Kannentiivistekkö palanut?

Makkemies

Tuli ostettua vene jossa tiedossa jonkinlainen konevika.
Kyseessä 2.5 tdi makeavesijäähdytyksellä.
Koneessa kiertää glygoli suljetussa järjestelmässä ja lisäksi on raakavesijäähdytys öljynlauhduttimelle sekä pakosarjalle , joka poistuu pakoputkesta.
Muutaman männän päällä oli jäistävettä jonka sain pois suuttimet irroittamalla ja konetta lämmittämällä, suuttimet talaisin ja kone käy iloisesti.
Glygoli on puhdasta, ei öljyä seassa. Öljyn seassa on vettä, harmaata.
Raakavesipuolelta ei ollut ex omistaja tyhjentänyt vesiä pois ja ne päässyt jäätymään.
Puristukset koneessa on hyvät ja öljyn lauhdutin todettu ehjäksi, ei sekoita nesteitä.
Onko vielä muita vaihtoehtoja kuin kannentiiviste\kansi?

31

2881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rghwertg

      Yleensä jäähdytysvesi menee öljyn sekaan tai öljy jäähdytysveden. Käynnistä syylarikorkki auki ja katso tuleeko kuplia, kun antaa kierroksia. Se on merkki kansipahvin hajoamisesta.

      Samea öljy tarkoittaa veden joutumista öljyn sekaan. Näkyykö öljyssä kiteitä? Ne tarkoittavat sitä, että kosteus on jäähdytysnestettä. Öljyyn voi kosteutta tulla muutakin kautta.

      Mainitsemiasi kohteita, josta vettä voi päästä öljyyn on lukuisia, kuten lohko tai vesipumppu.

    • Makkemies

      Glygoli ei mene öljyn sekaan. Vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimessa oli jäätynyttä vettä. Vesi joka öljyissä on oli raakavesipuolelta joka lisäjäähdyttää pakosarjaa. Edellisellä omistajalla oli moottorin jäähdytysletku vuotanut vettä ja kuulemma ollut moottorin alla yli öljynpohjantiivisteen tason vettä pilssissä ja epäili et olis vuotavasta ö-pohjan tiivisteestä päässyt koneeseen. Onko edes mahdollista? Öpohjan tiiviste ei kyllä silmämääräisesti valuta öljyä mut voihan se vähän jostain tihkua kun sinne ei kunnolla näe.

    • Yanmarilla

      Raakavettä männän päällä??? Taitaa olla uponnut moottorin ilmanotto aukkoon asti, silloin on myös vettä öljypohjassa. Jos öljypohjan tiiviste vuotaa vettä sisälle, öljyä tulee varmaan ulos. Öljy tulee pienemmästä reijistä kuin vesi.

      • Makkemies

        Ei ole uponnut, siittä varmuus. Voiko vuoden seisonnassa kertyä dieselissä kondensivettä niin paljon männän päälle ettei kone pyöri?
        Toinen vaihtoehto öljypohjan vuodon lisäksi on pakosarjassa oleva halkeama josta vuotaisi pyttyyn raakavettä.


      • Nohui

        Jos männän päällä on ollut vuoden verran vettä, joka on jäätynyt ja sulanut, on vaikea kuvitella että pieni remppa riittää.


    • Koneikkko

      Onko raakavesijäähdytetty öljynlauhdutin kunnossa, ettei vesi päääse öljyyn (koska öljy harmaata) sitä kautta? Kun kerran raakavasijärjestelä on jäätynyt. Ei kyllä selitä männä pääällä ollutta vettä, jos sitä on ollut paljon eikä vain kosteaa jonkun kondenssin takia.

      • Makkemies

        Veneellä ajettu viimeksi keväällä jolloin öljynpaine alkanut hyppiä. Kone on sammutettu ja katsottu öljykorkkiin jossa valkoista majoneesia, samalla huomattu et pilssissä vettä yli öljypohjan tiivisteen. Vene ajettu laituriin ja parin viikon päästä tästä ajettu laiturista trailerille. Ei tutkittu sen enempää ja nyt aloin itse uutena omistajana tutkimaan.
        Otin suuttimet irti jotta vesi mäntien päältä poistuisi konetta pyörittämällä, suuttimet paikalleen uudet öljyt sisään ja kone lähti käymään ja käy tasaisesti, myös öljynpaineet hyvät eikä ainakaan 15min käytön aikana ylikuumentunut tms. Ja nyt kiinnostaisi tietää missä vika. Raakavesipuolta en vielä ole testannut meneekö vesi sitäkautta jotenkin öljyn sekaan. Öljynlauhduttimen paineilmalla testasin eikä vuoda.


    • Makkemies

      Sen verran raakavesipuolella oli vielä vanhaa vettä et huomasin yhdestä letkuliitoksesta vuotavan koneen käydesdä, tämän takia pilssi on vedestä ajossa täyttynyt.

      • Koenikko

        Pari vaihtoehtoa tulee heti mieleen. Paljonko sitä vettä oli pilssissä koneen korkeudella. Vähän yli öljypohjan vai yli mittatikun? Koska öljyn seassa oli vettä, niin jostain se on sinne päässyt ja öljypohjan kautta se ei ainakaan pääse, jos kone ei muuten öljyä vuoda. Muita vaihtoehtoja on mittatikun jalka, huohottimen putki jne.

        Öljyn paineen hyppely liittynee juuri siihen, että öljyn sekaan on päässyt vettä. Veden viskositeetti niin pieni ettei öljypumppu ole saanut painetta nousemaan kohdatessaan vettä, sitten on taas saanut öljyä.

        Enää kummastuttaa tuo vesi siellä sylinterissä männän päällä. Olet siis varma että se kaikki oli vettä. Ja kuinka paljon sitä oli suhteessa palotilan kokokoon, voitko arvioida. Ei sinne paljon voi vettä kondensoitua, ei niin paljon etteikö kone lähtisi käyntiin. Teoriassa olsi mahdollista (huom vain teoriassa) että vesi olisi päässyt palotilaan öljyn seasta kun on kylällä koneella ajettu nuo muutamat lyhyet siirrot. Periaatteessa olisi voinut valua myös venttiilin varista, jos öljy-vesi seos olisi jotenkin erottunut ja vesi pienemmälä viskositeetillä olisi taleven aikana valunut kovettuneiden venttiilinvarren tiivisteiden välistä. Tämäkin on erittäin kaukaa haettu.

        Käytänössä jos kone on ehjä eikä kannessa ole hiusmurtumaa esim. vesitilasta palotiloihin niin vettä ei pääse palotiloihin kuin imu- tai pakosarjan kautta. Mutta että kannessa olisi hiusmurtuma jokaiseen palotilaan, yleensä sellainen on vain yhteen max kahteen palotilaan (männän tkemä alipaine vetää vettä hiusmurtuman kautta). Mutta pakokaasun väristä ne vuodot tulisi huomata, koska vuoto on jatkuvaa ei vain seisoessa.


      • Makkemies

        Sitä en tiedä miten paljon pilssissä on vettä ollut, myyjäkin oli aika ummikko eikä oikeen enempää osannut sanoa.
        1 tai kahdessa pytyssä vettä juurikin oli, nollakelillä yritin ensimmäisen kerran konetta pyörittää ja jumi tuli vastaan. Otin suuttimet irti ja kokeilin uudelleen, edelleen jumissa. Lämmitin koneen lämppärillä ja nyt kone pyöri ja vettä ruiskahteli ainakin 4pytystä, ehkä muistakin mutta vähemmän. Puristukset mittasin ja kaikissa oli yli 20bar.
        Veden jäätymisestä päättelin et on raakavettä tai kondensivettä.
        Ja jos kannessa olisi halkeama pyttyjen päällä pitäisi olla glygolivettä eikä raakavettä.
        Tarvii varmaan käytellä konetta ja syöttää raakevesipuolelle vettä, katsoa mitä tapahtuu.
        Sellainen vielä kummastutti kun koneessa on 4-pytyn vesiplommiin kytketty pieni peltinen säiliö josta menee n.20cm ylöspäin putki joka kääntyy vaakatasoon ja on halkaistu keskeltä sekä tulpattu päästä, mikä tämän tarkoitus? Näyttää alkuperäiseltä.


    • MääVa

      Kamalaa miten jotkut huoltavat veneitään, toivottavasti sait halvalla...

      Kannattaa varmaan vaihtaa öljyt ja suodatin vielä kertaalleen, muutaman tunnin jälkeen, jos ruostetta ja muuta metallia irtoaa kiertoon, ettei turhaa hio kaikkia paikkoja väljiksi.

    • Yanmarilla

      Jos moottorissa on märkä pakosarja, joka on raakavesipuolella, on mahdollista, että pakokanavan jäätymishalkeaman kautta vesi pääsee männän päälle, ainakin kahden sylinterin pakoventtiilit ovat raollaan, muutkaan eivät todennäköisesti ole vesitiiviitä. Mulla kävi kerran niin, kun Bowmanin märkä pakosarja oli syöpynyt puhki. Minkä merkkinen moottori on kyseessä?

      • Yanmarilla

        Siis sammutetun moottorin venttiilit ovat raollaan kahdessa sylinterissä.


      • Makkemies

        Ivecon marinoima kone, alkuperäinen venemoottori. Raakavesipuolelta näjöjään pääsee vesi öljyn sekaan, testasin eilen.
        Onko jollain tietoa miten näissä ivecon koneissa vesi kiertää?


    • Makkemies
    • Makkemies

      Tuli mieleen et voiko merivesipumppu jäätyessään hajottaa mahdollisen stefan ja sekoittaa nesteitä, jos toisellapuolella on öljyvoitelu akselille tms. Tarvii huomenna tsekata millainen rakenne pumpussa on.

      • Yanmarilla

      • Makkemies

        Purin merivesipumpun, paineilmalla testaus ja ehjähän se oli.
        Seuraava paikka johon merivesi pumpulta menee oli imusarjan pääty, pääty auki ja sieltähän löytyi pitkä lauhdutin joka oli ainakin yhdestä putkesta halki nopealla vilkaisulla.
        Kuvan toisessa päässä halkeama.( kuva isonee kun klikkaa)
        [url=http://aijaa.com/3BwKsf][img]http://i2.aijaa.com/t/00916/14336157.t.jpg[/img][/url]

        Nyt selvisi mistä vesi päässyt männän päälle ;)
        Lauhduttimessa oli pinnassa myös majoneesia hiukan, mahtaako vesi ja öljy sekoittua jotenkin tästä samasta johtuen?


      • Kone_auttaa-
        Makkemies kirjoitti:

        Purin merivesipumpun, paineilmalla testaus ja ehjähän se oli.
        Seuraava paikka johon merivesi pumpulta menee oli imusarjan pääty, pääty auki ja sieltähän löytyi pitkä lauhdutin joka oli ainakin yhdestä putkesta halki nopealla vilkaisulla.
        Kuvan toisessa päässä halkeama.( kuva isonee kun klikkaa)
        [url=http://aijaa.com/3BwKsf][img]http://i2.aijaa.com/t/00916/14336157.t.jpg[/img][/url]

        Nyt selvisi mistä vesi päässyt männän päälle ;)
        Lauhduttimessa oli pinnassa myös majoneesia hiukan, mahtaako vesi ja öljy sekoittua jotenkin tästä samasta johtuen?

        Kuvassa lienee välijäähdytin, ei imusarja. Eli merivedellä jäähdytettväv välijäähdytin ja yksi putkista rikki.


    • Yanmarilla

      Vaikea sanoa, mutta jos vain yksi putki on halki, vähemmällä pääsee, kun tinauttaa sen molemmat päät tukkoon. Kyseessä taitaa olla välijäähdytin. Entä öljyn jäähdytin, kerroit aiemmin, että se on ehjä, oliko kumisiipi öljyinen.

      • Makkemies

        Välijäähyssä vuotaa 2 putkea, ajattelin täyttää nämä 2putkea sikaflexillä ja voihan ne päät tinata. Onnistuuko ihan normikolvilla ja tinalla vai pitääkö viedä johonkin tinattavaksi?
        Bensa autoissa ainakin voi bensa päästä öljynsekaan jos käy liian rikkaalla, voisikohan tässätapauksessa vesi valua samoin männänrenkaan ohi öljypohjaan?


      • Yanmarilla

        Sikaflexiin en usko tässä paikassa. Ei onnistu kolvilla, onko asuin paikkakunnallasi jäähdytin korjaamoa, Turussa on Nissen ja Porissakin on tinuri, jolta homma onnistuu, niihin voi varmaan lähettää, kun sopii asiasta ensin. Putketkin he pystyvät vaihtamaan. Kysyin öljyistä kumisiipeä siksi, että jos öljyn jäähdytin on imupuolella ja se vuotaa, silloin kumisiipi on öljyinen. Tuskin vesi valuu itsellään läpi männänrenkaiden, sillä on sellainen pintajännitys, jos sitä on paljon, voi se olla mahdollista.


      • Yanmarilla

        ....tosin, jos vuotava öljyjäähdytin on imupuolella, siitä seuraisi huomattava öljymäärä pakoputkesta moottorin käydessä. Päättelin öljyn jäähdyttimen vuotavan, koska kuuleri on öljyinen. Jos öljynjäähdytin on painepuolella, öljynpaine voittaa vesipaineen ja tekee öljyn harmaaksi ehkä vasta silloin, kun moottori käy tyhjäkäyntiä, tässäkin tapauksessa öljyä menee poistoveden mukana pakoputkesta. Männän päällä ollut vesi on mennyt kuulerista imuventtiilien kautta silloin, kun moottori on pysäytetty. Pitäisin pienenä ihmeenä sitä, jos öljynjäähdytin on ehjä mutta kuulerin putket rikki. En pysty enempään, vaikka olenkin kokenut lähes saman, jouduin vaihtamaan öljynjäähdyttimeen 8 putkea.


      • Mattikimi
        Makkemies kirjoitti:

        Välijäähyssä vuotaa 2 putkea, ajattelin täyttää nämä 2putkea sikaflexillä ja voihan ne päät tinata. Onnistuuko ihan normikolvilla ja tinalla vai pitääkö viedä johonkin tinattavaksi?
        Bensa autoissa ainakin voi bensa päästä öljynsekaan jos käy liian rikkaalla, voisikohan tässätapauksessa vesi valua samoin männänrenkaan ohi öljypohjaan?

        Vaihda koko pillistö uuteen. Kuka tietääa, milloin seuraavat vuodot tulee.


      • Makkemies

        Öljyn jäähdytin on imupuolella, ennen merivesipumppua. Siellä on halkasijaltaan isommat putket kuin välijäähdyttimessä, josko niissä paksumpi seinämä eikä siksi ole hajalla.
        Tarvii sekin vielä paineistaa uudestaan.
        Pakoputkesta tulevaa vettä valutin ämpäriin ja pintaan tuli todella ohut öljykalvo, se saattaa kyllä olla peräisin palamattomasta dieselistäkin.

        Missäpäin porissa on tämä tinaaja, muistatko nimeä?


      • Yanmarilla

        Vanhakoivistolla, Juholantie 2, 28360 PORI, täältä löytyy.


    • Skitsofrenia

      Olenko minä ainoa, joka ihmettelee, että hemmo on omien puheittensa perusteella pystyvä moottoriremonttiin, mutta miettii lämmönvaihtimen paikkaamista Sialla tai juotostinalla?

      Joku ei natsaa.

      • Makkemies

        Skitsofrenia, aika paljon on koneremontteja tehty autoihin mut nämä venekoneet ei niin tuttuja ole, sen vuoksi täältä neuvoa kyselenkin.


    • Makkemies

      Kiitoksia Yanmarilla, tarvii huomenna käydä.

      • Yanmarilla

        Jäi vielä kalvamaan se, mistä öljy on mennyt kuuleriin, jos öljynjäähdytin ei vuoda.


    • MyösMoottoreitaKorjannut

      Makkemies kirjoitti "aika paljon on koneremontteja tehty" jos näin on että tiedät/tunnet koneremontit niin miksi et tee/teetä sylinterien vuotomittausta ?
      jolla saisit oikein ja ammattitaidolla tehtynä hyvin suurella varmuudella tiedon moottorisi mahdollisista viosta ja kunnosta eikä tarvitse turvautua tässä aiemmin vastanneiden arvauksiin ja "mutu" tietoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe