58v ja putkeen

jupasierra

Olen -58 syntynyt ja siis 58v ikäinen. Työssäolo on vaikeaa nivelten takia ja olen ajatellut jäädä pois työelämästä kokonaan tämän vuoden lopulla. Eli kun täytän 59v voin jäädä 500pv ansiosidonnaiselle, joka ei lopu ennen kuin täytän 61v. Sen jälkeen jäisin lisäpäiville 64 ikävuoteen asti jolloin saisin varsinaisen eläkkeen. Nyt kysymys kuuluu miten sovin työnantajan kanssa, työttömäksi en kai voi jäädä koska TE patistaisi minut töihin. Eli jäänkö firman palvelukseen ja pakkolomalle vai miten on menettely?

Olen joutunut jättämään työt edellisestä firmasta nivelvaivojen takia, vuodesta 2000 käynyt kaikki mahdolliset hoidot Ortonia myöden, magneetit ja muut kuvaukset useaan kertaan. Olin jo pari vuotta Kelan sairauspäivärahoilla mutta palasin työelämään, taas on aika neurolle. Vaikea on päästä työkyvyttömyseläkkeelle, en jaksanut sitä rumbaa siksi palasin työelämään joka ei nyt meinaa onnistua. Sairaslomalla en ole ollut koska olen sukulaismiehen firmassa, olen siis ollut töissä kipeänä mutta hän ymmärtää asian ja on teettänyt minulla kevyitä hommia. Tämä vain selvennykseksi. Kiitos jos viitsitte neuvoa.

17

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjanäin

      Muista myöskin että se ikäraja putkeen on 59 vuotta ja 1 kuukausi koska 500 päivää on 1 vuosi ja 11 kuukautta, joudut kyllä putkessakin näihin kyykytystoimiin mukaan jota Sipilän hallitus tarjoaa mutta kun et kieltäydy niin päivärahan saat koska työllistyminen on vaikeaa.

    • Kyllä juuri niin, kun täytän 59v niin siitä kuukausi niin voin jäädä 500pv rahoille. Mutta miten se sovitaan työnantajan kanssa, lopputiliähän en voi ottaa?

    • Aamuauringot1

      Hae ensin osatyökyvyttömyyseläke, sen saa aika helpolla kun on asialliset lääkärinlausunnon. Yritä tehdä sitä puolta työtä vähän aikaa edes niin uskon että myöhemmin se koko eläke onnistuu. Äsken siskoni sai asiallisella lääkärinlausunnolla tuon osatyökyvyttömyyseläkkeen.

    • Vosiko täällä joku kuka tietää vastata tuohon mitä kysyin kiitos.

    • Työttömyysturvaan liittyvissä asioissa ota yhteys omaan työttömyyskassaasi.

      • Näin täytyy tehdä...


      • fggggs

        Mikäli itse otat lopputilin se on kolmen kuukauden karenssi ja pääset kyllä sen jälkeen putkeen, työantajan pitää irtisanoa sinut tuotannollisesta ja taloudellisesta syystä silloin ei tule karenssia.


      • auttaakotämä

        Jos työnantaja irtisanoo tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä, niin hän ei voi ottaa uutta työntekijää tilalle puoleen vuoteen........helpommalla pääsee molemmat kun tekevät uuden puolen vuoden määräaikaisen työsopimuksen......silloin työntekijä pääsee ilman irtisanomisia pois ja työnantaja voi heti ottaa uuden tilalle...


    • Ns.vanhaan putkeen pääsen vasta 61v täytettyäni, 59v täytetyäni voin jäädä liiton 500pv rahoille. Tästä oli siis kysymys jäänkö firman palvelukseen tuoksi ajaksi, jollain sopimuksella että ei ole työvelvoitetta tai että minut kutsutaan kiireaikoina töihin. Pakkolomalla firma ei varmaan voi ottaa toista työntekijää tilalle, mutta jos tekee sopimuksen että voi kutsua kiireaikoina töihin niin silloin homma pelaisi. Lopputili ei siis tule kysymykseen koska tarkoitus on että TE-toimisto ei patista töihin, ei siis itse irtisanottu eikä työnantajan irtisanomana. Pähkäilen tässä vain että mikä olisi järkevin vaihtoehto, täytyy varmaan keskustella työnantajan kanssa suoraan vaikka tuskin hänkään ymmärtää asiasta minua enempää...

      • auttaakotämä

        Jos ei määräaikainen sopimus tule kyseeseen, niin eipä sitten juuri ole vaihtoehtoja jos putkeen aiot kun putkeen pääsee kuitenkin vain kokoaikatyöstä ja siihen olisi sitten mahdollisuus sillä puolen vuoden määräaikaisella jos pystyisit kokoaikaista sen ajan tekemään, jos et niin osa ajasta tarpeen mukaan sairaslomalla ..........ps. minä olen nyt ollut 3 vuotta putkessa ja kertaakaan ei ole te toimistosta hätyytelty, päinvastoin sieltä sitä putkea silloin ehdotettiin kun työttömäksi jäin....nyt pääsen elokuun alusta täydelle eläkkeelle 62 vuotiaana


    • tttt59

      Jotain epätarkkuutta tuossa nimimerkki "jupasierran" viimeisessä vastauksessa on. Vanhan putken eläkeputki voi kyllä alkaa 59 1 kk -ikäisenä, koska silloin 500 päivää riittävät ilman viikonloppuja 61-ikävuoteen. Eikös näin. Eri asia on sitten se, että Te-toimisto patistaa töihin virkansa puolesta.

    • timo33

      siis hieman haluaisin tarkennusta... töissä oon viel'

    • Epätarkkuutta? Minulle on kerrottu että täytettyäni 59v voin jäädä liiton 500pv rahoille, kunnes täytän 61v ja voin jäädä putkeen eli lisäpäiville. Ja ellei ole jo lukijoille selvinnyt tarkoitus on välttää te-toimiston töihinkutsut, siksi kysyin vaihtoehtoja joita olen edellä esittänyt. Ilmariselle olen soittanut sekä omaan työttömyyskassaan, mutta se jota sieltä kertoivat saivat vielä enemmän sekaisin kun en pysty sisäistämään niitä pykäläkoukeroita. Mutta jos asia kerran on niin että sen vanha ns.putki voi alkaa täytettyäni 59v eikä te-toimisto patista muihin hommiin eikä kursseille tms.niin eihän tässä sitten mitään epäselvää ole. Mietin vain koska ilmoitan työnantajalle että voivat irtisanoa minut vaikka tuotannollisista syistä. Nykyinen työsopimus onkin toistaiseksi tarvittaessa.

      • eimenenoinenää

        Kyllä ne nykyään passittaa kun Sipilän hallitus tehnyt asioihin muutoksia ennen sai putkessa olla rauhassa ja siis sinun kohdallasi se on 59 v ja 1 kk, mutta kolmen kuukauden välien joudut haastatteluihin ym ja jossain vaiheessa työkokeiluun ja jos et saa töitä tiettyä tuntimäärää niin päivärahaa leikataan, tässä Sipilän paperissa ei ole suljettu pois putkesa olijoita vaan ovat samalla viivalla nuorten kanssa, ennen sai olla rauhassa oli hiljainen hyväksyntä nyt tulee muuttumaan kun Sipil, Orpo ja Lindström asialla ja tietenkin täydellä ylöspidolla matuja maahamme lorvimaan.


      • Näin minäkin olen kuullut, siksi olen täällä kokoajan painottanut että miten menetellä että ei joudu kusipäiden kiusattavaksi. Voin tietysti tehdä niinkin että kun työsuhde päättyy kun on aika menen lääkäriin, sairaslomalla saan varmasti olla rauhassa. Olen ollut vaivoistani yhtäjaksoisesti 1,5v sairaslomalla, työkyvyttömyyseläkkeelle en aikoinaan päässyt kun vakuutusyhtiön lääkärit pitivät liian terveenä :)


      • Vastaus nimimerkille "jupasierra": Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että pääset lisäpäiville, jos työttömyyskorvaus alkaa aikaisintaan 59 vuoden ja 1 kuukauden ikäisenä. Silloin 500 ansiorahapäivää riittää vähintään 61 vuoden ikään asti.

        Sinulla täytyy olla myös työhistoriaa lisäpäivien edeltävän 20 vuoden aikajanalla vähintään 5 vuotta.


    • Tämä on selvinnyt tässä ketjussa jo aiemmin, ja oli selvää jo ennen keskustelun avaamista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe