Veneen tuonti Hollannista, Ruotsista?

Ostaja69

Paljonko porukalla on maksanut veneen tuonti rekalla Suomeen?
Ajamista on mietitty, muttei millään riitä aika ajaa Perämerelle saakka.

28

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselinhintojasyksyllä

      Doral 310, 5500kg pituus 10,5m leveys 3,4m Helsingborgista Lahteen sain hinnaksi 3600e.
      50km Tukholmasta Lahteen leveys 3 metriä, pituus 9,5 metriä ja paino noin 4000kg hinta 1700e alv.

      • Kiitosta-

        Mikä kuljetusfirma?


      • kyselinhintojasyksyllä

      • Kyselewä

        Kiitoksia yhteystiedoista! Otin firmoihin yhteyttä.

        Mielelläni otan lisää yhteystietoja vastaan.

        Alustavasti mielenpäällä on ostaa minimissään noin 10*3,5m teräsvene.


      • Better_Than_Life

    • HyväKokemusSiirroista

      Kirjoitappas postiini niin pohditaan siirtopurjehdusta. [email protected]

    • hyväkeikkaoli

      Itse hommasin veneen viime syksynä pohjoiseuroopasta. Kyselin laivarahtia kahdelta firmalta, siirtoajoa "ammattilaisilta ja päädyin kustannus syistä ajamaan veneen itse kotiin. palkkiot oli luokkaa 4000-15000€ ja osassa vaihtoehtoja kulut päälle(matkat, polttoaine yms) . Otin töistä vapaata 5pv ja menoksi. Viiden päivä reissusta kolme meni ajamiseen n.600 mailia, niin että kyllä sitä aikaa kannatta järjestää, tietysti jos olet konsultti joka saa paritonttua käteen päivästä, niin sitten ymmärrän kiireytesi.

      Eniten huolta aiheutti pelko siirto ajajien mahdollinen välinpitämättömyys konetta, venettä yms kohtaan, se oli ehkä suurin pointti, että lähdin itse hakemaan. Jälkeä päin voi olla vain tyytyväinen kokemukseen ja rahan säästöön joka oli ainakin minulle merkittävä...

      Jotkut antoivat kiinteän hinnan siirtoajolle kulut toiset taas halusivat avoimen sopimuksen jossa päivätaksa kulut. Eli tuo avoin aika epämääräinen yhtään, et voi tietää paljonko maksaa, jos vaikka kelit ovat pahat ja mikä keli kustakin sitten on paha?

      Ja mikä parasta, tuon kolmen päivä n.600 maila ajon jälkeen luotto ja kokemus veneestä ihan eri luokkaa, kun jos olisin vastaan ottanut sen koti satamassa...

      • Bellallaaa

        Komppaan edellistä, toin ajamalla 26 jalkaisen puoliliukuvan Simrishamnista, matkaa kotisatamaan 495 mpk, polttoaineisiin menomatkaan kotoa Simrishamniin meni n. 700€. Hieno koeajo, aikaa kulutettiin 4 vrk, ajettiin vain 10 h/vrk


    • maksumääräytyuseasta

      Minkä kokoinen kiulu, paino, leveys korkeus ja pituus. Ilkeääkö aavoille vai sisämaan vene eli vaihtoehtoiset kuljetukset?

      Kaikkia veneitä ei voi kuljettaa maanteitse tai laivata....

      • Boat_shipping

        Mitä VENETTÄ ei voi laivata?


      • näinkävi
        Boat_shipping kirjoitti:

        Mitä VENETTÄ ei voi laivata?

        Kun korkeutta aluksessa riittävästi ja ei mahdu aukosta sisään rahtaus lavetilla, kaikki laivat eivät ota kansilastia...jäi kerran kaupat rahtaukseen port Napleonista ja ajaa viitsinyt sieltä sama homma maantiekuljetuksessa korkeus raja vastassa.

        Sulle mitään merkkejä anna...


      • Boat_shipping

        Jaa että kerran jäi ja kaikki ei ota kansilastia. Ei se silti tarkoita etteikö voisi laivata!


    • 22221

      26ft 3tn levetilla tukholmasta pohjanmaalle 1300€ käteisellä...

    • Rahtina

      Tuonut purjeveneen siirtomiehistöllä ja moottoriveneen rekalla Englannista. Purjeveneen aikataulu venyi huonojen kelien takia kun odottelivat satamissa, lasku noin 6.500€ ja moottoriveneen rekkaralli ns. paluurahtina oli 8.000€ luokkaa. Laskin että polttoaineet olisi moottoriveneellä olleet liki saman verran.

    • Ärmel_kanal

      Näitä siirtokertomuksia lukiessa tulee eittämättä mieleen näiden venekauppojen talouskysymykset.

      Ovatko ne veneet keskieuroopassa todella niin paljon parempia, tai paremminkin halvempia, että niitä kannattaa lähteä noinkin kaukaa hakemaan?

      • Bellallaaa

        Olisin kyllä ostanut perähyttiveneen Suomesta, ei ollut myynnissä yhtään, jossa olisi ollut vesivessa.


      • siinäsyyitä

        Ei hinta kysymys vaan laatu, olen hommannut kaksi kertaa, ensimmäine UK ja toisen sakemannilta. Olivat vaan niin hyvin huollettuja ja pidettyjä, ei täällä ole tarjontaa edes?

        Miksi pitäisi ostaa huonosti kohdeltuja arvo jahteja Suomesta samaan hintaan, kuin saat priimaa ulkomailta. Tietysti sielläkin paskasti pidettyjä löytyy, mutta myös helmiä enempi tarjolla!


    • Kans_tuonu

      Tai sitten siellä on sellainen vene mitä ei täältä löydy. Malli, ikä, varusteet jne.

    • Säilyketölkki

      No kyllä Suomessa on järkiään rumemmin sisusteltuja nuo rautaveneet. Tämänhetkiset myytävät veneet Nettiveneessä aivan hirveitä. Siis puhutaan hintaluokasta 20-60te.
      Hitsisaumat näkyvät läpi ja muutenkin "pelti" saadaan ruttuun Suomen nyrkkipajoissa.
      Yleensä Suomessa marinoidaan 10000000000km ajettu kuorma-auton moottori, joihin ei saa enää varaosia.

      Siis: parempi laatu vs hinta. Siksi ulkomailta kannattaa edelleenkin ostaa...

    • ehdottomastiulkomailta

      Jep, sama ylihinnoittelun meininki näkyy noissa 80-90 luvun tuontiveneissäkin.
      Jenkkiveneen saa noin puoleen hintaan ulkomailta, joskus jopa halvemmalla.
      Monet ovat aika hirveässä kunnossa, kun katsoo tuota meidän tämänhetkistä Suomen tarjontaa.
      Tietysti samalla rahamäärällä verrattaen saa vastaavasti uudemman veneen ulkomailta.

      Samanikäistä venettä verrattaessa, voi laskea huoletta jo muutaman tonnin korjauksiin ja euro-maasähköjen asennuksiin ja silti kannattaa tuoda ulkomailta.

      Englantilaiset "jahdit" hintaluokassa 60-110e ovat järkyttävän huonolla pidolla olleita, ainakin tämän hetkistä tarjontaa katsoessa.
      Miksei kannattaisi hankkia vastaavan ikäistä paattia puoleen hintaan ulkomailta ja käyttää 1/3 vielä jäljelle jääneestä voitosta tuliterien lisävaruteiden hankkimiseen? Loppuerotus menkööt polttoaineisiin... Tuon hintaluokan veneillä käyttövarmuus on loppujenlopuksi aina arpapeliä.
      Muutamaan veneeseen tutustuttuani ja tutkittuani, olen huomannut ~100te veneenkin pöläyttävän komeasti paksua sinistä käynnistyessään...
      Myyjän mukaan kaikki kunnossa ja huollettu säännöllisesti. Noh, huolloistakin voi olla montaa eri mieltä...

      Suomalainen veneliikkeiden "huolto" ei ole sen kummempi, kuin ulkomainenkaan. Päinvastoin.
      Aika monen veneilyä harrastavan tutun veneitä on "huollettu" vähän niin ja näin, eri puolilla Suomea.
      Meiltä kun puuttuu TÄYSIN oikeanlainen oppikoulukin. Autopuolen ja sähköpuolen koulut ovat vasta murtolukuja oikeanlaisen ammattitaidon pohjalle...

      • PöhäysOnHeingissä

        Dieselissä se sininen pöhäys käynnistettäessä tarkoittaa Volvo, ja sillä ei ole mitään tekemistä huoltojen tai iän kanssa.


    • mertaedemmäs

      Monen kuntoisia veneitä löytyy kaikkialta. Välimereltä ei lähtökohtaisesti kannata tuoda veneitä, sillä aurinko, suola ja saharan hiekkakin kuluttavat ihan omaan tahtiin veneitäkin. Välimereltä pohjoiseen tuodut veneet tunnistaakin yleensä siitä, että mm. hallintalaitteet ja muoviosat yleensä ovat harmaiksi auringossa muuttuneita. Italiassa haasteena on lisäksi monimutkaiset omistuskysymykset, sillä vähänkään isommat veneet on yleensä aina rahoitettu ja veneen hinta saattaa lopulta olla pyyntihinta rahoitusyhtiön velka tai ihan mitä tahansa. Jotkut ovat kertoneet myös kaupantekoon ilmestyneestä, pankin ulosmittaaman veneen entisestä omistajasta vaateineen. Myös maantierahdeissa on Italiassa rajoituksia. Italian tarjontaa saattaa myös edistää sikäläisen verottajan kiinnostus nyt myös veneitä kohtaan. Myös ALV-kysymykset on syytä selvittää tarkkaan, sillä moni vene on "VAT not paid", jolloin ALV:a pitää johonkin maksaa.

      Mentäessä esim. Englantiin ja muuallekin Eurooppaan on hyvä huomioida, että siellä veneilyn kulut ovat aivan toista luokkaa, kuin esim. pohjoismaissa. Englannissa laituripaikka esim. 30 jalan veneelle voi maksaa helposti £1.000/kk, puhumattakaan hinnoista isoissa kaupungeissa tahi Lontoossa. Veneen omistus ja veneily vaativat siis aivan eri varallisuus/tulotason jo perus ylläpitoa varten verrattuna vaikkapa Suomeen, jossa kunnallisen venepaikan saa muutamalla satasella per vuosi! Veneitä myös vaihdetaan useammin ja myös herkemmin suurempiin, mikä ylläpitää suurta käytettyjen tarjontaa. Lähtökohtaisesti isommat veneet ovat ammattilaisten hoitamia, varustettu riittävän kokoisilla koneilla ja varusteiltaan päivitettyjä, kun taas täälläpäin käytettyjen valikoima on paljon pienempi, koneet saattaa olla usein alakanttiin, varusteet alkuperäisiä ja vene seisonut talvet pakkasessa kaupungin venepaikan viereisellä hiekkakentällä.

      Tarkkana toki saa aina olla ja turvallisinta on ostaa vene tunnetun venevälitysketjun kautta, välittäjä nimittäin vastaa siitä, että veneen omistussuhteet ovat kunnossa ja maksuliikenne tapahtuu välittäjän sulkutilin kautta. Huijaritkin ovat löytäneet venekaupan mahdollisuudet ja kuumana käyvät veneenostajat jo vuosia sitten. Suomalaisiakin veneenostajia on höynäytetty olemattomilla veneillä, etumaksuilla ja käsirahoilla. Ikävimmillään huijarit ovat esitelleet ja koeajattaneet ostajaa esim. vuokratulla veneellä väärennettyine papereineen ja kuitanneet ostajalta käsirahan ja kauppasumman.

      • huvikseenveneilevä

        Etkö näe mitään positiivista veneen hankinnassa ulkomailta? Saat kuulostamaan sen siltä että tiedossa on pelkkää kusettajaa kusettajan perään.


      • mikäonKuneikelpaaFaktat
        huvikseenveneilevä kirjoitti:

        Etkö näe mitään positiivista veneen hankinnassa ulkomailta? Saat kuulostamaan sen siltä että tiedossa on pelkkää kusettajaa kusettajan perään.

        Lukijasta kiinni, itse luin kokeneen ostajan näkemyksen, miinoista joilla turvata selusta, kun ollaan jo "positiivisella" mielellä ostamassa venettä, niin voisi olla paikallaa otta hetkeksi ne "vaalean punaiset" lasit pois ja pyrittävä selvittämään ikäviä pikku asioita, jotta omistus siirtyisi ilman rasitteita (panttaus, verot, satamamaksut, kunnossapito yms)

        Juuri nuo panttaus ja omistaja suhteiden systeemit poikkeavat Suomalaisesta veneen osto kulttuurista osittain.


        KIITOS "mertaedemmäs" muiden puolesta, kun avasit palstan "urveloille" muutamia yleisempiä miinoja, ja sitten sait arvostelua, kun et pysynyt pelkästään hehkutuksessa....


      • huvikseenveneilevä

        Esitin mielestäni ihan asiallisen kysymyksen, että mitä positiivisia juttuja ulkomailta ostamisessa on ja sinä otat sen heti arvosteluna.
        Olishan siihen voinut hiukan listata hyviäkin asioita, eikä hakea perisuomalaiseen tapaan vauhtia sieltä synkkyyksistä.
        Jotenkin tulee mieleen autokauppiaat, kun saksantuonti alkoi, nehän maalaili kauhukuvia kuinka kaikki autot saksassa on meikattuja pommeja ja mittarit ruuvattu. Niinhän siinä sitten kuitenkin kävi, että rupesivat itsekkin tuomaan sieltä autoja....


      • mikäonKuneikelpaaFaktat
        huvikseenveneilevä kirjoitti:

        Esitin mielestäni ihan asiallisen kysymyksen, että mitä positiivisia juttuja ulkomailta ostamisessa on ja sinä otat sen heti arvosteluna.
        Olishan siihen voinut hiukan listata hyviäkin asioita, eikä hakea perisuomalaiseen tapaan vauhtia sieltä synkkyyksistä.
        Jotenkin tulee mieleen autokauppiaat, kun saksantuonti alkoi, nehän maalaili kauhukuvia kuinka kaikki autot saksassa on meikattuja pommeja ja mittarit ruuvattu. Niinhän siinä sitten kuitenkin kävi, että rupesivat itsekkin tuomaan sieltä autoja....

        Tuo "mertaedemmäs" kirjoituksen lähtökohtahan oli jo se, että vene ostetaan ulkomailta, jokaisella sen tehneellä omat syynsä, ei siihen tarvitse tuoda mitään makeita maalailuja, jokainen voi ne itse haaveilla määritellä unelmointinsa.

        Kirjoitus otti kantaa siihen, että, kun sinä olet sfääreissä, mitä otat sitten huomioon, ettei sua panna halvalla, sen verran olen Suomalainen, että valitettavasti faktat pitää olla hallussa tehtäessä kauppaa poissa koto Suomesta, kieli, kultuuri ja sopimus erot miinoina.

        Koska sulle riittää haaveilu ja hyvienpuolien katsominen, niin en viitsi vaivata sinua muutamilla tärkeillä pointeilla sopimus juridisesti, ettei vaan tulisi paha mieli ja osto fiilikset laskisi, kun on ikäviä juttuja turvata rahat/ostettu vene yms...

        Hyviä puolia, tarjontaa reilusti, usein paremmin varusteltuja, paremmassa kunnossa ja tätä kautta mielekkäitä ostaa ja tietysti useimmiten edullisempia. Kaksikertaa olen ostanut ja tuonut veneen itselleni, kummassakin tapauksessa olen ollut tyytyväinen johtuen ainakin osittain siitä, että olen tutkinut/testannut/testauttanut veneet ja ollut perehtynyt sopimus juridiikkaan ja mahdollisiin miinoihin.

        Valitettavasti markkinoilla on myös jonkin verran ammattilais kusettajia, jotka odottavat kaltaistasi uhria ja valitettavasti näitä ikäviä tapauksia on sattunut myös meille persuomalaisille kuluttajille, koska kansanomaisesti meillä on kovin "sinisilmäisiä" kansalaisia jotka eivät ymmärrä jo kulttuurieron tuomaa ero tehdä kauppaa, vaan ollaan naivin luottavaisia varsinkin stressaavassa tilanteessa jossa kovasti halutaan "uutta lelua" ja tunteet vievät vaikka looginen järki olisi paikallaan.

        Valitse tunteella, osta järjellä!


      • huvikseenveneilevä

        Oliko kysymys jotenkin loukkaava, kun aloit minua ja persoonaani vastaan hyökkäämään, vaikka vastauksesi onkin muuten suht asiallinen?(ainankin palstan normitasoon verrattuna)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1696
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      737
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe