Sivutoiminen opiskelu päivärahalla

Ihmettelen00033

Olen tällä hetkellä työtön työnhakija ja saan työttömyyspäivärahaa. Käyn tällä hetkellä opintoja avoimessa yliopistossa, joissa kurssit suoritetaan kirjatentillä. Tämä tarkoittaa sitä, että maksaessani kurssin 5 op tulee opintorekisteriin tentin yhteydessä. Luin että 5 op/kk on raja sille, että luetaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Haluaisin suorittaa nämä tentit, koska niistä saa hakupisteitä tulevissa pääsykokeissa. Jaetaanko näiden kurssien opintopisteiden määrä koko vuodelle vai tarkoittaako tämä sitä että en saa päivärahaa niiltä kuukausilta kun suoritan tentit? Voinko joutua tilanteeseen missä olen päätoiminen opiskelija joka ei saa työttömyystukea vaan opintotukea, vaikka olen selvästi tavoitettavissa työhön ja opintoni käytännössä sivutoimisia? Myönnetäänkö tähän edes opintotukea, jotenkin epäilen. Toimeentulotukea?

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jlklkllklll

      Avoimessa yliopistossa opiskelu ei voi ikinä olla päätoimista vaikka kävisi 100op/kk, sillä se ei ole tutkintoon johtavaa opiskelua. Avoimessa opiskelun perusteella ei voi kieltäytyä tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta.

      Vasta sitten kun pääset yliopistoon oikeaan tutkintoon johtavaan koulutukseen on kyseessä päätoiminen opiskelu.

    • IkuOpiskelija

      Kysyt jaetaanko opintopisteet koko vuodelle. Opintopisteet jaetaan sille ajalle minä aikana ne suoritat. Esimerkiksi kun suoritin perusopinnot 25 op 6 kuukauden aikana, se teki keskimäärin reilut 4 op/kk eli opiskelu oli sivutoimista. Siksi sinunkin kannattaa miettiä joku kokonaisuus tai useamman kurssin nippu jonka hyväksytät työkkärissä ja joiden suoritus voidaan siis jakaa useammalle kuukaudelle niin, että opiskelu on keskimäärin alle 5 op/kk ja siis sivutoimista.