Onko paha tilanne?

fkfkkfwhattodo

Moi. Mulla on vielä luottotiedot kunnossa mutta velkaa kertynyt pikkuhiljalleen ja nyt sitä on tällähetkellä n. 15 000e. Mulla ei ole vakituista työpaikkaa, mutta olen hoito-alalla joten töitä on melkein koko ajan. Nettotuloni ovat n.1400-1800e/kk. Lainojen lyhennyksiin menee tällä hetkellä 300e/kk. Asumiseen menee 150e/kk. Olen 34v. lapseton avoliitossa eläjä. Velkani koostuvat opintolainasta ja op:n joustoluotosta visasta. Lisäksi olen Kelalle velkaa asumisuen liikamaksusta. En tajua mihin rahani menevät koska pakollisten menojen jälkeen rahaa jää..olen kai tottunut liian leveään elämään. Nyt velat ahdistavat ja se että ei ole säästöjä. Mitä tässä kannattaisi tehdä?

8

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45353

      Tota noin, mikähän sulla on ongelma? Jos noi sun kertomat luvut pitää paikkansa, niin ei sulla pitäisi olla mikään ongelma maksaa noita velkoja. Vaikka nuo tulot ei päätä huimaa, niin noilla asumiskuluilla jää kyllä rahaa ihan tarpeeksi velkojen maksuun ja elämiseen. Kuten itse arvailetkin, elät liian leveästi. Vähän järkeä päähän ja lyhennä velkoja enemmän.

    • no_ei_oo

      Sinullehan jää tonni törsörahaa joka kuukausi, mikä tässä on nyt ongelma?? Minulle jää alle 200 euroa, mistä siis yhden henkilön sähköt, puhelimet, ruoat, matkat ym. /kk. Maksujärjestyksesi on yksinkertainen: Kela ottaa takaisinperintänsä väkisin, opintolaina on halpakorkoista ja varmasti pienellä kk-erällä. Visa nollille heti, joustoluotto pois seuraavaksi. Pystyt maksamaan niihin ainakin viidensadan euron ylimääräisiä lyhennyksiä ja kas kummaa kun ahdistus helpottuu.

    • kultainen_meny

      Yksi asia... jos on vaikka 1400e tuloa ja maksat 15 000 lainaan 300e kuukaudessa , niin miksi niin vähän? 100-150e pitäs maksaa lisää... sillä kyllä siitä 300e menee nyt toinen puoli kuluihin ja ei se pääomat kuole mihinkään tuosta summasta... Sitten vielä se, että kun ne on erillisiä lainoja, nii siitäkin tulee kuluja jokaiseen lainaan....

      Mutta onhan 35v ikäsellä tietenkin aikaa mutta pitkä oon tie... Et tietenkää kertonut sitä paljonko kutakin lainaa on ja millaiset kulut.

    • hyvinmeneepi

      Ei mitään paniikkia! Tilanteesi on hyvä. Tutustu netissä lisää rahan säästämiseen ja kun opit sen taidon ja olet kärsivällinen niin ajan kuluessa sinulla on hyvä määrä kerättynä rahaa. Opintolaina on lainoista kaikista asiakasystävällisin. Tsemppiä tästä eteenpäin, älä ainakaan sorru muita lainoja nyt ottamaan. :)

      • hgfdzrt

        Ensiksi selvität mihin rahasi oikein menevät. Laita vaikka pari kuukautta ylös joka ikisen menosi.

        Sitten teet arvion ovatko ne asiat sen arvoisia, johon käytät rahasi. Yleensä muutama asia putoaa heti pois ja osaan rahanmeno vähenee. Ylijäävästä rahasta osan käytät lisämaksuun lainoihisi, aloittaen joko siitä missä on korkein korko ja kulut tai sitten pienimmästä aloittaen, jolloin lainojen yhteismäärä kappaleissa vähenee.

        Toisen osan uudesta jääneestä rahasta laitat avaamallesi säästötilille säännöllisesti heti palkan saatuasi, johon keräät varakassaa, josta "yllättävät menot" rahoitetaan. Kaikkea 'uutta' rahaa ei kannata käyttää lainojen lyhentämiseen (vaikka säästäisi korkokuluissa) koska olet heti uusissa ongelmissa ja lainaamassa, jos tulee 'pahapäivä'

        ps. oikeasti ei ole olemassa "yllättäviä menoja"tai "pahaa päivää". Näitä rahareikiä tulee kaikille säännöllisen epäsäännöllisesti ja menot tulee mitoittaa, että arjesta selviää myös näinä hetkinä.


    • Rahamiess

      Moro, tilanne on aina paha vaikka se näyttäisikin hyvältä. Mutta muista tämä, aina voit ryypätä viimiset rahat. Sorry, tää viesti oli asiaton..

    • Kuukerinnelli000

      Hei!
      Voithan vetää itsesi nuoran jatkoksi niin velat kuittaantuu samalla.

    • tienaaraha

      naiset istuu pankin päällä joten missä ongelma?? netissäkin nauset voi tienata chattailemalla ja strippaamalla..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe