Kari Mäkinen nauroi Raamatun jakeelle

MäkinenOn.saatananKätyri

Tänään aamutelevisiossa toimittaja kysyi arkkipiispa Kari Mäkiseltä, seuraavaa:

"Raamatussa lukee: 3. Moos 20:13: "13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava." Onko tämä Jumalan sanaa?

Kari Mäkinen nauroi ja alkoi selittelemään. Hän sanoi, ettei tuota yhtä jaetta voi huomioida, vaan tulee ottaa huomioon koko Raamattu. Mäkinen ilmaisi selvästi se, ettei hän hyväksy tätä jaetta ja selitti, että joku määrittelemätön toinen kohta voisi kumota tämän lauseen.

Kari Mäkisen penseistä lausunnoista sai sellaisen vaikutelman, ettei piispat aio rangaista niitä pappeja, jotka ilman lupaa vihkivät homopareja 1.3.2017 alkaen.

Mäkinen on keksinyt todella ovela tavan eksyttää. Hän väittää, ettei menneet sukupolvet ole ymmärtäneet, mitä Raamatussa lukee ja mikä on ihminen. Hän sanoi, että ymmärrys olisi kasvanut ja sen takia sitten tehdään uudella tavalla.

Kari Mäkiseltä kysyttiin, tietääkö kirkko, mikä on nainen ja mikä on mies? Mäkinen nauroi ja ei osannut vastata tähän kysymykseen.

Aivan - Kari Mäkinen on kirkkoon luikerrellut eksyttäjä:

Juud 1:4 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.

158

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoittaako aloittaja että 3. Mooseksen kirjaan ohjeet ovat voimassa tänä päivänä?

      • Ilmeisesti hän itse todella hyväksyisi homojen surmaamisen ja olisi varmaan puuhassa mukana, jos siitä ei saisi elinkautista jonkun linnakollegan morsiamena.

        Pelkuri siis myös.


      • Vähän-huolettaa

        Kristillinen-Talebani taas aloittelee viestittelyään näin aamutuimaan.

        Kirkkomme johtohenkilöiden turvallisuusasioita varmaankin huolehditaan hyvin, mutta joskus alkaa huolestuttamaan, että onhan kaikki varmasti kunnossa turvallisuusasioiden suhteen.


      • näin.on

        Kaikki jakeet ovat yhä voimassa.


      • näin.on kirjoitti:

        Kaikki jakeet ovat yhä voimassa.

        :-)

        Luet siis Raamattua siten kun se on kirjoitettu?


      • näin.on

        Jeesus sanoi, että Mooseksen laki on voimassa uuden liiton aikana:

        Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • Simelius1

        Kun minä tiedän Raamatusta pienen pienen raapaisun, te jumalattomat ette tiedä sitäkään. Turha on jumalattoman puhua Raamatusta yhtään mitään. Sama kuin minä menisin neuvomaan aivokirurgia.


      • näin.on kirjoitti:

        Jeesus sanoi, että Mooseksen laki on voimassa uuden liiton aikana:

        Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        AIvan noinhan Jeesus sanoi.

        Ja koska Jeesus EI KUMONNUT niin Raamatun mukaan lait koskevat Irsraelilaisia. Kuten Raamattu kertoo.

        Jos siis Raamattua luetaan siten kun se on kirjoitettu.


      • Simelius1 kirjoitti:

        Kun minä tiedän Raamatusta pienen pienen raapaisun, te jumalattomat ette tiedä sitäkään. Turha on jumalattoman puhua Raamatusta yhtään mitään. Sama kuin minä menisin neuvomaan aivokirurgia.

        >Kun minä tiedän Raamatusta pienen pienen raapaisun, te jumalattomat ette tiedä sitäkään.

        No harvahan tässä pitkiä pätkiä raamattua ulkoa osaa, mutta eihän se mikään vaikeatajuinen kirja voi olla kun kansakoulupohjaltakin ollaan näköjään sen eksperttejä. Aivokirurgia taas vaatii terävän älyn, hyvän muistin, erinomaiset hermot, näppärät sormet sekä todella pitkän ja suuritöisen koulutuksen, joten älä tosiaan neuvo...


      • "Tarkoittaako aloittaja että 3. Mooseksen kirjaan ohjeet ovat voimassa tänä päivänä?"

        Se mitä Jumala on sanonut synniksi VT:ssa on sitä aina.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        "Tarkoittaako aloittaja että 3. Mooseksen kirjaan ohjeet ovat voimassa tänä päivänä?"

        Se mitä Jumala on sanonut synniksi VT:ssa on sitä aina.

        Sinun mielipiteesi on tiedossa.

        Kysyinkin aloittajalta.


      • Simelius1 kirjoitti:

        Kun minä tiedän Raamatusta pienen pienen raapaisun, te jumalattomat ette tiedä sitäkään. Turha on jumalattoman puhua Raamatusta yhtään mitään. Sama kuin minä menisin neuvomaan aivokirurgia.

        "Kun minä tiedän Raamatusta pienen pienen raapaisun, te jumalattomat ette tiedä sitäkään. Turha on jumalattoman puhua Raamatusta yhtään mitään. Sama kuin minä menisin neuvomaan aivokirurgia."
        He eivät ymmärrä sitäkään , että ensin pitäisi tietää mitä pitäisi tietää,jotta voisi
        ymmärtää lukemansa.


      • Voimassako
        näin.on kirjoitti:

        Kaikki jakeet ovat yhä voimassa.

        Vietkö niskoittelevat lapsesi kaupungin portille kivitettäviksi? Tai veisitkö, jos kaupungissa olisi portit ja kaupunkia johtaisivat vanhimmat?


      • Simelius1
        Voimassako kirjoitti:

        Vietkö niskoittelevat lapsesi kaupungin portille kivitettäviksi? Tai veisitkö, jos kaupungissa olisi portit ja kaupunkia johtaisivat vanhimmat?

        Ei ne oo voimassa kristityille, usko nyt.


      • Simelius1

      • Simelius1 kirjoitti:

        Ei ne oo voimassa kristityille, usko nyt.

        Osa teistä kristityistä väittää että ovat voimassa, käypä kertomassa heillekin.


    • kansanääni

      Lukekaa Paavalin kirjettä roomalaisille . Room 1: 18-32. Siellä on asia selkeästi sanottu tästä asiasta.

      • Mitäs selkeää asiassa olikaan?

        Mitä tuo kirjeen kohta, selkeästi, siis sanoo esim. kahden naisen välisestä seksistä? Ei yhtään mitään.

        Lisäksi kirje on selkeästi osoitettu Roomalaisille, ei Suomalaisille.

        Lisäksi kyse on Paavalista, ei Jeesuksen opetuksesta.

        Jos siis luetaan Raamattua siten kun se on kirjoitettu.

        Tietysti saat tulkita ja ymmärtää kirjeen kuten haluat, mutta sinun ymmärryksesi tai tulkintasi on vain yksi ymmärrys ja tulkinta muiden joukossa, ei välttämättä se oikea.

        :-)


      • näin.on
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Mitäs selkeää asiassa olikaan?

        Mitä tuo kirjeen kohta, selkeästi, siis sanoo esim. kahden naisen välisestä seksistä? Ei yhtään mitään.

        Lisäksi kirje on selkeästi osoitettu Roomalaisille, ei Suomalaisille.

        Lisäksi kyse on Paavalista, ei Jeesuksen opetuksesta.

        Jos siis luetaan Raamattua siten kun se on kirjoitettu.

        Tietysti saat tulkita ja ymmärtää kirjeen kuten haluat, mutta sinun ymmärryksesi tai tulkintasi on vain yksi ymmärrys ja tulkinta muiden joukossa, ei välttämättä se oikea.

        :-)

        "Mitä tuo kirjeen kohta, selkeästi, siis sanoo esim. kahden naisen välisestä seksistä? Ei yhtään mitään."

        Jumalan Sana ja jakeet koskee aina kaikkia ihmisiä. Jos pidät naisia ihmisinä, niin nuo jakeet koskee myös naisia?


      • näin.on kirjoitti:

        "Mitä tuo kirjeen kohta, selkeästi, siis sanoo esim. kahden naisen välisestä seksistä? Ei yhtään mitään."

        Jumalan Sana ja jakeet koskee aina kaikkia ihmisiä. Jos pidät naisia ihmisinä, niin nuo jakeet koskee myös naisia?

        Mutta eihän tuossa Roomalaiskirjeen kohdassa sanota yhtään mitään kahden naisen välisestä seksistä. Jos siis luet kohdan.


      • näin.on

        Kaikki jakeet koskee kaikkia ihmisiä. Mieti nyt onko naiset ihmisiä vai ei?

        Room. 1:26

        Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;


      • näin.on kirjoitti:

        Kaikki jakeet koskee kaikkia ihmisiä. Mieti nyt onko naiset ihmisiä vai ei?

        Room. 1:26

        Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

        Mitä "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan?


      • näin.on kirjoitti:

        Kaikki jakeet koskee kaikkia ihmisiä. Mieti nyt onko naiset ihmisiä vai ei?

        Room. 1:26

        Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

        Mitä "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan?
        Vastaatko kiitos.


      • näin.on
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Mitä "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan?
        Vastaatko kiitos.

        Sinun tulee tämä itse itsellesi selvittää. Tästä voi riippua sinun ikuisuuskohtalisikin.

        Mieti mitä tarkoittaa luonnollisen yhdynnän vaihtaminen luonnottomaan naisten kohdalla? Miksi Jumala hylkää nämä naiset himoihin, joita Jumala pitää häpeällisinä? Muista myös "Älä himoitse" - käsky. Mutta nyt olet omillasi ja paljon on nyt pelissä elämäsi suhteen.


      • näin.on kirjoitti:

        Sinun tulee tämä itse itsellesi selvittää. Tästä voi riippua sinun ikuisuuskohtalisikin.

        Mieti mitä tarkoittaa luonnollisen yhdynnän vaihtaminen luonnottomaan naisten kohdalla? Miksi Jumala hylkää nämä naiset himoihin, joita Jumala pitää häpeällisinä? Muista myös "Älä himoitse" - käsky. Mutta nyt olet omillasi ja paljon on nyt pelissä elämäsi suhteen.

        MInä olen asian selvittänyt.
        Kysynkin sinulta oletko sinä selvittänyt.

        Mitä siis "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan. Vai sanooko Raamattu mitään selitystä mitä tuo sana tarkoittaa?

        Kerro toki jos olet sen selvittänyt.

        Muuten voimme todeta että et tunne Raamattua vaikka sitä ahkerasti lainaat ja opetat.


      • näin.on
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        MInä olen asian selvittänyt.
        Kysynkin sinulta oletko sinä selvittänyt.

        Mitä siis "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan. Vai sanooko Raamattu mitään selitystä mitä tuo sana tarkoittaa?

        Kerro toki jos olet sen selvittänyt.

        Muuten voimme todeta että et tunne Raamattua vaikka sitä ahkerasti lainaat ja opetat.

        "Mitä siis "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan. "

        Tästähän ei mitään oppia voi tehdä, mutta itse ymmärrän, että tässä viitataan hetkeen, kun Jumala perusti heti Eevan luomisen jälkeen avioliiton miehen ja naisen välille jotta lisääntyisimme ja täyttäisimme maan. Tämä edustaa sitä luonnollisuutta ja himoitsemisen vuoksi tapahtuvat toimenpiteet samaa sukupuolta olevien kesken edustaa sitten luonnottomuutta. Täytyy siis huomioida myös "Älä himoitse" - käsky.


      • näin.on kirjoitti:

        "Mitä siis "luonnovastainen" tarkoittaa Raamatun mukaan. "

        Tästähän ei mitään oppia voi tehdä, mutta itse ymmärrän, että tässä viitataan hetkeen, kun Jumala perusti heti Eevan luomisen jälkeen avioliiton miehen ja naisen välille jotta lisääntyisimme ja täyttäisimme maan. Tämä edustaa sitä luonnollisuutta ja himoitsemisen vuoksi tapahtuvat toimenpiteet samaa sukupuolta olevien kesken edustaa sitten luonnottomuutta. Täytyy siis huomioida myös "Älä himoitse" - käsky.

        Tarkoittaako vastauksesi että Raamattu ei siis kerro mitä "luononvastainen" tarkoitaa?


      • Room.:
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Tarkoittaako vastauksesi että Raamattu ei siis kerro mitä "luononvastainen" tarkoitaa?

        Se tarkoittaa että kuten mustalla aukolla on tapahtumahorisontti jonka läpi edes
        valo ei pääse - niin homoiluilla se on anushorisontti jonka läpi mikään luonnollinen ei pääse.


    • jk---------------------

      Ateistit nauravat totuuden sanalle.

      • evomieli

        päinvastoin; ateistit nauravat typerille väittämille ja niihin uskoville! Totuus on totuutta ateistillekin!


    • ihmetelläänkö

      Niin olen aina ihmetellyt laitoskirkon ihmisten valtuutusta päättää asioista. Ensinnäkin, kuka on keksinyt arkkipiispan ja piispojen virat? Puhutaan Kristuksen kirkosta, vaikka Häneltä ei kysytä mitään. Ihmiset pähkäilevät keskenään, että miten toimia kussakin asiassa. Enkä ymmärrä, että avioliittoon vihkiminen kuuluu kirkon tehtäviin.

      • "Puhutaan Kristuksen kirkosta, vaikka Häneltä ei kysytä mitään."

        Kuolleelta on vaikea kysyä mitään, tai oikeastaan vaikeaa on saada se vastaus. Kysyä toko voi.


      • >Puhutaan Kristuksen kirkosta, vaikka Häneltä ei kysytä mitään.

        Muuan uskova ystäväni kertoi puhuvansa joka päivä Jeesukselle, mutta vielä ei ole vastausta tullut vaikka ikää on yli 50 vee.

        Niin että ehkä se kysely kannattaa, mutta välimiehenä on oltava joku joka saa oikeasti vastauksia Jeesukselta kuten Juhani Starczewski.


    • >Kari Mäkisen penseistä lausunnoista sai sellaisen vaikutelman, ettei piispat aio rangaista niitä pappeja, jotka ilman lupaa vihkivät homopareja 1.3.2017 alkaen.

      Jos rankaisisivat, maksaisiko neiti omasta pussistaan niiden yli sadan tuhannen kirkollisverot jotka eroaisivat seuraavan viikon aikana?

      • ">Kari Mäkisen penseistä lausunnoista sai sellaisen vaikutelman, ettei piispat aio rangaista niitä pappeja, jotka ilman lupaa vihkivät homopareja 1.3.2017 alkaen.

        Jos rankaisisivat, maksaisiko neiti omasta pussistaan niiden yli sadan tuhannen kirkollisverot jotka eroaisivat seuraavan viikon aikana?"
        Nähtäväksi jää mitenkä porttokirkko luovii tuon selvän hirmumyrskyn läpi.Jos peruvat puheitaan niin heti saa rapaa silmilleen.Jos palaavat raamatullisille
        kirjoituksille niin homot ja lesbot älähtävät.
        _________________________________________________
        Todennäköisesti katsovat porttopappien edesottamuksia anusholeen läpi
        ja alkaa loputon selittely jota säestää kirkonporttien kolina kun se todellinen
        Jumalan kansa rynnii veräjien välistä puhtaaseen ilmaan.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        ">Kari Mäkisen penseistä lausunnoista sai sellaisen vaikutelman, ettei piispat aio rangaista niitä pappeja, jotka ilman lupaa vihkivät homopareja 1.3.2017 alkaen.

        Jos rankaisisivat, maksaisiko neiti omasta pussistaan niiden yli sadan tuhannen kirkollisverot jotka eroaisivat seuraavan viikon aikana?"
        Nähtäväksi jää mitenkä porttokirkko luovii tuon selvän hirmumyrskyn läpi.Jos peruvat puheitaan niin heti saa rapaa silmilleen.Jos palaavat raamatullisille
        kirjoituksille niin homot ja lesbot älähtävät.
        _________________________________________________
        Todennäköisesti katsovat porttopappien edesottamuksia anusholeen läpi
        ja alkaa loputon selittely jota säestää kirkonporttien kolina kun se todellinen
        Jumalan kansa rynnii veräjien välistä puhtaaseen ilmaan.

        "Todellinen Jumalan kansa" jää kylläkin yli 90-prosenttisesti nauttimaan siitä että se kuitenkin yhä käyttää suurinta valtaa kirkossa ja pystyy pitkään jarruttamaan kaikkia uudistuksia.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        "Todellinen Jumalan kansa" jää kylläkin yli 90-prosenttisesti nauttimaan siitä että se kuitenkin yhä käyttää suurinta valtaa kirkossa ja pystyy pitkään jarruttamaan kaikkia uudistuksia.

        Siinä sitten nähdään se LAMPAAT / VUOHET jakoviiva.Uskosta osattomat jäävät kirkkoon ja kutsutut lähtevät sieltä pois.Jakolinja voi olla kuten sanot sillä kutsuttujen lauma on pieni.

        Luukkaan evankeliumi:
        12:32 Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Siinä sitten nähdään se LAMPAAT / VUOHET jakoviiva.Uskosta osattomat jäävät kirkkoon ja kutsutut lähtevät sieltä pois.Jakolinja voi olla kuten sanot sillä kutsuttujen lauma on pieni.

        Luukkaan evankeliumi:
        12:32 Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.

        Uskaltaisitko todella sanoa päin naamaa vaikkapa jollekulle konservatiiviselle kirkolliskokousedustajalle, että hän on uskosta osaton?

        Sillä toki todistaisit, että olet lahkohihhuli jolla ei tule olla kirkon asioitten kanssa mitään tekemistä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Uskaltaisitko todella sanoa päin naamaa vaikkapa jollekulle konservatiiviselle kirkolliskokousedustajalle, että hän on uskosta osaton?

        Sillä toki todistaisit, että olet lahkohihhuli jolla ei tule olla kirkon asioitten kanssa mitään tekemistä.

        Repe sanoi :
        "Sillä toki todistaisit, että olet LAHKOhihhuli jolla ei tule olla kirkon asioitten kanssa mitään tekemistä."
        ___________________
        Lahkolaisia on ollut ennenkin.

        Apostolien teot:
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he LAHKOKSI sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Repe sanoi :
        "Sillä toki todistaisit, että olet LAHKOhihhuli jolla ei tule olla kirkon asioitten kanssa mitään tekemistä."
        ___________________
        Lahkolaisia on ollut ennenkin.

        Apostolien teot:
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he LAHKOKSI sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,

        Kristinusko todellakin oli aluksi juutalaisuuden lahko. Tavallaan se on sitä yhä, jos laajasti tulkitaan.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kristinusko todellakin oli aluksi juutalaisuuden lahko. Tavallaan se on sitä yhä, jos laajasti tulkitaan.

        "Kristinusko todellakin oli aluksi juutalaisuuden lahko. Tavallaan se on sitä yhä, jos laajasti tulkitaan."
        Olen siis "kohtalaisen" hyvässä seurassa.


    • Ehkä Mäkinen taisi tarkoittaa sitä, ettei pidä noukkia vain muutamia lauseita vaan lukea koko juttu?

      En laita koko Mooseksen 3. kirjaa mutta katsotaan mitä muuta tuon kohdan muissa kohdissa käsitellään:

      3.Mooseksen kirja:
      20:8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
      20:9 Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen.
      20:10 Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkojamies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
      20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:12 Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.
      20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:14 Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys; sekä hänet että ne molemmat poltettakoon tulessa, ettei mitään iljettävyyttä olisi teidän seassanne.
      20:15 Jos joku sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa.
      20:16 Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:17 Jos joku ottaa vaimoksi sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, ja näkee hänen häpynsä ja tämä näkee hänen häpynsä, niin se on häpeä, ja heidät hävitettäköön kansalaistensa silmien edessä; hän on paljastanut sisarensa hävyn, hän on joutunut syynalaiseksi.
      20:18 Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.


      Joten miksi näitä muita kohtia ei todellakaan tulkita sanatarkasti? Paitsi että on olemassa fundamentalisteja jotka ovat mm. kuolemanrangaistuksen kannalla – mutten tiedä miten tarkasti he Raamattua noudattavat.

      • näin.on

        "Ehkä Mäkinen taisi tarkoittaa sitä, ettei pidä noukkia vain muutamia lauseita vaan lukea koko juttu?"

        Muttaku se koko juttu koostaa yksittäisistä lauseista.


      • näin.on

        "Joten miksi näitä muita kohtia ei todellakaan tulkita sanatarkasti? Paitsi että on olemassa fundamentalisteja jotka ovat mm. kuolemanrangaistuksen kannalla – mutten tiedä miten tarkasti he Raamattua noudattavat."

        Kaikki jakeet otetaan sanatarkasti yhä, mutta meillä uuden liiton uskovilla ei ole enää tuomio-oikeutta. Tuomiot on nyt Jeesuksella - Hän tuomitsee ihmiset sitten kun saapuu. Mutta tuo laki on yhä täysillä voimassa.


      • näin.on kirjoitti:

        "Joten miksi näitä muita kohtia ei todellakaan tulkita sanatarkasti? Paitsi että on olemassa fundamentalisteja jotka ovat mm. kuolemanrangaistuksen kannalla – mutten tiedä miten tarkasti he Raamattua noudattavat."

        Kaikki jakeet otetaan sanatarkasti yhä, mutta meillä uuden liiton uskovilla ei ole enää tuomio-oikeutta. Tuomiot on nyt Jeesuksella - Hän tuomitsee ihmiset sitten kun saapuu. Mutta tuo laki on yhä täysillä voimassa.

        Muistaakseni nimimerkki "Daavidintähti" kertoi että ko. 3 mooseksen kirjan ohjeet oli tarkoitettu tietyssä tilanteessa Israelilaisille.

        Valehteliko siis "Daavidintähti" ?


      • näin.on kirjoitti:

        "Joten miksi näitä muita kohtia ei todellakaan tulkita sanatarkasti? Paitsi että on olemassa fundamentalisteja jotka ovat mm. kuolemanrangaistuksen kannalla – mutten tiedä miten tarkasti he Raamattua noudattavat."

        Kaikki jakeet otetaan sanatarkasti yhä, mutta meillä uuden liiton uskovilla ei ole enää tuomio-oikeutta. Tuomiot on nyt Jeesuksella - Hän tuomitsee ihmiset sitten kun saapuu. Mutta tuo laki on yhä täysillä voimassa.

        Jätetään siis tuossa 3. mooseksen kirjassa mainitut rauhaan ja annetaan Jumalan sitten hoitaa asia.


      • näin.on kirjoitti:

        "Ehkä Mäkinen taisi tarkoittaa sitä, ettei pidä noukkia vain muutamia lauseita vaan lukea koko juttu?"

        Muttaku se koko juttu koostaa yksittäisistä lauseista.

        Kyllä lisääkin löytyy. Kaikki nuo ovat Jumalan Moosekselle antamia lakeja.

        20:8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.


      • näin.on
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Muistaakseni nimimerkki "Daavidintähti" kertoi että ko. 3 mooseksen kirjan ohjeet oli tarkoitettu tietyssä tilanteessa Israelilaisille.

        Valehteliko siis "Daavidintähti" ?

        "Muistaakseni nimimerkki "Daavidintähti" kertoi että ko. 3 mooseksen kirjan ohjeet oli tarkoitettu tietyssä tilanteessa Israelilaisille.

        Valehteliko siis "Daavidintähti" ?"

        Ei valehdellut! Nämä määräykset tosiaan annettiin israelilaisille, mutta jokainen säädös koskee kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina Jeesuksen tuloon saakka. Näiden käskyjen mukaan tuomiot Jeesus sitten lausuu viimeisenä päivänä. Uuden liiton uskovat vaan emme saa tuomita ketään, koska Jeesus otti tuomiovallan meiltä pois ja antoi uudet käskyt.


      • näin.on
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Jätetään siis tuossa 3. mooseksen kirjassa mainitut rauhaan ja annetaan Jumalan sitten hoitaa asia.

        "Jätetään siis tuossa 3. mooseksen kirjassa mainitut rauhaan ja annetaan Jumalan sitten hoitaa asia."

        Näin on hyvä. Ja myös tätä Jumalan tahtoa ja tapaa hoitaa asioitaan, josta Hän on Sanassaan ilmoittanut, me yhä viemme pontevasti eteenpäin. Olet varmaan tämän jo huomannutkin :)


      • Rikos.vai.rangaistus
        mummomuori kirjoitti:

        Kyllä lisääkin löytyy. Kaikki nuo ovat Jumalan Moosekselle antamia lakeja.

        20:8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        Sinulla listoinesi menee sekaisin rikos ja rangaistus. Se mitä VT listaa rikoksena on edelleenkin rikos Uuden Liiton aikana, mutta Vanhan Liiton kuolemantuomiokäytäntöä meille ei annettu.


      • näin.on kirjoitti:

        "Muistaakseni nimimerkki "Daavidintähti" kertoi että ko. 3 mooseksen kirjan ohjeet oli tarkoitettu tietyssä tilanteessa Israelilaisille.

        Valehteliko siis "Daavidintähti" ?"

        Ei valehdellut! Nämä määräykset tosiaan annettiin israelilaisille, mutta jokainen säädös koskee kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina Jeesuksen tuloon saakka. Näiden käskyjen mukaan tuomiot Jeesus sitten lausuu viimeisenä päivänä. Uuden liiton uskovat vaan emme saa tuomita ketään, koska Jeesus otti tuomiovallan meiltä pois ja antoi uudet käskyt.

        Ei Daavidintähden mukaan.


      • Rikos.vai.rangaistus kirjoitti:

        Sinulla listoinesi menee sekaisin rikos ja rangaistus. Se mitä VT listaa rikoksena on edelleenkin rikos Uuden Liiton aikana, mutta Vanhan Liiton kuolemantuomiokäytäntöä meille ei annettu.

        Taitaa teillä nämä liitot mennä sekaisin kun aina haette VT:stä noita perusteita uhkaluillenne ja tuomion paasaamisellenne.

        Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa, niin heidätkö ”molemmat hävitettäköön kansastansa” vasta viimeisen tuomion jälkeen?


      • näin.on kirjoitti:

        "Jätetään siis tuossa 3. mooseksen kirjassa mainitut rauhaan ja annetaan Jumalan sitten hoitaa asia."

        Näin on hyvä. Ja myös tätä Jumalan tahtoa ja tapaa hoitaa asioitaan, josta Hän on Sanassaan ilmoittanut, me yhä viemme pontevasti eteenpäin. Olet varmaan tämän jo huomannutkin :)

        Ei tuo on vain sinun tapasi, ei Jumalan tapa.


      • Rikos.vai.rangaistus
        mummomuori kirjoitti:

        Taitaa teillä nämä liitot mennä sekaisin kun aina haette VT:stä noita perusteita uhkaluillenne ja tuomion paasaamisellenne.

        Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa, niin heidätkö ”molemmat hävitettäköön kansastansa” vasta viimeisen tuomion jälkeen?

        Ei mene liitot sekaisin, sillä Vanhan Liiton käskyt esitetään myös Uuden Liiton kirjoituksissa, kuitenkin ilman ohjeita rangaistuksen toimeenpanosta. Mutta katse VTn rangaistuksiin antaa, ainakin pitäisi antaa käsitys rikoksen vakavuusasteesta.


      • näin.on kirjoitti:

        "Jätetään siis tuossa 3. mooseksen kirjassa mainitut rauhaan ja annetaan Jumalan sitten hoitaa asia."

        Näin on hyvä. Ja myös tätä Jumalan tahtoa ja tapaa hoitaa asioitaan, josta Hän on Sanassaan ilmoittanut, me yhä viemme pontevasti eteenpäin. Olet varmaan tämän jo huomannutkin :)

        >Ja myös tätä Jumalan tahtoa ja tapaa hoitaa asioitaan, josta Hän on Sanassaan ilmoittanut, me yhä viemme pontevasti eteenpäin.

        Pontevasti paasaatte, mutta jokainen ympärilleen katseleva – ja sehän on myös uskovien suosima metodi havainnoida maailmaa – huomaa, että fundiskristittyjä on paljon vähemmän kuin vielä 30 vuotta sitten.


      • näin.on
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ja myös tätä Jumalan tahtoa ja tapaa hoitaa asioitaan, josta Hän on Sanassaan ilmoittanut, me yhä viemme pontevasti eteenpäin.

        Pontevasti paasaatte, mutta jokainen ympärilleen katseleva – ja sehän on myös uskovien suosima metodi havainnoida maailmaa – huomaa, että fundiskristittyjä on paljon vähemmän kuin vielä 30 vuotta sitten.

        Et taida sitten tietääkään, että karismaattisin liike on maailman yleisin kristillinen suuntaus. Muutama vuosi sitten ylitti jopa katolisen kirkon jäsenmäärän.


      • näin.on kirjoitti:

        Et taida sitten tietääkään, että karismaattisin liike on maailman yleisin kristillinen suuntaus. Muutama vuosi sitten ylitti jopa katolisen kirkon jäsenmäärän.

        Kehitysmaiden kouluttamattomat ja jopa lukutaidottomat ihmiset ovat tosiaan ainoa toivonne, mutta heitä ei taida näkyä ympärilleen katsomalla kovinkaan helposti vaan enemmänkin näitä suomalaisia, jos näkyy.

        Olen kyllä utelias kuulemaan, mikä luotettava lähde antaa karismaatikkojen määräksi yli 1,2 miljardia.


      • Rikos.vai.rangaistus kirjoitti:

        Ei mene liitot sekaisin, sillä Vanhan Liiton käskyt esitetään myös Uuden Liiton kirjoituksissa, kuitenkin ilman ohjeita rangaistuksen toimeenpanosta. Mutta katse VTn rangaistuksiin antaa, ainakin pitäisi antaa käsitys rikoksen vakavuusasteesta.

        "Ei mene liitot sekaisin, sillä Vanhan Liiton käskyt esitetään myös Uuden Liiton kirjoituksissa, kuitenkin ilman ohjeita rangaistuksen toimeenpanosta. "

        Kerrotkin varmaan missä kohtaa 3. Mooseksenkirjan käskyt esitetään UT:ssa. Kirjoitathan ko. kohdat tänne ja laita myös missä kohtaa Raamattua ne löytyvät esitettynä UT:sta.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kehitysmaiden kouluttamattomat ja jopa lukutaidottomat ihmiset ovat tosiaan ainoa toivonne, mutta heitä ei taida näkyä ympärilleen katsomalla kovinkaan helposti vaan enemmänkin näitä suomalaisia, jos näkyy.

        Olen kyllä utelias kuulemaan, mikä luotettava lähde antaa karismaatikkojen määräksi yli 1,2 miljardia.

        "Olen kyllä utelias kuulemaan, mikä luotettava lähde antaa karismaatikkojen määräksi yli 1,2 miljardia. "

        Tämä on varmasti tieteellisesti todistettu ja todistamisessa on käytetty samaa laskuoppia jolla Aa sai Rooman mielenosoituksen väkimääräksi 2 miljoonaa.

        ;-)


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Olen kyllä utelias kuulemaan, mikä luotettava lähde antaa karismaatikkojen määräksi yli 1,2 miljardia. "

        Tämä on varmasti tieteellisesti todistettu ja todistamisessa on käytetty samaa laskuoppia jolla Aa sai Rooman mielenosoituksen väkimääräksi 2 miljoonaa.

        ;-)

        Menetelmä on todennäköisesti sama, mutta antaa nyt Korkkiruuvin todistaa että olemme väärässä. Olis muuten eka kerta kun sen tekee...


      • aina.teillä.ohittaa
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Olen kyllä utelias kuulemaan, mikä luotettava lähde antaa karismaatikkojen määräksi yli 1,2 miljardia. "

        Tämä on varmasti tieteellisesti todistettu ja todistamisessa on käytetty samaa laskuoppia jolla Aa sai Rooman mielenosoituksen väkimääräksi 2 miljoonaa.

        ;-)

        Älä vääristele, ei se ollut Aa vaan Italian poliisilta saatu tieto.


      • aina.teillä.ohittaa kirjoitti:

        Älä vääristele, ei se ollut Aa vaan Italian poliisilta saatu tieto.

        Jota Suomessa levitti vain Aa muut tahot kertoivat totuuden.

        Todistatko muuten että tieto oli Italian poliisilta, muistaakseni näin ei nimittäin ollut vaan tieto tuli tapahtuman järjestäjältä.


      • Rikos.vai.rangaistus kirjoitti:

        Ei mene liitot sekaisin, sillä Vanhan Liiton käskyt esitetään myös Uuden Liiton kirjoituksissa, kuitenkin ilman ohjeita rangaistuksen toimeenpanosta. Mutta katse VTn rangaistuksiin antaa, ainakin pitäisi antaa käsitys rikoksen vakavuusasteesta.

        ”…ainakin pitäisi antaa käsitys rikoksen vakavuusasteesta.”

        No, lue sitten tarkkaa kaikki ne yli 300 käskyä. Ja tietysti sekin, että kaikki jotka ovat maanneet kuukautistilassa olevan naisen kanssa, tulevat saamaan siitä rangaistuksen. Vai miten se menee?


      • Rikos.ja.rangaistus
        mummomuori kirjoitti:

        ”…ainakin pitäisi antaa käsitys rikoksen vakavuusasteesta.”

        No, lue sitten tarkkaa kaikki ne yli 300 käskyä. Ja tietysti sekin, että kaikki jotka ovat maanneet kuukautistilassa olevan naisen kanssa, tulevat saamaan siitä rangaistuksen. Vai miten se menee?

        Kristittyinä olemme armon alla emme lain alla, mutta UTssa toistuvat 10 käskyä ja Jumalan lain periaatteet, jotka on tarkoitettu opetukseksi ja ohjaukseksi jumaliseen elämään. Ja kyllä Room. 1 ja 1. Kor. 6 ilmoittavat homostelun olevan syntiä (että he ovat kuoleman ansainneet Room. 1:27, 32), mutta Uuden Liiton puolella ei opeteta ansioidensa mukaan rankaisemisesta. Ne ovat viimeisen tuomion asioita.


    • Proclaim

      Toimittaja kuten aloituksessakin on luki arkkipiispalle Jumalan Sanaa AamuTV:ssä näin sanoen ...

      "3. Moos. 20:13

      Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset."

      Tämän jälkeen toimittaja kysyi, että onko tämä Jumalan Sanaa? Arkkipiispa ei kyennyt vastaamaan toimittajan kysymykseen, vaan alkoi nauraa toimittajalle.

      Oliko arkkipiispan nauru ivallista Jumalan Sanaa kohtaan vai ei, niin tätä voi jokainen arvioida tuosta ohjelmasta? Ivasiko arkkipiispa Jumalan Sanaa? Ainakin toimittajaa hämmensi arkkipiispan nauru.

      Kysymys nyt kuuluu, että kuka kirkossa määrää mikä Raamatusta otettu irrallinen jae on Jumalan Sanaa ja mikä jae sitten ei ole? Ratkaiseeko nykyään siis ihmisten mielipide Jumalan Sanan? Onko vastuu siirretty Jumalalta ihmiselle?

      Jokainen sunnuntai kirkon Jumalan palveluksissa luetaan aina Raamatusta otettu irrallinen jae ja julistetaan suureen ääneen, että "Tämä on Jumalan Sanaa. Amen".

      Myös Jehovan todistajat käyttävät samaa taktiikaa, että ei-mieluinen jae julistetaan Raamatusta otetuksi irralliseksi jakeeksi ja kuulemma pitää katsoa Raamatun kokonaisilmoitusta. Tässä kirkon papit ja Jehovan todistajat eivät ollenkaan huomioi, että Raamattuhan nimenomaan koostuu irrallisista jakeista, joista jokainen on kristityille Jumalan Sanaa sellaisenaan.

      • ”Kysymys nyt kuuluu, että kuka kirkossa määrää mikä Raamatusta otettu irrallinen jae on Jumalan Sanaa ja mikä jae sitten ei ole?”

        Taitavat olla niitä, joiden Raamatun tulkinta poikkeaa luterilaisen kirkon linjasta? Sekä fundamentalistiset suuntaukset rajaavat hyvinkin tarkoin kaikki ne irrallisen jakeet, joita pitää uskoa.


      • Lähimmäisenrakkaus
        mummomuori kirjoitti:

        ”Kysymys nyt kuuluu, että kuka kirkossa määrää mikä Raamatusta otettu irrallinen jae on Jumalan Sanaa ja mikä jae sitten ei ole?”

        Taitavat olla niitä, joiden Raamatun tulkinta poikkeaa luterilaisen kirkon linjasta? Sekä fundamentalistiset suuntaukset rajaavat hyvinkin tarkoin kaikki ne irrallisen jakeet, joita pitää uskoa.

        Kuinka on sitten paljon mainostetun lähimmäisenrakkauden laita? Hyväksyttekö kehotuksen siihen yksittäisenä lauseena ymmärtämättä, missä asiayhteydessä lause esiintyy?

        3. Moos. 18-20 esittää siveellisyyttä ja pyhyyttä koskevia säädöksiä sekä näistä poikkeaville säädetyt rangaistukset. Tässä asiakokonaisuudessa (3. Moos. 19: 18) ensimmäisen kerran sanotaan: "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Lähimmäisenrakkaus ei siis ole siveellisyydestä ja pyhyydestä irrallaan olevaa fiilistelyä, eikä kauimmaisen rakkautta, joita kirkko multikulti-ideologiana suosii nykyään.


      • Lähimmäisenrakkaus kirjoitti:

        Kuinka on sitten paljon mainostetun lähimmäisenrakkauden laita? Hyväksyttekö kehotuksen siihen yksittäisenä lauseena ymmärtämättä, missä asiayhteydessä lause esiintyy?

        3. Moos. 18-20 esittää siveellisyyttä ja pyhyyttä koskevia säädöksiä sekä näistä poikkeaville säädetyt rangaistukset. Tässä asiakokonaisuudessa (3. Moos. 19: 18) ensimmäisen kerran sanotaan: "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Lähimmäisenrakkaus ei siis ole siveellisyydestä ja pyhyydestä irrallaan olevaa fiilistelyä, eikä kauimmaisen rakkautta, joita kirkko multikulti-ideologiana suosii nykyään.

        VT on juutalaisten kirja ja UT kristittyjen.

        Ja kun Mooseksen lain mukaan se menee juuri kuten kerroit:
        3.Mooseksen kirja:
        19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

        Niin Jeesus laajentaa tätä tärkeintä käskyään:

        Matt. 5:
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        Ja muuten tuo 3 Moos 19:19 jatkaa muuten :”Noudattakaa minun käskyjäni. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua, älä kylvä peltoosi kahdenlaista siementä, älköönkä kahdenlaisista langoista kudottua vaatetta tulko yllesi.”

        Koska me nyt tiedämme, ettei nuo pidä enää paikkaansa, luonnollisesti suhtaudumme noihin aikansa juttuina. Erilaiset eläimet eivät pariudu, peltoihin kylvetään kahta, ellei kolmenlaistakin siementä ja lankoja on vaikka mitä, mitä vaatteissamme on.


      • Nykytietämys
        mummomuori kirjoitti:

        VT on juutalaisten kirja ja UT kristittyjen.

        Ja kun Mooseksen lain mukaan se menee juuri kuten kerroit:
        3.Mooseksen kirja:
        19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

        Niin Jeesus laajentaa tätä tärkeintä käskyään:

        Matt. 5:
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        Ja muuten tuo 3 Moos 19:19 jatkaa muuten :”Noudattakaa minun käskyjäni. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua, älä kylvä peltoosi kahdenlaista siementä, älköönkä kahdenlaisista langoista kudottua vaatetta tulko yllesi.”

        Koska me nyt tiedämme, ettei nuo pidä enää paikkaansa, luonnollisesti suhtaudumme noihin aikansa juttuina. Erilaiset eläimet eivät pariudu, peltoihin kylvetään kahta, ellei kolmenlaistakin siementä ja lankoja on vaikka mitä, mitä vaatteissamme on.

        "Koska me nyt tiedämme, että nuo eivät pidä paikkaansa..."

        Ette te tiedä!

        Nykytietämyksen valossa muun muassa tiedämme varsin hyvin miesten kanssa makaavien miesten sukupuolitautitilastoista, eli homoseksuaalisen elämäntavan haitallisuudesta. Kyllä lähimmäisenrakkauteen kuuluu rajata seksuaalista käyttäytymistään siten, ettei sillä aiheuteta kanssaihmisille fyysistä eikä henkistä vahinkoa.


    • näin.on

      "Kari Mäkinen nauroi ja alkoi selittelemään. Hän sanoi, ettei tuota yhtä jaetta voi huomioida, vaan tulee ottaa huomioon koko Raamattu. Mäkinen ilmaisi selvästi se, ettei hän hyväksy tätä jaetta ja selitti, että joku määrittelemätön toinen kohta voisi kumota tämän lauseen."

      Mäkinen kaiketi yrittää selitellä, että Jumalan Sana olisi jotenkin ristiriitaista eikä Jumala ole nyt niin kovin hyvin osannut huomioida nykyihmisen "viisautta". Tässä tuo nykyihminen asettaa itsensä Jumalan yläpuolelle. Paholainen yritti tätä kerran mutta huonoin seurauksin.

      • No, miksi ei sitten nosteta noita muitakin kohtia yhtä tärkeiksi?

        Missä ovat syntisaarnat kuukautistilassa olevan naisen makaamisesta?


      • näin.on
        mummomuori kirjoitti:

        No, miksi ei sitten nosteta noita muitakin kohtia yhtä tärkeiksi?

        Missä ovat syntisaarnat kuukautistilassa olevan naisen makaamisesta?

        Vastustamme jokaista syntiä, sillä Jumalan laki on asetettu suojaksi ihmistä varten.

        Ja heti ovat täälläkin keskustelun aiheena, jos joku panee pystyyn poliittisen agendan tästä asiasta tasa-arvoisuuden vuoksi.


      • näin.on kirjoitti:

        Vastustamme jokaista syntiä, sillä Jumalan laki on asetettu suojaksi ihmistä varten.

        Ja heti ovat täälläkin keskustelun aiheena, jos joku panee pystyyn poliittisen agendan tästä asiasta tasa-arvoisuuden vuoksi.

        ??? Eli haluat vain politikoida?

        Odotan innolla kun aloitatte puolustelun kuolemantuomioille sekä karkoitamisille Raamatun lakien pohjalta.

        Ajattele, suomessa on kuolemantuomio kielletty ja mikä poliittinen agenda se on ja täysin Raamatun lakien vastaista! - Tämä oli siis vitsi.


      • näin.on
        mummomuori kirjoitti:

        ??? Eli haluat vain politikoida?

        Odotan innolla kun aloitatte puolustelun kuolemantuomioille sekä karkoitamisille Raamatun lakien pohjalta.

        Ajattele, suomessa on kuolemantuomio kielletty ja mikä poliittinen agenda se on ja täysin Raamatun lakien vastaista! - Tämä oli siis vitsi.

        "??? Eli haluat vain politikoida?"

        Eipäs taas panna sanoja toisen suuhun!!!

        Me julistamme evankeliumia, mutta korjaamme väitteet joka kerta, jos joku alkaa Jumalan Sanalla tehdä politiikkaa.


        "Odotan innolla kun aloitatte puolustelun kuolemantuomioille sekä karkoitamisille Raamatun lakien pohjalta. "

        No tätä saat odottaa, sillä tuomiovalta uudessa liitossa kuuluu Jumalalle.


      • Rikos.ja.rangaistus
        mummomuori kirjoitti:

        ??? Eli haluat vain politikoida?

        Odotan innolla kun aloitatte puolustelun kuolemantuomioille sekä karkoitamisille Raamatun lakien pohjalta.

        Ajattele, suomessa on kuolemantuomio kielletty ja mikä poliittinen agenda se on ja täysin Raamatun lakien vastaista! - Tämä oli siis vitsi.

        Sinä Raamatun tuntijana varmaankin löydät Uudesta Testamentista ohjeet kuolemantuomioiden täytäntöönlaittamiselle. Eikö Joh. 8 anna käsityksen päinvastaisesta? Oletko kuullut viimeisestä tuomiosta? Se on kaiketi kirkon sunnuntaisin luettavassa uskontunnustuksessakin.


      • Rikos.ja.rangaistus kirjoitti:

        Sinä Raamatun tuntijana varmaankin löydät Uudesta Testamentista ohjeet kuolemantuomioiden täytäntöönlaittamiselle. Eikö Joh. 8 anna käsityksen päinvastaisesta? Oletko kuullut viimeisestä tuomiosta? Se on kaiketi kirkon sunnuntaisin luettavassa uskontunnustuksessakin.

        3.Mooseksen kirja:
        20:8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        Eli tätä lausetta ei pidä uskoa sanatarkkaan Raamatussa? Se ei tarkoita Jumalan lakeja vaan niitä ”Mooseksen perinnäistapoja” vai mitä ne nyt olivat?

        Eikä muitakaan tarvitse sanatarkkaan tulkita kuin vain tuo yksi lauseen osa.

        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        Ja nämä kaksi kohtaa voidaan ohittaa, sillä nämä eivät ole edes maallisien lakien vastaisia.

        20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
        20:12 Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.

        Erikoista on että tämä lause antaa oikeuden moniaviosuuteen mutta ei äidin ja tyttären kanssa samaan aikaan.

        20:14 Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys;

        Totuus on, ettette te tulkitse Raamattua sanatarkkaan vaan vain otatte sieltä kohtia, jotka sopivat teidän omaan näkemykseenne. Eikä siinä mitään, mutta siten valehtelette lukevanne Raamattua sanatarkkaan ja näillä sitten olevinaan perustelette milloin mitäkin ja teette niistä jopa jumalanne.


      • Voi.tuota.viisautta
        mummomuori kirjoitti:

        3.Mooseksen kirja:
        20:8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        Eli tätä lausetta ei pidä uskoa sanatarkkaan Raamatussa? Se ei tarkoita Jumalan lakeja vaan niitä ”Mooseksen perinnäistapoja” vai mitä ne nyt olivat?

        Eikä muitakaan tarvitse sanatarkkaan tulkita kuin vain tuo yksi lauseen osa.

        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        Ja nämä kaksi kohtaa voidaan ohittaa, sillä nämä eivät ole edes maallisien lakien vastaisia.

        20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
        20:12 Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.

        Erikoista on että tämä lause antaa oikeuden moniaviosuuteen mutta ei äidin ja tyttären kanssa samaan aikaan.

        20:14 Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys;

        Totuus on, ettette te tulkitse Raamattua sanatarkkaan vaan vain otatte sieltä kohtia, jotka sopivat teidän omaan näkemykseenne. Eikä siinä mitään, mutta siten valehtelette lukevanne Raamattua sanatarkkaan ja näillä sitten olevinaan perustelette milloin mitäkin ja teette niistä jopa jumalanne.

        Nämäkö oli niitä Uuden Testamentin jakeita kuolementuomioiden täytäntöönpanosta?


    • Tarkkaväännös

      3Moos.27:34. Biblia. Nämät ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Moseksen kautta Israelin lapsille, Sinain vuorella. Siis näin sekava, kirja Raamattu on.

    • pohdintoja.pohdintoja

      Mäkinen on susi lampaan vaatteissa ja Saatanan lähettiläs.

      Huhujen mukaan Mäkinen on myös vapaamuurari.

    • rainbowpeople

      Eikö ole muuta tekemistä kuin vääntää taas tuota homomantraa?
      Täytyy olla asiat hyvin kun pitää väkyttää tuosta samasta asiasta, mikä ei itseasiassa noille lässyttäjille edes kuulu!

    • Eljah

      Ei ihme että kirkko on sisäisessä kriisissä!

      Vai että pitäisi arkkipiispan nyökytellä hyväksyvästi vanhan testamentin tappotuomiolle... Tuohan kuulostaa kuin olisi ISIS äänessä.

      • Onneksi eivät hekään, jotka väittävät tulkitsevansa Raamattua sanatarkasti oikeasti niin tee.


    • Halle_lujaa

      Raamattu on ihmisten näpertelemä teos. SIeltä löytyy jokaisen editorin tarpeet ja intohimot.

      Ai niin. Jos mies panee miestä sillai lähetyssaarnaja asennossa, niin se lienee sitä syntiä. Sillä lailla ne lähetyssaarnaajat. Jos taas toinen mies on kontallaan ja panee toista miestä takaa päin, niin se lienee sitä raamatullisesti oikeaopppista kanssakäymistä.

      Eikös ne oikeudessakin käsitellyt pyhien miesten poikalapsiin kohdistamat raiskaus tapaukset...

    • eierollevoimitään

      Ei ole hyvä sotkea vanhaa liittoa ja uutta liittoa.Uudessa liitossa ei ole kuolemanrangaistuksia , kuolema on hengellistä jos ei ota pelastusta vastaan.Tosin apostolien teoissa oli Ananias ja Safira tapaus, mutta tuomion suoritti Jumala.

      Minimaalisen harva syntyy kehityshäiriöisenä , ettei sukupuoli ole määriteltävissä. Heistäkin Jumala rakkaudessaan on voimallinen pitämään huolen.Suurin osa ihmisistä on terveitä fyysisesti. Mielestäni fyysisesti terveillä sukupuolineutraali elämä on mielessä tehty valinta kuten Raamattu uudella puolella opettaa.Se on oma valinta vastoin Jumalan tahtoa ja säätämystä. Sukuolineutraali kanta syntyy mielestäni ei kristillisestä maailmankatsomuksesta tai kristilliseen oppiin tulleesta vieraasta opista .Mielestäni sukupuolineutraali valinta johtuu sukupuoli-identiteetin häiriöstä. Syitä siihen on monia.

      Minulle ei kuulu mitä kukin tekee ja ketä rakastaa. Se ei minua kiinnosta enkä halua siihen puuttua.Se on kunkin yksityisasia. Olen kiinnostunut vain Jumalan tahdosta ja siitä miten kristillinen oppi sen opettaa ja miten meidän tulee elää Raamatun Jumalan tahdon mukaan. Minä henkilökohtaisesti en usko Setan ideologiaan.

      Sukupuolineurtaalilla näkemyksellä ja perinteisellä kristillisellä opilla ei ole mitään yhteistä, joten siksi ne eivät voi sulautua yhteen.Ne eivät voi toimia keskenään, koska ovat toistensa vastakohdat.Jos ohjeet ovat eri ja toiminta eri, niin ei liene vaikeaa ymmärtää, että ristiriidat ovat sovittamattomat.Turha syyttää ketään ahdismieliseksi tai suvaitsemattomaksi. Jokaisella on oma näkemyksensä miten elää ja minkä pitää oikeana ja minkä vääränä.Sukupuolineutraalienkin pitää tajuta kunnioittaa muiden näkemyksiä ja maailmankuvaa.

      • Eljah

        Yhtä lailla naispappeuden vastustajat aikoinaan vaativat kunnioittamaan omia näkemyksiään, muiden kustannuksella..

        Tervetuloa Pohjoismaiden malli:

        Ev Lut kirkko vihkii niin hetero- kuin homoparit ja kaikki kunnioitamme toistemme "näkemyksiä ja maailmankuvaa". Eiköhän naapurimaiden kirkoissa lueta ihan samaa Raamattua kuin meilläkin, kannattaa jo ajatuksen tasolla totuttautua ajatukseen.

        P.S
        Ja sinulla menee nyt sukupuoli-identiteetti ja seksuaali-identeetti sekaisin.


    • parempikysymysolisiollut

      Mielestänia toimittajan kysymys oli tyhmä , sillä elämme 2016 vuotta ja uusi liitto on voimassa.Miksi toimittaja lukee vanhan liiton asioita? Olisi mieluummin kysynyt uuden liiton puolen mukaisen kysymyksen liittyen aiheeseen ja lukenut Raamatusta tähän uuden liiton aikaan liittyvän kohdan ja sitten kysynyt Mäkiseltä onko tämä Jumalan sanaa.

      Roomalaisille 1

      23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
      24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
      25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
      26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
      27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
      28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.

      • Täällähän osa purukkaa vaahtoaa että Mooseksen kirjan määräykset ovat voimassa.

        Koettakaa nyt uskovat päättää mikä on voimassa ja mikä ei, eikös se Raamattu sen selkeästi kerro? Ilmeisesti ei kun tulkintoja tuostakin asiasta on monta.

        MItä muuten tarkoittaa Raamatun mukaan tuo "luonnonvastainen"? Osaatko sinä kertoa?


      • Eljah
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Täällähän osa purukkaa vaahtoaa että Mooseksen kirjan määräykset ovat voimassa.

        Koettakaa nyt uskovat päättää mikä on voimassa ja mikä ei, eikös se Raamattu sen selkeästi kerro? Ilmeisesti ei kun tulkintoja tuostakin asiasta on monta.

        MItä muuten tarkoittaa Raamatun mukaan tuo "luonnonvastainen"? Osaatko sinä kertoa?

        Arkkipiispa sanoi sen tänään aamu-tv:ssa:

        Raamatuntulkinta on aina sidoksissa aikaansa. Ajat muuttuvat ja tulkinnat muuttuvat, hän käytti esimerkkinä miten kirkon suhtautuminen naisiin on muuttunut.


      • luejaymmärrä
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Täällähän osa purukkaa vaahtoaa että Mooseksen kirjan määräykset ovat voimassa.

        Koettakaa nyt uskovat päättää mikä on voimassa ja mikä ei, eikös se Raamattu sen selkeästi kerro? Ilmeisesti ei kun tulkintoja tuostakin asiasta on monta.

        MItä muuten tarkoittaa Raamatun mukaan tuo "luonnonvastainen"? Osaatko sinä kertoa?

        Siinähän se luonnonvastaisen määritelmä lukee Raamatussa.Ei voi toimia luonnollisesti vaan luonnonvasaisesti.
        Roomalaisille 1

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.


      • luejaymmärrä kirjoitti:

        Siinähän se luonnonvastaisen määritelmä lukee Raamatussa.Ei voi toimia luonnollisesti vaan luonnonvasaisesti.
        Roomalaisille 1

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

        Ei lue. Tuossa vaan mainitaan sana luonnonvastainen ilman että kerrotaan mitä se tarkoittaa.

        Esim. minä voin sanoa että sinun ajatuksesi ovat luonnonvastaisia, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?


        Etkö löydä Raamatusta kohtaa jossa kerttotaan mitä sana "luonnonvastainen" merkitsee? Eikö Raamatussa asiaa kerrota?


      • cantenac
        luejaymmärrä kirjoitti:

        Siinähän se luonnonvastaisen määritelmä lukee Raamatussa.Ei voi toimia luonnollisesti vaan luonnonvasaisesti.
        Roomalaisille 1

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

        Mahdatko arvata miltä tuo kaikki kuulostaa?

        Jos itse osaa nauttia seksuaalisuudesta, niin tuskin jaksaa vatvoa mitä muut aikuiset keskenään puuhaavat, kenen kanssa ja miten päin. Tai jospa ihan itsekseen pitävät hauskaa.


      • kunnioituskunniaan
        Eljah kirjoitti:

        Arkkipiispa sanoi sen tänään aamu-tv:ssa:

        Raamatuntulkinta on aina sidoksissa aikaansa. Ajat muuttuvat ja tulkinnat muuttuvat, hän käytti esimerkkinä miten kirkon suhtautuminen naisiin on muuttunut.

        Jumala on aina kunnioittanut niitä, jotka Häntä kunnioittavat, niin naisia kuin miehiä.

        Uusi testamentti on ohjeena 2016 sillä nyt on uusi liitto voimassa.Vanha puoli on tärkeää myös tuntea, sillä se on myös Jumalan sanaa, mutta lakiliittoa ei enää noudateta, kuten eläimiä ei uhrata jne. Vanhan ja uuden liiton perustaja on sama Jumala, mutta liitoilla on eri toimintamuoto. Tilanne on vähän verrattavissa maalliseen testamenttiin, johon on tehty muutoksia .Nyt pelastume uskomalla Jeesukseen, emme lakia noudattamalla ja epäonnistuttuamme emme uhraa syntiuhreja, vaan turvamme on Jeeuksen Kristuksen soitustyöhön.


      • luejaymmärrä kirjoitti:

        Siinähän se luonnonvastaisen määritelmä lukee Raamatussa.Ei voi toimia luonnollisesti vaan luonnonvasaisesti.
        Roomalaisille 1

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

        Luonnonvastaista on teko mitä ei luonnossa esiinny. Homoutta esiintyy luonnossakin joten se ei siis ole luonnonvastaista.


      • vaaratvaanii
        cantenac kirjoitti:

        Mahdatko arvata miltä tuo kaikki kuulostaa?

        Jos itse osaa nauttia seksuaalisuudesta, niin tuskin jaksaa vatvoa mitä muut aikuiset keskenään puuhaavat, kenen kanssa ja miten päin. Tai jospa ihan itsekseen pitävät hauskaa.

        Jos vähänkin on kiinnostunut missä iankaikkisuutensa viettää ja uskoo Raamatun varoituksen helvetistä, niin tarkkaa mitä,missä ja kenen kanssa tekee.Ei minua kiinnosta mitä kukin tekee, vastaa vain omista tekemisistäni Jumalan edessä. Olet ymmärtänyt ihan väärin.On kysymys kristillisen opin totuudellisuudesta ja että siinä pysytään ja sen mukaisesti tiellä, joka vie Taivaaseen. Jos vähänkin on lähemmäisen rakautta varoittaa heitä vaarasta.


      • pysytäänopissa
        sage8 kirjoitti:

        Luonnonvastaista on teko mitä ei luonnossa esiinny. Homoutta esiintyy luonnossakin joten se ei siis ole luonnonvastaista.

        Ihminene ei ole Raamatun mukaan eläin vaan ihminen.Ihmistä ja eläintä ei voi verrata siksi keskenään.Jeesus kuoli ihmisten puolesta.


      • uskosanaavainniinselviää
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Ei lue. Tuossa vaan mainitaan sana luonnonvastainen ilman että kerrotaan mitä se tarkoittaa.

        Esim. minä voin sanoa että sinun ajatuksesi ovat luonnonvastaisia, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?


        Etkö löydä Raamatusta kohtaa jossa kerttotaan mitä sana "luonnonvastainen" merkitsee? Eikö Raamatussa asiaa kerrota?

        Kyllä kerrotaan ihan selvästi sinä et vain usko sitä.


      • uskosanaavainniinselviää kirjoitti:

        Kyllä kerrotaan ihan selvästi sinä et vain usko sitä.

        Ei tuossa kerrota.

        Mutta kerrotaanko asia jossain muualla Raamatussa?


      • asiantuntemusvalttia
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Täällähän osa purukkaa vaahtoaa että Mooseksen kirjan määräykset ovat voimassa.

        Koettakaa nyt uskovat päättää mikä on voimassa ja mikä ei, eikös se Raamattu sen selkeästi kerro? Ilmeisesti ei kun tulkintoja tuostakin asiasta on monta.

        MItä muuten tarkoittaa Raamatun mukaan tuo "luonnonvastainen"? Osaatko sinä kertoa?

        Ei ole mitään epäselvää kristityillä, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen ottaneet vastaa, että eletään uuden liiton aikakautta.Jos se olisi Mäkiselle epäselvää, niin miten ihmeessä hän olisi niin korkealle paikalle päässyt missä nyt on? Mäkisenhän pitäisi toimittaa syntiuhritoimituksia ym. teurastuksia Haloo, mitä tämä tällainen toimittajan pellekeskustelu on kun aletaan 2016 kyselemään vanhan liiton lakeja .Ovatko he tietoisia ollenkaan kristinuskon perusasioista.Nyt kuitenkin on kysymys yhteiskunnalisesti tärkeästä asiasta ja avioliittolaista .Asiaan enemmän perehtyneiltä kaipaan kommentteja ja julkista keskustelua.


      • aina.teillä.ohittaa
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Ei lue. Tuossa vaan mainitaan sana luonnonvastainen ilman että kerrotaan mitä se tarkoittaa.

        Esim. minä voin sanoa että sinun ajatuksesi ovat luonnonvastaisia, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?


        Etkö löydä Raamatusta kohtaa jossa kerttotaan mitä sana "luonnonvastainen" merkitsee? Eikö Raamatussa asiaa kerrota?

        Lukisit niin ymmärtäisit.

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

        Jakeessa 27 on kinuamasi vastaus. Älä vänkytä joutavia.


      • aina.teillä.ohittaa kirjoitti:

        Lukisit niin ymmärtäisit.

        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

        Jakeessa 27 on kinuamasi vastaus. Älä vänkytä joutavia.

        Ei siinä ei ole vastausta. EIkä tuossa sanota mitä luonnovastainen tarkoittaa.

        Ihan vinkkinä voin kertoa että se mitä luonnovastaisella tarkoitetaan seksin suhteen löytyy ihan selkeästi sanottuna Raamatusta, jos vaan viitsii etsiä.


    • naurattaahan.tuo

      Kyllä minäkin nauran tuolle 3. Moos 20:13, koska miten mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan? Tuo on anatomisesti ainoastaan mahdollista silloin jos mies on pannut naista kakkoseen.

      • selvääsana

        Ei tietenkään mitenkään muuten kuin yhtyy luonnonvastaisesti kuten uuden testamentin puolella todetaan.

        1 Roomalaisille


        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.


      • eiolevaikeaakäsittää

        Luonnollinen yhdyntä on tietenkin miehen ja naisen välillä luonnollisten elinten kautta tapahtuvaa, kun on emätin ja siitin. Luonnotonta on yhtyä peräsuoleen.Peräsuoli on kakkaamista ja liikojen kaasujen poistoon tarkoitettu elin.


      • cantenac
        eiolevaikeaakäsittää kirjoitti:

        Luonnollinen yhdyntä on tietenkin miehen ja naisen välillä luonnollisten elinten kautta tapahtuvaa, kun on emätin ja siitin. Luonnotonta on yhtyä peräsuoleen.Peräsuoli on kakkaamista ja liikojen kaasujen poistoon tarkoitettu elin.

        Turha siellä yrittää hurskastella, kovasti näyttää olevan anaaliseksi suosiossa heteropornossa.

        Ja eikös tavallisessa elämässä se ole kahden ihmisen välinen juttu miten pannaan vai pannaanko ollenkaan..


      • eiolevaikeaakäsittää
        cantenac kirjoitti:

        Turha siellä yrittää hurskastella, kovasti näyttää olevan anaaliseksi suosiossa heteropornossa.

        Ja eikös tavallisessa elämässä se ole kahden ihmisen välinen juttu miten pannaan vai pannaanko ollenkaan..

        Olen samaa mieltä.Kyllä on jokaisen oma asia miten elää.Myös Jumala kunnioittaa vapaata tahtoamme. Jumalakaan ei pakoita pyhityseen, mutta varoittaa niin heteroita kuin homojakin saastaisuudessa elämisestä ja sen seurauksista, kehoittaa parannuksentekoon sanassaan ja ottamaan vastaan pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Hän on lähettänyt pelastajaksemme.


    • huulikoru

      Katsoin juuri tuon Mäkisen haastattelun Yle Areenasta. Nyt kyllä ap kirjoittelee väärää totuutta.

      Mäkinen hymyilee toimittajan luettua tuon kyseisen tekstin Raamatusta, ei naura.

      Hän nauroi toisessa kohdassa haastattelua, jossa toimittaja kysyi, että lähteekö kirkko selvittämään, että kumpaahan sukupuolta tässä ollaan, jos pappi sattuu tälläisen parin vihkimään? Mäkistä alkoi naurattamaan ja hän sanoi ettei se ole varmaankaan se juttu, jota silloin ryhdytään selvittämään...

      • asiatasiona

        Tuon kuvan minäkin sain tilanteesta, mutta pääasiahan on ,että kirkon opissa homoseksuaalisuus on syntiä ja syntiä ei siunata ja että nyt eletään 2016 vuotta ja Raamatun sanan mukaan elämme nyt uuden liiton aikakautta, joten mielestäni toimittajan olisi pitänyt perehtyä paremmin aiheeseen , ettei kysele typeriä.


      • kaula.koru

        Ohjaalla oli tosiaan kiire saada Mäkisen nauru kuvaan, kun Mäkinen hoksasi sopimattomuuden ja alkoi nopeasti hyydyttämään nauruaan.


      • dfgsdfgsdf

        Oliko naurua vai hymyä, niin se on kuin vetäisi veteen viivan. Mäkisen reaktio oli naurunkaltaista jakeen halveksuntaa. Tämä tuli selväksi hänen penseästä ja eksyttävästä vastauksesta.


      • Eljah
        asiatasiona kirjoitti:

        Tuon kuvan minäkin sain tilanteesta, mutta pääasiahan on ,että kirkon opissa homoseksuaalisuus on syntiä ja syntiä ei siunata ja että nyt eletään 2016 vuotta ja Raamatun sanan mukaan elämme nyt uuden liiton aikakautta, joten mielestäni toimittajan olisi pitänyt perehtyä paremmin aiheeseen , ettei kysele typeriä.

        Äläpäs hoppuile, arkkipiispa on ihan toista mieltä. Kirkon ylin on kuitenkin hieman suurempi auktoriteetti kuin anonyymit nimimerkit Suomi24-palstalla :)

        Arkkipiispa Mäkinen sanoi v. 2010 MTV:n haastettelussa:

        "Homoseksuaalisuus on osa ihmisen identiteettiä eikä se ole minkäänlainen synti eikä eheytystä vaativa asia".


      • huulikoru
        kaula.koru kirjoitti:

        Ohjaalla oli tosiaan kiire saada Mäkisen nauru kuvaan, kun Mäkinen hoksasi sopimattomuuden ja alkoi nopeasti hyydyttämään nauruaan.

        Katsopas nyt se kohta vielä uudelleen. Mäkinen ei naura, ei kuulu naurua. Mäkinen hymyilee ja nyökyttelee.


      • kaula.koru
        huulikoru kirjoitti:

        Katsopas nyt se kohta vielä uudelleen. Mäkinen ei naura, ei kuulu naurua. Mäkinen hymyilee ja nyökyttelee.

        Mäkisellä oli koko vastauksen ajan vaikeuksia naurunsa kanssa - jos oikein tarkkaan suostut katsomaan.


      • huulikoru
        kaula.koru kirjoitti:

        Mäkisellä oli koko vastauksen ajan vaikeuksia naurunsa kanssa - jos oikein tarkkaan suostut katsomaan.

        Kyllä katsoin tarkasti ja moneen kertaan. Mäkinen hymyilee ja nyökyttelee. Nauramista en näe.

        Tämä näkyy "kuvanauhalta". Loppu on omaa mielikuvitustasi. Ehkä olisit halunnut nähdä Mäkisen nauravan asialle ja siksi kuvittelet oikeasti niin tapahtuneen?


      • mitenonkaan
        Eljah kirjoitti:

        Äläpäs hoppuile, arkkipiispa on ihan toista mieltä. Kirkon ylin on kuitenkin hieman suurempi auktoriteetti kuin anonyymit nimimerkit Suomi24-palstalla :)

        Arkkipiispa Mäkinen sanoi v. 2010 MTV:n haastettelussa:

        "Homoseksuaalisuus on osa ihmisen identiteettiä eikä se ole minkäänlainen synti eikä eheytystä vaativa asia".

        Käsittääkseni kirkon virallinen oppi ei tue Setan sukupuolineutraalia näkemystä.Tuo mainitsemasi Mäkisen kanta asiaan on Mäkisen oma kanta,mutta ei tietääkseni kirkon virallisen opin.Onko Mäkinen siis väärässä paikassa väärään aikaan?


      • kaula.koru
        huulikoru kirjoitti:

        Kyllä katsoin tarkasti ja moneen kertaan. Mäkinen hymyilee ja nyökyttelee. Nauramista en näe.

        Tämä näkyy "kuvanauhalta". Loppu on omaa mielikuvitustasi. Ehkä olisit halunnut nähdä Mäkisen nauravan asialle ja siksi kuvittelet oikeasti niin tapahtuneen?

        "Tämä näkyy "kuvanauhalta". Loppu on omaa mielikuvitustasi. Ehkä olisit halunnut nähdä Mäkisen nauravan asialle ja siksi kuvittelet oikeasti niin tapahtuneen?"

        Kiva huomata, että näin epäsuoraan sinäkin paheksut tuota nauramista Raamatun jakeelle. Toivottavasti Mäkinen ottaa nyt opikseen.


      • huulikoru
        kaula.koru kirjoitti:

        "Tämä näkyy "kuvanauhalta". Loppu on omaa mielikuvitustasi. Ehkä olisit halunnut nähdä Mäkisen nauravan asialle ja siksi kuvittelet oikeasti niin tapahtuneen?"

        Kiva huomata, että näin epäsuoraan sinäkin paheksut tuota nauramista Raamatun jakeelle. Toivottavasti Mäkinen ottaa nyt opikseen.

        Meniköhän sulla nyt sinä ja minä sekaisin? Kaikkea se mielikuvitus teettää....


      • kaula.koru kirjoitti:

        "Tämä näkyy "kuvanauhalta". Loppu on omaa mielikuvitustasi. Ehkä olisit halunnut nähdä Mäkisen nauravan asialle ja siksi kuvittelet oikeasti niin tapahtuneen?"

        Kiva huomata, että näin epäsuoraan sinäkin paheksut tuota nauramista Raamatun jakeelle. Toivottavasti Mäkinen ottaa nyt opikseen.

        Ei siinä ollut mitään paheksuttavaa mutta jos ei edes kuuntele, mistä keskustellaan ja seuraa vain pienimpiäkin ilmeitä, niin sitten keksii niille oman merkityksen - luonnollisesti jonkun kielteisen. Sitten dramaattisesti asiaa suurentelee, niin johan saadaan soppa aikaan.

        Tuollaisella ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.


    • Tarkkaväännös

      1Moos.19:5. Ja huusivat Lotin, ja sanoivat hänelle: kussa ovat ne miehet, jotka sinun tykös yöllä tulivat? tuo heitä meidän tykömme tutaksemme heitä. Näin Biblia (1776).

    • RaamatunkeskusonKristus

      Jos kaikki Raamatun kohdat ovat totta ja samanarvoisia ja aina voimassa, joudutaan mahdottomuuksiin. En aio lähteä etsimään lilanvärisiä tupsuja viittaani tai sandaaleja talven ulkojalkineiksi, en kivitä vanhempiaan kiroavia, saatanpa viljellä kahta lajia yhdessä ja käyttää sekotekankaita. Enkä koe olevani huono kristitty tai Raamatun vesittäjä.

      • sanaonhyvä

        Hyvä, että sinäkin ymmärrät että elämme uuden liiton armotalouskaudessa, mutta miten ihmeessä sitä ei oikein toiset ymmärrä,fiksut toimittajatkaan. Vaikka olet tämän aikauden liittyen Raamattuun ymmärtänyt, niin varmaan myös olet huomannut, että homoseksuaalisuus on opettu synniksi uudellakin puolella, vaikka ei siellä enää liiloja tupsuja etsitä, mutta ei myöskään uhrieläimiä uhrata, koska nyt on uusi liitto voimassa. Jumalanpalvelustavat ovat eri uudessa liitossa kuin vanhassa, mutta synti on aina syntiä uudessa sekä vanhassa liitossa.


      • "varmaan myös olet huomannut, että homoseksuaalisuus on opettu synniksi uudellakin puolella, "

        Raamattu, ei VT eikä UT, ei Jumala eikä Jeesus, edeleenkään sano sanaakaan homoseksuaalisuudesta.

        Homoseksuaalisuus ei siis mitenkään voi olla synti koska homoseksuaalisuutta ei mainita Raamatussa lainkaan.

        Kuinka monta kertaa tämä asia täytyy tänne kirjoittaa jotta se menee jakeluun?


      • johtunee

        Uskoisin , että tilanne on tämä ja johtuu paatumuksesta, mutta Jumala on voimallinen murtamaa sen :) jotta pelastumme

        Matteus 13

        14. Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
        15. Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'


    • Rapanhapakko

      "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja alakynnessä olevan vaimo yrittää auttaa miestään tarttumalla tämän vastustajaa sukuelimistä,
      naista ei saa sääliä, vaan hänen kätensä on lyötävä ranteesta poikki." 5. Moos 25:11-12."

      Kovin tuntuu genitaalit kiinnostavan sitä "Jumalaanne"-

      Vanha Liitto-Uusi Liitto höpinäänne, että dogmatiikkanne mukaan SAMA Jumalahan ne molemmat säännöt ja liitot antoi. Joten Jeesus itse sanoi kolmiyhteisen Jumalan osana tuon ylläolevankin?

      Miten teidän voi olla niin vaikea hyväksyä, että ne ovat vain muinaisia epähistoriallisia kansantaruja, ja että ainakaan Raamatussa kuvattua Jumalaa ei ole ollut koskaan olemassakaan?

      Sitten vielä viittaatte UT:n Paavaliin. No miten niin se aikansa kasvatti, neuroottinen sovinisti, tietäisi yhtään sen paremmin ja Paavalinkin jutut olisivat Jumalalta? Raamatun komiteatyönä koottu kirjakokoelma on teille joku maaginen auktoriteetti?

      Arkkipiispa ja liberaalipapit yrittävät pelastaa sitä kristinuskon ydintä, lähimmäisenrakkautta. Hyvin tietäen Raamatun sekavuuden ja miten sitä on aina tulkittu niin ja näin.

      Silti minua joskus ihmetyttää, miksi silloin haluaa olla pappi ollenkaan tai edes sanoa itseään kristinuskoiseksi. Ihmisiksi voi elää ja muita auttaa sellaisen höpöuskonnon ulkopuolellakin.

    • Uudessa liitossa lähes kaikki on edelleen vääryyttä, mikä oli myös vahnassa liitossa väärintekoa, mutta rangaistukset eivät enään olleet kuoleman rangaistuksia uudessa liitossa. Mutta se ei poista sitä tosi asiaa, että edelleen ne asiat ovat vääryyttä, kuten miesten välinen yhdyntä.

      • fmdsaioei

        suuseksiä ei taideta kummassakaan testamentissa tuomita....


      • käsky.käy
        fmdsaioei kirjoitti:

        suuseksiä ei taideta kummassakaan testamentissa tuomita....

        "Älä himoitse!"


      • käsky.käy kirjoitti:

        "Älä himoitse!"

        Mitäs se himoitseminen tarkoittaakaan Raamatun mukaan? Mitä siiä on kirjoitettu Raamattuun?


      • sanajohdattaatotuuteen
        fmdsaioei kirjoitti:

        suuseksiä ei taideta kummassakaan testamentissa tuomita....

        Jos rukoilee ja lukee sanaa ja on Jumalan läheisyydessä niin kyllä tietää ja tuntee mikä on syntiä ja siitä tulee paha olo.


      • käsky.käy kirjoitti:

        "Älä himoitse!"

        Tuo koskeen omaisuutta.


      • kommarimummolle
        mummomuori kirjoitti:

        Tuo koskeen omaisuutta.

        Koskee kaikkia himoitsemisia!


      • kommarimummolle kirjoitti:

        Koskee kaikkia himoitsemisia!

        Missä Raamattu noin määrittelee?


    • oikeilla.jäljillä

      Kristinuskon idea on se, että rakkaus on suurempi kuin usko ja toivokin. Kirkko yrittää muistuttaa tästä, mikä on aivan oikein. Homous on vihdoin -- kirkon ulkopuolella -- havaittu hyväksyttäväksi osaksi ihmisen seksuaalisuutta. Miksi ihmeessä Suomen evl kirkko olisi tästä asiasta eri mieltä, kuten se ei torju esim evoluutiotakaan. Faktoja vastaan toimiva kirkko ei saa kansan kunnioitusta.

      • rakkaustotuuteen

        Joh 3 Jeesus sanoo

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

        Huomaatko! Tuomio on myös olemassa. Usko on ojentaumista Jumalan sanan mukaan ja usko tulee toimia rakkauden kautta.

        Galattalaisille 5

        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

        Room 10

        17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta

        Usko, toivo ja rakkaus tarvitaan kaikki ja suurin niistä on rakkaus, mutta se ei tarkoita sitä, että tämän perusteella Jumalan sana tehtäisiin tyhjäksi sen suhteen , että sana opettaa homoseksuaaluuden synniksi josta tulee tehdä parannus.


      • oikeilla.jäljillä
        rakkaustotuuteen kirjoitti:

        Joh 3 Jeesus sanoo

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

        Huomaatko! Tuomio on myös olemassa. Usko on ojentaumista Jumalan sanan mukaan ja usko tulee toimia rakkauden kautta.

        Galattalaisille 5

        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

        Room 10

        17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta

        Usko, toivo ja rakkaus tarvitaan kaikki ja suurin niistä on rakkaus, mutta se ei tarkoita sitä, että tämän perusteella Jumalan sana tehtäisiin tyhjäksi sen suhteen , että sana opettaa homoseksuaaluuden synniksi josta tulee tehdä parannus.

        Homoseksuaalisuudesta ei "tehdä parannusta". Miten vaikeaa tämän ymmärtäminen voi olla! Homo on homo, sille ei mitään mahda eikä siinä ole mitään ongelmaa. Homoseksuaalisuutta ei edes mainita Raamatussa, koska käsite oli 2000 vuotta sitten tuntematon. Sen ajan todellisuus sisälsi riivaajia ja muitakin ilmiöitä, jotka on jo unohdettu.

        Jos jokin uskonnollisperäinen ryhmä on eri mieltä, ei se silti muuta tosiasiaa: homo on homo. Miksi kukaan kuvittelee että kukaan rationaali ihminen olisi homo, ellei asia olisi juuri näin. Yhteiskunta on tämän nyt ymmärtänyt ja sen mukaan toimitaan.


      • älkääeksykö
        oikeilla.jäljillä kirjoitti:

        Homoseksuaalisuudesta ei "tehdä parannusta". Miten vaikeaa tämän ymmärtäminen voi olla! Homo on homo, sille ei mitään mahda eikä siinä ole mitään ongelmaa. Homoseksuaalisuutta ei edes mainita Raamatussa, koska käsite oli 2000 vuotta sitten tuntematon. Sen ajan todellisuus sisälsi riivaajia ja muitakin ilmiöitä, jotka on jo unohdettu.

        Jos jokin uskonnollisperäinen ryhmä on eri mieltä, ei se silti muuta tosiasiaa: homo on homo. Miksi kukaan kuvittelee että kukaan rationaali ihminen olisi homo, ellei asia olisi juuri näin. Yhteiskunta on tämän nyt ymmärtänyt ja sen mukaan toimitaan.

        Saa olla homo maailmassa, mutta parannus täytyy tehdä jos meinaa perinteiseen kristilliseen yhteisöön kuulua ja siellä toimia.Kristittyjen oppi on Raamatusta ja siellä homous luetellaan vakavaksi synniksi.
        Mitä ihmeen raamattua sinä oikein luet jos siinä lukemassasi raamatussa ei lue, että homoseksuaalisuus on syntiä ?

        Vanha sanonta on homoseksuaalisuudesta miehimykset
        1 Kor 6 KR 1938
        9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

        Wikisanakirja
        Substantiivi[muokkaa]

        miehimys (39)
        1.(vanhentunut, raamatullinen) miespuolinen homoseksuaali, homo


      • oikeilla.jäljillä
        älkääeksykö kirjoitti:

        Saa olla homo maailmassa, mutta parannus täytyy tehdä jos meinaa perinteiseen kristilliseen yhteisöön kuulua ja siellä toimia.Kristittyjen oppi on Raamatusta ja siellä homous luetellaan vakavaksi synniksi.
        Mitä ihmeen raamattua sinä oikein luet jos siinä lukemassasi raamatussa ei lue, että homoseksuaalisuus on syntiä ?

        Vanha sanonta on homoseksuaalisuudesta miehimykset
        1 Kor 6 KR 1938
        9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

        Wikisanakirja
        Substantiivi[muokkaa]

        miehimys (39)
        1.(vanhentunut, raamatullinen) miespuolinen homoseksuaali, homo

        Suomen ev lut kirkon piispat ovat vastikään todenneet, että kirkko tulee kohtelemaan siviiliavioliiton solmineita jäseniään samalla tavalla riippumatta siitä, onko puoliso eri vai samaa sukupuolta. Homot ovat siis jo tasa-arvoisessa asemassa kirkossa. Keskustelun varsinaisena aiheena on homojen avioliiton solmiminen kirkossa.


      • älkääeksykö kirjoitti:

        Saa olla homo maailmassa, mutta parannus täytyy tehdä jos meinaa perinteiseen kristilliseen yhteisöön kuulua ja siellä toimia.Kristittyjen oppi on Raamatusta ja siellä homous luetellaan vakavaksi synniksi.
        Mitä ihmeen raamattua sinä oikein luet jos siinä lukemassasi raamatussa ei lue, että homoseksuaalisuus on syntiä ?

        Vanha sanonta on homoseksuaalisuudesta miehimykset
        1 Kor 6 KR 1938
        9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

        Wikisanakirja
        Substantiivi[muokkaa]

        miehimys (39)
        1.(vanhentunut, raamatullinen) miespuolinen homoseksuaali, homo

        ”…jos meinaa perinteiseen kristilliseen yhteisöön kuulua ja siellä toimia.”

        Suurin osa kristittyjä hyväksyy samaa sukupuolta olevien avioliitot mutta totta kai saa olla yhteisöjä, joissa ei niin tehdä.

        Mielestäni se on hyvä asia että on jokaiselle sellaisia yhteisöjä, joiden arvojen mukaan on mukava elää. Saa olla yhteisöjä, joissa mennään ahtaankin avioliittokäsityksen mukaisesti. Sitten tulee se tärkeä MUTTA, ketään ei saa pakottaa siihen omaan näkemykseensä ja jokainen joka haluaa, saa erota tuollaisesta yhteisöstä vapaasti.


    • MessengerByAO

      Nämä keskustelut on niin suoraan lainattua:
      "Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: ..." (1. Moos. 3:1)
      Oikea vastaus: "On."

      Kyllä on Raamatussa niin selkeästi ilmoitettu, että seksi fyysisesti ja psyykisesti on vain yhden naisen ja yhden miehen välinen juttu.

      Herra Jeesus Kristus sanoi: Silloin Jeesus sanoi: "Te olette kovasydämisiä, siksi hän laati teille sen säännöksen. Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Evankeliumi Markuksen mukaan luku 10 jakeet 5, 6,7, 8 ja 9)
      Herra Jeesus Kristus sanoi: "... Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi." (Evankeliumi Markuksen mukaan luku 10 jae 19)

      Vanhan Testamentin kirjoituksista on voimassa 10 käskyä. Niihin kuuluu käsky "Älä tee aviorikosta."
      Aviorikokseen kuuluu jo pelkkä ajattelu seksistä muiden kuin oman aviopuolison kanssa. Herra Jeesus Kristus ei ottanut kirjoitusten mukaan kantaa homouteen, pedofiiliaan, zoofiiliaan ym. fetisseihin. Hän ilmoitti hyvin selvästi, yksi nainen ja yksi mies liittyy yhdeksi. Huom! Muut vaihtoehdot eivät ole Jumalan silmissä sallittuja. Sinkkuuskin on vain joidenkin tiettyjen ihmisten kohdalla suotavaa. (Matt. 19:10-12) Joko olet sinkku tai heteroliitossa. Ne on vaihtoehdot.

      Omaksi häpeäksenne vääristelette asioita ja jankutatte. Tiedätte kyllä miksi teitä kutsutaan kansan ja Jumalan edessä.

      • älkää.unohtako

        Älkää unohtako! Ja sitten oli ne ihmiset jotka äitinsä kohdusta saakka ovat sopimattomia (miehen ja naisen) avioliittoon. Evankeliumi on sitä mieltä että heteroseksiliitto ei ole kaikkia varten.


      • raamatunlukija

        Mitä Jeesus sanoi homoseksuaalisuudesta?

        Ei mitään, mutta on mielenkiintoista miettiä mitä hän sanoisi meille asiasta tänään. Kulttuuriemme väliin mahtuu yli kaksituhatta vuotta joten se on otettava huomioon. Ovathan käsittelemämme asiat hyvin kulttuurisidonnaisia joita on ymmärrettävä kontekstistaan käsin.

        Homoja oli silloin varmaan yhtä paljon kuin nykyäänkin. Asiasta ei näyttänyt tulevan kuitenkaan ongelmia Jeesuksen ajan juutalaisuudessa tai sitä ei katsottu mitenkään merkittäväksi. Jeesuksen muusta toiminnasta voimme toki päätellä jotakin. Hän suhtautui hyvin suvaitsevasti ja tasa-arvoisesti mm. naisiin, muiden uskontojen edustajiin ns. vääräuskoisiin samarialaisiin ja roomalaisiin miehittäjiin. Hän katsoi että rakkauden käskyssä tulee täytetyksi ”kaikki laki ja profeetat”. Lisäksi hän liikkui publikaanien, prostituoitujen ja muiden marginaaliryhmien parissa eikä näytä vaatineen heiltä moraalista elämänmuutosta. Riitti kun uskoi häneen.

        Jeesus julisti Mooseksen lain ruokamääräykset vanhentuneiksi, paransi sairaita sapattina ja antoi syntejä anteeksi vaikka se oli juutalaisuudessa yksin Jumalan tehtävä. Hän asetti itsensä Mooseksen lain yläpuolelle ilmoittamalla: ”Te olette kuulleet sanotuksi, mutta minä sanon teille”. Puhuessaan heteroseksuaalisesta parisuhteesta Jeesus mainitsi ettei se sovi kaikille.

        Matt. 19:10 Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin."
        11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu.
        12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."
        Uskon että Jeesus olisi varmasti kannattanut sukupuolineutraalia avioliittolakia nykypäivänä. Jeesus oli hyvin suvaitseva ja jo silloin aikaansa edellä.

        Avio/avoeroihin Jeesus suhtautui aikaansa ankarammin, mutta ei vaatinut kuitenkaan tuomioita, kivitystuomioista puhumattakaan aviorikoksen tehneille. Koska homoseksuaalisuutta voidaan hyvin verrata heteroseksuaalisuuteen, ovat eettiset arvioinnit kummassakin aivan samat. Vastuulliseen rakkauteen kuuluvan homoseksuaalisuuden minkäänlainen tuomitseminen ei sovi mielestäni Jeesuksen julistukseen. Jeesus asetti rakkauden lain kaiken edelle ja osoitti että ainut synti, josta ihmiset tullaan tuomitsemaan, on rakkaudettomuus (Matt. 25).


      • MessengerByAO

        Jatka Raamatun tutkimista niin pääset oikealle tielle.

        " Lisäksi hän liikkui publikaanien, prostituoitujen ja muiden marginaaliryhmien parissa eikä näytä vaatineen heiltä moraalista elämänmuutosta."

        Kyllä vaati. Hän vaati kääntymään syynistä ja tekemään parannuksen sekä hyvittämään pahat tekonsa.

        Aviorikos:
        Johannes 8
        3 Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen
        4 ja sanoivat: "Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa.
        5 Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?"
        6 He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.
        7 Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven."
        8 Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan.
        9 Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen.
        10 Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?"
        11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.

        Herra Jeesus Kristus paransi sairaan miehen:
        Johannes 5:14 Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin."

        Katala virkamies:
        Luukas 19
        5 Mutta tultuaan sille kohtaa Jeesus katsoi ylös ja sanoi: "Sakkeus, tule kiireesti alas. Tänään minun on määrä olla vieraana sinun kodissasi."
        6 Sakkeus tuli kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen.
        7 Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: "Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen."
        8 Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin."

        "Riitti kun uskoi häneen."

        Se on alku. Hänen avulla synneistä on helppo kääntyä, kun saa ymmärryksen ja suojelun pedon katalan eksytyksen voimasta.

        Jatka lukemista, ja mieti miksi Juudas Iskariot joutui kadotukseen, vaikka hän uskoi Jeesukseen. Usko yksinään ei riitä vaan usko ja parannuksen teko. Ja mieti sitten miksi Paavali ja Pietari saivat erehdyksensä anteeksi? He olivat erehtyneet, tekivät parannuksen ja seurasivat Jeesuksen oppeja.

        Juudas Iskariot valittiin Jeesuksen kavaltajaksi, koska hän oli kieltäytynyt tottelemasta Jumalaa. Siitä huolimatta Jumala käytti häntä.
        Lue kertomus savenvalajasta (Jer. 18:1-6). Se kertoo tämän päivän ihmisistä samalla tavalla kuin Juudas Iskariotistakin. Jumala on savenvalaja, joka haluaa tehdä savesta (ihmeisestä) kauniin vaasin. Jos savi ei suostu muotoutumaan kauniiksi astiaksi, siitä tehdään arkinen savikuppi. Ja tuo savikuppi voidaan tarvittaessa särkeä, jos se ei toimi edes savikuppina.

        Joten, jos Herra Jeesus Kristus hyväksyi opetuslapsekseen kavaltaja Juudas Iskariotin, jotta profetiat täyttyvät, on seurakuntalaistenkin hyväksyttävä "Juudakset." (Joh. 6:70) Sillä eksyttäjien tehtävä on testata uskoa. (Matt. 18:7)
        Jos Herra Jeesus Kristus hyväksyi opetuslapsekseen Paavalin ja Pietarin niin on seurakuntalaistenkin hyväksyttävä erehtyväiset ihmiset ja ojennettava heitä.
        (Matt. 16:23, Joh. 21:16)


    • Miksi_arkkipiispa_nauroi

      Eikö arkkipiispa saisi nauraa ja olla huumorintajuinen? Hihulit yrittää jo siitäkin tehdä syntiä. Itse pidän iloisista ihmisistä. Uskon että Jumalakin on huumorintajuinen.

      • määääkinen.on.atte

        Onko huumoria nauraa Jumalan vakaville sanoille?


    • kysyn7

      Uudessa liitossa kuolemantuomio ei enää ole voimassa vaan rangaistus tapahtuu seurakunnasta erottamalla. "Poistakaa keskuudestanne se joka on paha".

      Jos pahantekijä ei seurakunnasta erottamisenkaan jälkeen kadu, eikä hylkää syntiään joutuu hän kokemaan toisen kuoleman tulisessa järvessä. Eli synnintekijä ei peri iankaikkista elämää.

      Luterilainen kirkko valtaosin koostuu ei uskovista ihmisitä ja nyt he ovat saaneet itselleen ei uskovan johtajan. Eli kansa saa sellaisen johtajan kuin se on ansainnut.

      Ei voi sanoa muuta kuin Kääntykää! Kääntykää! Jeesuksen puoleen kun armon ovi vielä on auki!

      • luterilainen_

        Kuvittelen olevasi synnitön - vai? Kyllä asia on niin, että vain syntinen voi saada armon. Eivät synnittämät mitään armoa tarvitse. Myös uskova tekee syntiä joka päivä ajatuksin, sanoin ja teoin. Ainakin me luterilaiset.


      • näin.se.menee

        Vanha testamentti on voimassa myös uuden liiton aikana. Jeesus kertoi tulleensa tottelemaan lakia ja kertoi, että Mooseksen laki on voimassa niin kaunan, kuin on taivas ja maa olemassa eli uuden liiton aikana tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti.

        Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Kun roomalaiskatolinen kirkko nousi valtaan, niin se halusi tuhota juutalaisperinteet pois kristinuskosta, jotta roomalaisten epäjumalien tavat voitiin sekoittaa osaksi kristinuskoa. Roomalaiskatolinen kirkko loi harhaopin, että uuden liiton aikana laki ei olisi enää voimassa ja tämä harhaoppi on periytynyt evankelisluterilaiseen kirkkoon. Edellä olevat Jeesuksen sanat kertovat siitä, että papit helposti menettävät pelastuksensa. Eikös Jeesus sanonut, että vain hyvin harva pääsee taivaaseen, mikä koskee myös pappeja:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14419942/vain-harva-pappi-paasee-taivaaseen


    • Niinsemeneee

      Arkkipiispa nauroi siksi, koska hän ei usko Jumalan sanaan, vaan sepittää omia mieltymyksisään.

      • Uskotko sinä Jumalan sanaan ja Raamattuun siten kun se on kirjoitettu?


      • järkeväuskoo
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Uskotko sinä Jumalan sanaan ja Raamattuun siten kun se on kirjoitettu?

        Typerä kysymys - tottakai


      • järkeväuskoo kirjoitti:

        Typerä kysymys - tottakai

        En kyllä sinulta kysynyt.

        Mutta jos noin uskot niin silloin et voi Raamattuun perustuen vastustaa kahden naisen välistä seksiä tai avioliittoa.


      • korvike.kahvi
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        En kyllä sinulta kysynyt.

        Mutta jos noin uskot niin silloin et voi Raamattuun perustuen vastustaa kahden naisen välistä seksiä tai avioliittoa.

        Älä himoitse


      • korvike.kahvi kirjoitti:

        Älä himoitse

        MIten tuo liittyy asiaan? Missä yhteydessä Raamattu muuten käyttää sanaa himoitse?


      • Miksi arkkipiispa naurahti ja hymyili sitä ei tiedä muut kuin arkkipiispa itse.


      • Olette piintyneitä väärintulkitsijoita ja täynnä pelkkää ilkeämielisyyttä. Jokaista ilmettä ja elettä vahtaatte, että mitä pahaa siitä voisi sanoa.


      • suuret.linjat
        mummomuori kirjoitti:

        Olette piintyneitä väärintulkitsijoita ja täynnä pelkkää ilkeämielisyyttä. Jokaista ilmettä ja elettä vahtaatte, että mitä pahaa siitä voisi sanoa.

        Mäkinen on kokonaisuutena kuvotus!


      • Konepistooli7
        mummomuori kirjoitti:

        Olette piintyneitä väärintulkitsijoita ja täynnä pelkkää ilkeämielisyyttä. Jokaista ilmettä ja elettä vahtaatte, että mitä pahaa siitä voisi sanoa.

        Puhutkohan nyt itsestäsi, mummomuori, jotenkin voisi nuo sanat kuvata kenties sinua, liberaali tai jokin sen kaltainen " variksenpelätin " kun olet ilmaissut olevasi.


    • Viittamies

      Eräs Raamatun keskeisiä käsitteitä on synti. Synti on Jumalan Sanassaan määrittelemä rikkomus, joka rikkoo ihmisen Jumalasuhteen ja Jumalan pyhyyskriteerin.
      Keskeistä on myös se että synti vaatii sovituksen.

      Olisi mielenkiintoista tietää mitä Kari Mäkinen pitää syntinä. Onko hänellä valtuudet määritellä synti synnittömyydeksi ohi Jumalan?

      Jos nyt jokin on syntiä Raamatun mukaan niin homoseksuaalisuuden harjoittaminen. Murhaaminen on myös syntiä. Onkohan Mäkinen sitä mieltä että ei ole ? Jos keskeiset synnit eivät ole syntejä niin miksi Raamatun mukaan Jeesuksen tuli sovittaa ihmisten synnit? Miksi jotakin pitää sovittaa jos ei ole mitään sovitettavaa.

      Ymmärrän ateistin joka kieltää uskovansa mihinkään jumalaan...mutta en voi ymmärtää tällaisen kirkonmiehen logiikkaa.

      Koko kirja pitää uudelleen tulkita että se menisi Mäkisen kummalliseen oppiin sopivaksi.

      Mitähän Mäkinen esim. Luulee Jeesuksen varoituksen suolan käymisestä mauttomaksi tarkoittavan?

      Jos esim. Jääkiekossa selkeä kampitus ja korkea maila ei aiheuttaisi vihellystä, niin kuinka kauan näistä viheltämätön tuomari saisi viheltää tärkeitä matseja.

      Hänen linjansa olisi väljähtänyt eikä hän noudattaisi sääntökirjaa. Toisin sanoen hänen suolansa olisi käynyt suolattomaksi.

      Samoin on nyt käynyt tämän Mäkisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe