Koira yön yli häkissä?

onkoväärinpitäähäkissä

Minulla on viisivuotias narttu ja pian on tulossa uusi pentu talouteen. Nartulla on petinään ja omana paikkanaan kankainen näyttelyhäkki ja uudelle penskalle on hommattu samanlainen tuohon odottelemaan. Näihin olen päätynty siksi, että nykyinen tykännyt "mökkimäisyyden" vuoksi ja näin ei tarvitse olla kuljetushäkkiä erikseen. Häkit reilun kokoisia ja koiralla tilaa kääntyä ja vaihtaa paikkaa kumartelematta tai kyyristelemättä. Tähän asti koiran häkki ollut vain sivuovi ylös rullattuna koko ajan auki ja koira viettänyt suljetussa häkissä aikaa vain autoillessa, näyttelyissä ja esimerkiksi, kun vierailemassa riehakkaita pikkulapsia tms. Tällöin rauhoittuu häkkiin nukkumaan tai seurailee hiljaa ympäristöä.

Olen tässä miettinyt, että pitäisikö tätä nykyistä ja sitten tulevaakin alkaa totuttamaan viettämään yö häkissä? En ole kuitenkaan varma, onko tämä järkevää ja etsiessäni aiheesta tietoa, sain ristiriitaisia tuloksia. Syitä tähän oli minulla mielessä se, että koirat rauhoittuisivat yöksi lepäämään, eivätkä häiritsisi kumpikaan toisiaan. Lisäksi, jos pentu oppisi tähän (vanhemman eismerkillä ehkä?), ei ongelmia eroahdistuksenkaan kanssa luultavasti tulisi. Tämä nykyinen tekee myös nyt jonkin verran sellaista, että tuijottaa yöllä ikkunan vieressä (vaikka kaihtimet olisi kiinni) ja alkaa ärisemään kuulemilleen äänille. En haluaisi, että uusi pentu ottaa tämän myös tavakseen ja en ole sitä vanhalta saanut kuitenkaan kitkettyä. Koira ei ikinä häkin sulkemisesta ahdistu, enkä ole ikinä käyttänyt sitä rankaisuna tai jäähynä.

Mitä mieltä olette? Voiko koiraa pitää yön yli häkissä? Pentua toki täytyy aluksi herätä pissattamaan, ennen kuin sisäsiisteys ja rakon hallinta on hallussa. Tarkoitus ei ole muina aikoina päivästä sulkea koiria häkkiin, vain yöunien ajaksi (noin 22:00-6:30). Häkit sijaitsevat noin metrin päässä makuuhuoneen ovelta.

16

5728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liibalaaba123123

      Ihan ok opettaa. Ei koira siitä rikki mene, kun kuitenkin yön nukkuu rauhassa. Teet vaan siitä kivan paikan, kuten edellisenkin kanssa, ettei ahdistu.
      Olisi ihan eri asia jos koira jatkuvasti häkissä, yöllä kuitenkin ihan jees, koska silloin joka tapauksessa nukutaan.

      Itseasiassa pentu oppii sisäsiistiksi nopeammin häkissä, koska niille ei ole luontaista enää tuossa iässä pissata nukkupaikalleen.

      • onkoväärinpitäähäkissä

        Joo, no näin minäkin ajattelin. Koitettiin viime yönä nartun kanssa. Hieman vinkui ensimmäisen tunnin jälkeen, oudokseltaan tietysti kun luuli varmaan olevansa vain hetkellisesti häkissä ja että unohdin sinne :D.

        Kauhealta tuntui, kun etsin tietoa googlen ihmeellisestä maailmasta, en päätynyt muutakuin "Älä häkitä!" kampanjasivuille ja riitaisiin keskusteluihin aiheesta. Mutta tilanne on hieman eri jos meinaisi jättää koiran vaikka työpäivän ajaksi häkkiin... Ehkä tämä nukkumisjärjestely on ihan okei, vaikka tavallaan onkin "erossa laumasta".

        AP


      • meilläeiyöhäkitetä
        onkoväärinpitäähäkissä kirjoitti:

        Joo, no näin minäkin ajattelin. Koitettiin viime yönä nartun kanssa. Hieman vinkui ensimmäisen tunnin jälkeen, oudokseltaan tietysti kun luuli varmaan olevansa vain hetkellisesti häkissä ja että unohdin sinne :D.

        Kauhealta tuntui, kun etsin tietoa googlen ihmeellisestä maailmasta, en päätynyt muutakuin "Älä häkitä!" kampanjasivuille ja riitaisiin keskusteluihin aiheesta. Mutta tilanne on hieman eri jos meinaisi jättää koiran vaikka työpäivän ajaksi häkkiin... Ehkä tämä nukkumisjärjestely on ihan okei, vaikka tavallaan onkin "erossa laumasta".

        AP

        Mitähän se älä häkitä tarkoittaakaan?
        Itse pitäisin automatkoilla, näyttelyissä häkissä, koska se on turvallisempaa koiralle niin.
        Kotona yöt, voi koiralle laittaa nukkumapaikan, ja vaikka koiraportin, niin että koira on tietyssä tilassa.Kurjaa jos koiralla tulee kuuma häkissään, eikä viileämpään paikkaan pääse, kärsimystä sekin olla kaikki yöt pienessä neliössään.Parempi vaihtoehto on minusta portilla rajata tilaa niin, että koiralla on useampia vaihtoehtoja missä nukkuu.Jos meinaat että yöllä koirat mellastaa, koulutat, opetat,että yöt on nukkumista varten.
        Ei meillä ole ollut tarvetta häkitellä pentuja eikä isojakaan öiksi.Koirat oppii parhaiten talon taveoille, kun niille neuvotaan oikeanlainen käytöstapa.Ei niin,että häkkiin yöski, jotta itsellä olis helpompaa, eikä tarvis opettaa koiria rauhottumaan yöksi.Oletko kertonut häkityshaaveistasi pennun myyjälle?
        Itse en myisi pentua öiksi pieneen häkkiin laitettavaksi.Vaan mielummin kotiin, jossa pennulle alun alkaen neuvotaan oikean lainen käytös eri tilanteissa, ja että yöt ollaan rauhassa ja nukutaan.Yö on ihan yhtäpitkä kuin työpäiväkin, kummankaan ajaksi, ei koiraa pitäisi koskaan häkittää.
        Koirat haluaa vaihtaa nukkuma-asentoaan ja paikkaansa monesti yössä, häkissä se ei onnistu.


      • onkoväärinpitäähäkissä

        No itse asiassa, kun minulla on koirien rotuna perhoskoira ja häkkien koko sopisi myös kultaisellenoutajalle, niin sillä ajattelin ratkaisun olevan ihan ok.
        Ajatushan ei ollut, että tällä pääsisi jotenkin oikaisemaan koulutuksessa, vaan lähinnä mietin sitä, että kaikki saisivat sen oman nukkumisrauhan (vanhempi on hyvin tarkka omasta tilastaan) ja koira tottuisi myös siihen, että koko ajan ei voi olla vieri vieressä ihmisen kanssa. Mutta täytyy nyt tätä miettiä. Olen kasvattajallekin puhunut ja hän on meillä käydessään nähnyt tilat ja nämä kyseessä olevat häkit. Sanoi että vaikuttaa ihan hyvältä ja kehui, kun koirilla todella on häkissä paljon tilaa, enkä ole ostanut niitä kannettavia minikokoja...

        AP


      • ilmanpärjäät
        onkoväärinpitäähäkissä kirjoitti:

        No itse asiassa, kun minulla on koirien rotuna perhoskoira ja häkkien koko sopisi myös kultaisellenoutajalle, niin sillä ajattelin ratkaisun olevan ihan ok.
        Ajatushan ei ollut, että tällä pääsisi jotenkin oikaisemaan koulutuksessa, vaan lähinnä mietin sitä, että kaikki saisivat sen oman nukkumisrauhan (vanhempi on hyvin tarkka omasta tilastaan) ja koira tottuisi myös siihen, että koko ajan ei voi olla vieri vieressä ihmisen kanssa. Mutta täytyy nyt tätä miettiä. Olen kasvattajallekin puhunut ja hän on meillä käydessään nähnyt tilat ja nämä kyseessä olevat häkit. Sanoi että vaikuttaa ihan hyvältä ja kehui, kun koirilla todella on häkissä paljon tilaa, enkä ole ostanut niitä kannettavia minikokoja...

        AP

        Mun sukulaisella on useita perhosia.Ne nukkuu heijän makkarissa, osa sängyssä,osa lattioilla.Ja vahtelevat paikkojaan, jos on kuuma, kylmä, yms.Eli mä luulen,että ihan ilman häkkiä säkin pärjäät, ku toisilla on ihan lauma, eikä niitäkään häkittää koskaan yöks tarvii.Siinä menee se muutama päivä, niin jokainen löytää paikkansa.Sinä tietysti näytät, missä,ja miten yöllä toimitaan, kiellät leikit yms.
        Onnistumisen iloa, kun huomaat,että häkittäminen on täysin turhaa.Mieti, nukkuistki ite häkissä, vai vapaasti paikkasi valiten?


      • Anonyymi
        onkoväärinpitäähäkissä kirjoitti:

        No itse asiassa, kun minulla on koirien rotuna perhoskoira ja häkkien koko sopisi myös kultaisellenoutajalle, niin sillä ajattelin ratkaisun olevan ihan ok.
        Ajatushan ei ollut, että tällä pääsisi jotenkin oikaisemaan koulutuksessa, vaan lähinnä mietin sitä, että kaikki saisivat sen oman nukkumisrauhan (vanhempi on hyvin tarkka omasta tilastaan) ja koira tottuisi myös siihen, että koko ajan ei voi olla vieri vieressä ihmisen kanssa. Mutta täytyy nyt tätä miettiä. Olen kasvattajallekin puhunut ja hän on meillä käydessään nähnyt tilat ja nämä kyseessä olevat häkit. Sanoi että vaikuttaa ihan hyvältä ja kehui, kun koirilla todella on häkissä paljon tilaa, enkä ole ostanut niitä kannettavia minikokoja...

        AP

        Portti on koiralle parempi,jos haluat erotella,käytä portteja.Häkki,on matkoja näyttelyitä varten,ei yöpaikaksi,ei työnajaksi.Sehän on juuri sitä häkittämistä joka on kielletty!


    • häkkilintuko

      Häkin täytyy olla riittävän iso. Toinen omista koiristani tykkäsi olla omassa häkissään mihin se jo pentuna kömpi omin avuin. Ikinä en sitä sinne itse laittanut ja koskaan en pitänyt häkkiä kiinni. Tykkäsi nukkua häkissä jopa öitä ja piti sitä omana "luolanaan". Häkin päällä oli kangas jotta tämä luolamaisuus korostui ja antoi omaa rauhaa. Koskaan en tosiaan häkkiä sulkenut, Sai mennä ja tulla ihan vapaasti - ongelmitta. Kun kasvoi isommaksi änkesi vieläkin toisinaan väkisin häkkiin kunnes kasvoi siitä lopullisesti ulos. Häkin aikaan ko koiruus myös nukkui muilla pedeillä. Sai itse valita nukkumapaikkansa eikä ikinä ole mitään ongelmia ollut. Täytyy myöntää että vierastan ajatusta pitää häkkiä missään vaiheessa suljettuna (en tarkoita kuljetusta tms tilanteita vaan nimenomaan kotona ollessa) paitsi tietenkin totuttaessa pentua suljettuun häkkiin kuljetustilanteita varten.

      • enhäkittäs

        Portti ovella,tekee huoneesta ikään kuin suuren häkin.
        Se on paras vaihtoehto ;)


      • Anonyymi
        enhäkittäs kirjoitti:

        Portti ovella,tekee huoneesta ikään kuin suuren häkin.
        Se on paras vaihtoehto ;)

        Totta, koira pärjää paremmin ilman häkittämistä.Omistajat sen keksii helpottaakseen oloaan.Yleensä ei ole edes mitään häkkejä kotona, ja koirat pärjää mainiosti.
        Meillä päivällä koiralle rajattu portilla kaksi huonetta ja eteinen käyttöön.Hyvin viihtyy,ja valitsee itse paikkansa.


    • Jaatila

      Portti on hyvä vaihtoehto. Häkki on aika pieni, vaikka koira voisikin vaihtaa siinä asentoa, esim monet haluavat vaihtaa viileämpään lattiaan ja se ei häkissä onnistu. Jos se on semmoinen katollinen, kevyt häkki, nousee lämpötila: lämpö nousee ylös ja nyt tässä se ei pääse heti pois. Siksi se ei ole kovin miellyttävä pitkään.

      Jos huoneen jakaa portilla, saa isomman tilan, mutta kuitenkin rajatun. Pennulle olisi hyvä olla eri tila, olen samaa mieltä. Että se rauhoittuu myös sisällä, ja molemmat saavat olla rauhassa ja riskien välttämiseksi: vanhemmalla voi mennä hermot pentuun.
      Vielä kun aikuinen on narttu.
      Häkki ei ehkä kuitenkaan tee asioista kovin positiivisia. Ja häkistä kumpikaan ei voi hädän sattuessa pyytää apua /ulos ja jos pentu pissaa tai kakkaa yöllä, se joutuu olemaan pienessä tilassa, omissa jätöksissään. Jne. Noita koiraportteja saa nettikirppiksiltä ihan halvallakin ja omatekemän jos puusta tekee, saa alle kahden kympin. Portti tulee jopa halvemmaksi :)

      Siis se tila kannattaa jakaa joka tapauksessa.
      Minusta siis häkissä oleminen ei ole hyvä, tilan jakaminen on.

      • porttionpaljonparempi

        Juu ehdomasti samaa mieltä.Ja päivisin kun itse on töissä,voi rajata porteilla alueet niin,että koirat on vaikka erikseen,saa vanhempikin rauhan.Ja pennulla turvallinen tila.Portit on käteviä, meillä käytetään niitä jos vieraita koiria tulee hoitoon, saavat oman rauhan, ja yölläkään ei sählätä.
        Portteja saa käytettyinä parilla kympillä, eikä ne kalliita ole uusinakaan.Käytännöllisä myöhemminkin, esimerkiksi ulko-ovella kesällä, jos haluaa tuuletella ilman,että koirat laukkaavat pihalle.
        Häkki, minusta se on matkustamiseen, näyttelyyn yms, vain hetken käyttöön, ei öiksi jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Itse ajattelin tulevan pennun kanssa pitää sen vapaana koko alakerrassa, että ei pääse portaisiin loukkaantumaan ja pidän alakerrassa pennulle häkin auki, jos se tuntee olonsa enemmän turvalliseksi 'luolassa'. En aio ovea sulkea ja pentu voi mennä sisään ja ulos omien halujensa mukaan.

      • Anonyymi

        Laita pennulle makuupaikkoja, ja rajaa portilla alue jolle ei ole turvallista mennä.Häkkejä ei pennut tarvitse.Meillä ollut koiria 40 vuotta.Portteja käytetään,jos pitää rajata.Ei mitään häkkejä.Koirien koot olleet 3-80 kg.
        Ei kasvattajatkaan pidä pentuja häkeissä, (elleivät ole jotain pentutehtailijoita).Eli pentuhan on alkuelämänsäkin pärjännyt häkittämättä,eikä häkkiä mihinkään tarvitse.Häkittäminen on syystäkin kiellettyä, joten osta käytetty lapsi/ turvaportti .


    • Anonyymi

      minulla ei ole häkkejä, vaan viisikin mäyräkoiraa nukkuivat vieressäni sängyssäni. Jokaisella oli oma paikkansa.
      Ainoa näyttelyhäkin käytettiin näyttelymatkoilla ja näyttelyissä, odoteltaessa omaa vuoroansa. Mutta ei koskaan kotioloissa.
      minelan

    • Anonyymi

      Omana VAPAAEHTOISENA turvapaikkana hyvä mutta en koskaan laittaisi häkin ovea kiinni ellei ole autossa tai näyttelyissä. Toki me ei näyttelyissä käydä, joten en tiedä sen tarkemmin miten siellä toimitaan :)

      • Anonyymi

        Jossain on vika, jos kotiin täytyy turvapaikaksi häkki laittaa.Miksei pelkkä peti käy?
        Eihän pentuja kasvateta häkeissä,vaan alkuun pentulaatikossa.Ja kasvaessaan huoneessa/ koko talossa.Rli, pennut ei oo ennenkään häkkiä tarvinneet,miksi sinun luona?
        Jos kotisi on niin vaarallinen,että pennun on hakeuduttava häkkiin turvaan.Jätä pentu ottamatta,se on pennun etu.
        Jos häkin ostaa ns.sisäkäyttöön,on kyseessä häkitys=laissa kielletty.
        Häkki matkalle, tai näyttelyyn.Ei tietenkään sisälle kotioloihin.Koiraporteilla voi rajata,ettei pentu yksin ollessaan ihan jokapaikkaan mene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe