Kalliokoski: KAMUX:ia kusetetaan!?!

YKSITYINENsalaaJOTAIN

Siinäpä sisältönä se, mistä ne vialliset autot liikkeisiin tuleekaan:

http://www.hs.fi/kuluttaja/a1422249314832

"Kuluttajat toimittavat liikkeeseen viallisia autoja vaihdossa hyvin häikäilemättömästi. Ajatellaan, ettei heillä ole niistä mitään vastuuta"

"Asiakkaiden epärehellisyys on Kalliokosken mukaan uusi ja yleistyvä trendi. Ilmiön tunnistaa myös Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg."

VALITETTAVAN tuttua huttua jokaiselle autoliikkeelle.

31

3376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jantteri72

      Ei voi olla niinkään, että Kalliokoski on Jumalaakin suurempi ja saa kusettaa, niin kuluttajia, kuin Valtiotakin. Kyllä putosi ukon uhoilta pohja pois.

      • VALITETTAVAilmiö

        Ei tietenkään Kalliokoski tai Jouko Sohlberg saa kusettaa, eikä olla yhtään edes lähempänä Jumalaa kuin sinä tai minä.
        MUTTA siitä ei kyse ollutkaan tässä uutisessa vaan siitä, miten autonvaihtajat kuvittelevat olevansa "koskemattomia" ja saavansa huijata autoliikkeitä miten vaan keksivätkin vikoja autoissaan salata.
        "Ilmiön tunnistaa myös Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg."
        ...ja jokainen autoliikkeessä ammatikseen autokauppaa tekevä myyjä ja liikkeenharjoittaja.


    • Sekinontotta

      Sitten liikkeisiin myydään autoja jotka on lastutettu takuuaikana ja seuraava ostaja luulee takuun olevan voimassa. Sitten muutenkin tulee lastutettuja autoja joissa takuu mennyt muutenkin umpeen. Näistä lastuista ei kerrota mitään ja asia selviää kun kone hajoaa seuraavalla käyttäjällä. Vastuussa on silloin se joka lastutti eikä kertonut.

      • JobbariNo1

        Lastutus nostaa auton arvoa, ei laske sitä.
        Jokainen haluaa tehokkaamman auton pienempitehoisen veroilla.


      • viriteltyjä.kartetaan
        JobbariNo1 kirjoitti:

        Lastutus nostaa auton arvoa, ei laske sitä.
        Jokainen haluaa tehokkaamman auton pienempitehoisen veroilla.

        Ei jokainen halua ottaa riskiä mahdollisesta koneen tai voimansiirron rikkoutumisesta ja auton nopeammasta kulumisesta virittämisen takia.

        Virittämistähän tehdään siksi, että saataisiin lisää suorituskykyä, jolloin silloin tehoja tullee myös reilummin käyteltyä. Auton kuluminen lisääntyy näinollen jokaisella osa-alueella.

        Jotkut autot voivat "lastuttamisen" kestää aivan hyvin, mutta mitkä ja minkälaisella käytöllä - sitä ei voi tietää, joten ainakaan itse en missään tapauksessa ostaisi käytettyä autoa jota on viritelty.


    • PerttalaKari

      Tottahan nuo edellä mainitut asiat ovat, mutta myöskin oikein on, että Kamux käryämällä menetti valtavan kilpailuedun kilpailijoihinsa verraten. Sanktion pitää olla erittäin runsas ja Kalliokoskelle liiketoimintakieltoa ja omaisuus valtiolle menetettynä rikoshyötynä.

    • UUSIkäytäntöLIIKKEILLE

      Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg:

      "Olenkin neuvonut autoliikkeitä olemaan todella huolellisia ottaessaan vastaan käytettyjä autoja. Asiakkaalla pitäisi allekirjoituttaa lomake, jossa kysytään, onko autoa esimerkiksi kolaroitu tai onko moottorissa ollut vikoja."

      ERITTÄIN hyvä vinkki autoliikkeiden oikeuksien puolustamisen varalle, jos ja kun epärehellinen vaihtaja joskus kuitenkin onnistuu liikkeeseen vioilta piilottelemansa pommin vaihdossa tyrkkäämään. Olisi siten mustaa valkoisella asiakkaan petoksesta, kun piiloteltu vika ilmenee joko liikkeen omassa huollossa/tarkemmassa tarkastelussa tai kuten pahimmoillaan käy; vasta seuraavalla, liikkeestä ostaneella asiakkaalla.
      Näissä tapauksissahan liike syyllistetään ihan huijariliikkeeksi, täysin syyttä suotta...

      • moleminpäin

        Saataisiinko sitten myös liikkeiltä kirjallinen lupaus, ettei autossa ole mitään vikaa kun myyjä niin vakuuttelee?


      • tottakai
        moleminpäin kirjoitti:

        Saataisiinko sitten myös liikkeiltä kirjallinen lupaus, ettei autossa ole mitään vikaa kun myyjä niin vakuuttelee?

        Käytännössä näin jo on, kuluttajalain ja virhevastuun muodossa: myyjäliike on vastuussa automaattisesti.


    • Jässikkä77

      Voi kyynel, kuinka Romuxin nyt käy, kun kärysi itse kusetuksesta. Kalliokoski tietysti yrittää peitellä minkä kerkiää. Siinä nähdään uskovaiseenkaan ei voi luottaa ex-poliisista puhumattakaan.

      • MOT_1

        ...se ei otsikon UUTISTA miksikään muuta, mitä yksi yksittäinen autoliike/liikeketju tolloilee...
        Autonvaihtajat on kusettajien aatelia, todella tarkkana pitää liikkeen olla ottaessaan vaihtoauton, koska edelleen sen myydessä petollisen autonvaihtajan (joskus taidokkaastikin) pimittämät ja peittelemät viat joutuu liike jälkikäteen ainakin osittain korvaamaan seuraavalle ostajalle (virhevastuulakien mukaisesti).


    • Jolppi39

      No näin se vaan on, että kamux kusettaa minkä kerkii ja nillittää lehdistölle kuinka heitä kaltoin kohdellaan. Voisiko kyse olla ammattitaidottomasta tai välinpitämättömästä henkilökunnasta, kun tuntuu niin paljon risoja kertyvän myyntiin. Halvalla saa kamuxilta paskan auton ja kamuxille surkean henkilökunnan.

      • Jumalax

        Jos sua Kalliokoski on kusetettu, niin tee valitus Jeesukselle.


    • kamuxVWaudi

      Olisko asiakkaiden autot VW tuotteita?

    • lahjakortillaKUUHUN

      Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg:
      "Asiakkaalla pitäisi allekirjoituttaa lomake, jossa kysytään, onko autoa esimerkiksi kolaroitu tai onko moottorissa ollut vikoja."

      • liugp8y8

        Ollu, olleet viat lienee korjattu.

        Tietääkö autoaansa myyvä autonsa tulevista vioista?
        Toiset ajaa autojaan niin säälimättömästi että jos ne ei ole uuden veroisessa kunnossa niin ne
        hajoaa taatusti jostain ja se laitetaan sitten autoliikkeen harteille jos auto on
        hiljattain ostettu. Toiset ajaa autoa niin hellien että kuluneetkin paikat kestää vaikka kuinka kauan, kunnes seuraava omistaja polkee sitä autoa ja se leviää sieltä täältä.

        Mutta olisi ihan reilua kauppaa tälläisissä kauppakohteissa että pitäisi olla kuntotarkistus ja siitä sitä mustaa valkoisella. Katsastuskaan ei paljoa takaa, auto oli silloin kunnossa mutta entäs 3kk päästä, tuskin se siinä ajassa ruostuu mutta tekniikka. Autoliikkeet voisi alkaa ihan hyvin vaatia kuntotarkistuksia autoille, joutuuko siinä kuseen sitten se autotarkistus kun se auto
        sitten hajoaa kaikesta huolimatta :)

        Tämän tapaista itse olen ehdottanut ideana keskustelupalstalla jo liki 10 vuotta sitten varmaan.
        Auton ostajankin olisi paljon helpompaa luottaa automyyjiin kun autoista olisi mustaa valkoisella puolueettomasti kuntotarkastuksesta. Kauanko ne sitten pysyy puolueettominina kun katsastustenkin kanssa ihan taatusti on diilejä tehty, ei muuten voi mennä läpimädät ruostekasat läpi katsastuksesta.


    • Petosko

      Eikös se mene niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan? Toisaalta liikkeellä on velvollisuus tarkistaa tuote aivan kuten ostajallakin joten turha on itkeä jos on lahkolainen ottanut romun vastaan.

      • Kilikolikonpuolet

        Kumpi sitten oli mielestäsi ensin; muna vai kana?
        Eli kuka huutaa metsään ja kuka sieltä vastaa? Jos vastaa.


    • vappaasti_lainaten

      Näin autokauppiasta yritetään huijata.
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001856878.html

      "Käytetyn auton liikkeenkään ei tarvitse niellä mitä tahansa, enenevässä määrin ihmiset ovat epärehellisiä. "
      "Törkeät harhauttamisyritykset ovat selvässä kasvussa ja puhutaan petoksesta, minkä jälkeen kauppa voidaan purkaa tai asiakas maksaa korjauksen."

      JA KUN SE EDELLISEN OMISTAJAN SALAAMA PIILOVIKA REALISOITUU:

      "Kuluttajilla ei välttämättä ole tarkkaa kuvaa oikeuksistaan, minkä takia tulee tänä päivänä turhia valituksia. Virhevastuun oletetaan kattavan rajattoman aikamäärän ja kuluttajat käsittävät myyjän vastuun jo liiankin laajaksi. Olen nähnyt monta tapausta, missä autoliikkeelle ei ole tullut minkäänlaista korvausvelvollisuutta. Nämä ovat turhia prosesseja."

      KUITENKIN:
      "Yleensä autokauppiaat kyllä korjauttavat selkeät viat kaupan jälkeenkin. Kuluttajat saattavat valittaa pakoputken ruostumisesta tai jarrupaloista. Myös etupään kallistuksenvakaajan yhdystangot eli "koiranluut" ja raidetangon päät ovat kulutusosia ja nämä ovat turhia prosesseja."

      • VIRHEVASTUU_VEKS

        Edelliseen hyvin luontaisena jatkeena olisikin, kun EU:ssa ollaan:

        "EU:n direktiiviehdotus veisi voimaan tullessaan autoilijan kuluttajansuojan käytännössä kokonaan. Jos 50 000 euron auto hajoaa takuun päättymisen kolmen vuoden ikäisenä, myyjällä ei olisi esityksen mukaan enää mitään vastuuta vahingosta."

        https://www.talouselama.fi/uutiset/eu-tahtoo-romuttaa-auton-ostajan-kuluttajansuojan/47bcdd6b-d255-35e7-a754-f1693d49b4a5

        Vaikka ei toki koske tämän palstan itkupilli-apinoita tuollaiset 50t€ kolmevuotiaat autot, niin suhteellisuuden tajua herättämään palstan paviaaneillekin, joilla itku-potku-raivareita nykyisin tulee jo alle 5t€ autoista.


      • vastuu
        VIRHEVASTUU_VEKS kirjoitti:

        Edelliseen hyvin luontaisena jatkeena olisikin, kun EU:ssa ollaan:

        "EU:n direktiiviehdotus veisi voimaan tullessaan autoilijan kuluttajansuojan käytännössä kokonaan. Jos 50 000 euron auto hajoaa takuun päättymisen kolmen vuoden ikäisenä, myyjällä ei olisi esityksen mukaan enää mitään vastuuta vahingosta."

        https://www.talouselama.fi/uutiset/eu-tahtoo-romuttaa-auton-ostajan-kuluttajansuojan/47bcdd6b-d255-35e7-a754-f1693d49b4a5

        Vaikka ei toki koske tämän palstan itkupilli-apinoita tuollaiset 50t€ kolmevuotiaat autot, niin suhteellisuuden tajua herättämään palstan paviaaneillekin, joilla itku-potku-raivareita nykyisin tulee jo alle 5t€ autoista.

        Virhevastuun poistaminen olisi lupa painaa rahaa eli avoin valtakirja täysin epärehelliselle kaupanteolle.

        Kuntotarkastus kaikille vaihtoautoille (joiden arvo ylittää tarkastuksen hinnan) omistajanvaihdoksen yhteydessä toisi selkeyttä vaihtoautokauppaan.

        Kuluttajien välisessä suorassa kaupassakin olisi kyllä ihan suositeltavaa.


      • VIRHEVASTUU_VEKS
        vastuu kirjoitti:

        Virhevastuun poistaminen olisi lupa painaa rahaa eli avoin valtakirja täysin epärehelliselle kaupanteolle.

        Kuntotarkastus kaikille vaihtoautoille (joiden arvo ylittää tarkastuksen hinnan) omistajanvaihdoksen yhteydessä toisi selkeyttä vaihtoautokauppaan.

        Kuluttajien välisessä suorassa kaupassakin olisi kyllä ihan suositeltavaa.

        Totuus kuitenkin on, että pahimmat valittajat (turhasta valittajat takuu-uskovaisuuttaan) osuu hintaluokkaan 2000-10000euroa, ikäluokkana n.10-vuotta ja ajomääriähän näissä tuppaa olemaan jo runsaastikin luokkaa 150-300000km.

        Onkin täysin järjenvastaista, että pienellä katteella (joka on tietenkin kuluttajan etu jo sinänsä ja maltillisista hinnoista pitää kyllä alan kova kilpailu huolen) tällaisen myyvä autoliike joutuu nykyisin edes vastineen antamaan (turhasta) valittajan reklamaatioon.
        Onneksi nykyisinkin jo kuluttajaneuvojat ovat ns. "kartalla" sen verran, että pääosin (turhasta) valittajien reklamointi pysähtyy kuluttajaneuvonnan (ent. kuluttaja-asiamies) suositukseen:
        Ei myyjäliikkeen osanottoa vikaan auton ikä, ajomäärä, hinta ja kyseisen osan oletettu elinkaari huomioiden.

        "Kuntotarkastus kaikille vaihtoautoille (joiden arvo ylittää tarkastuksen hinnan) omistajanvaihdoksen yhteydessä toisi selkeyttä vaihtoautokauppaan. "

        => Kuntotarkastukset kustantaa n.100euroa. Eli kyllä kai jokainen auto ylittää tuon tarkastuksen hinnan. Vai missä tyhjiössä elät, jos edes kuvittelet muuta?
        Toisekseen, jokainen autoliike (rehellisesti kauppaa tekevä) antaa varmasti ostajaehdokkaan käyttää ostettavaa autoa missä tahansa haluamassaan kuntotarkastuksessa. Eli ostonkohde autotohtorille vaan, sijoitat satasen ja saat mielenrauhan ostoksesi kuntoisuudesta! Kyllä se vaan on ostajan oma asia, haluaako tohtoroida auton vai luottaako omaan koeajon arvioonsa auton hyvyydestä tai huonoudesta...

        "EU:n direktiiviehdotus veisi voimaan tullessaan autoilijan kuluttajansuojan käytännössä kokonaan. Jos 50 000 euron auto hajoaa takuun päättymisen kolmen vuoden ikäisenä, myyjällä ei olisi esityksen mukaan enää mitään vastuuta vahingosta."

        JOS nyt edes laitettaisiin hintaluokka Suomessa jakolaskulla 10, eli luokkaan alle 5000euron autoista virhevastuut veks, niin oltaisiin tässäkin lajissa edes lähellä Eurooppalaista tasoa.

        Sinnehän ollaan kovasti hamuamassa kaikessa muussakin sinne EU:n kansalaisiksi.
        Melkein osataan jo viiniäkin maistella juuston kanssa ilman kännihakuisuutta... melkein, ainakin monen viininlipittelijän omasta mielestä pullo viiniä ja pieni pala juustoa on niin Eurooppalaista että... miksipä ei siis tässäkin asiassa.


      • vastuu
        VIRHEVASTUU_VEKS kirjoitti:

        Totuus kuitenkin on, että pahimmat valittajat (turhasta valittajat takuu-uskovaisuuttaan) osuu hintaluokkaan 2000-10000euroa, ikäluokkana n.10-vuotta ja ajomääriähän näissä tuppaa olemaan jo runsaastikin luokkaa 150-300000km.

        Onkin täysin järjenvastaista, että pienellä katteella (joka on tietenkin kuluttajan etu jo sinänsä ja maltillisista hinnoista pitää kyllä alan kova kilpailu huolen) tällaisen myyvä autoliike joutuu nykyisin edes vastineen antamaan (turhasta) valittajan reklamaatioon.
        Onneksi nykyisinkin jo kuluttajaneuvojat ovat ns. "kartalla" sen verran, että pääosin (turhasta) valittajien reklamointi pysähtyy kuluttajaneuvonnan (ent. kuluttaja-asiamies) suositukseen:
        Ei myyjäliikkeen osanottoa vikaan auton ikä, ajomäärä, hinta ja kyseisen osan oletettu elinkaari huomioiden.

        "Kuntotarkastus kaikille vaihtoautoille (joiden arvo ylittää tarkastuksen hinnan) omistajanvaihdoksen yhteydessä toisi selkeyttä vaihtoautokauppaan. "

        => Kuntotarkastukset kustantaa n.100euroa. Eli kyllä kai jokainen auto ylittää tuon tarkastuksen hinnan. Vai missä tyhjiössä elät, jos edes kuvittelet muuta?
        Toisekseen, jokainen autoliike (rehellisesti kauppaa tekevä) antaa varmasti ostajaehdokkaan käyttää ostettavaa autoa missä tahansa haluamassaan kuntotarkastuksessa. Eli ostonkohde autotohtorille vaan, sijoitat satasen ja saat mielenrauhan ostoksesi kuntoisuudesta! Kyllä se vaan on ostajan oma asia, haluaako tohtoroida auton vai luottaako omaan koeajon arvioonsa auton hyvyydestä tai huonoudesta...

        "EU:n direktiiviehdotus veisi voimaan tullessaan autoilijan kuluttajansuojan käytännössä kokonaan. Jos 50 000 euron auto hajoaa takuun päättymisen kolmen vuoden ikäisenä, myyjällä ei olisi esityksen mukaan enää mitään vastuuta vahingosta."

        JOS nyt edes laitettaisiin hintaluokka Suomessa jakolaskulla 10, eli luokkaan alle 5000euron autoista virhevastuut veks, niin oltaisiin tässäkin lajissa edes lähellä Eurooppalaista tasoa.

        Sinnehän ollaan kovasti hamuamassa kaikessa muussakin sinne EU:n kansalaisiksi.
        Melkein osataan jo viiniäkin maistella juuston kanssa ilman kännihakuisuutta... melkein, ainakin monen viininlipittelijän omasta mielestä pullo viiniä ja pieni pala juustoa on niin Eurooppalaista että... miksipä ei siis tässäkin asiassa.

        Kaikessa bisneksessä pätee sellainen ikiaikainen totuus kuin asiakas on aina oikeassa.

        Ammattitaitoinen myyjä ei anna ostajille niin vääristynyttä kuvaa myymiensä tuotteiden kunnosta, että jälkipuinteja pääsee helposti muodostumaan. Jos niitä "turhia valituksia" tulee kovin usein, kannattaa pitää pikapalaveri aiheesta vaikka itsensä kanssa ja vähän kehittää myyntiprosessia.
        Niiden autotarhan Unelmien Löytöjen osoittauduttua asiakkaille kerta toisensa perään "yllättäen" ihan tavalliseksi kulutustavaraksi vikoineen ja virheineen, asiakkaat saavat olla kyllä oikeutetustikin harmistuneita.

        Helpommalla siis pääsisivät kaikki, kun jo autohäkkiin sisäänostettaessa ne ihan kaikki kotterot kuntotarkastettaisiin.
        Jos kustannus on vain satasen luokkaa, saattaisi hyvinkin olla että se satanen tulisi säästettyä pienentyneinä "turhien valitusten" käsittelyaikoina ja jopa lisääntyneenä myyntinä sanan kiiriessä luotettavasta autokaupasta?

        Aiemman viestin viittaus kuntotarkastuksien rajoittamiseen vain tarkastuksen arvon ylittäviin autoihin oli pyrkimys välttää niuhotusta paalauskuntoisten romujen pakkotarkastuksiin joutumisesta.
        Eipä pyrkimys ihan onnistunut "tyhjiössä elämisestä" syyttelevien kohdilla.
        Muutoinkin vaihtoautokaupassa myymisen taitoakin suurempi on vain taito selittelyyn.


      • VIRHEVASTUU_VEKS
        vastuu kirjoitti:

        Kaikessa bisneksessä pätee sellainen ikiaikainen totuus kuin asiakas on aina oikeassa.

        Ammattitaitoinen myyjä ei anna ostajille niin vääristynyttä kuvaa myymiensä tuotteiden kunnosta, että jälkipuinteja pääsee helposti muodostumaan. Jos niitä "turhia valituksia" tulee kovin usein, kannattaa pitää pikapalaveri aiheesta vaikka itsensä kanssa ja vähän kehittää myyntiprosessia.
        Niiden autotarhan Unelmien Löytöjen osoittauduttua asiakkaille kerta toisensa perään "yllättäen" ihan tavalliseksi kulutustavaraksi vikoineen ja virheineen, asiakkaat saavat olla kyllä oikeutetustikin harmistuneita.

        Helpommalla siis pääsisivät kaikki, kun jo autohäkkiin sisäänostettaessa ne ihan kaikki kotterot kuntotarkastettaisiin.
        Jos kustannus on vain satasen luokkaa, saattaisi hyvinkin olla että se satanen tulisi säästettyä pienentyneinä "turhien valitusten" käsittelyaikoina ja jopa lisääntyneenä myyntinä sanan kiiriessä luotettavasta autokaupasta?

        Aiemman viestin viittaus kuntotarkastuksien rajoittamiseen vain tarkastuksen arvon ylittäviin autoihin oli pyrkimys välttää niuhotusta paalauskuntoisten romujen pakkotarkastuksiin joutumisesta.
        Eipä pyrkimys ihan onnistunut "tyhjiössä elämisestä" syyttelevien kohdilla.
        Muutoinkin vaihtoautokaupassa myymisen taitoakin suurempi on vain taito selittelyyn.

        Olet ilmeisen sivistynyt kansalainen, pisteet siitä, ainakin tämä keskusteluun vastauksesi oli hyvä ja perusteltukin.

        Yhtälailla oletan, että olet ns. "ylempää keskiluokkaa", eli sinulla ei voikaan olla realistista käsitystä tämän päivän ostajien kauppa- tai muistakaan tavoista ja käyttäytymisestä, kun ollaan sanotaanko nyt siististi "alemmassa keskiluokassa" ja vaikka vähän senkin alapuolella. Ovat suorastaan törkeitä, vähintäänkin harhaisia.

        Heille ei myyjän tarvitse syöttää vääristynyttä kuvaa kaupan kohteesta; heillä on se jo valmiina päässään. Oston kohde voi olla vaikkapa, sinulle "ylemmässä keskiluokassa" täysin tuntematon käsitteenäkin, 1000-2000-5000euron arvoinen kulkuväline.
        Totuushan on, ettei oikeasti muutamilla tuhansilla sinne "ylemmän keskiluokan" autoon saa kuin talvirengassarjan ja pari lisävarustetta. Nyt tämä "alempi keskiluokka" on tällä rahalla, yleensä kaikki säästönsä tai koko kauppasumma rahoittaen ilman käsirahaa, ostamassa pitkäksikin aikaa käyttöautoa.

        Harhaisuus alkaa tässä, eikä tosiaankaan myyjän tarvitse harhaisuuteen edes johdatella. "Alemman keskiluokan" ostaja valehtelee ihan itse itselleen auton lähes uudenveroiseksi, kun se on 4999,- hintaisena hänen mielestään kalliskin hankinta. Siinä ei voi, eikä mielestään saa olla mitään vikoja tai kovinkaan paljoa uudesta poikkeavuuksia.

        Sinäkin sanoit:
        Asiakas on aina oikeassa? Hyvän myyjän on tätä ikiaikaista "totuutta" siis noudatettava eikä alkaa myyntituotetta sen enempää haukkumaan, josko ei vanhaa autoa uudenveroiseksi kehumaankaan. Tämän valehtelunhan asiakas itselleen valehdellen tekee ihan itsenäisesti.

        Harhaisuus jatkuu. Asiakkaan mielestä näin "kalliissa" tuotteessa on takuu. Vaikka hyvä myyjä kertoo asiallisesti, ettei käytetyissä autoissa takuuta ole, asiakas sivuuttaa surutta korvansa ummistaen tuon myyjän kertoman totuuden ja on ihan varma, edelleen itse itselleen valehtelemalla, että onhan siinä takuu ja mitä tuo myyjä höpisee ettei muka olisi takuuta...

        Ja taas:
        Asiakas on aina oikeassa? Hyvä myyjä ei ala tästä riitelemään tässä vaiheessa, hyvän myyjän pääasiallinen tehtävä kun on myydä, eikä riidellä asiakkaan kanssa kauppatilanteessa. Jos asiakas ei puhetta usko ettei takuuta ole ja virhevastuu ei ole takuu, pitäköön oman harhaisen mielipiteensä. Myyjä olkoon vaan hiljaa ja antaa takuu-uskovaisen pitää tässä vaiheessa lujan uskonsa. Kauppaahan tässä ollaan tekemässä, eikä riitelyn aloittaminen kuulu myyjän tehtäviin.


        SIKSI:
        Totuus kuitenkin on, että pahimmat valittajat osuu hintaluokkaan 2000-10000euroa, ikäluokkana n.10-vuotta ja ajomääriähän näissä tuppaa olemaan jo runsaastikin luokkaa 150-300000km.
        JOS nyt laitettaisiin hintaluokka Suomessa virhevastuusta vapaa luokkaan alle 5000euron autoista virhevastuut veks, niin oltaisiin tässäkin lajissa edes lähellä Eurooppalaista tasoa.


      • Tottaon

        Virhevastuu toimii kuten takuu


      • VIRHEVASTUU_VEKS
        Tottaon kirjoitti:

        Virhevastuu toimii kuten takuu

        Harha, johon hämmästyttävänkin moni uskoo. Virhevastuu ei ole eikä toimi, kuin uuden auton takuu.

        Mutta kuten tuli tuossa yllä jo todettua:
        Hyvän myyjän asia on myydä eikä alkaa asiakkaan kanssa kaupantekotilanteessa riitelemään. Hyvä myyjä tietenkin asiakkaalle kertoo virhevastuusta, mutta ei yritäkään väittää sitä takuuksi.
        Jos kuitenkin takuu-uskovaisella asiakkaalla on kaltaisesi harha "varmana tietona" päähänsä iskostuneena, niin olkoon. Jos asiakas ei puhetta usko ettei takuuta ole ja virhevastuu ei ole takuu, pitäköön oman harhaisen mielipiteensä. Totuushan selviää, jos ostettuun autoon tulee uudesta poikkeavuuksia. Uuden auton takuu ne hoitaisi kuntoon, virhevastuuasiana ei oteta edes käsittelyyn; ei myyjäliikkeessä eikä kuluttajaneuvonnassa, kun sitä takuuta ei todellakaan ole ja virhevastuu ei todellakaan ole takuu.
        Näin jälleen kerran, hyvääkin kauppatapaa noudattanut autoliike saa syyt niskoilleen, kun harhaisesta takuu-uskovaisesta kuoriutuu pettymyksen kautta mielensäpahoittaja.

        SIKSI:
        Kun pahimmat valittajat osuu hintaluokkaan 2000-10000euroa, ikäluokkana n.10-vuotta ja ajomääriähän näissä tuppaa olemaan jo runsaastikin luokkaa 150-300000km.
        Suomessakin vihdoin virhevastuusta vapaaksi luokkaa alle 5000euron autot. Näistä virhevastuu veks, niin oltaisiin tässäkin lajissa edes lähellä Eurooppalaista tasoa.


    • realisti

      Asiakas työntää vaihdossa peiteltyjä vikoja ja itkee jo kotimatkalla vikoja ja takuuta vaihtamaansa uuteen autoon koska samanlainen mulkero asiakas on syöttänyt sen samanlaisen peitellyn rieskan viikon aikaisemmin samaan liikkeeseen...kierrätystä...

      Sama kaupanperumis- ja valitusoikeus myös kauppiaille.

      • paskasakkia

        Se on ihan sama jättää viat kertomatta, kun mulkvisti-kauppias ei niitä vikoja seuraavalle asiakkaalle kerro vaikka tietäiskin.


    • petetty

      Kamux ista ostin citymaasturin ja seuraavassa katsastuksessa selvisi ettei auto ollutkaan 5 hlön vaan 4 hlön koska takapenkin keskipenkiltä puuttui turvavyön lukko. Kävin liikkeessä kysymässä mitä tehdään ja vastaukseksi sai "Tilaa jostakin uusi turvavyösarja takapenkeille" . Muutenkin olivat "meikkailleet " auton niin että vasta muutaman pesun jälkeen näin todelliset maalivauriot. Samanlaista toimintaa tuntuu olevan lähes kaikissa autoliikkeissä ( TehoAuto/Mazda ,onneksi jo historiaa tuokin )

    • Anonyymi

      Verkkokaupan ja autoliikkeen tulisi kuntotarkastaa auto ennen myyntiä. Se maksaa ainoastaan 59 e. Se tulisi halvemmaksi kuin asioista riiteleminen.

      Vaihtoautot voi myydä sitten huutokaupassa.
      Minulle tuli korjaamolaskua verkkokaupasta ostamalleni autolle 1/3 auton myyntihinnasta

    • Anonyymi

      Kamuxin pitää vaatia kuntotarkastus autoon ennen ostoa.ei tarvi itkeä jälkeenpäin.
      Lakialoite asiasta tehkää

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe