Nauraminen koiran läsnäollessa?

VikaKyssäri

Mieltäni on askarruttanut, että miten koira kokee sen kun omistaja nauraa? Pitääkö se käytöstä outona, uhkaavana vai aistiiko, että nyt on hauskaa ja liittyy mukaan tunteeseen? Lenkillähän sitä pitäisi yrittää olla vakaa kuin itse väinämöinen ja tarkkailla kehonkieltään, mutta sitten jostain aina päähän putkahtaa ajatus, että onko tässä nyt mitään järkeä patsastella eläimen takia? Tässä vaiheessa rupeaa aina mahan pohjassa hytkymään:D Olen yrittänyt "torpata" tunnetta haukkomalla henkeä. No koira sitten katsoo kummissaan, että mikä sille nyt tuli. Tämä tietenkin pahentaa hytkymistä jolloin joudun kääntämään katseen poispäin siitä. Yleensä tässä vaiheessa on jo pakko pysähtyä ettei tilanne menisi liian oudoksi koiran mielestä ja teen sitten samalla namien avulla sille muutaman 360 asteen treenipyörähdyksen. Sitten taas jatketaan matkaa vakavalla "väinämöistyylillä". Mutta auta armias kun vastaan tulee toinen ulkoiluttaja. Katseemme kohtaavat ja huomaan, että molemmilla meillä käy mielessä sama asia. Hallitsemme väinämöistyylin, mutta hölmöltä tuntuu. Molemmat yritämme hymyillä vakavalla naamalla (on muuten vaikeaa). Tässä vaiheessa taas rupeaa vatsassa pulputtamaan ja kun ohi ollaan menty on pakko ottaa purkkaa suuhun ja koiralle tunkea namia, että pitäisi positiivisena asiana röhinääni. Voitte siis kuvitella minkälaista tunteiden tuskaa joillekin lenkit voivat olla. Kotiin kun pääsee niin voi taas vapaasti hengittää ja olla oma itsensä:) Niin, että aistiiko koira tuon naurun tulemisen jännityksenä? En viitsisi yksikseen kumminkaan naureskella ulkosalla. Voisivat muut vähän ihmetellä, että mikä naurattaa ja pitää sitä jopa heitä loukkaavana käytöksenä vaikka se ei missään nimessä ole tietenkään tarkoitus. Kai tässä johonkin ihme zen-meditaatio kurssille pitäisi mennä apua hakemaan.

16

1581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naurava.koira

      Et sinä apua tarvitse. Naurakaa koiran kanssa yhdessä. Sillä on yhdistävä vaikutus.

    • Kakskoiranen

      Mitenkähän oletkin saanut ajatuksen että koiran kanssa pitäisi esittää olevansa jotain muuta kuin mitä on? Eihän se onnistu. Koirat ovat taitavia aistimaan tunnetiloja ja lukemaan kehonkieltä, sun koirasi näkee jo outona sen patsastelun. Ei luottamusta synny tuollaisella temppuilulla. Kaiken lisäksi koirasi ei opi "lukemaan" sinua koska käytöksesi on ristiriitaista.
      Tunteissaan pitää olla avoin koiran kanssa. Silloin saat koiran joka on "kuin ihmisen mieli", huomaa pikkusormen viittauksesikin. Nopea tunnetilan vaihtuminen ei koiralle ole mikään ongelma, itsekin se toimii niin. Esim. jos hauskanpito menee liian riehakkaaksi, harmistut ja ärähdät - koira lopettaa heti riekkumisensa.
      Lopeta patsastelu, sydän ja tunteet mukaan koiranohjaukseen niin hyvä tulee.

      • Arjatar

        Joo juuri näin. Kun naurat koira ei reakoi mutta kujn itket tulee se luoksesi ja on lähellä. Koira vaistoaa kaikki jännitystilat, surut ja ilot. Pentuna meilläkään en voinut tanssia tai laulaa ilman että se sai jonkin hepulin.

        Sen täytyy tottua kaikkeen ja ihmisen vastuulla on tehdä se. Vaikka sitten kantapään kautta.


    • Naurukoira

      Minun edesmennyt koirani opetteli itsekin sanomaan "ha ha ha". Se se meitä molempia vasta naurattikin.

    • Öhhh_Okeiii

      Itse käyttäydyn lenkillä samalla lailla kuin sisälläkin koiran kanssa, ei mitään tosikkomaista patsastelua ja hyvin ollaan pärjätty :D. Ohitustilanteet menee hyvin vaikka tulisi mitä vastaan jne.
      Jos sinua naurattaa ulkona niin anna mennä, ei koiran kanssa kävelyn mitään tunteetonta patsastelua tarvitse olla.

    • Koiratonparhaita

      Mä luulen et koira kyllä tietää että nauraminen on omistajan/ihmisten hyväntuulisuutta! Monesti omatkin koirat alkaa nauramisestani huiskuttaa häntää, saattaa ihan villiintyä eli näin yhtyy hauskuuteen. Moni koira reagoi kyllä pelkkään hymyynkin, kyllä ne tarkkailevat ihmisten käyttäytymistä/eleitä ja ilmeitä tietävät paljon tunnetiloistamme. Mahtavia eläimiä koirat ovat! :)

    • nauramatonnalle

      Koirat eivät arvosta tyhjän naurajaa. Ovat vakavamielisiä itsekin.

    • Gase

      Joillekin se on valitettavasti vaikeaa tajuta mutta koira ei ole ihminen. Koira ei luontaisesti naura joten miten se voisi tunnistaa ihmisen naurun miksikään tunnetilaksi. Koira lukee ihmisen kehonkielestä tunnetiloja. Varhain ihmisen kanssa olemaan tottunut koira ei kiinnitä nauruun mitään,erityishuomiota. Minusta VikaKyssäri olet tainnut yliarvioida koiraasi. Alkaa pikkuisen kuulostaa pelottavalta noin pitkälle viety koiran inhimillistäminen. Se voi olla haitaksi koiralle.

    • koiranemäntä

      Erään koirankouluttajan kanssa joskus tästä juteltu ja hän sanoi, että jos naurat/hymyilet niin, että hampaat näkyvät kokee koira sen uhkaavana. Siksi, että luonnossakin ja myös koirien välisessä viestinnässä hampaiden näyttäminen on uhkaava/varoittava ele. Itse pyrin, että en liikaa olisi "hampaat irvessä" koiran nähden.

      Muuten omistajan hymyily, nauraminen ja iloinen mieli varmaan tuntuu koirastakin mukavalta. Aistiihan se omistajan tunnetilat ja kehon kielen. Riitelyä, huutamista ja epäsopua pitäisi koiran läsnä ollessa välttää.

    • Provoilluako

      Huh huh, ei kyllä juu kannata hankkia koiraa, jos elämästä tulee noin rajoittunutta ja stressaavaa. Että ei edes nauraa tai hymyillä saisi koiransa läsnä ollessa!?! Nyt ymmärrän, miksi koiranpisuttajilla naama on niin usein norsunv..lla

    • ajatteletliikaa

      Zen kurssista apua etsimisen sijaan kannattaisi harkita toisenlaista ammattiauttajaa ei koirien kanssa kävely mitään tiedettä ole ja ajattelet asiaa ihan liikaa

      • ellukkan-a

        pitää hetjustnyssit käyä han-zui-hui-hai-wii-wee-woi-ei -nettikurssis et osa oikke tulkit mitä mu ihkaikiomafifi nys-se-se-just-hymy-irwi-milonni-oikke meinowaa muute ei sen kaa yxikertasest elämäst tuu mittää se kualee nauruu kö siihe vaa kattooki ja ittee sit häwettää nii kö se ha-ha-hattaa


    • koiranvitsit

      Meillä koira nauraa. Se ymmärtää meidän yhteisiä vitsejä myös vitsailee itse.
      Kyllä se on mun sydämmeni viennyt, huumoritajullaan.

    • kakskoiranen

      Koira nimenomaan oppii ajan kanssa tulkitsemaan ihmisen käyttäytymistä. Se oppii että naurava ihminen on iloinen. Jotkut koirat osaavat hymyillä itsekin kun ilahtuvat, ihan hampaita näyttäen ja se ei todellakaan ole irvistys! Tämän olen niin usein itse nähnyt ja kokenut että ihan pötypuheiksi laittaisin sellaisen että koira ei muka tunnistaisi oikein ihmisen iloa.

    • Haukkuvaukku

      Jos mä alan nauraa, niin kyllä alkaa koiralla häntä heilumaan ja ottaa "leikkiasennon". Ja nauran kyllä ihan niin, että hampaat näkyy. Ei koiran kanssa voi eikä saakaan esittää yhtään mitään muuta kuin on, kyllä ne vaistoaa ja aistii kaiken. Silloin kun olen surullinen tai masentunut, koira tulee "lohduttamaan".

    • hjkkhyjkiuyh

      Jos se koira ei ole mielisairas, niin se kyllä tajuaa, että naurat.
      Mielitaudin oire on psykologisen kontaktin häviäminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3350
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2740
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2658
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1853
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1654
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      149
      1501
    Aihe