Sosionomin pääsykoe kevät 2017

Ellu10

Vertaistukea kevään 2017 sosionomiksi hakijat ☺ onko kukaan aloittanu lukee 2016 materiaalejen mukaan? Esim. Juhilan kirjaa? Mä niin haluaisin päästä tohon alalle motivaatio on aika korkealla!! Aloitin jo viime viikolla lukee tota kirjaa nyt muuten vaa jospa tätä tarviski kevään pääsykokeisiin?

33

9942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä

      Mä opiskelen parhaillaan sosionomiksi ja sanoisin että ehdottomasti kannattaa lukea alan kirjallisuutta etukäteen. Mitä enemmän on erilaisia näkökulmia, sen parempi. Turhaa lukeminen ei siis koskaan ole.

    • Opiskelemaan

      Tuleeko ennakkomateriaali 1.4.2017 nettiin vai millonka?😅

    • Suurinunelmasosionomi

      Mistä löydät sen Juhilan kirjan!

      • sospedagok

        Mikä on kirjan nimi? Kysyy yksi joka myös haluaa alalle😊ja kirjallisuus kiinnostaa.


    • sos2017

      Itse ajattelen, että materiaalit esivalintaan kuitenkin ratkaisevat, tietenkään mikään lukeminen ei mene hukkaan.
      Malttamattomana odotellaan, että aika kuluisi ja pääsisi hakemaan koulutukseen. Kovin on tiukassa olleet paikat, ja itse en ole edes ensikertalainen, mutta parhaani yritän.
      Kunhan ennakkomateriaalit tulevat, niin pääsee kunnolla asiaan.
      Onnea kaikille hakijakollegoille!

    • Ppi-17

      Täällä myös odotellaan että haku alkaisi. Alan vaihto mielessä ja sosionomiksi tarkoitus hakea :)

    • EnterValmennus

      Tsemppiä kaikille lukemiseen! Jos tarviitte jeesiä oppimiseen, kannattaa tsekata meidän live-opetusta tarjoava valmennuskurssi :) Googleen vaan Enter Valmennus ja sieltä löytyy.

      -Eelis, Enter Valmennus

      • Uuttayritystä

        Matematiikka pelottaa. :(


    • kiitos0001

      Onko diakissa ja metropoliassa matikkaa pääsykokeessa? Entä ruotsi?

    • Sossuopiskelija

      Esivalintakoe on ihan naurettava. Jatkoon pääsee helposti, vaikka ei olisi lukenut yhtään kun käyttää vaan Ctrl F. Teinä panostaisin enemmän juurikin pääsykokeisiin, koska tuosta esivalinnasta on todella helppo päästä jatkoon. Tsemppiä kaikille hakijoille. T. sosionomiopiskelija

      • sosnom

        Varsinaisissa pääsykokeissa on vaikea sanoa mikä loppupeleissä ratkaisee sisäänpääsyn. Pitää tietenkin osata sujuvasti kirjoittaa, mutta muuten asia on täydellinen mysteeri.


    • sosiaaliin

      Onko muita Lahteen sosiaalialaa opiskelemaan pyrkiviä?

    • Sosiaalialan_hakija

      Opiskelen avoimen kautta sosiaalialaa, ja hain nyt myös tutkinto-opiskelijaksi. Saa nähä miten käy.
      Paljonkohan on alimmat pisteet millä on viimmeksi päässyt?

      Vinkkinä voisin antaa, että sosionomin opiskelusta olen huomannut, että tähän astiset kurssit ja materiaalita, ovat todella haastavia lukee. Ne on kirjoitettu todella kauniisti käyttäen hankalaa ja hienoa kieltä.
      Juttelin luokkalaisteni kanssa SOTELista ja he eivät kyllä ehdottaneet lukea mitään eri kirjoja. Kuhan panostaan todella hyvin materiaaliin niin hyvä tulee.

      Tottakai lukeminen on aina kannattavaa, mutta jätä lukeminen hetkeksi ja keskity esivalintakokeeseen. Lue yläasteen matikkaa, materiaalit ja vähän enkkua.

    • GilPertti

      Onko joku ollut LAMK:ssa sosionomin pääsykokeissa? Kiinnostaisi tietää, millaiset siellä on. Tosi erilaisia valintakokeita kouluilla vaikka sama ala!

    • sosiaaliin

      Kiinnostaisi minuakin, jos vaikka pääsisi esivalinnasta läpi.

    • Ppi-17

      Mietä mieltä olette ennakkomatskusta?

      • aivotyöonraskaintatyötä

        Paljon on erilaista aineistoa ja vaatii pientä jäsentämiskykyä että ne pysyy omassa päässä järjestyksessä koetilanteessa. Toisaalta kaikki tekstit on aika lyhyitä, mikä helpottaa oikean kohdan muistamista, mikä helpottaa koetilanteessa vastauksen etsimistä. Viimevuonna oli vaan kaks pitkää tekstiä ja pääsinkin varsinaiseen pääsykokeeseen just ja just.


    • sotel

      eihän pelkästään esivalintakokeessa kysytään ennakkomatskusta

    • Hepreaa

      Tutkin tänään ennakkomateriaaleja ja luinkin yhden läpi (naisten ja miesten kotityöt -aineiston) ja oli kyllä oikeesti hankalaa tekstiä. Paljon vaikeita sanoja yms. En myöskään ymmärrä noista taulukoista juurikaan mitään... Osaisko joku viisaampi vaikka vähän avata niitä?

      Mitä nyt muita aineistoja vilkaisin niin taitaa kaikki olla jotain tutkimusraportteja, eli yhtä hankalia.

    • sosiaaliin

      aineisto luettu jo kahteenkertaan , kyllä se ajanmyötä avautuu :)

    • epätoivo1

      Voi että kumpa itekkin kerkeisi enemmän lukemaan mutta nyt arkipäivät menee töissä 8-16.. Onko teillä hyviä sivustoja jossa voisi matikkaa kerrata?

      • Gjjjikkkng

        Etsi netistä yleisimmät peruslaskusäännöt, muuta et tarvitse. Pinta-ala, tilavuus, prosentti, jako...


    • uteliaanaaa

      Onko kokemuksia kuinka paljon tuossa sosionomin pääsykokeessa on matikkaa verrattuna sairaanhoitajan/terveydenhoitajan kokeeseen? Ajattelis että ei niin laajaa osiota lääkelaskuista yms tulis, toivottavasti.. :d

    • nyt_sosionomiopiskelija

      Diakissa ei ollut matemaattista osiota ollenkaan sosionomin pääsykokeissa. Laureassa ilmeisesti pieni matemaattinen tehtävä, mutta ei tosiaan niin laaja kuin sairaanhoitajilla...

    • Emmuuuu

      Täälki ennakon materiaalin lukua oman opiskelun ohessa. Siis lähihoitajan tutkinto viittä vaille valmiina. :) Jänskättää kyllä tuo esivalintakoe.

    • hohana

      Milainen se esivalintakoe on, tai siis minkä tyylinen? Onko essee malleja vai mitä? Mun lukemiset on menny ihan penkin alle ja pelottaa kannattaako edes yrittää....

    • sosiaaliin

      No niin esivalinta ohi, aikaraja oli kyllä "tiukahko" saas nähdä kuinka käy

    • Kkkkaaaamm

      Mitäs pisteitä arvioitte saavanne? Itselläni olisi tulossa n. 54-56 pistettä (miinukset otettu jo).
      Hain itse Xamkkiin.

    • sosiaaliin

      Noin 59 miinustettuna jos muistin vastaukseni oikein, Lahteen hakemassa

    • Matthwee

      Sosionomihan ei saa jakaa lääkkeitä eli matematiikan osio koko koulutuksessa on hyvin minimaalinne :)

    • AmmuuNöfnöf

      Hei olen siis toiskertalainen eli minulla on jo aiempi tutkinto. Tietääkö kukaan miten ne ensikertalaiskiintiöt käytännössä toteutetaan? Siis jos 80% ensikertalaisia ja 20% muita, niin tehdäänkö jako vasta itse pääsykokeissa vai otetaanko tuonne esivalintakokeen perusteella tuossa suhteessa hakijoita.

    • sosiaaliin

      Huomenna tulee pisteet sähköpostiin

    • Lopsu

      Hei! Onko kukaan ollut Saimiassa sosionomin pääsykokeissa lähivuosina? Vähän jännittää, mitä se aineisto-osio pitää sisällään!! Esivalintakokeisiin valmistauduin huolella ja niistä siis läpi, mutta nyt tuntuu vähän tyhmältä, kun ei osaa tohon varsinaiseen valintakokeeseen oikein mitenkään valmistautua...Eli jos on jotain vinkkejä, niin mielelläni otan vastaan:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe