Sosiaalitieteet 2017

sosiaalitieteet2017

Onko täällä muita Sosiaalitieteisiin pyrkiviä ?
Sosiaalityöstä olisin itse kiinnostunut, mutta uudistuksen myötä nyt menikin homma vähän uusiksi. Pääsykoekirjallisuushan tulee vasta 15.3. (eikö?), mutta minkäslaista harjotusta vois ennen sitä tehdä ?

Ehkä vastaustekniikkaa ja ylipäätään sosiaalialan kirjallisuutta voisi lueskella.
Ensimmäistä kertaa olen hakemassa mihinkään ja yo-kirjotuksistakin on jo 3 vuotta.

26

2168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosiaalitieteet2017

      Lisäyksenä vielä että Helsinkiin olen itse pyrkimässä

    • ensikertalainenminäkin

      Täälllä! Olisko sulla kiinnostusta jutella kokeesta ja pohtia yhdessä millanen koe tulossa? Itseä mietityttää mm. artikkeleihin viittaukset ..

    • Marjaliini

      Hiljaista on keskustelu täällä 😲 Katselin juuri Tampereen ja Turun aiempia valintakokeita. Harmittaa, kun en löytänyt Tampereen aineistokysymysten aineistoja. Onko kenelläkään tietoa, mistä niitä voisi löytää?

    • Puhhuh

      Harmittaa, kun Helsingin yliopiston sivuilta ei löydy vanhoja valintakokeita. Mutta koko homma meni uusiksi, niin voihan sieltä tulla mitä tahansa vastaan. Nyt on luettu useaan kertaan artikkelit läpi ja kirjoitettu muistiinpanoja. Yllätyin, kun ensin hankaliksi kokemani hyvinvointiyhteiskunta- ja SOP-matskut olikin nyt lopussa mielenkiintoisinta luettavaa uudelleen. Syrjintä- ja oikeudenmukaisuus ahdistaa, niin paljon viittauksia eri teorioihin. Taustalla on ikivanha AMK-tutkinto, joten "aikkarikiintiössä" mennään ja se aiheuttaa lisäpaineita.

    • Mmmmmmiiinäääää

      Miten Helsinkiin pyrkivillä meni tämän päivän koe? Itse sain ainakin 9 pistettä kirjallisuusosiosta, mutta aineistotehtävässä osasin vastata vain syrjintään liittyviin ja eriarvoisuuden toteutumiseen liittyviin asioihin, se hallitusohjelman toteutumisen nimeäminen jäi vain kahteen vai kolmeen itse arvottuun lauseeseen :D
      Itselläni on avoimessa opintoja suoritettuna, pitäis suorittaa enää "vain 40 op" kieliopinnot, niin voisin hakea avoimessa väylässä.. Siitä sitten jatkan, jos ei tärpännyt.

    • ensikertalainenminäkin

      Sama täällä! Mitä tekstiä siihen aineistokokeeseen odotettiin oikeen saatavan kolme sivua?! Mulla jäi jokanen reilu sivun mittaseksi. Kirjallisuuskoe meni hyvin, oli just sellasia kysymyksiä joihin olin valmistautunut vastaamaan. Eipä se auta, jos ei aineistokokeesta saa sitä 9 pistettä.
      Olis kiva tietää minkälaisia pisterajat on yleensä olleet. Että onko mahdollisuuksia jos sattuis ihmeen kaupalla saamaan sen 9 pistettä siitä aineistosta Voi kyllä ne pisterajatkin muuttua paljon tuon muutoksen, yhteisen kandivaiheen myötä..

      • Sossuensikertalainen

        Halloota! Voisitteko kertoa viime kevään (2017) pääsykoekirjat Hesan yliopiston sosiaalitieteelliseen. Olen tsiikaillut netissä olevia tehtäviä ja mallivastauksia, mutta niissä ei suoraan kerrota kirjojen nimiä - vain nimiviitteet! Niiden perusteella voi toki hakea aineistoja Googlen ja Helmetin kautta, mutta kyseisillä kirjoittajilla saattaa olla useampia teoksia, jolloin epävarmuus "oikeista" kirjoista kasvaa...

        Pikaista vastausta odottaen


    • ensikertalainenminäkin

      Kuinka kalliiksi muuten tulee tarvittavat opinnot avoimessa? :) se on mullakin seuraava vaihtoehto viimeistään jos ei ensi vuonna tärppää.

      • Mmmiiiiinäääääääaaaaaa

        Helsingissä yleensä 75 e / kurssi ;/ Sit vielä päälle esim. sosiaalityön perusopinnoissa täytyy suorittaa julkisoikeuden kurssi, jotta voi perusopintojen jälkeen siirtyä aineopintoihin. Jokaisesta kurssista on sit vielä saatava väh. 3, että voi siirtyä aineopintoihin..
        Just menossa muuten tässä pääsykokeen jälkeiseksi jälkiruoaksi sosiaalipsykan verkkotentti. Keskittyminen ei kyllä ole 100 prossasta tän aamun jälkeen ;D

        Kielikursseista en ole varma mitä maksavat.. otan ne varmaan ihan viimeiseksi tai sitten ennen aineopintoja.. ;/


    • ensikertalainenminäkin

      Ja montakohan kurssia sit pitää suorittaa ? Hankala löytää netistä vastauksia näihin :D

      Huh, mulle riitti tuo 5h jo :S

      • Jeejeejoojeeeeeeee

        Hakukohteena olevan tieteen perus-ja aineopinnot (yht. 60 op), lähitieteen sivuaineopinnot (25 op; esim. sos.psyka, sos.politiikka) ja tieteenalan vaadittavat kieliopinnot eli englanti ja ruotsi.

        Itelläni on nyt 20 op sos.työtä, 20 op sos.psykaa, julkisoikeuden kurssi 5 op suoritettuna. Myös kasvatustieteen perusopinnot 25 op olen lukenut, mutta ne eivät ole virallisia sivuaineopintoja, mutta ehkä mahdollista tulevaisuudessa lukea kuitenkin mukaan, mutta haussa noilla ei ole merkitystä..

        Käyn samalla töissä ja 2 lasta, niin ei tää aina ole yksinkertaisin yhtälö, mutta en ole vielä ainakaan seonnut :D


    • pääsykoe

      Joo en minäkään saanut kolmea sivua aineistotehtäviin... saa nähdä haittaako.

    • Mmmmmiiiiiiiiinallllss

      1400 hakijaa, joista 1000 ensikertalaisia! Helsingissä tänään salista lähti 10.00 puolet tai yli puolet ja kuulemma muistakin saleista, hmmmmm....

    • Pääsykoe

      Ei kyllä lähtenyt ainakaan sieltä salista jossa itse olin. Hyvin oli keskittyneen oloista väkeä...

    • Jamapapamussmuss

      Täällä muita, jotka hakivat pelkällä pääsykokeella? Tai onko täällä ketään, joka olisi päässyt sisään pelkällä pääsykokeella? Mua niin jännittää!!!

    • ensikertalainenminäkin

      Kyllä, pelkällä pääsykokeella!

    • Tititiii

      Minä olin kokeessa. Haastavin tekijä oli mielestäni ajan niukkuus verrattuna kokeen laajuuteen, kerran ehdin juosta vessassa ja banaanin söin samalla kun kirjoitin... Aineistoon ei ehtinyt paniikissa paneutua niin hyvin että olisi saanut mitään kokonaisvaltaisia pitkiä vastauksia, ei todellakaan tullut kolmen sivun vastauksia...

      Syrjintätehtävää lähdin tarkastelemaan siitä näkökulmasta, että miten se kärkihanke ehkäisee syrjintää, koska mielestäni siinä aineistossa ei itsessään ilmennyt mitään syrjiviä tekijöitä. Mutta itselläni se karkasi vähän sinne eriarvoisuuden vähentämiseen, eli erittelin siihen kuinka se ottaa huomioon eri sosioekonomiset ryhmät ja pyrkii vähentämään eriarvoisuutta kohdistamalla tukitoimet haavoittuvimpiin kansalaisiin, ja eriarvoisuus taas ehkäisee syrjintää. Lisäksi laitoin että se hanke vähentää stigmatisoitujen ryhmien kuten mielenterveyspotilaiden ja päihteidenkäyttäjien avun hakemista madaltamalla avun hakemisen kynnystä, koska tukitoiminta oli järjestetty helposti saataville esim. arkisten terveyspalveluiden yhteyteen. Lisäksi siinä hankkeessa painotettiin ihmisten omaa osallistumista, laitoin siihen jotain siitä kuinka hanke ei syrji ketään vaan kannustaa kaikkia osallistumaan tms., mutta en saanut tuon olennaisempaa asiaa syrjintää koskien... Harmittaa kun jälkikäteen tuli mieleen jotain mitä olisi voinut laittaa mutta eihän siinä paniikissa ajatus juossut kokeessa kunnolla. :/

      • Idontmindordoi

        Tuo vastaus kuulostaa järkevältä :) Jos vastaus perustui tuohon, niin se oli siinä sitten :D Onneksi tykkään nykyisestä työstäni sen verran, ettei haittaa, vaikkei pääsisikään ja avoimen kurssit etenevät, niin josko sitten avoimen väylän kautta onnais!!!


    • Raivostuttavakoe

      Meidän salistakin lähti porukkaa tosi aikasin, mutta kyllä siellä iso osa ihan keskittyi loppuun asti. Itse en kyllä usko alle 4,5h aikana olisi ehtinyt näihin kunnolla vastata. Itse lähdin 10min ennen kokeen loppua, kun oli työvuoroon ehdittävä.

      Aineistokokeeseen kaatui varmaan tämä urakka. En yksinkertaisesti löytänyt oikein yhtäläisyyksiä pääsykoemateriaaliin ja analyysi oli melko pinnallista ja väkisin väännettyä. Tuskin tulee sisäänpääsyyn vaadittua 9pistettä. Kirjallisuusosio sen sijaan meni oikein hyvin. Kokonaisuudessaan rankka setti, kirjoittaa 19sivua vastauksia 5tunnissa. Itse en tuohon asti tosin yltänyt.

    • Justthinking

      Pohdin, että onko mahdollista että aineistokokeen pisterajaa lasketaan? Että ei olisikaan 9 p vaan vaikka 5 p ;o

      • Raivostuttavakoe

        Olisi aika poikkeuksellista kyllä. Tässä nyt varmaan pääsee sisään ne jotka on sen 9p yli saanut ja muut putoo pois kilpailusta.
        Toisaalta olis aika mielenkiintosta jos edes 80tyyppiä ei olis saanu yli 9pistettä :D
        Oli kyllä niin vaikea että ei voi kyllä tietää mitä tapahtuu. Tuurilla mennään.


      • adasadssad
        Raivostuttavakoe kirjoitti:

        Olisi aika poikkeuksellista kyllä. Tässä nyt varmaan pääsee sisään ne jotka on sen 9p yli saanut ja muut putoo pois kilpailusta.
        Toisaalta olis aika mielenkiintosta jos edes 80tyyppiä ei olis saanu yli 9pistettä :D
        Oli kyllä niin vaikea että ei voi kyllä tietää mitä tapahtuu. Tuurilla mennään.

        Näköjään aika moni sai yli 9 pistettä :D Itekin sain n. 11 pojoa. Saapa nähdä, miten käy. On todella rajoilla, että mennäänkö sisään koepistekiintiössä, vai ei.


    • asdfgSH

      Voi tätä ilon ja onnen päivää, pääsin sisään!

    • Raivostuttavakoe

      Paljon onnea niille jotka pääsi !
      Itsellä kaatui nimenomaan aineisto-osuuteen, niinkuin arvelinkin, 7,5p siitä.

      Mun mielestä kyllä melko harva sai yli 9p.
      100tyyppiä niistä jotka ei tullut valituksi (se lista siellä yliopiston sivuilla) ja ne 84 jotka hyväksyttiin. eli 184tyyppiä 1447 hakijasta. Se ei ole paljoa. Aika monet näistäkin just ja just meni yli 9pisteen. Supisti kyllä tehokkaasti joukkoa, mikäli se oli tarkoitus.

      • Purgatory23

        Näinhän se oli. Itse pääsin sisään n. 24 pisteellä, ja aineisto meni juuri ja juuri yli tuon 9 pisteen.

        Onnea muille valituille, ja tsemppiä niille jotka hakevat ensi keväänä uudestaan!


      • Whatthafuuk
        Purgatory23 kirjoitti:

        Näinhän se oli. Itse pääsin sisään n. 24 pisteellä, ja aineisto meni juuri ja juuri yli tuon 9 pisteen.

        Onnea muille valituille, ja tsemppiä niille jotka hakevat ensi keväänä uudestaan!

        Hei,

        Mikä on se pistettyys? Mikä on se minimi että saisin sisään? Ajattelen itsekin kokeilla onneani vuoden päästä. Ajattelin aloittaa avoimessa.

        Hyviä vinkkejä? ☺️


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe