Voiko menetellä näin?

kunnasta

Olen tältä Suomi24-palstalta lukenut järkyttäviä asioita kelan toimeentulotuen myöntämisen laittomuuksista ja hitaudesta.

Itse olen toimeentulotuen tarpeessa ensi vuonna, kun määräaikainen työsopimus päättyy (31.12.2017) ja siihen ei palkata ketään. En kuulu mihinkään työttömyyskassaan. Ajattelin hakea sitten helmikuussa sitä toimeentulotukea (pitääkö palkanmaksun loppumisesta olla kuukausi väliä?).

Nuo kela-kirjoitukset saivat minut pelkäämään. Voiko sitä toimeentulotuen perusosaa hakea jo suosiolla heti alusta saakka kunnasta, kun kelan myöntämänä se tuntuu olevan lähes mahdotonta ja tekevät vielä laittomia päätöksiä?

10

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8798667876597

      Kuten oikeusasiamiehen uusimmasta kelaa koskevasta päätöksestä voi päätellä, niin köyhää saa kohdella ihan miten lystää...

    • lisääjärkytyksiäluvassa

      Millä perusteella oletat, että olet oikeutettu toimeentulotukeen työttömänä, koska ensijaisesti työttömän kuuluu hakea työttömyyskorvausta ja jos ansiosidonnaisen edellytykset eivät täyty, silloin se korvaus on peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea ja toimeentulotukea myönnettäessä tämä otetaan laskelmissa huomioon.

      http://www.kela.fi/tukea-vastavalmistuneelle_tyomarkkinatuki-vai-tyottomyyspaivaraha

    • 167-176

      Kannattaa hakea heti tammikuussa koska työttömyyspäivärahan hakeminenkin kestää ja odotteluajalle voi saada toimeentulotukea takaisin perinnällä.

      Nimim. "lisääjärkytyksiäluvassa"
      Ei tarvitse olettaa mitään, voi vain hakea. Päätös kannattaa tutkia tarkkaan sillä Kela kin pelaa "sikaa" ilman sääntöjä eli leikkaa tukia ja tekee laittomia hylkyjä.

      Jostain syystä sellaiset viestit tai ainakin aloitukset häviävät nopeasti tältä palstalta jos niissä on vaikkapa Kelan saamat moitteet laillisuusvalvojalta. Niitä on jo tullut ja lisää tulee. Kannattaa seurata oikeusasiamiehen sivuja.

    • kjhgfds

      Lainaus; "En kuulu mihinkään työttömyyskassaan" - No, nyt totta helvetissä sitten laittamaan anomusta sisään. Olet ilm. ollut jo tovin töissä ja vielä ehtii anssari karttua eli töissäoloehto. Köyhyydestä saa syyttää vain itseään! Ja liityminen on helppoa. Niks ja naks ja olet kassan jäsen. En sano minkä sillä, jos ei sen vertaa viitsi googlailla, niin olkoon. Alkaa "Y":llä...

    • NoJaaah

      Jattk kassa maksaa 6e/kk ja siinä riittää että on kassan jäsen 6kk ajan ennen työttömyyttä niin hyvin ehdot vielä liittyä ja jäädä ansiosidonnaiselle 31.12 olevia potkuja

      • sitenniin

        Jäsenyysaika, joka vaaditaan, on säädetty laissa, ja se on kaikissa kassoissa sama. Jattk on tosiaan kassoista halvimmasta päästä. Sen huono puoli on siinä, että kassaan jäseneksi liittyminen onnistuu vain paperisella hakemuksella. Itsekin olen miettinyt oman kassan vaihtaimtsa Jattk-kassaan, kun nykyinen kassani IAET on kalliimpi.


    • näinkin

      Ainahan voi yrittää löytää uuden työpaikankin.

      • bdffbf

        Senku etit. Eti vielä vuokra asuntokin joita ei saa. Idari.


    • niinvaannoin

      "Itse olen toimeentulotuen tarpeessa ensi vuonna, kun määräaikainen työsopimus päättyy (31.12.2017) ja siihen ei palkata ketään. En kuulu mihinkään työttömyyskassaan. Ajattelin hakea sitten helmikuussa sitä toimeentulotukea (pitääkö palkanmaksun loppumisesta olla kuukausi väliä?)."

      Liity ihmeessä työttömyyskassan jäseneksi nyt kun vielä ehdit kerryttää tarvittavan työssäoloajan ennen työsuhteesi päättymistä. Osa kassoista vaatii paperisen jäsenhakemuksen. Suomen suurimpaan työttömyyskassaan YTK:hon voi liittyä netissäkin: https://ytk.fi/liity-jaseneksi/liity-tasta

      Toimeentulotuen jälkeinen tulotaso on lähes poikkeuksetta huomattavasti pienempi kuin ansiosidonnaisella työttömyysetuudella. Poikkeuksen muodostaa lähinnä tilanne, jossa ansiotaso on ollut ennen työttömyysaikaa alle 1000 euroa kuussa, jolloin ansiosidonnainen tukikin on ansion pienuuden takia hyvin pieni. Lisäksi toimeentulotukihakemusten täyttäminen kaikkien erillisten laskujen lähettämisineen on aika työlästä. Työttömyyskorvaus sen sijaan juoksee ilman, että tarvitsee jokaista asumismenolaskua erikseen Kelaan lähettää.

      Toimeentulotukena muutenkin maksetaan vain se erotus, mitä välttämättömistä elämismenoista jää puuttumaan asumistuen ja työttömyyskorvausten huomioimisen jälkeen. Ja toimeentulotuen täyden määrän ehtona on työikäisillä yleensä työnhaku, paitsi jos on opiskelija, pienen lapsen vanhempi lastaan hoitamassa tai niin sairas, että on työkyvytön. Mutta jos ei töitä hae, toimeentulotuki myönnetään herkästi 20% tai joskus jopa 40 % leikkauksen kera perusosaan.

      • mkgf

        Kassaan liittymisen etuna on myös se, että sinulle kertyy eläke työttömyysajasta ensi vuoden alusta alkaen. Toimeentuki ei kerrytä eläkettä. Ansiosidonnaisesta työttömyysajasta kertyy ansiosidonnainen eläke, mikä tarkoittaa sitä, että koko eläkkeelläoloajan on aikanaan sitten vanhuudessa korkeampi eläke.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe