Kesä tulee ja kateelliset sukulaiset

omaarauhaavain

Mikähän siinä on, kun sukulaiset tulevat kesähuvillamme ihan kutsumatta, ja olettavat, että heitä passataan viikko tai kaksi?

Vaatimuksia niillä on milloin mistäkin, pitää olla vesi-wc, hiekkaranta, ei saa olla hyttysiä, ja ruokaa ja juomaa pitää saada aina kun ne sitä haluavat.

31

1481

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venetemput

      Vitun raskasta, kokeile sitä hukuttamista. Juota känniin ja vene nurin vaan selällä.

    • pliiis

      Taas yksi ja tuo iänkaiken sama aloitus.
      Jokainen on jo saanut neuvoja miten välttää eitoivotut vieraat.
      Pliis, no more tätä saman purukumin jauhamista!

      • enavaaovea

        Samanlaisia, usein toistuvia aloituksia on tällä saitilla paljon: "äitini ei ymmärrä minua", "isäpuli käyttää hyväksi", "siskoni on narsisti" jne.

        Miksi köyhien pitää tunkeutua paremmin menestyvien sukulaisten riesaksi kesälomien aikaan?


    • mekkk

      Pitää osata sanoa ihan suoraan että tuokaapa omat ruokanne ja juomanne ja jos ei sovi
      teidän aikatauluihin niin voi sanoa suoraan että menkää muualle. Laittakaa telttamajoitukseen mökin pihaan niin lähtee nopeesti.

    • mekkk

      Laittaka jo nyt emaillilla viestiä että mökki on vuokrattuna tänäkesäänä ei ole meidän käytössä niin helpottaa tai sanoa suoraan että ei sovi. Yksi hyvä konsti on että ne jotka tulevat teidän mökille niin menette ilmoitaamatta vastavierailulle kaupunkiin heille ja sama valitus. Paras on että sanoo suoraan että tämä mökki ei ole mikään täysihoitola ja jokainen viera teke ja valmistaa ja tuo omat ruokansa mutta erikseen on jos kutsuu jonkun mökilleen. Itse olin yksin killä pitkän vkl lopun ja latioin viestiä yhdelle kaverille niin tuli yöksi ja ol ioamt kaljat ja muut mukana.

    • mökkiläinen-

      Tuota olen myös ihmetellyt kun ostin mökin niin sukulaiset haluaa joka viikonloppu tullä mökille. Muuten ne ei kyllä koskaan soittele eikä kysele kuulumisia eikä joulukortteja lähetä. En päästä niitä mökille.

    • Teepeeär

      "Mikähän siinä on, kun sukulaiset tulevat kesähuvillamme ihan kutsumatta, ja olettavat, että heitä passataan viikko tai kaksi?

      Vaatimuksia niillä on milloin mistäkin, pitää olla vesi-wc, hiekkaranta, ei saa olla hyttysiä, ja ruokaa ja juomaa pitää saada aina kun ne sitä haluavat."

      Hm. No mikähän siinä nyt olisi? Voisko olla niinkin yksinkertainen juttu, kuin paskat sukulaiset?

      Joitakin paiskataan sellaisilla, joitakin ei.

    • Työsiirtola

      Meillä alkaa olemaan jo niin vähän sukulaisia, kun suurin osa on jo poistuneet tästä elämästä ja ei ole kesämökkiäkään, jonne kateelliset sukulaiset tulisivat.
      On meillä isovanhempien kotipaikka, jossa olen käynyt, eipä siellä ole sukulaisia moneen vuoteen käynyt, kun kaikenlaista hommaa siellä riittää, mutta eipä ole sukulaisista mitään apua saanut.
      Eivätkä näytä olevan edes kiinnostuneita sinne tulemaan, että rauhassa on sukulaisilta saanut olla, mutta ei ole rauhallista töiden osalta, niitä on aivan liikaa.

    • 220

      Tykkään yövyttääkin vieraita jos asiat on ajoissa sovittu. Tuntuu kurjalta kun joutuu olemaan suorastaan tyly jos ei halua yövyttää yllätysvieraita.

      "Sopiiko poiketa kun ollaan lomareissulla tulossa sopivasti siitä teidän ohi...?" Tämä ilmoitustapa mielestäni todella edellyttäisi pelkkää poikkeamista ilman yöpymistä, varsinkin kun ilmoittaudutaan n. pari tuntia ennen saapumista! Eikä se, että ollaan liikkeellä asuntoautolla muuta asiaa. Olen sortunut pikamajoitukseen kun "poikkeajat" pöllähtävät pihaan em. taktiikalla iltakahdeksalta, lapset väsymyksestä kiukkuisina.

      Ei asuntoauto juuri helpota isäntäväen vaivoja. Joko olet paskiainen ja ilmoitat että kahvit keitän ja voileivät laitan ja lapsille mehut, sitten voitte lähteä etsimään yöpaikkaa. Tai huokaiset että okei, voittehan te tuossa pihassa yöpyä, jos ette kerran tiedä mihin olette menossa yöksi...
      Harvemmin se porukka ihan omiin oloihinsa asettuu vaikka asuntoautolla liikkuukin. Siispä sauna lämpiämään, pötyä pöytään jos löytyy, tai siten kauppaan. Vilske valtaa talon ja pihan. Aamulla nälkäiset vaunulaiset kuikuilevat josko aamupalaa, samallahan me siinä, vaikka ei meille kyllä tarvitse juuri mitään, on meillä vähän jogurttia lapsille tuolla...no kiitos nyt kuitenkin. Kyllähän se maistuu! Olisiko muuten viljatonta meidän Viljalle?

      Tänä kesänä olen opetellut ulkoa listan pikavalheita joilla halutessani voin välttää kuvaamani sorttiset "piipahtajat". Päiväseltään poikkeavat ovat tervetulleita jos vain kotona ollaan, lyhyelläkin varoitusajalla.

    • Käsityskykykökatkolla

      Aloituksesta tekee mieli sanoa ja sanonkin: vieraidesi vaatimuslista ei niinkään kerro heistä mitään, mutta arvaa kenestä se kertoo.

    • Iloisiinnäkemisiin

      Onneksi joka vuosi kirjoitellaan tästä samasta aiheesta.Ihmisillä ,kun on tunnetusti ns lyhyt muisti.Vaikutaa siltä ,että suvulleni on mennyt viesti perille.Minusta on nimittäin hauskaa kutsua yövieraita ja laittaa parasta pöytään,puhella asioista niiden oikeilla nimillään jne,pihi en ole ja seuranhaluinenkin.Itse kuitenkin tiedän kenen seurassa on mukavaa ja ketkä myös minua passaa ja kutsuu vastavierailulle.

    • sitäsaamitätilannut

      Kesäkeittoa ja maksalaatikkoa sellaisille vieraille tarjotaan joka päivä.

    • kupparit

      Eihän se välttämättä ole kateutta, nimittäin jotkut vain yrittävät kupata muita, niitä joiden kuppaaminen onnistuu. Itse en siihen sakkiin kuulu, yritetty on.

    • rauhassa_saa_olla

      itse en ole koskaan käynyt kenenkään muun mökillä edes päiväseltään, eikä kukaan ole ollut tulossa kyläilemään mökilleni tämän 5 vuoden aikana minkä mökki on omistuksessani ollut.
      Mökki on uusi, 107m2, siinä on kaikki mukavuudet ja tilaakin riittävästi.

      Johtuisiko tämä siitä kun olen absolutisti ja olen todennut aina, että minun kotona ei edes saunakaljoja tarjota eikä juoda.

      • kjgf

        Johtuupi varmaan siitä, että osaat sanoa ei. Muiden kustannuksella elelevät lokit eivät välitä kielloista, jos tietävät, ettei siitä mitään sen kummempaa seuraa, jos ne viinat siellä kuitenkin juodaan.

        Itsellä ei ole mökkiä, mutta kaveri kertoi sinne ilmaantuneista sukulaisista, jotka tulivat kutsumatta kahdeksi viikoksi asuntovaunulla ("eihän siitä ole vaivaa"), mutta söivät ja joivat kuitenkin aamukahveja lukuunottamatta koko ajan muiden laskuun. Kun kaveri lähti käymään kaupungissa, antoivat ostoslistan mukaan mitä heille pitäisi kaupungista tuoda, muun muassa vessapaperia. Luonnollisesti muiden olisi pitänyt nämä kustantaa. Samaiset sukulaiset olivat tuomassa mökille myös omia tuttaviaan, mutta sen sentään kaveri sai estettyä. Olivat kovasti loukkaantuneita nämä sukulaiset, kun niin itsekkäitä ollaan.

        Itselläni ei ole paljoakaan kokemusta pummeista, koska osaan myös sanoa ei ilman tunnontuskia. Aikoinaan eräs opiskelukaveri soitti ja sanoi, että onko sinulla viikonloppuna jotain ohjelmaa, kun meillä on täällä mökillä juhlat. Olin ensin kutsusta ilahtunut, mutta sitten selvisikin, että meidän olisi pitänyt hakea heidän samanikäiset lapsensa meille viikonlopuksi, että aikuiset saavat rauhassa juhlia. Ei tullut kauppoja ja siihen loppui tuttavuuskin tuon pariskunnan kanssa.


      • mekkk

        Aika rahoituunutta on elämä jos vieraat eivät saa edes omia oluita juoda ja ei sen takia kannata mökille mennä. Olutta voi ottaa ilman saunaa mutta saunassa ei voi mökillä käydä jos ei ole saunaoluita edes yksi.


    • eipäolenäkynyt

      tässä toinen mökin omistaja jolla ei koskaan käy kutsumattomia vieraita eikä niitä kutsuttujakaan.

      Meillä on kaikki mukavuudet, löytyy pihalta riippumattoa, on aurinkoa ja matalapohjainen hiekkaranta, mutta varjopuolena löytyy myös hyttysiä, mäkäräisiä ja paarmojakin.
      Eihän kaupunkilaiset eikä kaupunkilaistuneet maalaisetkaan tule kesälomillaan itikoitten syötäviksi eikä sitä petankkia, kortinpeluuta, liitokiekkoilua ja saunomista jaksa kuulemma kukaan päivää pidempään!

      Kaupunkilaiset matkustavat ulkomaille lastensa kanssa. Tänäkin kesänä yksi ystäväpariskunta matkustaa Espanjaan 2 viikoksi vuokratulle huvilalle ipanoittensa kanssa. On kuulemma uima-altaat ja taatusti lämmintä ja mukavaa.
      Toinen perhekunta kävi jo Tanskassa Legolandissa asuntovaunureissulla ja siitä jatkoivat vähän sinne ja tänne parin viikon ajan. Yksi tuttavaperhe lähtee viikon päästä Pariisiin Disneylandiin, meinaavat olla kaupungissa 6 päivää. Yhdet rohkeat matkustivat alle 3 vuotiaitten pikkuisten kanssa Portugaliin toisen vanhempien luokse yli 3 viikoksi.
      Eivät tule talvellakaan kun meidän mökillä ei ole mitään tekemistä koska se on järviseudulla jossa ei laskettelurinnettä mailla ei halmeilla. Kun siellä hevon kuusessa ei ole mitään tekemistä sanoi yksi ystäväperheen teini, vaikkei se tee kotonakaan mitään muuta kuin näpyttää puhelintaan. Mutta enhän minä sitä sille kehdannut sanoa.

    • Ohhohhhhh

      Vessapaperia asuntovaunuun? No täytyy olla sitten sellaisesta paikkakunnasta kyse, missä myydään karavaanaritarvikkeita, eihän asuntovaunun tai -auton vessaan pitäisi käydä kuin erikoishajoava paperi. Ainakaan meidän keskikokoisen kaupungin yhdestäkään marketista tai taloustarvikekaupasta ei saa tätä paperia. Eli aika röyhkeitä on vieraat olleet, jos juoksuttavat isäntäväkeään vielä erikoiskaupoissakin heidän takiaan. Minä en kyllä olisi suostunut.

      Vai meinasikohan he, että käyttävät isäntäväkensä vessaa, mutta sentään omaa vessapaperiaan. Jonka sitten maksattaisivat kuitenkin toisilla. Kaikenlaisia pummeja sitä onkin.

      • ookko_nää_hölömö

        mitä sinä höpötät, mitä erikoishajoavaa vessapaperia?

        En ole ikinä kuullutkaan mistään sellasesta vaikka oli asuntovaunu 12 vuotta ja nyt on asuntoauto on ollut jo 9 vuotta.

        Samaa vessapaperia kemiallisissa vessoissa käytetään kuin vesivessoissakin. Kemssat kun tyhjennetään leirintäalueen kemssan tyhjennyspisteessä josta se paska papereineen menee samaan viemäriin kuin leirintäalueen vesivessojenkin paskat. Ei kemssatuotoksia varten ole erillisiä paskan puhdistuslaitoksia missään!

        Kotiin tullessa tyhjennän kemssan ihan tavalliseen vessanpyttyyn useammassa erässä ja vedän sen siitä menemään. Sitten ei muuta kuin alapesusuihkulla puhtaaksi pesu ja vedet siitä taas veskinpöntöstä alas.


    • maailmanmatti

      Kyllä on olemassa nopeastihajoavaa vessapaperia, jota suositellaan nimenomaan kemiallisiin vessoihin ja veneisiin ja asuntoautoihin ja -vaunuihin. Meillä on aina käytetty sitä. Jatkakaa keskustelua ikävistä sukulaisista, ei vessapaperista. Mut myönnän, että tästä sais hyvän riitelyaiheen, nää paska- ja vessajutut saa aina ihmiset innostuun. Mut jutellaan mieluummin niist sukulaisista.

      • ookko_nää_hölömö

        ei kun jutellaan tästä paskapaperista.
        Nythän on mainostettu jo pari-kolme vuotta, että veskipaperin rullatkin hajoaa muutamassa sekunnissa veteen jouduttuaan, niin me ollaan kyllä menty tällä Serlalla niin kotona ku reissussakin.

        Ostatko sinä auton/vaunun täyteen vessapaperia aina kun lähdet reissuun?
        Mulla tää ei onnistu kun on 4 tytärtä ja vaimo. Itte voin kuseskella metsiin, mutta naispuolisille puskapissa on absolut nou nou, pidättävät mieluummin hamaan tappiin saakka kuin kusevat mettään.

        Vai onko sulla navigaattorissa joku erikoispaikannusohjelma joka bongaa näitä erikoissulavaa vessapaperia myyvät kaupat sitä mukaa kun niitä vastaan tulee, vai mistä ihmeestä sä löydät tota erikoissulavaa paskapaperia tien päällä ollessasi?


      • karavaanikulkeeserlalla

        Ei kyllä mekään olla koskaan vaunuun ostettu mitään erikoisvessapaperia koskaan enkä ollut tiennyt sellaista olevankaan.


      • 220
        ookko_nää_hölömö kirjoitti:

        ei kun jutellaan tästä paskapaperista.
        Nythän on mainostettu jo pari-kolme vuotta, että veskipaperin rullatkin hajoaa muutamassa sekunnissa veteen jouduttuaan, niin me ollaan kyllä menty tällä Serlalla niin kotona ku reissussakin.

        Ostatko sinä auton/vaunun täyteen vessapaperia aina kun lähdet reissuun?
        Mulla tää ei onnistu kun on 4 tytärtä ja vaimo. Itte voin kuseskella metsiin, mutta naispuolisille puskapissa on absolut nou nou, pidättävät mieluummin hamaan tappiin saakka kuin kusevat mettään.

        Vai onko sulla navigaattorissa joku erikoispaikannusohjelma joka bongaa näitä erikoissulavaa vessapaperia myyvät kaupat sitä mukaa kun niitä vastaan tulee, vai mistä ihmeestä sä löydät tota erikoissulavaa paskapaperia tien päällä ollessasi?

        Sinua on sitten siunattu varsin rajoitteellisella naisväellä. Minulle, naiselle, puskapissat reissussa on aivan ok kunhan paikka silleen valittu ettei ohiajaville pyllynposket paista.

        Muuten alkup. aiheeseen, että meillä ei kyseessä mökki vaan ihan oma, lomaseudulla sijaitseva kotimme, johon tuppaa näitä asuntoautolla liikkuvia, omasta mielestään vaivattomia vieraita ilmaantumaan kesäaikaan muutaman tunnin varoitusajalla.
        Joku tuolla aiemmin sanoi että viinatarjoilu olisi vetonaula mutta eipä ole siitäkään kyse meillä...no, aikamme kaikkeen suostuttuamme olemme oppineet sen tarpeellisen sanan; EI.


    • hyvinpyyhkiikö

      Voihan sinne mökin vessaan, oli se sitten sisävessa tai ulkovessa, laittaa tuohia ja vanhoja sanomalehtiä pyyhkimistä varten. Ei ne vieraat sitten jostain syystä viihdy mökillä muutamaa tuntia kauempaa...

    • mulleriittinyt

      Kannattaa hyödyntää leirintäalueiden ja huoltisten ymv vessat, ei kai sitä vessapaperia nyt niin kauheasti kulu paitsi jos on tuollainen määrä väkeä liikkeellä ja koko ajan joku on siellä auton / vaunun vessassa niin ok. Ei ole meillä kokemusta tuollaisesta, kun ei ole kuin kaksi ihmistä reissussa, hyvin on riittänyt viime kesänä karavaanaritarvikekaupasta ostettu pakkaus tähän asti. Vai ostettiinkohan se peräti jo toissa kesänä. Täytyykö sun sitten ostaa sitä vessapaperia auto / vaunu täyteen kun reissuun lähdette? Vai pitääkö sun käydä täydentämässä varastoja vähän väliä? Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin paprun nimi on Aqua Soft, siis sen nopeastihajoavan. Eli kyllä sellaista on, tiedoksi niille jotka ei ole siitä koskaan kuulleetkaan. Ja se siitä.

    • ryppyotsabsolut

      En täysin ymmärrä aloitusviestiä vaatimuksista. Mökillä joko on vesivessa tai ei, mitä siinä vaatimuksilla on virkaa? Samaten lentävät "köyhien ystävät", ei niistäkään päästä eroon vaatimusten avulla. Kannattaisiko pitää se huussi, jos ei vesivessaan tottuneet osaa siellä asioida? Ja eivät siksi tulekaan mökille?

      Toi absolutismi on hyvä karttamiskeino. Meillä ei tarjota kahvia vahvempaa eikä juuri vieraita käy. Kutsumattomia ei lainkaan.

    • onnellinen_mökkiläinen

      minäkin ihmettelin noita vaatimuksia.
      Mulla on sellainen mökki ja täällä meidän mökillä on sellaiset olosuhteet kun on.
      Vieraat tietävät sen ja hyväksyvät tullessaan olosuhteet, ei meillä kukaan kysele hiekkarantaa, hypätkööt laiturilta veteen ja asioikoot ulkohuussissa niinkuin isäntäväkikin.
      Jos joku tulee ilmoittamatta, niin hei, kahvit voidaan keittää vaikka mitkä työt olisivat kesken, mutta pidempi seurustelu ja esim. yökylään jääminen onkin jo toinen juttu. Talo elää tavallaan ja vieraat hoidetaan siinä sivussa.

      Meillä ei myöskään passata normaalia enempää. Kahvit ja ruokaakin tarjotaan ei ole koskaan kaapit niin tyhjiä etteikö yhtä ateriaa vaikka 9:lle hengelle laatisi. Ainakin . Kauppaankaan ei ole kuin vajaan 10 km matka ja kauppa on auki 7-21 nykyään päivänä kuin päivänä, sieltä saadaan ruokaa lisää, mutta en minä ryhdy ruokkimaan isoa porukkaa kahta päivää pidempään. Sitten kysyn, että olen menossa kauppaan, antaisitko ruokarahaa omalta osaltasi tai lähdetkö mukaan maksamaan puolet ostoksista.

      Jos meillä, siis isäntäväellä eli mökin omistajilla, on suunnitelmissa tehdä jotain muuta, niin me mennään ennaltasovittujen suunnitelmien mukaan. Kahvien jälkeen pistetään pillit pussiin ja mennään rankametsään tai sieneen, mitä nyt suunnitelmissa on. Ei sitä yllätysvieraat hetkauta suuntaan eikä toiseen.
      Eikä meidän mökille kukaan jää aikaansa viettämään ilman isäntäväkeä, eli meitä. Kaikki tietävät myös tämän jo etukäteen ja ne jotka eivät tiedä, oppivat tapamme tuntemaan viimeistään siinä vaiheessa kun pihaamme kurvaavat.

      Yksi ystäväni veti mitä ilmeisimmin herneen nenukkaan hän kun kyseli voisivatko he käyttää meidän mökkiä lomallaan. Vastasin suoraan, että voi harmi kun me olemme töissä silloin, emmekä pääse itse paikan päälle, mutta sopisiko että tulisitte kylään xx xx aikana, silloin olemme mekin mökillä. Hän yritti vielä kiertoteitse kysellä eikö mitenkään kävisi, mutta vastasin suoraan, että kun meillä on erittäin laaja suku kummallakin miehen kanssa ja iso ystäväpiiri, jos yhdelle antaa luvan käydä itsekseen, varaajia löytyisi heti kymmenittäin. Tulisi riitaa toraa ja tappelua, että noiden porukka se sai olla, mutta mikä siinä on että me ei saada, joten on päätetty, että kylässä saa käydä ja olla yötä silloin kun me itse olemme paikalla mutta mökkiä ei lainata eikä vuokrata kenellekään. Eipä ole soitellut sen jälkeen kertaakaan. Tästä on nyt kolme vuotta aikaa. Ennen soitteli useammin. Pari kertaa olen soitellut hänelle mutta aika kiire on vastapuolella ollut, joten omalta osaltani annan olla.

      Päiväseltään ja pari yötä viettäviä kävijöitä on ollut siitä huolimatta joka kesä runsaasti ja kaikille tervetuloa vaan uudelleen, on ilo saada mukavia vieraita jotka ilmoittavat tulostaan hyvissä ajoin etukäteen.

      • vbcd

        Meiltäkin on pyydetty mökkiämme omaan käyttöön omien vieraiden kanssa. Pyytäjät sukulaisia ja sitten tosiaan oltiin todella loukkaantuneita kun ei käynyt. En kyllä ymmärrä alkuunkaan moista käytöstä, itselläni ei riittäisi röyhkeys kysyä tuollaista.


      • Anelevatturhaan

        Näitä mökinpyytäjiä riittää, pitäisi saada mökkeillä silloin kun talonväki ei ole paikalla, hah, hah, ei tipu. Kukas maksaa viulut, jos jotain sattuisi, mökki palaisi tai laitteet hajoaisi tai tapaturmia sattuisi kiinteistön alueella? Ihan varmaan nämä itsekkäät ihmiset olisi korvauksia pyytämässä itselleen ja muutkin kustannukset tottakai vyörytettäisiin mökin omistajalle.


    • äläitsepyydäenää

      On sukulaisia jotka pyytää kylään ja kun oikeasti on sinne menossa, eivät vastaa puhelimeen eli ovat huijanneet.

    • Ihmesakkia

      On sukulaisia, jotka tulevat kylään, arvostelevat talon, remontit, lasten käyttäytymisen, tarjotun ruoan, puhua kälättävät vain omista asioistaan tuntikausia, vastavuoroista kuuntelemista on turha odottaa, koska keskustelu loppuu heti siihen, päättävät mitä tv-ohjelmia katsotaan jne. Sitten kun pidät puoliasi edes vähän, ei enää kiinnostakaan kyläilyt. Jos menisit heidän kotiinsa ja käyttäytyisit samoin, riita olisi heti pystyssä, koska heitähän pitää vain kehua, kuunnella ja hymyillä ystävällisesti kaikelle. Joo, eikä mitään väliä ovatko korkeasti koulutettuja vai duunareita, ihan yhtä sivistymättömiä minä-minä tyyppejä kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe