Boileri murtovedelle

Puoliplaanari

Miten kauheat kasvustot lämminvesivaraajaan mahtaisi saada jos siihen kytkisi meriveden? Se riittäisi minusta esimerkiksi tiskaamiseen tai käsien pesuun aivan hyvin, puhdasta tankkivettä korkeintaan huuhteluun.

Lämmönvaihtimet taitaa harvemmin kasvaa umpeen ellei sinne varta vasten ime kasvillisuutta mutta toisaalta nissä vesi vaihtuu varsin huikeaa vauhtia boileriin haudutukseen verrattuna.

6

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VainPieniAjatus

      Tuskin kauheasti, kun lämpö tappaa varmasti monet pöpöt 100% luulo ei fakta?

      Mikset kasvata tankki kokoa vaikka vesisäkeillä, niin ei tarvis alkaa säätää, mitään pellepeloton virityksiä.

      Eipä sitä lämmintä vettä tiskaamiseen muutenkaan paljoa kulu ja käsiä harvemmin saa pestyä lämpimällä vedellä vaikka hana käännetty pelkästään kuumalle, mulla ainakin putket sen verran pitkät, ettei lämmintä kerkkiä tulla ja on kyllä eristetyt.

      • Puoliplaanari

        No, enpä minä tiedä onko tuo niin pellepelotonta. Makean veden loppuminen on kuitenkin pieni katastrofi joka pilaa reissun, tiskaaminen taas on mukavaa jos ei tarvitse säästellä vettä. Lämpimälle tankkivedelle en sen jälkeen keksi käyttöä.

        Liukuvaan veneeseen en halua lisää painoa mukana kujetettavan parin viikon tiskiveden muodossa ja kaikki tilat alkavat muutenkin olemaan täynnä.


      • Luonnonsatamaissa
        Puoliplaanari kirjoitti:

        No, enpä minä tiedä onko tuo niin pellepelotonta. Makean veden loppuminen on kuitenkin pieni katastrofi joka pilaa reissun, tiskaaminen taas on mukavaa jos ei tarvitse säästellä vettä. Lämpimälle tankkivedelle en sen jälkeen keksi käyttöä.

        Liukuvaan veneeseen en halua lisää painoa mukana kujetettavan parin viikon tiskiveden muodossa ja kaikki tilat alkavat muutenkin olemaan täynnä.

        Parin viikon tiskivesi ainakin meillä on noin 16*5=45 litraa. Tästä puolet on lämmintä ja puolet kylmää. Eli astioiden tiskaus noin 3 päivän välein (panostamme astiaston määrään), joka kerta menee 8 litraa lämmintä (noin 60-70 astetta) tiskaamiseen ja 8 litraa kylmää huuhteluun. Astiat esipestään merivedellä (tätä varten on oma hana tiskialtaassa) ennen kuin ne laitetaan laatikkoon odottamaan tiskausta. Kun laatikko alkaa olemaan täynna, niin astiat tiskataan, yleensä siis noin 3 päivän välein. Emme käytä kertakäyttöastioita, koska se taas hankaloittaa jätehuoltoa yms. vaikka olisivatkin pääsääntöisesti poltettavia (kertikset nyt vaan on helvetin huonoja astioita).

        Entisen veneen aikaan kun vesisäiliöiden (2 kpl) yhteistilavuus oli noin 80 litraa, eikä ollut lämminta vettä, pesimme astiat merivedessä rannalla. Yleensä täysin kylmällä vedellä, silloin Fairy toimii parhaiten irroittaen rasvat myös kylmällä vedellä. Huuhtelu myös merivedellä, viimeinen silaus makealla. Silloinkin pärjättiin se 2 viikkoa käymättä maissa tankkaamassa vettä, harvoin lämmitettiin merivettä trangiassa tiskausat varten. Nykyisessä veneessä on makeaa vettä 450 litraa 80 litraa lämmintä..... Riittää kolmekis viikoksi. Puoliplaanari (max 18 solmua).


      • tälläHetkelläTyytyväinen
        Puoliplaanari kirjoitti:

        No, enpä minä tiedä onko tuo niin pellepelotonta. Makean veden loppuminen on kuitenkin pieni katastrofi joka pilaa reissun, tiskaaminen taas on mukavaa jos ei tarvitse säästellä vettä. Lämpimälle tankkivedelle en sen jälkeen keksi käyttöä.

        Liukuvaan veneeseen en halua lisää painoa mukana kujetettavan parin viikon tiskiveden muodossa ja kaikki tilat alkavat muutenkin olemaan täynnä.

        Sulla on valitettavasti vääränlainen vene käyttötarpeitasi peilaten. Itse olin samassa tilanteessa ja vaihdoin venettä paremmin tarpeitani vastaavaksi, suosittelen vakavasti.


    • 12-1

      Makeavesimoottoreissa on merivesipuolella vedensuodatin, joten se lienee tarpeellinen. Koneiden lämmönvaihdin tarvitsee myös suojasinkit tai sitten se täytyy olla sellaisista materiaaleista, että se kestää meriveden korroosiovaikutukset. Boileri on tarkoitettu makealle vedelle, joten korroosio voi aiheuttaa arvaamattomia ongelmia?

      • 6700

        On kokemusta noista halvoista boilereista. Eräs saapasmaan valmiste alkoi työntämään ruskeata vettä alle kahden vuoden ikäisenä.
        Sain uuden takuuseen, joka teki samat kuviot. Itse säiliö oli kuulemma lasipinnoitettu, mutta sisällä oleva täyttöputki oli jotain halpaterästä.
        Toisessa pöntössä oli täyttöputki vaihdettu rosteriseksi, mutta siellä oli vielä jokin kalikka halparautaa, joten ruskealla vedellä tehtiin aina pesun aloitus.
        Tämä kaikki tapahtui siis HSY : vedellä.
        Kun oli taas oppirahat kerran maksettu, niin tilasin merkkituotteen, jonka papereissa vakuutetaan sen olevan jaloterästä - mitä se nyt sitten onkaan.
        Nyt on sitten kohta kymmenen vuotta takana, eikä ruskeata vettä ole näkynyt.
        Ostin mökillekin merkkituotteen, koska siellä on kaivovesi ja varmasti kaikki luonnontuotteet siinä mukana.
        Vanhmpieni omakotitalosta oli samalla seudulla eräs kupariputkikin syöpynyt puhki tämän luonnontuotteen vaikutuksesta.
        Heillä oli lähdevesikaivo, jonka huippukirkkaan ja kylmän veden ei olisi uskonut olevan sellaista "happoa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      5143
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      307
      3756
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2860
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2789
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      147
      2275
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2036
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1930
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1614
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      5
      1546
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      27
      1508
    Aihe