Miksi Suomessa ei opeteta keskinopeaa valssia?

Keskinopea

Maailmalla soitetaan ja tanssitaan hyvin paljon valssia minkä nopeus on 98-130 iskua minuutissa. Eli nopeampi kuin hidas valssi ja hitaampi kuin tavallinen valssi. Jopa monelle tanssin opettajalle mainittu valssin alue on harmaata aluetta. Tämän nopeuden valssi todetaan olevan vain liian nopeasti soitettua hidasta valssia ja unohdetaan se että tähän nopeuteen on olemassa oma valssin tekniikka. Suomalaisillakin tanssilavoilla soitetaan tämän nopeusalueen valssia aika usein ja sitten tuskaillaan kun ei oikein tiedä, että miten tätä hidasta valssia voisi tanssia. Ja kyse on ainoastaan siitä että KESKINOPEA VALSSI täytyy tanssia keskinopean valssin tekniikalla, muuten se on aika tuskallista puurtamista.

46

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaalimaaNähnyt

      Tämä on tosi.
      Muistan vuosia sitten kun tämä asia oli minullekin vaikeeta ja harmitti tällä tempolla soitettavat valssit.
      Tanssittu on paljon sen jälkeen ja nykyään jopa pidän keskinopeistakin.

      En osaa neuvoa, onko tähän joku "oma tekniikka" vai saako näistäkin ihania tanssia pelkästään vakssin omalla nousu, keinunta ja lasku tyylillä.

      Näin kun aloin asiaa miettiin.
      Ehkä tämä valssin keinunta olis se juju.
      Oma tanssi on kehittynyt etenkin keinunnan osalta.
      Toinen asia vois olla. Koita saada naisentanssi näyttävämmäksi.
      Tämä onnistuu kun ei tanssi vartalot yhdessä. Eli selvä rako viejän ja seuraajan väliin.

      • Nousujalasku

        Hitaan valssin kaltainen nousu ja lasku täytyy korvata aalloilla.


    • EiTarvaetta

      Teknisesti en koe valssia vaikeaksi soitettiinpa se millä nopeudella tahansa (noin 80-200), joten en kaipaa välialueelle omaa "tyyliä". Joskus musiikin tempo vaihtelee kappaleen sisälläkin, mukavaa haastetta sekin. On toinen asia kuinka välialueella käy nautittavuudelle. Jostain syystä se wieneraluekin on kiehtovaa, vaikka ei siellä niitä nousuja ja laskuja juuri olisikaan. Valsseihin päässee parhaiten sisälle opettelemalla ensin hitaan valssin tekniikan. Lavoilla on kuitenkin syytä pyrkiä etenemään suoraviivaisesti.

      • Aaltoa

        Se tyyli on siinä kun antaa musiikin viedä.

        Keskinopea valssi on monille "vaikea" tai lähes "mahdoton", koska siiheen yritetään väkisin tehdä samat asiat samoin kuin hitaaseen englantilaiseen valssiin.

        Käytännössä lavoilla tanssittu hidas valssi on lähempänä amerikkalaista hidasta valssia kuin englantilaista hidasta valssia. Amerikkalainen on paljon joustavampi.

        Keskinopeaan valsiin ei voi tehdä hitaan valssin kaltaisia nousuja ja laskuja, mutta mutta keinunta ja aaltomaisuus sopii siihen hyvin. Olen kuullut keskinopeaa valssia nimitettävän amerikkalaiseksi kävelyvalssiksi ja nimitykselle on perusteitakin - coyntryvalssit ovat aika lähellä kävelyaskellusta ja niiden nopeus on useimmiten keskinopealla alueella ja bostonvalssi.


      • Aaltoa

        Se tyyli on siinä kun antaa musiikin viedä.

        Keskinopea valssi on monille "vaikea" tai lähes "mahdoton", koska siiheen yritetään väkisin tehdä samat asiat samoin kuin hitaaseen englantilaiseen valssiin.

        Käytännössä lavoilla tanssittu hidas valssi on lähempänä amerikkalaista hidasta valssia kuin englantilaista hidasta valssia. Amerikkalainen on paljon joustavampi.

        Keskinopeaan valsiin ei voi tehdä hitaan valssin kaltaisia nousuja ja laskuja, mutta mutta keinunta ja aaltomaisuus sopii siihen hyvin. Olen kuullut keskinopeaa valssia nimitettävän amerikkalaiseksi kävelyvalssiksi ja nimitykselle on perusteitakin - coyntryvalssit ovat aika lähellä kävelyaskellusta ja niiden nopeus on useimmiten keskinopealla alueella ja bostonvalssi.


      • Nautittavuus

        Keskinopeiden valssien nautittuvuus on mennyttä, jos siihen yrittää tehdä väkisin hitaan valssin tekniikan.


      • Ongelmako

        Ei nautittavuuden kanssa ole mitään ongelmaa, kun keskinopean valssin tanssii niin kuin se kuuluukin tanssia, eli keskinopean valssin tekniikalla.


      • Keskinopeaavalssia

        Mitään välialuetta ei ole. SE on keskinopean alueen syndrooma mikä häiritsee niitä tanssijoita kun yrittää väkisin hitaan valssin tekniikkaa keskinopeaan valssiin. Keskinopeaan valssiin nyt ei kertakaikkiaan sovi hitaan valssin tekniikka. Ei se ole ainoastaan sinun ongelma. Välialue ajattelutapa on juuri se mikä aiheuttaa mukavuusongelman. Keskinopean valssin alue ei ole mikään välialue, vaan se on keskinopean valssin alue.


      • kukama
        Keskinopeaavalssia kirjoitti:

        Mitään välialuetta ei ole. SE on keskinopean alueen syndrooma mikä häiritsee niitä tanssijoita kun yrittää väkisin hitaan valssin tekniikkaa keskinopeaan valssiin. Keskinopeaan valssiin nyt ei kertakaikkiaan sovi hitaan valssin tekniikka. Ei se ole ainoastaan sinun ongelma. Välialue ajattelutapa on juuri se mikä aiheuttaa mukavuusongelman. Keskinopean valssin alue ei ole mikään välialue, vaan se on keskinopean valssin alue.

        Valssin soitto on mennyt pilalle nykyään, kun soitetaan vain hidasta tai puoli hidasta valssia. Tuntuu kuin oltaisiin seurakunnan tanssileirillä. Mutta kai se vaikuttaa, kun suomalainen tanssimusiikki on mollivoittoista. Toista se on kuunnella ulkomaista tanssimusiikkia joka paljon iloisempaa ja valssitkin nopeampia. Täällä Keski-Suomessa on ainakin hyviä valssaajia jotka toivovat kunnon vauhdikkaita valsseja.


      • Mitätarkoitatvälialueell

        Mitä tarkoitat välialueella?


      • Tanssileirillä
        kukama kirjoitti:

        Valssin soitto on mennyt pilalle nykyään, kun soitetaan vain hidasta tai puoli hidasta valssia. Tuntuu kuin oltaisiin seurakunnan tanssileirillä. Mutta kai se vaikuttaa, kun suomalainen tanssimusiikki on mollivoittoista. Toista se on kuunnella ulkomaista tanssimusiikkia joka paljon iloisempaa ja valssitkin nopeampia. Täällä Keski-Suomessa on ainakin hyviä valssaajia jotka toivovat kunnon vauhdikkaita valsseja.

        Seurakunnan tanssileirillä olen ollut ja siellä on opeteltu rock 'n' roll musiikkiin east coast swingiä, boogia ja fuskua.


      • Multispeedillä

        Millä ihmeen välialueella? Valssin nopeusalue on 80-180 iskua minuutissa ja kaikilla nopeuksilla soitetaan ja tanssitaan valssia.


    • Ucxvh

      Täälähän on paljon valssin taitajia.
      Lavoilla näitä ei samana iltana näin montaa näe.

      • Sillleen

        No muutama. Lavoilla satoja tai tuhansiakin.


      • Ucxvh

        Millä lavoilla niitä taitajia on?
        Ei ainakaan Pori-Jyvöskylä-Lappeenranta linjan eteläpuolella osaa kuin 1/100 viejästä


      • Kertaustajakertausta
        Ucxvh kirjoitti:

        Millä lavoilla niitä taitajia on?
        Ei ainakaan Pori-Jyvöskylä-Lappeenranta linjan eteläpuolella osaa kuin 1/100 viejästä

        Pitää paikkansa että perinteisen nopean valssin osaaminen on jonkin verran taantunut Etelä-Suomessa. Hidasta valssi osataan ilmeisesti siitä syystä kun lähes kaikilla tanssikursseilla edelleenkin opetetaan hidasta valssia. Varsinkin tanssiseurojen vapaamuotoisemmilla kursseilla hidasta valssia kerrataan useilla tunneilla koko kurssikauden ajan.


      • VapaaTanssijaNainen

        Täälläkin on muutama valssintaitaja ja eihän sitä kovin montaa yhdelle illalle tarvitse.


      • Vanhantoistoako
        Kertaustajakertausta kirjoitti:

        Pitää paikkansa että perinteisen nopean valssin osaaminen on jonkin verran taantunut Etelä-Suomessa. Hidasta valssi osataan ilmeisesti siitä syystä kun lähes kaikilla tanssikursseilla edelleenkin opetetaan hidasta valssia. Varsinkin tanssiseurojen vapaamuotoisemmilla kursseilla hidasta valssia kerrataan useilla tunneilla koko kurssikauden ajan.

        Perinteinen nopea valssi tarkoittanee Suomessa jo vuosikymmeniä soitettua ja tanssittua valssia, mikä ei ole yhtä nopeaa kuin wienin valssi. En tiedä miten vuosikymmeniä sitten on opetettu, mutta vanhemman ikäluokan valssi näyttää olevan pääsääntöisesti aika kaukana siitä mitä nykyisin opetetaan ja mikä mielestäni näyttää sujuvammalta. Mitä sillä taantumisella tarkoitetaan, iän mukana tulevaa hidastumista, vaiko sitä että monet nuoret jättävät valssin opetellun tulevaisuuteen? Kaikkea ei voi oppia hetkessä, vuosia siihen menee.


      • Nopeavalssi
        Vanhantoistoako kirjoitti:

        Perinteinen nopea valssi tarkoittanee Suomessa jo vuosikymmeniä soitettua ja tanssittua valssia, mikä ei ole yhtä nopeaa kuin wienin valssi. En tiedä miten vuosikymmeniä sitten on opetettu, mutta vanhemman ikäluokan valssi näyttää olevan pääsääntöisesti aika kaukana siitä mitä nykyisin opetetaan ja mikä mielestäni näyttää sujuvammalta. Mitä sillä taantumisella tarkoitetaan, iän mukana tulevaa hidastumista, vaiko sitä että monet nuoret jättävät valssin opetellun tulevaisuuteen? Kaikkea ei voi oppia hetkessä, vuosia siihen menee.

        Taantuminen johtuu suomalaisen valssin vähäisestä opetustarjonnasta. Askel opitaan helposti, mutta tekniikka jää opettelematta ja siksi suomalainen valssi on nykyisin sellaista paikallaan tikuttamista. Riittäisi kun opetettaisiin valssin liito, niin se muu tulee automaattisesti. Niillä nykyisin valitettavan harvoilla valssikursseilla yritetään opettaa nopean valssin nousuja ja laskuja ja keinuntaa ja tämä ei onnistu jos liito ei ole hallinnassa. Siis liidon mukana kaikki muu tulee suomalaiseen valssiin kuin itsestään.

        Wienin valssi on luonteeltaan sellainen että se ei tanssilavoille sovi. Se tanssitaan hitaan valssin tekniikkaa mukaillen hitaan valssin pituisilla askelilla ja on selvästi nopeampaa kuin suomalainen valssi. Wienin valssin opeus on 180 iskua minuutissa ja suomalaisen valssin nopeus vaihtelee noin 130-160 iskua minuutissa. Käytännössä tanssilavoilla wienin valssin soidessa se tanssitaan suomalaisen valssin tekniikalla.


      • Hidasjanopea
        Nopeavalssi kirjoitti:

        Taantuminen johtuu suomalaisen valssin vähäisestä opetustarjonnasta. Askel opitaan helposti, mutta tekniikka jää opettelematta ja siksi suomalainen valssi on nykyisin sellaista paikallaan tikuttamista. Riittäisi kun opetettaisiin valssin liito, niin se muu tulee automaattisesti. Niillä nykyisin valitettavan harvoilla valssikursseilla yritetään opettaa nopean valssin nousuja ja laskuja ja keinuntaa ja tämä ei onnistu jos liito ei ole hallinnassa. Siis liidon mukana kaikki muu tulee suomalaiseen valssiin kuin itsestään.

        Wienin valssi on luonteeltaan sellainen että se ei tanssilavoille sovi. Se tanssitaan hitaan valssin tekniikkaa mukaillen hitaan valssin pituisilla askelilla ja on selvästi nopeampaa kuin suomalainen valssi. Wienin valssin opeus on 180 iskua minuutissa ja suomalaisen valssin nopeus vaihtelee noin 130-160 iskua minuutissa. Käytännössä tanssilavoilla wienin valssin soidessa se tanssitaan suomalaisen valssin tekniikalla.

        Paikallaan tikuttamista, sitä se enimmäkseen on lavoilla. Suomalainen valssi ja sen tekniikka, onko se juuri sitä harmaan alueen valssia?

        Liito, kylkien venytykset ym. hienoudet onnistuvat (jos seuraaja ei vastusta) opettelemalla sekä hidas että wienin valssi. Se välialue skaalautuu likimain automaattisesti. Nopeuden kasvaessa nousut ja laskut vähenevät. Wienin valssi sopii lavoille siinä missä muutkin, tilaa vain saisi olla usein enemmän, mutta sehän kehittää kun joutuu pujottelemaan vapaita reittejä hakiessa ja odotellessa. Joskus odotellessa joutuu turhautumaan koko touhuun. Liidon edellytyksenä ovat pitkät askeleet.


      • MaalimaaNähnyt
        Hidasjanopea kirjoitti:

        Paikallaan tikuttamista, sitä se enimmäkseen on lavoilla. Suomalainen valssi ja sen tekniikka, onko se juuri sitä harmaan alueen valssia?

        Liito, kylkien venytykset ym. hienoudet onnistuvat (jos seuraaja ei vastusta) opettelemalla sekä hidas että wienin valssi. Se välialue skaalautuu likimain automaattisesti. Nopeuden kasvaessa nousut ja laskut vähenevät. Wienin valssi sopii lavoille siinä missä muutkin, tilaa vain saisi olla usein enemmän, mutta sehän kehittää kun joutuu pujottelemaan vapaita reittejä hakiessa ja odotellessa. Joskus odotellessa joutuu turhautumaan koko touhuun. Liidon edellytyksenä ovat pitkät askeleet.

        Juuri näin kuin "Hidasjanopea" sanoi.

        Välillä tosiaan turhaantuu ruuhkassa ja pistää miettiin miten voi yksi tanssi olla vaikee lähes kaikille.
        Vain 1/10 osaa lavoilla valssin edes tyydyttövästi.

        Pahin tilanne on silloin, kun keskimäärin joka parin välillä on metristä puoleentoista metriä tyhjää lattiaa. Eli jos edes puolet osais tanssia, vois välissä pujotella muiden osaavien mukana.
        Kaiikki viejät kun osaa valssin täydellisesti, siis omasta mielestään ja askel ja vauhti kasvaa. Ei silti hallita vientiä eikä ole silmää seurata muiden tanssia. Seuraa täys kaaos ja minä toivon kappaleiden loppuvan pian. Jos olen tanssimassa vaimon kanssa, lähden suosiolla kahville tässä vaiheessa. Ruuhkassakin tanssii paljon mielummin.
        Tilanne on sama kuin humpilla, vauhti vaan paljon hurjempi.
        Sitä kun luullaan tämän vauhdin tekevän valssista liitelevän lennokasta.


      • Suomalaisittain
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Juuri näin kuin "Hidasjanopea" sanoi.

        Välillä tosiaan turhaantuu ruuhkassa ja pistää miettiin miten voi yksi tanssi olla vaikee lähes kaikille.
        Vain 1/10 osaa lavoilla valssin edes tyydyttövästi.

        Pahin tilanne on silloin, kun keskimäärin joka parin välillä on metristä puoleentoista metriä tyhjää lattiaa. Eli jos edes puolet osais tanssia, vois välissä pujotella muiden osaavien mukana.
        Kaiikki viejät kun osaa valssin täydellisesti, siis omasta mielestään ja askel ja vauhti kasvaa. Ei silti hallita vientiä eikä ole silmää seurata muiden tanssia. Seuraa täys kaaos ja minä toivon kappaleiden loppuvan pian. Jos olen tanssimassa vaimon kanssa, lähden suosiolla kahville tässä vaiheessa. Ruuhkassakin tanssii paljon mielummin.
        Tilanne on sama kuin humpilla, vauhti vaan paljon hurjempi.
        Sitä kun luullaan tämän vauhdin tekevän valssista liitelevän lennokasta.

        Siks just kun tanssilavalla wieninvalssi soi se tanssitaan suomalaisen valssin tapaan. Suomalainen valssi kun on lavatanssi ja soveltuu tanssittavaksi myös tungoksessa.


      • Ravintolatanssia
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Juuri näin kuin "Hidasjanopea" sanoi.

        Välillä tosiaan turhaantuu ruuhkassa ja pistää miettiin miten voi yksi tanssi olla vaikee lähes kaikille.
        Vain 1/10 osaa lavoilla valssin edes tyydyttövästi.

        Pahin tilanne on silloin, kun keskimäärin joka parin välillä on metristä puoleentoista metriä tyhjää lattiaa. Eli jos edes puolet osais tanssia, vois välissä pujotella muiden osaavien mukana.
        Kaiikki viejät kun osaa valssin täydellisesti, siis omasta mielestään ja askel ja vauhti kasvaa. Ei silti hallita vientiä eikä ole silmää seurata muiden tanssia. Seuraa täys kaaos ja minä toivon kappaleiden loppuvan pian. Jos olen tanssimassa vaimon kanssa, lähden suosiolla kahville tässä vaiheessa. Ruuhkassakin tanssii paljon mielummin.
        Tilanne on sama kuin humpilla, vauhti vaan paljon hurjempi.
        Sitä kun luullaan tämän vauhdin tekevän valssista liitelevän lennokasta.

        Ruuhkassa ei mitään tanssia voi tanssia niin kuin se kuuluisi tanssia. Mutta ruuhkaan voi aina soveltaa ravintolaversioita mitä tanssitaan melkein paikallaan, mutta siinäkin täytyy pitää rytmi.


      • MaalimaaNähnyt

        Taas tuli tyypillinen vastaus valssin TAITAJALTA joka ei osaa tanssia valssia.
        Ruuhkassa voi ja pystyy tanssiin "valssia." Välillä vaan joutuu odottaan muutanan tahdin, ennenkuin voi taas edetä muutaman tahdin.

        Niinkuin sanoin. Tilaa kun on, kaikki osaamattomat viejät kirmaa kuka mihkäkin päin kauheella vauhdilla. Jos he veisivät "valssimaisesti" heidän etenemisen vois päätellä. Tasanen rauhallinen keinunta ja muutkin viejät tietää mihin kaveri on menossa.
        Nyt lavoilla rynnitään mihin sattuu. Tuskin edes seuraaja tietää mihin Herra on menossa. Toiset viejät ei pysty edes arvaan.
        Vauhti takaa että osaavat väistelee tieltä pois.


      • VietävänHyvä
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Taas tuli tyypillinen vastaus valssin TAITAJALTA joka ei osaa tanssia valssia.
        Ruuhkassa voi ja pystyy tanssiin "valssia." Välillä vaan joutuu odottaan muutanan tahdin, ennenkuin voi taas edetä muutaman tahdin.

        Niinkuin sanoin. Tilaa kun on, kaikki osaamattomat viejät kirmaa kuka mihkäkin päin kauheella vauhdilla. Jos he veisivät "valssimaisesti" heidän etenemisen vois päätellä. Tasanen rauhallinen keinunta ja muutkin viejät tietää mihin kaveri on menossa.
        Nyt lavoilla rynnitään mihin sattuu. Tuskin edes seuraaja tietää mihin Herra on menossa. Toiset viejät ei pysty edes arvaan.
        Vauhti takaa että osaavat väistelee tieltä pois.

        Riitahan täällä näköjään tulee. Taitavan viejän kanssa valssit ym. onnistuu ruuhkassakin, tietysti meno kärsii hieman. Joskus on tosi hauskaa kun mennään pahemmin törmäilemättä ruuhkassa jotkut nopeat. Viejä siinä kyllä joutuu koville kun etsii rakoset ja suojaa daamia törmäyksiltä😊. Tansseihin kun lähtee niin se kireä pipo kannattaa jättää kotiin, valita se tanssipaikka jossa on sellainen tanssibändi joka soittaa kaikki "oikein" ja tietysti valita aina sellainen tanssiari jonkaan kanssa tanssi on täydellistä😉. Tuo viimeinen ei aina ehkä toteudu😊.


      • Fe-lanka-tarpeen
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Juuri näin kuin "Hidasjanopea" sanoi.

        Välillä tosiaan turhaantuu ruuhkassa ja pistää miettiin miten voi yksi tanssi olla vaikee lähes kaikille.
        Vain 1/10 osaa lavoilla valssin edes tyydyttövästi.

        Pahin tilanne on silloin, kun keskimäärin joka parin välillä on metristä puoleentoista metriä tyhjää lattiaa. Eli jos edes puolet osais tanssia, vois välissä pujotella muiden osaavien mukana.
        Kaiikki viejät kun osaa valssin täydellisesti, siis omasta mielestään ja askel ja vauhti kasvaa. Ei silti hallita vientiä eikä ole silmää seurata muiden tanssia. Seuraa täys kaaos ja minä toivon kappaleiden loppuvan pian. Jos olen tanssimassa vaimon kanssa, lähden suosiolla kahville tässä vaiheessa. Ruuhkassakin tanssii paljon mielummin.
        Tilanne on sama kuin humpilla, vauhti vaan paljon hurjempi.
        Sitä kun luullaan tämän vauhdin tekevän valssista liitelevän lennokasta.

        MaailmaaNähneen sanomassa vaikuttaa olevan ristiriitaisuutta tai hän ymmärtää joitakin sanoja aivan eri tavalla. Tyyliin liittää pitää, mutta ei saa olla vauhtia. Ensin on samaa mieltä ja sitten taas ei. Joku video olisi tarpeen selittäjäksi.

        Metrin puolentoista rako on aivan riittävä ohituksiin, valssissakin. Yksi valssin ongelmista on arvaamattoman leveän tilan vaatiminen käännöksissä. Parilla on edessään tilaa, mutta pian jompikumpi on reilusti sivussa etenemissuunnasta (enkä tarkoita hidasta valssia). Näitä ei osaa aina ennakoida. Eikä aina osaa täysin ennakoida vietävänkään liikkeitä. Kontaktejakin voi sattua, mutta yleensä törmäyksen ehtii estämään nopealla pysäytyksellä, jos ennakointi ei toimi. Vauhti määräytyy seuraajan halukkuudesta ja sopeutuvuudesta tulla mukana. Kiitoksia tulee juuri daameilta, jotka pysyvät vauhdikkaammassakin kyydissä. Itse en ole nähnyt niin, että vauhdikkaammat olisivat pääasiassa osaamattomimpia.


      • Samakäsiteerinimellä
        VietävänHyvä kirjoitti:

        Riitahan täällä näköjään tulee. Taitavan viejän kanssa valssit ym. onnistuu ruuhkassakin, tietysti meno kärsii hieman. Joskus on tosi hauskaa kun mennään pahemmin törmäilemättä ruuhkassa jotkut nopeat. Viejä siinä kyllä joutuu koville kun etsii rakoset ja suojaa daamia törmäyksiltä😊. Tansseihin kun lähtee niin se kireä pipo kannattaa jättää kotiin, valita se tanssipaikka jossa on sellainen tanssibändi joka soittaa kaikki "oikein" ja tietysti valita aina sellainen tanssiari jonkaan kanssa tanssi on täydellistä😉. Tuo viimeinen ei aina ehkä toteudu😊.

        Kun käytetään samasta asiasta erilaisia käsitteitä niin riitahan siitä tulee. Eli suomessa käytetään tanssilajeista hiukan erilaisia käsitteitä verrattuna muualla maailmassa käytettyihin käsitteisiin.

        Suomessa vieninvalssi on kilpatanssi ja vastaava lavatanssi on suomalainen valssi. Muualla maailmassa myös suomalaista valssia vastaavasta valssista käytetään nimitystä vienin valssi. Esimerkiksi tuubin vienin valssit voivat olla kilpatanssin tyylistä vieninvalssia tai suomalaisen valssin tyylistä vieninvalssia.


      • MaalimaaNähnyt
        Fe-lanka-tarpeen kirjoitti:

        MaailmaaNähneen sanomassa vaikuttaa olevan ristiriitaisuutta tai hän ymmärtää joitakin sanoja aivan eri tavalla. Tyyliin liittää pitää, mutta ei saa olla vauhtia. Ensin on samaa mieltä ja sitten taas ei. Joku video olisi tarpeen selittäjäksi.

        Metrin puolentoista rako on aivan riittävä ohituksiin, valssissakin. Yksi valssin ongelmista on arvaamattoman leveän tilan vaatiminen käännöksissä. Parilla on edessään tilaa, mutta pian jompikumpi on reilusti sivussa etenemissuunnasta (enkä tarkoita hidasta valssia). Näitä ei osaa aina ennakoida. Eikä aina osaa täysin ennakoida vietävänkään liikkeitä. Kontaktejakin voi sattua, mutta yleensä törmäyksen ehtii estämään nopealla pysäytyksellä, jos ennakointi ei toimi. Vauhti määräytyy seuraajan halukkuudesta ja sopeutuvuudesta tulla mukana. Kiitoksia tulee juuri daameilta, jotka pysyvät vauhdikkaammassakin kyydissä. Itse en ole nähnyt niin, että vauhdikkaammat olisivat pääasiassa osaamattomimpia.

        "MaailmaaNähneen sanomassa vaikuttaa olevan ristiriitaisuutta tai hän ymmärtää joitakin sanoja aivan eri tavalla. Tyyliin liittää pitää, mutta ei saa olla vauhtia. Ensin on samaa mieltä ja sitten taas ei. Joku video olisi tarpeen selittäjäksi."

        Valssiin saa "liitoa" jo metrin 1-askekella. 2 ja 3 askel voi olla lyhyitä.
        Eli jos on tilaa se metri käytettävissä, etenee ykkösellä sen metrin rauhallisesti (minä käytän ykköseen hiukan kakkosiskunkin aikaa. Suomessa opetetaan aivan erinlailla. Ne käskee käyttään kakkosella enemmän aikaa) näin saan hyvän näyttävän aalllon ja sivukeinunnan aloitan heti kun lähden nousuun 2-askeleelle.

        Minä näen ja koen "vahdikkaan " valssin tulevan, kun aletaan venyttää kakkos askelta. Sillä saadaan nopeeseen valssiin vauhtia ja etenyvyyttä.

        Keinuntaan ei tarvita kovin erikoista tilaa.

        Tohon parin (oman parin tilaan) käyttämään tilaan.
        Viejä tietää todella hyvin mihin väliin se parinsa kanssa sopii pyöriin. Mihin koloon se voi Naisensa ohjata "parkkiin" 2ja3 iskuille ja mihin väliin itse menee joka toinen tahti "parkkiin"
        Pienenpään tilaan mennessä täytyy vain lyhentää askelta,TAI tanssia tiiviimmin. Sama jos tilaan mihin piti mennä joku toinen kiilaa yllättäin.
        Tiiviisti tanssiessa valssimaisuus häviää. "Liitävä" valssi vaatii vartalot ylhäältä irti. Tämä määrää liitävän valssin tarvitseva tilantarpeen koon.
        Lähinnä mahtuuko pyöriin vartalot irti.
        Pahimmissa ruuhkakohdissa vartalot alhaalta tiiviisti yhteen. Näin on seuraajan, viejän kuin muidenkin tanssijoiden jalat turvassa. Valssia voi silti pyöriä paikallaan, jos pitää käsivarret alhaalla vartalossa kiinni. Valssimaisuus vain puuttuu.


      • LiitoKunnossa
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        "MaailmaaNähneen sanomassa vaikuttaa olevan ristiriitaisuutta tai hän ymmärtää joitakin sanoja aivan eri tavalla. Tyyliin liittää pitää, mutta ei saa olla vauhtia. Ensin on samaa mieltä ja sitten taas ei. Joku video olisi tarpeen selittäjäksi."

        Valssiin saa "liitoa" jo metrin 1-askekella. 2 ja 3 askel voi olla lyhyitä.
        Eli jos on tilaa se metri käytettävissä, etenee ykkösellä sen metrin rauhallisesti (minä käytän ykköseen hiukan kakkosiskunkin aikaa. Suomessa opetetaan aivan erinlailla. Ne käskee käyttään kakkosella enemmän aikaa) näin saan hyvän näyttävän aalllon ja sivukeinunnan aloitan heti kun lähden nousuun 2-askeleelle.

        Minä näen ja koen "vahdikkaan " valssin tulevan, kun aletaan venyttää kakkos askelta. Sillä saadaan nopeeseen valssiin vauhtia ja etenyvyyttä.

        Keinuntaan ei tarvita kovin erikoista tilaa.

        Tohon parin (oman parin tilaan) käyttämään tilaan.
        Viejä tietää todella hyvin mihin väliin se parinsa kanssa sopii pyöriin. Mihin koloon se voi Naisensa ohjata "parkkiin" 2ja3 iskuille ja mihin väliin itse menee joka toinen tahti "parkkiin"
        Pienenpään tilaan mennessä täytyy vain lyhentää askelta,TAI tanssia tiiviimmin. Sama jos tilaan mihin piti mennä joku toinen kiilaa yllättäin.
        Tiiviisti tanssiessa valssimaisuus häviää. "Liitävä" valssi vaatii vartalot ylhäältä irti. Tämä määrää liitävän valssin tarvitseva tilantarpeen koon.
        Lähinnä mahtuuko pyöriin vartalot irti.
        Pahimmissa ruuhkakohdissa vartalot alhaalta tiiviisti yhteen. Näin on seuraajan, viejän kuin muidenkin tanssijoiden jalat turvassa. Valssia voi silti pyöriä paikallaan, jos pitää käsivarret alhaalla vartalossa kiinni. Valssimaisuus vain puuttuu.

        "Valssiin saa "liitoa" jo metrin 1-askekella...kun aletaan venyttää kakkos askelta ... saadaan nopeeseen valssiin vauhtia ja etenyvyyttä."

        Noilla on mahdollista tehdä valssista lennokasta liidäntää. Metri kuulostaa hyvältä askelmitalta jo tungoksesta vapaalla tilalla (= noin 4 metriä per käännös). Vaihoaskel tarvitaan vain 3-4 samansuuntaisen käännöksen väliin. Mitään erimielisyyttä ei siis ollutkaan. Vaikea seurata, kun ei tarkkaan tiedä, ymmärrä tai muista mitä kukin on sanonut, mutta asia tärkeintä.

        Oman parin hallinnassa ei ole suurempia vaikeuksia sopeutua (ellei osu kohdalle todella hankala tapaus) loppuvaan tai pienenevään tilaan, kukin siinä "kuluttaa" aikaansa sopivaksi katsomallaan tavalla, ei tee mitään tai jotain osittaista tanssia. Vaikeuksia tuottaa ohitettavien parien odottamattomat liikkeet.

        Erityisesti valssin aikana olisi syytä valita lavaetiketin mukainen nopeuskaista, likimain kaikki kiertävät lavaa, mikä antaa siihen paljon paremman mahdollisuuden kuin monen muun musiikkilajin kohdalla.


    • Väärintanssittuvalssi

      Osa tanssijoita tanssii keskinopeaa valssia, mutta mieltävät sen hitaaksi valssiksi. Näille tanssijoille oikea hidas valssi on aika vaikeaa. Tästä juuri tulee niitä valituksia siitä että hidasta valssia soitetaan liian hitaasti, kun soi hidas valssi oikealla nopeusalueella.

      Mutta miksi hitaan valssin taitajille - jopa tanssin opettajille - keskinopea valssi on vain liian nopealla tempolla soitettua hidasta valssia ja tästä syystä vaikeaa. Useampikin tanssin opettaja on todennut keskinopean valssin nopeusalueen olevan harmaata aluetta, eli toisin sanoen keskinopeaa valssia ei ole olemassa.

      Keskinopea valssi on "väärin tanssittua hidasta valssia ja väärin tanssittua nopeaa valssia"!

      • VietävänHyvä

        Mikään ei ole lavatansseissa väärin jos tanssipari siitä nauttii🙄.


      • Väärinsoitettua
        VietävänHyvä kirjoitti:

        Mikään ei ole lavatansseissa väärin jos tanssipari siitä nauttii🙄.

        Pitäisikin olla. "väärin soitettua hidasta valssia ja väärin soitettua nopeaa valssia"!


      • daadirlandaa

        Ymmärtäisin tuon, jos orkesteri soittaa nuotin vierestä, mutta tässä ei kai siitä ollut kyse. Tanssikaa musiikin mukaan, niin ei tarvitse miettiä, onko tämä liian nopeaa vai liian hidasta.


      • Keskinopeaahitaasti
        VietävänHyvä kirjoitti:

        Mikään ei ole lavatansseissa väärin jos tanssipari siitä nauttii🙄.

        On eri asia "tansia väärin" tai yrittää väkisin tanssia jotain tyyliä mikä ei rytmiin sovi ja mitä ei ehdi rytmiin tehdä.

        Kekinopea valssi on selvästi liian nopearytminen "oikein tanssitun hitaan valssin" tyylille.


      • Oikeavääräoikea
        Väärinsoitettua kirjoitti:

        Pitäisikin olla. "väärin soitettua hidasta valssia ja väärin soitettua nopeaa valssia"!

        Näin sanottuna ei ole väärin. Valssit ovat nautittavimpia soitettuna oikeilla tempoilla. Keskinopeiden tanssiminen ei pitäisi kuitenkaan olla ongelmallista. Jos on, on ehkä syytä miettiä onko joko hitaan valssin tai nopean valssin tekniikassa jotain pielessä. Niissä on riittävästi samaa "säädön" onnistumiselle keskinopeuksilla. Tai sitten on olemassa joku kolmas valssitapa, josta en tiedä (muu kuin amerikkalainen hidas).


      • Musiikkiin
        Oikeavääräoikea kirjoitti:

        Näin sanottuna ei ole väärin. Valssit ovat nautittavimpia soitettuna oikeilla tempoilla. Keskinopeiden tanssiminen ei pitäisi kuitenkaan olla ongelmallista. Jos on, on ehkä syytä miettiä onko joko hitaan valssin tai nopean valssin tekniikassa jotain pielessä. Niissä on riittävästi samaa "säädön" onnistumiselle keskinopeuksilla. Tai sitten on olemassa joku kolmas valssitapa, josta en tiedä (muu kuin amerikkalainen hidas).

        Valssin oikea tempo on 80 - 180 iskua minuutissa. Tanssijan pitää valita oikea tekniikka siis se nautittavin tekniikka nopeuden mukaan. Soivaan musiikkiin tanssitaan eikä suinkaan niin että soittajat soittaa siihen miten tanssijat tanssii.


      • Oikeaavalssia
        Oikeavääräoikea kirjoitti:

        Näin sanottuna ei ole väärin. Valssit ovat nautittavimpia soitettuna oikeilla tempoilla. Keskinopeiden tanssiminen ei pitäisi kuitenkaan olla ongelmallista. Jos on, on ehkä syytä miettiä onko joko hitaan valssin tai nopean valssin tekniikassa jotain pielessä. Niissä on riittävästi samaa "säädön" onnistumiselle keskinopeuksilla. Tai sitten on olemassa joku kolmas valssitapa, josta en tiedä (muu kuin amerikkalainen hidas).

        Kyllä valssit soitetaan oikeilla tempoilla. En ole ikinä kuullut valssia soitettavan väärällä tempolla.


      • Soveltaa
        Musiikkiin kirjoitti:

        Valssin oikea tempo on 80 - 180 iskua minuutissa. Tanssijan pitää valita oikea tekniikka siis se nautittavin tekniikka nopeuden mukaan. Soivaan musiikkiin tanssitaan eikä suinkaan niin että soittajat soittaa siihen miten tanssijat tanssii.

        On tavallista että valssista on sovitukset; hidas valssi, keskinopea valssi, ja nopea valssi. Jos valssi on ns. rajanopeusalueella niin silloin kannattaa keventää hitaampaa tekniikkaa ja lisätä nopeampaa tekniikkaa.


    • VietävänHyvä

      Valssi kuin valssi on ihanaa kun viejä ja vietävä sen osaa. Ruusulinnassa en päässyt kun hitaanvalssin tanssimaan ja ihanasti menikin. Tänään kotopuolessa on varmat haut valseille ja laatukin on kohdillaan😉.

      • Olikeskinopeita

        Ei soinut ainuttakaan oikeaa hidasta valssia.

        Ne "hitaat" valssit oli keskinopeita valsseja.


      • Kggl
        Olikeskinopeita kirjoitti:

        Ei soinut ainuttakaan oikeaa hidasta valssia.

        Ne "hitaat" valssit oli keskinopeita valsseja.

        Kuka oli esittämässä nämä valssit?


      • VietävänHyvä
        Olikeskinopeita kirjoitti:

        Ei soinut ainuttakaan oikeaa hidasta valssia.

        Ne "hitaat" valssit oli keskinopeita valsseja.

        Voi kun nämä kommentoijat tietävät paljon. Minä vaan tanssin olipa sitten hidasta tai keskinopeeta😊.


    • MaalimaaNähnyt

      Olikohan tiistai-iltana, kun Levihotellissa DJ soitti viimesellä tauolla todella hitaan valssin. N. 26-27/tahtia min.
      Olin luvannut valssit tuntia ennen tavatulle naiselle ja kyllä kannatti.
      Vaikka tahti oli tuskasen hidas, kuunteeli seuraaja hyvin ja sain nauttia illan upeimmat tanssit. Kiitos näistä.
      Toinen valssi olikin 29-30tahtia min. Eli paljon helpompi seurata...ja viedä.

    • MaalimaaNähnyt

      Olikohan tiistai-iltana, kun Levihotellissa DJ soitti viimesellä tauolla todella hitaan valssin. N. 26-27/tahtia min.
      Olin luvannut valssit tuntia ennen tavatulle naiselle ja kyllä kannatti.
      Vaikka tahti oli tuskasen hidas, kuunteeli seuraaja hyvin ja sain nauttia illan upeimmat tanssit. Kiitos näistä.
      Toinen valssi olikin 29-30tahtia min. Eli paljon helpompi seurata...ja viedä.

      • HyväDJ

        DJ-vaihtoehdossa on näitä hienoja etuja saavutettavissa.


      • MaalimaaNähnyt

        Muistaakseni DJ:n nimi oli Kirsi.
        En tie soittaako muualla kuin Levillä.
        Jos alottaa tanssit ennen orkesteria, soittaa ekoina hitaat valssit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe