Yamaha Deos 30 -90 ei ota kierroksia

YamahajaBuster

Elikkä otsikon mukainen moottori lopetti viime vuonna syyskesästä ottamasta kierroksia.

n.1/4 - 1/3 kaasulle asti toimii ok = matalilla kierroksilla (käy hyvin, voi vetää uistinta ongelmitta), mutta kun yrittää laittaa kaasua siitä isommalle niin oikeastaan vain imuäänet kasvaa ja kone vähän niinkuin pätkii.

Mistä voisi johtua? Mitä sähköisiä rajoittimia koneessa on ja miten niiden toiminnan helpoimmin testaa ?

Seuraavat tehty: vaihdettu tulpat, uusittu polttoaine, puhdistettu huolellisesti kaasuttimet, puhdistettu polttoainesuodatin, uusittu polttoaineletku, puolat testattu (käynti muuttuu kun tulpanjohtoja irroittelee yksitellen), bensapumpun kalvo vaihdettu, termostaatin johdot yhteen liitettynä summeri huutaa (summerin pitäisi toimia)

Vesille pitäisi pian päästä...

Kiitos vastauksista!

11

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolavikainen

      Puolavialta kuulostaa kuitenkin. Saako selvää mikä pytty ei pelitä ja siirtyykö vika jos vaihtaa puolia keskenään?

      • YamahajaBuster

        Kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitin, olen testannut puolat irroittaen vuorotellen joka sylinteriltä tulpanhatun koneen käydessä - jokaisen irroituksen yhteydessä käynti ja ääni muuttui!

        Voiko silti olla puolavika? Miten voisi diagnosoida?

        Kiitos!


      • Toinen_heebo
        YamahajaBuster kirjoitti:

        Kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitin, olen testannut puolat irroittaen vuorotellen joka sylinteriltä tulpanhatun koneen käydessä - jokaisen irroituksen yhteydessä käynti ja ääni muuttui!

        Voiko silti olla puolavika? Miten voisi diagnosoida?

        Kiitos!

        Voihan se olla tuon testin jälkeen. Sehän vain testaa onko puola täysin mykkä mutta ei sitä, että antaako se huonoa kipinää kovemilla kierroksilla. Kyllä tuo sytkäpuolen vialta kuulostaa, onko tuossa koneessa vielä katkojan kärjet? Jos on, niin vaihtoon ja se konakka myös. Ja tarkista katkojan kärkien väli.


      • Puolavikanen
        YamahajaBuster kirjoitti:

        Kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitin, olen testannut puolat irroittaen vuorotellen joka sylinteriltä tulpanhatun koneen käydessä - jokaisen irroituksen yhteydessä käynti ja ääni muuttui!

        Voiko silti olla puolavika? Miten voisi diagnosoida?

        Kiitos!

        Ainakin kaverin Yamahassa oli täsmälleen sama oire ja se tuli kuntoon puolan vaihdolla. Myöhemmin kaveri oli joutunut vaihtamaan vielä toisenkin puolan saman vian uusiuduttua. Kipinä häviää tai huononee kierrosten noustessa. Ajoituslamppu voisi olla hyvä apuväline kipinän häviämisen toteamiseen.
        Toinen vika mistä olen kuullut on vauhtipyörän alta tulevat johdot jotka saattavat murentua. Kun magneetto kääntyy kaasua annettaessa niin liike voi aiheuttaa oikosulun tai katkoksen virtapiireissä.


    • YamahajaBuster

      Tuli mieleen että voisikohan sytytys olla pielessä?

      Mitenhän sytytyksennakko ko. moottorissa pitää olla säädettynä?

      Vauhtipyörän yläpinnassa astelukuja (merkinnät 30-20-10-TDC-10), vastamerkki (astelukujen kohdistamiseen). Vauhtipyörän alareunassa myös merkki (viiva) ja kaasun asennon mukaan liikkuvassa raudassa myös viiva-merkki. Miten pitäisi säätää kohdilleen? Missä kaasun asennossa ja miten merkit pitäisi kohdata?

      Kiitos!

    • Toinen_heebo

      Se sytkä säädetään kohdilleen ajoitusvalon avulla. Manuaalista katsot sytytysennakon, TDC on nollakohta. Vikasi ei kuitenkaan kuulosta sytytyksen ajoitusvialta, mutta kannattaa sekin säätää kohdolleen. Lisäksi ajoituslamppu on hyvä laite kun etsii sytkävikoja.

    • O_kurwa

      Puola.

      • VaikoSittenkin

        Paali.


      • Paaliin

        Käytännössä


    • Käytännössä

      kaikki fissiilisilla polttoaineilla toimivat moottoriveneet PAALIIN.
      Myydä saisi vain ydinvoimalla ladattavia akkuja ja sähkömottoreita!

    • YamahajaBuster

      No löytyihän ne kierrokset Yamahaan lopultakin!

      Ei ollut puolat vialliset (testautin testerissä).

      Vika löytyi tukkiutuneesta pakoputkesta! Rupeli pois ja tarkistamaan pakoputkea - oli aallokko tukkinut putken lehdillä, kortteella, hiekalla ym.ym. Eipä heti tullu tuommoinen vika mieleen...

      Kiitokset kaikille vinkeistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe