Mökki Lapista: kiinteiströoy vai vaan rakennukset

Repe3

Terve! Olen jo monta vuotta etsinyt omaan ja vuokrauskäyttöön sopivaa mökkiä eräästä pohjoisen hiihtokekskuksesta. Nyt selainen olisi tarjolla, itse asiassa 2 kpl. Myynnissä on nimittäin koko kiinteistö oy, mikä käsittää 2 kpl samanlaisia erillismökkiä. Ajattelin ostaa ne molemmat ja myydä toisen pois keväällä sesongin loppupuolella.

Välittäjän mukaan minin kannattaisi ostaa pelkät rakennukset, niin säästyisin yhtiön säädöiltä. Sitten voisin myydä toisen mökeistä hallinnanjakosopimuksella. Varainsiirtovero olisi 4 %.

Jos ostaisin koko yhtiön osakekannan varainsiirtovero olisi 1,4 % (eroa muutama tonni). Eikös silloin olisi helppoa myydä toinen mökki myymällä puolet osakkeista ja tehdä silloin samainen hallinnanjakosopimus, jossa todettaisiin että molemmat vastaavat täysin omasta mökistään (ehkä aurauskuluissa voisi tehdä epävirallista yhteityötä).???

Tilanne on minulle uusi, onko jollakulla kokemusta tai edes mielipidettä miten kannattaisi toimia?

1

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinteistö Oy:n osakkeiden varainsiirtovero on kyllä sama kun asunto-osakeyhtiön osakkeissa, eli 2 %.

      Lisäksi tuo kiinteistön ostaminen, eli maapohja rakennukset, on yleensä myyjälle verotuksellisesti erittäin epäedullinen ratkaisu, jolloin kauppahinnan pitää olla selkeästi korkeampi kuin osakekaupassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4217
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4056
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3662
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2548
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2426
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2319
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2275
    Aihe