Yliaktiivinen rakko?? Vai mikä

Marielbe

Olen 40v nainen ja vähitellen tullut pissa vaivaa. En ole edes synnyttänyt eikä ylipainoa ole. Ensin alkoi tulla useammin pissahätä. Nuorena olin hyvä pidättämään. Nyt tulee helposti ponnistaessa pikkusen housuun. Pissalla käyn ehkä 15 krt päivässä joskus enemmän. Ja vaikka käyn pissalla voi todella pian tuntua taas tarve ja jos annan periksi niin tulee pissat eli rakko ei tyhjenee kunnolla? Nolottaa kauheesti kun koen olevani nuori vielä. Julkisilla paikoilla ehkä pidättely sujuu paremmin kotona käyn usein vessassa kun tulee usein tunne että pitää päästä tyhjentämään rakko.

10

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hei
      Käyppä lääkärissä juttelemassa.
      Sitä ennen voit tietysti käyttää suojia joita saa kaupoistakin ja apteekeista ostaa.
      Tsemppiä

    • Koulutakouluta

      Nimen omaan kotona ollessasi kouluta rakkoa ja älä mene vessaan. Viisi vessakäyntiä päivässä on riittävä määrä.

    • Marielbe

      Kiitos tsempistä mutta 5 kertaa ei ole kyllä mulle mahdollista. Olen käynyt sen klo 15 mennessä päivittäin...Suojat ärsyttää ihoa ja lisäksi nolottaa vielä lisää. Mulla karkaa aika vähän kun karkaa mut tiedän että pitää mennä lääkäriin. Juuri yritin odottaa kotiin tultua ja 5min jaksoin kun pissahätä niin kova ja pieni pissa taas tuli vaan.

      • rempseestivaan

        Sama vaiva, suurinpiirtein samassa iässä alkoi kuin sinulla. Gynelogi ei ole löytänyt syytä eikä ehdotellut mitään toimenpidettä. Jotain pillereitä kirjoitti aikoinaan, jotka vähentää pissaamista, mutta kuivaa suuta. Ne oli kiperiä tilanteita varten, kun tiesi, ettei pääse vessaan 1-2 tuntiin. Sekin oli joskus liikaa. Nykyään olen käynyt jo klo 12 mennessä viisi kertaa, vaikka yölläkin herään vessaan.
        Oire on aika paljon sellainen, että tuntuisi olevan kovakin hätä, mutta pieni liraus vaan tulee ja vaikea pidättää.
        Oisko se tiheävirtsaisuutta vain inkontinenssi mulla, ehkä molemmat.
        Pakko on pitää varmuudeksi Rainbow Inkontinenssisuojia (12 kpl pakkaus), ne on halvimmat ja ihan hyvät enkä häpeä niitä yhtään. Ei niistä kukaan ulkopuolinen tiedä. Pienemmilläkin kyllä pärjäisi kai hyvin. Parempi niin kuin lirauttaa housuihin ja alkaa haista enemmän pissalle. On helpompi ollakin kulkiessa ulkona, kun ei tarvitse pelätä, miten pahasti käy.
        Kelju vaiva, mutta pahempiakin on. Sairauksia.


    • bertilperversson

      Kyllä ne värkit jo tuossa iässä käyvät väljiksi, varsinkin jos on vielä paljon ajettu. Esim. 40- vuotias auto on jo tuon ikäisenä melkoinen lousku, jos sitä ei ole pahemmin remontteerattu.

    • Voi näitä vitsiniekkoja taas.

    • Yhdistelmähoitoa

      Olin samoilla vuosilla, tosin neljästi synnyttänyt, kun diagnosoitiin yliaktiivinen rakko. Kun vaikkapa menin kuuteen aamulla töihin, olin yhdeksään mennessä käynyt jo viidesti vessassa, iltaa kohti harveni ja yöllä kävin kerran. Sain lääkäristä tabletteja, jotka olivat silloin kokeiluasteella, tosin en muista enää nimeä. Ohjeeksi sain tiristää rakon kunnolla tyhjäksi vessassa käydessäni, ja sitten laskea järjellä, voiko olla vessahätä silloin kun siltä tuntuu. Otin tabletin ohjeen mukaan ja koetin parhaani mukaan unohtaa koko vessahädän aina pariksi tunniksi kerrallaan, ja kyllä se onnistui, sen jälkeen olen käynyt kuitenkin reilusti alle 10 kertaa päivässä vessassa. Tilanne toki vaihtelee tarpeen mukaan, esim. kotona käyn harvemmin kuin reissussa ollessa jne. Nykyään käytän ponnistusinkontinenssiin uretrarengasta ja pientä suojaa kaikenvaralta, mutta yliaktiivisuus on lähes kadonnut oman ajatustyön tuloksena.

    • Nmlkjo

      Oho. Ai oma ajattelu auttaa. Mulla juuri kotona tulee eniten käytyä vessassa, kun tuntuu usein etten jaksa pidätellä. Ennen kuukautisia olevat päivät on hankalimmat kun pissahätä tulee vielä useammin ja pidättelyn vaikeaa. Aamulla ennen lähtöä tulee ainakin 3 kertaa hätä ja iltapäivä/ilta tulee usein . Poissa kotoa pidättelyn onnistuu eikä ole aina hätäkään. Kun pääsen kotiin tulee hirveä hätä ovella ja hetken kotona oltuani tulee jo uusi pissahätä. Aamuyöllä tulee aina pissat ja kun herään on kova hätä uudelleen.

    • EiGyneOleMörkö

      Lantionpohjan lihasten harjoittamisesta voisi olla apua, tai ei olisi ainakaan haittaa. Voisi ehkäistä ainakin muita vaivoja, kuten virtsankarkailua ja kohdunlaskeumaa, mikä myös voi aiheuttaa virtsaamistarpeen lisäystä. Siksikin lääkärissä käynti olisi tärkeää, että sulkisi pois elimelliset syyt, kuten vaikka kasvaimen.

    • Liikaa.suolaa

      Onko sinulta mitattu verikokeella natriumpitoisuus? Olen kyllä vanhempi kuin sinä ja synnyttänyt, mutta ihmettelin kun alkoi jatkuva pissattaminen. Aika pitkään olen kärvistellyt sen kanssa enkä uskalla mennä lenkille iman ihkontinenssisuojaa, enkä edes lähikauppaan. Olen käynyt harvakseltaan verikokeissa, edellisestä 2,5 vuotta. Nyt kävin ja natriumpitoisuus veressäni oli koholla. Normaalin viitearvon yläraja on 144 ja minulla oli 145 joten ei paljoa ylity. Mutta Viitearvot ovat 137-144 joten alarajasta kuitenkin reilusti yli.
      Luin että kohonnut natriumpitoisuus juoksuttaa pissalla kun munuaiset yrittävät päästä liiasta suolasta eroon. Kuulemma aiheuttaa samanlaista oiretta kuin liiallinen veden juonti. Joten mietin että monenkohan pissavaivaisen alkuperäisenä syynä on liiallaisen suolan nauttiminen. Itsekin olen tykännyt syödä herkkukurkkuja, leikkeleitä, juustoja, sinappia, ketsuppia, makeaa chilikastiketta jonka suolapitoisuus on 3g! Leivässä ja margariinissakin on suolaa ja kun tunkee siihen suolaiset leivänpäälliset niin varsinainen suolapommi on.
      http://www.pronutritionist.net/2014/03/vahasuolainen-ruokavalio/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe