'Kultainen kädenpuristus' jopa 12 kk:den palkka

YYteeT

Ottaisitko vastaan?

"Microsoftin lähtöpakettien kokoa pidetään hyvänä: "Ei voi valittaa, kun ympärille katsoo"

Microsoft ei ole vielä ilmoittanut päättyneiden yt-neuvotteluidensa tuloksista, mutta ylempien toimihenkilöiden luottamusmiehen mukaan varsinaisia irtisanomisia ei tule paljon, koska useimmat työntekijät ottanevat 4–12 kuukauden palkkaa vastaavan tukipaketin:

http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2016/07/08/microsoftin-lahtopakettien-kokoa-pidetaan-hyvana-ei-voi-valittaa-kun-ymparille-katsoo/20167279/12?pos=luetuimmat

45

1907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volunteer_Redundancy

      Lähtöpaketista on iloa, jos saa uuden työn nopeasti. Silloin 12 kk lähtöpaketti on iso juttu. Jos ottaa 4 kk paketin ja ei heti työllisty, niin siitä ei oikeastansa ole mitään hyötyä. Parempi silloin on tulla reilusti irtisanotuksi. Lähtöpaketista ei kerry ollenkaan eläkettä. Kun saa lähtöpaketin, niin samaan aikaan ei saa työttömyyskorvausta lainkaan. TE-toimisto ja verottaja määrittelee tukipaketin pituuden. Sen jälkeen vasta on oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Työttömyyskorvausta alkaa saamaan vasta kun laskennallinen paketin kestoaika on kulunut loppuun. Kun ottaa paketin se tarkoittaa, että samalla itse irtisanoutuu työsuhteesta. Työnantaja välttyy silloin monelta työnantajavelvollisuudelta ja vastuistakin. Kultainen kädenpuristus on aivan väärä termi lähtöpaketille. Ne ovat täysin eri juttuja.

      • Koodaripoodari324y

        No minkälaisia ne kultaiset kädenpuristukset sitten ovat? Miten ne eroavat TE-toimiston ja verottajan näkövinkkelistä?

        Summat voi toki olla suuremmat ja ne on usein sovittu jo johtajasopimusta tehtäessä - mutta ei puututa nyt siihen, johtajasopimukset eivät ole työsopimuksia muutenkaan.


    • VerottajaVie
    • ExNoksu

      Pakettien verotus tasataan aina lopullisessa verotuksessa, nim. 6k€ palautuksia. Toiseksi verottajalta voi hakea päätöstä paketin jakamiselle useammalle vuodelle jos työsuhde on kestänyt yli 5 vuotta. Valitettavasti tässä tulkinnassa on paljon verottajakohtaisia eroja.

      • Tietotuusjaelämä

        Tämä on totta. Verotus on täysin tasapuolista ja vuosittain verot menevät oikein.


    • kokenutitse

      Ei kannata ottaa tuota pakettia, paitsi jos on uusi työpaikka jo hankittuna.

      • kansKokenuIte

        Otin paketin, ei ollut työpaikkaa. Työpaikka löytyi melko pian. Kannatti ottaa.


      • EkiV
        kansKokenuIte kirjoitti:

        Otin paketin, ei ollut työpaikkaa. Työpaikka löytyi melko pian. Kannatti ottaa.

        Tuohan on niin, että se uusi paikka löytyy joko hyvin pian tai sitten ei oikein millään. Siinä vaiheessa kun isot YT:t iskee päälle, monet laittoi jo paperit vetämään ja uusi paikka oli tavallaan hankittuna kun paketit tuli tarjolle. Jos ei uutta paikkaa saa 2-3kk sisällä, riski pitkittyä on hyvin suuri.


      • moraalitonta_menoa

        Mitäköhän on tapahtunut suomalaisten moraalille? Minulla ei ainakaan moraali anna periksi hakea uutta työpaikkaa, kun on velvotteita edellistä työnantajaa kohtaan..


    • FuckYouWorms

      Tota..., ajatteleeko kukaan koskaan sitä, että ex-Nokia/Microsoft tyypeille jaetaan tuollaisia "eropaketteja/kädenpuristuksia"?

      V**tu, meitä muita IT-alan työntekijöitä on Suomessa tuhat kertaa enemmän kuin teitä ja silti meitä potkitaan perseelle ihan samaan tapaan jollei pahemmin kuin teitä! Mikä v**tun oikeus teillä on näihin etuihin?

      Täysin järjetöntä touhua minun mielestäni. Jostain tietystä firmasta potkittuja kohdellaan paremmin kuin muita saman alan työntekijöitä... todella sikamaista.

      • Tietotuusjaelämä

        Kermape*seitä kaikki nuo on...


      • asdsdadsasdasdasdsasda

        Ymmärrän kyllä vitutuksen, mutta kysehän on Microsoftin vapaaehtoisesti tarjoamasta edusta... olisiko sinulla parempi mieli, kun muilla työntekijöillä menisi huonommin?

        Olen aina välillä ihmetellyt, että missä ne kateelliset ihmiset ovat, joista aina meuhkataan, kun en sellaista sekopäistä kateutta ole omassa elämässäni kohdannut. No, tässä taitaa nyt olla kyse siitä kateudesta, joka vie kalatkin vedestä.


      • Billy_Budd_Sailor

        Mitä väärää näet siinä, että Microsoft yrityksenä tarjoutuu antamaan lähtöpaketin poispotkittaville työntekijöillensä ? Eropaketti on diili ja valinta. Ei sitä pakko ole ottaa. Ottaessaan Lähtöpaketin työtodistukseen tulee merkintä, että eroaa itse. Eropaketti "palkasta" ei kerry eläkettä laisinkaan. Tukipaketin voimassaoloaikana ei ole mahdollisuutta saada työttömyyskorvausta. Eli jos ei ole työpaikkaa mihin mennä, niin silloin eletään tukipaketin varassa ja etsitään aktiivisesti töitä.

        Jos olet hommissa jossain muussa firmassa ja tulee yt-tilanne ja kyseinen firma ei tarjoa eropakettia, niin miksi se olisi Microsoftin syy tai Microsoftilta poispotkittavien syy ?? Firmahan kantaa silloin vastuuta työntekijöistänsä ja heidän tulevaisuudestansa tarjotessaan lähtöpakettia. Ainakin keskimääräistä firmaa paremmin. Enemmänkin on hyvä esimerkki muille firmoille miten tulee toimia.

        Eihän nyt Suomessa tuhatta kertaa enemmän IT-alan työntekijöitä voi olla, kuin Microsoftilta nyt poispotkittavia.
        Laskelma: 1350 1350*1000 = 1351350 IT-työntekijää.

        Joku puhuu kermape*seistä. Eiköhän me kaikki olla kermape*seitä. Itsekin olen. Ihan jo syntymästäni saakka. Ei vain Microsoftin porukka. :)


      • 6767ghgh67

        Älä nyt saivartele jos joku laitaa "tuhat kertaa", kyllä se asian sisältö tulee esiin ja se on tärkeintä.

        Silloin kun nämä ns. Microsoftilaiset olivat Nokialaisia tai ne joista ei tullut Microsoftilaisia saivat muistaakseni valtiolta jotain tukia. Tämän käsityksen mukaan on aivan ilmiselvää, että ex-Nokialaisia jotka on "siirretty" tai erotettu on kohdeltu kaikinlaisin tukitoimin. Jotenkin käsittämätöntä touhua. Muut irtisanotut muissa firmoissa eivät ole saaneet yhtään mitään tukitoimia irtisanomisten yhteydessä.
        Kapitalismista ei kannata puhua vaan pikemminkin sosialismista ja sosialistisesta hyvä-veli-toiminnasta.

        En itsekään ymmärrä miksi ex-Nokialaisia joista useimmat olivat tietynlaisessa suojatyöpaikassa saivat tälläiset edut.


      • Billy_Budd_Sailor
        6767ghgh67 kirjoitti:

        Älä nyt saivartele jos joku laitaa "tuhat kertaa", kyllä se asian sisältö tulee esiin ja se on tärkeintä.

        Silloin kun nämä ns. Microsoftilaiset olivat Nokialaisia tai ne joista ei tullut Microsoftilaisia saivat muistaakseni valtiolta jotain tukia. Tämän käsityksen mukaan on aivan ilmiselvää, että ex-Nokialaisia jotka on "siirretty" tai erotettu on kohdeltu kaikinlaisin tukitoimin. Jotenkin käsittämätöntä touhua. Muut irtisanotut muissa firmoissa eivät ole saaneet yhtään mitään tukitoimia irtisanomisten yhteydessä.
        Kapitalismista ei kannata puhua vaan pikemminkin sosialismista ja sosialistisesta hyvä-veli-toiminnasta.

        En itsekään ymmärrä miksi ex-Nokialaisia joista useimmat olivat tietynlaisessa suojatyöpaikassa saivat tälläiset edut.

        Itsekin olin Nokia matkapuhelimissa 12 v R&D hommissa. Tuli tehtyä pitkää päivää välillä hullun lailla. Se on sitä työhön sitoutumista. Ne ylityöt meni ihan firman piikkiin täysin ilmaistyönä (enkä nyt puhu ylityökorvauksista). Terveys hajosi siinä vääntämisessä itsellänikin. Jatkuva kaukoidän matkustelu lentokoneen economy-luokassa ei ole herkkua. Välillä ketutti lähteä matkaan. Nyt olen jo kuntoutunut. Sain jopa raivareita. Näin usemman burn outin. Varmaan niitä kultapossujakin isoon joukkoon mahtui, mutta ei minun tiimissäni R&D hommissa sellaisia näkynyt. Microsoftin osalta en asiaa tiedä, kun olin vain Nokialainen. Minut ulkoistettiin sitten Accenturelle. Ei minun perus kk-palkka mikään kummoinen ollut. Miljonäärit on ihan eri kerho ja genre. Itse en ollut siinä jengissä. Joskus tuli pieniä muutaman tonnin bonareita. Bonarit ei kyllä mitenkään kompensoineet tehtyjä ylitöitä. Kun Noksulle tuli loppuvaiheessa nuoria ins/DI tason koodareita niin hyvä, jos 2000 Eur/kk saivat tiliä. Ihmettelin kyllä sitä.


      • Koodaripoodari324

        Nyyh... kuule samanlaista se on muuallakin, et sä mikään työn sankari tuolla tarinalla ole. Palkat olivat puolta huonommat muualla. Kermap*rseilyä koko homma.

        Tuollaisia paketteja ja valtion tukitoimia mistään muualta kukaan saa.


      • Hunaja_pupu
        Koodaripoodari324 kirjoitti:

        Nyyh... kuule samanlaista se on muuallakin, et sä mikään työn sankari tuolla tarinalla ole. Palkat olivat puolta huonommat muualla. Kermap*rseilyä koko homma.

        Tuollaisia paketteja ja valtion tukitoimia mistään muualta kukaan saa.

        Niin no joo! Nyyhkistä ! Missä mun flanellinen perintönenäliinani on. Olisit hakeutunut itsekin ajoissa Nokian hommiin helppoa kultaa vuolemaan. Sinne pääsi kuitenkin melko helposti. Jos ei heti niin muutaman hakuyrityksen jälkeen kuitenkin. Palkkasivat keskitasoa tyhmempiäkin. Harmittaako nuin paljon ?? Tuskin ne palkat nyt puolta huonommat oli samaan aikaan muissa IT-alan firmoissa. Ihan huttua semmoinen väite. Hevosmiesten tietotoimiston höpinää. Jotkut director-tason kaverit tahkoivat huipputiliä ja optioitansa. Se näkyi ja kuului.
        Koeta siellä nykyisessä työpaikassasi vaikuttaa siihen, että saatte reilut lähtöpaketit, jos lopputilejä jaetaan. Firmastahan se on kiinni ja firman etiikasta.
        Keskustele pomosi kanssa ja hän maksaa eMBA koulutuksesi varmasti, jos olet hyvä ja tarpeellinen. Elämässä tehdään valintoja. Ne ratkaisevat aina.


      • Tietotuusjaelämä
        Hunaja_pupu kirjoitti:

        Niin no joo! Nyyhkistä ! Missä mun flanellinen perintönenäliinani on. Olisit hakeutunut itsekin ajoissa Nokian hommiin helppoa kultaa vuolemaan. Sinne pääsi kuitenkin melko helposti. Jos ei heti niin muutaman hakuyrityksen jälkeen kuitenkin. Palkkasivat keskitasoa tyhmempiäkin. Harmittaako nuin paljon ?? Tuskin ne palkat nyt puolta huonommat oli samaan aikaan muissa IT-alan firmoissa. Ihan huttua semmoinen väite. Hevosmiesten tietotoimiston höpinää. Jotkut director-tason kaverit tahkoivat huipputiliä ja optioitansa. Se näkyi ja kuului.
        Koeta siellä nykyisessä työpaikassasi vaikuttaa siihen, että saatte reilut lähtöpaketit, jos lopputilejä jaetaan. Firmastahan se on kiinni ja firman etiikasta.
        Keskustele pomosi kanssa ja hän maksaa eMBA koulutuksesi varmasti, jos olet hyvä ja tarpeellinen. Elämässä tehdään valintoja. Ne ratkaisevat aina.

        Höpölöpön, normikodaritkin veti bonuksena muiden vuosipalkan verran, oman palkkansa päälle.

        Tais kaatua Nokia niinkuin paperitehtaatkin, liian kalliisiin työntekijöihin. Oisitte tyytyneet samoihin palkkoihin kuin me muutkin, niin teillä olisi vielä työpaikka!

        Ja nyt kermap*rseet vetää kultaiset kädenpuristukset ja vielä valtiolta (eli meiltä duunareilta) hillot päälle. Kele kun sapettaa tuollainen.


    • oikeampaa

      Hyvä vaan jos jakavat "duunareille" , muuten menisi nekin rahat osakesijoittaja porhoille.

    • Miksiiii

      Microsoftilta irtisanottujen työllistymistä tuetaan myös valtion eli veronmaksajien rahoilla. Näin ei toimita muista it-alan yrityksistä poispotkittujen kanssa. Ja tämä on väärin ja epäoikeudenmukaista. Kyllä osaajia sekä kehityskykyisiä ja -haluisia on muuallakin.

      • JooseEiNokia

        Erinomainen huomio!

        Nyt olisi puututtava siihen, että it-alan mennessä alas KAIKKIA olivatpa he missä tahansa yrityksessä tuettaisiin uudellen koulutuksessa ja siirtymisessä uusiin työkuvioihin.


      • Duunariyrittaja788
        JooseEiNokia kirjoitti:

        Erinomainen huomio!

        Nyt olisi puututtava siihen, että it-alan mennessä alas KAIKKIA olivatpa he missä tahansa yrityksessä tuettaisiin uudellen koulutuksessa ja siirtymisessä uusiin työkuvioihin.

        Ei. Meillä duunareilla ei ole varaa maksaa kermap*rseiden uudelleenkoulutuksia ja valtion tukipaketteja. Pois kaikki tuollaiset!!!


    • knwhows

      kyllä nokia-msoft insinööreille on kysyntää, suomessakin.

      • Nöyryyttä

        Juu. Esim. vanhustenhoidossa on paljon tarvetta lähihoitajille. Ei se oo kun parin vuoden koulutus ja pääsee hommiin.


      • HyväNeuvo
        Nöyryyttä kirjoitti:

        Juu. Esim. vanhustenhoidossa on paljon tarvetta lähihoitajille. Ei se oo kun parin vuoden koulutus ja pääsee hommiin.

        Niin ja jos näihinkään hommiin ei pääse niin aina voi mennä CGI:lle konsultiksi.


      • homma_toope

        Kateus näyttää olevan rajaton voimavara, ei kannata välittää täällä urputtajista. Yleensä valittajista ei tässä maailmassa ole mihinkään hyödylliseen, joten kannattaa unohtaa heidän omasta surkeudestaan kumpuavat pilkkansa, uskoa itseensä, ottaa paketti ja katsella mitä haluaisi elämässä tehdä. Itse en ole mikkisoftalla, mutta vastaavassa tilanteessa otin 15 kuukauden paketin ilomielin ja se oli todellakin oikea ratkaisu. Ja paketin antaa työnantaja omista rahoistaan, omien etujensa takia, ei se mene kenenkään muun pussista.


      • Paskasakkia
        homma_toope kirjoitti:

        Kateus näyttää olevan rajaton voimavara, ei kannata välittää täällä urputtajista. Yleensä valittajista ei tässä maailmassa ole mihinkään hyödylliseen, joten kannattaa unohtaa heidän omasta surkeudestaan kumpuavat pilkkansa, uskoa itseensä, ottaa paketti ja katsella mitä haluaisi elämässä tehdä. Itse en ole mikkisoftalla, mutta vastaavassa tilanteessa otin 15 kuukauden paketin ilomielin ja se oli todellakin oikea ratkaisu. Ja paketin antaa työnantaja omista rahoistaan, omien etujensa takia, ei se mene kenenkään muun pussista.

        Urputtajista? Onhan se nyt ihme jos jotkut saavat eropaketteja ja toiset eivät vaikka samalla työrintamalla tehdään töitä. Taitaa ns. "valitus" olla jotain täysin muuta kuin valitusta kun jotkut saavat tekemättä mitään useamman kuukauden palkat. Se EI OLE kateutta vaan sitä, että tuollainen punikkien roskasakki makaa aamulla sängyssä kun muut menee duuniin ja maksattaa teille erorahanne veroillaan tai jollain muulla tavalla.

        Tollasiin tyyppeihin törmätään sitten työmarkkinoilla ja siellä oikeita kundeja on ne jotka tekevät töitä ja opettelevat uusia tekniikoita. Se on varmaa, että kun kuulen duunimestaani tulleen Microsoft/Nokialta jonkun niin en takuu varmasti kerro heille mitään firman järjestelmistä. Ottakoon itse selvää jos osaavat. Ja räkänen nauru perään!


      • Old_Sailor
        Paskasakkia kirjoitti:

        Urputtajista? Onhan se nyt ihme jos jotkut saavat eropaketteja ja toiset eivät vaikka samalla työrintamalla tehdään töitä. Taitaa ns. "valitus" olla jotain täysin muuta kuin valitusta kun jotkut saavat tekemättä mitään useamman kuukauden palkat. Se EI OLE kateutta vaan sitä, että tuollainen punikkien roskasakki makaa aamulla sängyssä kun muut menee duuniin ja maksattaa teille erorahanne veroillaan tai jollain muulla tavalla.

        Tollasiin tyyppeihin törmätään sitten työmarkkinoilla ja siellä oikeita kundeja on ne jotka tekevät töitä ja opettelevat uusia tekniikoita. Se on varmaa, että kun kuulen duunimestaani tulleen Microsoft/Nokialta jonkun niin en takuu varmasti kerro heille mitään firman järjestelmistä. Ottakoon itse selvää jos osaavat. Ja räkänen nauru perään!

        Fiksu ihminen neuvoo, opastaa ja jakaa tietoa ja osaamista toisille.
        Nokiallakin oli käytössä lähes 800 tietojärjestelmää eri tarkoituksiin.
        Ei kukaan yksilö pysty sellaista määrää hallitsemaan ja ymmärtämään.
        Homma perustuu aina työnjakoon ja luottamukseen ja kaveritukeen.

        Esimerkki. Jos on hyvä/erinomainen mobiililaitteen mekaniikkasuunnittelija ja CAD osaaja, niin harvemmin heti pystyy suunnittelemaan toisenlaisia koneita ja laitteita ihan tuosta vaan. Varmasti joutuu kysymään neuvoa ja opiskelemaan uuden teknologian sisällöt vaihtaessaan työpaikkaa. Lisäksi suunnittelija joutuu rakentamaan uusiksi ulkopuolisen kontaktiverkostonsa (firmat, ihmiset) joiden kanssa tehdä yhteistyötä. Uuden teknologian huippuosaajaksi (expert taso) tuleminen vie aikaa. Puhutaan 10 000 tunnin säännöstä. Hyväksi voi tulla lyhyemmässäkin ajassa, mutta expert taso vie tuhansia tunteja.

        Itse olen lähtenyt siitä, että opastan ja neuvon ja jelppaan toista työkaveria (uusi tulokas, vanha jermu) aina kun se on mahdollista. Tuli hän mistä firmasta ja maasta ja planeetalta tahansa.


      • Koodaripodaari324t
        Old_Sailor kirjoitti:

        Fiksu ihminen neuvoo, opastaa ja jakaa tietoa ja osaamista toisille.
        Nokiallakin oli käytössä lähes 800 tietojärjestelmää eri tarkoituksiin.
        Ei kukaan yksilö pysty sellaista määrää hallitsemaan ja ymmärtämään.
        Homma perustuu aina työnjakoon ja luottamukseen ja kaveritukeen.

        Esimerkki. Jos on hyvä/erinomainen mobiililaitteen mekaniikkasuunnittelija ja CAD osaaja, niin harvemmin heti pystyy suunnittelemaan toisenlaisia koneita ja laitteita ihan tuosta vaan. Varmasti joutuu kysymään neuvoa ja opiskelemaan uuden teknologian sisällöt vaihtaessaan työpaikkaa. Lisäksi suunnittelija joutuu rakentamaan uusiksi ulkopuolisen kontaktiverkostonsa (firmat, ihmiset) joiden kanssa tehdä yhteistyötä. Uuden teknologian huippuosaajaksi (expert taso) tuleminen vie aikaa. Puhutaan 10 000 tunnin säännöstä. Hyväksi voi tulla lyhyemmässäkin ajassa, mutta expert taso vie tuhansia tunteja.

        Itse olen lähtenyt siitä, että opastan ja neuvon ja jelppaan toista työkaveria (uusi tulokas, vanha jermu) aina kun se on mahdollista. Tuli hän mistä firmasta ja maasta ja planeetalta tahansa.

        Eli ulkoistat osaamisesi, ja odotat saavasi kultaisen laskuvarjon. Kele, mikä kermap*rse sinäkin.


      • xdswljgdfjnhjv
        HyväNeuvo kirjoitti:

        Niin ja jos näihinkään hommiin ei pääse niin aina voi mennä CGI:lle konsultiksi.

        :D


    • luonneongelma

      Epäilen, että tuo "kermaperseen" hokija ei ole työpaikkaa koskaan nähnytkään. Luultavasti katkeruus tullut siitä kun ei ole koskaan haastattelusta päässyt mihinkään töihin (tuolla luonteella en asiaa ihmettelekään).

      • ShitNokia

        Nyt täytyy munkin kommentoida näihin juttuihin eli ei täällä kukaan ole sen 'katkerampi' kuin sinäkään ja mitä varmemmin lähes jokainen täällä kommentoija on ollut työelämässä jo vuosia. Ainakin itse olen ollut.

        Ja kyllä, ihmetyttää tuo entisten Nokialaisten hyysääminen. Ovat monet olleet vuosikausia nimenomaan suojatyöpaikassa ja nyt heille lupaillaan kaikenlaisia irtisanomispaketteja ja muita asioita.

        Kommenttiisi voin itse kommentoida, että entiset Nokilaiset voisivat ihan omalla kustannuksellaan kouluttautua jollekin muulle alalle ja hakea töitä sieltä.

        Ei me jotka maksetaan veroja yhä edelleen it-hommissa haluta 'avustaa' ja helpottaa ex-Nokialaisten elämää enää sentilläkään. Tehkööt ja pärjätköön kuten muutkin.

        Ja 'katkeroitukoon' siinä samalla jolleivat kelpaa mihinkään.


      • hölmö_ootko

        Mun paketin makso Nokia ei yhteiskunta.


      • Joulupukin_Poro
        ShitNokia kirjoitti:

        Nyt täytyy munkin kommentoida näihin juttuihin eli ei täällä kukaan ole sen 'katkerampi' kuin sinäkään ja mitä varmemmin lähes jokainen täällä kommentoija on ollut työelämässä jo vuosia. Ainakin itse olen ollut.

        Ja kyllä, ihmetyttää tuo entisten Nokialaisten hyysääminen. Ovat monet olleet vuosikausia nimenomaan suojatyöpaikassa ja nyt heille lupaillaan kaikenlaisia irtisanomispaketteja ja muita asioita.

        Kommenttiisi voin itse kommentoida, että entiset Nokilaiset voisivat ihan omalla kustannuksellaan kouluttautua jollekin muulle alalle ja hakea töitä sieltä.

        Ei me jotka maksetaan veroja yhä edelleen it-hommissa haluta 'avustaa' ja helpottaa ex-Nokialaisten elämää enää sentilläkään. Tehkööt ja pärjätköön kuten muutkin.

        Ja 'katkeroitukoon' siinä samalla jolleivat kelpaa mihinkään.

        Sepä. Hämmentäviä nämä Nokian / Microsofti paketit, kun parissakin tietämässäni firmassa kengitykset menneet työehtosopimuksen irtisanomisajan mukaan.

        Ymmärrän, että nyt MS:n työntekijät sukeltavat syvälle. Kuitenkin tuollainen 12 kk:n paketti (veronmaksajilta) ei ihan tunnu oikeudenmukaiselta.



        Oikaiskaa toki jos olen väärässä ja todellisuudessa paketin maksaakin Bill Gates omista viikkorahoistaan.


      • Veronmaksaja33
        Joulupukin_Poro kirjoitti:

        Sepä. Hämmentäviä nämä Nokian / Microsofti paketit, kun parissakin tietämässäni firmassa kengitykset menneet työehtosopimuksen irtisanomisajan mukaan.

        Ymmärrän, että nyt MS:n työntekijät sukeltavat syvälle. Kuitenkin tuollainen 12 kk:n paketti (veronmaksajilta) ei ihan tunnu oikeudenmukaiselta.



        Oikaiskaa toki jos olen väärässä ja todellisuudessa paketin maksaakin Bill Gates omista viikkorahoistaan.

        Mistä te näitä juttuja oikein keksitte? Veronmaksajat maksavat MS:n paketit? MS on jenkkifirma, joten kyllä noi paketit on rahansiirto jenkeistä suomalaisille veronmaksajille - sen verran ripeästi suomalaisen veronkarhun käpälä käy pakettia kuopimassa. Paketti myös lykkää työttömyyskorvauksen saamista, joten sitäkin kautta se vähentää yhteiskunnan kustannuksia. Meidän kannattaa hurrata aina, kun ulkomainen firma maksaa jotain, jota voidaan Suomessa verottaa.


    • niijooniijoo

      Saavatkohan ekstraa windows 10:ä?

    • Repsis33

      Nokian /Microsoftin osakkeenomistajat ne paketit maksaa.Toki Suomen valtio saa mojovat tulot kun niistä menee niin iso vero.

      Mitä reiluuteen tulee niin tälläistä tämä elämä on. Maailman rikkain 1% omistaan yli 50% maailman varallisuudesta ja sitä rataa...

      Itselläni ei ole mitään paketteja vastaan. Sain vuoden 2009 keväällä 18kk palkan irtisanomiskorvauksena eli n. 60000€ brutto. Aloitin uudet työt elokuun 15. päivä ja se oli sovitettu jo ennen kuin lopetin edelliset työt. Pidin mukavan 3kk kesäloman ja vaihdoin mm. uuden auton pakettirahoilla. Mutta saako silleen tehdä?

      • Something__Else

        Toki silleen saa tehdä. Oma elämäsi. Omia rahojasi ne ovat eivätkä millään vippaskontilla hankittuja. Voit käyttää omat rahasi parhaaksi katsomallasi tavalla. Ei ne ole muilta ole pois.

        Pieni tarkennus : maailman rikkain 1% omistaa enemmän kuin loput 99% yhteensä. Maailma nyt on sellainen. Eihän se ole lainkaan reilua peliä.

        Jokainen voi koittaa omilla valinnoillaan ja teoillaan parantaa maailmaa. Sen mitä yksi ihminen teoillansa ja valinnoillansa pystyy ja kykenee. Kateus ei kuuluu tuohon keinovalikoimaan. Se vie vain kyvyt vaikuttaa asioihin.

        http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-18/richest-1-now-wealthier-than-the-rest-of-the-world-oxfam-says


      • SaintsMarchingIn

        Eihän sinulla sitä mitään vastaa ole, mutta tämän Suomen valtion muilla vastaavissa tehtävissä eri firmoissa työskentelevillä on.

        Suomen valtio vetää veronsa, mutta vastapainoksi sinunlaisilta tyypeiltä pitäisi ottaa Suomen valtion maksamat muut tuet pois. Sikäli mikäli niitä saat. Ja jos saat niin kuulut samaan kastiin kun sossussa asioivat fyrkan dyykkaaja-pummit.
        Samoin uudelleenkoulutus omalla kustannuksella kun taas muille jotka eivät saa mitään Suomen valtion tuki mukaan.

        Asioita pitää katsoa koko kuvio huomioiden ja jollei tietynlaiset ihmiset sitä itsekeskeisyydessään ymmärrä niin on turha puhua/kirjoittaa tässä valtiossa mistään demokratiasta. Silloin voidaan minun puolestani lähteä täysin villille linjalle jossa veroja ei makseta juuri lainkaan, eikä henkilöiltä eikä Suomen valtioilta odoteta yhtään mitään.

        Ent. Nokialaisista on kasvanut nyky-yhteiskunnan eliitti sossu-jengi. Heidän ahneudellaan ei ole mitään rajoja.


    • aklösljdsf

      Jos saa vähintään 12kk:n irtisanomispaketin niin se on aina iso juttu, vaikkei työllistyisikään nopeasti tai vaikka ei enää koskaan työllistyisi. Tuohon päälle alkaa juosta kuitenkin jossain vaiheessa ansiosidonnainen. Jos ikää on yli 50v, niin voi melkein jo harkita eläkkeelle siirtymistä (riippuen omaisuudesta / omasta taloudesta sitten), vaikka olisikin muka olevinaan työnhakija niin kauan kuin ansiopäiväraha juoksee ainakin. Toki irtisanomispaketti on kannattavimmillaan silloin kun työllistyy nopeasti. Yksi asia mikä kuitenkin voi vaikuttaa harkintaan, on se että, jos on asuntolaina ja siinä lainaturvavakuutus. Silloin ei yleensä kannata itse irtisanoutua, ellei ole ihan varma uudesta työpaikasta, koska menettää vakuutuksen tuoman edun.

    • VS_o_P

      Kysehän on siitä, että yritys haluaa lähes aina tarjota paketin, jotta sen ei joudu rekrytointikieltoon. Silloin vältetään myös mahdolliset oikeustaistelut ja riitatilanteet.
      Täällä kuvitellaan, että yritykset ihan hyvää hyvyyttään tarjoavat paketteja, vaikka homma on juuri päin vastoin.

      Kannattaa huomioida että kertakorvaus ei välttämättä kartuta eläkettä.

      http://www.insinoori-lehti.fi/tukipaketilla-kahdet-kasvot

      Alle vuoden paketteja ei kannata työntekijän käytännössä koskaan hyväksyä

      • Old_Timer

        Juuri näin. Itse kukin joutuu arvioimaan lähtöpaketin kannattavuuden itsellensä. Lähtöpaketti on tuloa, josta maksetaan veroa. Eläkettä ei kerry lähtöpaketista lainkaan.Työnantaja vapautuu monista työlain ja työsopimusten velvoitteista ja rajoitteista. Työsuhteessa voi olla muitakin sidonnaisuuksia kuin vain palkka ja palveluvuodet. Monet niistä raukeavat kun työntekijä itse irtisanoutuu ja ottaa paketin. Työnanantaja paketteja antaessaan tietää, että ay-liikkeellä on silloin pienemmät mahdollisuudet riitauttaa juttuja ja käynnistää oikeustoimenpiteitä työnantajaa kohtaan. Vähemmän kapuloita työnantajan rattaisiin. Kyseessä ei ole suoranainen hyväntekeväisyys vaan diili.


    • kaupankäyntiä

      Itse en hyväksyisi alle 12kk pakettia, paitsi jos uusi työpaikka on suurella varmuudella tulossa pian tai jo hankittu. Noissa kannattaa sitä paitsi huomata, että isot paketit käytännössä lähes pakosta passivoi työnhakua. Eipä työnantajat niitä paketteja tarjoaisi, ellei niistä olisi myös heille selkeitä etuja.

    • KeiskKekkek

      En ottaisi ilmaista rahaa. Olen idiootti.

      • yksi_monista_vain

        Otin rahat ja pidin lomat pois ennen lähtöäni. Kolmen kuukauden kesäloman jälkeen jatkan seuraavassa työpaikassa, paremmalla palkalla. Noksu maksoi omista rahoistaan tänä vuonna yhteensä toista sataa tuhatta euroa. Yhteiskunnalta en ole saanut enkä ruinannut penniäkään. Kaikki on itse tehdyn tuon tulosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe