HE 172/1999:
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
8 a
Sotilaskäskyasiat ovat sotilaalliseen päällikkyyteen kuuluvia asioita, joita ehdotetussa säännöksessä luonnehditaan siten, että ne koskevat puolustusvoimien sotilaallista toimintaa ja sotilaallista järjestystä.
Puolustusvoimista annetun lain 3 §:n 1 momentin mukaan puolustusvoimat on hallinnollisesti puolustusministeriön alainen. Puolustusvoimien rauhanajan kokoonpanosta ja johtosuhteista määrää lain 4 §:n 2 momentin mukaan puolustusministeriö. Puolustusvoimien rauhanajan kokoonpanoa ja puolustusvoimia koskevat hallinnolliset asiat eivät siten nykyisin kuulu ylipäällikön vallan alaan eivätkä nämä asiat vastaisuudessakaan olisi ehdotetussa momentissa tarkoitettuja puolustusvoimien sotilaallista toimintaa ja järjestystä koskevia sotilaskäskyasioita.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1999/19990172#idp1867808
Tällä hetkellä sodasta päättäminen vaatii siis ensin päätöksen perustuslain 93§ mukaan:
Perustuslaki 93 §
Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.
-------------------------------------------------------
Lain uudistamiselle on kuitenkin tarve, nykyisen asevelvollisuuslain 83§ mukaan reserviläisiä voidaan kutsua heti ylimääräiseen palvelukseen tietyin tiukoin ehdoin:
Asevelvollisuuslaki
83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta
Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.
Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#L9
Hallituksen esitys Eduskunnalle asevelvollisuuslaiksi
HE 187/2006
Perustuslain 23 §:n mukaan lailla säädettävät, välttämättömät, tilapäiset poikkeukset perusoikeuksiin ovat mahdollisia Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen ja vakavuudeltaan aseelliseen hyökkäykseen lain mukaan rinnastettavien, kansakuntaa uhkaavien poikkeusolojen aikana. Säännöksessä käytetty ilmaus ”aseellinen hyökkäys” viittaa tosiasialliseen hyökkäykseen, ei esimerkiksi muodolliseen sodanjulistukseen (HE 309/1993 vp).
Perusoikeusuudistusta koskevassa hallituksen esityksessä todetaan, että poikkeusolojen luonnehdinnalla perustuslain 23 §:ssä tarkoitetaan samaa kuin kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa käytetyllä ”yleisen hätätilan” käsitteellä (Euroopan ihmisoikeussopimus 15 artikla ja KP-sopimus 4 artikla). Perustuslain 23 §:n valtuutuksen mukaisten tilapäisten poikkeusten tulee olla Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Säännöksessä viitataan sekä poikkeamisen menettelyllisiin vaatimuksiin että sisällöllisiin rajoituksiin (HE 309/1993 vp).
Asevelvollisuuslain poikkeusoloja koskeva sääntely on varsin niukkaa ja osaksi säännökset ovat asetuksen tasoisia.
Asevelvollisuuslain säädöstoimivallan delegointia koskevat säännökset eivät kaikilta osin vastaa perustuslain 80 §:n asettamia vaatimuksia, minkä vuoksi niitä tulee täsmentää.
http://finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060187#idm1738176
Arvelen että asevelvollisuuslain 83 § on säädetty perustuslain 23 § nojalla.
Perustuslain 23 § käyttäminen on kuitenkin sidottu liian koviin ehtoihin, nykyajan tarpeet voivat vaatia joustavampia ehtoja.
------------------------------------------------------
Itse katson että jäljelle jää Perustuslain yleissäännökset taikka perustuslain 93 §, jonka nojalla voitaisiin päättää valmiustilan kohottamisesta.
Perustuslaki 93 §:
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L8P93
Yksi vaihtoehto on perustuslain muuttaminen. Jos todelllinen perusteltu tarve on, niin kyllä siihen kansanedustajat suostuvat.
Sitä, että presidentti päättäisi asiasta perustuslain 58 perusteella, perustellaan kiireellä, päätös valmiuden nostamisesta on tehtävä nopeasti.
Itse en näe ajallisesti siinä paljoa eroa, päättäisikö presidentti asiasta ministerin myötävaikutuksella ( perustuslain 58 ) mukaisesti vai päättäisikö presidentti asiasta yhdessä valtioneuvoston kanssa ( perustuslain 93 ) Joten mielestäni kiireellä asiaa ei oikein voi perustella.
Perustuslaki 58 §:
Presidentti päättää sotilaskäskyasioista ministerin myötävaikutuksella sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään. Sotilaallisista nimitysasioista ja tasavallan presidentin kansliaa koskevista asioista presidentti päättää sen mukaan kuin lailla säädetään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5
Perustuslaki 93 §:
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuv - VoihanPerustuslakii
Perustuslaki 93 §:
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L8P93
Huomioon tulkinnoissa pitää ottaa myös se, että perustuslakiuudistuksella vuonna 2000 pyrittiin nimenaomaan ottamaan presidentiltä valtaa pois ja vahvistaa parlamentin valtaa.
PeVM 16/1994 - HE 285/1994
Keskeisimmin uudistus vaikuttaa Suomen hallitusjärjestelmän parlamentaarisia piirteitä vahvistaen.
Osaksi lisättäisiin suoraan eduskunnan valtaoikeuksia, osaksi tuettaisiin eduskunnan luottamuksen varassa toimivan valtioneuvoston asemaa suhteessa tasavallan presidenttiin.
https://www.edilex.fi/mt/pevm19940016#OT3
--------------------------------
Joten katson että lakiesitys on tällä hetkellä perustuslain vastainen päätöksen teon osalta.
---------------
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain muuttamisesta
Hallituksen esitys HE 44 /2016 vp
Elintärkeät toiminnot ovat poikkihallinnollisia ja niihin kohdistuu niin sanottu hybridiuhka. Hybridiuhat ja -konfliktit eivät ole uusia ilmiöitä, mutta käsite kuvaa nykyisten, koko yhteiskuntaa koskettavien konfliktien monimuotoisuutta. Toiminta voi ilmentyä esimerkiksi informaatiovaikuttamisena, kybertoimintana, poliittisena, taloudellisena tai sotilaallisena painostuksena, aseellisina levottomuuksina tai sotilaallisena voimankäyttönä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin mahdollisuudesta määrätä asevelvollinen kertausharjoitukseen 2 momentissa säädetystä kolmen kuukauden määräajasta poiketen. Tarvittaessa asevelvollinen voitaisiin siten määrätä harjoitukseen vaikka välittömästi. Momenttia olisi mahdollista soveltaa vain nimenomaisesti sotilaallisen valmiuden kohottamiseksi järjestettävään kertausharjoitukseen ja vain, kun Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevä tarve edellyttäisi kolmen kuukauden määräajasta poikkeamista. Turvallisuusympäristössä ilmenevä tarve voisi liittyä esimerkiksi Suomen lähialueella järjestettävään epätavanomaiseen sotilaalliseen harjoitukseen tai muuhun luonteeltaan uhkaavaksi kehittyvään tilanteeseen.
Kertausharjoituksella olisi edellä mainittujen yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan lisäksi vaikutuksia ainakin asevelvollisen henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen (PL 7 §) sekä liikkumisvapauteen (PL 9 §)
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_44 2016.aspx
Lakiehdotussa on mielestäni myös muita puutteita. Koska siinä tehdään poikkeuksia moniin kansalaisten perusoikeuksiin, niin sen täytyy täyttää tiettyjä minimiedellytyksiä. Tämä lakiesitys ei niitä täytä. Niistä sitten seuraavalla kerralla lisää.
Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ( PeVM 25/1994 ) käy ilmi millä perusteella perustuslakiin voidaan tehdä poikkeuksia tavallisella lailla:
─ Tavallisella lailla ei voida säätää perusoikeuden ytimeen ulottuvaa rajoitusta.
─ Rajoitusperusteiden tulee olla hyväksyttäviä.
─ Rajoitusten on oltava tarkkarajaisia ja riittävän täsmällisesti määritettyjä. Rajoitusten olennaisen sisällön tulee ilmetä laista
- Rajoitusten on oltava suhteellisuusvaatimuksen mukaisia. Rajoitusten tulee olla välttämättömiä hyväksyttävän tarkoituksen saavuttamiseksi. Jokin perusoikeuden rajoitus on sallittu ainoastaan, jos tavoite ei ole saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän puuttuvin keinoin. Rajoitus ei saa mennä pidemmälle kuin on perusteltua ottaen huomioon rajoituksen taustalla olevan yhteiskunnallisen intressin painavuus suhteessa rajoitettavaan oikeushyvään.
https://www.edilex.fi/mt/pevm19940025
Sinänsä myös lain perustelut jotenkin ontuu pahasti. Joskus vaikuttaa siltä kuin joku narkkari olisi sepittänyt täysin mielikuvitus juttuja peikoista.
--------------------------------------------------------------------------------
LINKIT:
Perustuslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain muuttamisesta
Hallituksen esitys HE 44 /2016 vp:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_44 2016.aspx
Perustuslakivaliokunnan mietintö 25 ( PeVM 25/1994 ):
https://www.edilex.fi/mt/pevm19940025
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi puolustusvoimista annetun lain muuttamisesta
HE 172/1999
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1999/19990172#idp1867808
Asevelvollisuuslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#L9
Hallituksen esitys Eduskunnalle asevelvollisuuslaiksi
HE 187/2006
http://finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060187#idm1738176
Definition sotilaskäskyasioilla tarkoitetaan niitä ....
http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:sotilaskäskyasia
PeVM 16/1994 - HE 285/1994
https://www.edilex.fi/mt/pevm19940016#OT3
PeVM 10/1998 vp - HE 1/1998 vp
Hallituksen esitys uudeksi Suomen Hallitusmuodoksi
https://www.edilex.fi/mt/pevm19980010#OT15
PERUSTUSLAKIVALIOKUNNAN MIETINTÖ 2/2000 vp
https://www.edilex.fi/mt/pevm19980010
Sitä en ole vielä tutkinut mikä merkitys sillä on että asevelvollisuuslaki 2000 tuli voi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1627116
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264108- 473467
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1423166- 512916
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262306- 432286
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722023Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291876