Sivutoiminen opiskelu päivärahalla

Ihmettelen00033

Olen tällä hetkellä työtön työnhakija ja saan työttömyyspäivärahaa. Käyn tällä hetkellä opintoja avoimessa yliopistossa, joissa kurssit suoritetaan kirjatentillä. Tämä tarkoittaa sitä, että maksaessani kurssin 5 op tulee opintorekisteriin tentin yhteydessä. Luin että 5 op/kk on raja sille, että luetaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Haluaisin suorittaa nämä tentit, koska niistä saa hakupisteitä tulevissa pääsykokeissa. Jaetaanko näiden kurssien opintopisteiden määrä koko vuodelle vai tarkoittaako tämä sitä että en saa päivärahaa niiltä kuukausilta kun suoritan tentit? Voinko joutua tilanteeseen missä olen päätoiminen opiskelija joka ei saa työttömyystukea vaan opintotukea, vaikka olen selvästi tavoitettavissa työhön ja opintoni käytännössä sivutoimisia? Myönnetäänkö tähän edes opintotukea, jotenkin epäilen. Toimeentulotukea?

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jlklkllklll

      Avoimessa yliopistossa opiskelu ei voi ikinä olla päätoimista vaikka kävisi 100op/kk, sillä se ei ole tutkintoon johtavaa opiskelua. Avoimessa opiskelun perusteella ei voi kieltäytyä tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta.

      Vasta sitten kun pääset yliopistoon oikeaan tutkintoon johtavaan koulutukseen on kyseessä päätoiminen opiskelu.

    • IkuOpiskelija

      Kysyt jaetaanko opintopisteet koko vuodelle. Opintopisteet jaetaan sille ajalle minä aikana ne suoritat. Esimerkiksi kun suoritin perusopinnot 25 op 6 kuukauden aikana, se teki keskimäärin reilut 4 op/kk eli opiskelu oli sivutoimista. Siksi sinunkin kannattaa miettiä joku kokonaisuus tai useamman kurssin nippu jonka hyväksytät työkkärissä ja joiden suoritus voidaan siis jakaa useammalle kuukaudelle niin, että opiskelu on keskimäärin alle 5 op/kk ja siis sivutoimista.
      Avoimen opinnot siis jaetaan normaalisti opiskeluajalla eikä se, että joku suoritus kirjautuu yhdelle kuukaudelle ole este. Omaan työkkäriin riitti ilmoitus, että suoritan perusopinnot sillä ja sillä ajalla, virkailija vaan merkkasi ne tietoihini. Tällä palstalla joku kyllä väitti aikaisemmin, että hänen omassa työkkärissään olisi syynätty perusopintojakin tarkemmin, mutta toisaalta moni muukin sanoi, että ei perusopinnoissa ollut heidän työkkärissään mitään ongelmaa, kunhan ne sopivasti ajoitti eli ei tarkemmin syynätty.
      Mutta yleinen varoitus: Jlklkllklll:n toteamus, että avoimen yliopiston koulutus ei voi koskaan olla päätoimista, ei tietenkään pidä paikkaansa. Ehkä se oli häneltä vaan uhoa.

      • APtäällä093

        Kiitos vastauksestasi! Lisäkysymys - Jos tentin kaksi haluamaani kurssia (nettikurssi jossa vapaaehtoista tuntiopiskelua) joka on ajalla 6/2016 - 9/2016, opintopisteitä kertyy 2.5/kk. Minulla on harkinnassa kolmas kurssi, joka on ajanjaksolla elokuun ensimmäisestä päivästä elokuun loppuun ja josta kertyy 5 op. Tarkoittaako tämä sitä, että minun ei kannata käydä kolmatta kurssia lainkaan? On muuten turhauttavaa, että joutuu käyttämään tätä hyödyllistä aikaa kaikkeen joutavaan paperinpyöritykseen.


      • Opintohaukka
        APtäällä093 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Lisäkysymys - Jos tentin kaksi haluamaani kurssia (nettikurssi jossa vapaaehtoista tuntiopiskelua) joka on ajalla 6/2016 - 9/2016, opintopisteitä kertyy 2.5/kk. Minulla on harkinnassa kolmas kurssi, joka on ajanjaksolla elokuun ensimmäisestä päivästä elokuun loppuun ja josta kertyy 5 op. Tarkoittaako tämä sitä, että minun ei kannata käydä kolmatta kurssia lainkaan? On muuten turhauttavaa, että joutuu käyttämään tätä hyödyllistä aikaa kaikkeen joutavaan paperinpyöritykseen.

        Työkkäri katsoo suoritukset: jos elokuisen kurssin tentti on eka syysk, toka lokak ja kolmas joulukuussa, suoritus tulee sille kuulle, jossa tentin suoritat. Samoin noi 2 muuta kurssia. Luennoilla ym. lukemisella ei ole merkitystä ajankohdan suhteen. Voi vaikka jättää tentin suorittamatta tiukan paikan tullen. Miten noiden kesäkurssien tentit ajoittuu? 10 5=15op 6kk aikana ei liene liikaa t. tarpeeksi tyött.turvan karenssiin.


    • VanhaJaViisas

      Kaikki osasuoritukset kannattaa rytmittää siten, että 5 op/kk ei ylity. Että kannattaa ottaa opintotoimistoon yhteyttä ja pyytää kirjallinen todistus siitä, miten opintosi ajoittuvat ihan kurssikohtaisesti. Esim. voi kirjauksen siitä miten luennot ovat ja milloin on tentti niin noien välinen aika tulee olla vähemmän kuin 5 op/kk. Keskimääräisyyden kanssa kannattaa siis olla varovainen.

    • SossunTietotoimisto

      Avoimessa yliopistossa opiskelu on aina sivutoimista, mutta te-toimisto katsoo sen olevan päätoimista jos kursseja kertyy keskimäärin 5op/kk.

      Jos opiskelee alle 5op/kk niin opinnot eivät vaikuta työttömyysetuisuuteen. Jos suorittaa enemmän tulee opinnoista sopia etukäteen omassa työllistymissuunnitelmassa ja saada niihin puoltava lausunto te-toimistosta.

      Hyvä keino avoimessa opiskeluun on se että suorittaa yhden 5-6op kurssin joka toinen kuukausi, niin yhden sivuaineen saa kasaan joka vuosi menettämättä työttömyysetuisuutta. Kun sivuaine on kasassa voi te-toimisto alkaa helpommin tukemaan opiskelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe