Sairastuin ja velkaannuin. Velkajärjestely?

sairastunutvelkaantunut

Rohkaistuin viimein soittamaan velkaneuvontaan ja voin kertoa, että pelkästään se helpotti oloa. Sain ajan velkaneuvojalle kesän lopulle. Puhelimessa ohjeistettiin mm. säästämään kaikki laskut ja keskusteltiin siitä, etten enää velkaannu lisää. Muitakin hyviä vinkkejä tuli.

Minulla on velkoja lähinnä kulutusluotoist ja vipeistä. Myös sairaalamaksuja on mennyt ulosottoon. On joitakin muitakin pikkuvelkoja, mutta en kaikkia kykene muistamaan. Yhteensä n. 20 tonnia.

Helvetti alkoi yli kuusi vuotta sitten, kun terveys meni. Oireita ja vaivoja on ollut moneen lähtöön ja on palloteltu lääkäriltä toiselle. Yksi harvinainen krooninen sairaus on diagnosoitu ja mahdollisesti toinen diagnoosi on tulossa. Lisäksi on hoidettu näiden sairauksien hirvittävää oirekirjoa. Hoito on ollut pääosin huonoa ja lääkärit joko tietämättömiä tai haluttomia perehtymään asioihini. Vasta vuosi sitten eteeni osui lääkäri, joka alkoi toden teolla hoitaa minua ja olenkin nyt päässyt paljon parempaan kuntoon. Olen tästä todella kiitollinen.

Sairastelun takia jouduin lopettamaan opiskelut ja sitten meni työpaikka, kun määräaikaista sopimusta ei haluttu uusia (todennäköisesti siksi, että jouduin olemaan koko ajan sairaslomalla). Taloustilanne karkasi käsistä ja elämä luisui siihen pisteeseen, että oli itsetuhoisia ajatuksia ja kaikki tuntui tyhjältä/samantekevältä. Velkaannuin pahemman kerran ja terveydentila vain paheni, kun kaiken päälle tuli stressi ja masentuneisuus.

Muutama vuosi tosiaan meni sellaisessa sumussa, että en edes muista, mihin kaikkeen olen velkoja ottanut. Sen muistan, että ensimmäiset vipit otin päästäkseni yksityiselle lääkärille, kun ei julkinen puoli hoitanut ja lisäksi piti saada lääkkeet maksettua. Tästä taisi alkaa kierre.

Nyt teen pienellä tuntimäärällä osa-aikatyötä. Duuneja on ollut vaikea löytää, koska sairauteni rajoittavat monen työn tekemistä, enkä ainakaan toistaiseksi kykene vielä kokoaikatyöhön. Lisäksi ammatillista koulutusta ei ole. Mutta... Olen tyytyväinen, että on edes jotakin hommaa.

Tiedän ainakin yhden henkilön, joka on suunnilleen vastaavien sairauksien vuoksi velkaantunut ja saanut myöhemmin velkoja anteeksi sekä päässyt velkajärjestelyyn. Kuinka yleistä on, että velkoja voi saada anteeksi, jos taustalla on sairastuminen? Entä mitenkä sujuu velkajärjestely, kun olen vain osa-aikainen työntekijä ja tulevaisuus työelämässä on epävarma?

10

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjcdsklcdsjnkdcdms

      Velkaantumisesi on ollut piittaamatonta, koska olet ottanut pikavippejä kallista yksityislääkäriä varten välittämättä takaisinmaksukyvystäsi. Piittaamattomuus on yksi velkajärjestelyn laissa mainituista esteistä, mutta oikeudella on oikeus painavista syistä myöntää siitä huolimatta velkajärjestely.

    • Piippanen

      sjcdsklcdsjnkdcdms, potaskaa puhut. Minä sain pitkään jatkuneiden terveydellisten ongelmien takia osan veloista anteeksi. Hyvät perustelut ja lääkärin lausunnot tarvitaan. Saat varmasti velkaneuvojalla lisää tietoa mitä voit tehdä.

      • sjcdsklcdsjnkdcdms

      • Puuppolanvaari

        Niin. Käyttääkö rahat lääkärissäkäyntiin vai ryyppyreissuun. Lääkärikäynneiltä on jopa irronnut diagnoosi, oikea hoito ja edes osittainen työkyvyn palautuminen. Olisihan kaiken voinut törsätä glitteriin ja uusimpiin ihärpäkkeisiin. Vähän on nimim. Konsonanttiluettelolta termi 'piittamattomuus' hukassa.


    • vokaaliluettelo

      Piittaamattomasti velkaannutaan silloin, kun on pitänyt ymmärtää jo lainoja/velkoja ottaessaan, ettei tule niitä pystmään maksamaan takaisin. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mihin ne vipit on törsännyt.

      • terveyskullankallis

        Ei silloin kai ymmärtänyt että heitetään duunista pois koska sairastaa liikaa. Mutta kumma ettei työterveyshoito osannut tutkia, nehän osaavat lähettää eteenpäin erikoisterveyshuoktoon


    • sairastunutvelkaantunut

      Meillä ei työterveyshuoltoon sisältyneet kuin jotkut peruskäynnit eli jos joutui jäämään saikulle, sai käydä lääkärissä ja hakea todistuksen. Kaikki muu meni omaan piikkiin. Tokihan ne työterveyslääkärit noilla käynneillä jotain tutkivat, mutta enimmäkseen oli sellaista "morjens, montako päivää haluut saikkua, heihei" tyyppistä palvelua.

      Julkisen puolen kanssa kävi monta kertaa niin, etten edes saanut aikaa lääkärille. Sanottiin vaan, että ei ole tässä kuussa aikoja ja soita ensi kuussa uudestaan. Ilman yksityispuolen lääkäreitä en olisi saanut hoitoa. Vuosi sitten vasta sain julkisen puolen kanssa homman toimimaan, kun oma lääkärini vaihtui ja tämä nykyinen on ollut todella hyvä. Tätä ennen tosiaan koin pelkkää pompottelua ja vähättelyä. Ei varmaan ole vieras tilanne useille sairaille ihmisille.

      En todellakaan ole ylpeä veloistani ja varmasti olisin voinut silloin sairaana ja työttömänä hoitaa monta asiaa paremmin. Voimat on kuitenkin olleet todella lopussa välillä. Vuodet on menneet paksussa sumussa. Olen syyllistänyt itseäni tästä tilanteesta aivan riittävästi, eikä syyllisyys ainakaan helpota terveydentilan kohenemista.

      • dhdchjdwhkjchjkwnjwvjn

        Velkajärjestelyn voi saada, jos ennen sairastumista on runsaasti velkoja ja tulot putoavat. Mutta jos sairastumisen ja tulojen tippumisen jälkeen alkaa tehdä velkaa, niin se on jo piittaamatonta velkaantumista.


    • ex-velkainen

      Kyllä kannattaa hakea velkajärjestelyyn ja perustelet hyvin syyt tilanteeseesi. Itsekin pääsin vaikken sairastellut.

      • öööööökkkkk

        On kyllä järkyttävää miten tänä päivänä pääsee liian helpolla velkäjärjestelyyn. Ihmiset ajattelee jo lähes järjestään sen yhtenä takaisinmaksuvaihtoehtona; "lainaan vähän liikaa, mutta ei hätää, kun pääsen sitten velkajärjestelyyn kuitenkin". Todellista vääryyttä.

        Seuraan itse sivusta erään someilmoittelua uusista vaatteista, shoppailuista ja vaikka mistä ja hänellä on velkajärjestelyssä nollaohjelma, kun ei ole maksuvaraa. Kummasti näkyy olevan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe