Mitkä huollot teette (teetätte) syksyllä ja mitkä keväällä? Itsellä VP ad41 turbolla.
Volvo Penta syksy/kevät
23
562
Vastaukset
- muutamiahuoltoja
Syksy. Öljynvaihdot ja suodattimet, joka toinen vuosi jäähdytysnesteen, merivesi puoli ajetaan glygolilla.
Elintarvike glygolia vesitankkiin n.10 l ja kaikista hanoista huuhtelu näin myös hajulukot suojautuvat, samalla litkulla wc altaaseen ja septiin, suihkun viemäriin ja harmaavesitankkiin. Samaa tavaraa kansihuuhtelu järjestelmään.
Kevät. Polttoainesuodattimet, ilmansuodatin, impelerin tarkastus/vaihto, hihnojen tarkistus/vaihto. - tärkeimpiä
Syksy: glykoliajo ja talven aikana moottorien öljyn- ja suodattimien vaihdot sekä PA sekundäärisuodattimien vaihto.
Racorien panosten vaihto vain, jos ovat likaiset. Vaihteiston öljyn ja suodattimien vaihto joka toinen vuosi ja samalla sakkakupin tyhjennys.
Öljynlauhduttimien (kone ja vaihteisto) puhdistus joka 5. vuosi ja samalla jäähdytysnesteen vaihto.
Impellerit joka toinen vuosi.
Sinkit tarkastus ja tarvittaessa vaihto joka vuosi.
Keulapotkurin öljyt ja rasvanipat tarkastus/täyttö joka vuosi
Suuri osa tarkastuksista tehdään ennen liikkeellelähtöä joka kerta, kuten jäähdytysveden määrä ja öljyjen määrä. Vaihteistoöljy tarkastetaan matkan lopuksi koneiden vielä käydessä.
Kylmäkoneiston nestemäärä tarkastetaan silloin tällöin.
Jotain varmaankin unohtui tuosta listasta.
Työt tehdään talven aikana hallissa.Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.
- KivaSaadaTunnustusta
10-14 kirjoitti:
Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.
Kiitos vaan.
Mulla on arvokas lasti - perhe.
Tarkastan myös pilssin koska se kertoo paljon siitä, mitä konehuoneessa on meneillään :D - atomiinus
10-14 kirjoitti:
Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.
Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?
atomiinus kirjoitti:
Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?
Niinhän siellä lukee, mutta hyvin harva todellisuudessa niin tekee. En itsekään katso niitä kuin satunnaisesti, pilssiin on kyllä tapana vilkaista aina veneelle tullessa vaikkei olisi edes mihinkään lähdössä. En väitä tapaani (siis sitä nestetasojen yms. tarkastamattomuutta) hyväksi, mutta erittäin yleinen se on.
Vähän sama juttu kuin se, että autoissa yleensä yhä kehotetaan mm. tarkistamaan rengaspaineet, mutta käytännössä se tehdään kahdesti vuodessa eli renkaanvaihtojen kohdalla ja me, jotka emme viitsi vaihtaa itse vaan teetämme työn, emme tee sitä itse koskaan. Niin se vain menee.
Kääntöpuolena tähän on sitten se, että n. 20 veneilyvuoden ja kymmenientuhansien kuljettujen mailien/tuhansien moottorituntien kuluessa ei ole ollut yhtään sellaista ongelmaa, joka olisi ollut noilla tarkastustoimilla vältettävissä. Yksi huonon polttoaineen aiheuttama ongelma (ilmeisesti vettä Kotkasta tankatussa dieselissä), mutta ei sitäkään olisi ehtinyt millään ennakkotarkastuksella välttää.
En siis kuitenkaan suosittele omaa tapaani, päinvastoin, kyllähän tuollainen tarkkuus ihan hatunnoston arvoista on. Mutta ei meistä tosielämässä monikaan niin tee.- hyväsuodatinparempimieli
atomiinus kirjoitti:
Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?
Itselläni on painemittarit tupla raconissa ja siitä johdotus ohjaamoon, näkee mittarista...
Kyllä sen voi avata ja katsoa ja laittaa takaisin, ei tarvii ilmata...
- suuttimet
Suuttimet on huollettava mahdollisimman usein.
Minulle sanottiin silloin, kun itsellä oli aikanaan tuo 41-kone veneessä, Volvon huollossa, ettei suuttimiin ole järkevää puuttua, ellei ala esiintyä niiden ongelmiin viittaavia oireita. Eli ei missään tapauksessa "mahdollisimman usein" vaan "vain tarvittaessa".
- kyllä-vaan
10-14 kirjoitti:
Minulle sanottiin silloin, kun itsellä oli aikanaan tuo 41-kone veneessä, Volvon huollossa, ettei suuttimiin ole järkevää puuttua, ellei ala esiintyä niiden ongelmiin viittaavia oireita. Eli ei missään tapauksessa "mahdollisimman usein" vaan "vain tarvittaessa".
Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.
- wfwffff
kyllä-vaan kirjoitti:
Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.
Suuttimilla on ihan oma huoltovälinsä, joka löytyy manuaalista. Toisaalta yleensä huolto pitää tehdä ennen sitä. Pakokaasun väristä sen huomaa.
kyllä-vaan kirjoitti:
Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.
Mistäpä minäkään asiasta itse tiedän, mutta pidän Volvon merkkihuollon sanomaa uskottavampana kuin kenenkään muun. Varsinkin kun he sanovat jotain, joka vie heiltä tuloja.
- P.Eräreikä
Mites huohotinsuodatin ??
- wasefweff
Onko Volvossa sellainen?
Hiiteen tollaset, virtausta hidastava pönttö ja putki ulos on paras - Syrjähdys
Jos vettä tai öljyä kuluu, on luonnollista myös tarkastaa tilanne, mutta jos koko kesä / huoltoväli mennään ilman että nestepinnat oleellisesti laskee, ei niitä tule myöskään ennen joka lähtöä tarkastettua. Itselläni em syystä lähtötarkastuksena on konekopan avaus ja silmäys että koneesta ei ole vuotanut mitään ja jäähdytysveden kierron tarkastus samalla kun irroittaa poijuköyden.
- Kuivinjaloin
Jokainen oppii tuntemaan oman veneensä ja ne kohteet, mitkä pitää tarkastaa. Toisaalta se voi johtaa siihen, ettei huomaa, jos joku paikka alkaa oireilemaan. Samalla, kun on koneen vieressä, on helppo tarkastaa kaikki paikat.
Kuiva pilssi on aika hyvä yleisindikaattori. - Kuivahkopilssi
Mulla ainakin sadevettä pääsee tuuletusritilöiden kautta valumaan pilssiin, ja siellä on siksi aina jonkin verran vettä, kun pilssipumppukaan ei sitä ihan tyhjäksi saa. Näin on aika monessakin veneessä.
- Omanveneentuntee
Kuivahkopilssi kirjoitti:
Mulla ainakin sadevettä pääsee tuuletusritilöiden kautta valumaan pilssiin, ja siellä on siksi aina jonkin verran vettä, kun pilssipumppukaan ei sitä ihan tyhjäksi saa. Näin on aika monessakin veneessä.
Sama vika, paitsi että vesi on akseleista.
Veden määrä, väri ja öljypitoisuus kertoo kuitenkin aika paljon. Minulla vesimäärä on yleensä sellainen ettei pilssipumppu edes lähde käyntiin.
- VolPen
Kiitokset kahdelle ensimmäiselle asiallisista vastauksista (siihen mitä kysyttiin)! Sit lähti sivuraiteelle..
- wrgwfg
Kiitos täysin turhasta kommentista.
- tärkeipiä
Kampikammion suodatin vastaus oli myös asiallinen tarkistaa/vaihtaa jos männöö tukkoon saattaa puskea öljyt jostain ulos
https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/vasi-volvo-penta/huolto-osat/vsvh-suodattimet/kampikammion-suodatin-volvo-pentoihin-rec876069/
Liikkeen sivuilla väittävä sopivan KAD/KAMD koneisiin, mutta nissä tuuletus hoidettu ilman suodatinta... - Kuutavajälli
Ainakin Kad 32 koneessa on kyseinen suodatin, miksei siis muissakin kad koneissa ?
- tärkeimpiä
Kuutavajälli kirjoitti:
Ainakin Kad 32 koneessa on kyseinen suodatin, miksei siis muissakin kad koneissa ?
Mulla oli vanhassa -04 malliset kad44 ja niissä oli viety kampikammiosta letku muistaakseni joko ventiili koneistoon tai ilmansuodattimen jälkeen ennen turboa siihen ilmansuodatus härpäkkeeseen n.2cm mustalla kumiputkella, n jaksa kaivaa räjäytys kuvaa, sama juttu nykyisessä cummins 5,9qsb 380hv koneessa.
Eli pahoittelut kaikille kad koneiden omistajille joilla kampikammion suodatin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2362580- 1201549
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit101474TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161392Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961305Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71150Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9882- 56868
- 61868
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1815