Ratikan täyssumutus tulojen

ei-sumutettavissa

suhteen.

Ratikan kerrotaan tuottavan, ok minäpä kerron miten se tuottaa. Kuten kaupunki uhoaa niin kiinteistöjen arvo eli suomeksi sanottuna tonttimaan hinta ja asunnot kallistuvat. Tuo kallistuminen lasketaan Suomessa kuten muuallakin länsimaissa bruttokansantuotteen nousuksi joten siinä katsotaan Suomen tienanneen tuon summa. Tosiasiassa ei kuitenkaan mitään ole tienattu muualla kuin typerässä tilastossa.

Toinen on se jutska kun kaupungin omistaman tonttimaan hinta nousee niin kaupunki laskee sen tulokseen. Mutta mistä siinäkin on tosiasiassa kyse. Kyse on siitä, että asuntojen hinnat nousevat eli koko rahan maksavat asuntojen ostajat. Ja kun ne nousevat yhdessä kohtaa kaupunkia niin ne nousevat kaikkialla.

Juju onkin tämä, että pitääkö meidän tamperelaisten veronmaksajien sijoittaa yli 300 miljoonaa euroa siihen, että saataisiin täällä asuntojen hinnat nousuun? Eivätkö ne ole jo tarpeeksi korkeat, miksi pitää nostaa väkisin. Ensin maksaa ratikka ja sitten siitä johtuen kalliimmat asunnot, hei halooo !!!!

Kuten näemme niin ratikan väitetty tulo koostuu kahdesta elementistä: 1. Tyhjää, laskennallista ilmaa 2. Asuntojen hintojen nousu jonka me maksamme ratikan lisäksi. Mitään muuta tuloa ei ratikasta ole voitu osoittaa.

40

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivanskeidaakaikki

      Niin ja ne kuvitteellisen hirmuiset lipputulotkin, meidän veronmaksajien rahaahan nekin ovat ja maksettaisiin nyssessäkin, huoh, missä pihvi.

      • honey.money

        Pihvi on sijoittajien hollilla


      • siellä.on
        honey.money kirjoitti:

        Pihvi on sijoittajien hollilla

        Ratikkareitin varrella kypsyy mehevä pihvi


      • mehevälemppa
        siellä.on kirjoitti:

        Ratikkareitin varrella kypsyy mehevä pihvi

        Kypsymistä se on pahentuminenkin.


      • honey.money
        mehevälemppa kirjoitti:

        Kypsymistä se on pahentuminenkin.

        Isojen poikien pihvit eivät juuri pahene


    • ratikka.teiskoon

      Maan valmistaminen on lopetettu. Maata kannattaa aina hankkia. Teiskolaiset ovat rikkaimpia tamperelaisia.

      • kyllä.löytyy

        Raakamaasta valmistetaan rakennusmaata kaavoittamalla. Raakamaata riittää


    • parempihuominenlapsille

      Tässä on vaihtoehto vaikka kuvitteelliselta Kihniön kunnalta. Tonttimaan hinta ei nouse, vaan laskee. Aloitekykyä omaavat siirtyvät muualle. Paikkakunnan tulevaisuus on... Mikä?

      • varma.homma

        Tehdään Kihniöön ratikka. Jo alkavat elinkeinot kukoistaa ja ihmisiä virtaa kuntaan. Ratikka saadaan maksuun maan hinnan nousulla. Jos ei onnaa, palkataan jokunen pormestari kylään. Ei voida epäonnistua


      • parikymmentävuotta

        Jossain vaiheessa ratikka tulee Ylöjärvelle ja Pirkkalaan asti. Sen maksavat he tietenkin itse uusien asukkaiden toivossa ilomielin.


    • hidason

      Tontti maata on Tampereella vaikka kuinka . Ennen niitä jaettiin ilmaiseksi, jokainen sai rintamamiestontin , niin nousi Nekalat ja Kissanmaat. Tampere voisi kaavoittaa Teiskosta omakotitontteja nimellishintaan. Ei se veden ja sähkön vetäminen ole niin kallista. Sen sijaan kaupungilla on ruuhkaa, kun sen täytyy pitää Infra omissa käsissä eikä voi antaa sitä yksityisille tahoille. Pienemmissä kunnissa ei kunta hoida tuommoisia vaan ne on ulkoistettu.

      • kyllämaksaa

        "Ei se veden ja sähkön vetäminen ole niin kallista." Lisäksi pitää vetää tiet, ne peltilehmien laidunnuspolut. Kokonaisuus on oikeasti kallista uusilla asuinalueilla.


      • hajaalue

        Kaupunkiin tiivistettäessä kustannukset jäävät noin 20%:iin verrattuna, kun aletaan rakentamaan haja-alueille.


      • ei.hullukaan
        hajaalue kirjoitti:

        Kaupunkiin tiivistettäessä kustannukset jäävät noin 20%:iin verrattuna, kun aletaan rakentamaan haja-alueille.

        Kuka siellä sairastumatta kykenee asumaan?


      • maksa.pois
        kyllämaksaa kirjoitti:

        "Ei se veden ja sähkön vetäminen ole niin kallista." Lisäksi pitää vetää tiet, ne peltilehmien laidunnuspolut. Kokonaisuus on oikeasti kallista uusilla asuinalueilla.

        Maksatetaan nykyisillä käyttäjillä vesimaksuina ja sähkönsiirtomaksuina. Joten ei huolta


    • nysset-kunniaan

      On paljon muutakin sumutusta. Kuten ratikan helppokäyttöisyys kun laiturit ovat ratikan lattian tasalla. Hyvänen aika sentään, mikä estää nostamasta bussien laiturit ihan samalla tavalla? Ei niin mikään.

      Toinen sumutus on se kun sanotaan ratikan olevan mukavampi matkustajille. Miksi olisi jotain ongelmaa tehdä nysse sisältä samanlaiseksi kuin ratikka? Ei sitäkään mikään estä.

      Kolmantena voisi mainita ratikan nopeus. Nythän n Aamuehdessä, että ratikka pysähtyy JOKA pysäkillä aina. Nysse pysähtyy vain tarvittaessa eli on nopeampi varsinkin hiljaisina aikoina.

      Neljäs, ratikalle voidaan tehdä nopeuttavat liikennevalot. Mikään ei estä tekemästä nysseille aivan samanlaisia valoja.

      Viidentenä kun puhutaan dieselbussien saasteista. Miksi vaietaan sähköbusseista ikään kuin niitä ei olisi olemassakaan?

      Ratikkaa jopa kehdataan sanoa joustavaksi. Mikä siinä joustaa, hei? Kun ratikka joutuu risteyksessä kolariin niin koko liikenne seisoo kumpaankin suuntaan niin kauan kuin paikalla on Pelastuslaitos, ambulanssit ja poliisit. Voi mennä jopa tuntikin ja on ihmisillä kivaa seistä armottomassa pakkasviimassa odottelemassa sitä "joustavaa ja palvelevaa" ratikkaa. Busseille järjestetään liikenteenohjaus ja homma pelaa, tosin tietysti syntyvän ruuhkan takia hidastuneena mutta pelaa kuitenkin.

      • EiRa.Tikkaa

        Ei kannata unohtaa, että ratikka köröttää vain sitä yhtä ja samaa reittiä. Jos matkustat johonkin muualle laitakaupungille, joudut kuitenkin turvautumaan siihen epämukavaan saastuttavaan linja-autoon.


      • hidastamenoa

        "Kolmantena voisi mainita ratikan nopeus. Nythän n Aamuehdessä, että ratikka pysähtyy JOKA pysäkillä aina. Nysse pysähtyy vain tarvittaessa eli on nopeampi varsinkin hiljaisina aikoina."

        Lisänä vaihtoaika Lietsussa ja Kalevassa johonkin keräilybussiin. Suoraan vaikkapa Tesomalle ajava nysse on paljon nopeampi kuin kiertää Lietsun kautta joka pysäkillä pysähtyen ja vaihtoaika päälle.


      • kriih-krääh
        hidastamenoa kirjoitti:

        "Kolmantena voisi mainita ratikan nopeus. Nythän n Aamuehdessä, että ratikka pysähtyy JOKA pysäkillä aina. Nysse pysähtyy vain tarvittaessa eli on nopeampi varsinkin hiljaisina aikoina."

        Lisänä vaihtoaika Lietsussa ja Kalevassa johonkin keräilybussiin. Suoraan vaikkapa Tesomalle ajava nysse on paljon nopeampi kuin kiertää Lietsun kautta joka pysäkillä pysähtyen ja vaihtoaika päälle.

        Juu, mutta kun ne ratikat on niin kauniin värisiä ja tuottavat meille kaksi euroa yhdestä eurosta


      • tebbo

        "Toinen sumutus on se kun sanotaan ratikan olevan mukavampi matkustajille. Miksi olisi jotain ongelmaa tehdä nysse sisältä samanlaiseksi kuin ratikka? Ei sitäkään mikään estä."

        Ratikka on sisätiloiltaan paljon leveämpi, kuin bussi. Yksinkertaisesti siksi ehdotukssesi ei toimi. Eikä kukaan valmistaja valmista edes busseja, jotka olis erikoisleveitä.

        "Neljäs, ratikalle voidaan tehdä nopeuttavat liikennevalot. Mikään ei estä tekemästä nysseille aivan samanlaisia valoja."

        Ja samantien kaistat yms. jotta se todellisuudessa toimii, pitää aikataulunsa, on muusta liikenteestä erillään jne. Kaupungin tekemän raitiotien yleisselvityksen mukaan, jossa muutamia eri bussivaihtoehtoja verrattiin ratikkaan, halvin bussivaihtoehdon toteutus maksaa 134 miljoonaa ekua. Kallein 204 miljoonaa. Eli hinnat ovat niissäkin muuta, kuin mikään ilmainen.

        "Ratikkaa jopa kehdataan sanoa joustavaksi. Mikä siinä joustaa, hei? Kun ratikka joutuu risteyksessä kolariin niin....."

        Ratikkalinjalle on tarkoitus toteuttaa puolenvaihtopaikkoja, jos esim. jollain kohdalla sattuu liikenneonnettomuus, joka sulkee jossain kohdassa kyseenomaisen kohdan suunnan kiskonkäyttömahdollisuuden eli näillä varmistetaan ratikoiden liikkuminen.


      • Ylikapea.ratikka
        tebbo kirjoitti:

        "Toinen sumutus on se kun sanotaan ratikan olevan mukavampi matkustajille. Miksi olisi jotain ongelmaa tehdä nysse sisältä samanlaiseksi kuin ratikka? Ei sitäkään mikään estä."

        Ratikka on sisätiloiltaan paljon leveämpi, kuin bussi. Yksinkertaisesti siksi ehdotukssesi ei toimi. Eikä kukaan valmistaja valmista edes busseja, jotka olis erikoisleveitä.

        "Neljäs, ratikalle voidaan tehdä nopeuttavat liikennevalot. Mikään ei estä tekemästä nysseille aivan samanlaisia valoja."

        Ja samantien kaistat yms. jotta se todellisuudessa toimii, pitää aikataulunsa, on muusta liikenteestä erillään jne. Kaupungin tekemän raitiotien yleisselvityksen mukaan, jossa muutamia eri bussivaihtoehtoja verrattiin ratikkaan, halvin bussivaihtoehdon toteutus maksaa 134 miljoonaa ekua. Kallein 204 miljoonaa. Eli hinnat ovat niissäkin muuta, kuin mikään ilmainen.

        "Ratikkaa jopa kehdataan sanoa joustavaksi. Mikä siinä joustaa, hei? Kun ratikka joutuu risteyksessä kolariin niin....."

        Ratikkalinjalle on tarkoitus toteuttaa puolenvaihtopaikkoja, jos esim. jollain kohdalla sattuu liikenneonnettomuus, joka sulkee jossain kohdassa kyseenomaisen kohdan suunnan kiskonkäyttömahdollisuuden eli näillä varmistetaan ratikoiden liikkuminen.

        "Ratikka on sisätiloiltaan paljon leveämpi, kuin bussi. Yksinkertaisesti siksi ehdotukssesi ei toimi. Eikä kukaan valmistaja valmista edes busseja, jotka olis erikoisleveitä."

        Ratikka on kapea ja ahdas.

        Esim. AutoTram -bussi; leveys 2550 mm

        Esim. Skoda-ratikka; leveys 2400 mm

        Ulkomitat korreloivat 1:1-suhteessa sisätilojen kanssa.

        Ratikka ei myöskään mahdu rautatietunnelin ali, koska on liian korkea. Ratikassa ovat kaikki mitat väärin suhteessa kuljetuskapasiteettiin, mutta etenkin hintaan.


      • tebbo
        Ylikapea.ratikka kirjoitti:

        "Ratikka on sisätiloiltaan paljon leveämpi, kuin bussi. Yksinkertaisesti siksi ehdotukssesi ei toimi. Eikä kukaan valmistaja valmista edes busseja, jotka olis erikoisleveitä."

        Ratikka on kapea ja ahdas.

        Esim. AutoTram -bussi; leveys 2550 mm

        Esim. Skoda-ratikka; leveys 2400 mm

        Ulkomitat korreloivat 1:1-suhteessa sisätilojen kanssa.

        Ratikka ei myöskään mahdu rautatietunnelin ali, koska on liian korkea. Ratikassa ovat kaikki mitat väärin suhteessa kuljetuskapasiteettiin, mutta etenkin hintaan.

        Uusi ratikka on päätettyv rakentaa mm. näissä kaupungeissa: Bergen, Oslo, Århus, Odense, Kööpenhamina, Lund, Helsinki, Tukholma, Göteborg ja Norrköping.

        Monet noista Tamperetta pienempiä paikkoja. Eli pienemmätkin paikat jopa näkevät tämän hyödyllisenä; mutta sitten on Tampere! Tampere on liian pieni, menee konkkaan ja kaikkea muuta perustelematonta, kuten on kuultu monesti.

        Ratikka säästää 2005-2007 HKL:n ja Ratahallintokeskuksen puolueettomien ja luotettavien selvitysten ja kokemusten mukaan 4 miljoonaa euroa liikennöintikustanuksissa 22 km pituisella linjalla bussiin verrattuna. Tampereella on useampia pitkiä itä-länsi linjoja, jotka korvaisi ratikka.

        http://www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm

        Rautatietunneli ei ole mikään ongelma, sillä kuten suunnitelmista käy ilmi, on ajoradasta poistettava 50 cm, jotta se mahtuu tunnelista.

        Suuret bussit ovcat nivelbusseja. Niitä on tunnetusti kokeiltu Treella, huonolla menestyksellä koska ne hajoavat nivelistään liiallisen ylös-alas -liikkeen tien epätasaisuuksissa vuoksi.

        Auto Tram bussissa hajoavia niveliä on kaksi. Lisäksi se ei ole helpoin ohjattava, pituutta 30 metriä. Hinta 1,25 miljoonaa dollaria/ kpl. (Alhaalla linkistä käy ilmi.) Tuollainen bussi vaatii täysin omat kaistat, joiden rakentaminen maksaa myös huomattavasti. Vaihtoehtoisissa vertailuissa, joissa ratikkaa verrattiin bussivaihtoehtoihin, kunnollisten bussilinjojen (myöhästelemätön, muusta liikenteestä erilään, riittävä kapasiteetti yms.) hinnaksi muodostui 134-204 miljoonaa euroa. Bussilinjaston rakentaminen ratikkaa vastaavaksi ei tosiaan ole ilmaista. Käyttöikä busseilla 8-15 v., ratikalla 30-50 v. Huikea säästö.

        Pahin ongelmahan Treen nykyisessä bussiliikenteessä on bussien myöhästely, ruuhka-aikojen täyteen sullotut bussikäytävät seisovista matkustajista, sekä bussien ruuhkauttama hämeenkatu. Lukuisia kertoja olen ollut bussissa seisomapaikalla, kun se ajaa pysäkin ohi, vaikka sillä on matkustajia odottamassa. Bussi vaan niin täynnä, ettei kykene ottamaan kyytiin yhtäkään lisää.

        https://exploredia.com/top-10-biggest-buses-in-the-world/

        Bussien


      • RatikkaUskovaiset
        tebbo kirjoitti:

        Uusi ratikka on päätettyv rakentaa mm. näissä kaupungeissa: Bergen, Oslo, Århus, Odense, Kööpenhamina, Lund, Helsinki, Tukholma, Göteborg ja Norrköping.

        Monet noista Tamperetta pienempiä paikkoja. Eli pienemmätkin paikat jopa näkevät tämän hyödyllisenä; mutta sitten on Tampere! Tampere on liian pieni, menee konkkaan ja kaikkea muuta perustelematonta, kuten on kuultu monesti.

        Ratikka säästää 2005-2007 HKL:n ja Ratahallintokeskuksen puolueettomien ja luotettavien selvitysten ja kokemusten mukaan 4 miljoonaa euroa liikennöintikustanuksissa 22 km pituisella linjalla bussiin verrattuna. Tampereella on useampia pitkiä itä-länsi linjoja, jotka korvaisi ratikka.

        http://www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm

        Rautatietunneli ei ole mikään ongelma, sillä kuten suunnitelmista käy ilmi, on ajoradasta poistettava 50 cm, jotta se mahtuu tunnelista.

        Suuret bussit ovcat nivelbusseja. Niitä on tunnetusti kokeiltu Treella, huonolla menestyksellä koska ne hajoavat nivelistään liiallisen ylös-alas -liikkeen tien epätasaisuuksissa vuoksi.

        Auto Tram bussissa hajoavia niveliä on kaksi. Lisäksi se ei ole helpoin ohjattava, pituutta 30 metriä. Hinta 1,25 miljoonaa dollaria/ kpl. (Alhaalla linkistä käy ilmi.) Tuollainen bussi vaatii täysin omat kaistat, joiden rakentaminen maksaa myös huomattavasti. Vaihtoehtoisissa vertailuissa, joissa ratikkaa verrattiin bussivaihtoehtoihin, kunnollisten bussilinjojen (myöhästelemätön, muusta liikenteestä erilään, riittävä kapasiteetti yms.) hinnaksi muodostui 134-204 miljoonaa euroa. Bussilinjaston rakentaminen ratikkaa vastaavaksi ei tosiaan ole ilmaista. Käyttöikä busseilla 8-15 v., ratikalla 30-50 v. Huikea säästö.

        Pahin ongelmahan Treen nykyisessä bussiliikenteessä on bussien myöhästely, ruuhka-aikojen täyteen sullotut bussikäytävät seisovista matkustajista, sekä bussien ruuhkauttama hämeenkatu. Lukuisia kertoja olen ollut bussissa seisomapaikalla, kun se ajaa pysäkin ohi, vaikka sillä on matkustajia odottamassa. Bussi vaan niin täynnä, ettei kykene ottamaan kyytiin yhtäkään lisää.

        https://exploredia.com/top-10-biggest-buses-in-the-world/

        Bussien

        Onko ratikkakonsortion palkkaama trolli vaihtanut nimimerkkiä vai onko heitä palkattu lisää? Nyt kun alkaa näyttää siltä ettei ratikan läpimeno välttämättä olekaan läpihuutojuttu...


      • silmäviila
        tebbo kirjoitti:

        Uusi ratikka on päätettyv rakentaa mm. näissä kaupungeissa: Bergen, Oslo, Århus, Odense, Kööpenhamina, Lund, Helsinki, Tukholma, Göteborg ja Norrköping.

        Monet noista Tamperetta pienempiä paikkoja. Eli pienemmätkin paikat jopa näkevät tämän hyödyllisenä; mutta sitten on Tampere! Tampere on liian pieni, menee konkkaan ja kaikkea muuta perustelematonta, kuten on kuultu monesti.

        Ratikka säästää 2005-2007 HKL:n ja Ratahallintokeskuksen puolueettomien ja luotettavien selvitysten ja kokemusten mukaan 4 miljoonaa euroa liikennöintikustanuksissa 22 km pituisella linjalla bussiin verrattuna. Tampereella on useampia pitkiä itä-länsi linjoja, jotka korvaisi ratikka.

        http://www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm

        Rautatietunneli ei ole mikään ongelma, sillä kuten suunnitelmista käy ilmi, on ajoradasta poistettava 50 cm, jotta se mahtuu tunnelista.

        Suuret bussit ovcat nivelbusseja. Niitä on tunnetusti kokeiltu Treella, huonolla menestyksellä koska ne hajoavat nivelistään liiallisen ylös-alas -liikkeen tien epätasaisuuksissa vuoksi.

        Auto Tram bussissa hajoavia niveliä on kaksi. Lisäksi se ei ole helpoin ohjattava, pituutta 30 metriä. Hinta 1,25 miljoonaa dollaria/ kpl. (Alhaalla linkistä käy ilmi.) Tuollainen bussi vaatii täysin omat kaistat, joiden rakentaminen maksaa myös huomattavasti. Vaihtoehtoisissa vertailuissa, joissa ratikkaa verrattiin bussivaihtoehtoihin, kunnollisten bussilinjojen (myöhästelemätön, muusta liikenteestä erilään, riittävä kapasiteetti yms.) hinnaksi muodostui 134-204 miljoonaa euroa. Bussilinjaston rakentaminen ratikkaa vastaavaksi ei tosiaan ole ilmaista. Käyttöikä busseilla 8-15 v., ratikalla 30-50 v. Huikea säästö.

        Pahin ongelmahan Treen nykyisessä bussiliikenteessä on bussien myöhästely, ruuhka-aikojen täyteen sullotut bussikäytävät seisovista matkustajista, sekä bussien ruuhkauttama hämeenkatu. Lukuisia kertoja olen ollut bussissa seisomapaikalla, kun se ajaa pysäkin ohi, vaikka sillä on matkustajia odottamassa. Bussi vaan niin täynnä, ettei kykene ottamaan kyytiin yhtäkään lisää.

        https://exploredia.com/top-10-biggest-buses-in-the-world/

        Bussien

        Luettelit kourallisen ratikkakyliä, mutta unohdit samalla luetella ne sadat tai tuhannet kaupungit, joissa käytetään nivelbusseja hyvällä menestyksellä.

        Erikoista että vain Tampereella nivelbussit eivät toimi, kun taas muualla maailmassa niissä ei ole ylipääsemättömiä ongelmia.

        Tampereen ratikkakusetus on ollut pitkäjänteinen prosessi. Ensin hävitettiin tilavammat haitaribussit, jotta ihmiset saatiin pakotettua ahtaiden pikkubussien käyttäjiksi. Sitten kuin taivaan lahjana keksitään iso ratikka, johon mahtuu monta bussillista matkustajia.

        Kusetus menisi muuten läpi, jos ei olisi olemassa vaihtoehtoja. Vaan kun on ja niiden hinta on vain murto-osa ratikkasysteemiin verrattuna.


      • grynderinkinElettävä
        silmäviila kirjoitti:

        Luettelit kourallisen ratikkakyliä, mutta unohdit samalla luetella ne sadat tai tuhannet kaupungit, joissa käytetään nivelbusseja hyvällä menestyksellä.

        Erikoista että vain Tampereella nivelbussit eivät toimi, kun taas muualla maailmassa niissä ei ole ylipääsemättömiä ongelmia.

        Tampereen ratikkakusetus on ollut pitkäjänteinen prosessi. Ensin hävitettiin tilavammat haitaribussit, jotta ihmiset saatiin pakotettua ahtaiden pikkubussien käyttäjiksi. Sitten kuin taivaan lahjana keksitään iso ratikka, johon mahtuu monta bussillista matkustajia.

        Kusetus menisi muuten läpi, jos ei olisi olemassa vaihtoehtoja. Vaan kun on ja niiden hinta on vain murto-osa ratikkasysteemiin verrattuna.

        Grynderi ei tienaa bussisysteemeistä, haitaribussisysteemeistä, sähköbussisysteemeistä tai kumipyöräratikkasysteemeistä.

        Mutta kyllä grynderi tienaa ratikkakiskojen rakentamisesta. Siksi ratikka, kiskoilla.


      • kysyn_vaan
        tebbo kirjoitti:

        Uusi ratikka on päätettyv rakentaa mm. näissä kaupungeissa: Bergen, Oslo, Århus, Odense, Kööpenhamina, Lund, Helsinki, Tukholma, Göteborg ja Norrköping.

        Monet noista Tamperetta pienempiä paikkoja. Eli pienemmätkin paikat jopa näkevät tämän hyödyllisenä; mutta sitten on Tampere! Tampere on liian pieni, menee konkkaan ja kaikkea muuta perustelematonta, kuten on kuultu monesti.

        Ratikka säästää 2005-2007 HKL:n ja Ratahallintokeskuksen puolueettomien ja luotettavien selvitysten ja kokemusten mukaan 4 miljoonaa euroa liikennöintikustanuksissa 22 km pituisella linjalla bussiin verrattuna. Tampereella on useampia pitkiä itä-länsi linjoja, jotka korvaisi ratikka.

        http://www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm

        Rautatietunneli ei ole mikään ongelma, sillä kuten suunnitelmista käy ilmi, on ajoradasta poistettava 50 cm, jotta se mahtuu tunnelista.

        Suuret bussit ovcat nivelbusseja. Niitä on tunnetusti kokeiltu Treella, huonolla menestyksellä koska ne hajoavat nivelistään liiallisen ylös-alas -liikkeen tien epätasaisuuksissa vuoksi.

        Auto Tram bussissa hajoavia niveliä on kaksi. Lisäksi se ei ole helpoin ohjattava, pituutta 30 metriä. Hinta 1,25 miljoonaa dollaria/ kpl. (Alhaalla linkistä käy ilmi.) Tuollainen bussi vaatii täysin omat kaistat, joiden rakentaminen maksaa myös huomattavasti. Vaihtoehtoisissa vertailuissa, joissa ratikkaa verrattiin bussivaihtoehtoihin, kunnollisten bussilinjojen (myöhästelemätön, muusta liikenteestä erilään, riittävä kapasiteetti yms.) hinnaksi muodostui 134-204 miljoonaa euroa. Bussilinjaston rakentaminen ratikkaa vastaavaksi ei tosiaan ole ilmaista. Käyttöikä busseilla 8-15 v., ratikalla 30-50 v. Huikea säästö.

        Pahin ongelmahan Treen nykyisessä bussiliikenteessä on bussien myöhästely, ruuhka-aikojen täyteen sullotut bussikäytävät seisovista matkustajista, sekä bussien ruuhkauttama hämeenkatu. Lukuisia kertoja olen ollut bussissa seisomapaikalla, kun se ajaa pysäkin ohi, vaikka sillä on matkustajia odottamassa. Bussi vaan niin täynnä, ettei kykene ottamaan kyytiin yhtäkään lisää.

        https://exploredia.com/top-10-biggest-buses-in-the-world/

        Bussien

        Tebbo, ratikan syöttöliikenteessä tarvitaan kuitenkin edelleen paljon, paljon niitä myöhästeleviä, täyteen sullottuja busseja. Miten tämä käy yksiin ratikan kehujen kanssa?


      • Eikanderakentaa
        kysyn_vaan kirjoitti:

        Tebbo, ratikan syöttöliikenteessä tarvitaan kuitenkin edelleen paljon, paljon niitä myöhästeleviä, täyteen sullottuja busseja. Miten tämä käy yksiin ratikan kehujen kanssa?

        Ei mitenkään. Ratikka on logistisesti tehoton, vanhanaikainen ratkaisu.


    • TampereenIltalypsyt

      Onhan tuossa olemassa tilaa vielä kolmannelle skenaariolle. Tampereella kun liikennöinti on pitkälti Tampereen kaupungin monopoliaseman nojalla sillä itsellään, niin se voi hintoja korottamalla kattaa osan ratikan kustannuksista. Ei ole kilpailijoita, ja milläs muulla ne kansaneläkeläiset ja opiskelijat matkustaisivat kuin uudella ratikalla? On pakko.

      Yksi tapa tehdä edellinen saattaisi olla se, että muutetaan hiukan Tampereen julkisen liikenteen vyöhykejakoa, elikä "lipsautetaan" ratikkaa tarvitsevat syöttöliikenneyhteydet vaikka C-vyöhykkeeksi. Kas näin jokaisesta ratikan käyttökerrasta saadaan mukava lisäprosentti kattamaan sen käyttöä, ja voidaan periaatteessa väittää, että mitään hintojenkorotusta ei ole tapahtunutkaan...

      • Päätöksellä

        Ratikalle saadaan pakkoasiakkaita kun haitataan muuta julkista liikennettä ja liikennettä yleensä.


      • kriih-krääh
        Päätöksellä kirjoitti:

        Ratikalle saadaan pakkoasiakkaita kun haitataan muuta julkista liikennettä ja liikennettä yleensä.

        Kun alueella on joukkoliikenteessä monopoli, voidaan ratikkamatka hinnoitella huolettomammin. Kyllä kannattaa


    • rönsse

      kaikista sujuvinta liikenne olisi jos kaikki bussitkin poistettaisiin tukkimasta keskustan liikennettä,
      olen usein katsonut kuinka bussit ajavat puolityhjinä pitkin Hämeenkatua,
      omat autot ja kutsutaksit olisivat tämän päivän ratkaisu
      ei mennä vanhaan ajatusmaailmaan vaan katsotaan tulevaan

      • taidatOllaTyperä

        Sinusta siis asia kunnossa, jos keskustassa pöheltää tyhjä ratikka. Paitsi että se on moninkertaisesti kalliimpi kuin bussit.


    • turha.toivoko

      Hienoa, että ratikkaa vastustavat jaksavat kertoa mielipiteitään aina vaan uudestaan ja uusissa keskusteluissa. Vielä kun joku todistaisi edes jonkun noista puhki hoetuista välittämistä oikeaksi niin keskustelu pääsisi eteenpäin.

      • KyselenVaan

        Mitä tarkoittaa "puhki hoetuista välittämistä"?


      • kggfdsrt
        KyselenVaan kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "puhki hoetuista välittämistä"?

        Se on väitteenä ns hätäpaska


      • silkkaaTuhlausta
        kggfdsrt kirjoitti:

        Se on väitteenä ns hätäpaska

        Ratikan puolustajien väitteet ne vasta hokemia ovat. Eli ei mitään perää. On saatu päähänpisto ratikasta ja sitten ollaan valmiita se toteuttamaan, vaikka se osoittautuisi lähemmässä tarkastelussa kuinka onnettomaksi tai miten kalliiksi tahansa.


      • yyääääähhh
        silkkaaTuhlausta kirjoitti:

        Ratikan puolustajien väitteet ne vasta hokemia ovat. Eli ei mitään perää. On saatu päähänpisto ratikasta ja sitten ollaan valmiita se toteuttamaan, vaikka se osoittautuisi lähemmässä tarkastelussa kuinka onnettomaksi tai miten kalliiksi tahansa.

        Niinpä. Lukevat perkeleet selvityksiä ja sitten kertovat, mitä niissä lukee. Epistä!


    • oikea.sampo

      Miten verovaroin tuettu julkinen liikenne voi ikinä tuottaa mitään muuta kuin saasteita ja romua. Edes lipunhintojen nostaminen kaksinkertaiseksi ei muuttaisi vielä julkista liikennettä edes omillaan toimeentulevaksi. Slummien hinnoittelu ja kuviteltu arvonnousu kuuluvat sarjaan toiveet ja haaveet.

    • Mersumiäss

      autokauppiaat tykkäävät, jos ratikka tulee , niin tulee myös ryntäys autokaupoille , kun liikkuminen tehrään vaikeaksi ja hitaaksi , omalla autolla pääsee aina sopivaan aikaan ja perille asti .itse ostan myös vaimolle auton kun senkin kulkeminen tulee hitaaksi ja vaikeaksi.

    • Onceagainnääs

      Jos vaan luovuttaisiin noista Hämpin mukuloista, laitettaisiin siisti asfaltti ja muinoinen linja 25 suhaamaan nonstop sähköisenä nivel tai muuna bussina Pyynikin ja Sammonkadun väliä. Rakenettaisiin syöttöliikenne vastaamaan ratikkaa ja testattaisiin kuinka toimii. Kerätäisiin kokemuksia ja sen jälkeen mietittäisiin asia uudelleen. Niin ja onko vertailussa käytetty ratikassa istuma- ja seisomapaikat vs bussin istumapaikat? Kyllä bussin kapasiteetti tuplaantuu kun tiivistetään. Eikä tarvitse lipuntarkastajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe