Väki vähentynyt Helsingissä, onko muualla?

1253

Helsingissä on vähentynyt seuroissakävijöiden määrä huolestuttavasti. En tiedä, mikä tämän ilmiön takana on. Ihmisiä enenevissä määrin ovat jättäneet tämän rakkaan Jumalan valtakunnan.
Nettiseuroilla ei voi täysin selittää väestökatoa; onhan nettiradio ollut jo useita vuosia toiminnassa. Väen vähentymistä ei voine siis selittää sillä.
Väki vähenee, mutta paraneeko pidot?
En nyt tiedä. Moni tutuistanikin on lopettanut seuroissa käymiset.
Jotku jopa lopettaneet Päivämiehenkin tilauksen. Harrastukset ovat menneet edelle!
Tanssi on yleistynyt harrastuksena. Olisi kiva tietää, mistä tämä nykyinen huolestuttava kehitys johtuu. Onhan väki ennenkin harrastellut, mutta silti on jaksettu tulla seuroihin. Tanssi on mielestäni harrastuksena hieman kyseenalainen. On hyvä huomata, että ne, jotka ovat alkaneet harrastaa tanssia, ovat myös muilta osin hyvin maallistuneita.

Kun väki on vähentynyt ja minunkin parhaat ystäväni ovat kieltäneet uskon, olen joutunut etsimään seuroista uusia ystäviä. Tämä ei ole kuitenkaan sujunut noin vain. Olen rohkeasti mennyt tuntemattomien pöytiin. Olen huomannut, että eri porukoissa vaikutta erilainen henki. Jossain ollaan konservatiivisempia, toisessa taas hyvinkin vapaamielisiä. Onko seassamme eksyttäjiä, vai miksi juuri tänä aikana on ollut niin paljon pois lähtijöitä?
Onko samaa ilmiötä muissakin siioneissa?

42

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6789

      Oletko naimisissa, jos olisit vielä vapaa, niin vanhempana miehenä olisin kiinnostunut Sinusta, jos olet nainen.

      • L---

        Mikä on agendasi tällä palstalla?

        Pilkka?...


      • 6789
        L--- kirjoitti:

        Mikä on agendasi tällä palstalla?

        Pilkka?...

        Lähemmän tuttavuuden tekeminen vastakkaiseen sukupuoleen. Tykkään paremmin olla naisten, kuin miesten seurassa. Miehet puhuvat aina tekniikasta, urheilusta ja autoista. Mieluiten puhuisin ruoasta, luonnosta, eläimistä, kirjallisuudesta ja sisustamisesta.


    • Eittämätön_totuus

      Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen Raamatun vastaiset valheopit eivät kertakaikkiaan kiinnosta enää ihmisiä.

      • narraa

        Kiinnostahan teittäkin Vanhollislestadiolaisuus, kun olette täällä palstalla.


      • Papulus

        Tuskin ihmiset yhtäkkiä oivaltaneet, että olis jotain valheoppeja. Jos olisi, niin olisihan se tapahtunut vuosisatoja sitten. Taustalla on jokin salaliitto eksyttäjineen.


      • juuri.niin
        narraa kirjoitti:

        Kiinnostahan teittäkin Vanhollislestadiolaisuus, kun olette täällä palstalla.

        Nimenomaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen Raamatun vastaiset opit herättävät kiinnostusta ja ihmettelyä.


      • takkinkääntäjä

        Edellinen kommenttia oli ei kiinnosta ketään ja nyt oli että kiinnostaa. Sinusta tulisi hyvä politiikko,


      • juuri.niin
        takkinkääntäjä kirjoitti:

        Edellinen kommenttia oli ei kiinnosta ketään ja nyt oli että kiinnostaa. Sinusta tulisi hyvä politiikko,

        Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen Raamatun vastaisten valheoppien verkkoon ei kukaan asiallinen ihminen halua uida.

        Sen sijaan normaaleja ihmisiä kiinnostaa ja ihmetyttää se, millaiset ihmiset uskovat noihin valheisiin.


      • peiliin

        Mikä on normaalia ihminen. Sellainenko joka ei hyväksy toisen ajatelevaa ihmistä. Niinkö?


      • järkevästi

        Se on sinun mielipide. Joku voi pitää että helluntailaiset eivät ole normaalia ihmisiä, se on heidän mielipide.Mutta normaali ihminen ei sano siitä ääneen.


      • kopio

        Normaali ihmisen viestit poistetaan ,on se kumma.


      • Heinolalaisen
        peiliin kirjoitti:

        Mikä on normaalia ihminen. Sellainenko joka ei hyväksy toisen ajatelevaa ihmistä. Niinkö?

        mielestä noin on.


    • Evakossa

      Jännää, että olet TÄNNE tullut kyselemään asiasta. Minulla on useita selityksiä kysymyksiisi, mutta ei täällä.

      • 1253

        Olen kysynyt seuroissa kävijöiltäkin. Osa ovat huomanneet väen vähenneen, osa taas ei halua tunnustaa. Ihan varmasti jokainen on sen kuitenkin huomannut, että väki on vähentynyt jo vuosien ajan. Ei sitä voi olla huomaamatta. Kukaan, jolta olen kysynyt, eivät ole osanneet vastata. Siksi kysynkin nyt myös täältä. Joku eksyttäjä on keskuudessamme. Kenties tämä samainen eksyttäjä vaikuttaa myös täällä.


      • Elävätesimerkit

        "Joku eksyttäjä on keskuudessamme. Kenties tämä samainen eksyttäjä vaikuttaa myös täällä."

        Olen vahvasti sitä mieltä, että hoitamisten väärintekijöiden/hoitajien väärä henkinen opetus tekee koko ajan tuhoa yhteisössä ja pahentaa/eksyttää. Hoitajien periaatehan on: Mitä tahansa saa tehdä eikä mitään tarvitse korjata ja epärehellinen toiminta yhteisössä hyväksytään. Rehelliset ihmiset elävät julkisesti kuten väärähenkiset esimerkit salaa. Monet taas tuntevat että heidän sydämensä ei kaipaa ristiriitaista yhteisöä.


      • Joo_minustakin
        Elävätesimerkit kirjoitti:

        "Joku eksyttäjä on keskuudessamme. Kenties tämä samainen eksyttäjä vaikuttaa myös täällä."

        Olen vahvasti sitä mieltä, että hoitamisten väärintekijöiden/hoitajien väärä henkinen opetus tekee koko ajan tuhoa yhteisössä ja pahentaa/eksyttää. Hoitajien periaatehan on: Mitä tahansa saa tehdä eikä mitään tarvitse korjata ja epärehellinen toiminta yhteisössä hyväksytään. Rehelliset ihmiset elävät julkisesti kuten väärähenkiset esimerkit salaa. Monet taas tuntevat että heidän sydämensä ei kaipaa ristiriitaista yhteisöä.

        on mukavaa elää toisten synneissä ja 40 vuoden takaisissa harhoissa.


    • Näkökulmaa1

      Eiköhän sama ilmiö vaikuta kaikissa seurakunnissa,että väki niistä vähenee.Olisi hyvä saada jotakin tilastotietoa eri kirkkokunnilta.
      Osa varmaan eroaa menetettyään uskonsa,ja suuri osa eroaa siksi,että kirkot ovat maallistuneet,ja kotikokoukset yleistyvät,mutta kuka valvoo niitä?.
      Tietääkseni alkuteksti ei edes kerro edes seurakunnista mitään,tai se on käännösvirhe,sillä oikea käännös olisi uskovien yhteys.
      Uskovien yhteys tulee lisääntymään vainojen kasvaessa.Viime sodan seurauksena koko suomi rukoili.Jos ja kun pidätte kotikokousta jossakin,älkää alkako saarnaamaan ja pätemäään niissä,vaan etsikää niissä Jeesusta Kristusta,ja jättäkää höpinät kirkkoihin sananopettajille,muutoin väki vähenee niissäkin kokoontumisissa.

      • SRK.valvoo

        ""ja suuri osa eroaa siksi,että kirkot ovat maallistuneet,ja kotikokoukset yleistyvät,mutta kuka valvoo niitä?.""

        Onneksi SRK valvoo vanhoillislestadiolaisia. Ja tarkkaan.

        Hoitokokouksen uhka leijuu koko ajan ilmassa.


      • Oksallakeskimmällä

        Patrick Tiaisen seurakunnassa väkeä tulee koko ajan lisää ja kasvu on suorastaan ekspotentiaalista. Ainakin, jos nyt on uskominen Patrick Tiaista.


      • huhuhuuuuu
        Oksallakeskimmällä kirjoitti:

        Patrick Tiaisen seurakunnassa väkeä tulee koko ajan lisää ja kasvu on suorastaan ekspotentiaalista. Ainakin, jos nyt on uskominen Patrick Tiaista.

        Touhu on kuin sirkuksessa.


      • Joku_joka_tun-
        Oksallakeskimmällä kirjoitti:

        Patrick Tiaisen seurakunnassa väkeä tulee koko ajan lisää ja kasvu on suorastaan ekspotentiaalista. Ainakin, jos nyt on uskominen Patrick Tiaista.

        tee tämän Tiaisen tyypin, voisi kutsua hänet Jumalan valtakunnan seuroihin

        http://rauhanyhdistys.fi/fi/rauhanyhdistykset/


    • Näkökulmaa1

      Olipa viihdyttävä avajaisohjelma,ja kuoro.:)

    • faktat_pöytään

      ERISEUROISTA

      Jumalan valtakunta ei ole ihmisten käsissä.

      Jes. 46:4 Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan.

      Joh. 10:9-15
      Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi, ja menee sisälle ja ulos, ja löytää laitumen.
      Ei varas tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja kadottamaan: minä tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman.
      Minä olen hyvä paimen: hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
      Mutta palkollinen, joka ei ole paimen, eikä lampaat ole hänen omansa: kuin hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi raatelee ja haaskaa lampaat.
      Mutta palkollinen pakenee, sillä hän on palkollinen, eikä tottele lampaista.
      Minä olen hyvä paimen, joka tunnen omani, ja minä tunnetaan myös omiltani,
      Niin kuin Isä minun tuntee, ja minä tunnen Isän: ja panen henkeni lammasten edestä.

      Matt. 3:12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu.

      1. Joh. 2:19 He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.

      4. Moos. 26:9 Ja Eliabin pojat, Nemuel ja Datan ja Abiram. Nämät ovat Datan ja Abiram, jotka kutsuttiin kansasta, jotka asettivat heitänsä Mosesta ja Aaronia vastaan Kooran eriseurassa, koska he asettivat heitänsä Herraa vastaan,

      4. Moos. 26:10 Ja maa avasi suunsa ja nieli heidät ja Kooran, koska se eriseura kuoli, ja koska myös tuli söi viisikymmentä miestä kolmattasataa, ja tulivat merkiksi.

      Ap. t. 24:5 Sillä me olemme löytäneet tämän miehen vahingolliseksi, joka nostaa kapinan kaikille juutalaisille ympäri koko maanpiirin, ja on natsarealaisten eriseuran päämies.

      Ap. t. 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he eriseuraksi kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja profeetoissa kirjoitetut ovat,

      Ap. t. 26:5 Jotka minun ennen ovat tunteneet, (jos he tahtoisivat todistaa,) että minä meidän jumalanpalveluksen kaikkein ahkerimman eriseuran jälkeen olin farisealainen.

      1. Kor. 1:10 Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaa sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

      1. Kor. 11:19 SILLÄ TEIDÄN SEASSANNE PITÄÄ MYÖS ERISEURAT OLEMAN, ETTÄ NE, JOTKA KOETELLUT OVAT, TEIDÄN SEASSANNE ILMOITETTAISIIN.

      Gal. 5:20 Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,

      Tit. 3:10 Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,

      Jaak. 3:17 Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitten rauhallinen, siveä, uskova, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, eriseuraton ja ulkokullaton.

      2. Piet. 2:1 Niin oli myös vääriä profeetoita kansan seassa, niin kuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattaen itsellensä nopean kadotuksen,

      Juud. 1:19 Nämä ovat ne, jotka eriseurat tekevät, lihalliset, joilla ei henkeä ole.

      Piet. 3:21 VESIKASTE:
      Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta.

      Ap. t. 11:14-16 PYHÄN HENGEN KASTE:
      Hän on sanova sinulle ne sanat, joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huoneesi.
      Mutta kuin minä rupesin puhumaan, lankesi Pyhä Henki heidän päällensä, niin kuin hän alussa meidänkin päällemme lankesi.
      Niin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanonut oli: Johannes tosin kasti vedellä, mutta te kastetaan Pyhällä Hengellä.

    • kohtalonvälttämättömyys

      Eiköhän karma ja jälleensyntyminen selitä kaiken. Siksi kristinuskossa on näitä lahkoja yms.

      • Ei ole jälleensyntymistä Raamatussa, vaan uudestisyntyminen Herrassa.

        Kes.


      • täsmennys

        Ehkä pieni tarkennus, kun monet uskovat uudestisyntymisen olevan ikuisen elämän saamisen edellytys, jonkinlainen kuvaus uskoon tulemiselle. Sitä se ei Raamatussa tarkoita.
        Jeesus sanoi, että ”Jos joku ei synny uudelleen, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” (Johannes 3:3.) Ihmisen on siis synnyttävä uudelleen voidakseen mennä Jumalan valtakuntaan – ei pelastuakseen.
        Yksinkertaisesti sanottuna: Uudelleen syntymisen tarkoitus on valmistaa rajallinen joukko ihmisiä hallitsemaan taivaassa.
        Jumalan valtakuntaan kuuluvat Jeesus Kristus ja hänen hallitsijatoverinsa, jotka on valittu ihmisten keskuudesta.


    • juuri.niin

      Normaali ihminen = = Hän ei hyväksy lukuisia vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen törkeitä Raamatun vastaisia valheoppeja.

      • sivulline

        Eihän sinun tarvitse hyväksyä. Miksi sinä riiput sinä?


    • tuppiviitonen

      Seurakuntaoppi ei tehoa. Saarnamies Uljas uhkui seurakuntaopin puolesta.
      Raamatun mukaan ei saarnata, vaan lisälehtisynneistä. On seurakuntaoppia.nääs
      -
      Väki vähenee, Diagoonarit- vanhat papparaiset- saavat mennä huisin viduun.
      -
      Kukaan ei enää usko vl oppiin. joka puolella, ympäri Suomen, väki vähenee,
      sivistynyt nuoriso ei enää papparaisen valheita kuuntele..................

      • kiiminki-vl

        Kyllä sek suojelee meitä nuoriakin, se on kuin lintuemo hoivaisi hellästi poikasiaan. Sitä tämä langennut maailma vain ei aivan tahdo ymmärtää.


      • kiiminki-vl

        Siis srk...


    • etsivä-xxx

      Itse miettisin ensimmäisenä ehkäisykysymystä, mutta en tiedä mitä lestadiolaiset nuoret ajattelevat. Tällä pääkaupunkiseudulla ei olla pohjanmaan lakeuksilla. Työpaikat ovat pätkätöitä, asuminen on opiskelujen jälkeen viimeistään sitä, että koitat saada yksiön tai kaksion jostakin vuokrattua. Ajatus siitä, että uskon perusta on 10-12 lasta, panee varmaankin miettimään. En ole nuori vaan kauan sitten lasten tekoiän ylittänyt, mutta silti mietin liki päivittäin onko uskolle ehtoja vai elääkö ihminen täällä maanpäällä niillä eväillä mitkä ovat mahdollisia. Kristinuskon en usko maanpäältä katoavan, mutta en ole ollenkaan varma, onko enää tulossa tänne kaupunkilestadiolaisten yhteisöä. Ajat, jolloin kaupunkilestadiolaisen elämän täällä vielä oli jotenkin mahdollisti oli Nokia ja sen vanavedessä tullut hyväpalkkaisten ihmisten joukko. Nyt on työmarkkinat toiset ja kaupungin vuokra-asunnoista kilpailevat maahanmuuttajaperheet. Kaupunkien tietoinen politiikka tänäpäivänä on autoton elämäntapa, työpaikoillekaan ei autolla enää pääse (ei ole parkkipaikkoja), se tuntuu tulevan monelle yllätyksenä. Iso talo ja useita autoja Helsingin kehyskunnissa ei sekään enää ole ns. käypä ratkaisu tämän ongelman suhteen. Kuinka moni lestadiolainen nuori seurusteluikäinen mittii kuten nimimerkki metaskeema täällä joskus 2009 tienoilla kertoi miettineensä, mistä hän löytää työn, jossa niin paljon tienaa että elättää ison perheen ja sitten hänestä tuli ateisti.

      • Sinä_etsivä-xxx

        olet tässä ajatellut itse asoita monelta kantilta ja esittänyt oma mielipiteitäsi. Ei mieleesi juolahtanut siteerata Raamatussa ilmoitettua Jumalan sanaa?


      • Eihän_se_pal-

        jon ketään kiinnosta, että jostakusta metaskeemasta on tullut atesti kun sillä ei ole mitään vaikutusta Jumalan olemassaoloon. Aivan hörhö tyyppi kun luulee olevansa jotakin.


      • Taaria
        Eihän_se_pal- kirjoitti:

        jon ketään kiinnosta, että jostakusta metaskeemasta on tullut atesti kun sillä ei ole mitään vaikutusta Jumalan olemassaoloon. Aivan hörhö tyyppi kun luulee olevansa jotakin.

        Metaskeema ei ole ainut, jolle on käynyt noin eteläsuomessa.
        Tääll asuminen on niin penteleen kallista, että on hankalaa toteuttaa sitä opetuta, mitä Helsingin Ry:lläkin opetetaan. Monet väsyvät ja löytävät puolisonsa lopulta "maailmasta". On myös perheitä, jotka hajoavat, kun huomaavat, ettei rahat riitäkkään ison perheen pyörittämiseen. Täällä Helsinissä myös uudelleen avioituminen on paljon yleisempää vl:ien keskuudessa, mitä missään muualla. Nainen saattaa erota miehestään, jos kokee, ettei mies pystykkään tuomaan rahaa taloon ja vaihtaa sitten "rikkaampaan", joka osoittautuu myös "köyhäksi". On paljon myös kokonaisia perheitä, jotka ovat menneet "maailmaan", koska uskon ehdot ovat olleet liian ankarat. Yksi julkisimmista tällaisista perheistä etelä-suomessa on mm. Vuokko Ilolan perhe. Paljon on muitakin vastaavia, Vuokko on vain antanut ilmiölle kasvot, kun on uskaltanut tulla rohkeasti esiin!

        Nuoret sinkut taas ovat ajautuneet vl-uskosta pois näiden jo uskonsa menettäneiden agitoimina. On niin paljon esimerkkejä ympärillämme, miten paljon kurjuutta nämä ankarat uskonopit voivat saada aikaan, joten nuoret sinkut eivät uskalla ottaa samoja riskejä. Vain rikkaat voivat pärjätä täällä päin suuren perheen kanssa. Keskituloinenkin on vl-piireissä köyhä. Ei se jättiperheen pyörittäminen ilmaista ole, eikä edes helppoa!


      • Taaria

        Tuo ehkäisyoppi on ongelmallinen täällä kalliin asumisen alueella, mutta toisaalta eipä vanhoillislestadiolaisen elämä ole helppoa maakunnissakaan, jos ei ole hyväpalkkaista työtä. Maakunnissa keskituloinenkin voi pyörittää hyvin suurta perhettä, pääkaupukiseudulla pitää taas olla tosi hyvät tulot. Pohjois-Suomessakin ylisuuren perheen elättäminen voi olla vaikeaa, jos vanhemmat ovat pätkätöissä, tai työttömiä. Pääkaupunkiseudulla on enemmän töitä, mutta asuminen rutosti kalliimpaa. Sinkut eivät uskalla avioitua, koska pelkäävät lähtökohtaisesti pahinta. Paljonhan täällä on rikkinäisiä perheitä ja uudelleen avioituneitakin vl:ien piirissä. Seksuaaliset vietit voivat olla silti olemassa, moni saattaakin löytää puolisonsa lopulta "maailmasta". Monet jo vl-liikkeen jättäneet ovat voimakkaasti houkutelleet muitakin lähtemään ulos tästä liikkeestä ja uskoisin, että se selittää pitkälti väen vähenemisen.


      • Vuokko_Ilola
        Taaria kirjoitti:

        Metaskeema ei ole ainut, jolle on käynyt noin eteläsuomessa.
        Tääll asuminen on niin penteleen kallista, että on hankalaa toteuttaa sitä opetuta, mitä Helsingin Ry:lläkin opetetaan. Monet väsyvät ja löytävät puolisonsa lopulta "maailmasta". On myös perheitä, jotka hajoavat, kun huomaavat, ettei rahat riitäkkään ison perheen pyörittämiseen. Täällä Helsinissä myös uudelleen avioituminen on paljon yleisempää vl:ien keskuudessa, mitä missään muualla. Nainen saattaa erota miehestään, jos kokee, ettei mies pystykkään tuomaan rahaa taloon ja vaihtaa sitten "rikkaampaan", joka osoittautuu myös "köyhäksi". On paljon myös kokonaisia perheitä, jotka ovat menneet "maailmaan", koska uskon ehdot ovat olleet liian ankarat. Yksi julkisimmista tällaisista perheistä etelä-suomessa on mm. Vuokko Ilolan perhe. Paljon on muitakin vastaavia, Vuokko on vain antanut ilmiölle kasvot, kun on uskaltanut tulla rohkeasti esiin!

        Nuoret sinkut taas ovat ajautuneet vl-uskosta pois näiden jo uskonsa menettäneiden agitoimina. On niin paljon esimerkkejä ympärillämme, miten paljon kurjuutta nämä ankarat uskonopit voivat saada aikaan, joten nuoret sinkut eivät uskalla ottaa samoja riskejä. Vain rikkaat voivat pärjätä täällä päin suuren perheen kanssa. Keskituloinenkin on vl-piireissä köyhä. Ei se jättiperheen pyörittäminen ilmaista ole, eikä edes helppoa!

        on kaikkein surkein esimerkki. Pitkän uskonkilvoituksen heitti hukkaan.


    • NedFlanders

      Syynä on tietysti Putin. Trump tai Homer Simpson. Kysykää palstatietäjiltä:D

    • fgj

      Kiitos tästä hyvästä uutisesta. Järki voittaa viimeinkin turhat ajastaan jälkeen jääneet luulot ja uskomukset.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe