Uber tietää, milloin kännykkäsi akku on loppumassa

ViidenTähdenUberTaxi

Uber tietää, milloin kännykkäsi akku on loppumassa - ja milloin maksat enemmän

Uberin sovellus kerää käyttäjästä dataa muun muassa akun latauksesta, jonka yhtiö on havainnut vaikuttavan maksuhalukkuuteen ruuhkatilanteissa.
Kyydinvälityspalvelu Uberin tavanomaisiin hintoihin tulee niin kutsuttua Surge- eli ruuhkalisää, kun kyytiä tarvitsevia on enemmän kuin lähistöllä olevia kuskeja. Tämä on yleinen tilanne erityisesti maailman suurkaupungeissa, joissa kysyntä on kovaa.

Surge-hinnoittelu voi nostaa Uber-kyydin hintaa moninkertaiseksi tavalliseen nähden, ja Uber myös tietää, milloin asiakas on halukkain maksamaan sen: kun hänen kännykkänsä akku on vähissä.

Muiden teknologiayritysten tapaan Uber kerää asiakkaistaan valtavasti dataa, josta se tarkastelee eri muuttujia, joiden avulla Uber kehittää toimintaansa. Yhtiö on havainnut, että yksi merkittävimmistä muuttujista on asiakkaan älypuhelimen akun lataus.

Tyhjenevä akku avaa kukkaron

Jos akku on lähes tyhjillään, asiakas maksaa paljon todennäköisemmin Surge-hinnan kyydistä, paljastaa Uberin johtava taloustieteilijä Keith Chen Vanity Fairin haastattelussa.

- Yksi vahvimmista ennusteista sille, oletko valmis maksamaan Surge-hinnan, on akussa oleva latauksen määrä, Chen myöntää lehdelle.
Syy-yhteys on Chenin mukaan ilmeinen, sillä jos asiakkaan puhelimessa on latausta eikä hänellä ole polttava kiire, monet mieluummin odottavat hetken ja katsovat, laskeeko tilapäinen Surge-hinnoittelu. Jos akku on loppumassa, tämä ei ole vaihtoehto.

Uberilla on pääsy dataan puhelimen akusta, sillä sovellus tarvitsee sitä tietääkseen, milloin sen täytyy siirtua virransäästötilaan. Chen kuitenkin vakuuttaa, että yhtiö ei missään nimessä käytä tietoa asiakaskuntansa manipuloimiseen ja hintojen keinotekoiseen kasvattamiseen.

- Se on vain mielenkiintoinen psykologinen fakta ihmisten käyttäytymisestä, Chen sanoo.
NÄIN TOIMII LAITON LIIKKENELUVATON TAKSI, HUIJAUSTA HUIJAUKSEN PERÄÄN

4

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaasUberNegaa

      Tämähän on taas sitä kuluttajien huijaamista. Kaikki keinot käytössä tässä hienossa jakamistaloudessa.

    • 5reeyyuuii

      Päivittän huonoja uutisia uberista.

      • ViidenTähdenUberTaxi

        Olen masentunut, luulin että Uber olisi ollut ratkaisu työttömyyteeni. Ei ollut. Nyt ahmin makeaa päivät pitkät ja haaveilen ystävistä ja hiuksista. Hoikka haluaisn olla myös mutta olen tälläinen yksinäinen norsu. Oma vika.


      • Twqpp00998
        ViidenTähdenUberTaxi kirjoitti:

        Olen masentunut, luulin että Uber olisi ollut ratkaisu työttömyyteeni. Ei ollut. Nyt ahmin makeaa päivät pitkät ja haaveilen ystävistä ja hiuksista. Hoikka haluaisn olla myös mutta olen tälläinen yksinäinen norsu. Oma vika.

        Kyynel....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7754
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4596
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3251
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1476
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1189
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe