Ehkä täältä tietoa

CompressoRi-sto

Asia koskee venepalstalla käytyä keskustelua dieselmoottorin ryntäyksestä ja siihen liittyvästä erimielisyydestä pakokaasujarrun vaikutuksesta.
käsiteltävänä oli siis tilanne kun polttomoottorin pakoputkisto suljetaan, niin kuinka suureksi paine nousee putkistossa moottorin jatkaessa pyörimistään esimerkiksi alamäessä.
Mainitussa keskustelussa esitettiin että paine nousee äärettömäksi ajoittaen paikat, joka tuskin pitänee paikkansa, samoin spekuloitiin syötön/palotapahtuman vaikutuksesta, jolla myöskään ei pitäisi olla vaikutusta.

Mutta kuinka suureksi paine sitten asettuu ?

6

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieselit

      Paine kasvaa kunnes:
      1) jokin paikka pettää, tai
      2) paine kasvaa samaksi kuin sylinterissä pakoventtiilien avautuessa, jolloin venttiileistä ei enää kaasuja pakopuolelle virtaa. Mikä se paine on riippuu siitä tuleeko sylinteriin työtahdin aikana lisää polttoainetta (tai sen korvaavaa voiteluainetta) ja syttyykö se, sillä työtahdin jälkeen paine on yleensä normaalisti käyvässä koneessa suurempi kuin puristustahdin jälkeen. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että imuventtiilien avautuessa kaasut virtaavat väärään suuntaan, kun pakopuoli on tukossa, jolloin uutta happea ei sylinteriin enää mene eikä siellä siten mikään enää pala. Tämä rajoittaa paineen alemmaksi kuin muuten voisi luulla. Missä vaiheessa näin käy riippuu siitäkin mikä paine imupuolella on, eli onko turboa, jotain muuta kompressoria, vai onko vapaastihengittävä kone kyseessä. Viimeksi mainitussa tapauksessa paine on tietysti alin, ellei 1) kohta toteudu sitä ennen.

      Pakkokaasujarru taas yleensä on kytketty moottorin ohjaukseen siten että sen ollessa käytössä ei ruiskutusta ole. On siis aivan eri asia sulkea pakoputkisto tai käyttää pakokaasujarrua, mikä on kuorma-autoissa tavallista.

    • rajansa

      Veneporukalla paine nousee tuhoisaksi, koska kumiletkut vesijäähdytetystä putkesta irtoavat. Järkyttävän selvä todiste.
      Autoissa ei ole kumiliitoksia pakoputkessa, joten paineen nousu ei ole räjähtävän näköinen.
      Turbo ei pysty nostamaan sisään tulevan ilman painetta, koska sille ei ole käyttövoimaa pysähtyneistä pakokaasuista. Kompressori puhaltaa sen aikaa kun moottori jaksaa käydä putki tukossa.
      Venttiilien ajoitus ohi männän kuolokohdan, ja yhtäaikainen aukiolo alantavat painetta, jolla virtaus pysähtyy. Joka voisi olla puristuspaineen luokkaa.

    • Asentaja3

      Teoriassa ilmaa puristava mäntä saavuttaa puristuspaineen P0* E^k, jossa E on puristussuhde ja k = Cp/Cv
      Käytännössä täytössuhde jää aina alle 1 :n ja lämmön siirtyminen seinämiin pienentää myös loppupainetta joten paineen nousu on suunnilleen (0.8*E)^1.35.
      Mitatut puristuspaineet ovat noin 30 bar molemmin puolin 17...18 puristussuhteella.
      Edellä jo todettiin että palaminen loppuu hapen puutteeseen, kun samaa ilmaa siirrellään edestakaisin imusarjassa ja jos polttoaineen syöttö jatkuu se vain höyrystyy, sitoo höyrystymislämpönsä pudottaen painetta ja poistuu imukanavan kautta.
      Jo pelkkä pumppausilmiö pudottaa sylinterin täytöstä, joten edes puristuspaineetta ei synny pysyvästi pakosarjaan ja suurin merkitys on venttiilien yhtäaikaisella aukioloajalla, kuten jo mainittu ja arvauksena voisi olettaa 10...20 bar mahdollisuutta.

      • Ihan hyviä perusteluja ja arvioita, mutta turhia !

        Todellisuus lienee maksimi pakosarjan paineelle jossain alle 4 bar , pakoventtiilin jousivoima ratkaisee.
        Muutama otanta : venttiililautasen halkaisija 42 mm jousivoima auki/kiinni 700/300 N ei kovin suurta painetta pidättele.


    • Käsittääkseni pakosarjan ja -putkiston kaltaisissa putkissa, joissa liikkuu nopeasti muuttuvia painevaihteluita, syntyy paineaaltoja, joiden dynamiikkaa ei ihan perusmekaniikan laskennalla selvitetä.

      Paikallinen todellinen maksimipaine saattaa olla aivan jotain muuta kuin staattisesti laskettu.

      • Niinpä niin.
        Nuo painehuiput aiheutuvat lämmöstä ja dynamiikasta jotka kuolevat palotapahtuman loppuessa, toisaalta nekään eivät missään tilanteessa ylitä pakoventtiilin aukeamispainetta ja kysymyskin taisi olla että kuinka suureksi paine putkistossa lopulta nousee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      4923
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      306
      3703
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2780
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2709
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      145
      2230
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2016
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1900
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1594
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      4
      1514
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      26
      1468
    Aihe