Omaisuudenjako yksityisyrittäjällä

exw

Hei, olen ollut naimisissa mieheni kanssa 11vuotta. Meillä on 3lasta, yhteinen omakotitalo sekä miehelläni osakeyhtiö jossa minä olen nimellisesti mukana. Yritys on ollut toiminnassa 3vuotta ja minä olen jäänyt töistä hoitovapaalle jotta mieheni voi rauhassa keskittyä työntekoon ja yrityksen pyörittämiseen. Nyt kun ero on tulossa niin miten käy yrityksen jakamisen? Kai siitä puolet kuuluu minulle kun olen jättäytynyt omasta työstäni pois hoitamaan lapsia jotta mies voisi tienata paremmin. Miehen työ on sellainen ettei olisi kyennyt olla hakemassa lapsia päivähoidosta aina tiettyyn aikaan koska päivät voivat venyä. Minulla on virka 3-vuorotyössä odottamassa hoitovapaan päätyttyä..

17

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exw

      Niin ja tuon yrityksen pyörittämisen lisäksi loppuaika menee omaan itseen ja rentoutumiseen. Viikot mies painaa töitä aamua-iltaa ma-pe, sit kun tulee viikonloppu niin on miehellä aika rentoutumisen/irtautumisen arjesta. Silloin juo, käy baareissa, nukkuu pitkään yms... minä olen oikeastaan pelkästään ilmainen lapsenvahti/taloudenhoitaja. Lapsetkin on viikonloppuisin allapäin kun mitään ei oikeastaan pystytä harrastamaan kun iskä vähän rentoutuu...

    • puhhuijaa

      No ilman avioehtoa voit vaatia yrityksestä osuuttasi. Eri juttu on se onko se kokonaisuuden kannalta järkevää. Nimittäin moni on menettänyt toimeentulonsa, koska harvoin yritys on niin menestyvä, että menestyy myös puolikkaana.

    • ittesnaruun

      Just tyypillinen peruslehmä.Äijä tekee firman ja muija kinuaa puolet kun ei laiskana läskinä itse pysty itseään elättämän.Ja sit ihmetellään miks suomi ämmät on sinkkuja ja kehäraakkeja vanhempana.

      • Typeräyhtiö

        Niin alunperin tuon firman pystyyn laiton yhteydessä tarvi ihan muuten vaan yhtiökumppanin? Kunhan hyödyn saa toisesta? Nyt sitten ei olisi mitään halua maksella. Ei tietenkään kun ei se tuosta puolisoa ole saanut mitään etuja eihän? Typeryys se sinä olet jos kuvittelet että toinen tulee firmaan mukaan ilmaiseksi. Älä puhu paskaa oli sitten mies tai nainen niin korvauksiin on oikeus. Jos nimen antaa edes käyttöön firmalle on se sen ulos maksettava.


      • Tiedoksivaansullekin

        Niin vien kuule tuhkatkin pesästä jos parhaat vuoteni vei ja kiitos olisi nyt käsillä. Pitkässä aviossa olleena olen antanut kaikkeni. Ja jos ilmoittaisi että haluaa eron maksaisi se kalliisti. Että sellainen peruslehmä olen. Toivon ettet ole mun mieheni joka täällä haikailee muuta! "Ittesnarulle.


      • exw

        Tyypillinen peruslehmä? Hemmetti soikoon, tuo firma ei olisi edes pystyssä ellen minä olisi sitä jalalle ollut laittamassa. Miehellä ei ollut mitään käsitystä et miten asiat pitää hoitaa että yritys ylipäätään saadaan pystyyn. Minä tein liiketoimintasuunnitelmat ja kannattavuuslaskelmat jotka sit ukkokulta valmiina pakettina sai viedä rahoittajille et sai edes yrityksen pystyyn. Minä olen tehnyt kaikki paperihommat&laskutukset kun reppana ei tietokoneita osaa käyttää. Hänellä pelkästään äärimmäisen hyvä ammattitaito käsissään, toki olisi voinut jatkaa duunarinakin ellen minä olisi kannustanut yrittäjyyteen... Että lehmä vielä. Tässä parisuhteessa minä olen tänäpäivänä se, joka pitää itsestä huolta. Sina ollut liikkuvainen ja tarkka siitä että pysyn kunnossa. Ukkohan se tuosss vieresdä paisuu ja haisee kun kaljaa killittää... Itseasiassa aiemmin saatiin asiat sovittua ja asiat menikin ihan hyvin hetken aikaa kunnes ryyppääminen vei taas vapaa-ajalla voiton. Itseasiassa se eilen antoi mulle etukäteen äitienpäivälahjan. Lähikaupasta hätäisesti ostamansa kynttiläkipon. Noo, lähti sitten illalla sinkkukavereidensa kans baari-iltaa viettämään kun olihan minua jo äitienpäivän kunniaksi muistanut. Tänään se sit työnsi kipon krapuloissaan roskikseen kun ei puolenpäivän aikaan viel ollut halukas nousemaan ylös pyydettyäni. Nyt olen vakaasti päättänyt että nyt loppuu tämä pelleily. Pitäköön firmansa kunhan mä pääsen tästä pois. Että sellainen lehmä.


    • Syvällä

      Jos kyse on osakeyhtiöstä, eikö osakkeet siinä pysy eron jälkeenkin?

    • Ekonomi----

      Suosittelen ihmisille kohtuullisuutta näissä asioissa. Jos kostat raha-asioiden kautta, mies saattaa kostaa takaisin jonkun muun kautta. Riitely ei mielestäni kannata.

      Varmaan miehesi korvaa jotain kohtuulliista sinulle, eikä yrityksen toimintaa ole pakko vetää vaakalaudalle avioerotaistelun vuoksi.

    • mekkk

      Ei sitä jakaa tartte jos ole osakkaana ja pysyt eronkin jälkeen ja älä vaadi mahdottomia että miehellä pysyy yritys ja rahaa millä maksaa elarit ja sirman omistushan on jo osakkeillamäärätty ja se siitä. Saathan osinkoa kun yritys tuottaa.

    • NäinMeillä

      "Nyt kun ero on tulossa niin miten käy yrityksen jakamisen? Kai siitä puolet kuuluu minulle kun olen jättäytynyt omasta työstäni pois hoitamaan lapsia jotta mies voisi tienata paremmin"

      Sillä mitä sinä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä ei ole mitään merkitystä yritsen jakamisen kanssa. Omaisuutenne ositetaan ihan normaalin kaavan mukaan eikä yritys vaikuta asiaan. Jos teillä ei ole avioehtoa, omaisuus menee puoliksi, myös firma. Myös velat otetaan huomioon.
      Ihan eri asia on sitten se, pitääkö sinun ottaa omaksi osuudeksesi puolet tuosta firmasta. Jos teillä on oma asunto, sinä voit ottaa itsellesi asunnon ja mies saa firman ja sitten vielä sovitellaan noiden arvojen erotus riippuen siitä kumpi on arvokkaampi.
      Omaisuus siis menee puoliksi arvon perusteella mutta kaikkea ei tarvitse laittaa omistuksen suhteen puoliksi.

      • mekkk

        Ei maisuus puoliski mene vaan varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle ja se siitä. Esim. Jo talo joka on 300000€ arvoinen ja 200000€ velkaa ja toinen puoliosita ei omista mitään niin nettovarallisuus on 100 tonnia niin tasinko 50 tonnia ja varkkaamelle jää talo ja velat. Jos yrityksellä paljon velkaa niin vo iollaettä ei ole mitään jaettavaa.


      • NäinMeillä
        mekkk kirjoitti:

        Ei maisuus puoliski mene vaan varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle ja se siitä. Esim. Jo talo joka on 300000€ arvoinen ja 200000€ velkaa ja toinen puoliosita ei omista mitään niin nettovarallisuus on 100 tonnia niin tasinko 50 tonnia ja varkkaamelle jää talo ja velat. Jos yrityksellä paljon velkaa niin vo iollaettä ei ole mitään jaettavaa.

        "Ei maisuus puoliski mene vaan varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle ja se siitä. "

        Yhteenlaskettu omaisuus menee puoliksi. Sitähän tämä juuri tarkoittaa. Ja tämä siis tehdään niin että se joka omistaa enemmän, antaa osan osuudetaan vähemmän omistavalle jolloin sen jälkeen molemmilla on puolet yhteenlasketusta omaisuudesta.
        Tasinko voidaan tehdä sekä maksamalla erotus rahana että antamalla osa omasta omaisuudesta sille toiselle.


      • uouyo
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Ei maisuus puoliski mene vaan varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle ja se siitä. "

        Yhteenlaskettu omaisuus menee puoliksi. Sitähän tämä juuri tarkoittaa. Ja tämä siis tehdään niin että se joka omistaa enemmän, antaa osan osuudetaan vähemmän omistavalle jolloin sen jälkeen molemmilla on puolet yhteenlasketusta omaisuudesta.
        Tasinko voidaan tehdä sekä maksamalla erotus rahana että antamalla osa omasta omaisuudesta sille toiselle.

        Vastaan tähänkin aloitukseen: omaisuutta ei ole pakko osittaa 50/50. Kannattaa miettiä mikä on kohtuullista. Monet yritykset kuolevat juuri sen vuoksi, että ne jaetaan erossa. On todella sääli, ettei älytä tehdä avioehtoa. Se olisi erittäin tärkeää etenkin jos toisella on firma.


      • exw

        Siis meillä yhdessä perustettu yritys. Tosin sellaiselle alalle jolle minulla ei olw ammattitaitoa, mutta kuitenkin sen verran järkeä että olen kyennyt hoitamaan kaikki paperityöt. Mies on yrityksen toimitusjohtaja&hallituksen jäsen, minä varajäsen.


    • Niinseonjapysyy

      Sääli se on kun avioon mennessä ei muistanut ehtoja laittaa. Nyt jos tulisi ero kiitos mitä olen panostanut elämäämme niin vaatisin todella paljon. Ehkä olen tuo mainittu lehmä mutta niin taitaisi mies tehdä saman mulle. Oisko se sitten mikä? Sika? No yhdessä omaisuus tienattu ja velat otettu joten puoliksi menee kaikki. Se miten se vaikuttaa loppuelämään ei ole merkitystä. Jos toinen jää työttömäksi niin puolisonko vika se on? Eli käykö tässä sanonta paikkaansa sitä saa mitä tilaa? Omaisuuden takiako ei voi erota? Höpö höpö kyllä jos uusi hankittuna hoitaa ne rahapuolen kuntoon. Ellei ole eroneena jo velkaisena niin ettei voi rakastaan auttaa. Maksaa pitää ja tasavertaisesti.

    • Miiro_kamu

      Minkä takia ap selittelet ja puolustelet täällä vento vieraille ihmisille elämäsi valintoja? Ne eivät kuulu kenellekään toiselle. Asiat asioina. Osituksessa lasketaan yhteinen nettovarallisuus (jos ei ole avioehtoa, eikä kaikilla suinkaan ole) se puolitetaan tasapuolisesti ja vähennetään velat. Avio-osa pitää olla yhtä suuri ja enemmän omistava maksaa tasinkoa vähemmän omistavalle.

      Ihan turha selitellä, ei kuulu kenellekään. Elämässä sattuu ja tapahtuu jokaikiselle. Viisas ottaa vastaan, mitä elämä eteen tuo, kohtaa sen kunnialla ja jatkaa keventyneellä repulla eteenpäin. Turhaa alkaa tappelemaan.

    • ronj1

      Noh, kohtuullisuutta minäkin suosittelen. Ei ole pakko tehdä ositusta tasan tarkkaan, tasinkoa ei siis ole pakko vaatia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3290
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2506
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe