Asioita joista ei saa puhua

taaasttä..sama

Ne, jotka ovat tutustuneet Suomen historiaan, tietävät, että Neuvostoliiton voitettua Suomen 1944 syntyi maahamme erikoinen suomettuminen-niminen tilanne. Se oli mm sitä, että asioista piti puhua erikoisella suomettuneella tavalla. Kaikki tiesivät, että asia, joka esitettiin suomettumis-seulan kautta siilattuna, oli käsiteltyä. Tietysti tuo yläkäsite tarkoitti muitakin asioita, mutta sanon vain tuon.
Nyt on tullut ilmapiiri jota kutsutaan korrektiudeksi mutta toisin kuin itse sana, tahdikkuus, tarkoittaa, tämä korrektius ei ole tahdikkuutta vaan hm..miten sen sanoisi, itsesensuuria.
Tiedän, että palsta on paikka jossa jokainen saa sanoa mitä tahtoo ja esitellä vaikka peräpeilinsä, jos haluaa. Ei kaikkeen sanottuun pidä luottaa. Siltikin valitan sitä, että jotkut kirjoittavat vastoin tiedettyä totuutta.

11

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkiliittyykaikkeen

      Ja luterilaisuuteen tämä liittyy...
      että ei pidä ottaa todesta aivan kaikkea mitä Hän kirjoitti

      • taaasttä..sama

        Täällä käsitellystä murto-osa liittyy luterilaisuuteen ja murto-osa koettaa näyttää asia-keskustelulta. Laadukas asiakeskustelu saa minut viihtymään täällä.
        Mummomuori sanoi eilen, että 20 % suomalaisista ei läpäisisi kansalaisuuteen vaadittavaa kielikoetta. Olen huomannut, mutta silti viivyn täällä.


    • nuh67t

      Sananvapaudella on rajansa! Siis kirjoittajilla on tavallaan vastuu teksteistään mutta suomi24:n forumillahan ainakin luterilaisten palstalla joku kirkon orja päättää mitä saa julkaista ja mitä ei VAIKKA faktat laittaa esiin niin herra jumala on se oikea...

    • Mitä.tarkoitat

      Tarkoitatko siis, että ei saa ihan mitä vaan loukkaavaa tai herjaavaa täällä kirjoittaa, tai ylläpito poistaa viestit ja se poisto on mielestäsi huono asia?

      • taaasttä..sama

        sanon:
        "Nyt on tullut ilmapiiri jota kutsutaan korrektiudeksi mutta toisin kuin itse sana, tahdikkuus, tarkoittaa, tämä korrektius ei ole tahdikkuutta vaan hm..miten sen sanoisi, itsesensuuria."

        Tarkoitan tällä sitä itsesensuuriksi kutsumaani tahdikkuutta jota yhteiskunnassa nyt vallitsee. Oletan, ettei monikaan tunne suomettumis-sanaa joka on hiukan eri asia kuin itsesensuuri joten käytän sensuuri-sanaa.


      • Mitä.tarkoitat
        taaasttä..sama kirjoitti:

        sanon:
        "Nyt on tullut ilmapiiri jota kutsutaan korrektiudeksi mutta toisin kuin itse sana, tahdikkuus, tarkoittaa, tämä korrektius ei ole tahdikkuutta vaan hm..miten sen sanoisi, itsesensuuria."

        Tarkoitan tällä sitä itsesensuuriksi kutsumaani tahdikkuutta jota yhteiskunnassa nyt vallitsee. Oletan, ettei monikaan tunne suomettumis-sanaa joka on hiukan eri asia kuin itsesensuuri joten käytän sensuuri-sanaa.

        Eikö ole ollut päinvastoin puhetta siitä, että netin myötä kaiken saa nykyään oksentaa ulos ja ennen oli sentään edes vähän sivistyneempää.


    • taaasttä..sama

      Ajattelin keskustelua siitä
      että tällä hetkellä on asenne, ettei maahanmuutosta saa puhua, jos pitää sitä epätoivottuna. Maahanmuutto ja muslimien tuomat ongelmat näyttää pidettävän seikkoina joiden sanominen on rasismina.

      • taaasttä..sama

        Korjaan: piti olla rasismia.


      • Tietysti maahanmuutosta saa puhua.

        Mutta vihapuhe ei ole sallittua.


      • taaasttä..sama

        Selvä.


    • Täällä ei näyttäisi saavan puhua kuin homoseksuaalisuudesta ja maahanmuutosta. Luterilaisuudesta tällä ei kukaan keskustele.

      Kun äsken totesin saman, se poistettiin. Ilmeisesti HIRVITTÄVÄN pahaa tekstiä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe