Volvo Penta syksy/kevät

VolPen

Mitkä huollot teette (teetätte) syksyllä ja mitkä keväällä? Itsellä VP ad41 turbolla.

23

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutamiahuoltoja

      Syksy. Öljynvaihdot ja suodattimet, joka toinen vuosi jäähdytysnesteen, merivesi puoli ajetaan glygolilla.

      Elintarvike glygolia vesitankkiin n.10 l ja kaikista hanoista huuhtelu näin myös hajulukot suojautuvat, samalla litkulla wc altaaseen ja septiin, suihkun viemäriin ja harmaavesitankkiin. Samaa tavaraa kansihuuhtelu järjestelmään.

      Kevät. Polttoainesuodattimet, ilmansuodatin, impelerin tarkastus/vaihto, hihnojen tarkistus/vaihto.

    • tärkeimpiä

      Syksy: glykoliajo ja talven aikana moottorien öljyn- ja suodattimien vaihdot sekä PA sekundäärisuodattimien vaihto.
      Racorien panosten vaihto vain, jos ovat likaiset. Vaihteiston öljyn ja suodattimien vaihto joka toinen vuosi ja samalla sakkakupin tyhjennys.
      Öljynlauhduttimien (kone ja vaihteisto) puhdistus joka 5. vuosi ja samalla jäähdytysnesteen vaihto.
      Impellerit joka toinen vuosi.
      Sinkit tarkastus ja tarvittaessa vaihto joka vuosi.
      Keulapotkurin öljyt ja rasvanipat tarkastus/täyttö joka vuosi

      Suuri osa tarkastuksista tehdään ennen liikkeellelähtöä joka kerta, kuten jäähdytysveden määrä ja öljyjen määrä. Vaihteistoöljy tarkastetaan matkan lopuksi koneiden vielä käydessä.
      Kylmäkoneiston nestemäärä tarkastetaan silloin tällöin.

      Jotain varmaankin unohtui tuosta listasta.
      Työt tehdään talven aikana hallissa.

      • Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.


      • KivaSaadaTunnustusta
        10-14 kirjoitti:

        Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.

        Kiitos vaan.
        Mulla on arvokas lasti - perhe.

        Tarkastan myös pilssin koska se kertoo paljon siitä, mitä konehuoneessa on meneillään :D


      • atomiinus
        10-14 kirjoitti:

        Pitää nostaa hattua tunnustukseksi tunnollisuudesta, en tunne itse ketään, joka rutiininomaisesti tsekkaisi koneesta yhtään mitään ennen starttia, ellei mittaristossa näy jotain hassua. Tai vaihteistoöljyä ajon jälkeen.

        Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?


      • atomiinus kirjoitti:

        Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?

        Niinhän siellä lukee, mutta hyvin harva todellisuudessa niin tekee. En itsekään katso niitä kuin satunnaisesti, pilssiin on kyllä tapana vilkaista aina veneelle tullessa vaikkei olisi edes mihinkään lähdössä. En väitä tapaani (siis sitä nestetasojen yms. tarkastamattomuutta) hyväksi, mutta erittäin yleinen se on.

        Vähän sama juttu kuin se, että autoissa yleensä yhä kehotetaan mm. tarkistamaan rengaspaineet, mutta käytännössä se tehdään kahdesti vuodessa eli renkaanvaihtojen kohdalla ja me, jotka emme viitsi vaihtaa itse vaan teetämme työn, emme tee sitä itse koskaan. Niin se vain menee.

        Kääntöpuolena tähän on sitten se, että n. 20 veneilyvuoden ja kymmenientuhansien kuljettujen mailien/tuhansien moottorituntien kuluessa ei ole ollut yhtään sellaista ongelmaa, joka olisi ollut noilla tarkastustoimilla vältettävissä. Yksi huonon polttoaineen aiheuttama ongelma (ilmeisesti vettä Kotkasta tankatussa dieselissä), mutta ei sitäkään olisi ehtinyt millään ennakkotarkastuksella välttää.

        En siis kuitenkaan suosittele omaa tapaani, päinvastoin, kyllähän tuollainen tarkkuus ihan hatunnoston arvoista on. Mutta ei meistä tosielämässä monikaan niin tee.


      • hyväsuodatinparempimieli
        atomiinus kirjoitti:

        Siis ohjekirjassahan lukee ,että aina ennen lähtöä katso öljyn, jäähdytysnesteen ja trimmiöljyn jne pinta ja yleissilmäys. Vaikka ei lukisikaan, katson ne , kun kerran ollaan vesillä, jossa koneen sammuminen voi olla hengenvaarallista. Aina reissujen välissä katson ne. Miten muuten Racorin likaisuuden näkee avaamatta suodatinkantta ja nostamatta suodatinta?

        Itselläni on painemittarit tupla raconissa ja siitä johdotus ohjaamoon, näkee mittarista...

        Kyllä sen voi avata ja katsoa ja laittaa takaisin, ei tarvii ilmata...


    • suuttimet

      Suuttimet on huollettava mahdollisimman usein.

      • Minulle sanottiin silloin, kun itsellä oli aikanaan tuo 41-kone veneessä, Volvon huollossa, ettei suuttimiin ole järkevää puuttua, ellei ala esiintyä niiden ongelmiin viittaavia oireita. Eli ei missään tapauksessa "mahdollisimman usein" vaan "vain tarvittaessa".


      • kyllä-vaan
        10-14 kirjoitti:

        Minulle sanottiin silloin, kun itsellä oli aikanaan tuo 41-kone veneessä, Volvon huollossa, ettei suuttimiin ole järkevää puuttua, ellei ala esiintyä niiden ongelmiin viittaavia oireita. Eli ei missään tapauksessa "mahdollisimman usein" vaan "vain tarvittaessa".

        Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.


      • wfwffff
        kyllä-vaan kirjoitti:

        Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.

        Suuttimilla on ihan oma huoltovälinsä, joka löytyy manuaalista. Toisaalta yleensä huolto pitää tehdä ennen sitä. Pakokaasun väristä sen huomaa.


      • kyllä-vaan kirjoitti:

        Ainakin tämän palstan 'asiantuntijat' ovat toistuvasti kehottaneet nimenomaan suuttimien huollon tärkeyttä.

        Mistäpä minäkään asiasta itse tiedän, mutta pidän Volvon merkkihuollon sanomaa uskottavampana kuin kenenkään muun. Varsinkin kun he sanovat jotain, joka vie heiltä tuloja.


    • P.Eräreikä

      Mites huohotinsuodatin ??

    • wasefweff

      Onko Volvossa sellainen?
      Hiiteen tollaset, virtausta hidastava pönttö ja putki ulos on paras

    • Syrjähdys

      Jos vettä tai öljyä kuluu, on luonnollista myös tarkastaa tilanne, mutta jos koko kesä / huoltoväli mennään ilman että nestepinnat oleellisesti laskee, ei niitä tule myöskään ennen joka lähtöä tarkastettua. Itselläni em syystä lähtötarkastuksena on konekopan avaus ja silmäys että koneesta ei ole vuotanut mitään ja jäähdytysveden kierron tarkastus samalla kun irroittaa poijuköyden.

      • Kuivinjaloin

        Jokainen oppii tuntemaan oman veneensä ja ne kohteet, mitkä pitää tarkastaa. Toisaalta se voi johtaa siihen, ettei huomaa, jos joku paikka alkaa oireilemaan. Samalla, kun on koneen vieressä, on helppo tarkastaa kaikki paikat.
        Kuiva pilssi on aika hyvä yleisindikaattori.


      • Kuivahkopilssi

        Mulla ainakin sadevettä pääsee tuuletusritilöiden kautta valumaan pilssiin, ja siellä on siksi aina jonkin verran vettä, kun pilssipumppukaan ei sitä ihan tyhjäksi saa. Näin on aika monessakin veneessä.


      • Omanveneentuntee
        Kuivahkopilssi kirjoitti:

        Mulla ainakin sadevettä pääsee tuuletusritilöiden kautta valumaan pilssiin, ja siellä on siksi aina jonkin verran vettä, kun pilssipumppukaan ei sitä ihan tyhjäksi saa. Näin on aika monessakin veneessä.

        Sama vika, paitsi että vesi on akseleista.
        Veden määrä, väri ja öljypitoisuus kertoo kuitenkin aika paljon. Minulla vesimäärä on yleensä sellainen ettei pilssipumppu edes lähde käyntiin.


    • VolPen

      Kiitokset kahdelle ensimmäiselle asiallisista vastauksista (siihen mitä kysyttiin)! Sit lähti sivuraiteelle..

      • wrgwfg

        Kiitos täysin turhasta kommentista.


      • tärkeipiä

      • Kuutavajälli

        Ainakin Kad 32 koneessa on kyseinen suodatin, miksei siis muissakin kad koneissa ?


      • tärkeimpiä
        Kuutavajälli kirjoitti:

        Ainakin Kad 32 koneessa on kyseinen suodatin, miksei siis muissakin kad koneissa ?

        Mulla oli vanhassa -04 malliset kad44 ja niissä oli viety kampikammiosta letku muistaakseni joko ventiili koneistoon tai ilmansuodattimen jälkeen ennen turboa siihen ilmansuodatus härpäkkeeseen n.2cm mustalla kumiputkella, n jaksa kaivaa räjäytys kuvaa, sama juttu nykyisessä cummins 5,9qsb 380hv koneessa.

        Eli pahoittelut kaikille kad koneiden omistajille joilla kampikammion suodatin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe