Ristiriita profetioissa

exadvent

Heippa, mua ihmetyttää adventistien ennustukset, jotka ovat keskenää ristiriidassa. Ensimmäinen koskee lauantai-sunnuntain välistä ristiriitaa, eli lauantai on Jumalan sinetti ja sunnuntai pedon merkki, haettu Ilmestyskirjasta. Ennustus sisältää väitteen, että paavi sekä USA(toinen peto) ottavat KOKO maailmassa vallan ja voimaa käyttäen vaativat ihmisiä viettämään sunnuntaita. Eli koko maapalloa kattava kamala tilanne..eräs adventisti sanoi minulle, että edes muutto Israeliin ei voi mua siitä pelastaa..No niin, sitten toinen ennustus, jonka tapahtuma-aika on myös tulevaisuudessa. Danielin kirjan 2. luvussa puhutaan patsaasta, jonka ruumiinjäseneet ovat metallista sekä savesta, eikä näinollen voi sekoittua ja yhdistyä. Patsas esittää adventistien mielestä Eurooppaa, mahdollisesti EU-ta. Tämän ennustuksen mukaan Eurooppa ei tule koskaan yhdistymään. Brexitin tapahtuessa adv. nettisivut iloitsivat :"Ennustukset tapahtuvat silmiemme edessä!" Kysymys kuuluu : jos edes Eurooppa ei pysy koossa ja on vaikea tai jopa mahdotonta käyttää samanlaisia voimatoimenpiteitä sekä säädöksiä, niin miten koko maailma tuosta vaan yhdistyy paavin ja USA-n lipun alle. Eli samanlainen sunnuntaita koskeva laki Pohjois-Koreassa, Burundissa, Israelissa sekä Saudi-Arabiassa. Johtopäätökseni on, että sunnuntai ei voi olla pedon merkki ja sen logiikan mukaan menee aika iso osa adventistien profetioista roskakoriin. Kaksi hyvin ristiriitaista profetiaa, mitä mahtaa kunnioitettu pastori Kai Arasola ajatella asiasta?

40

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hep-

      Martti Luther nimitti paavin pedoksi. Kukaan ei ole käyttänyt niin suoraa kieltä paavista kuin Luther.
      Kysymys pedon merkistä perustuu siihen että paavin kirkko aikoinaan julisti lepopäivämuutoksen sapatista sunnuntaille oman valtansa merkiksi.
      Keskiajalla kirkko ja keisari olivat erikseen instituurioitam, ja yhdessä intituutio riippuen hiukan missä päin maailmaa oltiin.
      Tässä on tämä ydin; 1.) Lutherin nimitys Ilmestyskirjan pedoksi, ja antikristukseksi. 2.) Kirkon oma ilmoutus merkistään.
      Keisari Konstantinus suuri sääti 7.3.321 lain jossa lukee mm. "auringon kunnianarvoiselle päivälle..." siis Jumalan säätämä 7- päivä siirrettiin auringon kunnianarvoiselle päivälle, joka on viikon 1 päivä.
      Suomessa keisarin työvoimapolitiikka astui voimaan 1.1.1973 kun viikkojärjestys Suomessa muuttui siten että sunnuntai siirrettiin viikon 7- päväksi.
      > Dan 7:25;
      Adventtikirkossa vietetään sitä päivää minkä Jumala itse sääti 2 Moos 2:1-4.
      >>> Tässä oli se asian ydin.
      >>>>> Asia ei ole tämän kummempi.>> Adventtikirkolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä siis.

      Dramatisointia ja terminologiaa on asian ympärillä ollut joillakin yksilöllistä vuosisatojen mittaan, josta ei tarvitse ajatella profetiaksi ilman muuta, vaan esim. hengellisen kirjailijan työksi ja yksilölliseksi kuvaukseksi.

      Dan 2 luvun kuvapatsas on ennustus valloista jotka alkavat tunnistettavasta vallasta, ja tämän vallan systemaattisesta jatkumisesta sillä ilmansuunnalla, ja loogisesti päättyy valtojen sarjassa Euroopan alueelle.
      Eurooppaa on yhdistetty 1951 lähtien ainakin kaupan esteiden purkamisen sopimuksilla. Ranskan päämisterin 1951 (Suomen olympiavuosi) vetämä hiili- ja teräsyhteistyösopimus oli enrgiakriisin vuoksi syntynyt. Siitä lähtien on solmittu Euroopan maiden kesken kaupan esteitä purkavia sopimuksia.
      Kaikkia maailman valtoja ei ole Dan 2, eikä kaikkia petovaltoja ole Dan kirjassa.
      Petovaltoja on kaikki Jumalan tahtoa vastustavat vallat, siis kaiken sen kieltäjät mitä Jeesus opetti; Ilm 1:7-8.
      >>>> Johtopäätös on ilman muuta että Dan 2:41-45 ilman muuta kertoo että maiden rajat ovat vapaat, mutta maat eivät kokonaan yhdisty eli liittovaltiota ei tule.
      Harva tietää mikä on liittovaltio, on kuitenkin yksi presidentti ja vain kuvernöörejä sitten, ja on paljon sellaista mikä menee yli normaalin sopimuksellisuuden.

      Jos Sinua kiinnosta tietää lisää petovallan asiasta, niin kirjoitan siitä alla lisää.
      Tässä oli olennainen ensin koskien kysymystäsi.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Lisää; >>>>

      Petovalta ja sen merkki? Ilm 13 luku.



      Ilmestyskirjan 13 ja 14 luvun mukaan symbolinen petovalta olisi olemassa?
      Petovalta tahtoisi itselleen kunnioitusta?

      Raamatun pelastusopin ja historian on aina ollut kyse;
      1. Jeesuksen Kristuksen arvovallasta (Apt 4:12, Room 10:12-13, Ilm 1:7, 1 Piet 5:4)
      2. Jumalan pyhän moraalisiveyslain ns. 10-käskyn lain arvovallasta (5 Moos 5:1-22, Mal 3:19-24)
      3. Jumalan omaksi erottumisesta (Hebr 12:14, Ilm 18:4, Joh 17:15)
      -Jumala erottaa maailmasta ja maailman vaikuttimista ja valloista. (1 Joh 2:15-17, Room 12:1-3)

      ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.” (Ilm 14:12) Raamatun kanta ja sanoma on selvä mitkä ovat viimeisien aikojen ”pyhän ihmisen" vaatimukset.

      ”Lohikäärmeen raivo yltyi ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.” (Ilm 12:17)
      ”Lohikäärme” on itse saatana. Se tietää että sillä on vähän aikaa. (Ilm 12:12)

      ”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä kukaan ei ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:14) (1 Kor 10:32-33) (Matt 7:20-23)
      Pyhittyminen uskossa on elämän ehto. Pyhitys Kristukselle ei merkitse eristäytymistä, vaan pyhityksen merkitys on että ihminen elää kaikissa toimissaan huomioiden että on Jumalan pyhien arvojen kanssa sovussa.

      Sivistysmaissa valtioiden lainsäädännöt pyrkivät noudattamaan oikeudenmukaisen eettisen moraalin arvoja.
      Kansainvälisiä ihmisoikeus-sopimuksia on säädetty vuosikymmeniä. Lait suojelevat kansalaisia ja turvaavat oikeuksia oikeudenmukaisesti, tasapuolisesti ja integriteettiä loukkaamatta. Riippumattomat tuomioistuimet. Korkea oikeustiede. Parlamentarismi.

      Lait suojelevat mielivallalta. Oikeusvaltiossa korkea oikeusmoraalietiikka -juridinen oikeustaju ei ole ristiriidassa oikeusvaltion lainsäädännön kanssa. Kristityllä ei ole hankaluuksia oikeusvaltion lainsäädäntöjen suhteen.
      >Etiikan moraalin lojaalin oikeudenmukaisen tasa-arvon ja laillisen juridisen ajattelutavan- lähimmäisrakkaan moraalietiikan periaatteiden mukaan eläviä ihmisryhmiä ei voida oikeusvaltioissa tietenkään syrjiä koskaan eikä pitää syyllisinä.
      >Terve oikeustaju vallitsee ja jättää omantunnon asiat aina kansalaisten omantunnon yksilöllisiksi asioiksi.
      Omantunnon asioita ei voikaan koskaan määrätä.

      Lähimmäisrakkaus on vallitseva Kristus-mission evankeliumin arvo. (Mark 12:30-31) Heikommista huolehtiminen aina. (Jaak 1:27)
      Hengellisesti uskovaiset ihmiset ovat tai ainakin tulisi olla periaattessa "kunnollisia kansalaisia" vastuuntuntoisia kansalaisia joita kohtaan ei voi moitetta asettaa.

      Ilmestyskirjan ”peto” ei ole kukaan yksityinen henkilö!
      Kukaan ei synny pedoksi valmiiksi tuomittuna. Armonaika koskee tasapuolisesti kaikkia ihmisiä. Peto merkitsee maailmanvaltoja. Peto tahtoo itselleen Jumalalle ja Kristukselle kuuluvaa arvovaltaa. Tästä on kysymys ”pedon merkissä” >Jumalan moraalisiveyslain ja Kristuksen arvovallasta. Mistään muusta ei ole koskaan ollutkaan kysymys maailmanhistoriassa. >Jumalan tahdosta vastaan ihmisten omat synnilliset vaikuttimet.

      >> >Ilm 13-14 luvut.
      Petovallan kysymyksessä on kyse 2-3 maailmanvallan yhteisestä toiminnasta.
      - Yleismaailmallisesta Jeesuksen Kristuksen ja synnin opettavan moraalilain arvovallan ja kunnian korvaamisesta jollakin muulla arvolla.

      Ilmestyskirjan 13 luvun petovallat tekevät jo vuosituhansia jatkunutta työtä Kristuksen ja Jumalan lain arvovallan syrjäyttämiseksi.
      "Ostaa ja myydä" (Ilm 13:17) merkitsee vertauskuvallisesti Jeesuksen arvovallan murentumista omantunnon asioissa kun maailman arvot johtavat poispäin Kristuksen pyhyyden ja rakkauden kauniista arvoista.
      "Ostaa ja myydä" on vertauskuvallinen ilmaisu ja tarkoittaa omantunnon asioiden ottamista käytäntöön maailmanvaltojen arvoina -omantunnon asioita rahatta ja hinnatta.
      Kyse ei ole kaupankäynnistä kirjaimellisesti suoritteen ja vastikkeen merkityksestä.

      Apostoli Paavali puhui pian alkavasta ajasta. Alkuseurakunnasta osa luopui alkuperäisestä uskosta;
      2 Tess 2:3-12. Roomalaiset hävittivätkin pian Jerusalemin 70 jkr. ja "hengellinen keskiaika" kesti 100 luvulta aina 1500-1800 luvuille saakka.

      Voimallinen Jeesus missio ja puhtaan evankeliumin vaikuttimet syntyivät uskonpuhdistuksen ja kirjapainotaidon myötä 1400-1800 luvuilla. Raamattu saatiin kansalle. Raamatun tutkimisen Jeesus adventti missio into synnytti hengellisiä liikkeitä ympäri maailman.

      Jumalan omia vilpittömiä, rehellisiä ja vakavissaan uskossaan olevia ihmisiä on yksilöinä, -siis yksilöinä Raamattua lukevissa erilaisissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä. Jeesus Kristus tunnistaa itse omansa. Jeesus Kristus itse tuntee omansa ja pyhittää uskossa. (Luuk 12:22-59, Joh 10:27-30)

      jatkuu heti alla >>>>>>

      • Jatkoa >>>>>>>


        ”Pedon merkin” julistaa aina peto itse!
        Pedon merkkiä ei mikään muu taho voi koskaan julistaa kuin se joka tekee sellaisia tekoja! Hengellinen uskovainen valvoo ja tarkkailee ajan merkkejä. (Matt 24:29-51)

        Raamattu varoittaa luopumasta Jumalan käskyistä, Jeesuksen rakkaudesta ja uskosta. (Ilm 15-18 luvut, Ilm 20:4-6, 13-15, Apt 4:19, 5:29) Profeetta Danielin on tulkittu puhuneen Dan 7 luvussa ajasta ennen Ylipapin tuloa. (Hebr 10 luku) Peto kertoo merkkinsä aikanaan itse.

        Maailmanvalloilla on brandynsä ja keulakuvansa. Ihminen voi tarkkailla koska luovutaan rakkauden vaikuttimista. Rakkaus on kristinuskon tunnusmerkki. (Ef 3:16-20, 1 Joh 3:11-17, 4:16, Matt 24:12, Gal 5:22, 1 Joh 4:14-21) Kunnia kuuluu aina Jeesukselle Kristukselle; Ef 2:7-9.

        "Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa." (Luuk 16:17) Sen ajan kirjoituksessa oli pilkkuja ja piirtoja. Yksikään sellainen ei häviä laista: 2 Moos 20:1-17, Jaak 2:8-13, Matt 5:17-18, 1 Joh 5:1-5. "Lain tehtävänä on opettaa mitä synti on." (Room 3:20)

        Jeesus Kristus tuli maailmaan maailman syntien vuoksi että jokainen joka Häneen uskoo saisi ikuisen elämän. (Joh 3:16, 2 Piet 2:4,9-10)

        ”Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan Isäni edessä taivaassa.” (Matt 10:32) (33-42) Sydämen kääntymys Jeesuksessa Kristuksessa, syntien hylkääminen merkitsee uskoa Herrassa Jeesuksessa. Maailmassa on monenlaista menoa. (Matt 15:8-9,13,19-20)

        > Toinen varoitus pedon merkistä annetaan: Ilm 14:9-11.

        Jumala on rakkaus. Jos ei ole rakkautta, on jotakin muuta vaikutinta aina kuin aitoa hengellistä kristinuskoa. -Mitä jollakin muulla kuin rakkaudella olisi merkitystä kristinuskossa?
        "Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus." (1 Joh 4:8)

        Jeesuksen rakkaus pyhittää ihmisen. Maailman synnit kadottavat ihmisen. Aamen. (1 Joh 4:1-6)

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • Mainitsepa yksi amerikkalainen lahko, jolla olisi opeissaan ja profetioissaan jotain älyä ja loogisuutta.

      Niitä ei vain ole, on todettava. Samaa puppua, mutta hiukan erilaisissa kääreissä.

    • No en ottaisi ihan vakavasti jonkun tapaamani adventistin käsityksiä - en ainakaan ennen kuin itse toteaisin ne oikeiksi . Se mikä on mielestäni tärkeää on ymmärrys siitä mihin uskoo. Minusta tuntuu että Adventtikirkossa on useita käsityksiä juuri näistä asioista .. ja luulenpa että ne perustuvat uskoon - enemmän kuin ymmärrykseen ja tietoon.. vaikka ne pohjimmiltaan olisivat tosiakin ..

      Siis rauhallisesti vaan ..

      alex

      • >>> ja luulenpa että ne perustuvat uskoon >>>

        Usko on harha, jota voi kuvata vaikkapa niin, että sinä uskot, että sinua ei hirtetä, vielä silläkin hetkellä kun köysi on kiedottu kaulaasi ja seisot hirttoalustalla.

        Sitä on usko, ei mitään muuta. Ja sille perustuvat uskonnot.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> ja luulenpa että ne perustuvat uskoon >>>

        Usko on harha, jota voi kuvata vaikkapa niin, että sinä uskot, että sinua ei hirtetä, vielä silläkin hetkellä kun köysi on kiedottu kaulaasi ja seisot hirttoalustalla.

        Sitä on usko, ei mitään muuta. Ja sille perustuvat uskonnot.

        Aika huvittavaa että leikit eksperttiä vaikka et itse voi uskoa .. todellisuudessa (josta sinulla ei tunnu olevan paljoakaan tietoa) on uskoja ja uskontoja monia erilaisia - tuo sinun kuvaamasi usko on luonnollisesti mahdollista ainakin siten, että uskotaan sielun luontaiseen kuolemattomuuteen .. mutta se ei tarkoita että uskoja olisi vain yhtä lajia .. monet uskovat valheeseen - (sinä esimerkiksi) mutta se ei tarkoita että totuutta ei olisi .. monet vihaavat ja kantavat kaunaa mutta se ei tarkoita että rakkautta ei olisi .. siis todetaan vain että olet erittäin suppea näissä jutuissasi ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Aika huvittavaa että leikit eksperttiä vaikka et itse voi uskoa .. todellisuudessa (josta sinulla ei tunnu olevan paljoakaan tietoa) on uskoja ja uskontoja monia erilaisia - tuo sinun kuvaamasi usko on luonnollisesti mahdollista ainakin siten, että uskotaan sielun luontaiseen kuolemattomuuteen .. mutta se ei tarkoita että uskoja olisi vain yhtä lajia .. monet uskovat valheeseen - (sinä esimerkiksi) mutta se ei tarkoita että totuutta ei olisi .. monet vihaavat ja kantavat kaunaa mutta se ei tarkoita että rakkautta ei olisi .. siis todetaan vain että olet erittäin suppea näissä jutuissasi ..

        alex

        >>> Aika huvittavaa että leikit eksperttiä vaikka et itse voi uskoa >>>

        Kommentoin vain sitä, että mitä usko on.

        Kun olet hirttolavalla köysi kaulassa, niin jokainen vähänkään fiksumpi tietää, että kohta sinut hirtetään.

        Mutta sitten voi löytyä tomppeli, joka siinäkin vaiheessa vielä pitää uskoa yllä, että ei minua hirtetä, ei minua hirtetä.

        Sitä on usko, ei mitään muuta, eikä se muuta yhtään mitään, vaikka uskoo kuinka kovasti tahansa.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Aika huvittavaa että leikit eksperttiä vaikka et itse voi uskoa >>>

        Kommentoin vain sitä, että mitä usko on.

        Kun olet hirttolavalla köysi kaulassa, niin jokainen vähänkään fiksumpi tietää, että kohta sinut hirtetään.

        Mutta sitten voi löytyä tomppeli, joka siinäkin vaiheessa vielä pitää uskoa yllä, että ei minua hirtetä, ei minua hirtetä.

        Sitä on usko, ei mitään muuta, eikä se muuta yhtään mitään, vaikka uskoo kuinka kovasti tahansa.

        Meni taas pikkusen vikaan nuo sinun kirjoituksesi - kun kirjoitit että #Kommentoin vain sitä, että mitä usko on.#

        Oikeampi olisi sinun ollut sanoa: "Kommentoin vain sitä, että mitä usko MINUN mielestäni on".

        Katsos busmanni (ja ymmärrä) - että ei kukaan uskova tunnista omakseen tuota sinun tulkintaasi uskosta, Jumalasta ja siitä mitä se tarkoittaa. Siksi kun sinä puhut omaasi - sillä ei ole mitään vaikutusta ihmisiin jotka uskovat Jumalaan .. sinä puhut jostain sellaisesta joka on vain sinun pääsi tuotetta - täysin vierasta uskovalle .. eikä se siksi sovi kenenkään uskoon ..

        Pikku esimerkki:
        Jos joku sanoo sanoo että on nämä typeriä kun uskovat että kuu on juustoa. Niin kuka sen ottaa vakavasti - no, jos ei ole huolissaan sellaisen sanojasta - sillä eihän kukaan usko että kuu on juustoa.

        Sama asia on näissä sinun jutuissasi uskosta ja uskovista, puhut että ihmisten usko on muka sellaista kuin sinä kirjoitat, mutta ei kukaan sillä tavalla usko - se on vain sinun luuloasi ja ainoa mitä tapahtuu on, että jotkut voivat olla huolissaan sinusta - katkeruutesi on niin ylitse vuotavaa.

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Meni taas pikkusen vikaan nuo sinun kirjoituksesi - kun kirjoitit että #Kommentoin vain sitä, että mitä usko on.#

        Oikeampi olisi sinun ollut sanoa: "Kommentoin vain sitä, että mitä usko MINUN mielestäni on".

        Katsos busmanni (ja ymmärrä) - että ei kukaan uskova tunnista omakseen tuota sinun tulkintaasi uskosta, Jumalasta ja siitä mitä se tarkoittaa. Siksi kun sinä puhut omaasi - sillä ei ole mitään vaikutusta ihmisiin jotka uskovat Jumalaan .. sinä puhut jostain sellaisesta joka on vain sinun pääsi tuotetta - täysin vierasta uskovalle .. eikä se siksi sovi kenenkään uskoon ..

        Pikku esimerkki:
        Jos joku sanoo sanoo että on nämä typeriä kun uskovat että kuu on juustoa. Niin kuka sen ottaa vakavasti - no, jos ei ole huolissaan sellaisen sanojasta - sillä eihän kukaan usko että kuu on juustoa.

        Sama asia on näissä sinun jutuissasi uskosta ja uskovista, puhut että ihmisten usko on muka sellaista kuin sinä kirjoitat, mutta ei kukaan sillä tavalla usko - se on vain sinun luuloasi ja ainoa mitä tapahtuu on, että jotkut voivat olla huolissaan sinusta - katkeruutesi on niin ylitse vuotavaa.

        alex

        >>> Meni taas pikkusen vikaan nuo sinun kirjoituksesi - kun kirjoitit että #Kommentoin vain sitä, että mitä usko on.# >>>

        Mikä siinä meni vikaan?

        Osaatko omin sanoin kertoa?

        Voin keksiä lisää esimerkkejä siitä, että mitä on usko:

        Usko on sitä, että ajat autolla jonka konepellin alka alkaa liekit ja savu nousta ja edelleen ajattelet, että minä uskon, että autoni on ihan kunnossa.

        Seisot vuoren vieressä ja hoet itsellesi, että minä uskon, että minä saan tuon vuoren liikkumaan metrin vasemmalle.

        Sitä on usko, eli se on ihan täysin turhaa puuhastelua.

        Minä tiedän, että kun auton konepellin alta lyövät liekit, että auto ei ole kunnossa.

        Minä tiedän, että kun seisot vuoren vieressä ja hoet, että uskot vuoren liikkuvan käskystäsi, että vuori ei tule liikkumaan.

        Kun sanot, että sinä uskot jumalasi tulevan takaisin, niin minä tiedän, että se taikova karvanaama ei tule koskaan takaisin, kuten yksikään jumala ei ole koskaan tullut, eikä tule.

        Sinä uskot, minä tiedän.


    • Cycl0ne

      Lyhyesti, sapatti on Jumalan keino vastustaa Faraota (UT:n Anti-kristus). Pedon merkki kuvastaa ensisijaisesti sitä että ihmiset ovat kahdesta vaihto-ehdosta (Jumalan sapatti ja Faraon 7-päiväinen tiilien kasaaminen) valinneet jälkimmäisen. Luulen että jos tämän pohjalta, eli Exodus 1-16, katsoo tätä aihetta, saa eri näkökulman siihen.

      • >>> Lyhyesti, sapatti on Jumalan keino vastustaa Faraota (UT:n Anti-kristus). Pedon merkki kuvastaa ensisijaisesti sitä että ihmiset ovat kahdesta vaihto-ehdosta (Jumalan sapatti ja Faraon 7-päiväinen tiilien kasaaminen) valinneet jälkimmäisen. >>>

        Tässä versiossa on vain sellainen pieni ongelma, että heprealaiset eivät ole koskaan olleet orjuudessa Egyptissä, eivät ainakaan oikeasti tapahtuneen historian mukaan. Joissan nuotiosaduissa ehkä, mutta eivät oikeasti.

        430 vuotta on aika pitkä aika olla orjina toisen maan alaisuudessa, etenkin jos siitä tapahtumasta ei ole jäänyt edes yhtä pientä sivuviitettä mihinkään.

        Ja jos suuren suomalaisen kaupungin kokoinen väkimäärä tallustelee edestakaisin hyvin pienellä hiekka-aavikolla 40 vuotta, niin jotenkin sitä kuvittelisi, että edes yksi haarukka tai veitsi tipahtaa kyydistä ja sen joku löytää sitten tulevaisuudessa todisteena tästä tomppelien hortoilusta, joka ei anna heprealaisista kyllä kovin välkkyä ja osaavaa kuvaa. Mutta sellainen kansa, millainen jumala, vai miten se meni.

        Tietenkin sitten on eri asia, jos perustaa maailmankatsomuksena saduille ja hylkää oikein tiedon asiasta, mutta mitä ihmettä sellaisella maailmankatsomuksella edes tekee, jos se ei ole totta?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Lyhyesti, sapatti on Jumalan keino vastustaa Faraota (UT:n Anti-kristus). Pedon merkki kuvastaa ensisijaisesti sitä että ihmiset ovat kahdesta vaihto-ehdosta (Jumalan sapatti ja Faraon 7-päiväinen tiilien kasaaminen) valinneet jälkimmäisen. >>>

        Tässä versiossa on vain sellainen pieni ongelma, että heprealaiset eivät ole koskaan olleet orjuudessa Egyptissä, eivät ainakaan oikeasti tapahtuneen historian mukaan. Joissan nuotiosaduissa ehkä, mutta eivät oikeasti.

        430 vuotta on aika pitkä aika olla orjina toisen maan alaisuudessa, etenkin jos siitä tapahtumasta ei ole jäänyt edes yhtä pientä sivuviitettä mihinkään.

        Ja jos suuren suomalaisen kaupungin kokoinen väkimäärä tallustelee edestakaisin hyvin pienellä hiekka-aavikolla 40 vuotta, niin jotenkin sitä kuvittelisi, että edes yksi haarukka tai veitsi tipahtaa kyydistä ja sen joku löytää sitten tulevaisuudessa todisteena tästä tomppelien hortoilusta, joka ei anna heprealaisista kyllä kovin välkkyä ja osaavaa kuvaa. Mutta sellainen kansa, millainen jumala, vai miten se meni.

        Tietenkin sitten on eri asia, jos perustaa maailmankatsomuksena saduille ja hylkää oikein tiedon asiasta, mutta mitä ihmettä sellaisella maailmankatsomuksella edes tekee, jos se ei ole totta?

        Aha - että mitään Israelia ei sitten edes ole olemassa - mielestäsi .. pelkkiä satuja .. eivätkä koskaan ole ottaneet haltuunsa "luvattua maata" kun ei ole löytynyt lusikkaa siltä "pieneltä hiekka-aavikolta" ja Raamattu ei kerro mitään historiaa vaan on pelkkää satua.
        Ja israelilaisetkin ovat vain typeryksiä (sinun suureen viisauteesi verrattuna ainakin).

        Kaikesta näkyy että sinulla on suuria vaikeuksia elämässäsi - kaipaat selvästi muiden huomiota ponnistellessasi omien vaikeuksiesi keskellä.
        Etkä ymmärrä, että teet sen aivan väärällä tavalla - syytämällä omaa katkeruuttasi ympärillesi ja yrität keksiä jotain joka olisi ainakin hivenen eilistä nasevampaa ..
        Tai onko kyseessä jonkinlainen "avunhuuto", oljenkorsi johon olet tarttunut - toivossa että joku saisi sinut oikealle tielle. Nostaisi sinut ylös sieltä mustasta kuopastasi .. mutta sinun tulisi ymmärtää että ainoa joka voi jotain tehdä olet sinä itse .

        Tuli mieleeni sekin että nämä mielestäsi "typerät" israelilaiset ovat saaneet yli 20 % Nobelin palkinnoista. Jos lasketaan vain ns. kovat tieteet, niin osuus on jopa suurempi. .. vertaa sitä esimerkiksi suomalaisiin niin on kai 2 tullut ..

        Siis kuinka sanoitkaan - että sellainen kansa, millainen jumala, vai miten se meni.

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Aha - että mitään Israelia ei sitten edes ole olemassa - mielestäsi .. pelkkiä satuja .. eivätkä koskaan ole ottaneet haltuunsa "luvattua maata" kun ei ole löytynyt lusikkaa siltä "pieneltä hiekka-aavikolta" ja Raamattu ei kerro mitään historiaa vaan on pelkkää satua.
        Ja israelilaisetkin ovat vain typeryksiä (sinun suureen viisauteesi verrattuna ainakin).

        Kaikesta näkyy että sinulla on suuria vaikeuksia elämässäsi - kaipaat selvästi muiden huomiota ponnistellessasi omien vaikeuksiesi keskellä.
        Etkä ymmärrä, että teet sen aivan väärällä tavalla - syytämällä omaa katkeruuttasi ympärillesi ja yrität keksiä jotain joka olisi ainakin hivenen eilistä nasevampaa ..
        Tai onko kyseessä jonkinlainen "avunhuuto", oljenkorsi johon olet tarttunut - toivossa että joku saisi sinut oikealle tielle. Nostaisi sinut ylös sieltä mustasta kuopastasi .. mutta sinun tulisi ymmärtää että ainoa joka voi jotain tehdä olet sinä itse .

        Tuli mieleeni sekin että nämä mielestäsi "typerät" israelilaiset ovat saaneet yli 20 % Nobelin palkinnoista. Jos lasketaan vain ns. kovat tieteet, niin osuus on jopa suurempi. .. vertaa sitä esimerkiksi suomalaisiin niin on kai 2 tullut ..

        Siis kuinka sanoitkaan - että sellainen kansa, millainen jumala, vai miten se meni.

        alex

        >>> Aha - että mitään Israelia ei sitten edes ole olemassa - mielestäsi . >>>

        Israelin valtio on tänä päivänä olemassa ja Israel perustettiin 14. toukokuuta 1948 Palestiinan alueelle, väkivallan ja sodan saattelemana.

        Etkö sinä tiennyt tätä?

        >>> Raamattu ei kerro mitään historiaa vaan on pelkkää satua. >>>

        Tämä on totta, eli näin on ja sinäkin oivaltaisit tämän, jos menisit kirjastoon ja lainaisit kirjoja, joista selviää Lähi-idän oikea historia, joka siellä on oikeasti eletty ja joka on oikeasti tapahtunut.

        Raamatun hölmöistä tarinoista juuri mikään ei pidä paikkaansa historiallisessä mielessä, eli nämä Egyptin orjuudet, Siinailla 40 vuotta hortoilu yms soopa ei ole oikeasti tapahtunut.

        Onko tämä sinulle uutta tietoa?

        >>> Ja israelilaisetkin ovat vain typeryksiä (sinun suureen viisauteesi verrattuna ainakin). >>>

        Ei suinkaan, vaan henkilöt, jotka pitävät noita tarinoita totena. Israelilaiset tietävät itse sen, että ne eivät ole totta, vaan ne ovat kansanperinnettä, kuten Kalevala on meille. Ei kukaan suomalainen pidä Kalevalan tapahtumia todellisena, mutta ei se poista niiden kultuurista arvoa, tietenkään.

        Mutta jos joku on niin typerä, että pitää noita tarinoita totena, niin ei se kyllä heprealaisista anna kuvin välkkyä kuvaa, että 600 000 marssikelpoista miestä, lisäsnä naiset, lapset, karja jne hortoilee 40 vuotta yhdellä helvetin pienellä aavikolla, löytämättä sieltä pois. Aika tolloja on niiden hölmöjen täytynyt olla, jos tuo tarina totta on, edes osittain. Tätä tarkoitin, jos se ei sinulle valjennut.

        Katso karttaa ja päättele itse, että voisiko tuo tarina olla edes ositain totta:

        https://www.google.fi/maps/@29.8040778,34.1261549,7.42z

        Tuolla pienella alueella hortoilisi melkein miljoona ihmistä 40 vuotta?

        Pitää olla tyhmä tai muuten vajaa ihminen, että voi pitää tuollaista typerää tarinaa totena edes osittain, etenkin kun Egyptin historia ei tunne vitsauksia, ei heprealaisten orjuutta, ei poikalasten tappamista, ei mitään niistä typeristä ja vastenmielisistä kuvauksista raamatusta.

        Joosuan kirjan kuvaus Luvatun maan valloittamisesta sen alkuperäisiltä asukkailta ei saa mitään tukea arkeologiselta todistusaineistolta, eikä mikään arkeologinen todiste tue ajatusta väkivaltaisesta tai edes rauhanomaisesta maahan tunkeutumisesta.

        >>> Kaikesta näkyy että sinulla on suuria vaikeuksia elämässäsi >>>

        Joopa joo. Tulihan se sieltä taas. Olet sinä aika raukka vanhus, ei voi muuta sanoa.

        >>>Tuli mieleeni sekin että nämä mielestäsi "typerät" israelilaiset ovat saaneet yli 20 % Nobelin palkinnoista. >>

        Jos satut tuntemaan yhtään israelilaista Nobelistia, niin kysäisepä heiltä, että pitävätkö he totena VT:n naurettavia ja typeriä nuotiotarinoita?

        Eivät pidä, vaan ne tarinat edustavat heille jotain samaa, kuin mitä Kalevala meille.


      • Cycl0ne
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Lyhyesti, sapatti on Jumalan keino vastustaa Faraota (UT:n Anti-kristus). Pedon merkki kuvastaa ensisijaisesti sitä että ihmiset ovat kahdesta vaihto-ehdosta (Jumalan sapatti ja Faraon 7-päiväinen tiilien kasaaminen) valinneet jälkimmäisen. >>>

        Tässä versiossa on vain sellainen pieni ongelma, että heprealaiset eivät ole koskaan olleet orjuudessa Egyptissä, eivät ainakaan oikeasti tapahtuneen historian mukaan. Joissan nuotiosaduissa ehkä, mutta eivät oikeasti.

        430 vuotta on aika pitkä aika olla orjina toisen maan alaisuudessa, etenkin jos siitä tapahtumasta ei ole jäänyt edes yhtä pientä sivuviitettä mihinkään.

        Ja jos suuren suomalaisen kaupungin kokoinen väkimäärä tallustelee edestakaisin hyvin pienellä hiekka-aavikolla 40 vuotta, niin jotenkin sitä kuvittelisi, että edes yksi haarukka tai veitsi tipahtaa kyydistä ja sen joku löytää sitten tulevaisuudessa todisteena tästä tomppelien hortoilusta, joka ei anna heprealaisista kyllä kovin välkkyä ja osaavaa kuvaa. Mutta sellainen kansa, millainen jumala, vai miten se meni.

        Tietenkin sitten on eri asia, jos perustaa maailmankatsomuksena saduille ja hylkää oikein tiedon asiasta, mutta mitä ihmettä sellaisella maailmankatsomuksella edes tekee, jos se ei ole totta?

        Riippumatta oliko tuo Egyptistä pako todellinen tai ei, periaate silti pitää paikkansa, jonka esitin.


      • Cycl0ne kirjoitti:

        Riippumatta oliko tuo Egyptistä pako todellinen tai ei, periaate silti pitää paikkansa, jonka esitin.

        No näinpä se varmaan on näiden satujen, myyttien ja legendojen kanssa leikkiessä. Jos se ei häiritse ollenkaan, niin mikäpä siinä.

        Jos ajatellaan vaikka Danielin kirjaa, joka on yksi adventtikirkon oppien keskeisimpiä kirjoja ja se on tiedetysti historiallista puppua, satua ja keksittyä legendaa, eikä se adventtikirkkoa pahemmin häiritse, niin tällaista tämä lahkojen harrastama leikki vain on.

        Ne sitten häipyvät, joita se alkaa häiritä ja taas ne, jotka eivät asiasta välitä, tulevat viemään lahkonsa ja uskontonsa sen ansaitsemaan kohtaloon.

        Eri asia sitten on, että millainen sellaisen lahkon tulevaisuus on, jossa vahtia pitävät ne, jotka eivät ole niitä penaalin ihan terävimpiä kyniä, eikä ihan jokainen muumi ole välttämättä laaksossa.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Aha - että mitään Israelia ei sitten edes ole olemassa - mielestäsi . >>>

        Israelin valtio on tänä päivänä olemassa ja Israel perustettiin 14. toukokuuta 1948 Palestiinan alueelle, väkivallan ja sodan saattelemana.

        Etkö sinä tiennyt tätä?

        >>> Raamattu ei kerro mitään historiaa vaan on pelkkää satua. >>>

        Tämä on totta, eli näin on ja sinäkin oivaltaisit tämän, jos menisit kirjastoon ja lainaisit kirjoja, joista selviää Lähi-idän oikea historia, joka siellä on oikeasti eletty ja joka on oikeasti tapahtunut.

        Raamatun hölmöistä tarinoista juuri mikään ei pidä paikkaansa historiallisessä mielessä, eli nämä Egyptin orjuudet, Siinailla 40 vuotta hortoilu yms soopa ei ole oikeasti tapahtunut.

        Onko tämä sinulle uutta tietoa?

        >>> Ja israelilaisetkin ovat vain typeryksiä (sinun suureen viisauteesi verrattuna ainakin). >>>

        Ei suinkaan, vaan henkilöt, jotka pitävät noita tarinoita totena. Israelilaiset tietävät itse sen, että ne eivät ole totta, vaan ne ovat kansanperinnettä, kuten Kalevala on meille. Ei kukaan suomalainen pidä Kalevalan tapahtumia todellisena, mutta ei se poista niiden kultuurista arvoa, tietenkään.

        Mutta jos joku on niin typerä, että pitää noita tarinoita totena, niin ei se kyllä heprealaisista anna kuvin välkkyä kuvaa, että 600 000 marssikelpoista miestä, lisäsnä naiset, lapset, karja jne hortoilee 40 vuotta yhdellä helvetin pienellä aavikolla, löytämättä sieltä pois. Aika tolloja on niiden hölmöjen täytynyt olla, jos tuo tarina totta on, edes osittain. Tätä tarkoitin, jos se ei sinulle valjennut.

        Katso karttaa ja päättele itse, että voisiko tuo tarina olla edes ositain totta:

        https://www.google.fi/maps/@29.8040778,34.1261549,7.42z

        Tuolla pienella alueella hortoilisi melkein miljoona ihmistä 40 vuotta?

        Pitää olla tyhmä tai muuten vajaa ihminen, että voi pitää tuollaista typerää tarinaa totena edes osittain, etenkin kun Egyptin historia ei tunne vitsauksia, ei heprealaisten orjuutta, ei poikalasten tappamista, ei mitään niistä typeristä ja vastenmielisistä kuvauksista raamatusta.

        Joosuan kirjan kuvaus Luvatun maan valloittamisesta sen alkuperäisiltä asukkailta ei saa mitään tukea arkeologiselta todistusaineistolta, eikä mikään arkeologinen todiste tue ajatusta väkivaltaisesta tai edes rauhanomaisesta maahan tunkeutumisesta.

        >>> Kaikesta näkyy että sinulla on suuria vaikeuksia elämässäsi >>>

        Joopa joo. Tulihan se sieltä taas. Olet sinä aika raukka vanhus, ei voi muuta sanoa.

        >>>Tuli mieleeni sekin että nämä mielestäsi "typerät" israelilaiset ovat saaneet yli 20 % Nobelin palkinnoista. >>

        Jos satut tuntemaan yhtään israelilaista Nobelistia, niin kysäisepä heiltä, että pitävätkö he totena VT:n naurettavia ja typeriä nuotiotarinoita?

        Eivät pidä, vaan ne tarinat edustavat heille jotain samaa, kuin mitä Kalevala meille.

        Höh .. Israelin kansa koostuu tänään etupäässä juutalaisista ja arabeista Juutalaiset ajettiin maasta joskus ensimmäisellä vuosisadalla - ja ovat silti säilyneet ja pitäneet kiinni omista perinteistään kaikki nämä vuodet - kohta 2000 vuotta.. Etkö sitäkään usko ilman jotain lusikkaa ... :))

        Raamattu on siitä erikoinen kirja, että se kertoi tämän jo kohta 4000 vuotta sitten .. vaikka ei siihen luonnollisesti kukaan uskonutkaan.

        .. mutta ok, et sinä kuitenkaan ymmärrä mitään siitä mitä minä kirjoitan.. joten se siitä. :))

        alex


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Aha - että mitään Israelia ei sitten edes ole olemassa - mielestäsi . >>>

        Israelin valtio on tänä päivänä olemassa ja Israel perustettiin 14. toukokuuta 1948 Palestiinan alueelle, väkivallan ja sodan saattelemana.

        Etkö sinä tiennyt tätä?

        >>> Raamattu ei kerro mitään historiaa vaan on pelkkää satua. >>>

        Tämä on totta, eli näin on ja sinäkin oivaltaisit tämän, jos menisit kirjastoon ja lainaisit kirjoja, joista selviää Lähi-idän oikea historia, joka siellä on oikeasti eletty ja joka on oikeasti tapahtunut.

        Raamatun hölmöistä tarinoista juuri mikään ei pidä paikkaansa historiallisessä mielessä, eli nämä Egyptin orjuudet, Siinailla 40 vuotta hortoilu yms soopa ei ole oikeasti tapahtunut.

        Onko tämä sinulle uutta tietoa?

        >>> Ja israelilaisetkin ovat vain typeryksiä (sinun suureen viisauteesi verrattuna ainakin). >>>

        Ei suinkaan, vaan henkilöt, jotka pitävät noita tarinoita totena. Israelilaiset tietävät itse sen, että ne eivät ole totta, vaan ne ovat kansanperinnettä, kuten Kalevala on meille. Ei kukaan suomalainen pidä Kalevalan tapahtumia todellisena, mutta ei se poista niiden kultuurista arvoa, tietenkään.

        Mutta jos joku on niin typerä, että pitää noita tarinoita totena, niin ei se kyllä heprealaisista anna kuvin välkkyä kuvaa, että 600 000 marssikelpoista miestä, lisäsnä naiset, lapset, karja jne hortoilee 40 vuotta yhdellä helvetin pienellä aavikolla, löytämättä sieltä pois. Aika tolloja on niiden hölmöjen täytynyt olla, jos tuo tarina totta on, edes osittain. Tätä tarkoitin, jos se ei sinulle valjennut.

        Katso karttaa ja päättele itse, että voisiko tuo tarina olla edes ositain totta:

        https://www.google.fi/maps/@29.8040778,34.1261549,7.42z

        Tuolla pienella alueella hortoilisi melkein miljoona ihmistä 40 vuotta?

        Pitää olla tyhmä tai muuten vajaa ihminen, että voi pitää tuollaista typerää tarinaa totena edes osittain, etenkin kun Egyptin historia ei tunne vitsauksia, ei heprealaisten orjuutta, ei poikalasten tappamista, ei mitään niistä typeristä ja vastenmielisistä kuvauksista raamatusta.

        Joosuan kirjan kuvaus Luvatun maan valloittamisesta sen alkuperäisiltä asukkailta ei saa mitään tukea arkeologiselta todistusaineistolta, eikä mikään arkeologinen todiste tue ajatusta väkivaltaisesta tai edes rauhanomaisesta maahan tunkeutumisesta.

        >>> Kaikesta näkyy että sinulla on suuria vaikeuksia elämässäsi >>>

        Joopa joo. Tulihan se sieltä taas. Olet sinä aika raukka vanhus, ei voi muuta sanoa.

        >>>Tuli mieleeni sekin että nämä mielestäsi "typerät" israelilaiset ovat saaneet yli 20 % Nobelin palkinnoista. >>

        Jos satut tuntemaan yhtään israelilaista Nobelistia, niin kysäisepä heiltä, että pitävätkö he totena VT:n naurettavia ja typeriä nuotiotarinoita?

        Eivät pidä, vaan ne tarinat edustavat heille jotain samaa, kuin mitä Kalevala meille.

        Bushmanni katselee maailman karttaa internetistä ja kirjoittaa sitten kuin ihmisillä olisi ollut samat mahdollisuudet muutama tuhat vuotta sitten .. ja kuinka typeriä ihmiset olivat kun eivät .. niin mitä ? ehkä kun heillä ei ollut Internetiä.

        alex :)


      • alex.kasi kirjoitti:

        Höh .. Israelin kansa koostuu tänään etupäässä juutalaisista ja arabeista Juutalaiset ajettiin maasta joskus ensimmäisellä vuosisadalla - ja ovat silti säilyneet ja pitäneet kiinni omista perinteistään kaikki nämä vuodet - kohta 2000 vuotta.. Etkö sitäkään usko ilman jotain lusikkaa ... :))

        Raamattu on siitä erikoinen kirja, että se kertoi tämän jo kohta 4000 vuotta sitten .. vaikka ei siihen luonnollisesti kukaan uskonutkaan.

        .. mutta ok, et sinä kuitenkaan ymmärrä mitään siitä mitä minä kirjoitan.. joten se siitä. :))

        alex

        >>> Höh .. Israelin kansa koostuu tänään etupäässä juutalaisista ja arabeista Juutalaiset ajettiin maasta joskus ensimmäisellä vuosisadalla - ja ovat silti säilyneet ja pitäneet kiinni omista perinteistään kaikki nämä vuodet - kohta 2000 vuotta.. Etkö sitäkään usko ilman jotain lusikkaa ... :)) >>>

        Kysyit, että tiedänkö minä, että Israelin valtio on olemassa ja vastasin, että minä tiedän ja että se on perustettu 14. toukokuuta 1948.

        Mitä kohtaa tuossa sinä et ymmärtänyt?

        Miten tuo vastauksesi liittyi mihinkään?

        Oletko ihan sekaisin tai enemmän kuin yleensä?

        >>> Raamattu on siitä erikoinen kirja, että se kertoi tämän jo kohta 4000 vuotta sitten .. vaikka ei siihen luonnollisesti kukaan uskonutkaan. >>

        Raamattu ei kertonut sanallakaan siitä, että miten israelilaiset tulevat saamaan oman valtion vuonna 1948. Raamatun versio asiasta ei pidä paikkaansa edes yhden sanan osalta vaan se on taikauskoisten beduiinien hevonkukkua.


      • alex.kasi kirjoitti:

        Bushmanni katselee maailman karttaa internetistä ja kirjoittaa sitten kuin ihmisillä olisi ollut samat mahdollisuudet muutama tuhat vuotta sitten .. ja kuinka typeriä ihmiset olivat kun eivät .. niin mitä ? ehkä kun heillä ei ollut Internetiä.

        alex :)

        >>> Bushmanni katselee maailman karttaa internetistä ja kirjoittaa sitten kuin ihmisillä olisi ollut samat mahdollisuudet muutama tuhat vuotta sitten .. ja kuinka typeriä ihmiset olivat kun eivät .. niin mitä ? ehkä kun heillä ei ollut Internetiä. >>>

        Siinain aavikko, jolla raamatusta löytyvän sadun mukaan Mooses ja noin 600 000 muuta pölkkypäätä olisivat horteilleet 40 vuotta, on muutaman kymmenen kilometria kanttiinsa, jolla se hortoilu olisi ollut edes mahdollinen.

        MIkäli tuo tarina olisi totta, ne siellä hortoilleet ihmiset olisivat vielä tyhmempiä kuin ne, jotka nykypäivänä ihannoivat amerikkalaisia lahkoja, uskaltamatta itse liittyä niihin.

        Siksi minä sanoin sinulle, että vanhus, katso karttaa ja mieti, että onko tuo typerä satu mahdollinen.

        Etpä katsonut, vaan tapasi mukaan sekoilit jotain muuta.


      • Jos 600 000 ihmistä sirotellaan tasaisesti Siinain niemimaalle, jokaiselle tuleva pinta-ala olisi sen verran kuin 316 metriä kanttiinsa oleva neliö. Tai sitten voisi sanoa, että väestötiheys on 10 henkilöä per neliökilometri.

        Se ei ole sinänsä kovin merkillinen väestötiheys, mutta nyt on huomioitava pari muutakin seikkaa, kun arvioidaan tarinan todenperäisyyttä.

        Alue on ja on ollut jo Vanhan testamentin aikana varsin karu ja vuoristoinen. Maanviljelykseen kelpaavaa aluetta on hyvin niukasti. Vuoristossa ei onnistu karjanhoitokaan.

        Jos pääasiallinen elinkeino on siis karjanhoito, ihmisille jäävä tila supistuu epäuskottavan pieneksi.

        Toisekseen, kuten bushmanni jo totesikin, tuollaisesta useamman kymmenen vuoden asutuksesta pitäisi ehdottomasti olla jälkiä. Niitä vain ei ole löytynyt.

        Ja kolmanneksi, tuolta ajalta ja seudulta on kyllä olemassa dokumentaatiota. Israelin kansan vaellus Siinailla mainitaan kuitenkin pelkästään Raamatun kirjoissa.

        On kaiken näytön perusteella ehdottomasti todennäköisintä, että kyse on fiktiivisestä tarinasta. Juutalaiset ovat tunnettuja rikkaasta tarinaperinteestään ja tämä sopisi joukkoon oikein hyvin.


    • r-riita

      Ristiriita on sinun sisälläsi.

    • kaukaahaettu

      Järkikin sanoo, että juutalaiset pitävät lauantaisapatin ja muslimit perjantain, sanokoon paavi mitä tahansa. Samoin maallistuneet ihmiset ja ateistit viettävät aivan oman mielensä mukaan vapaapäivänsä. Mitä he pyhittäisivät, kun heillä ei ole mitään pyhää?

      Nämä Ellenin profetiat soveltuvat ainoastaan hänen aikansa ääriprotestanttien Amerikkaa koskeviin kauhukuviin.

      • pyhpyhjapyh

        Tulevaisuudessa tilanne muuttuu radikaalisti.


    • Ellen.G.White.666

      Sunnuntai on meidän kristittyjen siunattu pyhä- ja lepopäivä.

      • pyhpyhjapyh

        Ei ole. Se on tasan Jumalan vastustamista.


      • eipäoleei

        Jumala ei ole siunannut eikä pyhittänyt sunnuntaita. Siksi sen viettäminen on tasan omilla teoilla pelastumista, joka vie pois Jumalasta.


      • no_eijjo

        Paitsi, että ei ole niille, jotka haluavat palvella Jumalaa vaikkapa lauantaina.


    • kysynpävaan

      Ennustus tulevasta sunnuntaipakosta tarkoittaa vain niin sanottuja kristittyjä maita.

    • Setä.neuvoo

      Mikään valtio ei ole kristitty. Pikemminkin perkele.

      • hähhhhh

        Miten Perkele voisi olla kristitty?


    • hroth

      En ihmettele ristiriitaa, adventismi on harhaoppi.

      • kysynpävaan

        Voisitko kertoa mitä suuntaa kannatat?


      • suunta.sekin
        kysynpävaan kirjoitti:

        Voisitko kertoa mitä suuntaa kannatat?

        Kannattaisikohan hän ikuisen piinan oppia uskottomille, tulta ja tulikiviä ?


      • Anonyymi

        Valheesi ei hetkauta.


    • Setä.utelee

      Eikö maailma ole pahan vallassa 1. Johanneksen kirjeen mukaan? Ja Ilmestyskirjan mukaan jokin petohallinto sotii pyhiä vastaan. Eikö tästä voi vetää johtopäätöstä, että lopulta valtiot /julkinen sektori on enemmän perkeleen asialla?

    • Anonyymi

      "Eikö tästä voi vetää johtopäätöstä, että lopulta valtiot /julkinen sektori on enemmän perkeleen asialla?"

      No SOTE on nyt ainakin sillä asialla.

    • Anonyymi

      Ei noissa ole mitään ristiriitaa, koska se on yksi ja sama ovatko he yhtä poliittisesti vai eivät, koska Ilmestyskirjan skenaario tarkoittaa uskontoa eikä politiikkaa.

      • Anonyymi

        Politiikkahan Suomessa on uskontoa?
        Kaikki poliitikot uskovat johonkin ja taistelevat hampaat irvessä uskomuksiensa puolesta.
        Suomen eduskunnan jäsenistä suurin osa kuuluu ev lut kirkkoon.
        Kyllä päätöksiä tehdään juuri uskomuksien ja kristinuskon satujen perusteella.
        Suomen valtionkirkko määrää monista asioista yhteiskunnassa ja kirkon vanhat perinteet ovat syvällä yhteiskunnan rakenteissa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe